Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerantwoordelijk benzos gebruiken

Verantwoordelijk benzos gebruiken

32 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#1
Paracetamolletje zei:
Thanks voor je reactie, maar is 1x per week echt zo slecht?
Klik om te vergroten...
Heel veel mensen zijn huiverig met advies geven wat betreft benzo’s. Omdat het vaak een tijdje goed gaat (1 keer per week) tot er zich een situatie voordoet waarbij je er ineens twee nodig hebt in een week. En binnen no-time ben je verslaafd en kun je niet meer terug.

Er zijn maar enkele mensen die dit kunnen. En die moeten alsnog heel erg opletten.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#2
Tja, zolang je geen twee dagen achter elkaar gebruikt en in ieder geval elke week één keer twee dagen achter elkaar niet gebruikt zou je lichamelijke afhankelijkheid kunnen vermijden lijkt me zo. Dus ongeveer 2 max 3 keer per week moet mogelijk zijn.

Het probleem is: hoe vaker je benzos gebruikt om te slapen, hoe moeilijker het wordt om op de natuurlijke manier in slaap te komen. Dus waarschijnlijk ga je langzaam maar zeker steeds meer gebruiken. Eigenlijk is het gebruik van benzodiazepines voor slaapproblemen gewoon niet verantwoord, om die reden.

Dus ja. Je kan beter stoppen voordat je slaapproblemen verder uit de hand lopen en aan de slag gaan met die slaapcoach.

Oh en hou er wel rekening mee dat je de volgende dag nog licht onder invloed bent als je die dag daarvoor een benzo hebt genomen. Dus uitgeruster en scherper word je er zeker niet van. Zet dat maar uit je hoofd.

Paracetamolletje zei:
maar is 1x per week echt zo slecht?
Klik om te vergroten...
Het korte antwoord is ja. Het gaat je niet helpen met je slaapproblemen. Die gaan erger worden. Is het slecht voor je lichaam? Dat valt mee, maar emotioneel en mentaal zul je achteruitgaan door het gebruik van benzos. Dus stop gewoon in een vroeg stadium. Dit loopt vaak niet goed af. Vandaar dat we er zo voor waarschuwen.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#3
Paracetamolletje zei:
Thanks voor je reactie, maar is 1x per week echt zo slecht?
Klik om te vergroten...
Ja.
Waarom heb je dit nodig?
Daar ligt de sleutel.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Paracetamolletje zei:
Thanks voor je reactie, maar is 1x per week echt zo slecht?
Klik om te vergroten...
Als het echt 1x per week is zul je denk ik toch snel gewend raken en niet meer zonder die 1x per week kunnen. En kans is groter dat je lichaam en geest 2x per week gaat verlangen .... en dat je ergens op een bepaald moment moet gaan knokken tegen de Benzos en dat is veel moeilijker dan meesten denken.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Paracetamolletje zei:
Thanks voor je reactie, maar is 1x per week echt zo slecht?
Klik om te vergroten...
Het probleem is dat het voor het overgrote deel van Benzo gebruikers niet bij die ene keer in de week blijft. En dan word je er echt heel snel ingezogen. En Benzo afbouw is De Hel, en heb je al na een paar weken dagelijks gebruik nodig.

Wat gebeurt er de volgende dag als je een slechte nacht zonder Benzo's door komt? Ga daar eens naar kijken. Bij mij gebeurt er namelijk bar weinig als ik de slechte nacht accepteer.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Waarom bel je die slaapcoach niet gewoon????

En sowieso mag je benzo"s maar max 2 weken slikken (althans dacht ik ooit gelezen te hebben inde bijsluiter)

Ga iets aan je problemen doen.
OtherShore zei:
Dus ongeveer 2 max 3 keer per week moet mogelijk zijn.
Klik om te vergroten...
Voor hoe lang dan? Want stel je doet dit een jaar vermijd je dan ook die afhankelijk?
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#7
N3K0 zei:
Voor hoe lang dan? Want stel je doet dit een jaar vermijd je dan ook die afhankelijk?
Klik om te vergroten...
Ja, terechte vraag. Volgens mij (maar ik weet dit niet helemaal zeker) wordt je pas lichamelijk afhankelijk als je langer dan twee weken een consistente bloedspiegel onderhoudt. Dus dan moet je wel dagelijks of bijna dagelijks gebruiken. Met 2 keer per week zit je dan meestal wel veilig, omdat je het grootste deel van de tijd gewoon nuchter bent.

Maar ja, hou het maar eens bij 2 keer per week. Dat lijkt me nog verrekte lastig, vooral als je op de benzo dagen goed slaapt en op andere dagen niet. De meeste mensen gaan dan al snel meer gebruiken. Dus ik denk dat de geestelijke afhankelijkheid je het eerst opbreekt.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
OtherShore zei:
Ja, terechte vraag. Volgens mij (maar ik weet dit niet helemaal zeker) wordt je pas lichamelijk afhankelijk als je langer dan twee weken een consistente bloedspiegel onderhoudt. Dus dan moet je wel dagelijks of bijna dagelijks gebruiken. Met 2 keer per week zit je dan meestal wel veilig, omdat je het grootste deel van de tijd gewoon nuchter bent.

Maar ja, hou het maar eens bij 2 keer per week. Dat lijkt me nog verrekte lastig, vooral als je op de benzo dagen goed slaapt en op andere dagen niet. De meeste mensen gaan dan al snel meer gebruiken. Dus ik denk dat de geestelijke afhankelijkheid je het eerst opbreekt.
Klik om te vergroten...
Ligt wel echt aan de soort Benzo en de half life. Het duurt ongeveer 5x de half life voordat ‘t uit je lijf is. Neem je eerder dan dat, dan ben je in theorie al tolerantie en afhankelijkheid aan het opbouwen. Er zijn berichten, ook hier op DF, dat een sterke Benzo zoals Bromazolam herl snel rebound effecten oplevert, soms al na drie dagen achter elkaar dat mensen de nacht erop al geen oog dicht doen. Dat zal vooral met een sterke affiniteit met de GABA receptoren in de hersenen van dit middel te maken hebben, maar dieper gaat mijn kennis daar niet van.

Wat ik nog wel extra tricky aan regelmatig Benzo gebruik vind, is dat ze er voor zorgen dat je makkelijk over dingen gaat denken, en door de Benzo’s zelf dus ook minder problemen ziet in vaker nemen dan je van plan was.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#9
Een benzo 1 keer in de week voor slaapproblemen hoeft geen probleem te zijn. Als je dat kan bouw je wel lichte tolerantie op maar daar kom je achter wanneer het dus niet meer werkt op die dosering? Wat doe je dan? Nog meer nemen? En daar is de circel. Beter is om gewoon een afspraak te maken bij ke slaapcoach en een plan de campagne te maken. Verder onderzoek je eigen slaap hygiëne en kijk of onderzoek het hoe wat en waarom van je slaapproblemen. Als je altijd na 3-4 uur in slaap valt en goed slaapt onafgebroken meer dan 5 uur dan heb je een inslaap probleem en die zijn vaak goed op te lossen.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#10
dupont zei:
Ligt wel echt aan de soort Benzo en de half life. Het duurt ongeveer 5x de half life voordat ‘t uit je lijf is. Neem je eerder dan dat, dan ben je in theorie al tolerantie en afhankelijkheid aan het opbouwen.
Klik om te vergroten...
Ja, dat is wel zo. Er zijn natuurlijk benzos met extreem lange halfwaardetijden. Die kun je misschien niet veilig 2 keer per week gebruiken.

dupont zei:
Er zijn berichten, ook hier op DF, dat een sterke Benzo zoals Bromazolam heel snel rebound effecten oplevert, soms al na drie dagen achter elkaar dat mensen de nacht erop al geen oog dicht doen.
Klik om te vergroten...
Je zegt dus dat je misschien wel sneller afhankelijk wordt van een benzo waar je sneller rebound effecten van krijgt? Ik weet niet of dat waar is. Volgens mij heeft rebound weinig te maken met afhankelijkheid.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
OtherShore zei:
Je zegt dus dat je misschien wel sneller afhankelijk wordt van een benzo waar je sneller rebound effecten van krijgt? Ik weet niet of dat waar is. Volgens mij heeft rebound weinig te maken met afhankelijkheid.
Klik om te vergroten...
Nou dat risico zie ik wel degelijk, vooral door het snel optredende slaapgebrek, dat eenvoudig op te lossen is door weer een pilletje te nemen. Niet dat de Benzo zelf sneller afhankelijk maakt dus, maar meer een oplossing in de hand werkt die de ellende alleen maar verergert. Zo ging het bij mij in ieder geval wel.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#12
dupont zei:
Nou dat risico zie ik wel degelijk, vooral door het snel optredende slaapgebrek, dat eenvoudig op te lossen is door weer een pilletje te nemen. Niet dat de Benzo zelf sneller afhankelijk maakt dus, maar meer een oplossing hanteren die de ellende alleen maar verergert. Zo ging het bij mij in ieder geval wel.
Klik om te vergroten...
Ah, daar heb je helemaal gelijk in natuurlijk.

Ik zie het ook niet goed gaan hoor, gecontroleerd benzos gebruiken voor slaap. Want ja, je wilt elke nacht goed slapen, dus 1 of 2 keer per week benzos is uiteindelijk niet genoeg. En dan zorgen die 1 of 2 keer per week er waarschijnlijk ook nog voor dat je de rest van de week minder goed slaapt, bijvoorbeeld omdat je last krijgt van rebound verschijnselen of omdat je het slapen steeds meer verleert. En slecht slapen leidt weer tot meer gebruiken, dus afhankelijk wordt je uiteindelijk toch wel als je die weg in slaat, zelfs als je er tijdelijk in slaagt om lichamelijk afhankelijkheid te voorkomen.
k
knikkebollerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Research chemicals zijn geen medicijnen. Sommige benzo rc's vallen onder afgekeurde benzo's. Gebruik dit niet als medicijn om beter in slaap te komen, dat is vragen om ellende. Maak een afspraak met de dokter om je slaapprobleem te bespreken. Raad je ook aan om boeken te lezen over slapen. Zo word er aangeraden om na 20:00 geen blauw licht aan te hebben. Leg je smartphone weg uit je slaapkamer, gebruik slaapmasker. Koop een kalender en schrijf elke dag op hoe je hebt geslapen. Mensen slapen vaak beter in een wat koudere kamer. Koud douchen voor het slapen gaan werkt voor mij heel erg goed. Google op Wim Hof en je vindt advies over hoe je koud moet douchen (handen en voeten eerst onder de kraan, daarna armen en benen en dan je borst en later je hoofd).

Sterkte.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#14
Het is niet zo dat benzo's alleen maar slecht zijn. Ze dienen wel degelijk als remedie of pleister voor bepaalde problematiek. Alhoewel altijd tijdelijk en nooit genezend. Dat je altijd een rebound krijgt is ook niet waar ik heb echt wel eens momenten gehad dat ik onder extreme spanning stond en dat drie of vier dagen oxazepam of lorazepam ervoor zorgde dat die spanning daarna weg was en niet terugkwam. Ik stopte wel direct na drie of vier dagen. Maar voor dergelijke klachten zijn ze ook ontworpen. Het heeft een cortisol remmend effect. Over langere periodes en bij afhankelijkheid verdwijnt dit effect als sneeuw voor de zon.
K
KoningTotoLid
01-01-2024, 00:00
#15
Paracetamolletje zei:
Hallo forumleden,

Vaak vind ik het erg lastig om in slaap te vallen. Met deze klachten ben ik naar de huisarts gegaan, die mij vervolgens verwees naar een slaapcoach. Tot heden heb ik nog steeds geen afspraak gemaakt bij de slaapcoach en in plaats daarvan neem ik, wanneer ik het echt nodig vind, een benzo als ik de volgende dag echts iets belangrijks heb ( voor mijn werk bijvoorbeeld ) en ik zeker wil zijn dat ik de volgende dag uitgerust ben. Ik neem dan 3mg pyrazolam en dit werkt voor mij eigenlijk helemaal perfect. Ik heb een middelmatige tolerantie voor benzos (denk ik?) en met pyrazolam voelt mijn bed super comfortabel en kan ik in een uur in slaap vallen (normaal duurt dit echt 3 / 4 uur).

Ik realiseer dat dit niet de meest verstandige manier is om mijn slaapproblemen "op te lossen", echter omdat ik het voor uitzonderlijke situaties gebruik zie ik hier niet echt probleem. Mijn vraag, hoe kan ik pyrazolam (of benzos in het algemeen) op een verantwoordelijke manier gebruiken? Ik heb verder gekeken op het forum en ik lees meestal dat je helemaal beter niet met benzos kan beginnen aangezien het erg verslavend is.

Mijn maatstaaf is momenteel max één keer 3mg pyrazolam en maximaal één keer 15mg 4F MPH per werkweek. Maar ik vroeg mij af wat de beste frequentie is zonder dat ik tolerantie opbouw en niet lichamelijke afhankelijk word.
Klik om te vergroten...

Ik ben helaas ervaringsdeskundige en herken heel veel van wat je zegt. Ook ik heb moeite bij het inslapen. Doorslapen is echter geen enkel probleem, dat kan ik als de beste. Altijd al gekund.

Alhoewel ik nooit een geweldige inslaper ben geweest, was het nooit een echt probleem. Ik weet niet goed wat precies de aanleiding is geweest, maar op een gegeven moment werd het wel een probleem. Ik ben toen begonnen met etizolam 1 a 2mg op bepaalde dagen, bijv als ik vroeg op moest voor werk. Dat resulteerde er in dat ik op den duur steeds lastiger in slaap viel op "etizolamloze" dagen en dat had tot gevolg dat ik steeds vaker nam.

Aangezien dat me niet echt een goede ontwikkeling leek ben ik naar de huisarts gegaan. Hij adviseerde enkel te nemen op dagen dat ik echt iets belangrijks had en in plaats van etizolam over te gaan op zolpidem 10mg.

Nu jaren later kan ik niet meer zonder, of althans: ik denk niet meer zonder te kunnen. En de huisarts geeft inmiddels zonder vragen 30 stuks per maand. Sinds een jaar krijg ik zopiclon 7,5mg, dat mi een iets meer slaapverwekkende werking heeft. Deze maand echter weer terug bij zolpidem omdat de apotheek door de Zopiclon is (don't look at me :wink:).

Een positieve noot: zowel de Zopiclon 7,5mg als de zolpidem 10mg werken nog steeds goed: ik slaap behoorlijk snel in. Ik heb me voorgenomen nooit meer dan 1 pil te nemen en dat is - in dit kader - het enige voornemen waar ik me wel aan houd. Maar ik slik er dus wel iedere nacht een.

Eigenlijk zou ik moeten stoppen, want het leven lacht me toe: alles gaat goed, master universiteit afgerond (alweer 5 jaar geleden), een succesvolle eigen zaak en een prachtig huis (2 zelfs). Ik heb geen enkele verslavingsgevoeligheid wat drugs betreft. Het enige dat ik nog doe is eens in de 8 weken een avond 3mmc maar voor de rest gebruik ik helemaal niets en dat kost me ook geen enkele moeite. Maar die slaappillen... Het is een gewoonte geworden en het idee dat als ik er geen neem resulteert in stress en dat leidt weer tot het niet in slaap kunnen vallen.. en als je denkt niet te kunnen slapen dan kan je dat meestal ook niet, een self fulfilling prophecy als het ware.

Moraal van het verhaal: als je het bij 1 keer per week kan houden alle hulde, maar dat was ook bij mij het idee en zie hoe dat is afgelopen. Mijn huisarts heeft het overigens nooit over een slaapcoach gehad. Ik wist überhaupt niet dat zoiets bestond... Niet dat ik mijn HA de schuld geef, die ligt volledig bij mezelf. Maar zolang ik er niet echt last van heb vind ik het ook erg lastig om mee te stoppen.
P
ParacetamolletjeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Bedankt voor de uitgebreide reacties iedereen! Ik ben nog er nog steeds niet aan toegekomen om naar de slaapcoach te gaan, echter wil ik nog wel vermelden dat ik door dry januari de laatste tijd een stuk beter slaap (ik heb ook geen benzo's gebruikt dit jaar). Ik dronk alleen 1 keer in de week in het weekend dus het is niet alsof ik super veel bier aan het drinken was, maar omdat ik nu toch een aantal weken geen bier drink merk ik dat ik een stuk beter slaap. Ik ga langer geen/heel weinig alcohol drinken
Ik begrijp wel dat ik mij op dun ijs bevindt met het gebruiken van benzo's dus ik snap de waarschuwingen, dus ik ga het alleen beperken als ik de volgende dag iets belangrijks heb waar ik écht goed moet slapen (max 1 keer in de maand denk ik dan aan).
OtherShore zei:
Oh en hou er wel rekening mee dat je de volgende dag nog licht onder invloed bent als je die dag daarvoor een benzo hebt genomen. Dus uitgeruster en scherper word je er zeker niet van. Zet dat maar uit je hoofd.
Klik om te vergroten...
Met pyrazolam ben ik eigenlijk wel meer uitgerust, die legt je namelijk niet zo lam zoals bij andere benzo's.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#17
Paracetamolletje zei:
(ik heb ook geen benzo's gebruikt dit jaar)
Klik om te vergroten...
Ik wil je geen benzo gebruik aanpraten maar geen alcohol en geen benzo gebruik betekent dat je er goed tegen kan!

Dat kan dus ook!
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#18
Paracetamolletje zei:
Met pyrazolam ben ik eigenlijk wel meer uitgerust, die legt je namelijk niet zo lam zoals bij andere benzo's.
Klik om te vergroten...
Je bedoeld pyrazonietlam?
L
LeoFlaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Zeebats zei:
Je bedoeld pyrazonietlam?
Klik om te vergroten...
Vandaag eerste keer geprobeerd en voel er amper iets van lol
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#20
Paracetamolletje zei:
Met pyrazolam ben ik eigenlijk wel meer uitgerust, die legt je namelijk niet zo lam zoals bij andere benzo's.
Klik om te vergroten...
Daar kan ik me iets bij voorstellen, maar pyrazolam heeft een halfwaardetijd van 16–18 uur en werkt dus langer door dan je denkt. De volgende ochtend is de pyrazolam nog niet uit je systeem en daar moet je een beetje rekening mee houden door bijvoorbeeld geen auto te rijden.

Benzos kunnen verraderlijk zijn. Je kunt je relatief nuchter voelen, maar dat helemaal niet zijn. Dus wees voorzichtig.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."