Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaarom gebruik je 3 ipv 4-mmc?

Waarom gebruik je 3 ipv 4-mmc?

26 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Azraël zei:
Echte 4-mmc zoals uit 2010... (Plantfood) vind je niet meer.. het is uitgestorven. De namaak is gewoon niet meer hetzelfde.
Klik om te vergroten...
Ik weet niet wat je met 'echte' bedoelt en met 'namaak', maar er is nog wel mondjesmaat 4-MMC op de markt. Ook gewoon in kristalvorm. Het lijkt erop dat het nu weer op kleine schaal illegaal geproduceerd wordt vanwege de grote vraag.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Persoonlijk heb ik veel liever 4-MMC. De rush daarvan is legendarisch. Terwijl de piekeffecten van 3-MMC 'wel oké' zijn, wat mij betreft. Alleen gebruik ik het zelf liever niet meer want ik vond het een beetje te lekker. Vooral alleen thuis gebruiken liep nogal uit de hand. Ik heb nog wel wat vrienden die ook groot fan zijn van 4-MMC. Als de coronamaatregelen ooit nog een beetje zakken en er weer feestjes mogelijk worden dan zullen ze me vast nog wel eens wat aanbieden en misschien dat ik het dan nog eens op een feestje doe. Dan heb je in ieder geval de sociale controle en de eindtijd van een feestje die je een beetje in bedwang moeten houden. Bij mij is dat wel echt nodig, want ik vind het dus te lekker. Het is me ook al wel eerder gebeurd dat ik na een feestje van plan was om te gaan slapen maar toen ik thuiskwam toch nog maar een dag doorging totdat alles écht op was en ik wel moest slapen.

Aan de andere kant weet ik niet echt of ik wel weer zin heb om eraan te beginnen. Want de rush kan wel zo lekker zijn, maar is het ook alle andere dingen waard..? Ik denk het eigenlijk niet zo. Maar dat geldt voor haast alle stimulanten eigenlijk. Je moet eigenlijk wel in je overweging meenemen dat je je daarna gewoon klote voelt. Maar op het moment dat je besluit het te gaan gebruiken heb je vaak alleen maar oog voor de fijne piekeffecten.

Maar gezien onze verplichte sociale isolatie zal ik vast nog wel een half jaar ofzo hebben om nog eens goed te overpeinzen wat ik op feestjes zal gaan doen =P
A
AzraëlLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Ik weet niet wat je met 'echte' bedoelt en met 'namaak', maar er is nog wel mondjesmaat 4-MMC op de markt. Ook gewoon in kristalvorm. Het lijkt erop dat het nu weer op kleine schaal illegaal geproduceerd wordt vanwege de grote vraag.
Klik om te vergroten...
De 4mmc van heden voelt niet meer hetzelfde aan als deze die je pre van legaal kon kopen op internet.
Heb al verschillende keren geprobeerd maar die rush bij snuiven of die waves of love bij een bommetje kreeg ik toch niet meer..
Mogelijks is er in Nederland op straat wel nog goed gerief te vinden dan?
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Er is een verschil tussen pre en post ban 4mmc inderdaad. Beiden zijn 4mmc, maar ik vind ze ook niet identiek.

* Bovenstaande is een puur subjectieve mening.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Is de reden dat er weinig 4mmc is niet omdat er veel hersenbloedingen waren?
B
BuuLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Ik weet niet wat je met 'echte' bedoelt en met 'namaak', maar er is nog wel mondjesmaat 4-MMC op de markt. Ook gewoon in kristalvorm. Het lijkt erop dat het nu weer op kleine schaal illegaal geproduceerd wordt vanwege de grote vraag.
Klik om te vergroten...
Ik heb geen ervaring met de destijds legale 4-MMC dus ik kan het niet vergelijken. Echter lees je op sommige fora dat het wel daadwerkelijk verschilt met huidige batches. Mijn theorie was dat dat misschien zou kunnen komen doordat er destijds verschillende stereoisomeren in de rondte ging. Maar en andere, meer plausibele verklaring is dat het puur door nostalgie komt.

Wellicht was de 4-MMC toen ook iets zuiverder omdat het in een "iets meer gecontroleerde" setting werd geproduceerd. Jammer dat het testcentrum geen percentage van 4-MMC kan geven.
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#7
Azraël zei:
De 4mmc van heden voelt niet meer hetzelfde aan als deze die je pre van legaal kon kopen op internet.
Heb al verschillende keren geprobeerd maar die rush bij snuiven of die waves of love bij een bommetje kreeg ik toch niet meer..
Mogelijks is er in Nederland op straat wel nog goed gerief te vinden dan?
Klik om te vergroten...
Tja, het wordt ook nooit beter dan de eerste keer XTC. En er zijn heel veel mensen die zweren dat de LSD met een bepaald plaatje erop van vroeger veeeel beter was.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#8
KlaasVaak zei:
Tja, het wordt ook nooit beter dan de eerste keer XTC. En er zijn heel veel mensen die zweren dat de LSD met een bepaald plaatje erop van vroeger veeeel beter was.
Klik om te vergroten...
Maar productie processen veranderen constant. Dus is het aannemelijk dat drugs niet meer "hetzelfde" zijn.
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#9
CuriousExplorer zei:
Maar productie processen veranderen constant. Dus is het aannemelijk dat drugs niet meer "hetzelfde" zijn.
Klik om te vergroten...
Een chemische stof is in principe altijd hetzelfde, hoe het ook gemaakt is. Of je bijvoorbeeld 5-MeO-DMT uit een kikker haalt of in een lab maakt moet voor het effect niet uitmaken.

Natuurlijk is er bij sommige drugs wel een verschil tussen de verschillende isomeren. Echter denk ik als ik mensen hoor beweren dat de drugs vroeger allemaal beter was, dat ze het meestal gewoon te vaak gebruikt hebben. Die eerste ervaringen maken toch meestal de meeste indruk.
B
BuuLid
01-01-2024, 00:00
#10
Rivalrie zei:
Is de reden dat er weinig 4mmc is niet omdat er veel hersenbloedingen waren?
Klik om te vergroten...
Nee dat is 4-FA. Alhoewel 4-MMC ook een stofje is die veel side effects kan geven zoals vasoconstrictie. @Neo-Shulginist heeft hier nog een tripraport over geschreven waar hij daar last van had.

KlaasVaak zei:
Een chemische stof is in principe altijd hetzelfde, hoe het ook gemaakt is. Of je bijvoorbeeld 5-MeO-DMT uit een kikker haalt of in een lab maakt moet voor het effect niet uitmaken.

Natuurlijk is er bij sommige drugs wel een verschil tussen de verschillende isomeren. Echter denk ik als ik mensen hoor beweren dat de drugs vroeger allemaal beter was, dat ze het meestal gewoon te vaak gebruikt hebben. Die eerste ervaringen maken toch meestal de meeste indruk.
Klik om te vergroten...
Precies. Alhoewel jouw voorbeeld dan juist weer niet de beste is aangezien 5-MeO-DMT vanuit de kikker nog wat andere alkaloiden bevat. Maar ongeacht de synthese proces is het eindproduct altijd hetzelfde.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#11
KlaasVaak zei:
Een chemische stof is in principe altijd hetzelfde, hoe het ook gemaakt is. Of je bijvoorbeeld 5-MeO-DMT uit een kikker haalt of in een lab maakt moet voor het effect niet uitmaken.

Natuurlijk is er bij sommige drugs wel een verschil tussen de verschillende isomeren. Echter denk ik als ik mensen hoor beweren dat de drugs vroeger allemaal beter was, dat ze het meestal gewoon te vaak gebruikt hebben. Die eerste ervaringen maken toch meestal de meeste indruk.
Klik om te vergroten...
Uw laatste alinea snap ik wel, maar je hoort het dikwijls over XTC.
Of over coke, maar daar hangt de kwaliteit af van hoe puur het nou net is.

Alleen, ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat niet alleen het proces, maar ook de plaats waar het geproduceerd werd veranderde na de ban.

Maar, ik geef toe, het blijft natuurlijk grotendeels persoonsgevoelig.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Azraël zei:
De 4mmc van heden voelt niet meer hetzelfde aan als deze die je pre van legaal kon kopen op internet.
Heb al verschillende keren geprobeerd maar die rush bij snuiven of die waves of love bij een bommetje kreeg ik toch niet meer..
Mogelijks is er in Nederland op straat wel nog goed gerief te vinden dan?
Klik om te vergroten...
Zou dat ook door neurotoxiciteit kunnen komen, of verschillen in dosering..?
A
AzraëlLid
01-01-2024, 00:00
#13
Geen idee hoe het komt maar er staat ergens een artikel op internet over met Dr Zee. De dosissen zijn hetzelfde gebleven en van x-mmc cathinones heb ik het gevoel dat ze blijven hetzelfde effect geven. Zelfs bij herdoseren.
Idd t gevoel vd eerste pil zullen we nooit meer opnieuw ervaren spijtig genoeg.. ik herinner me er nog veel van toch al 19 jaar geleden 🥰
Wat is er nu in NL te krijgen? Ik heb al eens een beige poeder gehad en gele mcat pillen id vorm v kattekoppen... Beiden niet te vergelijken met pre ban meph
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ja ik ben altijd skeptisch bij het rechtstreeks vertalen van gebruikerservaringen naar de kwaliteit van een middel. Het placebo-effect is echt een ding. Onze verwachtingen spelen een enorme rol bij de ervaring die we uiteindelijk hebben.

Bio-chemisch gezien maakt het ook niet uit of een stof verboden is of niet. Wel kan het zijn dat de ene batch zuiverder is dan de andere batch. Dat zou dan een verschil in dosering kunnen opleveren. Maar eerlijk gezegd moet het verschil dan wel echt heel groot zijn wil je daar echt wat van merken. 10% meer of minder in dosering merk je meestal niet echt, zeker niet als er jaren tussen verschillende gebruiksmomenten zitten, de omgeving anders is en er geen gestandaardiseerde methodes zijn om de subjectieve effecten met elkaar te vergelijken.

@Buu suggereert iets over verschillende stereo-isomeren. Dat zijn spiegelbeelden van moleculen. Een bepaald spiegelbeeld van een molecuul kan inderdaad verschillende effecten veroorzaken. Maar in het geval van 4-MMC zijn er geen concrete aanwijzingen dat er pre-ban één specifiek stereo-isomeer werd geproduceerd.

Deze discussie is wel lastig omdat 4-MMC niet gekwantificeerd wordt in het testlab. Je weet dus niet hóe zuiver een sample is. En op chiraliteit wordt ook niet getest. Dus je weet niet of een sample één bepaald stereo-isomeer bevat, of dat het misschien een racemaat mengsel is (wat ik eigenlijk wel vermoed).

Als je kijkt naar waarschijnlijkheid dan denk ik toch allereerst aan psychologische verschillen die het resultaat zijn van verwachting, verschillen in dosering en verschillen in de omgeving. Dat zijn de meest waarschijnlijke factoren die sindsdien zijn veranderd. Of de zuiverheid of chiraliteit anders is, dat kunnen we niet met zekerheid zeggen (dus ook niet dat het niet zo is).
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#15
Bij deze discussies moet ik vaak denken aan mensen die zeggen dat het suiker in fruit gezonder is dan het suiker in snoep. Tja ga die mensen maar eens uitleggen dat elke suiker hetzelfde is.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mezelf zei:
Bij deze discussies moet ik vaak denken aan mensen die zeggen dat het suiker in fruit gezonder is dan het suiker in snoep. Tja ga die mensen maar eens uitleggen dat elke suiker hetzelfde is.
Klik om te vergroten...
Toch heb ik van het eten van fruit nooit een dip, ook niet bij veel fruit. Maar na wat snoep voel ik me ongezond en ervaar ik vaak echt een dip in mijn energie.

Of zou dat allemaal aan de hoeveelheid liggen?
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Toch heb ik van het eten van fruit nooit een dip, ook niet bij veel fruit. Maar na wat snoep voel ik me ongezond en ervaar ik vaak echt een dip in mijn energie.

Of zou dat allemaal aan de hoeveelheid liggen?
Klik om te vergroten...
Whahaha ja... zal zeker met de hoeveelheid te maken hebben maar ook met de vele toevoegingen van snoep natuurlijk. Snoep is niet puur onversneden suiker natuurlijk :wink:
c
cutepoolLid
01-01-2024, 00:00
#18
gebruiker292744 zei:
Doe mij maar 2-MMC.
Klik om te vergroten...
2mmc zuigt.
A
AmisulprideLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik ben wel benieuwd want ik ga nooit meer terug naar 3.
G
GeEFmEDiEShIzzLeLid
01-01-2024, 00:00
#20
4 is beter, maar 3 is niet slecht.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."