#1
Ligt nog in de Eerste Kamer, er wordt gewacht op de antwoorden van het Kabinet op schriftelijke vragen van de politici in de EK. Daarna procedurele vergadering over hoe de wet behandeld gaat worden en dan debat en stemming en DAN wordt pas duidelijk vanaf wanneer.Geen idee hoe het daarmee staat
Het gaat overigens niet om alle stofgroepen. In verschillende topics staat al deze info al:
De partijen die voor het stofgroepenverbod hebben gestemd in de Tweede Kamer hebben een ruime meerderheid in de Eerste Kamer. De kans is daarom heel groot dat de wet wordt aangenomen. De Eerste Kamer kan alleen kiezen: aannemen of verwerpen. Dus de wet moet in zijn volledigheid worden overgenomen. Andere drugs kunnen dus niet toegevoegd worden aan het huidige voorstel.
Ik heb nog even gecheckt, en de planning voor het bespreken van het stofgroepenverbod is nog niet ingedeeld. Dus het is onbekend wanneer de Eerste Kamer gaat stemmen over het wetsvoorstel. Juni 2024 lijkt mij een veel te vroege verwachting, aangezien er nog flink wat geregeld moet worden door de ministeries voordat de wet er kan komen. Zo moet het NFI meer capaciteit krijgen om drugstests te doen, en moeten bedrijven allerlei ontheffingen krijgen zodat ze niet ineens onbedoeld strafbaar handelen. Daarnaast wil de Kamer ook een brede voorlichtingscampagne opzetten om alle drugsgebruikers te informeren over de gevaren van alle drugs. Ik zie niet hoe het kabinet die dingen allemaal al geregeld gaat krijgen voor juni. Een aangepaste begroting (die nodig zal zijn) wordt pas op Prinsjesdag gepresenteerd voor 2025. Als de ministeries en de Eerste Kamer dus echt heel erg hun best gaan doen om de wet heel snel door te voeren, dan wordt de wet dus op 1 januari 2025 ingevoerd. Maar vroeger dan dat acht ik onwaarschijnlijk. En later dan 1 januari 2025 zou me ook totaal niet verbazen.
Doe dus nog maar even rustig aan. Dat idee van 'nu kopen, of anders verboden' is precies de marketing die rc-vendors nu gaan inzetten om nog even vette winsten te maken. Denk dus kritisch na over wat je allemaal wil kopen, en of je dat echt nodig hebt. Want vaak ga je ook meer drugs gebruiken als je meer hebt liggen.
Gelijk aan het begin!
Leuk grapje van de voorzitter ook die erg graag de stoffen wil onderzoeken vgm😂
De meeste EK leden willen inbreng doen of vragen stellen, maar willen zich eerst nog verder inlezen. Ze zijn ook “allemaal overspamd door heel veel mails”. Hihi. Ze willen mensen spreken die hun benaderd hebben!
Over een maand wordt de wet behandeld in de commissievergadering. Daarna nog plenair maar is nog niet duidelijk wanneer.
https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/36159_tegengaan_productie_van_en hier wordt tzt de stand van zaken geüpdatet.
Neh - is vendors onzin: Het gaat om fenetylamines, cannabinoïden en 4-aminopiperidines. En pyrro’s vallen daar onder (cathinonen), tryptamines niet.
Dit artikel (staat al een paar keer in dit topic en nog vaker in andere) geeft een heel overzicht met welke stoffen er wel en welke stoffen er niet ondervallen: https://www.changingperspective.info/nieuws/lijst-stoffen-verboden/
Overigens, zojuist de eerste procedurele behandeling in de commissie VWS te zien geweest vanaf 1 minuut 50. Geen idee waarom het beeld het niet doet maar je kan het wel horen:
Je hoort dat verschillende partijen een (schriftelijke) inbreng doen binnen twee weken (de datum is weer verlengd, want de woordvoerder van de VVD is ziek.) Hierop moet de regering (Pia Dijkstra inmiddels) antwoord geven, en pas na dat antwoord wordt er een besluit genomen over de procedure.
Dat kan betekenen dat het meteen voor een plenaire vergadering zal worden geagendeerd, dus op zijn vroegst over 3 weken op 19 maart. Maar het kan ook betekenen dat er nog meer vragen gaan worden gesteld, die dan weer moeten worden beantwoord.
Duuuuuuus.... duurt allemaal nog wel ffkes.