Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVoedingssupplementen

Voedingssupplementen

80 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#1
oortjes zei:
als jij netjes alles uitrekent en het ook daadwerkelijk maakt/op eet dan zijn die shakes overbodig, maar ik snap wat je bedoeld.
Klik om te vergroten...

Klopt :grin:.
H
HelenasLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik neem elke dag vit b12 en soms een multivitamine als ik me een beetje ziekig voel of voor en na een feestje
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik lees nu het boek "The Magnesium Miracle" van Dr. Carolyn Dean. Slik je extra calcium en vit. D dan is extra magnesium een must heb ik gelezen.

Waarvan ik bij mezelf zeker weet dat werkt tegen hoofdroos (vorm van eczeem) is GLA samen met EPA + DHA. Tevens zijn visolie supplementen van een goed merk aan te raden boven de meeste vette vis uit de supermarkt. Die zijn meestal gekweekt en dus niet te vergelijken met wild gevangen vis. Door ander voer is hun vet van een andere samenstelling. Bovendien zijn ze vaak bewerkt (bijv. gerookt) en kregen ze tijdens de kweek medicijnen tegen o.a. stress en antibiotica tegen allerlei ziektes. Toch eet ik ondanks de kwik voor de smaak af en toe nog een haring.

Ik zou mensen aanraden niet zelf te gaan 'dokteren' en altijd deskundig advies in te winnen of jezelf goed in te lezen. Sowieso niet afgaan op wat iemand anders gebruikt, want we zijn allemaal genetisch anders en we hebben niet allemaal hetzelfde leven en/of aandoeningen/ziektes.

Goede voeding is eigenlijk nog belangrijker. Het is zinvoller dit eerst onder de loep te nemen alvorens je overweegt supplementen te gaan gebruiken. Ik denk dat een hoop mensen niet beseffen wat ze nu eigenlijk elke dag naar binnen werken en welke belasting dat voor hun lichaam kan betekenen, laat staan mogelijke schade later. Ik bedoel dan met name light producten, frisdranken, chips, alles met geraffineerde suikers, transvetten, zout/natrium, bepaalde E-nummers, etc. Af en toe kan geen kwaad natuurlijk.
o
oortjesLid
01-01-2024, 00:00
#4
Albedo zei:
Ik lees nu het boek "The Magnesium Miracle" van Dr. Carolyn Dean. Slik je extra calcium en vit. D dan is extra magnesium een must heb ik gelezen.

Waarvan ik bij mezelf zeker weet dat werkt tegen hoofdroos (vorm van eczeem) is GLA samen met EPA + DHA. Tevens zijn visolie supplementen van een goed merk aan te raden boven de meeste vette vis uit de supermarkt. Die zijn meestal gekweekt en dus niet te vergelijken met wild gevangen vis. Door ander voer is hun vet van een andere samenstelling. Bovendien zijn ze vaak bewerkt (bijv. gerookt) en kregen ze tijdens de kweek medicijnen tegen o.a. stress en antibiotica tegen allerlei ziektes. Toch eet ik ondanks de kwik voor de smaak af en toe nog een haring.

Ik zou mensen aanraden niet zelf te gaan 'dokteren' en altijd deskundig advies in te winnen of jezelf goed in te lezen. Sowieso niet afgaan op wat iemand anders gebruikt, want we zijn allemaal genetisch anders en we hebben niet allemaal hetzelfde leven en/of aandoeningen/ziektes.

Goede voeding is eigenlijk nog belangrijker. Het is zinvoller dit eerst onder de loep te nemen alvorens je overweegt supplementen te gaan gebruiken. Ik denk dat een hoop mensen niet beseffen wat ze nu eigenlijk elke dag naar binnen werken en welke belasting dat voor hun lichaam kan betekenen, laat staan mogelijke schade later. Ik bedoel dan met name light producten, frisdranken, chips, alles met geraffineerde suikers, transvetten, zout/natrium, bepaalde E-nummers, etc. Af en toe kan geen kwaad natuurlijk.
Klik om te vergroten...


kortom, je bedoeld hippie lifestyle?
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#5
oortjes zei:
Albedo zei:
Ik lees nu het boek "The Magnesium Miracle" van Dr. Carolyn Dean. Slik je extra calcium en vit. D dan is extra magnesium een must heb ik gelezen.

Waarvan ik bij mezelf zeker weet dat werkt tegen hoofdroos (vorm van eczeem) is GLA samen met EPA + DHA. Tevens zijn visolie supplementen van een goed merk aan te raden boven de meeste vette vis uit de supermarkt. Die zijn meestal gekweekt en dus niet te vergelijken met wild gevangen vis. Door ander voer is hun vet van een andere samenstelling. Bovendien zijn ze vaak bewerkt (bijv. gerookt) en kregen ze tijdens de kweek medicijnen tegen o.a. stress en antibiotica tegen allerlei ziektes. Toch eet ik ondanks de kwik voor de smaak af en toe nog een haring.

Ik zou mensen aanraden niet zelf te gaan 'dokteren' en altijd deskundig advies in te winnen of jezelf goed in te lezen. Sowieso niet afgaan op wat iemand anders gebruikt, want we zijn allemaal genetisch anders en we hebben niet allemaal hetzelfde leven en/of aandoeningen/ziektes.

Goede voeding is eigenlijk nog belangrijker. Het is zinvoller dit eerst onder de loep te nemen alvorens je overweegt supplementen te gaan gebruiken. Ik denk dat een hoop mensen niet beseffen wat ze nu eigenlijk elke dag naar binnen werken en welke belasting dat voor hun lichaam kan betekenen, laat staan mogelijke schade later. Ik bedoel dan met name light producten, frisdranken, chips, alles met geraffineerde suikers, transvetten, zout/natrium, bepaalde E-nummers, etc. Af en toe kan geen kwaad natuurlijk.
Klik om te vergroten...


kortom, je bedoeld hippie lifestyle?
Klik om te vergroten...

Met die omega 3 (visolie) ben ik het zeker eens hoor, omdat dieren voeding krijgen die ze niet horen te krijgen en geen gezonde voeding (vaak alleen maïs) krijgen die dieren ook tekort in allemaal voedingsstoffen hierdoor krijgen mensen ook veels te veel omega 6-9 binnen in verhouding met omega 3. Wat niet zo hoort te zijn omdat je juist meer omega 3 vetten binnen hoort te krijgen dan omega 6-9. Ook gaan hierdoor veel voedingsstoffen verloren van het dier. Want bekijk het eens zo, als jou eigen voeding nou niet goed is krijg je toch ook overal een tekort van?

En over die suikers en transvetten etc. Transvetten zijn inderdaad het ongezondste wat je maar in je lichaam kunt stoppen. Maar suiker is toch echt een energiebron voor je lichaam. Als je een suikervrije levensstijl wil leven dan wil ik je toch echt vertellen dat je dan ook geen koolhydraten meer mag eten want dit is dezelfde energie bron als suikers. Als je koolhydraatvrij eet kom je inderdaad in ketosis en gaat je lichaam vetten gebruiken als energiebron. Maar je lichaam gebruikt vetten als reserve energie bron. Dus het is natuurlijk niet de bedoeling dat je iets zoals koolhydraten volledig uit je dieet haalt. Maar geraffineerde suikers zijn niet echt de beste bron om je lichaam te voorzien van energie inderdaad.

En ik erger me dood dat je zout ertussen zet, zout is super goed voor je. Alleen is keukenzout niet goed voor je omdat het geen zout is maar alleen het natrium van zout. Mensen zouden voor hun gezondheid een maximale dagelijkse inname van 6 gram zout mogen consumeren. Helaas telt 1 gram natrium voor 2 gram zout. Als je gezond zout wilt consumeren zou je iets als zeezout, rock salt of himalayan pink salt moeten hebben. Daarnaast bevatten veel kruiden melanges gewoon natrium (bergen ervan). Ook veel producten in de supermarkt zitten bomvol natrium en suikers. Maar ja niet iedereen hoeft zo strikt te letten op wat ze consumeren :d.

@oortjes: Dit is niet een hippie lifestyle hoor. Heel veel bodybuilders letten ook zo op hun eten :wink:.
o
oortjesLid
01-01-2024, 00:00
#6
zo diep ga ik er persoonlijk niet op in, al zou ik dat wel willen. Alleen kan ik nu even niet de benodigde tijd opbrengen om daarmee aan de slag te gaan.

wel goed dat jullie hier wel op letten.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#7
@Mudita

Klopt wat je zegt over suikers en koolhydraten. Met zout ligt het wat gevoeliger weet ik inmiddels uit het boek over magnesium. Ik gebruikte tot voor kort Himalaya zout, maar dankzij dit boek stop ik daarmee. Het gaat om de verhoudingen met o.a. calcium dacht ik en nog eentje. Zeezout is wel goed.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Albedo zei:
@Mudita

Klopt wat je zegt over suikers en koolhydraten. Met zout ligt het wat gevoeliger weet ik inmiddels uit het boek over magnesium. Ik gebruikte tot voor kort Himalaya zout, maar dankzij dit boek stop ik daarmee. Het gaat om de verhoudingen met o.a. calcium dacht ik en nog eentje. Zeezout is wel goed.
Klik om te vergroten...

Zeezout is inderdaad ook wel goed want dit bevat ook gewoon alle vitaminen & mineralen die erin horen te zitten. Alleen is het met zeezout vaak wel een gok omdat het niet gezond zout HOEFT te zijn.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Skirre zei:
Ik gebruik de supplementen:
- eiwitpoeder
- creatine

Wat hierboven al benoemd is; eiwitpoeder is vooral voor het gemak want je kan net zo goed je maaltijden voorbereiden. Alleen heb ik de optie niet voor het eten van wat ik zelf wil. Het avondeten moet ik thuis gewoon mee eten :cry:. De creatine heb ik gekregen voor mijn verjaardag maar in principe zou ik die weg kunnen laten.
Zijn ook mensen die 2 à 3 shakes per dag drinken maar dat vind ik iets te veel van het goede. Wanneer je in een calorieoverschot zit (met fitness) heb je sowieso minder eiwitten nodig dan wanneer je in een calorie-tekort zit en met een paar kleine aanpassingen in je voedingspatroon kun je best makkelijk aan je eiwitten komen.

Naast deze twee supplementen gebruik ik niks. :wave:
Klik om te vergroten...

Dat klopt maar van wat ik hieruit opmaak gebruik jij een eiwitshake als een maaltijd? Zo moet je het niet meereken in ieder geval. Wat je zegt over dat calorie-overschot en calorie-tekort is in principe wel waar maar word in een calorie-tekort eigenlijk alleen meer eiwitten aangeraden i.v.m. spierafbraak verminderen. Een normale richtlijn is 1 tot 1,5g eiwit per kg (calorie- overschot/tekort maakt niet uit) lichaamsgewicht alhoewel je hier waarschijnlijk wel van wist :P.

Even een tip voor jou: vraag je ouders om dingen als blikjes tonijn, havermout/Brinta, (veel) eieren, melk, bonen en rijst etc. dit zijn een paar goedkope en simpele dingen om in huis te hebben maar wel heel handig voor als je wat degelijk wilt eten.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mudita zei:
Albedo zei:
@Mudita

Klopt wat je zegt over suikers en koolhydraten. Met zout ligt het wat gevoeliger weet ik inmiddels uit het boek over magnesium. Ik gebruikte tot voor kort Himalaya zout, maar dankzij dit boek stop ik daarmee. Het gaat om de verhoudingen met o.a. calcium dacht ik en nog eentje. Zeezout is wel goed.
Klik om te vergroten...

Zeezout is inderdaad ook wel goed want dit bevat ook gewoon alle vitaminen & mineralen die erin horen te zitten. Alleen is het met zeezout vaak wel een gok omdat het niet gezond zout HOEFT te zijn.
Klik om te vergroten...
De samenstelling van zeezout is wel iets anders dan van tafelzout, maar het blijft gewoon zout en zout is behoorlijk slecht voor je als je er teveel van binnen krijgt. Voor vitaminen zijn genoeg andere bronnen te bedenken die wel gezond voor je zijn.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Psychedelibee zei:
Mudita zei:
Albedo zei:
@Mudita

Klopt wat je zegt over suikers en koolhydraten. Met zout ligt het wat gevoeliger weet ik inmiddels uit het boek over magnesium. Ik gebruikte tot voor kort Himalaya zout, maar dankzij dit boek stop ik daarmee. Het gaat om de verhoudingen met o.a. calcium dacht ik en nog eentje. Zeezout is wel goed.
Klik om te vergroten...

Zeezout is inderdaad ook wel goed want dit bevat ook gewoon alle vitaminen & mineralen die erin horen te zitten. Alleen is het met zeezout vaak wel een gok omdat het niet gezond zout HOEFT te zijn.
Klik om te vergroten...
De samenstelling van zeezout is wel iets anders dan van tafelzout, maar het blijft gewoon zout en zout is behoorlijk slecht voor je als je er teveel van binnen krijgt. Voor vitaminen zijn genoeg andere bronnen te bedenken die wel gezond voor je zijn.
Klik om te vergroten...

Klopt het is inderdaad beter dan tafelzout. En zoals je zelf al zegt, het word slecht als je er TEVEEL van binnen krijgt.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mudita zei:
Klopt het is inderdaad beter dan tafelzout. En zoals je zelf al zegt, het word slecht als je er TEVEEL van binnen krijgt.
Klik om te vergroten...
Mijn punt was nou juist dat het net zo slecht of goed is als tafelzout, dat het dus onzin is dat zeezout beter voor je zou zijn. Hier ook een stukje van het voedingscentrum:
Voedingscentrum zei:
Zeezout bevat een klein beetje mineralen zoals bijvoorbeeld magnesium en calcium. Dit is zo weinig dat het (bij normale consumptie) niet bijdraagt aan het halen van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden. Ook andere zouten zoals Keltisch zout of Himalayazout bevatten naast natrium een beetje andere mineralen en spoorelementen, maar dit levert bij normaal gebruik geen relevante bijdrage.
Klik om te vergroten...

Je zou dus kunnen zeggen dat zeezout beter is dan tafelzout, maar aangezien het verschil verwaarloosbaar is en je de mineralen toch uit andere bronnen moet halen kun je net zo goed tafelzout gebruiken.

En wat betreft het teveel aan zout, vrijwel iedereen in de westerse wereld krijgt tegenwoordig teveel zout binnen. Wil je zorgen dat je niet teveel zout binnen krijgt moet je echt alles zelf maken en weinig tot geen zout toevoegen.
o
oortjesLid
01-01-2024, 00:00
#13
12 boterhammen is ook niet altijd goed, je moet gevarieerd eten man.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#14
@ Skirre

Wat betreft spierafbraak voorkomen en drugs, ga ik ervan uit dat je weet dat je o.a. alcohol beter kan vermijden.

http://drugsforum.info/drugs/spierafbra ... t4771.html
S
SkirreLid
01-01-2024, 00:00
#15
oortjes zei:
12 boterhammen is ook niet altijd goed, je moet gevarieerd eten man.
Klik om te vergroten...
Waar moet ik het mee variëren dan :/ Heb er wel eens over gedacht maar kan niet echt iets praktisch bedenken.

@albedo
Weet ik ja, ik dronk nooit heel veel (kon nooit heel veel hebben) en mn drugsgebruik is momenteel ook laag :)
o
oortjesLid
01-01-2024, 00:00
#16
maakt niet zoveel uit man, als je maar gewoon aan je macro's komt. Hoe je het zelf invult doet iedereen anders, kijk even op een bodybuilders site?
S
SkirreLid
01-01-2024, 00:00
#17
oortjes zei:
maakt niet zoveel uit man, als je maar gewoon aan je macro's komt. Hoe je het zelf invult doet iedereen anders, kijk even op een bodybuilders site?
Klik om te vergroten...
Jaa ik kom wel aan mn macro's gelukkig. :) Zal eens op zo'n forum gaan kijken als ik klaar ben met stage. Vooralsnog gaat me dit wel oké af maar inderdaad; er zijn makkelijke manieren om mn macros te halen.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Psychedelibee zei:
Mudita zei:
Klopt het is inderdaad beter dan tafelzout. En zoals je zelf al zegt, het word slecht als je er TEVEEL van binnen krijgt.
Klik om te vergroten...
Mijn punt was nou juist dat het net zo slecht of goed is als tafelzout, dat het dus onzin is dat zeezout beter voor je zou zijn. Hier ook een stukje van het voedingscentrum:
Voedingscentrum zei:
Zeezout bevat een klein beetje mineralen zoals bijvoorbeeld magnesium en calcium. Dit is zo weinig dat het (bij normale consumptie) niet bijdraagt aan het halen van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden. Ook andere zouten zoals Keltisch zout of Himalayazout bevatten naast natrium een beetje andere mineralen en spoorelementen, maar dit levert bij normaal gebruik geen relevante bijdrage.
Klik om te vergroten...

Je zou dus kunnen zeggen dat zeezout beter is dan tafelzout, maar aangezien het verschil verwaarloosbaar is en je de mineralen toch uit andere bronnen moet halen kun je net zo goed tafelzout gebruiken.

En wat betreft het teveel aan zout, vrijwel iedereen in de westerse wereld krijgt tegenwoordig teveel zout binnen. Wil je zorgen dat je niet teveel zout binnen krijgt moet je echt alles zelf maken en weinig tot geen zout toevoegen.
Klik om te vergroten...

Sorry, maar als je met bronnen als voedingscentrum komt kan ik je helaas echt niet serieus nemen. En over dat 2e stukje heb je inderdaad wel gelijk omdat bijna overal zout doorheen word gegooid.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Skirre zei:
Mudita zei:
Skirre zei:
Ik gebruik de supplementen:
- eiwitpoeder
- creatine

Wat hierboven al benoemd is; eiwitpoeder is vooral voor het gemak want je kan net zo goed je maaltijden voorbereiden. Alleen heb ik de optie niet voor het eten van wat ik zelf wil. Het avondeten moet ik thuis gewoon mee eten :cry:. De creatine heb ik gekregen voor mijn verjaardag maar in principe zou ik die weg kunnen laten.
Zijn ook mensen die 2 à 3 shakes per dag drinken maar dat vind ik iets te veel van het goede. Wanneer je in een calorieoverschot zit (met fitness) heb je sowieso minder eiwitten nodig dan wanneer je in een calorie-tekort zit en met een paar kleine aanpassingen in je voedingspatroon kun je best makkelijk aan je eiwitten komen.

Naast deze twee supplementen gebruik ik niks. :wave:
Klik om te vergroten...

Dat klopt maar van wat ik hieruit opmaak gebruik jij een eiwitshake als een maaltijd? Zo moet je het niet meereken in ieder geval. Wat je zegt over dat calorie-overschot en calorie-tekort is in principe wel waar maar word in een calorie-tekort eigenlijk alleen meer eiwitten aangeraden i.v.m. spierafbraak verminderen. Een normale richtlijn is 1 tot 1,5g eiwit per kg (calorie- overschot/tekort maakt niet uit) lichaamsgewicht alhoewel je hier waarschijnlijk wel van wist :P.

Even een tip voor jou: vraag je ouders om dingen als blikjes tonijn, havermout/Brinta, (veel) eieren, melk, bonen en rijst etc. dit zijn een paar goedkope en simpele dingen om in huis te hebben maar wel heel handig voor als je wat degelijk wilt eten.
Klik om te vergroten...

Spierafbraak wordt inderdaad verminderd door een hogere eiwitinname tijdens een calorie-tekort. Wat ik vaak hoor is dat dan een eiwitinname van 2 gram per kg lichaamsgewicht voldoende is dan; dit houd ik zelf dan ook aan. In een calorie-overschot is het aantal calorieën dat je binnenkrijgt voldoende om je lichaam van energie te voorzien en zal de energie niet gezocht worden in de afbraak van spieren. Hierdoor heb je minder eiwit nodig om je spieren te herstellen.
Nu ik dit probeer uit te leggen merk ik dat ik dit soort dingen niet zo heel goed kan beschrijven. :rolleyes:

En ik zie mijn shake (35 gr eiwitpoeder, 50-70 gr brinta, 330ml melk) idd als maaltijd na het sporten. Voordat dat eens gezakt is ben ik een uur verder maar als ik m'n shake maak van water + eiwitpoeder is het zo gezakt. Ik volg meer een "if it fits your macros" schema want zoals ik al zei eet ik het avondeten gewoon thuis mee en hier hou ik rekening mee door de dag. Bijvoorbeeld als we savonds friet eten beperk ik het vet dat ik overdag eet en als we een rijstgerecht eten zorg ik dat ik overdag al wat meer vetten eet. Ik eet op doordeweekse dagen elke dag 12 bruine boterhammen (bevat best wel wat eiwit) waarvan 8 met kipfilet. Ik zie het niet zo zitten om blikjes vis mee te nemen naar stage. Het zou me een heleboel moeite schelen maar vooralsnog kom ik vrij makkelijk aan mn eiwitten. Dit kom vooral door m'n shake (41gr eiwit) en kwark (40gr eiwit).

In het weekend eet ik trouwens wel altijd de dingen die je opnoemt :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...

Je hebt gelijk. Maar brood mag je eigenlijk niet meetellen bij je eiwitten omdat dit geen complete eiwitten bevat. Verdiep je maar eens in complete en incomplete eiwitten gaat je een heel hoop gedoe schelen qua voeding. Je moet voor jezelf een doel opstellen waarvan alles complete eiwitten MOET zijn en alles daarover is een extra zeg maar. Dus omdat je nu 2gr eiwit per lichaamsgewicht eet zou je kunnen zeggen dat minimaal 1gr eiwit per kg lichaamsgewicht gaat naar complete eiwitten.
M
MuditaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Albedo zei:
@ Skirre

Wat betreft spierafbraak voorkomen en drugs, ga ik ervan uit dat je weet dat je o.a. alcohol beter kan vermijden.

http://drugsforum.info/drugs/spierafbra ... t4771.html
Klik om te vergroten...

Bijna geen één drug is goed voor je spieren. Behalve psychedelica en ketamine (nog wel een paar meer drugs) daarbij is spierafbraak nul tot minuscuul.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."