Hmm ik dacht dat trippen op SSRIs uitgesloten was? Maarja het is wel dé
@Neo-Shulginist die't zegt 🤔
SSRI's dempen het effect van psychedelica inderdaad. Maar het is vooral zo dat je beter geen tripmiddelen kunt nemen als je niet zo lekker in je vel zit. Door tripmiddelen ga je intenser onbewuste gevoelens ervaren. Zeker als er dan ook nog iets onverwachts gebeurt in de omgeving, dan kan je door een negatieve mindset sneller op tilt slaan. De kans is dan dus groter dat je daardoor een onprettige ervaring krijgt.
Ik raad het dus ook niet aan. Maar ik denk wel dat psychedelica minder interacteren met antidepressiva dan stimulanten. En ik snap best dat je niet altijd 100% nuchter wil blijven, zeker als je depressief bent. Dus dan maar liever wat anders dan stimulerende middelen.
Ketamine wordt ook ingezet voor
treatment resistant depressie. Ik vind het zelf een heel nare drug maar het is misschien best een goede optie voor
@Wisknudde (vette username
![:)]()
)
Ja, maar een verschil is wel dat ze farmaceutische S-ketamine gebruiken onder medisch toezicht. Vooral professionele begeleiding is belangrijk omdat ketamine een verslavend effect heeft en chronisch gebruik erg schadelijk is voor de blaas. Dus je hebt eigenlijk toezicht nodig om het risico op verslaving te verminderen (zeker als je depressief bent).
Daarnaast staat de effectiviteit van de behandeling op langere termijn nog niet goed vast, en het is ook de vraag of ketamine net zo goed werkt bij mensen met comorbide stoornissen. Dus ik zou ook hier niet zeggen van 'ja ketamine is een goed idee'.
Benzo's voor de lol, nah. Ze bevorderen ook depressie net als alcohol.
Alcohol is ook een GABA-agonist
![:wink:]()
En alcoholgebruik kan inderdaad bijdragen aan een depressie, of een depressie verlengen. Maar alcohol kan in lage dosis in de juiste setting ook even los maken zodat je wat minder zit te piekeren en wat meer open staat voor sociaal contact. Juist die momenten van sociale geborgenheid en zorgeloos beleven zijn heel belangrijk om naar toe te werken. Dus ik denk niet dat je qua depressie per se moet adviseren dat je beter geen alcohol kan drinken. Twee glazen op een avond, bij voorkeur van een drank waarvan je kunt genieten en met een persoon die je graag mag, kan dus tot op zekere hoogte functioneel zijn.
Uiteraard verhoogt alcohol de kans op kanker en hart- en vaatziekten, dus ook dit is niet per se DE goede keus.