Waarom eigenlijk zo snel naar de pillen grijpen?
In sommige situaties is het duidelijk waardoor de slapeloosheid veroorzaakt word (afkick van drugs, posttraumatische ervaring zoals dood van dichtbij of auto ongeluk etc.) en in die gevallen kan medicatie een goede !tijdelijke! uitweg bieden.
Wanneer je niet goed kunt slapen, maar niet weet waarom, zou ik daar eerst goed over nadenken voordat je je helemaal vol laat douwen door een huisarts.
Zeker wat betreft slaapmedicatie lopen deze ''professionals'' vaak achter de feiten aan.
Sommige schrijven recepten uit voor middelen die al jaren niet meer gebruikt worden en bewezen neveneffecten of hoge verslavingskans.
willemvaag zei:
Valeriaan is in principe gewoon een benzo alleen dan van een plant.
Dat de ontwenningsverschijnselen bij sommige mensen lijken op de ontwenningsverschijnselen van benzodiazepines hoeft niets te zeggen over hoe de stof werkt.
Bij valeriaan kan inderdaad bij zeer langdurig gebruik (meerdere maanden) en(extreem)hoge dosissen ontwenningsverschijnselen veroorzaken. Dat deze lijken op die van benzo's lijkt me alleen maar omdat de uitkomst hetzelfde is; je kunt niet slapen.
Verder hebben de twee (qua werking en afbraak) totaal niets met elkaar te maken en zijn zodanig dus ook niet te vergelijken.
Serequel werkt wellicht niet percé verslavend, maar zomaar ineens stoppen zou ik maar uit je hoofd laten. Ookal slik je ze alleen om in/door te slapen, het anti psychose effect is ook gewoon in volle werking. Zou je dus (ook al had je hiervoor naast slapeloosheid geen psychische klachten) hiermee stoppen dan heb je grote kans dat er een acute psychose of angst- en paniekaanvallen optreden.
Ik zou in alle gevallen de oorzaak van de slapeloosheid aanpakken, en dit bestrijden met alles behalve benzo's (wanneer de oorzaak binnen 2/3 weken niet is verminderd).
Liefst met natuurlijke middelden zoals melatonine, valeriaan, hop, passiebloem, wiet, citroenmelisse enz.
Uiteraard werkt dit lang niet bij alles en iedereen, maar ik denk dat we daarmee meer gebaat zijn dan weet ik veel hoeveel miljoen mensen hooked up maken aan die klote benzo's.