Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVoedingssupplementen

Voedingssupplementen

80 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#1
benniesmitters zei:
Nee sint janskruid heeft niet zo'n effect op de hersenen. Het heeft echt te maken met afbraak in de lever. Wou het opzoeken maar het boek ligt nog in mn ouderlijk huis.. wat ik me kan herinneren komt er een enzym vrij in de lever die bepaalde stoffen versneld afbreekt. Maar ik kan het ook helemaal verkeerd hebben hoor, daarom vroeg ik het ook. Even weer mn geheugen opfrissen
Klik om te vergroten...

Soort van tegenovergestelde van MAO dus?
b
benniesmittersLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mudita zei:
benniesmitters zei:
Nee sint janskruid heeft niet zo'n effect op de hersenen. Het heeft echt te maken met afbraak in de lever. Wou het opzoeken maar het boek ligt nog in mn ouderlijk huis.. wat ik me kan herinneren komt er een enzym vrij in de lever die bepaalde stoffen versneld afbreekt. Maar ik kan het ook helemaal verkeerd hebben hoor, daarom vroeg ik het ook. Even weer mn geheugen opfrissen
Klik om te vergroten...

Soort van tegenovergestelde van MAO dus?
Klik om te vergroten...

Niet perse, MAO's zorgen ervoor dat stoffen in de hersenen afbreken en afvoeren, simpel gezegd.
Heb eventjes alles opgezocht en het remt dus de heropname van serotonine, dopamine, noradrenaline, GABA en l-glutamaat.

En dit stond op wikipedia over de werking op de lever, wat ik bedoelde:
Sint-janskruid kan de werking van geneesmiddelen nadelig beïnvloeden. Het versterkt de werking van het lever-enzymsysteem cytochroom P450,[10][11] waardoor een aantal geneesmiddelen sneller wordt afgebroken en daardoor een geringere werking heeft. Zo kan het gebruik van sint-janskruid onder andere de werking van de anticonceptiepil verminderen.[12] Tevens wordt de activiteit van het transporteiwit P-glycoproteïne verhoogd met eenzelfde effect.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Skirre zei:
ZERO- zei:
Zijn jullie allemaal hardcore sporters of zo? Ik fitness en het enige wat ik doe is gezond eten (zonder vlees), ik bak er vast niks van :wave:
Klik om te vergroten...
Als je van je zelf kan zeggen dat je gezond eet (en het ook echt meent) dan ben je zeker goed bezig! Ik denk alleen dat mijn doelen qua sporten iets anders zijn dan die van jou. Misschien betrap je jezelf er ooit nog op dat je er ook langzaam aan meer mee bezig gaat zijn :wink: Het heeft bij mij ook een jaar of 3 geduurd voor ik echt op m'n eten ging letten.
Klik om te vergroten...
Hmm nou ik wil wel spieren kweken, maar eigenlijk ook niet te veel moeite doen :P Na m'n halve marathon in maart begonnen met fitness, 2x in de week en 1x nog rennen. Eigenlijk wil ik nu wel weer gaan trainen voor een halve maar ik wil ook mijn baby spierballen niet kwijt.. Keuzesssss haha

@benniesmitters. Je hebt gelijk, de anticonceptiepil werkt niet dus daarom heb ik een spiraaltje laten plaatsen. En in de periodes dat ik het slik, neem ik geen stimulerende middelen :)
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#4
ZERO- zei:
Hmm nou ik wil wel spieren kweken, maar eigenlijk ook niet te veel moeite doen :P Na m'n halve marathon in maart begonnen met fitness, 2x in de week en 1x nog rennen. Eigenlijk wil ik nu wel weer gaan trainen voor een halve maar ik wil ook mijn baby spierballen niet kwijt.. Keuzesssss haha
Klik om te vergroten...

Welk doel zou je op dit moment het liefst willen? Een leuke ervaring voor het lopen van een marathon en het trainen ervoor of graag trainen voor een wat strakker lichaam? Denk hier gewoon eens over na voor jezelf misschien dat je er dan wat beter uit kunt komen. En hoeveel km is die marathon? Misschien kun je het beide nog wel wat combineren..
Wat je keuze ook is, succes!
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#5
Albedo zei:
Mudita zei:
EDIT: Ik ben trouwens ook van mening dat multi vitaminen geen goeie oplossing zijn.
Dit vind ik omdat:
- De vitaminen & mineralen vaak van goedkope en slecht opneembare bronnen komen
- Je van bepaalde vitaminen & mineralen teveel binnen krijgt en van anderen weer te weinig
Dit resulteert dus uiteindelijk alleen maar in schade.
Klik om te vergroten...

Wat vind je van orthomoleculaire multi's ? Dat eerste wat je opnoemt zal denk ik niet of veel minder van toepassing zijn. Bij het tweede wat je opnoemt verwacht ik dat er beter nagedacht is over de juiste verhoudingen. Er zijn wel grote verschillen in samenstellingen. Vaak toegespitst op doelgroepen of specifieke situaties. Wat me meer interesseert is wat je vindt van de soms enorm hoge doseringen, zoals bij de B vitamines?
Klik om te vergroten...
er zijn weing opties die alleen maar slecht zijn
-ik geloof niet in ortho, maar ik koop er wel 500MG capsules van de beste valeriaan :wink:
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#6
mijn algemeen advies:
eet gewoon voedsel met eiwitten, koolhydraten en vetten

-mijd verzadigde vetten, zoals de meeste kaassoorten (vetten max 25% van de totale voeding)
-eet complexe trage koolhydraten, hoe dichter bij suiker hoe slechter
-eet eiwitten die een hoge voedingswaarde hebben, dus structureel zo dicht mogelijk bij je eigen menselijke eiwitten, zodat je vertering het minste belast wordt (soja-eiwit is een goed plantaardig eiwit bvb)

smakelijk! :wave:
M
MentatLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik gebruik vitamine B12, vitamine D (in de winter), algenolie & creatine.

Als ik weinig of geen sojamelk heb gedronken, dan pak ik ook nog een supplement met calcium. Bovendien heb ik ook nog een potje met vitamine C & zink staan dat ik neem als ik het toevallig zie staan.
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#8
Albedo zei:
Psychedelibee zei:
Maar je haalt mijn quote echt totaal uit zijn verband, want dat ging namelijk om zeezout. En zeezout bevat geen vitaminen. Wel mineralen, maar daar is het ook geen goede bron voor.
Klik om te vergroten...

Nalezend begrijp ik je punt. Ik keek meer naar wat je zei over "andere bronnen".

In het boek lees ik dat de verhoudingen een erg belangrijke rol spelen. Magnesium is betrokken bij ca. 80% van de biochemische lichaamsfuncties en 800 enzymsystemen. Zo is de verhouding van calcium : magnesium ideaal bij 1 :1. Bij stress, medicijngebruik en calciumophoping beter 1 : 2. Nooit mag de verhouding meer dan 2 : 1 zijn. In Amerika is die verhouding nu gemiddeld 10 : 1.

Nog meer verhoudingen zijn belangrijk, maar dit lijkt mij al illustratief genoeg.

Nu is vit. D de hype en over een tijdje zal dat waarschijnlijk magnesium zijn.
Klik om te vergroten...

omega 3 ivh tot omega 6 is het ergste atm
ideaal is verhouding 1 op 1
in de usa is de verhouding tot omega 6 (1 op 20)
in europa is het (1 op 15)

het probleem is dat er bij teweinig omega 3, dan neemt omega 6 de de functies over, maar met schade, afvalstoffen en ontstekingen
W
WouterScuLid
01-01-2024, 00:00
#9
Van welk merk nemen jullie Omega 3 tabletten? Maakt het nog iets uit? Ik heb van Fitvitals, maar het is 1000mg per capsule. Is dat te veel voor 1x per dag?
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik neem:

ABC multvitamine
B12
Magnesium
Omega-3
Ketamine

Random waneer ik er aan denk, niet elke dag.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Revolutionair zei:
Ik neem:

ABC multvitamine
B12
Magnesium
Omega-3
Ketamine

Random waneer ik er aan denk, niet elke dag.
Klik om te vergroten...
Ik neem mijn ketamine ook het liefst random wanneer ik eraan denk.
E
EveWetering89Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Magnesium helpt bij de opname van Calcium en Vitamine B helpt bij depressie. Ik koop meestal mijn supplementen op deze website https://www.flinndal.nl/ en ik koop meestal deze twee supplementen. De rest krijg ik toch wel meestal uit voeding. Of zou iemand nog wat aanraden?
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#13
oortjes zei:
als jij netjes alles uitrekent en het ook daadwerkelijk maakt/op eet dan zijn die shakes overbodig, maar ik snap wat je bedoeld.
Klik om te vergroten...

Klopt :grin:.
H
HelenasLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik neem elke dag vit b12 en soms een multivitamine als ik me een beetje ziekig voel of voor en na een feestje
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik lees nu het boek "The Magnesium Miracle" van Dr. Carolyn Dean. Slik je extra calcium en vit. D dan is extra magnesium een must heb ik gelezen.

Waarvan ik bij mezelf zeker weet dat werkt tegen hoofdroos (vorm van eczeem) is GLA samen met EPA + DHA. Tevens zijn visolie supplementen van een goed merk aan te raden boven de meeste vette vis uit de supermarkt. Die zijn meestal gekweekt en dus niet te vergelijken met wild gevangen vis. Door ander voer is hun vet van een andere samenstelling. Bovendien zijn ze vaak bewerkt (bijv. gerookt) en kregen ze tijdens de kweek medicijnen tegen o.a. stress en antibiotica tegen allerlei ziektes. Toch eet ik ondanks de kwik voor de smaak af en toe nog een haring.

Ik zou mensen aanraden niet zelf te gaan 'dokteren' en altijd deskundig advies in te winnen of jezelf goed in te lezen. Sowieso niet afgaan op wat iemand anders gebruikt, want we zijn allemaal genetisch anders en we hebben niet allemaal hetzelfde leven en/of aandoeningen/ziektes.

Goede voeding is eigenlijk nog belangrijker. Het is zinvoller dit eerst onder de loep te nemen alvorens je overweegt supplementen te gaan gebruiken. Ik denk dat een hoop mensen niet beseffen wat ze nu eigenlijk elke dag naar binnen werken en welke belasting dat voor hun lichaam kan betekenen, laat staan mogelijke schade later. Ik bedoel dan met name light producten, frisdranken, chips, alles met geraffineerde suikers, transvetten, zout/natrium, bepaalde E-nummers, etc. Af en toe kan geen kwaad natuurlijk.
o
oortjesLid
01-01-2024, 00:00
#16
Albedo zei:
Ik lees nu het boek "The Magnesium Miracle" van Dr. Carolyn Dean. Slik je extra calcium en vit. D dan is extra magnesium een must heb ik gelezen.

Waarvan ik bij mezelf zeker weet dat werkt tegen hoofdroos (vorm van eczeem) is GLA samen met EPA + DHA. Tevens zijn visolie supplementen van een goed merk aan te raden boven de meeste vette vis uit de supermarkt. Die zijn meestal gekweekt en dus niet te vergelijken met wild gevangen vis. Door ander voer is hun vet van een andere samenstelling. Bovendien zijn ze vaak bewerkt (bijv. gerookt) en kregen ze tijdens de kweek medicijnen tegen o.a. stress en antibiotica tegen allerlei ziektes. Toch eet ik ondanks de kwik voor de smaak af en toe nog een haring.

Ik zou mensen aanraden niet zelf te gaan 'dokteren' en altijd deskundig advies in te winnen of jezelf goed in te lezen. Sowieso niet afgaan op wat iemand anders gebruikt, want we zijn allemaal genetisch anders en we hebben niet allemaal hetzelfde leven en/of aandoeningen/ziektes.

Goede voeding is eigenlijk nog belangrijker. Het is zinvoller dit eerst onder de loep te nemen alvorens je overweegt supplementen te gaan gebruiken. Ik denk dat een hoop mensen niet beseffen wat ze nu eigenlijk elke dag naar binnen werken en welke belasting dat voor hun lichaam kan betekenen, laat staan mogelijke schade later. Ik bedoel dan met name light producten, frisdranken, chips, alles met geraffineerde suikers, transvetten, zout/natrium, bepaalde E-nummers, etc. Af en toe kan geen kwaad natuurlijk.
Klik om te vergroten...


kortom, je bedoeld hippie lifestyle?
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#17
oortjes zei:
Albedo zei:
Ik lees nu het boek "The Magnesium Miracle" van Dr. Carolyn Dean. Slik je extra calcium en vit. D dan is extra magnesium een must heb ik gelezen.

Waarvan ik bij mezelf zeker weet dat werkt tegen hoofdroos (vorm van eczeem) is GLA samen met EPA + DHA. Tevens zijn visolie supplementen van een goed merk aan te raden boven de meeste vette vis uit de supermarkt. Die zijn meestal gekweekt en dus niet te vergelijken met wild gevangen vis. Door ander voer is hun vet van een andere samenstelling. Bovendien zijn ze vaak bewerkt (bijv. gerookt) en kregen ze tijdens de kweek medicijnen tegen o.a. stress en antibiotica tegen allerlei ziektes. Toch eet ik ondanks de kwik voor de smaak af en toe nog een haring.

Ik zou mensen aanraden niet zelf te gaan 'dokteren' en altijd deskundig advies in te winnen of jezelf goed in te lezen. Sowieso niet afgaan op wat iemand anders gebruikt, want we zijn allemaal genetisch anders en we hebben niet allemaal hetzelfde leven en/of aandoeningen/ziektes.

Goede voeding is eigenlijk nog belangrijker. Het is zinvoller dit eerst onder de loep te nemen alvorens je overweegt supplementen te gaan gebruiken. Ik denk dat een hoop mensen niet beseffen wat ze nu eigenlijk elke dag naar binnen werken en welke belasting dat voor hun lichaam kan betekenen, laat staan mogelijke schade later. Ik bedoel dan met name light producten, frisdranken, chips, alles met geraffineerde suikers, transvetten, zout/natrium, bepaalde E-nummers, etc. Af en toe kan geen kwaad natuurlijk.
Klik om te vergroten...


kortom, je bedoeld hippie lifestyle?
Klik om te vergroten...

Met die omega 3 (visolie) ben ik het zeker eens hoor, omdat dieren voeding krijgen die ze niet horen te krijgen en geen gezonde voeding (vaak alleen maïs) krijgen die dieren ook tekort in allemaal voedingsstoffen hierdoor krijgen mensen ook veels te veel omega 6-9 binnen in verhouding met omega 3. Wat niet zo hoort te zijn omdat je juist meer omega 3 vetten binnen hoort te krijgen dan omega 6-9. Ook gaan hierdoor veel voedingsstoffen verloren van het dier. Want bekijk het eens zo, als jou eigen voeding nou niet goed is krijg je toch ook overal een tekort van?

En over die suikers en transvetten etc. Transvetten zijn inderdaad het ongezondste wat je maar in je lichaam kunt stoppen. Maar suiker is toch echt een energiebron voor je lichaam. Als je een suikervrije levensstijl wil leven dan wil ik je toch echt vertellen dat je dan ook geen koolhydraten meer mag eten want dit is dezelfde energie bron als suikers. Als je koolhydraatvrij eet kom je inderdaad in ketosis en gaat je lichaam vetten gebruiken als energiebron. Maar je lichaam gebruikt vetten als reserve energie bron. Dus het is natuurlijk niet de bedoeling dat je iets zoals koolhydraten volledig uit je dieet haalt. Maar geraffineerde suikers zijn niet echt de beste bron om je lichaam te voorzien van energie inderdaad.

En ik erger me dood dat je zout ertussen zet, zout is super goed voor je. Alleen is keukenzout niet goed voor je omdat het geen zout is maar alleen het natrium van zout. Mensen zouden voor hun gezondheid een maximale dagelijkse inname van 6 gram zout mogen consumeren. Helaas telt 1 gram natrium voor 2 gram zout. Als je gezond zout wilt consumeren zou je iets als zeezout, rock salt of himalayan pink salt moeten hebben. Daarnaast bevatten veel kruiden melanges gewoon natrium (bergen ervan). Ook veel producten in de supermarkt zitten bomvol natrium en suikers. Maar ja niet iedereen hoeft zo strikt te letten op wat ze consumeren :d.

@oortjes: Dit is niet een hippie lifestyle hoor. Heel veel bodybuilders letten ook zo op hun eten :wink:.
o
oortjesLid
01-01-2024, 00:00
#18
zo diep ga ik er persoonlijk niet op in, al zou ik dat wel willen. Alleen kan ik nu even niet de benodigde tijd opbrengen om daarmee aan de slag te gaan.

wel goed dat jullie hier wel op letten.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#19
@Mudita

Klopt wat je zegt over suikers en koolhydraten. Met zout ligt het wat gevoeliger weet ik inmiddels uit het boek over magnesium. Ik gebruikte tot voor kort Himalaya zout, maar dankzij dit boek stop ik daarmee. Het gaat om de verhoudingen met o.a. calcium dacht ik en nog eentje. Zeezout is wel goed.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Albedo zei:
@Mudita

Klopt wat je zegt over suikers en koolhydraten. Met zout ligt het wat gevoeliger weet ik inmiddels uit het boek over magnesium. Ik gebruikte tot voor kort Himalaya zout, maar dankzij dit boek stop ik daarmee. Het gaat om de verhoudingen met o.a. calcium dacht ik en nog eentje. Zeezout is wel goed.
Klik om te vergroten...

Zeezout is inderdaad ook wel goed want dit bevat ook gewoon alle vitaminen & mineralen die erin horen te zitten. Alleen is het met zeezout vaak wel een gok omdat het niet gezond zout HOEFT te zijn.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."