#1
Een nacht niet kunnen slapen is vervelend, maar ook niet het einde van de wereld. Meestal is het probleem de dag erna weer vanzelf opgelost. Je bent dan hoogstens een dag nogal vermoeid.
Als je stopt met etizolam dan kun je ontwenningsverschijnselen ervaren:
Het is verstandig om een goede slaaphygiëne aan te houden. Daarbij hoort:
-Op tijd opstaan
-Actief zijn overdag
-'s avonds de lampen dimmen
-1-2 uur voor het slapen alle schermen uit
-Op een vast tijdstip gaan slapen
Als je stopt met etizolam dan kun je ontwenningsverschijnselen ervaren:
- Angst- en slaapklachten (angst, alertheid, prikkelbaarheid, onrust, slapeloosheid, trillingen, spiertrekkingen)
- Sensorische stoornissen (overgevoeligheid voor licht, geluid en/of aanraking, verandering van gezichtsvermogen, smaak en/of reuk, evenwichtsstoornissen en prikkelende gevoelens)
- Lichamelijke klachten (hartkloppingen, zweten, diarree, buikpijn)
- Zeer zelden voorkomende klachten (epileptische aanvallen, verwardheid, paranoïde wanen, hallucinaties)
Het is verstandig om een goede slaaphygiëne aan te houden. Daarbij hoort:
-Op tijd opstaan
-Actief zijn overdag
-'s avonds de lampen dimmen
-1-2 uur voor het slapen alle schermen uit
-Op een vast tijdstip gaan slapen