Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKinderen nemen en drugs

Kinderen nemen en drugs

18 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
P
PatWLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoe staan jullie tegenover deze kwestie?

Mijn vriend en ik zijn van plan om binnen 6 tot 8 jaar aan kinderen te beginnen. Het is niet dat drugs het eerste is wat er in me opkomt want heb altijd prima controle weten te houden. Maar nu ik er meer over na denk komt het wel in mijn gedachten terecht: zal het nodig zijn om alle drugs volledig links te laten liggen? Ook al is de controle er?

Ik ben zelf van mening dat alle gebruik, dus recreatief, functioneel en alles wat er tussen zit gestopt moet zijn voor ik bewust aan kinderen begin. Let op het woordje 'ik' want ik spreek hier natuurlijk voor mezelf.
Wanneer ze zelfstandiger worden en uit huis gaan wil ik wel weer overwegen om het incidenteel recreatief te houden.

Benieuwd naar wat anderen ervan vinden of ervaringen willen delen. Bedankt :blushing:
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zolang jij je voornamelijk je hard drugs gebruik buiten het bereik van het kind doet en dit geen negatieve gevolgen heeft op hem.
Dan zou dit opzich best moeten kunnen.

Als vrouw zijnde zal je zwz moeten stoppen zodra je zwanger probeert te worden en zolang je borst voeding geeft.

Als jij je gebruik gewoon goed onder controle hebt en dit zodanig kan plannen dat jouw kind hier niet onder lijd dan maakt toch niet veel uit?
H
HarmlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb 2 kinderen en doe toch eens in de zoveel maanden een avondje dope met vrienden. Heeft totaal geen invloed op elkaar. Sommigen zuipen zich ieder weekend klem, ik doe eens in zoveel tijd een gezellig avondje.. 🥳
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Als je kinderen wilt krijgen is het beter om een aantal maanden voor je begint met proberen, om beiden volledig te stoppen. Voor de vrouw geldt natuurlijk dat zolang je zwanger bent of borstvoeding geeft dat je niets kan gebruiken. Wanneer je geen borstvoeding meer heeft vind ik het niet raar dat je soms drugs gebruikt buiten huis, zolang je maar oppas hebt voor de kids :).

Ik heb zelf 2 kids en gebruik soms
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb 1 kind en ben niet meer samen met de vader. Ik ben begonnen met experimenteren toen ze een paar jaar was, op momenten dat ze bij haar vader was.

Het kan nog wel, mits verantwoord. Zorg dat je genoeg tijd hebt om bij te komen erna. Berg alle spullen op in een kluisje en zet die ergens hoog op een kast waar je kind niet bij kan.
Als je bevallen bent, heeft je lichaam echt de tijd nodig om te herstellen. Ik zou zeggen een half jaar. Belast je lichaam nog niet te snel met drugs. Sowieso is borstvoeding het beste voor het kind. Dus mijn advies is om het allemaal even links te laten liggen en jezelf de tijd te geven om te wennen aan je nieuwe leven want een kleintje kost echt een hoop energie!

Maar het leven is echt niet voorbij als je eenmaal kinderen hebt! Genieten kan, met mate!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Natozlato zei:
Maar het leven is echt niet voorbij als je eenmaal kinderen hebt! Genieten kan, met mate!
Klik om te vergroten...
Het leven is natuurlijk ook niet voorbij als je geen drugs meer gebruikt. :wink:
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik ben vader van twee opgroeiende kinderen. Ik ben het eens met alle adviezen hier. Geen drugs tijdens de zwangerschap of borstvoeding, geen serieus drugsgebruik waar je kinderen bij zijn of last van kunnen hebben etc. Gewoon gezond verstand gebruiken dus. Zelf ben ik een redelijk beperkte drugsgebruiker. Toen de kinderen nog heel klein waren heb ik een paar jaar amper iets gebruikt. Daar had ik simpelweg de energie niet voor. Nu ze iets groter zijn heb ik weer wat meer tijd en energie om wat te experimenteren.

Ik denk dat verantwoord drugsgebruik prima te verantwoorden is met het ouderschap. Twee a drie glazen wijn of een microdosering LSD doe ik met een gerust hart in het bijzijn van de kinderen. Een jointje roken doe ik soms als ze op bed liggen. Zwaardere zaken zoals echt trippen of MDMA doe ik alleen als de kinderen niet in de buurt zijn en ik ook niet verantwoordelijk voor ze ben.

Zoals bij alles in het leven gaat het er om hoe je er mee om gaat....
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Het leven is natuurlijk ook niet voorbij als je geen drugs meer gebruikt. :wink:
Klik om te vergroten...

Haha, klopt ook hoor. Alleen merk ik wel dat jongeren er vaak zo tegenaan kijken, terwijl het niet zo zwartwit is. Toen ik vroeger alleen jointjes rookte, dacht ik echt wel dat dat afgelopen zou zijn als ik 'volwassen' zou zijn en het echte, serieuze leven zou beginnen.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kinderen krijg je, die “neem” je niet...
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Los van voor/tijdens/rond de zwangerschap en de borstvoeding lijkt me dat het niet per se een probleem hoeft te vormen, als je gewoon logisch nadenkt over wat je waar en wanneer doet (en waar je kinderen dan zijn en wie er voor ze zorgt etc). Bovendien zegt de Volkskrant ook dat het kan :wink: :

De vingers van Rogier glijden over het scherm van zijn telefoon. ‘Hi, goedenavond’, appt hij, ‘kunnen wij vanavond afspreken?’ Ontspannen zakt hij achterover in zijn stoel aan de eettafel. Zijn vriendin Rosa ruimt de restanten van het avondeten op. Door de babyfoon klinkt het gekraai van hun 2-jarige dochter die net op bed ligt. Binnen een minuut licht de telefoon van Rogier weer op. ‘Zeker, wat wil je hebben?’
Klik om te vergroten...

www.volkskrant.nl

Als de keuken aan kant is, wordt een lijntje op tafel gelegd

Verbloemen dat ze drugs gebruiken doen jongeren steeds minder. Bewust leven gaat voor hen prima samen met een pilletje op zijn tijd, jonge ouders zien niet af van een lijntje coke. Voor nare gevolgen als misbruik en criminaliteit is minder aandacht.
www.volkskrant.nl www.volkskrant.nl
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Interessant artikel! Tnx voor het delen. Ik beschouw mezelf ook als gelegenheidshedonist :nevergonnagiveyouup:

In het artikel staat dat een stel 's avonds thuis snuift en meent dat dat kan omdat de kinderen toch doorslapen. Dat vind ik dan weer te ver gaan hoor!
W
WuceBrayneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Het is prima te combineren maar je moet jezelf wel goed controleren en indien nodig afremnen.
Zelf heb ik 3 kinderen en gebruik ik regelmatig s'avonds wiet of een sneufje ket. Maar nooit zoveel dat ik naar mijn idee niet adequaat meer kan reageren mocht het nodig zijn.
Dan bedoel ik natuurlijk niet de echte erge dingen maar meer een kind die niet kan slapen of een slaapwandelaar.
Moderation is key.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik denk als je zwanger probeert te raken het beste clean kan zijn van alle drugs voor de zekerheid.
Natuurlijk in de zwangerschap niks maar je partner ook niet!
De eerste jaren van een baby opvoeden ik denk dat daar ook geen drugs bij hoort en dat de liefde van de baby je drugs zou moeten zijn.
Zo zie ik het een beetje voor me!
Als het kindje een paar jaar is en bij der grootouders slaapt b.v. kan je gewoon je ding doen af en toe.
B
BeetjeWappieLid
01-01-2024, 00:00
#14
Naar mijn idee is het cruciaal dat je ruim voor én tijdens de zwangerschap overal van af blijft. Ook in de periode dat je eventueel borstvoeding geeft. Dat gezegd te hebben hoef je daarna niet per se te stoppen met alles, dat moet je voor jezelf beslissen. Ondanks dat jullie kind een van de balangrijkste dingen in jullie leven zal zijn betekent nog niet dat je eigen leven ophoudt. Als je af en toe een feestje pakt en wat gebruikt is daar niks mis mee. Ik ga ervanuit dat je zelf prima weet wat gepast is en wat niet. Zorg er in ieder geval ten aller tijden voor dat zoiets geen effect heeft op de omgang met die kleine. Zeker als jullie kindje wat ouder is mag die er niks van merken. Als je die maatstaf aanhoudt zie ik geen bezwaar tegen incidenteel gebruik.
Ik hoop dat je er wat mee kan!
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mijn ouders, grootouders, ... dronken allemaal bier en wijn in mijn bijzijn. Dat is ook drugs, dus zie niet in waarom de rest niet zou kunnen.
Je zou kunnen zeggen dat van andere drugs je in een roes komt en van alcohol bij je eten (of een sigaret ervoor/erna) niet, maar op familiefeesten werden ze allemaal collectief dronken aan tafel terwijl wij kinderen elders allemaal onderling zaten te spelen.
Geen haan die naar zoiets kraait (en terecht, het beïnvloedt mijn leven niet). Dat "andere drugs" (zoals psychedelica ofzo) nemen daarom taboe zou zijn is toch iets puur cultureel lijkt mij in plaats van nuttig. Zo lang je maar zorgt dat ze goed opgevoed worden en er iemand voor de kinderen kan kijken moest een van hen iets overkomen.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ralou zei:
Interessant topic , heb daar zelf vaak over nagedacht, zoals hierboven wordt aangegeven is het gebruik van alcohol (en daarin het verlengde naar mijn mening suiker, cafeïne en dergelijke) sociaal aanvaard , il ben echter van mening dat dergelijk gebruik altijd een invloed heeft op kinderen. Kinderen leren de wereld kennen voor een belangrijk deel vanuit hun opvoeding en dan deels vanuit het sociaal en maatschappelijk kader waar ze leven. Dat wat sociaal aanvaard wordt vormt wel degelijk en heeft een invloed, al is het dat zij dit ook als ‘meer standaard’ aanvaarden wanneer zij zelf hun mening en gedachten beginnen vormen rondom gebruik.

Ik ben anti roken en anti drinken opgevoed, dit heeft er enerzijds voor gezorgd dat ik pas zeer laat ben beginnen roken en drinken en anderzijds dat ik bijzonder wereldvreemd was op dat gebied. Er werd namelijk niet veel over gepraat behalve in een not done sfeer en drugs was zeker taboe. Wanneer je volwassen wordt kun je nogaltijd de keuzes maken om hier bewust in te groeien en het te leren kennen of ga je door onwetendheid misschien fouten keuzes maken.

Ik begrijp dat je je kinderen nooit volledig kunt behoeden of beschermen tegen mogelijke keuzes die hen schade toebrengen , maar door zelf heel bewust na te denken over al die onderwerpen en dus een duidelijk geïnformeerde keuze te maken voor jezelf kun je bij het opvoeden van je kinderen hier eerlijk en open over praten , ze hierin begeleiden en leren groeien. Door zelf je eigen leerproces daarin te begrijpen en te zien waarom dingen wel of niet helpen in je groei en daar eerlijk in te zijn, is de kans groter dat dit ook mogelijk is naar je kinderen.

Natuurlijk ga je al eens een ondoordachte keuze maken, ook als je kinderen hebt, maar door op voorhand al open te zijn kun je op die momenten die keuzes herzien of overdenken en dit bespreekbaar maken.

Je draagt altijd de verantwoordelijkheid voor de groei van jezelf en je kinderen en communicatie is denk ik een van de kerneigenschappen als het gaat om opvoeding.

Ikzelf heb nog geen kinderen en geloof zeker dat het opvoeden van kinderen een enorme uitdaging kan zijn, dat je deze uitdaging op voorhand nooit volledig kan overzien en dat dat ook niet de bedoeling is, maar wanneer je bewust bent en niet uit angst wegkijkt , je zeker welke keuze je ook maakt , een goede ouder kunt zijn.

Ik ben lang aan het denken of het micro doseren van bv natuurlijke paddestoelen bet voor of tijdens of na de zwangerschap bv een meerwaarde kan bieden aan de ontwikkeling van de ouder kind relatie. Er is nog niet veel onderzoek naar, maar de kleine beetjes informatie die ik vind lijken het te ondersteunen.
Aan de andere kant geloof ik oprecht dat wat ook maar iets van schade doet aan jezelf op lichamelijk en mentaal vlak,veel schade kan doen bij je kind tijdens of na de zwangerschap... zoals roken, alcohol , cafeïne , suiker maar ook bv medicatie ...er zijn genoeg natuurlijke alternatieven en ga je bewust om met je eigen levensstijl dan draag je dit over naar je kinderen.

Natuurlijk, we zijn mensen en iedereen maakt keuzes die ze achteraf misschien liever anders hadden gedaan, maar uit elke keuze of ervaring kun je leren en groeien als je erna durft kijken.

Dat was nogal een uitgebreide post maar dan ook wel een onderwerp waar ik al veel over heb nagedacht 🤭😊
Klik om te vergroten...
Ik heb 2 kleine kinderen en ben van mening dat psychidelica geen invloed heeft op de relatie. Niet positief en niet negatief.

Psychidelica zie ik vooral als een middel om jezelf te leren kennen. Niet naar anderen toe dus....
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#17
Interessant topic , heb daar zelf vaak over nagedacht, zoals hierboven wordt aangegeven is het gebruik van alcohol (en daarin het verlengde naar mijn mening suiker, cafeïne en dergelijke) sociaal aanvaard , il ben echter van mening dat dergelijk gebruik altijd een invloed heeft op kinderen. Kinderen leren de wereld kennen voor een belangrijk deel vanuit hun opvoeding en dan deels vanuit het sociaal en maatschappelijk kader waar ze leven. Dat wat sociaal aanvaard wordt vormt wel degelijk en heeft een invloed, al is het dat zij dit ook als ‘meer standaard’ aanvaarden wanneer zij zelf hun mening en gedachten beginnen vormen rondom gebruik.

Ik ben anti roken en anti drinken opgevoed, dit heeft er enerzijds voor gezorgd dat ik pas zeer laat ben beginnen roken en drinken en anderzijds dat ik bijzonder wereldvreemd was op dat gebied. Er werd namelijk niet veel over gepraat behalve in een not done sfeer en drugs was zeker taboe. Wanneer je volwassen wordt kun je nogaltijd de keuzes maken om hier bewust in te groeien en het te leren kennen of ga je door onwetendheid misschien fouten keuzes maken.

Ik begrijp dat je je kinderen nooit volledig kunt behoeden of beschermen tegen mogelijke keuzes die hen schade toebrengen , maar door zelf heel bewust na te denken over al die onderwerpen en dus een duidelijk geïnformeerde keuze te maken voor jezelf kun je bij het opvoeden van je kinderen hier eerlijk en open over praten , ze hierin begeleiden en leren groeien. Door zelf je eigen leerproces daarin te begrijpen en te zien waarom dingen wel of niet helpen in je groei en daar eerlijk in te zijn, is de kans groter dat dit ook mogelijk is naar je kinderen.

Natuurlijk ga je al eens een ondoordachte keuze maken, ook als je kinderen hebt, maar door op voorhand al open te zijn kun je op die momenten die keuzes herzien of overdenken en dit bespreekbaar maken.

Je draagt altijd de verantwoordelijkheid voor de groei van jezelf en je kinderen en communicatie is denk ik een van de kerneigenschappen als het gaat om opvoeding.

Ikzelf heb nog geen kinderen en geloof zeker dat het opvoeden van kinderen een enorme uitdaging kan zijn, dat je deze uitdaging op voorhand nooit volledig kan overzien en dat dat ook niet de bedoeling is, maar wanneer je bewust bent en niet uit angst wegkijkt , je zeker welke keuze je ook maakt , een goede ouder kunt zijn.

Ik ben lang aan het denken of het micro doseren van bv natuurlijke paddestoelen bet voor of tijdens of na de zwangerschap bv een meerwaarde kan bieden aan de ontwikkeling van de ouder kind relatie. Er is nog niet veel onderzoek naar, maar de kleine beetjes informatie die ik vind lijken het te ondersteunen.
Aan de andere kant geloof ik oprecht dat wat ook maar iets van schade doet aan jezelf op lichamelijk en mentaal vlak,veel schade kan doen bij je kind tijdens of na de zwangerschap... zoals roken, alcohol , cafeïne , suiker maar ook bv medicatie ...er zijn genoeg natuurlijke alternatieven en ga je bewust om met je eigen levensstijl dan draag je dit over naar je kinderen.

Natuurlijk, we zijn mensen en iedereen maakt keuzes die ze achteraf misschien liever anders hadden gedaan, maar uit elke keuze of ervaring kun je leren en groeien als je erna durft kijken.

Dat was nogal een uitgebreide post maar dan ook wel een onderwerp waar ik al veel over heb nagedacht 🤭😊
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#18
Rivalrie zei:
Ik heb 2 kleine kinderen en ben van mening dat psychidelica geen invloed heeft op de relatie. Niet positief en niet negatief.

Psychidelica zie ik vooral als een middel om jezelf te leren kennen. Niet naar anderen toe dus....
Klik om te vergroten...

Is het niet net doordat je jezelf beter leert kennen en begrijpen dat je groeit als mens , en daardoor ook naar je kinderen toe groeit. Daarbij heb ik al veel geleerd via de paddestoel over de eenheid van het alles en de energie die doorheen alles storoomt... het geeft je nieuwe perspectieven op de realiteit... dit is naar mijn idee per definitie een invloed op hoe je omgaat met het leven en hoe je staat ten opzichte van de situaties die je tegenkomt. Dus zeker ook in het gezin en tov je kinderen...
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ralou zei:
Is het niet net doordat je jezelf beter leert kennen en begrijpen dat je groeit als mens , en daardoor ook naar je kinderen toe groeit. Daarbij heb ik al veel geleerd via de paddestoel over de eenheid van het alles en de energie die doorheen alles storoomt... het geeft je nieuwe perspectieven op de realiteit... dit is naar mijn idee per definitie een invloed op hoe je omgaat met het leven en hoe je staat ten opzichte van de situaties die je tegenkomt. Dus zeker ook in het gezin en tov je kinderen...
Klik om te vergroten...
Ja op zich wel in geval van je kinderen leren in contact te staan met hun emotie. Zelf heb ik jaren een muur opgebouwd die ik langzaam aan het afbreken ben. Ik wil voorkomen dat mijn kids een muur krijgen....

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."