Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEen hypocriet aan de LSD

Een hypocriet aan de LSD

63 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
VanTegenNaarLiefhebber zei:
Thanks, het gaat om de succinate variant. Misschien is er iemand die mij hierin beter kan adviseren. Ik lees veel verschillende dingen. Drugslap pakt 80mg, en online zie ik 150 als gemiddeld 😅
Klik om te vergroten...
@Neo-Shulginist

Kun jij deze meneer(?) hiermee helpen?
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zitten een hoop goede adviezen en ervaringen bij, wilde zelf deze nog toevoegen:
De wereld die een mens van binnen waarneemt is al een hallucinatie. Je brein transformeert immers elektrische signalen om naar een beeld dat ergens op lijkt te slaan: een vuist, of een statafel. Doe ermee wat je wil.
Wat andere zeggen maakt niet uit voor jouw ervaring.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
De Laatste Rohikaan zei:
Zitten een hoop goede adviezen en ervaringen bij, wilde zelf deze nog toevoegen:
De wereld die een mens van binnen waarneemt is al een hallucinatie. Je brein transformeert immers elektrische signalen om naar een beeld dat ergens op lijkt te slaan: een vuist, of een statafel. Doe ermee wat je wil.
Wat andere zeggen maakt niet uit voor jouw ervaring.
Klik om te vergroten...
Weet niet meer wie het zei, maar we leven allemaal in onze eigen wereld. Niemand, zelfs de meest close persoon tot je, kan een kijkje nemen in jouw wereld, net zoals jij geen kijkje kan nemen in die van hen. Niet direct, niet echt. Het is een afgesloten systeem. Alles dat je ervaart, is in jouw eigen "bubbel".

Klinkt misschien eenzaam, maar alsnog is er een connectie. Alleen ligt die dieper dan onze afzonderlijk ervaren werelden.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Laatste Rohikaan zei:
ten een hoop goede adviezen en ervaringen bij, wilde zelf deze nog toevoegen:
De wereld die een mens van binnen waarneemt is al een hallucinatie. Je brein transformeert immers elektrische signalen om naar een beeld dat ergens op lijkt te slaan: een vuist, of een statafel. Doe ermee wat je wil.
Wat andere zeggen maakt niet uit voor jouw ervaring.
Klik om te vergroten...
Goed punt. Er zijn hele boekenkasten vol filosofen die het met je eens zijn. Het meest bekende voorbeeld is Descartes met zijn these 'ik denk, dus ik besta', waarin hij veronderstelt dat alles buiten je eigen denkwereld onkenbaar is, en daardoor waarschijnlijk niet echt.

Maar psychologen en sociologen werken vaker met het begrip 'intersubjectiviteit'.
Daarmee zeggen ze niet dat ervaringen óf subjectief (en dus onwaar) zijn, óf objectief (en dus waar). Maar dat groepen mensen een gedeelde subjectieve ervaring hebben. De dingen waarover mensen een soortgelijke ervaring hebben, dat zijn dan de dingen die als de werkelijkheid worden aangehouden, gewoon omdat daarover de meeste mensen het eens zijn.

Hallucinaties zijn in die zin slechts waarnemingen die andere mensen niet kunnen bevestigen. :wink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Goed punt. Er zijn hele boekenkasten vol filosofen die het met je eens zijn. Het meest bekende voorbeeld is Descartes met zijn these 'ik denk, dus ik besta', waarin hij veronderstelt dat alles buiten je eigen denkwereld onkenbaar is, en daardoor waarschijnlijk niet echt.

Maar psychologen en sociologen werken vaker met het begrip 'intersubjectiviteit'.
Daarmee zeggen ze niet dat ervaringen óf subjectief (en dus onwaar) zijn, óf objectief (en dus waar). Maar dat groepen mensen een gedeelde subjectieve ervaring hebben. De dingen waarover mensen een soortgelijke ervaring hebben, dat zijn dan de dingen die als de werkelijkheid worden aangehouden, gewoon omdat daarover de meeste mensen het eens zijn.

Hallucinaties zijn in die zin slechts waarnemingen die andere mensen niet kunnen bevestigen. :wink:
Klik om te vergroten...
Zou wel leuk zijn als je écht samen zou kunnen gaan trippen of dromen bijvoorbeeld. :wink: Samen die rollercoaster ride op psilo doen, samen in de ruimte geblazen worden met DMT, samen die krankzinnig gedetailleerde stad uit je droom bewonderen.

Grappig is dan wel weer hoe sommige trips bijvoorbeeld heel erg kunnen overeenkomen. Dat mensen dus vanuit hun beschrijvingen opmerken dat ze iets heel soortgelijks zien. Eigenlijk iets dat te toevallig is.

Ik vind het mooi om dat door te trekken naar onze nuchtere ervaring:

Er lijkt een gedeelde wereld te zijn, waar we allemaal naar kijken en waarvan onze beschrijvingen in zo'n mate overeenkomen dat er écht die solide wereld lijkt te zijn. 1 "ding" waar meerdere naar kijken. Maar is dat eigenlijk wel zo? Hetgeen dat wij individueel zien/ervaren als die wereld, is immers compleet onderdeel van onze eigen bubbel.

Zelfs vanuit een materialistisch model gekeken, speelt de hele wereld zich af in je eigen hoofd.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Hallucinaties zijn in die zin slechts waarnemingen die andere mensen niet kunnen bevestigen. :wink:
Klik om te vergroten...
Aaaah zie je nou wel! Slaapkamer ninja's bestaan! Há!

Maar serieus wel interessante filosofie stof ja.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
LucidLucy zei:
Aaaah zie je nou wel! Slaapkamer ninja's bestaan! Há!
Klik om te vergroten...

Het is meer dat jouw claim dat je ze gezien hebt niet falsifiseerbaar is :wink:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Zou wel leuk zijn als je écht samen zou kunnen gaan trippen of dromen bijvoorbeeld. :wink: Samen die rollercoaster ride op psilo doen, samen in de ruimte geblazen worden met DMT, samen die krankzinnig gedetailleerde stad uit je droom bewonderen.

Grappig is dan wel weer hoe sommige trips bijvoorbeeld heel erg kunnen overeenkomen. Dat mensen dus vanuit hun beschrijvingen opmerken dat ze iets heel soortgelijks zien. Eigenlijk iets dat te toevallig is.

Ik vind het mooi om dat door te trekken naar onze nuchtere ervaring:

Er lijkt een gedeelde wereld te zijn, waar we allemaal naar kijken en waarvan onze beschrijvingen in zo'n mate overeenkomen dat er écht die solide wereld lijkt te zijn. 1 "ding" waar meerdere naar kijken. Maar is dat eigenlijk wel zo? Hetgeen dat wij individueel zien/ervaren als die wereld, is immers compleet onderdeel van onze eigen bubbel.

Zelfs vanuit een materialistisch model gekeken, speelt de hele wereld zich af in je eigen hoofd.
Klik om te vergroten...
Die gedeelde ervaringen kunnen ook het resultaat zijn van hoe cultuur onze perceptie stuurt.

Check bijvoorbeeld deze TED-video die dat heel goed uitlegt.

V
VanTegenNaarLiefhebberLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
Online lees je altijd verschillende dingen. Dat is een van de nadelen van research chemicals: je kunt alleen afgaan op wat mensen op drugsfora zeggen.

Als een vuistregel kun je dus zeggen dat het slim is om laag te beginnen met doseren. Het enige wat je dan hoeft te doen is te accepteren dat je misschien de eerste keer nog niet de volle laag krijg qua effecten. Dat is wel het veiligst, en het meest verstandig. Maar vaak hebben mensen haast en willen ze meteen de sweetspot vinden; ook al is die sweetspot voor iedereen anders (en kan die ook per batch verschillen).
Klik om te vergroten...
Begrijp ik goed dat ik dan het beste met 80mg zou kunnen beginnen? 😶 Bijdoseren is met 6apb niet verstandig lijkt me dan?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
VanTegenNaarLiefhebber zei:
Begrijp ik goed dat ik dan het beste met 80mg zou kunnen beginnen? 😶 Bijdoseren is met 6apb niet verstandig lijkt me dan?
Klik om te vergroten...

Ja inderdaad gewoon een lage dosis nemen en kijken of je wat voelt. Dan pas de volgende keer kijken of je misschien meer wil hebben. Ga er met zo weinig mogelijk verwachtingen in, dan kan het altijd meevallen. Als je weinig verwacht is het ook makkelijker om kritisch te zijn op eventuele nadelen die zich voordoen.

Met langwerkende middelen zoals 6-APB is het meestal niet verstandig om bij te pakken, omdat je dan te lang door kunt gaan, en daardoor ook veel langer last kunt hebben van eventuele bijwerkingen.
T
TheRealKoekertLid
01-01-2024, 00:00
#11
Psychedelica komt beter tot zijn recht in een thuis-setting. En eigenlijk komt zo een beetje iedereen tot diezelfde conclusie heb ik het idee. Wil niet zeggen dat het perse een slechte ervaring zal zijn. Je kan het prima naar je zin hebben met LSD op een festival. Alleen maakt het je wel minder sociaal en kom je vaak minder in de feest modus zoals je dat met alcohol of andere partydrugs wel zou hebben. Als je het toch wil doen zou ik zorgen dat je MDMA bij hebt. En dan laag gaan qua dosering LSD. 50mcg ofso.
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#12
LSD op een meerdaags festival zoals Psy-fi is fantastisch, als je bekend bent met het middel...

Je hoeft niet 24/7 sociaal interactief te zijn?

Er is zoveel te zien en te beleven, veel chille plekken om te zitten, hangen, luisteren en kijken naar anderen, ik zat volledig in de muziek en de muziek volledig in mij.

Psychedelica tijdens natuurwandelingen met vrienden zijn voor mij leuker dan thuis hangen.

Thuis zit ik in een situatie waar ik al zo vaak ben, waar problemen en uitgestelde werkzaamheden aan me knagen, waar ik me afsluit omdat ik liever geen contact met de buren wil, in een drukke stad met verkeersgeluiden, sirenes, klussende buren...

De natuur als uitstapje is als een mini vakantie: trippend fietsen is geweldig, planten en dieren zijn fascinerend, bomen zijn geweldig, kijken hoe machtig ze zijn als ze leven, maar ook mooi bij het vergaan. De duinen door, de zee horen ruisen, de zon en de wind in mijn gezicht voelen, de knallende kleuren en heerlijke geuren om me heen beleven, vriendelijke vreemden groeten waarvan het me niet boeit dat ze zien hoe ik met mijn neus op de grond een kevertje zit te bekijken...
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
TheRealKoekert zei:
Psychedelica komt beter tot zijn recht in een thuis-setting. En eigenlijk komt zo een beetje iedereen tot diezelfde conclusie heb ik het idee. Wil niet zeggen dat het perse een slechte ervaring zal zijn. Je kan het prima naar je zin hebben met LSD op een festival. Alleen maakt het je wel minder sociaal en kom je vaak minder in de feest modus zoals je dat met alcohol of andere partydrugs wel zou hebben. Als je het toch wil doen zou ik zorgen dat je MDMA bij hebt. En dan laag gaan qua dosering LSD. 50mcg ofso.
Klik om te vergroten...
Tijdens de coronapandemie waren er juist opvallend veel heftige incidenten met LSD. Wat die incidenten precies met elkaar te maken hebben is lastig te bewijzen. Maar een van de verklaringen is dat mensen tijdens de lockdowns thuis opgesloten zaten, daar LSD namen, en vervolgens in paniek raakten omdat ze de hele tijd binnen zaten opgesloten.

Dus ik ben het niet helemaal met je eens over de thuissetting :wink:

Het maakt ook veel uit wat voor huis je hebt. Als je op een boerderij woont met een grote tuin; nou, top! Zou ik dan zeggen. Dan kun je nog lekker naar buiten, ander leven meemaken. Maar alsnog niet geconfronteerd worden met mensen die je niet had verwacht. Dat is wel wat anders dan wanneer je een studiootje hebt op vier hoog in een drukke stad.

Zo maakt het ook uit op welk festival je bent, met wie je daar bent, en hoe je je voelt op dat festival. Persoonlijk heb ik heel veel tripervaring op festivals, maar dat zijn dan wel meestal psytrancefestivals. Daar kan het dankzij de vele kunst, de fijne sfeer, en de locaties meestal lekker in de natuur, juist heel erg genieten van psychedelica. Maar er zijn ook best festivals waar ik echt absoluut niet LSD zou willen gebruiken. Lowlands zou ik bijvoorbeeld al helemaal niet zo geschikt vinden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Neo-Shulginist zei:
Tijdens de coronapandemie waren er juist opvallend veel heftige incidenten met LSD. Wat die incidenten precies met elkaar te maken hebben is lastig te bewijzen. Maar een van de verklaringen is dat mensen tijdens de lockdowns thuis opgesloten zaten, daar LSD namen, en vervolgens in paniek raakten omdat ze de hele tijd binnen zaten opgesloten.

Dus ik ben het niet helemaal met je eens over de thuissetting :wink:

Het maakt ook veel uit wat voor huis je hebt. Als je op een boerderij woont met een grote tuin; nou, top! Zou ik dan zeggen. Dan kun je nog lekker naar buiten, ander leven meemaken. Maar alsnog niet geconfronteerd worden met mensen die je niet had verwacht. Dat is wel wat anders dan wanneer je een studiootje hebt op vier hoog in een drukke stad.

Zo maakt het ook uit op welk festival je bent, met wie je daar bent, en hoe je je voelt op dat festival. Persoonlijk heb ik heel veel tripervaring op festivals, maar dat zijn dan wel meestal psytrancefestivals. Daar kan het dankzij de vele kunst, de fijne sfeer, en de locaties meestal lekker in de natuur, juist heel erg genieten van psychedelica. Maar er zijn ook best festivals waar ik echt absoluut niet LSD zou willen gebruiken. Lowlands zou ik bijvoorbeeld al helemaal niet zo geschikt vinden.
Klik om te vergroten...
Ik zit dus in een appartement, weliswaar niet in de grote stad, maar met LSD heb ik zo nu en dan inderdaad wel het gevoel dat ik er even uit moet: om te bewegen en om meer ruimte te hebben. Dat kan hier, met de "natuur" op 10 minuutjes fietsafstand en met veel groen en water hier vlak voor huis.

Maar midden in een drukke stad in een appartementje min of meer opgesloten zitten en dan LSD doen? Geen goed idee!
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#15
New Dawn zei:
...met mijn neus op de grond een kevertje zit te bekijken...
Klik om te vergroten...

Zie je dat?
Wat is het precies?
Volgens mij is het een aardbei.
Oh ja?
Weet je het zeker?
Ja toch?
Ik weet het niet helemaal zeker.
Jaaaaahaaa, neeeee, nou zie ik het, het is een klein kikkertje.
'Kwaaaaak' riep het kikkertje opeens heel hard

Toen heb ik verschrikkelijk moeten lachen.
Een dopje van een plastic flesje kan heel interessant zijn met LSD op...
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#16
mrorange zei:
hahah, ja als je echt een ander universum wilt zien, moet je 125mg pakken :thinking: . Kan je daarna direct door naar een gesloten psychiatrische inrichting :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
Of full brain reset en een ander (beter) mens.
P
ParacetamolletjeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Maar midden in een drukke stad in een appartementje min of meer opgesloten zitten en dan LSD doen? Geen goed idee!
Klik om te vergroten...
Helemaal mee eens, lijkt mij echt verschrikkelijk.
m
mrorangeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik heb 1 keer 390 mg 6-APB genomen... 5 dagen depri op bed daarna. Idioot veel, dom, onverantwoord. Die fout maak ik niet nog een keer. Ik vind 100-150mg 5-MAPB veel chiller. Ook bijna niet tot geen kater van. Wel een beetje slomer de dagen erna, maar verder altijd alles prima. Ik moet zeggen dat de m-varianten mij veel beter vallen. Maar ja dat is uiteraard ook weer heel persoonlijk.
m
mrorangeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Indigo Seeker zei:
Of full brain reset en een ander (beter) mens.
Klik om te vergroten...
Ja wie zal het zeggen :) , maar denk toch dat ik dat maar niet ga proberen.
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
Goed punt. Er zijn hele boekenkasten vol filosofen die het met je eens zijn. Het meest bekende voorbeeld is Descartes met zijn these 'ik denk, dus ik besta', waarin hij veronderstelt dat alles buiten je eigen denkwereld onkenbaar is, en daardoor waarschijnlijk niet echt.

Maar psychologen en sociologen werken vaker met het begrip 'intersubjectiviteit'.
Daarmee zeggen ze niet dat ervaringen óf subjectief (en dus onwaar) zijn, óf objectief (en dus waar). Maar dat groepen mensen een gedeelde subjectieve ervaring hebben. De dingen waarover mensen een soortgelijke ervaring hebben, dat zijn dan de dingen die als de werkelijkheid worden aangehouden, gewoon omdat daarover de meeste mensen het eens zijn.

Hallucinaties zijn in die zin slechts waarnemingen die andere mensen niet kunnen bevestigen. :wink:
Klik om te vergroten...

Hm ja, maar dan precies andersom. Elke waarneming die in het "bewustzijn" beland is al een "voorstelling van de realiteit" en dus een hallucinatie.

Ongeacht of andere dezelfde shit zien/voelen. Al geef ik toe dat dat een realisatie is die voor veel mensen miss een last is/zou zijn. Bedoel...stel je voor dat alles bedoelt was als grap in plaats van serious bussiness 🤪👌🏻

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."