#1
Echt respect daarvoor, dat ze alles benutten.Ja niets word weg gegooid. Ik heb zelfs schapen oren, paardenmaag en het merg uit het nekbot van een geit gegeten. Ook van de melk van het vee maken ze alles zelf, boter, kaas, yoghurt alles. Paardenmelk drinken ze ook, best lekker.
In sommige delen jagen ze op antilopen, geen rendieren. Maar die zijn nu beschermd in de meeste delen. Ook houden ze in sommige delen (Mongolië is zo groot dat je heel veel verschillende culturen hebt) rendieren. Ze berijden ze, of als trekdier, gebruiken de melk, vacht en het vlees. Rendierenleven daar niet in het wild. Wel meerdere soorten antilopen en hertsoorten.
En klinkt als een onvergetelijke ervaring!
In Noorwegen heb ik wel rendieren in het wild gezien. Prachtig gezicht!! Nooit verwacht zo op zo'n groep te stuitten. Ze waren nog wel een eindje weg en hadden ons heel goed door. Heel alert waren ze. Wacht, ik pak er wel ff de foto's bij. Wel groot formaat gehouden, zodat je ze nog wat kunt zien want ze zijn ver weg.
Hier zien ze ons:

En toen gingen ze ook al gauw weer weg:
