Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVitaminepillen

Vitaminepillen

31 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Speculeren over pillen is niet toegestaan, zie de huisregels! :tongueout:
R
RtbyLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Dunne zei:
Pas daarmee op. Dat geldt niet voor alle vitamines. Sommige kunnen wel degelijk schadelijk zijn bij hoge dosering.
Klik om te vergroten...

Weer wat geleerd! Welke zijn dat? En zou je dat zelfs voor elkaar krijgen met je huis, tuin en keuken voorraad?
Als ik aan een extra vitamientje denk, denk ik aan 1 capsule/pil van multivitamine, vitamine C, omega 3, misschien nog vitamine D, maar meer komt er niet in me op
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Rtby zei:
Weer wat geleerd! Welke zijn dat? En zou je dat zelfs voor elkaar krijgen met je huis, tuin en keuken voorraad?
Als ik aan een extra vitamientje denk, denk ik aan 1 capsule/pil van multivitamine, vitamine C, omega 3, misschien nog vitamine D, maar meer komt er niet in me op
Klik om te vergroten...
B6 mag je niet te veel binnen krijgen. Vegetariërs en veganisten moeten extra B12 nemen, maar sommige B-complex potjes waar meerdere vitamines B inzitten geven te veel B6 waardoor je juist weer klachten kunt krijgen. Kun je dus beter alsnog B12 los nemen, of heel goed naar de doseringen kijken.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#4
Gewoon goed gevarieerd eten en een paar keer per week vitamine pillen bij het eten innemen.
Zeker als je wel eens vaker drugs gebruikt.
Omega 3 neem ik dagelijks als ik geen vette vis eet.
Een vitamine pil op de lege maag word nooit aangeraden op de bijsluiter.
Is ook wel logisch.

Lees wel eens rond en heb veel vitamine staan.
Maar wil ze ook niet elke dag slikken.
Gewoon als aanvulling 3 a 4 keer per week.
En altijd wanneer ik iets aan het eten ben.
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik neem altijd multi vitaminepillen dubbele dosis na het gebruik. Wel nemen bij het eten en niet op een lege maag.
z
zandzakjeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Vitamine zijn een verzamelnaam voor verschillende soorten stoffen. Antioxidanten zijn bepaalde vitamines, mineralen en sporenelementen.
Oxidatieve stress wordt o.a. veroorzaakt door fysieke inspanning (dit zal met regelmatig gedoseerd gebruik na herstel positief zijn: betere waardes dan ervoor, blijven sporten dus!), drugsgebruik en verhoogde lichaamstemperatuur.
Het nemen van drugs op een feestje zal dus veel oxidatieve stress kunnen veroorzaken. Aanwezige antioxidanten zullen de oxidatieve stress en mogelijke schaden enigszins beperken (geen idee tot welke mate).
Het lijkt mij dus in ieder geval zinvol om voor het drugsgebruik te zorgen dat er geen gebrek is aan antioxidanten in het lichaam.
Vaak kan een gezond en gevarieerd dieet hierbij voldoende zijn. Zoals hierboven ook al werd vermeld zijn er risico's bij het innemen van een te hoge dosis van bepaalde vitamines. Een overschot van sommige stoffen kan soms meer kwaad doen dan goed.

Bij chronisch drugsgebruik zal er een groter risico zijn op tekorten van dit soort stoffen. Kijk maar naar de tekorten van farmaceutische drugs: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6327261/table/tab1/?report=objectonly
Bij langdurig/chronisch illicit drugsgebruik verwacht ik dat het risico op tekorten nog groter is vanwege vaak hogere dosissen, de mogelijkheid dat het schadelijkere stoffen zijn, minder snel gebruik maken van de zorg, minder gezonde levensstijl wat betreft sporten eten en slapen.
Allicht is het te adviseren om bij langdurig drugsgebruik langs de huisarts of diëtist te gaan om tekorten in beeld te krijgen zodat die tekorten specifiek aangevuld kunnen worden met dieetaanpassingen of supplementen.

Of het ook zinvol is om na afloop van het drugsgebruik supplementen te gebruiken, vind ik lastiger te beantwoorden. Dit zal afhankelijk zijn van hoeveel antioxidanten daadwerkelijk gebruikt zijn en of daardoor een tekort is ontstaan of niet. Ook zal de opname van de antioxidanten uitmaken. Vitamine C opname heeft vet nodig, vandaar het advies om het bij de maaltijd in te nemen.
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#7
zandzakje zei:
Vitamine C opname heeft vet nodig, vandaar het advies om het bij de maaltijd in te nemen.
Klik om te vergroten...
Vitamine C is juist niet vetoplosbaar. Vitamines A, D, E en K wel.

Voor supplementering(zooi) bij MDMA kun je deze link eens doornemen.

Ik gebruik zelf de nodige supplementen bij MDMA-gebruik. In ieder geval Na-R-alfaliponzuur, acetyl-L-carnitine, vitamine C en druivenpitextract, en magnesium tegen de kaakspanning. Bij inname, en daarna elke 2 uur nog eens. Wanneer ik ga slapen een flinke dosering melatonine, en de dagen erna dagelijks 5-HTP. Ook drink ik 's middags voor gebruik alvast een liter grapefruitsap.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#8
verwondering zei:
Vitamine C is juist niet vetoplosbaar.
Klik om te vergroten...
Vitamine C als ascorbinezuur is wateroplosbaar maar ascorbyl palmitaat in vet. Wij mensen kunnen het helaas niet (meer) zelf aanmaken itt veel dieren.
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#9
Rebell zei:
Gewoon goed gevarieerd eten en een paar keer per week vitamine pillen bij het eten innemen.
Zeker als je wel eens vaker drugs gebruikt.
Omega 3 neem ik dagelijks als ik geen vette vis eet.
Een vitamine pil op de lege maag word nooit aangeraden op de bijsluiter.
Is ook wel logisch.

Lees wel eens rond en heb veel vitamine staan.
Maar wil ze ook niet elke dag slikken.
Gewoon als aanvulling 3 a 4 keer per week.
En altijd wanneer ik iets aan het eten ben.
Klik om te vergroten...
Waarom niet op de lege maag? Ik pak meestal sochtends gelijk als ik wakker wordt mn medicijnen en dan daarbij magnesium en vit. b12 en ga dan erachteraan eten.
Vooral magnesium werkt top bij mij heb een fysiek zwaar beroep en veel last van kramp en spierspanning. Helpt heel goed daartegen,
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zwijgrecht zei:
Waarom niet op de lege maag? Ik pak meestal sochtends gelijk als ik wakker wordt mn medicijnen en dan daarbij magnesium en vit. b12 en ga dan erachteraan eten.
Vooral magnesium werkt top bij mij heb een fysiek zwaar beroep en veel last van kramp en spierspanning. Helpt heel goed daartegen,
Klik om te vergroten...

Omdat vitaminen een aanvulling is bij het eten en geen voeding is.
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#11
Rebell zei:
Omdat vitaminen een aanvulling is bij het eten en geen voeding is.
Klik om te vergroten...
Het is een aanvulling op dagelijkse gezonde voeding inderdaad.

Maar hoe kom je bij het lege maag verhaal dan
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#12
@Zwijgrecht
Vitamines worden nauwelijks opgenomen door je lichaam als dat niet gebeurt in combinatie met allerlei aminozuren afkomstig uit voedsel.

Dus vitaminepillen nemen op een nuchtere maag heeft weinig zin.
z
zandzakjeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ah, weer wat geleerd :).
Even zoeken laat zien dat de meeste B en C vitamines inderdaad wateroplosbaar zijn (en van deze vitaminen dus minder snel een overschot van ontstaat omdat het moeilijker in het lichaam opgeslagen wordt).
Vitamines A, D, E en K zijn vet oplosbaar. Om in het lichaam te komen moeten deze vitamines eerst in vet oplossen. Als dit vet afgebroken wordt en wordt opgenomen door de maag of darm, worden ook deze vitamines die opgelost zijn in het vet opgenomen in het lichaam. Vandaar het advies om multi-vitaminenpillen bij de maaltijd te eten.

In het geval van alleen vitamine B12 lijkt het niet nodig om dit met iets te eten. Ik zie het ook wel eens als toevoeging aan isotone/sportdrankjes zoals bijvoorbeeld Aquarius.


verwondering zei:
Ik gebruik zelf de nodige supplementen bij MDMA-gebruik. In ieder geval Na-R-alfaliponzuur, acetyl-L-carnitine, vitamine C en druivenpitextract, en magnesium tegen de kaakspanning. Bij inname, en daarna elke 2 uur nog eens. Wanneer ik ga slapen een flinke dosering melatonine, en de dagen erna dagelijks 5-HTP. Ook drink ik 's middags voor gebruik alvast een liter grapefruitsap.
Klik om te vergroten...

Dat zijn veel supplementen. Merk je verschil wanneer je dit uitgebreid doet?
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#14
Albedo zei:
Vitamine C als ascorbinezuur is wateroplosbaar maar ascorbyl palmitaat in vet. Wij mensen kunnen het helaas niet (meer) zelf aanmaken itt veel dieren.
Klik om te vergroten...
Er worden inderdaad ook vetoplosbare esters van gemaakt zoals ascorbylpalmitaat en ascorbylstearaat. Deze zijn echter kunstmatig en komen dus niet in normale voeding voor. Het voordeel van de palmitaatvorm wordt overigens ook betwijfeld daar een groot deel direct weer wordt gescheiden tot ascorbinezuur en palmitaat. Het is meer een marketingtruc om deze supplementen overpriced te verkopen.

zandzakje zei:
Dat zijn veel supplementen. Merk je verschil wanneer je dit uitgebreid doet?
Klik om te vergroten...
Het is natuurlijk moeilijk om het placebo-effect uit te sluiten. Het gaat ook voornamelijk om mogelijke bescherming tegen langetermijnschade. Wel denk ik minder kaakspanning te ervaren door de magnesium.
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dat denk je maar er zit zoveel magnesium in je lichaam dat je het continue weggooit. Je krijgt eerder ergens anders gebreken aan dan aan magnesium. Voor die tijd ben je dan allang dood xP
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#16
verwondering zei:
Er worden inderdaad ook vetoplosbare esters van gemaakt zoals ascorbylpalmitaat en ascorbylstearaat. Deze zijn echter kunstmatig en komen dus niet in normale voeding voor. Het voordeel van de palmitaatvorm wordt overigens ook betwijfeld daar een groot deel direct weer wordt gescheiden tot ascorbinezuur en palmitaat. Het is meer een marketingtruc om deze supplementen overpriced te verkopen.
Klik om te vergroten...

Ik las dat het van nature zit in orgaanvlees en rauwe melk. Rauwe melk is te krijgen bij sommige boeren, maar het mag niet in de supermarkt verkocht worden. Ik eet wel eens biologische kaas gemaakt van rauwe melk. Daar zit het dan ook in denk ik. Daarnaast gebruik ik deze door de yoghurt; https://www.aov.nl/333-vitamine-c-ascorbyl-palmitaat.html

Waar heb je gelezen over de twijfels?
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#17
Zwijgrecht zei:
en ga dan erachteraan eten.
Klik om te vergroten...

Dat is in principe prima trouwens als je ze maar met het eten inneemt.
Of het er nou er na is of er voor dat zal niet veel verschil uitmaken. Als het maar samen met voedsel is.
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#18
Rebell zei:
Dat is in principe prima trouwens als je ze maar met het eten inneemt.
Of het er nou er na is of er voor dat zal niet veel verschil uitmaken. Als het maar samen met voedsel is.
Klik om te vergroten...
bedankt voor de tip en @acht.zes voor de uitleg
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#19
Albedo zei:
Ik las dat het van nature zit in orgaanvlees en rauwe melk. Rauwe melk is te krijgen bij sommige boeren, maar het mag niet in de supermarkt verkocht worden. Ik eet wel eens biologische kaas gemaakt van rauwe melk. Daar zit het dan ook in denk ik. Daarnaast gebruik ik deze door de yoghurt; https://www.aov.nl/333-vitamine-c-ascorbyl-palmitaat.html

Waar heb je gelezen over de twijfels?
Klik om te vergroten...
Over die twijfels heb ik lang geleden gelezen. Nu ik er naar zoek kan ik er echter weinig over vinden. Het Linus Pauling Institute doet de bewering hier (zie kopje 'Ascorbyl palmitate'), maar de bron die zij daarvoor aanhalen (hier te vinden) maakt alleen melding van een menselijk onderzoek waaruit blijkt dat na toediening van ascorbinezuur danwel ascorbylpalmitaat de excretie van ascorbinezuur in de urine in beide onderzoeksgroepen met gemiddeld 54% steeg, evenveel dus. Dat zegt niet zoveel aangezien deze excretie van veel andere factoren afhankelijk is.

Onderzoeken waaruit blijkt dat de vetoplosbare vitamine C wèl voordelen heeft zijn ook niet veel te vinden, dit blijft beperkt tot dit onderzoek waaruit blijkt dat ascorbylpalmitaat - bij katten- wel degelijk neuraal weefsel kan bereiken en daar ook als drager van ascorbaat kan dienen. Of dit bij mensen ook gebeurt is niet onderzocht.

Mijn stelligheid dat het geen voordelen biedt boven normale vitamine C is dus verdwenen, maar van het tegendeel is ook weinig bewijs te vinden. De vraag of zo'n duur supplement het geld waard is blijft dus onbeantwoord.

Overigens, in rauwe melk zit maar heel weinig vitamine C. 2 mg per 100 ml, dus om een beetje serieuze hoeveelheid binnen te krijgen moet je heel wat liters rauwe melk per dag drinken. In iets serieuzere hoeveelheden zit het in organen als bijnier, lever, hersenen en walvishuid. Dan moet je dat wel rauw of slechts zeer kort verhit eten.

Zelf heb ik trouwens ook weleens rauwe melk gehaald bij de boer. Helaas is dat voor mij meestal te ver reizen. Ik drink wel af en toe de kefir van Rauwpower. En natuurlijk rauwmelkse kaas. Ik meen elders op het forum gelezen te hebben dat jij je ook in Weston Price hebt verdiept. Voor mij was Voeding en fysieke degeneratie ook een eye-opener. Sinds die tijd heb ik mijn voeding daar wel op aangepast.

Guapo Temudgin zei:
Dat denk je maar er zit zoveel magnesium in je lichaam dat je het continue weggooit. Je krijgt eerder ergens anders gebreken aan dan aan magnesium. Voor die tijd ben je dan allang dood xP
Klik om te vergroten...
Ik heb het over supplementering bij MDMA-gebruik. Bewijs is er niet voor, maar veel mensen ervaren minder kaakspanning door suppletie met magnesium.
B
Bea de VriesLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik ben het met Zwijgrecht eens. Het helpt minder goed wanneer je het op je nuchtere maag doet. Ik slik bijvoorbeeld deze gaba capsules na gebruik, maar dan heb ik wel al gegeten.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."