Hallo forumleden,
Vaak vind ik het erg lastig om in slaap te vallen. Met deze klachten ben ik naar de huisarts gegaan, die mij vervolgens verwees naar een slaapcoach. Tot heden heb ik nog steeds geen afspraak gemaakt bij de slaapcoach en in plaats daarvan neem ik, wanneer ik het echt nodig vind, een benzo als ik de volgende dag echts iets belangrijks heb ( voor mijn werk bijvoorbeeld ) en ik zeker wil zijn dat ik de volgende dag uitgerust ben. Ik neem dan 3mg pyrazolam en dit werkt voor mij eigenlijk helemaal perfect. Ik heb een middelmatige tolerantie voor benzos (denk ik?) en met pyrazolam voelt mijn bed super comfortabel en kan ik in een uur in slaap vallen (normaal duurt dit echt 3 / 4 uur).
Ik realiseer dat dit niet de meest verstandige manier is om mijn slaapproblemen "op te lossen", echter omdat ik het voor uitzonderlijke situaties gebruik zie ik hier niet echt probleem. Mijn vraag, hoe kan ik pyrazolam (of benzos in het algemeen) op een verantwoordelijke manier gebruiken? Ik heb verder gekeken op het forum en ik lees meestal dat je helemaal beter niet met benzos kan beginnen aangezien het erg verslavend is.
Mijn maatstaaf is momenteel max één keer 3mg pyrazolam en maximaal één keer 15mg 4F MPH per werkweek. Maar ik vroeg mij af wat de beste frequentie is zonder dat ik tolerantie opbouw en niet lichamelijke afhankelijk word.
Ik ben helaas ervaringsdeskundige en herken heel veel van wat je zegt. Ook ik heb moeite bij het inslapen. Doorslapen is echter geen enkel probleem, dat kan ik als de beste. Altijd al gekund.
Alhoewel ik nooit een geweldige inslaper ben geweest, was het nooit een echt probleem. Ik weet niet goed wat precies de aanleiding is geweest, maar op een gegeven moment werd het wel een probleem. Ik ben toen begonnen met etizolam 1 a 2mg op bepaalde dagen, bijv als ik vroeg op moest voor werk. Dat resulteerde er in dat ik op den duur steeds lastiger in slaap viel op "etizolamloze" dagen en dat had tot gevolg dat ik steeds vaker nam.
Aangezien dat me niet echt een goede ontwikkeling leek ben ik naar de huisarts gegaan. Hij adviseerde enkel te nemen op dagen dat ik echt iets belangrijks had en in plaats van etizolam over te gaan op zolpidem 10mg.
Nu jaren later kan ik niet meer zonder, of althans: ik denk niet meer zonder te kunnen. En de huisarts geeft inmiddels zonder vragen 30 stuks per maand. Sinds een jaar krijg ik zopiclon 7,5mg, dat mi een iets meer slaapverwekkende werking heeft. Deze maand echter weer terug bij zolpidem omdat de apotheek door de Zopiclon is (don't look at me
![:wink:]()
).
Een positieve noot: zowel de Zopiclon 7,5mg als de zolpidem 10mg werken nog steeds goed: ik slaap behoorlijk snel in. Ik heb me voorgenomen nooit meer dan 1 pil te nemen en dat is - in dit kader - het enige voornemen waar ik me wel aan houd. Maar ik slik er dus wel iedere nacht een.
Eigenlijk zou ik moeten stoppen, want het leven lacht me toe: alles gaat goed, master universiteit afgerond (alweer 5 jaar geleden), een succesvolle eigen zaak en een prachtig huis (2 zelfs). Ik heb geen enkele verslavingsgevoeligheid wat drugs betreft. Het enige dat ik nog doe is eens in de 8 weken een avond 3mmc maar voor de rest gebruik ik helemaal niets en dat kost me ook geen enkele moeite. Maar die slaappillen... Het is een gewoonte geworden en het idee dat als ik er geen neem resulteert in stress en dat leidt weer tot het niet in slaap kunnen vallen.. en als je denkt niet te kunnen slapen dan kan je dat meestal ook niet, een self fulfilling prophecy als het ware.
Moraal van het verhaal: als je het bij 1 keer per week kan houden alle hulde, maar dat was ook bij mij het idee en zie hoe dat is afgelopen. Mijn huisarts heeft het overigens nooit over een slaapcoach gehad. Ik wist überhaupt niet dat zoiets bestond... Niet dat ik mijn HA de schuld geef, die ligt volledig bij mezelf. Maar zolang ik er niet echt last van heb vind ik het ook erg lastig om mee te stoppen.