Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVoedingssupplementen

Voedingssupplementen

80 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#1
vitamine b1 dagelijks, en ook melatonine, 3mg time-released 2/3 keer per week.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#2
^Het is bewezen effectief voor milde en matige depressies. :wink: Uhm nee eigenlijk niet.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik miste dit topic! Leek me wel leuk om dat hier ook aan te maken.

Ben benieuwd wat jullie antwoorden op de volgende vragen zijn!

Wat voor supplementen & nootropics slikken jullie op dagelijkse basis?
Wat voor supplementen & nootropics hebben jullie in je bezit?

Ik zelf heb het volgende:
- Vit C
- Vit D3
- Creatine
- Eiwitpoeder (Alhoewel ik dit meer als voeding bekijk)
- Preworkout

Ook heb ik nog melatonine, magnesium & l-theanine in mijn bezit dit neem ik eigenlijk alleen af en toe voor het slapen gaan. En heb verder nog vele andere supplementen geprobeerd en nog steeds in bezit maar hier ga ik verder niet op in.

Ik ben vooral ook erg benieuwd of hier mensen zijn die veel ervaringen met nootropics hebben!
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Sint janskruid slik ik elke dag, telt dat? Omdat ik depressieve klachten heb (in de winter met name). En vitamine B complex omdat ik geen vlees eet.

Verder heb ik ook melatonine en valeriaan in mijn bezit. Eerste gebruik ik nooit meer en de laatste af en toe.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#5
ZERO- zei:
Sint janskruid slik ik elke dag, telt dat? Omdat ik depressieve klachten heb (in de winter met name). En vitamine B complex omdat ik geen vlees eet.

Verder heb ik ook melatonine en valeriaan in mijn bezit. Eerste gebruik ik nooit meer en de laatste af en toe.
Klik om te vergroten...

Ja sint janskruid telt ook :grin:! Ik ben wel benieuwd wat voor voordelen je merkt aan sint janskruid?
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#6
MeejheM zei:
vitamine b1 dagelijks, en ook melatonine, 3mg time-released 2/3 keer per week.
Klik om te vergroten...

Vanwaar dat je vitamine b1 dagelijks slikt? En werkt melatonine time released goed?
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Mudita zei:
ZERO- zei:
Sint janskruid slik ik elke dag, telt dat? Omdat ik depressieve klachten heb (in de winter met name). En vitamine B complex omdat ik geen vlees eet.

Verder heb ik ook melatonine en valeriaan in mijn bezit. Eerste gebruik ik nooit meer en de laatste af en toe.
Klik om te vergroten...

Ja sint janskruid telt ook :grin:! Ik ben wel benieuwd wat voor voordelen je merkt aan sint janskruid?
Klik om te vergroten...
Uh minder depressieve klachten? :P Het werkt als een soort antidepressiva. Ik kom mijn bed uit met minder tegenzin. Niet meer huilend wakker worden omdat je de dag niet eens door wil komen scheelt aanzienlijk in je levensvreugde. :wink: Maar in het geheel genomen voel ik me gewoon wat lichter. Minder zwaar. Alsof je met veel moeite je hoofd boven water probeert te houden en ineens doet iemand je een zwembad om. Het scheelt gewoon.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#8
ZERO- zei:
Mudita zei:
ZERO- zei:
Sint janskruid slik ik elke dag, telt dat? Omdat ik depressieve klachten heb (in de winter met name). En vitamine B complex omdat ik geen vlees eet.

Verder heb ik ook melatonine en valeriaan in mijn bezit. Eerste gebruik ik nooit meer en de laatste af en toe.
Klik om te vergroten...

Ja sint janskruid telt ook :grin:! Ik ben wel benieuwd wat voor voordelen je merkt aan sint janskruid?
Klik om te vergroten...
Uh minder depressieve klachten? :P Het werkt als een soort antidepressiva. Ik kom mijn bed uit met minder tegenzin. Niet meer huilend wakker worden omdat je de dag niet eens door wil komen scheelt aanzienlijk in je levensvreugde. :wink: Maar in het geheel genomen voel ik me gewoon wat lichter. Minder zwaar. Alsof je met veel moeite je hoofd boven water probeert te houden en ineens doet iemand je een zwembad om. Het scheelt gewoon.
Klik om te vergroten...

Ah oke, had niet verwacht dat een kruid zoals sint janskruid redelijk goed werkt. Ook al bijwerkingen opgemerkt?
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#9
ZERO- zei:
^Het is bewezen effectief voor milde en matige depressies. :wink: Uhm nee eigenlijk niet.
Klik om te vergroten...

Ah oke! Bedankt voor de reacties :).
S
SkirreLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik gebruik de supplementen:
- eiwitpoeder
- creatine

Wat hierboven al benoemd is; eiwitpoeder is vooral voor het gemak want je kan net zo goed je maaltijden voorbereiden. Alleen heb ik de optie niet voor het eten van wat ik zelf wil. Het avondeten moet ik thuis gewoon mee eten :cry:. De creatine heb ik gekregen voor mijn verjaardag maar in principe zou ik die weg kunnen laten.
Zijn ook mensen die 2 à 3 shakes per dag drinken maar dat vind ik iets te veel van het goede. Wanneer je in een calorieoverschot zit (met fitness) heb je sowieso minder eiwitten nodig dan wanneer je in een calorie-tekort zit en met een paar kleine aanpassingen in je voedingspatroon kun je best makkelijk aan je eiwitten komen.

Naast deze twee supplementen gebruik ik niks. :wave:
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#11
Als ik een paar dagen wat minder gezond heb gegeten neem ik 1 multivitamine tablet. Rond mijn jaarlijkse xtc feestje neem ik ook wel extra multivitamines. Verder heel af en toe magnesium tabletten als mijn spieren het zwaar hebben gehad en pijnlijk zijn.
Maar normaal gesproken neem ik geen enkel supplement. Ik ben van mening dat als je normaal gezond eet en je gewoon gezond bent, je geen extra vitamines nodig hebt. Ook is het slecht om bepaalde supplementen veel of dagelijks te slikken als je het niet nodig hebt. In mijn ogen is het een beetje een ding van deze tijd net zoals die superfoods en zo. Als je normaal gezond eet heb je het niet nodig.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dunnetjess33 zei:
Als ik een paar dagen wat minder gezond heb gegeten neem ik 1 multivitamine tablet. Rond mijn jaarlijkse xtc feestje neem ik ook wel extra multivitamines. Verder heel af en toe magnesium tabletten als mijn spieren het zwaar hebben gehad en pijnlijk zijn.
Maar normaal gesproken neem ik geen enkel supplement. Ik ben van mening dat als je normaal gezond eet en je gewoon gezond bent, je geen extra vitamines nodig hebt. Ook is het slecht om bepaalde supplementen veel of dagelijks te slikken als je het niet nodig hebt. In mijn ogen is het een beetje een ding van deze tijd net zoals die superfoods en zo. Als je normaal gezond eet heb je het niet nodig.
Klik om te vergroten...

Ben ik zeker met je eens, vind het ook heeeeel erg jammer dat die domme superfoods etc.. in zijn. Net zoals die vegan mensen van tegenwoordig, voor mijn weten waren vroeger vegans helemaal niet zo. Ik gebruik enkel supplementen omdat dit een meerwaarde heeft in mijn fitnessleven. Ook is het inderdaad niet nodig om van alles erbij te slikken, maar om een beetje op het optimale niveau te komen is het toch echt best handig om enkele supplementen erbij te hebben. En daarnaast als je dingen als MDMA gebruikt kunnen sommige supplementen wel handig zijn om de schade/kater te beperken alhoewel de wetenschappelijke artikelen hierover erg beperkt zijn helaas. Nog even snel een quick note voor de mensen die nieuw zijn in de supplement industrie: 95% van alle supplementen zijn dikke bullshit tenzij je hier echt een tekort of iets dergelijks van hebt :grin:.
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Soms vitamine c tablet of magnesium / calcium tabletten.

Morgen avond aan de mdma dus zal morgen van beide eentje nemen.

Of het werkt, i dont know maar het kan nooit kwaad.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Yaizer zei:
Soms vitamine c tablet of magnesium / calcium tabletten.

Morgen avond aan de mdma dus zal morgen van beide eentje nemen.

Of het werkt, i dont know maar het kan nooit kwaad.
Klik om te vergroten...

Veel plezier man :rock:.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mudita zei:
Nog even snel een quick note voor de mensen die nieuw zijn in de supplement industrie: 95% van alle supplementen zijn dikke bullshit tenzij je hier echt een tekort of iets dergelijks van hebt :grin:.
Klik om te vergroten...

Hoe weet je dat zo zeker en hoe kom ik erachter of ik misschien een tekort heb aan iets?
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Albedo zei:
Mudita zei:
Nog even snel een quick note voor de mensen die nieuw zijn in de supplement industrie: 95% van alle supplementen zijn dikke bullshit tenzij je hier echt een tekort of iets dergelijks van hebt :grin:.
Klik om te vergroten...

Hoe weet je dat zo zeker en hoe kom ik erachter of ik misschien een tekort heb aan iets?
Klik om te vergroten...

Een bloedtest laten nemen bij de dokter, kost alleen wel wat geld. Als je bijv. een vermoeden hebt of je een tekort hebt van iets omdat je van bepaalde dingen last hebt. Maar er zijn ook bepaalde supplementen die werken zonder dat je een tekort van iets hebt. Maar een groot deel is allemaal marketing bullshit. En elk lichaam reageert ook anders op bepaalde dingen. Wat voor de één werkt hoeft voor de ander niet te werken.

Even een klein voorbeeld: Voor mannen/vrouwen van 40+ zullen supplementen die testosteron boosten meestal wel werken. Dit omdat je testosteron productie dramatisch daalt naarmate je ouder word, dus zullen vaak supplementen die dit boosten in dit geval wel werken. Maar voor een jongen van 18 zal dit dan weer niet werken omdat je rond die leeftijd een testosteron bom bent :grin:.
o
oortjesLid
01-01-2024, 00:00
#17
- creatine
- ZMA (zink, magnesium en vit b6)
- pre/post workout

verder niets nodig, mijn voedingsschema bezit alles.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#18
oortjes zei:
- creatine
- ZMA (zink, magnesium en vit b6)
- pre/post workout

verder niets nodig, mijn voedingsschema bezit alles.
Klik om te vergroten...

Dat is zeker wel handig als je schema alles bevat, ik vind een eiwit shake vaak wel handig i.v.m. dingen als school. Lekker snel en makkelijk klaar te maken :grin:.
o
oortjesLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mudita zei:
oortjes zei:
- creatine
- ZMA (zink, magnesium en vit b6)
- pre/post workout

verder niets nodig, mijn voedingsschema bezit alles.
Klik om te vergroten...

Dat is zeker wel handig als je schema alles bevat, ik vind een eiwit shake vaak wel handig i.v.m. dingen als school. Lekker snel en makkelijk klaar te maken :grin:.
Klik om te vergroten...

Ook daar kan je gewoon eten.
S
SkirreLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mudita zei:
Skirre zei:
Ik gebruik de supplementen:
- eiwitpoeder
- creatine

Wat hierboven al benoemd is; eiwitpoeder is vooral voor het gemak want je kan net zo goed je maaltijden voorbereiden. Alleen heb ik de optie niet voor het eten van wat ik zelf wil. Het avondeten moet ik thuis gewoon mee eten :cry:. De creatine heb ik gekregen voor mijn verjaardag maar in principe zou ik die weg kunnen laten.
Zijn ook mensen die 2 à 3 shakes per dag drinken maar dat vind ik iets te veel van het goede. Wanneer je in een calorieoverschot zit (met fitness) heb je sowieso minder eiwitten nodig dan wanneer je in een calorie-tekort zit en met een paar kleine aanpassingen in je voedingspatroon kun je best makkelijk aan je eiwitten komen.

Naast deze twee supplementen gebruik ik niks. :wave:
Klik om te vergroten...

Dat klopt maar van wat ik hieruit opmaak gebruik jij een eiwitshake als een maaltijd? Zo moet je het niet meereken in ieder geval. Wat je zegt over dat calorie-overschot en calorie-tekort is in principe wel waar maar word in een calorie-tekort eigenlijk alleen meer eiwitten aangeraden i.v.m. spierafbraak verminderen. Een normale richtlijn is 1 tot 1,5g eiwit per kg (calorie- overschot/tekort maakt niet uit) lichaamsgewicht alhoewel je hier waarschijnlijk wel van wist :P.

Even een tip voor jou: vraag je ouders om dingen als blikjes tonijn, havermout/Brinta, (veel) eieren, melk, bonen en rijst etc. dit zijn een paar goedkope en simpele dingen om in huis te hebben maar wel heel handig voor als je wat degelijk wilt eten.
Klik om te vergroten...

Spierafbraak wordt inderdaad verminderd door een hogere eiwitinname tijdens een calorie-tekort. Wat ik vaak hoor is dat dan een eiwitinname van 2 gram per kg lichaamsgewicht voldoende is dan; dit houd ik zelf dan ook aan. In een calorie-overschot is het aantal calorieën dat je binnenkrijgt voldoende om je lichaam van energie te voorzien en zal de energie niet gezocht worden in de afbraak van spieren. Hierdoor heb je minder eiwit nodig om je spieren te herstellen.
Nu ik dit probeer uit te leggen merk ik dat ik dit soort dingen niet zo heel goed kan beschrijven. :rolleyes:

En ik zie mijn shake (35 gr eiwitpoeder, 50-70 gr brinta, 330ml melk) idd als maaltijd na het sporten. Voordat dat eens gezakt is ben ik een uur verder maar als ik m'n shake maak van water + eiwitpoeder is het zo gezakt. Ik volg meer een "if it fits your macros" schema want zoals ik al zei eet ik het avondeten gewoon thuis mee en hier hou ik rekening mee door de dag. Bijvoorbeeld als we savonds friet eten beperk ik het vet dat ik overdag eet en als we een rijstgerecht eten zorg ik dat ik overdag al wat meer vetten eet. Ik eet op doordeweekse dagen elke dag 12 bruine boterhammen (bevat best wel wat eiwit) waarvan 8 met kipfilet. Ik zie het niet zo zitten om blikjes vis mee te nemen naar stage. Het zou me een heleboel moeite schelen maar vooralsnog kom ik vrij makkelijk aan mn eiwitten. Dit kom vooral door m'n shake (41gr eiwit) en kwark (40gr eiwit).

In het weekend eet ik trouwens wel altijd de dingen die je opnoemt :tearsofjoy:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."