Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMelatonine gebruiken tegen slapeloosheid

Melatonine gebruiken tegen slapeloosheid

25 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#1
ThePhotographer zei:
Over alcohol.. Mijn ervaring is dat alcohol juist niet goed werkt tenzij je dronken wil worden en dan gaat slapen.. Alcohol bevat veel suiker en daar wordt je normaal gesproken alleen maar onrustig van.

Aan de andere kant.. als ik bijvoorbeeld Licor 43 of Whiskey neem en daarna slaap, dan val ik lekkerder in slaap als met twee of drie biertjes in mijn mik. Ik raad het iig niemand aan om op die manier in slaap te vallen.
Klik om te vergroten...

De reden die je geeft waarom alcohol de slaap beinvloedt is niet juist. Alcohol zorgt dat het lichaam op volle toeren de alcohol moet afbreken. Dit is in principe je lichaam activeren en dat heeft niks met suiker te maken. Maar dat je van alcohol onrustig slaapt klopt maar suiker werkt tevens maar een paar minuten de energie die je ervan krijgt. Waarom je op alcohol makkelijker in slaap valt is omdat je gewoonweg verdoofd bent van de drank.
M
MisterJLid
01-01-2024, 00:00
#2
Beste DF'ers,

Ik ben sinds gisteren gestopt met het gebruik van wiet, dit om tolerantie tegen te gaan.
Nu is vrij bekend dat bij mensen die dagelijks voor een langere periode geblowd hebben dat ze last krijgen van slapeloosheid hier val ik ook onder, is het verstandig om melatonine te gebruiken voor het tegen gaan van deze slapeloosheid?

~MisterJ
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Denk dat melatonine een goede optie is om mee te beginnen als je medicatie wil nemen omdat je slecht slaapt. Middelen als valdisipert kunnen verslavend werken ook al zijn ze vrij verkrijgbaar. Dus ik denk dat melatonine een betere keus is stel dat werkt niet dan kun je altijd verder kijken. Uit ervaring weet ik hoe meer je gaat nemen om goed te kunnen slapen hoe slechter je slaapt op termijn zonder medicijnen.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Melatonine is een erg makkelijk en goed middel om je te helpen met slapen.

Zorg wel dat je het op de juiste manier neemt. Dus een half uurtje voor het slapen gaan en houdt alles zo donker mogelijk. Liefst dus geen tv of nachtlampje aan.

Zoals Willemvaag al zegt, andere slaapmedicatie is tricky.
Zelfs wanneer melatonine niet werkt zou ik niet verder kijken voor andere slaapmedicatie.
Wanneer je geblowt hebt voor een langere periode en nu stopt denk ik dat je ''verslaafd'' bent? Dan ben je zeker vatbaarder om een nieuwe verslaving te ontwikkelen.

Daarnaast zijn er wel een aantal andere natuurlijke slaaphulpmiddelen, zoals valdispert bijvoorbeeld.
Waarom zou valdispert (of andere valeriaan extracten) verslavend werken Willem?
Is dan voornamelijk een placebo verslaving hoor (gewoon denken dat je die pilletjes nodig hebt om te kunnen slapen, ipv dat dit ook echt het geval is)
Als je het zo bekijkt is melatonine ook verslavend.
M
MisterJLid
01-01-2024, 00:00
#5
PepTalk zei:
Wanneer je geblowt hebt voor een langere periode en nu stopt denk ik dat je ''verslaafd'' bent? Dan ben je zeker vatbaarder om een nieuwe verslaving te ontwikkelen.
Klik om te vergroten...

Ben niet verslaafd, ik stop voornamelijk vanwege tolerantie en even rust creëren. En mijn serotine pijl is vrij laag, waardoor er minder melatonine word gecreëerd.

En slaap problemen na veelvuldig gebruik van wiet kan in vergelijking gebracht worden met als je elke ochtend koffie drinkt als je opstaat. Dan kan je op een gegeven moment niet meer goed wakker worden zonder koffie.

Heb nu melatonine gehaald dus vanavond lekker slapen:grin:

~MisterJ
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Oké goed, je hebt voor een langere tijd vast geblowt. Je serotonine spiegel is laag zeg je, daaruit haal ik dat je ook (wel eens) MDMA gebruikt?
In beide gevallen geldt gewoon: Iemand die drugs gebruikt(e) is vatbaarder voor een verslaving.

Of je de verslaving van caffeiëne met cannabis kunt vergelijken dat weet ik niet.
Ik vind van niet, maar als dit voor jou zorgt voor helderheid waarom je niet kunt slapen, prima.

Melatonine kan de eerste keren wat tegenvallen, het ondersteunt echt alleen om te slapen.
Je moet er dus wel voor in een donkere kamer op bed gaan liggen en gewoon proberen te slapen.

Wanneer je het dus neemt als je op de bank tv zit te kijken, dan werkt het bijna niet.
Het is niet zo net als bij bijv. valium dat je er zo moe van wordt dat je op elk moment overal zou kunnen slapen, of zelfs niet wakker kunt blijven.

In Amerika wordt melatonine zelfs op grote schaal geslikt als normaal voedingssupplement (overdag) om de hormoonhuishouding (oa. serotonine) in balans te houden/brengen. Of het op die manier ideaal is weet ik niet, maar onder juiste omstandigheden slaap ik er hééérlijk op. En het belangrijkste: Je wordt gewoon normaal wakker. Niet versuft of het gevoel dat je 3 jaar onder een steen gelegen hebt.
icm. het stoppen met blowen kan het de intensiteit van dromen nog wel wat vergroten.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."