Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerantwoordelijk benzos gebruiken

Verantwoordelijk benzos gebruiken

32 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
OtherShore zei:
Je zegt dus dat je misschien wel sneller afhankelijk wordt van een benzo waar je sneller rebound effecten van krijgt? Ik weet niet of dat waar is. Volgens mij heeft rebound weinig te maken met afhankelijkheid.
Klik om te vergroten...
Nou dat risico zie ik wel degelijk, vooral door het snel optredende slaapgebrek, dat eenvoudig op te lossen is door weer een pilletje te nemen. Niet dat de Benzo zelf sneller afhankelijk maakt dus, maar meer een oplossing in de hand werkt die de ellende alleen maar verergert. Zo ging het bij mij in ieder geval wel.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#2
dupont zei:
Nou dat risico zie ik wel degelijk, vooral door het snel optredende slaapgebrek, dat eenvoudig op te lossen is door weer een pilletje te nemen. Niet dat de Benzo zelf sneller afhankelijk maakt dus, maar meer een oplossing hanteren die de ellende alleen maar verergert. Zo ging het bij mij in ieder geval wel.
Klik om te vergroten...
Ah, daar heb je helemaal gelijk in natuurlijk.

Ik zie het ook niet goed gaan hoor, gecontroleerd benzos gebruiken voor slaap. Want ja, je wilt elke nacht goed slapen, dus 1 of 2 keer per week benzos is uiteindelijk niet genoeg. En dan zorgen die 1 of 2 keer per week er waarschijnlijk ook nog voor dat je de rest van de week minder goed slaapt, bijvoorbeeld omdat je last krijgt van rebound verschijnselen of omdat je het slapen steeds meer verleert. En slecht slapen leidt weer tot meer gebruiken, dus afhankelijk wordt je uiteindelijk toch wel als je die weg in slaat, zelfs als je er tijdelijk in slaagt om lichamelijk afhankelijkheid te voorkomen.
k
knikkebollerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Research chemicals zijn geen medicijnen. Sommige benzo rc's vallen onder afgekeurde benzo's. Gebruik dit niet als medicijn om beter in slaap te komen, dat is vragen om ellende. Maak een afspraak met de dokter om je slaapprobleem te bespreken. Raad je ook aan om boeken te lezen over slapen. Zo word er aangeraden om na 20:00 geen blauw licht aan te hebben. Leg je smartphone weg uit je slaapkamer, gebruik slaapmasker. Koop een kalender en schrijf elke dag op hoe je hebt geslapen. Mensen slapen vaak beter in een wat koudere kamer. Koud douchen voor het slapen gaan werkt voor mij heel erg goed. Google op Wim Hof en je vindt advies over hoe je koud moet douchen (handen en voeten eerst onder de kraan, daarna armen en benen en dan je borst en later je hoofd).

Sterkte.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het is niet zo dat benzo's alleen maar slecht zijn. Ze dienen wel degelijk als remedie of pleister voor bepaalde problematiek. Alhoewel altijd tijdelijk en nooit genezend. Dat je altijd een rebound krijgt is ook niet waar ik heb echt wel eens momenten gehad dat ik onder extreme spanning stond en dat drie of vier dagen oxazepam of lorazepam ervoor zorgde dat die spanning daarna weg was en niet terugkwam. Ik stopte wel direct na drie of vier dagen. Maar voor dergelijke klachten zijn ze ook ontworpen. Het heeft een cortisol remmend effect. Over langere periodes en bij afhankelijkheid verdwijnt dit effect als sneeuw voor de zon.
K
KoningTotoLid
01-01-2024, 00:00
#5
Paracetamolletje zei:
Hallo forumleden,

Vaak vind ik het erg lastig om in slaap te vallen. Met deze klachten ben ik naar de huisarts gegaan, die mij vervolgens verwees naar een slaapcoach. Tot heden heb ik nog steeds geen afspraak gemaakt bij de slaapcoach en in plaats daarvan neem ik, wanneer ik het echt nodig vind, een benzo als ik de volgende dag echts iets belangrijks heb ( voor mijn werk bijvoorbeeld ) en ik zeker wil zijn dat ik de volgende dag uitgerust ben. Ik neem dan 3mg pyrazolam en dit werkt voor mij eigenlijk helemaal perfect. Ik heb een middelmatige tolerantie voor benzos (denk ik?) en met pyrazolam voelt mijn bed super comfortabel en kan ik in een uur in slaap vallen (normaal duurt dit echt 3 / 4 uur).

Ik realiseer dat dit niet de meest verstandige manier is om mijn slaapproblemen "op te lossen", echter omdat ik het voor uitzonderlijke situaties gebruik zie ik hier niet echt probleem. Mijn vraag, hoe kan ik pyrazolam (of benzos in het algemeen) op een verantwoordelijke manier gebruiken? Ik heb verder gekeken op het forum en ik lees meestal dat je helemaal beter niet met benzos kan beginnen aangezien het erg verslavend is.

Mijn maatstaaf is momenteel max één keer 3mg pyrazolam en maximaal één keer 15mg 4F MPH per werkweek. Maar ik vroeg mij af wat de beste frequentie is zonder dat ik tolerantie opbouw en niet lichamelijke afhankelijk word.
Klik om te vergroten...

Ik ben helaas ervaringsdeskundige en herken heel veel van wat je zegt. Ook ik heb moeite bij het inslapen. Doorslapen is echter geen enkel probleem, dat kan ik als de beste. Altijd al gekund.

Alhoewel ik nooit een geweldige inslaper ben geweest, was het nooit een echt probleem. Ik weet niet goed wat precies de aanleiding is geweest, maar op een gegeven moment werd het wel een probleem. Ik ben toen begonnen met etizolam 1 a 2mg op bepaalde dagen, bijv als ik vroeg op moest voor werk. Dat resulteerde er in dat ik op den duur steeds lastiger in slaap viel op "etizolamloze" dagen en dat had tot gevolg dat ik steeds vaker nam.

Aangezien dat me niet echt een goede ontwikkeling leek ben ik naar de huisarts gegaan. Hij adviseerde enkel te nemen op dagen dat ik echt iets belangrijks had en in plaats van etizolam over te gaan op zolpidem 10mg.

Nu jaren later kan ik niet meer zonder, of althans: ik denk niet meer zonder te kunnen. En de huisarts geeft inmiddels zonder vragen 30 stuks per maand. Sinds een jaar krijg ik zopiclon 7,5mg, dat mi een iets meer slaapverwekkende werking heeft. Deze maand echter weer terug bij zolpidem omdat de apotheek door de Zopiclon is (don't look at me :wink:).

Een positieve noot: zowel de Zopiclon 7,5mg als de zolpidem 10mg werken nog steeds goed: ik slaap behoorlijk snel in. Ik heb me voorgenomen nooit meer dan 1 pil te nemen en dat is - in dit kader - het enige voornemen waar ik me wel aan houd. Maar ik slik er dus wel iedere nacht een.

Eigenlijk zou ik moeten stoppen, want het leven lacht me toe: alles gaat goed, master universiteit afgerond (alweer 5 jaar geleden), een succesvolle eigen zaak en een prachtig huis (2 zelfs). Ik heb geen enkele verslavingsgevoeligheid wat drugs betreft. Het enige dat ik nog doe is eens in de 8 weken een avond 3mmc maar voor de rest gebruik ik helemaal niets en dat kost me ook geen enkele moeite. Maar die slaappillen... Het is een gewoonte geworden en het idee dat als ik er geen neem resulteert in stress en dat leidt weer tot het niet in slaap kunnen vallen.. en als je denkt niet te kunnen slapen dan kan je dat meestal ook niet, een self fulfilling prophecy als het ware.

Moraal van het verhaal: als je het bij 1 keer per week kan houden alle hulde, maar dat was ook bij mij het idee en zie hoe dat is afgelopen. Mijn huisarts heeft het overigens nooit over een slaapcoach gehad. Ik wist überhaupt niet dat zoiets bestond... Niet dat ik mijn HA de schuld geef, die ligt volledig bij mezelf. Maar zolang ik er niet echt last van heb vind ik het ook erg lastig om mee te stoppen.
P
ParacetamolletjeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bedankt voor de uitgebreide reacties iedereen! Ik ben nog er nog steeds niet aan toegekomen om naar de slaapcoach te gaan, echter wil ik nog wel vermelden dat ik door dry januari de laatste tijd een stuk beter slaap (ik heb ook geen benzo's gebruikt dit jaar). Ik dronk alleen 1 keer in de week in het weekend dus het is niet alsof ik super veel bier aan het drinken was, maar omdat ik nu toch een aantal weken geen bier drink merk ik dat ik een stuk beter slaap. Ik ga langer geen/heel weinig alcohol drinken
Ik begrijp wel dat ik mij op dun ijs bevindt met het gebruiken van benzo's dus ik snap de waarschuwingen, dus ik ga het alleen beperken als ik de volgende dag iets belangrijks heb waar ik écht goed moet slapen (max 1 keer in de maand denk ik dan aan).
OtherShore zei:
Oh en hou er wel rekening mee dat je de volgende dag nog licht onder invloed bent als je die dag daarvoor een benzo hebt genomen. Dus uitgeruster en scherper word je er zeker niet van. Zet dat maar uit je hoofd.
Klik om te vergroten...
Met pyrazolam ben ik eigenlijk wel meer uitgerust, die legt je namelijk niet zo lam zoals bij andere benzo's.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#7
Paracetamolletje zei:
(ik heb ook geen benzo's gebruikt dit jaar)
Klik om te vergroten...
Ik wil je geen benzo gebruik aanpraten maar geen alcohol en geen benzo gebruik betekent dat je er goed tegen kan!

Dat kan dus ook!
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#8
Paracetamolletje zei:
Met pyrazolam ben ik eigenlijk wel meer uitgerust, die legt je namelijk niet zo lam zoals bij andere benzo's.
Klik om te vergroten...
Je bedoeld pyrazonietlam?
L
LeoFlaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zeebats zei:
Je bedoeld pyrazonietlam?
Klik om te vergroten...
Vandaag eerste keer geprobeerd en voel er amper iets van lol
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#10
Paracetamolletje zei:
Met pyrazolam ben ik eigenlijk wel meer uitgerust, die legt je namelijk niet zo lam zoals bij andere benzo's.
Klik om te vergroten...
Daar kan ik me iets bij voorstellen, maar pyrazolam heeft een halfwaardetijd van 16–18 uur en werkt dus langer door dan je denkt. De volgende ochtend is de pyrazolam nog niet uit je systeem en daar moet je een beetje rekening mee houden door bijvoorbeeld geen auto te rijden.

Benzos kunnen verraderlijk zijn. Je kunt je relatief nuchter voelen, maar dat helemaal niet zijn. Dus wees voorzichtig.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Paracetamolletje zei:
Ik begrijp wel dat ik mij op dun ijs bevindt met het gebruiken van benzo's dus ik snap de waarschuwingen, dus ik ga het alleen beperken als ik de volgende dag iets belangrijks heb waar ik écht goed moet slapen (max 1 keer in de maand denk ik dan aan).
Klik om te vergroten...
Hou er wel rekening mee dat je de dag er na minder scheep bent (zonder dat je ‘t door hebt) en dat je geen auto, motor of brommer mag rijden.
R
RainLid
01-01-2024, 00:00
#12
Spyro zei:
Heel veel mensen zijn huiverig met advies geven wat betreft benzo’s. Omdat het vaak een tijdje goed gaat (1 keer per week) tot er zich een situatie voordoet waarbij je er ineens twee nodig hebt in een week. En binnen no-time ben je verslaafd en kun je niet meer terug.

Er zijn maar enkele mensen die dit kunnen. En die moeten alsnog heel erg opletten.
Klik om te vergroten...
Nou nee hoor, Gewenning treed al snel op waardoor het zijn werking verliest bij mij.. Dan maar een aantal slapeloze nachten om er vanaf te raken.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Al eens over een slaap onderzoek bij een slaap kliniek gedacht?
Daar kun je veel wijzer worden!
Dat is wel een heel gedoe, maar je wordt er vast en zeker goed geholpen!
l
lientje amfetamientjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Zelfs 1x per week ga je niet redden met benzo’s, na een aantal weken ontstaat er gewoon tolerantie, bij mij in ieder geval met reguliere doseringen.

Zelf heb ik redelijk goede ervaringen met Bromazolam en Pyrazolam met incidenteel gebruik. Na maanden gebruik nog altijd niet kindled. Al wil ik er wel afstand van gaan nemen omdat benzo’s op de lange termijn dezelfde symptomen hebben als alcohol misbruik.

Bij mij trekken ze ook serieus aan de emoties, heb nog nooit zulke potente substanties gehad die met je emoties kunnen spelen alsof het niks is, ik heb vorig jaar echt m’n laagste dieptepunten gevonden door benzo’s.

Ik dacht dat MDMA depressie best hevig kon zijn maar benzo’s zijn echt op een ander niveau. Je kan er behoorlijke psychoses of zeer negatieve gedachten van krijgen.

Je betaald altijd een prijs met drugs helaas, die is bij benzo’s op den duur zeer hoog.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Benzo diazepines.
Heel makkelijk teveel
Heel moeilijk terug!
En de ontwenningsverschijnselen zijn echt hell!
Dat wil je niet hoeven meemaken.
Begin er zo mogelijk nooit aan.
Een afhankelijkheid aan die middelen heb je binnen de kortste keren te pakken....
Ik ben 6 weken opgenomen geweest om ervan af te komen en deze tijd is toch wel zo ellendig geweest, dat ik die niet gauw zal vergeten.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hoe dan ook, de ontwenningsverschijnselen bij het stoppen met benzo's zijn echt niet mals te noemen.
Ik verbaas me erover dat wel de rc markt grotendeels ineens tot verboden gebied verklaard wordt, maar dat de benzo's daarentegen gewoon via het internet vrij te koop mogen blijven.
Notabene zwaar verslavende middelen die een hoop ellende kunnen aanrichten.
Wie snapt de wetgever nou nog?
Ik niet iig!
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#17
De Zandman zei:
Notabene zwaar verslavende middelen die een hoop ellende kunnen aanrichten.
Wie snapt de wetgever nou nog?
Klik om te vergroten...
Misschien zou het verbieden van de recreatieve Benzodiazepines een te groot probleem veroorzaken op de korte termijn.
Of het zou de bevolking wakker schudden, maar kan zijn dat er achter de schermen gelobbyd wordt om Benzodiazepines te beschermen..
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Zandman zei:
Hoe dan ook, de ontwenningsverschijnselen bij het stoppen met benzo's zijn echt niet mals te noemen.
Ik verbaas me erover dat wel de rc markt grotendeels ineens tot verboden gebied verklaard wordt, maar dat de benzo's daarentegen gewoon via het internet vrij te koop mogen blijven.
Notabene zwaar verslavende middelen die een hoop ellende kunnen aanrichten.
Wie snapt de wetgever nou nog?
Ik niet iig!
Klik om te vergroten...
Volgens mij is het bijna niet te doen, een stofgroep verbieden met 1 miljoen uitzonderingen
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Manu76 zei:
Misschien zou het verbieden van de recreatieve Benzodiazepines een te groot probleem veroorzaken op de korte termijn.
Of het zou de bevolking wakker schudden, maar kan zijn dat er achter de schermen gelobbyd wordt om Benzodiazepines te beschermen..
Klik om te vergroten...
Dat denk ik ook. Als ze opeens niet meer verkrijgbaar zijn hebben veel mensen een probleem dat dan op de reguliere zorg komt om op te lossen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
De mensen die afhankelijk zijn van benzo's hebben al een groot probleem.
Afkicken zal haast altijd via de zorg moeten geschieden, want de arts hierbij moet eea goed kunnen begeleiden. Zelf afkicken is echt heel erg moeilijk.....al zijn er mensen die dit op eigen initiatief lukt.
Maar benzo's zijn dus niet ongevaarlijk.
Ik begrijp eigenlijk dus niet dat deze benzo's niet verboden worden om deze via internet te kunnen bestellen.
Maar ja alcohol is ook niet ongevaarlijk en is overal vrij eenvoudig te koop. Die wordt ook niet verboden....omdat de overheid er stevig op verdient.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."