Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMelatonine gebruiken tegen slapeloosheid

Melatonine gebruiken tegen slapeloosheid

25 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dosis schijnt niet heel erg veel uit te maken, minder dan je zou denken.
Nederlandse pilletjes van de drogist bevatten inderdaad vaak 0,1mg.
Krijg je ze van de dokter op voorschrift dan krijg je 1,5 of 10mg.
Dat zijn dus 100 van die pilletjes van de drogist in 1 pilletje.
M
MisterJLid
01-01-2024, 00:00
#2
Beste DF'ers,

Ik ben sinds gisteren gestopt met het gebruik van wiet, dit om tolerantie tegen te gaan.
Nu is vrij bekend dat bij mensen die dagelijks voor een langere periode geblowd hebben dat ze last krijgen van slapeloosheid hier val ik ook onder, is het verstandig om melatonine te gebruiken voor het tegen gaan van deze slapeloosheid?

~MisterJ
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Denk dat melatonine een goede optie is om mee te beginnen als je medicatie wil nemen omdat je slecht slaapt. Middelen als valdisipert kunnen verslavend werken ook al zijn ze vrij verkrijgbaar. Dus ik denk dat melatonine een betere keus is stel dat werkt niet dan kun je altijd verder kijken. Uit ervaring weet ik hoe meer je gaat nemen om goed te kunnen slapen hoe slechter je slaapt op termijn zonder medicijnen.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Melatonine is een erg makkelijk en goed middel om je te helpen met slapen.

Zorg wel dat je het op de juiste manier neemt. Dus een half uurtje voor het slapen gaan en houdt alles zo donker mogelijk. Liefst dus geen tv of nachtlampje aan.

Zoals Willemvaag al zegt, andere slaapmedicatie is tricky.
Zelfs wanneer melatonine niet werkt zou ik niet verder kijken voor andere slaapmedicatie.
Wanneer je geblowt hebt voor een langere periode en nu stopt denk ik dat je ''verslaafd'' bent? Dan ben je zeker vatbaarder om een nieuwe verslaving te ontwikkelen.

Daarnaast zijn er wel een aantal andere natuurlijke slaaphulpmiddelen, zoals valdispert bijvoorbeeld.
Waarom zou valdispert (of andere valeriaan extracten) verslavend werken Willem?
Is dan voornamelijk een placebo verslaving hoor (gewoon denken dat je die pilletjes nodig hebt om te kunnen slapen, ipv dat dit ook echt het geval is)
Als je het zo bekijkt is melatonine ook verslavend.
M
MisterJLid
01-01-2024, 00:00
#5
PepTalk zei:
Wanneer je geblowt hebt voor een langere periode en nu stopt denk ik dat je ''verslaafd'' bent? Dan ben je zeker vatbaarder om een nieuwe verslaving te ontwikkelen.
Klik om te vergroten...

Ben niet verslaafd, ik stop voornamelijk vanwege tolerantie en even rust creëren. En mijn serotine pijl is vrij laag, waardoor er minder melatonine word gecreëerd.

En slaap problemen na veelvuldig gebruik van wiet kan in vergelijking gebracht worden met als je elke ochtend koffie drinkt als je opstaat. Dan kan je op een gegeven moment niet meer goed wakker worden zonder koffie.

Heb nu melatonine gehaald dus vanavond lekker slapen:grin:

~MisterJ
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Oké goed, je hebt voor een langere tijd vast geblowt. Je serotonine spiegel is laag zeg je, daaruit haal ik dat je ook (wel eens) MDMA gebruikt?
In beide gevallen geldt gewoon: Iemand die drugs gebruikt(e) is vatbaarder voor een verslaving.

Of je de verslaving van caffeiëne met cannabis kunt vergelijken dat weet ik niet.
Ik vind van niet, maar als dit voor jou zorgt voor helderheid waarom je niet kunt slapen, prima.

Melatonine kan de eerste keren wat tegenvallen, het ondersteunt echt alleen om te slapen.
Je moet er dus wel voor in een donkere kamer op bed gaan liggen en gewoon proberen te slapen.

Wanneer je het dus neemt als je op de bank tv zit te kijken, dan werkt het bijna niet.
Het is niet zo net als bij bijv. valium dat je er zo moe van wordt dat je op elk moment overal zou kunnen slapen, of zelfs niet wakker kunt blijven.

In Amerika wordt melatonine zelfs op grote schaal geslikt als normaal voedingssupplement (overdag) om de hormoonhuishouding (oa. serotonine) in balans te houden/brengen. Of het op die manier ideaal is weet ik niet, maar onder juiste omstandigheden slaap ik er hééérlijk op. En het belangrijkste: Je wordt gewoon normaal wakker. Niet versuft of het gevoel dat je 3 jaar onder een steen gelegen hebt.
icm. het stoppen met blowen kan het de intensiteit van dromen nog wel wat vergroten.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#7
PepTalk zei:
Melatonine is een erg makkelijk en goed middel om je te helpen met slapen.

Zorg wel dat je het op de juiste manier neemt. Dus een half uurtje voor het slapen gaan en houdt alles zo donker mogelijk. Liefst dus geen tv of nachtlampje aan.

Zoals Willemvaag al zegt, andere slaapmedicatie is tricky.
Zelfs wanneer melatonine niet werkt zou ik niet verder kijken voor andere slaapmedicatie.
Wanneer je geblowt hebt voor een langere periode en nu stopt denk ik dat je ''verslaafd'' bent? Dan ben je zeker vatbaarder om een nieuwe verslaving te ontwikkelen.

Daarnaast zijn er wel een aantal andere natuurlijke slaaphulpmiddelen, zoals valdispert bijvoorbeeld.
Waarom zou valdispert (of andere valeriaan extracten) verslavend werken Willem?
Is dan voornamelijk een placebo verslaving hoor (gewoon denken dat je die pilletjes nodig hebt om te kunnen slapen, ipv dat dit ook echt het geval is)
Als je het zo bekijkt is melatonine ook verslavend.
Klik om te vergroten...

Weet eerlijk gezegd ook niet waarom valeriaan verslavend werkt. Staat ook in de bijsluiter volgens mij. Valeriaan is in principe gewoon een benzo alleen dan van een plant. Meerdere artsen en psychiaters hebben mij ten zeerste afgeraden ook nog valeriaan te nemen. Het is een sterker middel als dat de meeste mensen verwachten vooral als je teveel neemt. Het is ook niet echt duidelijk of valeriaan verslavend werkt maar wat ik gelezen en gehoord heb is dat de ontwenning voor sommige mensen vergelijkbaar is met benzodiazepinen. Heb het gegoogled maar wat ik al zeg meningen zijn verschillend hierover.

Nu ben ik er zeker van meerdere sites geven aan dat het verslavend of lichtverslavend werkt ook staat dit vermeld in de bijsluiter. Althans toen ik ze nog weleens nam wel.
M
MisterJLid
01-01-2024, 00:00
#8
PepTalk zei:
Oké goed, je hebt voor een langere tijd vast geblowt. Je serotonine spiegel is laag zeg je, daaruit haal ik dat je ook (wel eens) MDMA gebruikt?
Klik om te vergroten...

Ik heb de afgelopen tijd flink wat drugs gebruikt die op serotine werken, waaronder MDMA, LSA en LSD. Hierdoor komt het dat mijn serotonine pijl wat laag is.

En ik weet inderdaad dat Melatonine functioneert als het donker is.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Hoi. Ik blow niet maar ik slaap van mezelf ontiegelijk slecht, en ik heb valeriaancapsules van De Tuinen maar moet zeggen dat dat lang niet altijd helpt.. Ik word er wel rustig van en merk dat ik maar aan 1 ding tegelijk kan denken ipv 10 dingen tegelijk, maar kan alsnog gerust de halve nacht wakker liggen, ookal neem ik 's nachts dan nog bij.. Dus eigenlijk ben ik toch een beetje verder aan 't zoeken. Ben die slapeloosheid zó zat.
Maar wat is dan het verschil met melatonine, en hoe werkt dat? Ik wist trouwens niet eens dat je aan valeriaan verslaafd kon raken, maar ik neem het ook niet iedere avond, hmm.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik weet zelf eerlijk gezegd niet in wat voor mate valeriaan daadwerkelijk verslavend werkt. Je kan altijd melatonine proberen voor het slapen maar ik verwacht dat dat in jouw geval niet werkt. Je geeft aan zoekende te zijn en als je zoekende bent in medicijnen denk ik dat je volgende stap de huisarts is. Er zijn verder volgens mij geen vrij verkrijgbare medicijnen die je een tik geven zodat je goed slaapt. Je hebt als je bij een dokter komt verschillende mogelijkheden maar de meeste huisartsen zullen in eerste instantie Temazepam voorschrijven. Dat is een benzodiazepine en is zeer verslavend dus weet niet of je dat wel wilt. In deze groep medicijnen heb je meerdere slaapmiddelen als je bijvoorbeeld door temazepam niet doorslaapt kunnen ze je bijvoorbeeld zopiclon geven dat noemen ze een doorslaper. Temazepam werkt veel korter dus dat noemen ze soms ook wel een inslaper. Maar zo kun je benzo's niet verdelen.

Er zijn ook een hoop medicijnen die niet verslavend zijn en die ze kunnen voorschrijven. Heb zelf een gros aan niet verslavende slaapmedicatie geslikt. Nu slik ik serequel voor het slapen dit middel is niet verslavend en is oorspronkelijk een antipsychotica. Het middel heeft slapen als bijwerking en zo heb je heel veel medicijnen waarvan je in slaap kan vallen of wat je slaap bevordert. Maar als je zwaardere medicijnen overweegt doe dit altijd via de dokter. Ken veel mensen die dat niet doen en dit lijdt tot negatieve bijwerkingen.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Waarom eigenlijk zo snel naar de pillen grijpen?

In sommige situaties is het duidelijk waardoor de slapeloosheid veroorzaakt word (afkick van drugs, posttraumatische ervaring zoals dood van dichtbij of auto ongeluk etc.) en in die gevallen kan medicatie een goede !tijdelijke! uitweg bieden.

Wanneer je niet goed kunt slapen, maar niet weet waarom, zou ik daar eerst goed over nadenken voordat je je helemaal vol laat douwen door een huisarts.
Zeker wat betreft slaapmedicatie lopen deze ''professionals'' vaak achter de feiten aan.
Sommige schrijven recepten uit voor middelen die al jaren niet meer gebruikt worden en bewezen neveneffecten of hoge verslavingskans.

willemvaag zei:
Valeriaan is in principe gewoon een benzo alleen dan van een plant.
Klik om te vergroten...

Dat de ontwenningsverschijnselen bij sommige mensen lijken op de ontwenningsverschijnselen van benzodiazepines hoeft niets te zeggen over hoe de stof werkt.

Bij valeriaan kan inderdaad bij zeer langdurig gebruik (meerdere maanden) en(extreem)hoge dosissen ontwenningsverschijnselen veroorzaken. Dat deze lijken op die van benzo's lijkt me alleen maar omdat de uitkomst hetzelfde is; je kunt niet slapen.

Verder hebben de twee (qua werking en afbraak) totaal niets met elkaar te maken en zijn zodanig dus ook niet te vergelijken.

Serequel werkt wellicht niet percé verslavend, maar zomaar ineens stoppen zou ik maar uit je hoofd laten. Ookal slik je ze alleen om in/door te slapen, het anti psychose effect is ook gewoon in volle werking. Zou je dus (ook al had je hiervoor naast slapeloosheid geen psychische klachten) hiermee stoppen dan heb je grote kans dat er een acute psychose of angst- en paniekaanvallen optreden.

Ik zou in alle gevallen de oorzaak van de slapeloosheid aanpakken, en dit bestrijden met alles behalve benzo's (wanneer de oorzaak binnen 2/3 weken niet is verminderd).
Liefst met natuurlijke middelden zoals melatonine, valeriaan, hop, passiebloem, wiet, citroenmelisse enz.
Uiteraard werkt dit lang niet bij alles en iedereen, maar ik denk dat we daarmee meer gebaat zijn dan weet ik veel hoeveel miljoen mensen hooked up maken aan die klote benzo's.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ben het er wel mee eens grotendeels maar ik betwijfel me of het klopt wat je zegt over valeriaan. Het is niet dat ik die vergelijk met een benzo omdat ze allebei op het slapen werken helemaal niet. Heb al vaker verteld over mijn hartklachten door de pep en dan benzo's ertegen helpen. Valeriaan doet precies hetzelfde en mij is verteld door een SPV en psychiater dat valeriaan een plantaardige benzodiazepinen is en dat de effecten op elkaar lijken. Dit heb ik zelf ook gemerkt en het gekste is nog het werkt ook tegen angst. En valeriaan wordt meestal als alternatief op benzodiazepinen gebruikt.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dat zeg ik, ookal lijken de uitwerkingen op elkaar (daling bloeddruk, helpen bij slapen, onderdrukken van angst, etc) het is geen natuulijke benzodiazepine oid.

Beide werken danwel op de GABA-A receptoren....Maar van alcohol en wiet wordt je ook allebei vrolijk, rustig of zelfs slaperig. Maar toch is wiet geen natuurlijke alcohol...

Maar goed, zullen we ondanks ons meningsverschil weer terug over melatonine gaan praten?
Anders wordt het weer zo offtopic :P
p
pinnesLid
01-01-2024, 00:00
#14
Je moet pillen van de dokter nemen van meerdere milligrammen; die in de vrije verkoop bevatten maar o,1 mg dus je moet er enkele tientallen van nemen. Trouwens het is een hormoon en volgens sommige mensen helemaal niet zo gezond.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Yay thanks voor de duidelijkheid! Ik slaap sowieso slecht met stress, maar ik slaap ook regelmatig slecht zonder stress. Dus dan ga ik denk ik binnenkort melatonine proberen :)
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#16
PepTalk zei:
Dat zeg ik, ookal lijken de uitwerkingen op elkaar (daling bloeddruk, helpen bij slapen, onderdrukken van angst, etc) het is geen natuulijke benzodiazepine oid.

Beide werken danwel op de GABA-A receptoren....Maar van alcohol en wiet wordt je ook allebei vrolijk, rustig of zelfs slaperig. Maar toch is wiet geen natuurlijke alcohol...

Maar goed, zullen we ondanks ons meningsverschil weer terug over melatonine gaan praten?
Anders wordt het weer zo offtopic :P
Klik om te vergroten...

Zit wel goed :wink: ben zelf ook aan het overwegen om mijn psychiater te vragen om melatonine. Wil stoppen met de serequel ben bang dat het op lange termijn nadelige bijwerking geeft. Slaap al jaren beroerd gelukkig is door het stoppen met de tranxene er geen extreme verandering in gekomen. Alleen kan niet doorslapen en inslapen duurt minimaal een half uur. Heb jaren lang zware medicijnen ervoor geslikt en ze hebben nooit zoiets als melatonine uitgeprobeerd. Overleg het eerst met mijn psychiater of het wel nut heeft voor mij om eraan te beginnen.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik wil zelf dat bezoek aan de huisarts liefst zo lang mogelijk uitstellen en eerst alle natuurlijke middelen langs gaan, want ik heb niet echt regelmaat in mijn slapeloosheid; het kan ook soms een paar weken wel redelijk goed gaan.
Maar melatonine is dus sterker dan valeriaan of begrijp ik dat nu verkeerd? Of werkt het anders?
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het werkt anders.

Om iets als sterkers te benoemen vind ik lastig.
Ik zou het zo verwoorden:
Melatonine werkt goed wanneer je gewoon niet kunt slapen(zonder duidelijke reden), of moet slapen op wisselende tijden.
Valeriaan werkt goed wanneer je niet kunt slapen door stress.
M
MisterJLid
01-01-2024, 00:00
#19
Het is ondertussen een weekje geleden dat ik dit topic heb aangemaakt en wil even mijn ervaring delen.

In eerste instantie was ik uitgegaan van de dosis die op de verpakking stond van 0,3 mg Melatonine(helaas pillen van 0,1mg 't stuk). Dit genomen en 5 uur later lag ik na vrij rustig en vrij nadenkeloos gelegen te hebben toch nog steeds wakker en heb ik weer 0,3 mg genomen en ben ik uiteindelijk 2 uur later in slaap gevallen.

Toen de avond erna na wat navragen bij een kennis die wel eens melatonine had genomen toch een dosis van 1mg genomen en hier heerlijk op geslapen.

Nu moet ik zeggen dat Alcohol toch ook je wel lekker in slaap brengt met slaap problemen, minder aan te raden dan melatonine, naar wat ik heb gehoord is 2 alcholische dranken i.c.m. een wat lichtere dosis(gok zo'n .5 mg) je ook goed in slaap helpt.

En moet ik zeggen als je slaap problemen hebt begin met melatonine, geeft zoals hierboven ook al beschreven echt een goede nacht-rust, mits het voor je werkt. Werkt het niet raad ik een hogere dosis aan, maar raad ik af om elke avond het te gebruiken om in slaap te vallen, tenzij je weet hoe lang je slaap probleem ongeveer aan zal houden.

Weet je niet waar het door komt raad ik toch aan tussendoor de melatonine een avond het niet te gebruiken om te kijken of je dan wel weer in slaap kan komen, zo niet kan je altijd nog besluiten om het in te nemen.

Als andere mensen nog vragen hebben met betrekking tot melatonine mogen ze deze stellen, maar voor mij mag er een slotje op dit topic. Allemaal bedankt voor de antwoorden!
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik weet niet of alcohol dan ook zo slim is om te nemen, slaap je wel makkelijker van in maar heb vernomen dat je daardoor ook onrustiger en lichter gaat slapen waardoor je minder goed uitrust.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."