Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat is je (seksuele) geaardheid en ben je daar blij mee?

Wat is je (seksuele) geaardheid en ben je daar blij mee?

1417 antwoorden
203 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
gomega zei:
Een beetje uit de hand lopen doet het wel ja, maar dat is niet alleen met genderidentiteiten en geaardheden. Tegenwoordig heeft iedereen wel een bepaalde vorm van autisme, adhd etc. Ook heeft elk muzikaal subgenre nog 300 subgenres die elk dan ook weer 20 subgenres hebben etc. Mensen vinden het nou eenmaal fijn om overal een label op te plakken en in hokjes te denken, terwijl je daar soms helemaal niks mee bereikt, of het soms gewoon niet mogelijk is om ergens een label op te plakken.
Klik om te vergroten...
Ja klopt, we zijn flink aan het labelen. Maar tegelijkertijd houden we er vaak ook weer niet van om in hokjes geplaatst te worden, we weten immers dat we nooit helemaal in een hokje zijn te vatten.

gomega zei:
Ik vind het zelf ook niet per se nodig om een label te plakken op mijzelf, ik ben nou eenmaal wie ik ben en ik val op wie ik val, maar de buitenwereld heeft daar vaak moeite mee. Zij willen mij in kunnen delen in een hokje. "Ben je nou een man of een vrouw?" "Huh, iets daar tussen in? Wat dan? Hoe zit dat dan precies?" Vaak word je dan gedwongen om een label erop te plakken, maar het lastige is dat de 'non-binary' mensen allerlei verschillende ervaringen hebben die je niet in 1 goede term kunt samenvatten. Sommige mensen voelen zich er letterlijk tussen instaan, terwijl het bij sommige wisselt en anderen zich weer beiden voelen etc. Daardoor ontstaan al die verschillende identiteiten. Sommige mensen vinden het zelf heel fijn om een label op zichzelf te kunnen plakken dat hun gevoel beschrijft, maar voor andere is het voornamelijk een manier om de maatschappij enigszins duidelijk te maken hoe het bij hun zit.
Klik om te vergroten...
Dat begrijp ik dat sommige mensen dat fijn vinden. Alleen, waar eindigt dit? Wanneer van een biologisch feit een sociale constructie wordt gemaakt, is er geen limiet aan wat iemand kan "zijn". Wanneer dit door autoriteiten verplicht wordt te erkennen, dan begint het eng te worden. Helaas is dit op sommige plekken al een realiteit aan het worden.

gomega zei:
Ik ben het er mee eens dat PC culture erg doorgedraven is, al vind ik wel dat in sommige gevallen wat PC op zijn plaats is.
Klik om te vergroten...
Ik weet niet. Ik ben van de 'eerlijkheid duurt het langst'. Dit betekent niet dat je je mening hard en kwetsend hoeft te brengen. Politieke correctheid begint denk ik meestal vrij onschuldig, maar eenmaal dat pad ingeslagen moet je die soort van leugen blijven vertellen, anders klopt je verhaal niet meer. Op het laatst loopt het zo uit de hand dat (bijna) iedereen eigenlijk wel weet dat het compleet onzinnig is geworden, maar je kunt er niet zomaar uitstappen. Je moet mee blijven doen aan de schijnheiligheid.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Tja, politieke correctheid...

Uiteraard is het niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen en dat probeer ik dan ook niet te doen. Maar ik heb er principieel heel erg veel moeite mee dat er een bepaalde groepering is die mij probeert op te leggen hoe ik me zou moeten uiten en gedragen tegenover anderen.

Puur en alleen daarom al heb ik een hekel aan dat politiek correcte gedoe.

Mensen moeten trouwens ook gewoon zichzelf kunnen zijn en dat is toch wel lastig als je zo politiek correct bent, je gaat je eigen mening nog opzij schuiven omdat je je zo graag politiek correct wil manifesteren...

edit;
South Park is toch echt minder goed geworden in de loop der jaren, maar die PC Principal vond ik toch echt een steengoed nieuw karakter lol!

Z
ZinnentuimelLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Klinkt misschien wat hard of ongevoelig, maar ik denk ook dat het qua geaardheid gewoon een kwestie is van hetero, homo, bi- of aseksueel.
Klik om te vergroten...
Wel grappig dat je dit zegt, want de meeste mensen zouden me in het hokje biseksueel zetten als ik ze vertel over mijn seksuele geaardheid, maar zelf identificeer ik me totaal niet met dat labeltje. Mij maakt het verder niet uit hoe mensen het noemen. Ik zie seksualiteit eerder als een glijdende schaal en niet als een vaststaand hokje.

Vroeger identificeerde ik mij heel duidelijk als lesbisch. Tussen mijn 14e en 21e heb ik alleen relaties en seks met vrouwen gehad. Ik zoende af en toe wel eens met mannen. Ik was wel nieuwsgierig, maar ik had nooit het gevoel dat ik iets miste. Toen ik 21 was begon ik steeds nieuwsgieriger te worden naar hoe het zou zijn met een man en ik begon er ook steeds meer behoefte aan te krijgen. Toen heb ik redelijk wat geëxperimenteerd met mannen tot ik uiteindelijk mijn huidige vriend ontmoette. Wij zijn inmiddels alweer 4 jaar een stel en ik heb in tussentijd geen seks meer gehad met vrouwen en nu mis ik dat weer niet.

Over het algemeen vind ik vrouwen nog steeds wel aantrekkelijker dan mannen. Fysiek voel ik mij juist weer meer aangetrokken tot mannen. In mijn relaties met vrouwen was ik vaak de dominante partij, terwijl ik eigenlijk als sinds ik me kan herinneren onderdanige gevoelens heb. Het voelt voor mij veel natuurlijker om onderdanig te zijn aan een man en daarom vind ik seks met een man veel spannender. Dat terwijl ik seks met een vrouw wel heel lekker en sensueel vind.

Mocht het ooit uit gaan met mijn vriend (wat ik overigens niet denk) dan ligt het wat mij betreft wel helemaal open of ik met een man of vrouw ga daten en weer een relatie krijg. Ik weet alleen wel dat als ik weer een relatie met een vrouw zou krijgen, ik wel een open relatie wil, omdat ik anders de seks met een man teveel zou missen. Mocht ik een relatie met een man krijgen, dan hoef ik niet per se een open relatie want seks met een vrouw mis ik niet per se.

Mijn vriend en ik hebben het wel vaak over trio's, dus waarschijnlijk gaat er wel eens een keertje een vrouw bij komen. Ik ben wel benieuwd hoe het dan weer zou voelen met een vrouw. Toch wil ik gek genoeg liever een mmv-trio dan een mvv-trio :')
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#4
@Mindless van iemand die (dacht ik) vaak beweert anti-hokjesdenken te zijn verbaast het me wel dat je hier dan wel uit lijkt te gaan van hokjes, waar ik het juist veel minder logisch en zelfs ook wat simplistisch vind. Dat de voornaamste categorieën heteroseksualiteit, homoseksualiteit, biseksualiteit en aseksualiteit zijn betekent niet dat tussenvormen of andere zeldzamere categorieën niet voorkomen. Sommige categorieën overlappen, zoals biseksualiteit en panseksualiteit, maar worden toch (subtiel) verschillend geacht, kennelijk zijn er mensen die zich niet of minder met biseksualiteit identificeren en wel met panseksualiteit en andersom. Het zij zo.

Ik vind de terminologie soms ook nogal ingewikkeld worden (hoorde pas iemand zeggen dat ze ‘bi-romantic ace - nog iets’ was en dacht, huh?) en neig er ook soms naar om het wat overtrokken te vinden, maar probeer dan ook altijd wel weer te denken: wie ben ik om voor diegene te bepalen of datgene waar hij/zij zich mee identificeert niet ‘echt’ is. Waar de grens dan getrokken moet worden - en of dat überhaupt moet - vind ik lastig, maar opzich niet aan mij.

Ik heb niet alles terug gelezen in dit topic trouwens, dus sorry als ik ouwe koeien uit de sloot aan het halen ben. :wink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
@Roze Olifant
Hmm, het is misschien ook meer een glijdende schaal. Ik denk gewoon dat ik al die sub categorieën een beetje zat ben. Hoe @Zinnentuimel zichzelf beschrijft bijvoorbeeld zou ik inderdaad gewoon als biseksueel zien.

Ik omschrijf mezelf als hetero, maar heb ook weleens perioden dat ik weinig seksuele interesse heb in vrouwen en dan dus wat aseksuele neigingen heb. Maar ik hoef dan geen onder categorie te bedenken om mezelf beter te kunnen labelen. Ik hou het gewoon op hetero om het simpel te houden, wetende dat alle labels eigenlijk nooit 100% de werkelijkheid beschrijven. Dat is denk ik meer wat ik bedoel.
g
gomegaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Dat begrijp ik dat sommige mensen dat fijn vinden. Alleen, waar eindigt dit? Wanneer van een biologisch feit een sociale constructie wordt gemaakt, is er geen limiet aan wat iemand kan "zijn". Wanneer dit door autoriteiten verplicht wordt te erkennen, dan begint het eng te worden. Helaas is dit op sommige plekken al een realiteit aan het worden.
Klik om te vergroten...
Ach ja, aan de ene kant vind ik dat je gelijk hebt, je moet niet door blijven gaan nee, maar aan de andere kant, hoeveel last heb je er nou eigenlijk van als iemand identificeert als agender? Van mij hoef je echt niet aan iedereen die je ontmoet te vragen welke voornaamwoorden ze gebruiken, en ik denk dat de meeste mensen het echt niet erg vinden als je het in eerste instantie fout hebt, zolang het niet opzettelijk is. Maar als iemand dan aan je vraagt om zij/haar te gebruiken ipv hij/hem, dan lijkt het me een kleine moeite om te proberen daar rekening mee te houden.

Ik ben zelf in eerste instantie als transgender uit de kast gekomen en heb aan iedereen aangegeven dat ik vrouwelijke pronouns wilde gaan gebruiken, maar ik heb daarbij ook gezegd dat ik het helemaal begrijp dat het niet meteen altijd goed zal gaan, zeker voor de mensen die mij al langer kennen, omdat ze dat helemaal niet gewend zijn. Ik word er dan ook nooit boos over (tenzij mensen het expres verkeerd blijven doen), maar zal mensen er meestal wel op verbeteren om ze eraan te herinneren en zodat ze het hopelijk wat sneller leren.

Helaas zijn er ook mensen die er niet zo instaan en hier vaak erg aanstellerig over doen en door van alles getriggered worden. Deze groep is eigenlijk erg klein, maar ook erg luid, waardoor het soms een beetje lijkt dat alle transgender/non-binary mensen zo zijn terwijl dat helemaal niet het geval is. Aan dat soort mensen moet je echt geen tijd besteden, want bij hen doe je het echt nooit goed en ze zuigen al je energie op.

Roze Olifant zei:
Ik vind de terminologie soms ook nogal ingewikkeld worden (hoorde pas iemand zeggen dat ze ‘bi-romantic ace - nog iets’ was en dacht, huh?) en neig er ook soms naar om het wat overtrokken te vinden, maar probeer dan ook altijd wel weer te denken: wie ben ik om voor diegene te bepalen of datgene waar hij/zij zich mee identificeert niet ‘echt’ is. Waar de grens dan getrokken moet worden - en of dat überhaupt moet - vind ik lastig, maar opzich niet aan mij.
Klik om te vergroten...
Daar ben ik het helemaal mee eens. Mensen hoeven echt niet te weten wat alle terminologie nou precies inhoud en ze hoeven er ook niet per se blij mee te zijn, maar laat mensen in dat opzicht gewoon doen wat ze willen (zolang er geen sprake is van enige 'harm' aan andere) en waar zij zich prettig bij voelen. Het enige wat 'wij' (het merendeel van de groep in ieder geval) willen is een normaal en rustig leven leven zonder dat mensen ons hierover lastig vallen en het ons moeilijk proberen te maken.

Mindless zei:
Ik weet niet. Ik ben van de 'eerlijkheid duurt het langst'. Dit betekent niet dat je je mening hard en kwetsend hoeft te brengen. Politieke correctheid begint denk ik meestal vrij onschuldig, maar eenmaal dat pad ingeslagen moet je die soort van leugen blijven vertellen, anders klopt je verhaal niet meer. Op het laatst loopt het zo uit de hand dat (bijna) iedereen eigenlijk wel weet dat het compleet onzinnig is geworden, maar je kunt er niet zomaar uitstappen. Je moet mee blijven doen aan de schijnheiligheid.
Klik om te vergroten...
acht.zes zei:
Uiteraard is het niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen en dat probeer ik dan ook niet te doen. Maar ik heb er principieel heel erg veel moeite mee dat er een bepaalde groepering is die mij probeert op te leggen hoe ik me zou moeten uiten en gedragen tegenover anderen.
Klik om te vergroten...
Ik ben het hier voor een groot deel wel mee eens. Zolang je respectvol bent en een beetje denkt aan de medemens en dat sommige mensen bepaalde ervaringen hebben waardoor ze soms dingen anders op kunnen vatten, mag je wat mij betreft denken wat je wil en (tot op een zekere hoogte) zeggen wat je wil. Ik denk dat ook in dit geval de meeste mensen er over het algemeen geen problemen mee hebben, en dat dit ook weer een geval is van vocal minority. Wel denk ik dat bepaalde termen zijn die geen plaats meer hebben in de maatschappij en waarvoor een "PC variant" gebruikt mag worden. (e.g. Iemand niet een neger noemen, maar bijvoorbeeld gekleurd/getint gebruiken.)
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
@Roze Olifant
Hmm, het is misschien ook meer een glijdende schaal. Ik denk gewoon dat ik al die sub categorieën een beetje zat ben. Hoe @Zinnentuimel zichzelf beschrijft bijvoorbeeld zou ik inderdaad gewoon als biseksueel zien.
Klik om te vergroten...
Het gaat er dan ook niet hoe jij hem/haar ziet maar hoe hij/zij zichzelf identificeert. Dus op zich hoef jij niks te maken te hebben met iemand anders' zelfidentificatie. Maar goed sluit me verder aan bij wat @gomega zegt.

Mindless zei:
Wanneer van een biologisch feit een sociale constructie wordt gemaakt, is er geen limiet aan wat iemand kan "zijn". Wanneer dit door autoriteiten verplicht wordt te erkennen, dan begint het eng te worden. Helaas is dit op sommige plekken al een realiteit aan het worden.
Klik om te vergroten...
Gender is al lang een sociaal construct.

En laten we vooral niet vergeten dat de hele wereld heteronormatief is hè. Als er al iets wordt opgedrongen dan is het wel dat.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Volgens mij zouden we ons gewoon allemaal als mensen moeten zien, en is het helemaal niet nodig om zo uit te gaan dragen in welk hokje je zit/wil zitten.

want, it really doesnt matter!

En als je in iemand geinteresseerd bent kan je dat gewoon duidelijk maken en dan maar hopen dat je interesse gewaardeerd wordt...

Zo'n derde wc lol! Ik moet er om lachen! Voor mijn part gaan we gewoon allemaal naar dezelfde WC, man, vrouw, transgender, panseksueel, whatever er nog meer is... (ik heb zelf ook maar 1 WC in huis waar al mijn gasten het mee moeten doen, dus waarom kan dat niet overal?)
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
@Roze Olifant
Hmm, het is misschien ook meer een glijdende schaal. Ik denk gewoon dat ik al die sub categorieën een beetje zat ben. Hoe @Zinnentuimel zichzelf beschrijft bijvoorbeeld zou ik inderdaad gewoon als biseksueel zien.

Ik omschrijf mezelf als hetero, maar heb ook weleens perioden dat ik weinig seksuele interesse heb in vrouwen en dan dus wat aseksuele neigingen heb. Maar ik hoef dan geen onder categorie te bedenken om mezelf beter te kunnen labelen. Ik hou het gewoon op hetero om het simpel te houden, wetende dat alle labels eigenlijk nooit 100% de werkelijkheid beschrijven. Dat is denk ik meer wat ik bedoel.
Klik om te vergroten...

Same here. Ik vind seks wel leuk met de juiste persoon maar het is voor mij nooit een ‘behoefte’ geweest. Als ik het niet heb, mis ik het niet, alleen het emotionele deel ervan. Ondanks dit relatieve gebrek aan libido (want dat is wel wat het is, denk ik) heb ik nooit de behoefte gevoeld om mijzelf als aseksueel te definiëren. Heeft er misschien ook mee te maken dat ik geen liefdesrelatie zou willen zonder seks, want dat zou ik leeg vinden. Ik haal er op mijn manier dus toch plezier uit, alleen gevoelsmatig speelt het een kleinere rol in mijn leven dan voor de gemiddelde persoon. :) Ik zou niet weten in welke categorie ik precies val, heeft me ook nooit zo beziggehouden. Vind het voor mezelf niet heel belangrijk zo lang er niemand (de ander, ikzelf) last van heeft. Maar een vriendin die een jaar terug is uitgekomen als aseksueel ziet dat als een belangrijk deel van haar identiteit en is daar al een tijd intensief mee aan de gang (ontmoetingen met anderen, fora, tot in de puntjes erover lezen, etc.). Prima. Als het haar helpt om dingen in een context te plaatsen en als zij zich meer ‘heel’ voelt door het een specifieke naam te geven, kan ik dat alleen maar fijn voor haar vinden.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Woke-up-sticky zei:
Ik denk dat de buitenwereld veel minder interesse heeft op wie je valt, wat je kleur is of wat je denkt dan dat je denkt
Klik om te vergroten...

Interessant dat het vaak vooral personen zijn die niet in bepaalde minderheidsgroeperingen vallen, die deze conclusie trekken. Ook wel makkelijk: als je er zelf geen last van hebt, bestaat het vast niet?
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Woke-up-sticky zei:
Eindelijk een andere Fries. Dat die westerlingen gek zijn weten we allang hier boven de Tjonger.
Klik om te vergroten...

Nee hoor, ik kom graag in het westen en gezien mijn scholing ga ik erop termijn ook wel wonen. Ik kom er nu ook al graag, al merk je heel erg dat mensen er erg gevoelig zijn. Van die groen links stemmers die Klaver als moreel eikpunt zien en derhalve geen eigen mening vormen, of van die pseudo intellectuelen die lichte sympathie voor DENK hebben, want onze islamitische landgenoten hebben het zo zwaar natuurlijk. En dan 2x in je leven een mocro te hebben gesproken of zo. :sunglasses: Maar nu genoeg met het gebash, ik ben eigenlijk ook wel gek op die lieverds:hearteyes:
g
gomegaLid
01-01-2024, 00:00
#12
leipebaviaan zei:
Van die groen links stemmers die Klaver als moreel eikpunt zien en derhalve geen eigen mening vormen
Klik om te vergroten...
Tja, dat soort mensen blijf je altijd houden, maar als het erop aan komt, heb ik toch veel liever mensen die Klaver als moreel ijkpunt zien dan mensen die Baudet als een soort 'verlosser' binnenhalen.
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#13
KropSla zei:
Interessant dat het vaak vooral personen zijn die niet in bepaalde minderheidsgroeperingen vallen, die deze conclusie trekken. Ook wel makkelijk: als je er zelf geen last van hebt, bestaat het vast niet?
Klik om te vergroten...

Hoe weet jij nou tot welke minderheidsgroepen ik behoor? Bepaal jij dat? Ik heb meer dan 15 jaar aan de onderkant aan de samenleving geleefd. Dakloos geweest, vastgezeten, rechterlijke machtigingen gehad en shit gedaan voor geld waar de meeste mensen alleen maar over lezen.

Alsof ik zeg dat er geen mensen met vooroordelen zijn? Ik zeg laat de buitenwereld de buitenwereld zijn, je hebt niks met ze te maken of met het oordeel wat iemand over je denkt te hebben.

Zoals jij over mij wil oordelen is het onmogelijk over iemand te oordelen.

Of is het omdat ik zwart ben?
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#14
gomega zei:
Tja, dat soort mensen blijf je altijd houden, maar als het erop aan komt, heb ik toch veel liever mensen die Klaver als moreel ijkpunt zien dan mensen die Baudet als een soort 'verlosser' binnenhalen.
Klik om te vergroten...


Er zijn geen verlossers, of morele ijkpunten. Al heb ik liever iemand die zich op statistieken dan emoties beroept.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zinnentuimel zei:
Mijn vriend en ik hebben het wel vaak over trio's, dus waarschijnlijk gaat er wel eens een keertje een vrouw bij komen. Ik ben wel benieuwd hoe het dan weer zou voelen met een vrouw. Toch wil ik gek genoeg liever een mmv-trio dan een mvv-trio :')
Klik om te vergroten...
Tip: bind je vriend eens vast en doe hem een blinddoek voor en verras hem met een andere man! :)
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zinnentuimel zei:
Klopt. Ik doe alleen make-up op omdat ik geneukt wil worden door de mannetjes.
Klik om te vergroten...

Dat weet ik! Dus dat...
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#17
Revolutionair zei:
Dat weet ik! Dus dat...
Klik om te vergroten...
Bewaar je respect even
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#18
שמש zei:
Bewaar je respect even
Klik om te vergroten...

Ik legde gewoon wat uit waar ik nog steeds achter sta.
Kom je met zulke reacties dan geef ik je gewoon gelijk!

*modknip: gebruikers graag uitsluitend aanspreken met forumnaam
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Woke-up-sticky zei:
Hoe weet jij nou tot welke minderheidsgroepen ik behoor? Bepaal jij dat? Ik heb meer dan 15 jaar aan de onderkant aan de samenleving geleefd. Dakloos geweest, vastgezeten, rechterlijke machtigingen gehad en shit gedaan voor geld waar de meeste mensen alleen maar over lezen.

Alsof ik zeg dat er geen mensen met vooroordelen zijn? Ik zeg laat de buitenwereld de buitenwereld zijn, je hebt niks met ze te maken of met het oordeel wat iemand over je denkt te hebben.

Zoals jij over mij wil oordelen is het onmogelijk over iemand te oordelen.

Of is het omdat ik zwart ben?
Klik om te vergroten...

Dat bepaal ik niet, ik zei alleen dat het váák zo is. Maar ik moet zeggen dat ik wel dacht dat het op jou van toepassing was, een soort (wellicht voorbarige) conclusie gebaseerd op je opmerking over o.a. je woonplaats/herkomst in Friesland.

Dikgedrukte is natuurlijk allemaal heel heftig, en spijt me om te horen. Wel mooi dat je hier weer bovenop bent gekomen (hopelijk).

Het verschil met wat jij benoemt en bijvoorbeeld iets als geaardheid of kleur is dat je deze dingen niet per se nog zichtbaar bij je draagt, waardoor het misschien niet per se oordelen en reacties van je omgeving oproept wanneer ze jou zien langslopen.
I
IskraLid
01-01-2024, 00:00
#20
Love is all we need.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...56789...71
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."