Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDruk op de borst na maandje 2FA

Druk op de borst na maandje 2FA

25 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ikwordtnietoud zei:
Mee eens, maar die deadlines komen er deze week nog allemaal aan en zoals bijna iedere student heb ik gewacht tot het laatste moment. Ik stop a.s. zaterdag. Heb wel voorgenomen om de gram die ik nu op te maken en dan niet nog een nieuw zakje te openen. Ik weet niet of ik withdrawls moet krijgen mrja 2FA lijkt dat niet te hebben, wel beetje down maar dat is het dan vgm(als iemand al ervaring heeft met abrupt stoppen met 2FA hoor ik t graag)
Klik om te vergroten...
Ik wilde al vragen waarom je 2-FA bent gaan gebruiken als medicijn. Omdat je veel druk ervaart van studeren, dus.

Allereerst wil ik zeggen dat je leerprestaties juist achteruit gaan bij gebruik van stimulerende middelen. Doordat stimulerende middelen de slaap verstoren gaat je geheugen minder goed werken. Ook word je focus minder goed, zeker op langere termijn, waardoor het lastiger wordt om inzichten te halen uit de dingen die je bestudeert.

Het enige waar stimulerende middelen bij kunnen helpen is motivatie op de korte termijn.
Als je de afgelopen tijd niet gemotiveerd genoeg bent geweest om je studiewerk bij te houden, dan kun je nu extra druk ervaren om het alsnog te doen natuurlijk. Maar onthoud dat rust nemen ook onderdeel is van studeren! Als je ontspannen bent dan kun je beter creatieve ideeën ontwikkelen, werkt je geheugen beter, en heb je ook betere focus. Wat je dus nodig hebt is een goede balans tussen inspanning en ontspanning. Dat lijkt me iets om aan te gaan werken in de nabije toekomst.

Research chemicals zijn niet bedoeld om op regelmatige basis te nemen. De middelen zijn ongetest, wat betekent dat we geen idee hebben hoe ze werken in het lichaam. Je zegt zelf al iets over verschil in metabolisme. Nou, het had dus helemaal niet uitgemaakt of je wel/niet farmacologie had gestudeerd. Want we weten gewoon niks over het metabolisme van 2-FA. Dat betekent dus ook dat we niet weten welke lichaamsweefsels mogelijk beschadigd kunnen raken door gebruik. Eenmalig experimenteren met rc's is daarom al risicovol: je kan zo maar klachten krijgen waarvan we niet wisten dat het bestond. Maar als je regelmatig rc's neemt dan wordt de kans steeds groter dat je met zulke gezondheidsklachten te maken krijgt.

Wat betreft de druk op de borst, dat lijkt me een ernstige, maar voorspelbare, bijwerking van regelmatig stimulerende middelen nemen in hoge dosis. Ik heb het nog even nagezocht, en je nam de helft van de dagen een driedubbele hoge dosis. Het verbaast me dan niet dat je hart dan gaat protesteren.

Houd er wel even rekening mee dat als je stopt met 2-FA gebruiken, dat je dan eerst even een dip ervaart. Je motivatie kan kelderen, je zal je vaker moe voelen, je hebt misschien moeite met concentreren, en je kunt ook stemmingsklachten krijgen of paniekaanvallen. Dat zijn bijwerkingen van stimulerende middelen. Het duurt even een paar weken voordat je weer helemaal hersteld bent.

Mocht het nou echt niet lukken om je te focussen op je studiewerk, ga dan eens op bezoek bij de decaan of studentenpsycholoog. Onderwijsinstellingen hebben expres dit soort hulpverlening in huis, omdat moeite met motivatie, planning, en stress heel veel voorkomen bij studenten. De klachten die je ervaart zijn dus (helaas) heel normaal (binnen het huidige onderwijs). Een planning maken helpt om een goede balans tussen inspanning en ontspanning te vinden. En in die planning kan je ook gewoon momenten opnemen waarin je los kunt gaan. Want het is ook belangrijk om te genieten van deze tijd :wink:

Wat wel echt essentieel is: vertel aan artsen altijd welke drugs je hebt gebruikt. Want dat kan enorm meespelen in wat voor behandeling je nodig hebt. (Huis)artsen hebben beroepsgeheim, dus ze mogen niks aan anderen vertellen, en hebben gezworen om je te helpen in jouw belang. Stap dus over de schaamte heen en laat jezelf helpen.
I
IkwordtnietoudLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hi,

Dit is mn eerste post op dit forum, lezen was hier leuk maar had nooit echt de behoefte om een account te maken en iets te plaatsen. TOT NU.
Afgelopen 4-5 weken gebruikte ik 2FA. In totaal heb ik er 4 gram van dat spul doorheen gejast. Als ik de dagen tel die ik heb gebruikt zijn dat er 27-2=25(Heb 2 dagen pauze genomen tussendoor). dat komt neer op gemiddeld zo'n 160 mg per dag. Lijkt veel maar doordat mijn tolerantie in de 1e week al door het dak ging merk ik dat niet zo. Gebruik nu meestal 80 mg tijdens school(HBO) en 100 mg als ik daar klaar ben.

Hoewel, ik kreeg in de 2e week echt een ENORME druk op mijn borst. Onregelmatige hartslagen, het gevoel dat mijn hart niet synchroon klopt en af en toe hele erge steken. Ben toen diezelfde dag naar de dokter gegaan. Heb die dag de andere 100 mg niet bijgenomen dus het was al uitgewerkt toen ik bij de dokter was maar de druk hield echt hevig aan. Huisarts heeft een ECG afgenomen maar daar kwam niks uit. Ook geen onregelmatige hartslagen, dat lijkt trouwens vooral een bijwerking te zijn van de stimulatie zelf maar ik maak me meer zorgen over de erge druk en kloppende gevoel dat ik op de borst krijg.

Ik blijf gebruiken voor de komende week en dan ga ik een pauze nemen, o.a. ivm deadlines die ik heb. Moet er ook bij zeggen dat ik er tussendoor 50 mg 2FMA en 200 mg 4FMA doorheen heb gejast.

Mijn vraag is dus wat jullie als advies geven dat ik nu doe, en wat zou de pijn eventueel kunnen zijn? Het hield namelijk ook aan in de dagen dat ik rust nam.
Als nieuwe gebruiker van dit platform heb ik natuurlijk de voorwaarden goed gelezen en gezien dat je niet mag speculeren. Dus moet ik mijn vraag eigenlijk verwoorden in: Welke mogelijke cardiotoxische effecten kan 2FA hebben en komt dat overeen met mijn klachten? Ik wil natuurlijk een goede bron erbij hebben en de reden dat ik dit vraag is om te kijken of er iemand is die iets soortgelijks meemaakt en misschien dat ik een wetenschappelijk artikel over het hoofd heb gezien(wat me vrij stug lijkt gezien de bezochte websites).
Van 2FMA heb ik wel wat onderzoeken gelezen dat de metabolieten daarvan best cardiotoxisch en neurotoxisch zijn maar gezien de dosis dat ik het 1 keer tussendoor deed denk ik niet dat het veel invloed gehad zou kunnen hebben.
Verder was er echt bar weinig te vinden over 2FA en leken sommige onderzoeken te suggereren dat het op dezelfde manier uitgescheiden wordt als het erin gaat. Maar goed de onderzoeken gaven aan dat er een vermoeden is en nog niet wetenschappelijk is bewezen waar ik dus naar zoek.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#3
Stop met nemen. Echt heel erg dom dat je nu bewust nog een week gaat door gebruiken met deze serieuze klachten.
L
LeoFlaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Je klachten, zoals druk op de borst, onregelmatige hartslagen en pijn, zijn serieuze symptomen die niet genegeerd mogen worden.
De afwezigheid van afwijkingen in een ECG sluit niet alle mogelijke problemen uit. Ik weet ook niet of je eerlijk bent geweest tegen de dokter over je gebruik, maar dat is belangrijke informatie die je hem/haar best meegeeft als ze je onderzoeken.

2-FA is inderdaad weinig onderzocht, maar het is altijd interessant om studies naar gerelateerde, maar beter bekende stoffen eens te bekijken (zoals bijvoorbeeld 4-FA).

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3109/15563650.2014.974262

https://www.annemergmed.com/article/S0196-0644(17)31382-3/fulltext

Hopelijk kunnen deze studies je alvast een beter idee geven en je overhalen om onmiddellijk je gebruik te stoppen
Stay safe
I
IkwordtnietoudLid
01-01-2024, 00:00
#5
LeoFla zei:
2-FA is inderdaad weinig onderzocht, maar het is altijd interessant om studies naar gerelateerde, maar beter bekende stoffen eens te bekijken (zoals bijvoorbeeld 4-FA).
Klik om te vergroten...
thx voor je reactie, heb niks aan de huisarts gemeld. Maar er zit wel degelijk verschil tussen 2FA en 4FA waardoor het misschien andere metabolieten heeft. Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen bioloog of scheikundige ben maar ondanks dat het isomeren zijn kan het wel anders gemetaboliseerd worden denk ik.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wat je nu moet doen is gewoon stoppen met je gebruik.
Dat is de enige oplossing die je klachten gaat weg nemen.
Je moet niet zoeken wat de verklaring is en of het cardiotoxisch is, de antwoorden zijn duidelijk toch met dergelijke klachten.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#7
Je naam op het forum is goed gekozen bij je situatie.
Het is alleen word met alleen een d.

Zonder gekheid: geen idee welke onzin je wilt horen, maar gewoon meteen stoppen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
De beste optie is stoppen. Deadlines halen met stimulanten kun je niet blijven doen.

Lukt het stoppen niet, gan dan weer naar je huisarts en vertel eerlijk over je gebruik.
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Je kan het beste gewoon stoppen met deze serieuze klachten. Dadelijk maak je je username nog waar ook... ik mag toch aannemen dat je dat niet wil?
I
IkwordtnietoudLid
01-01-2024, 00:00
#10
dupont zei:
De beste optie is stoppen. Deadlines halen met stimulanten kun je niet blijven doen.

Lukt het stoppen niet, gan dan weer naar je huisarts en vertel eerlijk over je gebruik.
Klik om te vergroten...
Mee eens, maar die deadlines komen er deze week nog allemaal aan en zoals bijna iedere student heb ik gewacht tot het laatste moment. Ik stop a.s. zaterdag. Heb wel voorgenomen om de gram die ik nu op te maken en dan niet nog een nieuw zakje te openen. Ik weet niet of ik withdrawls moet krijgen mrja 2FA lijkt dat niet te hebben, wel beetje down maar dat is het dan vgm(als iemand al ervaring heeft met abrupt stoppen met 2FA hoor ik t graag)
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ikwordtnietoud zei:
Mee eens, maar die deadlines komen er deze week nog allemaal aan en zoals bijna iedere student heb ik gewacht tot het laatste moment. Ik stop a.s. zaterdag. Heb wel voorgenomen om de gram die ik nu op te maken en dan niet nog een nieuw zakje te openen. Ik weet niet of ik withdrawls moet krijgen mrja 2FA lijkt dat niet te hebben, wel beetje down maar dat is het dan vgm(als iemand al ervaring heeft met abrupt stoppen met 2FA hoor ik t graag)
Klik om te vergroten...
Tsja, bekend probleem hoor. Kijk eens of je de deadline wat op mag schuiven. Ik verwacht niet dat je academische prestaties er echt op vooruit gaan onder invloed.

Cold turkey is prima met stimulanten. Leuk zal 't niet zijn maar gevaarlijk ook niet. Je gaat denk ik veel slapen in 't begin.
m
mitchieeeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik had het al met een weekend gebruik van dat spul gelijk de wc ingedonderd
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ikwordtnietoud zei:
Mee eens, maar die deadlines komen er deze week nog allemaal aan en zoals bijna iedere student heb ik gewacht tot het laatste moment. Ik stop a.s. zaterdag. Heb wel voorgenomen om de gram die ik nu op te maken en dan niet nog een nieuw zakje te openen. Ik weet niet of ik withdrawls moet krijgen mrja 2FA lijkt dat niet te hebben, wel beetje down maar dat is het dan vgm(als iemand al ervaring heeft met abrupt stoppen met 2FA hoor ik t graag)
Klik om te vergroten...
Food for disaster dit. Even op de blaren zitten en evt voor een her-tentamen gaan. Zoals ook veel studenten zonder stimulerende drugs doen. Hoewel het aanvankelijk niet zo voor je lijkt is dat echt een stuk effectiever en duurzamer. Succes!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ikwordtnietoud zei:
Mijn vraag is dus wat jullie als advies geven dat ik nu doe, en wat zou de pijn eventueel kunnen zijn? Het hield namelijk ook aan in de dagen dat ik rust nam.
Als nieuwe gebruiker van dit platform heb ik natuurlijk de voorwaarden goed gelezen en gezien dat je niet mag speculeren. Dus moet ik mijn vraag eigenlijk verwoorden in: Welke mogelijke cardiotoxische effecten kan 2FA hebben en komt dat overeen met mijn klachten? Ik wil natuurlijk een goede bron erbij hebben en de reden dat ik dit vraag is om te kijken of er iemand is die iets soortgelijks meemaakt en misschien dat ik een wetenschappelijk artikel over het hoofd heb gezien(wat me vrij stug lijkt gezien de bezochte websites).
Klik om te vergroten...
Om je tegemoet te komen hier nog even een uitleg over.

Het belangrijkste kenmerk van research chemicals is nou juist dat er geen (of heel weinig) farmacologische studies naar zijn gedaan. Het bewijs waarnaar je vraagt is dus niet beschikbaar. Wel vind ik het goed dat je nu deze logica toepast. Alleen wordt het dus nog zaak om die eisen over gedegen bewijs te stellen voordat je besluit een middel te nemen :wink:

Toch kan je nog het een en ander zeggen over de te verwachte effecten. Maar dan moet je wel wat aannames doen.

In dit geval is een aanname dat 2-FA stimulerende effecten heeft doordat het de dopamine-transponder (DA) en noradrenaline-transponder (NET) activeert. Ik heb nog even gezocht, maar helaas zijn er geen binding affinity studies gedaan naar 2-FA (zo weinig onderzoek is er dus naar deze stof gedaan). Normaal kun je op basis van binding-affinity studies kijken hoe sterk ze bepaalde receptoren activeren. Dat weten we dus niet in het geval van 2-FA. Dus dan moet je een aanname doen dat de receptor-affiniteit lijkt op die van amfetamine, waar dat soort studies wel zijn gedaan.

Doordat amfetamine vrij goed is bestudeerd, weten we dat activatie van DA en NET samenhangt met een hogere hartslag en bloeddruk, en samengeknepen bloedvaten. Maar als de drug uitwerkt krijg je juist het tegenovergestelde effect. De bloedvaten ontspannen, en het hart krijgt moeite om de bloeddruk op peil te houden. Bij bepaalde inspanning kan dat een verkramping veroorzaken die pijn op de borst geeft.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0002870376805455

Cardiovascular Complications of Acute Amphetamine Abuse: Cross-sectional study - PMC

This study aimed to evaluate cardiovascular complications among patients who abuse amphetamines. This cross-sectional study took place between April 2014 and April 2015 among 3,870 patients referred to the Toxicology Emergency Department of Baharlou ...
www.ncbi.nlm.nih.gov www.ncbi.nlm.nih.gov

Dit soort effecten blijken bij alle stimulerende middelen voor te komen, hoewel er nuanceverschillen zitten in hoeveel mensen hartklachten krijgen na gebruik, en wat voor type klachten ze ervaren. Maar je wilde een iets wetenschappelijkere onderbouwing van waarom je dit soort klachten kan ervaren. Nou, zie dus het bovenstaande.

In mijn zoektocht naar concrete papers kwam ik er nog wel eentje tegen die aantoonde dat 4-FMA leverschade veroorzaakt. Heb je die alvast gezien:
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

4-Fluoromethamphetamine (4-FMA) induces in vitro hepatotoxicity mediated by CYP2E1, CYP2D6, and CYP3A4 metabolism - PubMed

4-Fluoromethamphetamine (4-FMA) is an amphetamine-like psychoactive substance with recognized entactogenic and stimulant effects, but hitherto unclear toxicological mechanisms. Taking into consideration that the vast majority of 4-FMA users consume this substance through oral route, the liver is...
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
I
IkwordtnietoudLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Ik wilde al vragen waarom je 2-FA bent gaan gebruiken als medicijn. Omdat je veel druk ervaart van studeren, dus.

Allereerst wil ik zeggen dat je leerprestaties juist achteruit gaan bij gebruik van stimulerende middelen. Doordat stimulerende middelen de slaap verstoren gaat je geheugen minder goed werken. Ook word je focus minder goed, zeker op langere termijn, waardoor het lastiger wordt om inzichten te halen uit de dingen die je bestudeert.
Klik om te vergroten...
Allereerst wil ik je bedanken voor de moeite om te reageren, ik wilde eerst ff toevoegen dat ik ben begonnen omdat ik het gewoon wilde proberen. Ik heb toen gemerkt dat mn concentratie heel erg werd verbeterd. Goed om te weten is dat dit tijdelijk is, je lichaam raakt eraan te wennen en na verloop van tijd werd het bij mij veel minder. Voornamelijk omdat ik sindsdien max 3 uur slaap per nacht(heb geen benzo's) en dat eist volgens mij zn tol gezien de pijn.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ikwordtnietoud zei:
Ik heb toen gemerkt dat mn concentratie heel erg werd verbeterd.
Klik om te vergroten...
Je kan een hyperfocus krijgen van stimulerende middelen, wat ook wel 'selectieve concentratie' wordt genoemd. Zo'n focus kan handig zijn als je één specifieke taak moet doen. Maar zodra je meerdere taken tegelijkertijd moet uitvoeren waartussen je moet switchen (zoals bijvoorbeeld bij autorijden, waarbij je én stuurt, én gas geeft, schakelt, of remt, én op andere weggebruikers let), dan bevorderen stimulerende middelen juist niet de concentratie.

unlp.nl

Wat is concentratie en welke rol speelt het? | UNLP

Concentratie is het vermogen om ergens de aandacht op te kunnen richten. De afwezigheid van het ergens de aandacht op kunnen richten wordt uitgedrukt in de term die in de volksmond ook wel een concentratieprobleem wordt genoemd.
unlp.nl unlp.nl

Stimulerende middelen veroorzaken een hyperfocus doordat je gemotiveerd raakt om je met een specifieke taak bezig te houden (dit is ook de rol van dopamine in het brein: beloning geven voor de taak die je doet).

2-FA of andere stimulerende middelen helpen dus lang niet bij elk soort huiswerk wat je moet doen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Neo-Shulginist zei:
Mocht het nou echt niet lukken om je te focussen op je studiewerk, ga dan eens op bezoek bij de decaan of studentenpsycholoog. Onderwijsinstellingen hebben expres dit soort hulpverlening in huis, omdat moeite met motivatie, planning, en stress heel veel voorkomen bij studenten.
Klik om te vergroten...
Ik heb me ooit laten aanmelden voor een studiestimuleringscursus door een vertrouwenspersoon, maar daar had ik uiteindelijk ook de motivatie niet voor. Na de eerste keer afgehaakt. FML 😄
l
lientje amfetamientjeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zou maar oppassen met die fluor rommel. Vooral hoge dosissen hebben beslist zware bijwerkingen. De fluor varianten die ik geprobeerd heb: 2-FMA, 4F-MPH, 4-FMA hadden allemaal in soortgelijke mate best hevige cardiovasculaire en neurotoxische bijwerkingen.

Pak toch liever een cathinoontje of een puntje sos als je toch echt een energie of sociale boost nodig hebt.
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#19
lientje amfetamientje zei:
cathinoontje
Klik om te vergroten...
Klinkt een beetje als danoontje, iets wat ik zou nemen als energieboost
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
lientje amfetamientje zei:
Zou maar oppassen met die fluor rommel. Vooral hoge dosissen hebben beslist zware bijwerkingen. De fluor varianten die ik geprobeerd heb: 2-FMA, 4F-MPH, 4-FMA hadden allemaal in soortgelijke mate best hevige cardiovasculaire en neurotoxische bijwerkingen.

Pak toch liever een cathinoontje of een puntje sos als je toch echt een energie of sociale boost nodig hebt.
Klik om te vergroten...
Je doet je naam geen eer aan 🤗.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."