Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZelfbeschadiging

Zelfbeschadiging

103 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Zweibeiner zei:
Kwa gevoel, je gaat snijden en binnen no time ben je weer kalm. Er is geen drug of praatgroep die tegen deze snelheid op kan van jezelf weer fijn voelen. Je geest en je lichaam werken samen om te overleven. Je geest kan het niet meer aan dus neemt je lichaam het over. Als een soort van moeder die je wil beschermen tegen het kwaad in de wereld en je hoofd.
Klik om te vergroten...
Hahahaha ik typte 'ik snijd me hierbij aan' maar ik bedoelde 'ik sluit me hierbij aan'. Altijd blijven lachen om je eigen tekortkomingen toch...

Er kan inderdaad niets tegenop, al ga ik 100km hardlopen.. Het is een soort veilige haven. Een copingmechanisme wat feitelijk best goed werkt, maar wel zelfdestructief is. Het kan mensen ook door enorm veel narigheid heen helpen.

Ik wilde niet wéér degene zijn die ging posten over zelfbeschadiging, dus wel fijn om ook eens verhalen van anderen te lezen hier. Heb mezelf ook op verschillende manieren beschadigd. Mensen zijn er vaak lomp of bevooroordeeld over en dat is heel naar.

Dus allemaal even doneren aan de Landelijke Stichting Zelfbeschadiging want ik ben daar vrijwilliger en we draaien op vrijwilligers en we kunnen donaties goed gebruiken dus ik maak maar meteen even reclame nu de kans zich voordoet. :wink: Op 1 maart was Self-Injury Awareness Day en hebben we specifiek aandacht gevraagd voor zelfbeschadiging rondom de SEH en HAP! http://zelfbeschadiging.nl/
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#2
ZERO- zei:
Zweibeiner zei:
Kwa gevoel, je gaat snijden en binnen no time ben je weer kalm. Er is geen drug of praatgroep die tegen deze snelheid op kan van jezelf weer fijn voelen. Je geest en je lichaam werken samen om te overleven. Je geest kan het niet meer aan dus neemt je lichaam het over. Als een soort van moeder die je wil beschermen tegen het kwaad in de wereld en je hoofd.
Klik om te vergroten...
Hahahaha ik typte 'ik snijd me hierbij aan' maar ik bedoelde 'ik sluit me hierbij aan'. Altijd blijven lachen om je eigen tekortkomingen toch...

Er kan inderdaad niets tegenop, al ga ik 100km hardlopen.. Het is een soort veilige haven. Een copingmechanisme wat feitelijk best goed werkt, maar wel zelfdestructief is. Het kan mensen ook door enorm veel narigheid heen helpen.
Klik om te vergroten...
Het kan je op korte termijn idd wel "helpen".
Maar ik denk dat het er op een lang termijn niet beter van word aangezien al die littekens je nogal somber kunnen maken.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Het kan je wel behoeden voor heftiger reacties van jezelf. Wanneer je enorm suïcidaal bent kan het zijn dat je jezelf beschadigd om je emoties de baas te blijven en de heftigheid eraf te halen, waardoor je voorkomt dat de emoties zó hoog oplopen dat je daadwerkelijk de stap neemt om suïcide te plegen.
Mijn collega van de LSZ vertelde dat zij bij een terugval beter zichzelf kon beschadigen dan drugs gebruiken (zij is ook heroïne- en speedverslaafd geweest), omdat als ze eenmaal begon met drugs gebruiken het helemaal uit de hand liep, en ze haar zelfbeschadiging daarentegen juist redelijk in toom kon houden (niet te diep of te veel bijv.).

Je hebt wel gelijk dat het een 'oplossing' voor de korte termijn is hoor. Maar ik werk ook in de GGZ en merk soms dat behandelaren daar een beetje doen van 'het moet zo snel mogelijk stoppen' terwijl dat niet altijd het doel hoeft te zijn. Je ziet dat wanneer bepaalde trauma's uit de jeugd verwerkt worden, zelfbeschadiging als copingmechanisme soms helemaal niet meer nodig is en het vanzelf stopt. Als begonnen wordt met therapie kan vaak zelfbeschadigend gedrag juist toenemen omdat emoties die zijn weggestopt meer naar boven komen.

Ik beschadig mezelf dit jaar exact al voor de helft van mijn leven en dat is zeker geen pretje, maar goed. Het is maar net hoe je er naar kijkt.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#4
ZERO- zei:
. Als begonnen wordt met therapie kan vaak zelfbeschadigend gedrag juist toenemen omdat emoties die zijn weggestopt meer naar boven komen.

Ik beschadig mezelf dit jaar exact al voor de helft van mijn leven.
Klik om te vergroten...
ik verheug me nu al op mijn cgt (zucht).
Helpt therapie ook tegen zelfbeschadiging als ik mijn behandelaar niks vertel?

Das klote zero sterkte.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Toch goed dat er zo'n topic is. Ik begreep ook nooit goed waarom mensen zichzelf snijden, maar na voornamelijk die post van Liefhebbertje is het me wel een stuk duidelijker geworden.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Benzoboss zei:
ik verheug me nu al op mijn cgt (zucht).
Helpt therapie ook tegen zelfbeschadiging als ik mijn behandelaar niks vertel?

Das klote zero sterkte.
Klik om te vergroten...
Therapie 'helpt' niet. Therapie is niet iets wat automatisch bij jou gebeurd, maar iets wat je zelf moet doen. Je kunt je denkwijzen en je gedrag niet aanpassen als je niet bespreekt wat er daadwerkelijk aan de hand is. Ik zou er dus zo eerlijk mogelijk over zijn als ik jou was. Zelfbeschadiging heeft met gebrekkige emotieregulatie te maken. Het is goed als je therapeut daar zo veel mogelijk van op de hoogte is, zodat je er samen aan kunt werken.

Bij cognitieve gedragstherapie bespreek je vooral welke gedachten en gevoelens er achter je gedrag zitten, welke denkpatronen je hebt en welke denkfouten je daarin maakt. Die moet je dan actief gaan aanpassen door bepaalde opdrachten te doen, tijdens de therapie maar ook thuis. Bijv. een stemmingsdagboek bijhouden, of GGG-schema's invullen.

En bedankt! Gaat nu wel beter hoor. Maar ik zeg nooit dat ik het nooit meer zal doen. Blijft een zwakke plek.

Mindless zei:
Toch goed dat er zo'n topic is. Ik begreep ook nooit goed waarom mensen zichzelf snijden, maar na voornamelijk die post van Liefhebbertje is het me wel een stuk duidelijker geworden.
Klik om te vergroten...
Da's fijn!
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#7
ik zie nog een weinig besproken facet:

ik zal er meteen een stelling van maken, een aanname:
'zelfmutilatie is op zich geen indicator van een verborgen suicidaliteit...'

'de soms opkomende neiging tot zelfdoding zou kunnen ontstaan, zoals wel al gezegd in deze thread, uit de situatie van de persoon, waardoor de zelfmutilatie uitgesteld moet worden; het is dan een escalatie'

'ik vermoed, dat er ook veel patienten/zieken zijn, die meestal tegelijk beide neigingen continue of sporadisch hebben, door een nog complexer, of ander ziektebeeld'
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Klopt
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#9
ZERO- zei:
Benzoboss zei:
ik verheug me nu al op mijn cgt (zucht).
Helpt therapie ook tegen zelfbeschadiging als ik mijn behandelaar niks vertel?

Das klote zero sterkte.
Klik om te vergroten...
Therapie 'helpt' niet. Therapie is niet iets wat automatisch bij jou gebeurd, maar iets wat je zelf moet doen. Je kunt je denkwijzen en je gedrag niet aanpassen als je niet bespreekt wat er daadwerkelijk aan de hand is. Ik zou er dus zo eerlijk mogelijk over zijn als ik jou was. Zelfbeschadiging heeft met gebrekkige emotieregulatie te maken. Het is goed als je therapeut daar zo veel mogelijk van op de hoogte is, zodat je er samen aan kunt werken.

Bij cognitieve gedragstherapie bespreek je vooral welke gedachten en gevoelens er achter je gedrag zitten, welke denkpatronen je hebt en welke denkfouten je daarin maakt. Die moet je dan actief gaan aanpassen door bepaalde opdrachten te doen, tijdens de therapie maar ook thuis. Bijv. een stemmingsdagboek bijhouden, of GGG-schema's invullen.

En bedankt! Gaat nu wel beter hoor. Maar ik zeg nooit dat ik het nooit meer zal doen. Blijft een zwakke plek.

Mindless zei:
Toch goed dat er zo'n topic is. Ik begreep ook nooit goed waarom mensen zichzelf snijden, maar na voornamelijk die post van Liefhebbertje is het me wel een stuk duidelijker geworden.
Klik om te vergroten...
Da's fijn!
Klik om te vergroten...

Dit gaat voor mij op. Ik ben pas kunnen minderen\\stoppen op het moment dat ik mijn emotis begreep en die van andere.
Vroeger werd ik heel snel boos en voelde me niet begrepen. Tegen de tijd dat ik de 20 jaar bereikt had begon ik rationeel te denken. Ik begon in te zien dat mijn emoties en reacties niet volgens de standaard was. Ik heb altijd alleen die van mij gevoelt en dacht dus dat het zo bij iedereen was. Ik heb geen maatstaf gehad die mij emotionele reacties liet vergelijken.

Ik heb toen veel nagedacht over waarom ik op bepaalde situaties reageer en waarom andere daar heel anders op reageren, vanaf dat moment ben ik dus veel meer rationeel geworden dan emotioneel. Ondanks dat ik rationeel wist hoe te reageren is daar nog wel een aantal jaar oefening voor nodig geweest (nu nog steeds) om dat ook in de praktijk te brengen. Maar hoe vaker je het doet en er bij stil staat, hoe meer vanzelf het op een gegeven moment ook gaat.

Door zo te gaan denken kan ik situaties nu ook van allerlei verschillende kanten bekijken en acties begrijpen en waarom het gebeurt. Dat maakt tegelijk ook dat ik het nu soms erg moeilijk vind om een duidelijke mening over iets te hebben omdat ik het van meerdere kanten snap en waarom die mening ook goed is\\kan zijn. Mijn wereld is van zwart wit naar grijstinten gegaan.

Er zijn nu nog steeds dingen waar ik moeite mee heb. Ik ben geordend en wil alles duidelijk en geregeld hebben. Onverwachtse dingen ben ik niet goed mee. Ook interactie met mensen blijf ik moeilijk vinden waardoor ik een select groepje vrienden heb waar ik het goed mee kan vinden. En dan nog betrap ik mezelf erop dat ik soms denk dat ze me gebruiken etc. Hierin heb ik ook geleerd om de situatie aan mijn vriend uit te leggen en aan hem te vragen of ik het verkeerd zie of dat ik een punt heb. Nog steeds kan ik mijn eigen emoties niet altijd vertrouwen.

Mede daarom vind ik de menselijke psyche onwijs interessant :grin:

Maar man, een groot deel van je leven met depressie kampen en dan op je 30ste mdma voor het eerst proberen. Oh man, dat gevoel! Ik ben heel blij dat ik gewacht heb totdat ik zelf een stuk beter in mijn vel zat, want ik kan me voorstellen dat ik dit goedje vroeger heel hard zou hebben misbruikt. Maar man, je kan je dus gewoon zo voelen zonder er hard voor te moeten werken.

Ik heb ook een tijdje met flinke boosheid gezeten omdat andere mensen wel gewoon gelukkig konden zijn, waarom ik niet?
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Door dit topic moest ik denken aan liedjes van vroeger waar ik me goed in kon vinden. Aangezien iedereen de meeste wel kent dacht ik aan een ander liedje wat ik even wilde delen. Van deze word ik altijd erg vrolijk. Er zijn meer mensen die leiden.
Hij is echt de moeite waard om even te kijken volgens mij dan :grin:

https://www.youtube.com/watch?v=nbfnP3nhghk
l
lotske1984-Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik weet hoe het voelt wanneer je jezelf verminkt door te snijde in je arm ofzo..ik deed het omdat ik de innerlijke pijn niet wou blijve voelen..en snijde in je arm lucht echt heel hard op op dat moment..geloof me..heb ook op dingen geslagen dat helpt ook wel in sommige situatie's..
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb me hier altijd erg over verbaasd; zelfverminking. Ik kan eerlijk gezegd tot geen andere conclusie komen dan dat zelfbeschadiging een vorm van aandacht zoeken is en niet zozeer om de pijn te verdoven. Wellicht vinden mensen dit een botte opmerking, maar waarom zou je jezelf anders verminken? De aandacht kan op een gegeven moment een verslavig worden, waardoor men er wellicht geen controle meer op kan uitoefenen. Dat is zorgwekkend.
l
lotske1984-Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Elpee zei:
Ik heb me hier altijd erg over verbaasd; zelfverminking. Ik kan eerlijk gezegd tot geen andere conclusie komen dan dat zelfbeschadiging een vorm van aandacht zoeken is en niet zozeer om de pijn te verdoven. Wellicht vinden mensen dit een botte opmerking, maar waarom zou je jezelf anders verminken? De aandacht kan op een gegeven moment een verslavig worden, waardoor men er wellicht geen controle meer op kan uitoefenen. Dat is zorgwekkend.
Klik om te vergroten...
Ik deed het om de pijn te verdoven..
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#14
Deed je dit instinctief of heb je dit jezelf aangeleerd? Ik vind het namelijk frappant dat zoveel mensen zichzelf snijden die mentale problemen hebben. Overigens zijn dit vaker vrouwen dan mannen; 8 op 1. Heb ook wel het idee dat het kopieergedrag is.
l
lotske1984-Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Elpee zei:
Deed je dit instinctief of heb je dit jezelf aangeleerd? Ik vind het namelijk frappant dat zoveel mensen zichzelf snijden die mentale problemen hebben. Overigens zijn dit vaker vrouwen dan mannen; 8 op 1. Heb ook wel het idee dat het kopieergedrag is.
Klik om te vergroten...
Ja dat was instinctief..het gaat nu wel mee mij en heb het nimmer gedaan gesnede..
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Elpee zei:
Ik heb me hier altijd erg over verbaasd; zelfverminking. Ik kan eerlijk gezegd tot geen andere conclusie komen dan dat zelfbeschadiging een vorm van aandacht zoeken is en niet zozeer om de pijn te verdoven. Wellicht vinden mensen dit een botte opmerking, maar waarom zou je jezelf anders verminken? De aandacht kan op een gegeven moment een verslavig worden, waardoor men er wellicht geen controle meer op kan uitoefenen. Dat is zorgwekkend.
Klik om te vergroten...

Ik begon op me 8ste met krassen wat uitmonde in snijden.
Had altijd onrust,hoofdpijn,veel bedplassen, Vaak ruzie thuis/school en buiten op een gegeven moment was het zo dat ouders van kinderen verboden hun kinderen met me om te gaan.
Mocht niet meer spelen, eten tussen de middag en geen verjaardags feestjes meer

Denk je dat ik toen wist of kon beseffen dat er zoiets als aandachts bestond?
Nee er was die focus op armen en benen (lees vlucht lees ontsnappen aan realiteit) ik voelde even niets enkel de voorwerpen die over en door mijn huid gingen.

Je 'kortzichtigheid' zoals ik dit me aantrek raakt me diep
Zelfs me huisarts zei tegen me ouders dit is een schreeuw om aandacht ( goede om op de boven genoemde site te bespreken of tot artikel te bewerkenp
Gaat wel over
Yeah sure...
Werd alleen maar erger
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#17
Liefhebbertje zei:
Ik begon op me 8ste met krassen wat uitmonde in snijden.
Had altijd onrust,hoofdpijn,veel bedplassen, Vaak ruzie thuis/school en buiten op een gegeven moment was het zo dat ouders van kinderen verboden hun kinderen met me om te gaan.
Mocht niet meer spelen, eten tussen de middag en geen verjaardags feestjes meer

Denk je dat ik toen wist of kon beseffen dat er zoiets als aandachts bestond?
Nee er was die focus op armen en benen (lees vlucht lees ontsnappen aan realiteit) ik voelde even niets enkel de voorwerpen die over en door mijn huid gingen.

Je 'kortzichtigheid' zoals ik dit me aantrek raakt me diep
Zelfs me huisarts zei tegen me ouders dit is een schreeuw om aandacht ( goede om op de boven genoemde site te bespreken of tot artikel te bewerkenp
Gaat wel over
Yeah sure...
Werd alleen maar erger
Klik om te vergroten...

Misschien vind je het niet leuk om te horen. Maar dit bevestigt mijn aanname alleen maar. Je zegt dat je door iedereen werd buitengesloten en dus geen aandacht kreeg van anderen. Doordat je geen aandacht kreeg ben je op een verkeerde manier aandacht gaan zoeken, door jezelf te gaan verminken. Wellicht onbewust, maar dat is wat oprecht geloof.

Ik heb een tijdje in een psychiatrisch ziekenhuis gebivakkeerd en die cliënten/patiënten waren elkaar continu aan het opnaaien wbt zelfverminking. Ze stuurden zelfs foto's naar elkaar toe om te laten zien wat ze allemaal durfden. Aan de hand daarvan genereerden ze onderling een bepaalde reputatie.

Ik wil je geenszins beledigen, maar wil wel graag mijn oprechte mening geven. Het feit dat ik bijvoorbeeld geen eind aan mijn leven maakte en uiteindelijk in een psychiatrisch ziekenhuis terecht kwam, kun je ook bestempelen als aandachttrekkerij. Snap je mijn punt? Uiteindelijk wil een mens gezien worden en als dat niet via de normale weg gaat, dan maar via een alternatieve...
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Je leest het precies zoals je gedachten je zeggen het te moeten lezen.

Lees nu is 'nuchter , met een open blik'

Ik merkte op dat lichamelijke pijn tijdelijk mijn emotionele pijn / onrust.
Die toendertijd voor niemand te verklaren was.
Ik bedoel dan het stukje onrust.
Pas op latere leeftijd ben ik gaan inzien/ erachter gekomen waar dit vandaan kwam.

Wat geen psycholoog/psychiater/therapie en weet ik veel hoeveel soorten medicatie van ritalin tot benzo's voor elkaar kregen

Lukte me wel met een spijker of punaise.

Heb jaren in de psychiatrie vertoeft
En zelfs dat bluffen met foto's is schreeuwen om hulp.
Het is niet zo makkelijk als het lijkt of zwart wit
Ik heb ook pogingen gedaan.
Was dat voor aandacht?
Nee absoluut niet!
Tis dat ik net niet uit kwam met 120 op een scooter.
Het is dat ik uit de lucht ben gegrepen

Nouja ik laat het hierbij het grijpt me teveel aan
Fijn dat je jezelf ook een aandachtstrekker vind
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#19
Liefhebbertje zei:
Wat geen psycholoog/psychiater/therapie en weet ik veel hoeveel soorten medicatie van ritalin tot benzo's voor elkaar kregen

Lukte me wel met een spijker of punaise.
Klik om te vergroten...

Wat kregen die spijker en punaise dan precies voorelkaar? Een bepaalde genoegdoening?

Liefhebbertje zei:
Ik heb ook pogingen gedaan.
Was dat voor aandacht?
Nee absoluut niet!
Tis dat ik net niet uit kwam met 120 op een scooter.
Het is dat ik uit de lucht ben gegrepen
Klik om te vergroten...

Ligt eraan, was het een weloverwogen keuze om uit het leven te stappen of handelde je uit een opwelling? Je kunt het toeval niet de schuld geven van het feit dat je nog leeft, dat vind ik een beetje makkelijk. Neemt niet weg dat dat scooterincident fatale gevolgen had kunnen hebben. Dit klinkt hard, maar als je echt dood wilde dan was je er nu niet meer. Een zelfmoordwens is niet afhankelijk van 1 poging. Blijkbaar wil je leven.

Wil je niet boos maken, maar ben oprecht benieuwd naar jouw zienswijze vs de mijne. Ik zeg niet dat ik de waarheid in pacht heb overigens. Wellicht laat je me van gedachten veranderen.
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Na die sprong van 7 hoog,
En ne vader me nog net aan me enkel kon pakken.
Ik weer vastlag gesnoerd op een brancard.
En er dit keer niet met een paar weken vanaf kwam.
Ouders die me niet konden horen zien of spreken.
Een broertje wat helemaal kapot is gegaan
Ben ik gaan beseffen dat ik het hun niet kan aandoen
Ik laat dat willen in het midden

Lees net dat we 2 dezelfde pers. Stoornissen hebben.
Misschien beter het hierbij te laten?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."