Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat is je (seksuele) geaardheid en ben je daar blij mee?

Wat is je (seksuele) geaardheid en ben je daar blij mee?

1417 antwoorden
254 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
@PsychedelicMagic
Ik ken je niet, maar ik ben het totaal oneens met je.

Volgens mij heb je gewoonweg heel weinig zelfvertrouwen en zelfwaarde en dat straal je waarschijnlijk behoorlijk uit. Je hebt jezelf wijsgemaakt je iets niet kan dus doe je dat ook niet, en ja, dan loop je de kansen van het leven straal voorbij.

Wat ik wil zeggen is dat als je niet de strijd wil aangaan met je demonen dat je ze dan ook niet kan overwinnen.
S
Spacey OstrichLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Maar relatief wil imo niet zeggen dat iets geen feit kan zijn en dat wij iets zomaar kunnen veranderen simpelweg door het te denken. Gender bestaat niet volledig afhankelijk van onze biologie. En onze biologie is feitelijk. Daarom wordt bijvoorbeeld een man die zich ombouwt tot vrouw een transgender genoemd. Het is biologisch gezien niet een vrouw, maar een man. Biologie is niet een sociaal construct. Het ene organisme ontwikkelt hardwarematig mannelijke eigenschappen en het andere organisme vrouwelijke. Omdat het natuur betreft, bestaat hier wel variatie in. De ene man heeft bovengemiddeld vrouwelijke kenmerken en andersom. En er zijn extreme gevallen waar dus een man geen testikels heeft bijvoorbeeld. Maar er zijn vele fysieke factoren waaraan een man (of vrouw) betrouwbaar geïdentificeerd kan worden. Denk alleen al aan verschillen in het skelet, de distributie van vet, maar ook de manier waarop ons zicht werkt en vele meer.
Klik om te vergroten...

Mijn punt was voornamelijk dat als je mannen en vrouwen indeelt op geslachtsorganen of chromosomen of iets anders, dat dat een keuze is. De indeling voor man of vrouw maken op basis van deze keuzes is automatisch een sociaal construct. Wij kiezen welke verschillen wij de nadruk op leggen en wat we daarmee doen. Aan hoeveel van de door jouw genoemde voorwaarden moet je voldoen om een vrouw of een man te zijn? Waarom zijn juist die eigenschappen bepalend? Dat zegt 'de natuur' nergens namelijk. Dat maken wij ervan.

Bovendien zijn er ook verschillende studies die aantonen dat transgenders vaak 'afwijkingen' hebben aan hun hersenen, wat wil zeggen dat deze meer lijken op die van het andere geslacht. Wat is in dat geval bepalend?

Los daarvan heb je het over betrouwbaar identificeerbare kenmerken, maar vaak lijken transgenders juist niet (meer) op het geslacht waar ze mee geboren zijn. Het is dan in de dagelijkse praktijk toch veel gemakkelijker om deze mensen te behandelen op basis van hun uiterlijk en gedragingen dan op basis van hun chromosomen of hun zicht?

Ook betekend transgender zijn niet per sé dat je een operatie ondergaat. Sommige mensen veranderen niets aan hun lichaam, maar zien zich nog steeds als iemand van het andere geslacht. Dat komt omdat voor hen andere kenmerken belangrijker zijn dan de kenmerken die jij selecteert.

Mindless zei:
Ja, onze gender-identiteit is meer dan slechts ons geslacht, maar wat ik dus wil beweren, is dat het niet compleet onafhankelijk op zichzelf bestaat, los van biologisch geslacht. Ik ben het ermee eens dat veel van hoe wij ons gedragen cultureel is. Hoe wij nu denken dat een typische man of vrouw behoort te zijn, is anders dan in andere eeuwen. De gender-identiteit is dan dus de rol die wij uitdragen naar de maatschappij. Ik zou dat meer als de software zien, waar onze biologie de hardware is. Ja, je kunt een nieuw besturingssysteem installeren, maar dat verandert de hardware niet. We kunnen zelfs afzonderlijke delen van de hardware veranderen, maar dat verandert nog steeds niet hoe de natuur onze hardware heeft gemanifesteerd.
Klik om te vergroten...

Ik denk ook niet dat genderidentiteit compleet los staat van biologisch geslacht, maar dat ze niet per sé hoeven te corresponderen met elkaar. Zoals ik hierboven ook aangaf, er is interessant neurologisch bewijs dat er ook fysiologisch wat aan de hand is.

Daarnaast vraag ik me af wat nou belangrijker is, je hardware of je software (om in jouw termen te blijven praten)? Het lijkt me namelijk lastig om de software te veranderen, terwijl de hardware relatief makkelijk veranderd kan worden. Als de software (oftewel, de persoon) zich prettiger voelt als de hardware wat wordt aangepast of anders wordt aangekleed, dan lijkt me dat juist positief.

Mindless zei:
Zoals gezegd, ik denk dat wat wij in de absolute dimensie zijn, nooit in een hokje gestopt kan worden. Maar hoe wij ons manifesteren in de wereld (de dimensie van relativiteit), dat is niet simpelweg een kwestie van geloven en je wordt het. Je manifestatie is feitelijk aantoonbaar een man of een vrouw. Daar kun je niet tevreden mee zijn (ik zeg niet dat dat niet mag) en een andere gender-identiteit uitdragen aan de wereld, maar dat verandert niets aan hoe jij hardwarematig geprogrammeerd bent door de natuur te manifesteren als dat bepaalde geslacht.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat je transgenderisme zwaar onderschat als je denkt dat die mensen 'gewoon geloven' dat ze een ander gender zijn. Er is wel wat meer aan de hand dan dat. Ook zijn de meeste trajecten die je kunt ondergaan niet van de ene op de andere dag goedgekeurd door een arts. Dat hele proces kost veel tijd en kent tal van voorwaarden. Mensen die alle obstakels aan willen gaan zijn denk ik niet gewoon wat mensen die dat gewoon 'geloven'. Dat er meer voor nodig is dan dat worden ze regelmatig aan herinnerd door mensen om hen heen.

Daarnaast vraag ik me af hoe jij hun ervaring af kunt doen als 'simpelweg iets geloven' en het vervolgens hebt over wat je denkt dat wij in 'de absolute dimensie' zijn. Dat is ook iets dat jij geloofd, maar je gebruikt dat wel om de legitimiteit van transgenderisme in twijfel te trekken.

Ik heb veel geleerd over dit onderwerp van Natalie Wynn, een transvrouw die in haar video's verschillende socio-culturele issues behandeld. Zij legt dit hele fenomeen veel beter uit dan ik ooit zal kunnen. Bovendien zijn haar video's esthetisch ook zeer de moeite waard en vaak ook grappig. Deze video gaat specifiek over gender, mocht je interesse hebben:

M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Spacey Ostrich zei:
Los daarvan heb je het over betrouwbaar identificeerbare kenmerken, maar vaak lijken transgenders juist niet (meer) op het geslacht waar ze mee geboren zijn. Het is dan in de dagelijkse praktijk toch veel gemakkelijker om deze mensen te behandelen op basis van hun uiterlijk en gedragingen dan op basis van hun chromosomen of hun zicht?
Klik om te vergroten...
Dat wil ik ook niet zeggen. Ik bedoelde (bijvoorbeeld) dat als ergens een lichaam wordt gevonden, dat deze door onderzoek geïdentificeerd kan worden als zijnde biologisch een man of een vrouw. En dat dat een deel van onze realiteit is. Dat betekent niet dat ik dan vind dat het dan niet beter is om mensen te behandelen op basis van hun uiterlijk en gedragingen (en wensen). Ik respecteer het als men een andere gender-identiteit wil uitdragen omdat iemand zich zo voelt (edit: en dus ook meer dan dat, sorry)

Spacey Ostrich zei:
Daarnaast vraag ik me af wat nou belangrijker is, je hardware of je software (om in jouw termen te blijven praten)? Het lijkt me namelijk lastig om de software te veranderen, terwijl de hardware relatief makkelijk veranderd kan worden. Als de software (oftewel, de persoon) zich prettiger voelt als de hardware wat wordt aangepast of anders wordt aangekleed, dan lijkt me dat juist positief.
Klik om te vergroten...
Eens. Al zijn er ook mensen die daarop terugkomen en voelen dat ze een fout hebben gemaakt door de hardware te veranderen, wat op zijn beurt dan weer heel negatief uit kan pakken.

Spacey Ostrich zei:
Ik denk dat je transgenderisme zwaar onderschat als je denkt dat die mensen 'gewoon geloven' dat ze een ander gender zijn. Er is wel wat meer aan de hand dan dat. Ook zijn de meeste trajecten die je kunt ondergaan niet van de ene op de andere dag goedgekeurd door een arts. Dat hele proces kost veel tijd en kent tal van voorwaarden. Mensen die alle obstakels aan willen gaan zijn denk ik niet gewoon wat mensen die dat gewoon 'geloven'. Dat er meer voor nodig is dan dat worden ze regelmatig aan herinnerd door mensen om hen heen.
Klik om te vergroten...
Ja, ik moet toegeven dat er wel meer aan de hand is dan dat, excuses daarvoor.

Spacey Ostrich zei:
Daarnaast vraag ik me af hoe jij hun ervaring af kunt doen als 'simpelweg iets geloven' en het vervolgens hebt over wat je denkt dat wij in 'de absolute dimensie' zijn. Dat is ook iets dat jij geloofd, maar je gebruikt dat wel om de legitimiteit van transgenderisme in twijfel te trekken.
Klik om te vergroten...
Ja, dat was vaag/slecht verwoord van mij (al is dat misschien ook wel onoverkomelijk door mijn onconventionele invalshoek). Ik bedoel 'absoluut' slechts als in niet-relatief (niet een of andere mystieke dimensie :wink: ). We leven in een wereld van relativiteit en onze identiteit maakt daar deel van uit. Onze identiteit/persoonlijkheid is zeg maar de interface tussen ons en de wereld. Het staat in relatie tot elkaar: relatief. Maar er is ook een dimensie aan ons die niet met die relativiteit werkt, maar slechts 'is'. En waar ik op doelde was als die dimensie meer aandacht zou krijgen onder mensen, de relatieve dimensie (onze relatie met de wereld, onze aangenomen identiteit) minder bepalend is in onze beleving. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet belangrijk is om de voor jou juiste identiteit uit te dragen, bijvoorbeeld door transgender te zijn. Maar dat is dan secundair, omdat je dan weet dat dat niets te maken heeft met je essentie. Onze essentie is niet mannelijk of vrouwelijk, het 'is'. En dat 'is' is pure subjectiviteit. Het is simpelweg wat je bent, wanneer je niet denkt (ook wanneer je wel denkt, maar dan is er de toevoeging van relativiteit).

Bijvoorbeeld, 'heteroseksuele man' is een gedeelte van mijn identiteit. Dat is mijn interface met de buitenwereld, hoe ik in relatie sta met de wereld. Maar wat ik ben in de absolute "dimensie" is daarvóór. Vóór taal, vóór relativiteit. Door daarmee in contact te staan, is mijn identiteit als heteroseksuele man maar secundair. Het is niet wat ik in essentie ben, maar slechts mijn tijdelijke, oppervlakkige identiteit. En ik denk dat het hartstikke belangrijk is om er zo naar te kijken, omdat we behoefte hebben aan geaard te zijn in stabiliteit. Als die aarding niet in de (stabiele) essentie ligt, dan wordt deze gezocht in het perifere. Dan wordt het ineens absoluut belangrijk hoe jouw identiteit - jouw interface met de wereld - is en hoe anderen oordelen daarover. Het gaat immers over de acceptatie van jezelf en wat is er belangrijker dan dat? Nogmaals, ik zeg niet dat je (gender-)identiteit niet belangrijk is, maar het is relatief belangrijk.


Ik weet dat dit niet is hoe mensen normaal denken en dat dit daardoor erg vaag (en controversieel) over kan komen. Alsnog vind ik het interessant en belangrijk om er op deze manier over na te denken. Het is niet mijn bedoeling te bagatelliseren.
S
Spacey OstrichLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Dat wil ik ook niet zeggen. Ik bedoelde (bijvoorbeeld) dat als ergens een lichaam wordt gevonden, dat deze door onderzoek geïdentificeerd kan worden als zijnde biologisch een man of een vrouw.
Klik om te vergroten...

Mijn punt was eigenlijk het volgende: een stoffelijk overschot van iemand kan inderdaad op die manier geïdentificeerd worden als man of vrouw. Echter kan dit alleen maar op die manier als je van tevoren de kenmerken van mannen en vrouwen definieert. Het punt over sociale constructie blijft mijns inziens dus overeind. Ik zeg niet dat er geen fysiologische verschillen zijn tussen wat wij over het algemeen mannen en vrouwen noemen, maar op basis van welke fysiologische verschillen wij bepalen wat een man en een vrouw is blijft uiteindelijk een keuze en daarmee een sociaal construct.

Als we helemaal vanaf nul zouden beginnen, dan zouden we totaal andere classificaties kunnen maken op basis van totaal andere kenmerken. Gender zou zelfs irrelevant kunnen zijn en daardoor dus ook geen rol spelen in ons discours of ons begrip van de wereld.

Mindless zei:
Eens. Al zijn er ook mensen die daarop terugkomen en voelen dat ze een fout hebben gemaakt door de hardware te veranderen, wat op zijn beurt dan weer heel negatief uit kan pakken.
Klik om te vergroten...

Eens, maar dit is een totaal andere discussie.

Mindless zei:
Ja, ik moet toegeven dat er wel meer aan de hand is dan dat, excuses daarvoor.
Klik om te vergroten...

Geen probleem!

Mindless zei:
Ja, dat was vaag/slecht verwoord van mij (al is dat misschien ook wel onoverkomelijk door mijn onconventionele invalshoek). Ik bedoel 'absoluut' slechts als in niet-relatief (niet een of andere mystieke dimensie :wink: ). We leven in een wereld van relativiteit en onze identiteit maakt daar deel van uit. Onze identiteit/persoonlijkheid is zeg maar de interface tussen ons en de wereld. Het staat in relatie tot elkaar: relatief. Maar er is ook een dimensie aan ons die niet met die relativiteit werkt, maar slechts 'is'. En waar ik op doelde was als die dimensie meer aandacht zou krijgen onder mensen, de relatieve dimensie (onze relatie met de wereld, onze aangenomen identiteit) minder bepalend is in onze beleving. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet belangrijk is om de voor jou juiste identiteit uit te dragen, bijvoorbeeld door transgender te zijn. Maar dat is dan secundair, omdat je dan weet dat dat niets te maken heeft met je essentie. Onze essentie is niet mannelijk of vrouwelijk, het 'is'. En dat 'is' is pure subjectiviteit. Het is simpelweg wat je bent, wanneer je niet denkt (ook wanneer je wel denkt, maar dan is er de toevoeging van relativiteit).
Klik om te vergroten...

Zelfs als er een absolute werkelijkheid is, dan kunnen wij daar nooit echt weet van hebben. We ervaren de wereld enkel door onze zintuigen en we verwerken dat met onze hersenen. Dit betekend dat we nooit echt iets kunnen zeggen over hoe iets in de 'absolute werkelijkheid' is, of dat deze zelfs bestaat.

Wat er dus aan de hand is in deze potentiële 'absolute dimensie' lijkt mij dan ook minder relevant voor hoe wij onze levens leiden. De essentie waar jij het over hebt, bestaat enkel aantoonbaar in jouw hoofd. Ik zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om als 'essentie' van ons zijn juist het 'mens-zijn' te kiezen. Is mijn essentie dan minder waar dan die van jouw?

Mijn punt is in de basis: misschien bestaat er een objectieve werkelijkheid, maar deze kunnen wij nooit kennen en is dus eigenlijk irrelevant voor ons. Enkel onze ervaring van deze werkelijkheid doet ertoe, aangezien er eigenlijk niets anders aantoonbaar bestaat.

Mindless zei:
Bijvoorbeeld, 'heteroseksuele man' is een gedeelte van mijn identiteit. Dat is mijn interface met de buitenwereld, hoe ik in relatie sta met de wereld. Maar wat ik ben in de absolute "dimensie" is daarvóór. Vóór taal, vóór relativiteit. Door daarmee in contact te staan, is mijn identiteit als heteroseksuele man maar secundair. Het is niet wat ik in essentie ben, maar slechts mijn tijdelijke, oppervlakkige identiteit. En ik denk dat het hartstikke belangrijk is om er zo naar te kijken, omdat we behoefte hebben aan geaard te zijn in stabiliteit. Als die aarding niet in de (stabiele) essentie ligt, dan wordt deze gezocht in het perifere. Dan wordt het ineens absoluut belangrijk hoe jouw identiteit - jouw interface met de wereld - is en hoe anderen oordelen daarover. Het gaat immers over de acceptatie van jezelf en wat is er belangrijker dan dat? Nogmaals, ik zeg niet dat je (gender-)identiteit niet belangrijk is, maar het is relatief belangrijk.
Klik om te vergroten...

Jouw contact met de 'absolute dimensie', voor taal en relativiteit, blijft een subjectieve ervaring en zegt dus uiteindelijk niets over de absolute werkelijkheid.

Geaard zijn in stabiliteit betekend voor jou wat je hierboven hebt beschreven, maar anderen kunnen hier een hele andere invulling aan geven. Voor sommige mensen betekend het accepteren van hun 'afwijkende' genderidentiteit misschien juist wel stabiliteit. Transitie (in wat voor vorm dan ook, hormonen, GRS, etc.) kan in mijn ogen ook juist zelfacceptatie zijn.

Mindless zei:
Ik weet dat dit niet is hoe mensen normaal denken en dat dit daardoor erg vaag (en controversieel) over kan komen. Alsnog vind ik het interessant en belangrijk om er op deze manier over na te denken. Het is niet mijn bedoeling te bagatelliseren.
Klik om te vergroten...

Op basis van hoe ik jou ken door jouw posts op het forum dacht ik ook geen moment dat je het kwaad bedoelde of het aan het bagatelliseren was. Ik waardeer deze discussie juist, ook omdat het me dwingt om extra goed na te denken over bepaalde standpunten die ik heb.


P.S. Ik weet ook niet of dit duidelijk was of niet, maar ik ben zelf niet trans of non-binair ;p
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Spacey Ostrich zei:
Mijn punt was eigenlijk het volgende: een stoffelijk overschot van iemand kan inderdaad op die manier geïdentificeerd worden als man of vrouw. Echter kan dit alleen maar op die manier als je van tevoren de kenmerken van mannen en vrouwen definieert. Het punt over sociale constructie blijft mijns inziens dus overeind. Ik zeg niet dat er geen fysiologische verschillen zijn tussen wat wij over het algemeen mannen en vrouwen noemen, maar op basis van welke fysiologische verschillen wij bepalen wat een man en een vrouw is blijft uiteindelijk een keuze en daarmee een sociaal construct.

Als we helemaal vanaf nul zouden beginnen, dan zouden we totaal andere classificaties kunnen maken op basis van totaal andere kenmerken. Gender zou zelfs irrelevant kunnen zijn en daardoor dus ook geen rol spelen in ons discours of ons begrip van de wereld.
Klik om te vergroten...
Oké, ik had niet helemaal door wat je bedoelde. Misschien dat ik ook wel onderschat hoeveel eigenlijk sociale constructie is. Ik ben het er persoonlijk niet mee eens om gender irrelevant te maken, omdat ik denk dat de natuur ons met goede redenen verschillend maakt van elkaar en dat het voor de meeste mensen diep geluk brengt om geslacht en gender als 1 ding te beschouwen. Betekent natuurlijk niet dat de natuur geen "fouten" maakt en dat er geen uitzonderingen zijn waar mensen beter uit zijn door juist transgender te zijn.

Spacey Ostrich zei:
Zelfs als er een absolute werkelijkheid is, dan kunnen wij daar nooit echt weet van hebben. We ervaren de wereld enkel door onze zintuigen en we verwerken dat met onze hersenen. Dit betekend dat we nooit echt iets kunnen zeggen over hoe iets in de 'absolute werkelijkheid' is, of dat deze zelfs bestaat.
Klik om te vergroten...
Ik breng dingen soms erg verwarrend. Vergeet anders dat ik het 'absoluut' noemde. Ik bedoelde slechts pure subjectiviteit, oftewel: de ervaring van jezelf. In pure subjectiviteit is er enkel die subjectiviteit: de ervaring 'ik ben'. Als mensen meer met die "dimensie" in contact komen, dan wordt de identiteit (de interface met de rest van de wereld) minder belangrijk. Omdat 'ik ben' meer primair onszelf is dan álles wat daarna komt, inclusief geslacht, geaardheid, gender, persoonlijkheid.

Spacey Ostrich zei:
Wat er dus aan de hand is in deze potentiële 'absolute dimensie' lijkt mij dan ook minder relevant voor hoe wij onze levens leiden. De essentie waar jij het over hebt, bestaat enkel aantoonbaar in jouw hoofd. Ik zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om als 'essentie' van ons zijn juist het 'mens-zijn' te kiezen. Is mijn essentie dan minder waar dan die van jouw?
Klik om te vergroten...
Je kunt niet zomaar je essentie kiezen. Voordat je een 'mens' bent, bén je. Ben je een mens wanneer je droomt of in diepe slaap bent? Wat de essentie de essentie maakt, is dat het essentieel is aan jou. Nu heb ik het dus over de subjectieve dimensie hè. Natuurlijk, iemand anders die jou ziet slapen, beschouwd jou als een mens wanneer diegene zichzelf ook heeft geïdentificeerd als 'mens'. Maar dat is allemaal in de relatieve wereld, de mentale (taal-)constructie.

Spacey Ostrich zei:
Mijn punt is in de basis: misschien bestaat er een objectieve werkelijkheid, maar deze kunnen wij nooit kennen en is dus eigenlijk irrelevant voor ons. Enkel onze ervaring van deze werkelijkheid doet ertoe, aangezien er eigenlijk niets anders aantoonbaar bestaat.
Klik om te vergroten...
Maar ik had het niet over een absolute objectieve werkelijkheid. Ik had het over onze subjectieve werkelijkheid, oftewel: de werkelijkheid waarin geen objecten (relatief ten opzichte van elkaar) bestaan, enkel het subject (jezelf).

Spacey Ostrich zei:
Geaard zijn in stabiliteit betekend voor jou wat je hierboven hebt beschreven, maar anderen kunnen hier een hele andere invulling aan geven. Voor sommige mensen betekend het accepteren van hun 'afwijkende' genderidentiteit misschien juist wel stabiliteit. Transitie (in wat voor vorm dan ook, hormonen, GRS, etc.) kan in mijn ogen ook juist zelfacceptatie zijn.
Klik om te vergroten...
Natuurlijk, maar dat is acceptatie van je (tijdelijke) vorm. Belangrijk in zijn eigen recht en in staat om bepaalde stabiliteit te brengen, maar ik bedoel hier echt wat anders. Wat ik bedoel, is vóór de identificatie van 'mens' zijn te blijven en te aarden in dat.

Spacey Ostrich zei:
Op basis van hoe ik jou ken door jouw posts op het forum dacht ik ook geen moment dat je het kwaad bedoelde of het aan het bagatelliseren was. Ik waardeer deze discussie juist, ook omdat het me dwingt om extra goed na te denken over bepaalde standpunten die ik heb.
Klik om te vergroten...
Hetzelfde gaat voor mij op. :)
S
Spacey OstrichLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Oké, ik had niet helemaal door wat je bedoelde. Misschien dat ik ook wel onderschat hoeveel eigenlijk sociale constructie is. Ik ben het er persoonlijk niet mee eens om gender irrelevant te maken, omdat ik denk dat de natuur ons met goede redenen verschillend maakt van elkaar en dat het voor de meeste mensen diep geluk brengt om geslacht en gender als 1 ding te beschouwen. Betekent natuurlijk niet dat de natuur geen "fouten" maakt en dat er geen uitzonderingen zijn waar mensen beter uit zijn door juist transgender te zijn.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat heel veel mensen onderschatten wat allemaal sociale constructie is, maar dat is vooral omdat veel mensen niet vaak te maken krijgen met dit soort onderwerpen. Ik heb hier toevallig in verband met mijn studie veel over na moeten denken, maar veel mensen zijn denk ik gewoon niet zo bekend met dat perspectief.

Ik weet ook niet zeker of ik me prettig zou voelen bij een wereld waar gender volledig afgeschaft is, maar dat is vooral omdat dit me nu heel erg onvoorstelbaar lijkt. We leven in een maatschappij waar het binaire systeem zo diep in onze cultuur zit dat het onmogelijk lijkt om daar helemaal van af te stappen, maar er is volgens mij niets dat dit oplegt. Het is vooral een kwestie van welke verschillen we belangrijk vinden.

Het is logisch dat mensen bepaalde fundamentele aannames waar ze nooit eerder over nagedacht hebben niet zomaar willen veranderen. Daar is ook niet per sé iets mis mee, mensen mogen immers geloven wat ze willen. Dit betekent niet dat dit nieuwe perspectief niet waardevol is en maar moet worden afgedaan als PC. Dit perspectief biedt mensen veel meer vrijheid om hun leven te leiden op de manier die zij willen. Bovendien doet het ook niets af aan de identiteit van mensen die hun geslacht en gender als hetzelfde zien. Hier zie ik dus geen probleem, behalve het probleem dat mensen er zelf van maken.

Mindless zei:
Ik breng dingen soms erg verwarrend. Vergeet anders dat ik het 'absoluut' noemde. Ik bedoelde slechts pure subjectiviteit, oftewel: de ervaring van jezelf. In pure subjectiviteit is er enkel die subjectiviteit: de ervaring 'ik ben'. Als mensen meer met die "dimensie" in contact komen, dan wordt de identiteit (de interface met de rest van de wereld) minder belangrijk. Omdat 'ik ben' meer primair onszelf is dan álles wat daarna komt, inclusief geslacht, geaardheid, gender, persoonlijkheid.
Klik om te vergroten...

Mindless zei:
Je kunt niet zomaar je essentie kiezen. Voordat je een 'mens' bent, bén je. Ben je een mens wanneer je droomt of in diepe slaap bent? Wat de essentie de essentie maakt, is dat het essentieel is aan jou. Nu heb ik het dus over de subjectieve dimensie hè. Natuurlijk, iemand anders die jou ziet slapen, beschouwd jou als een mens wanneer diegene zichzelf ook heeft geïdentificeerd als 'mens'. Maar dat is allemaal in de relatieve wereld, de mentale (taal-)constructie.
Klik om te vergroten...

Dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen. Maar dit lijkt juist te pleiten voor een zekere genderloosheid, die pas invulling krijgt in de relatieve werkelijkheid. Ik snap dan niet dat je vanuit dit uitgangspunt zo binair wil zien, want dit sluit hier in mijn ogen juist totaal niet op aan.

Kun je concreter uitleggen wat 'essentie' dan inhoudt? Dat je essentie je essentie is lijkt mij logisch, maar wat is dan je essentie concreet en waarom is dat relevant voor deze discussie? Kun je bijvoorbeeld je eigen essentie uitleggen?

Mindless zei:
Maar ik had het niet over een absolute objectieve werkelijkheid. Ik had het over onze subjectieve werkelijkheid, oftewel: de werkelijkheid waarin geen objecten (relatief ten opzichte van elkaar) bestaan, enkel het subject (jezelf).
Klik om te vergroten...

Nu ik het teruglees kan ik dit er inderdaad wel uit halen.

Mindless zei:
Natuurlijk, maar dat is acceptatie van je (tijdelijke) vorm. Belangrijk in zijn eigen recht en in staat om bepaalde stabiliteit te brengen, maar ik bedoel hier echt wat anders. Wat ik bedoel, is vóór de identificatie van 'mens' zijn te blijven en te aarden in dat.
Klik om te vergroten...

Kun je me uitleggen hoe je deze laatste zin bedoeld? Wat zijn we dan vóór de identificatie van mens? Hoe aard je daar dan in? Wat is aarden precies?

Je manier van uitleggen is heel esoterisch, en dat maakt een discussie moeilijk. zinnen als "wat de essentie de essentie maakt, is dat het essentieel aan jouw is", zijn moeilijk om inhoudelijk op te reageren. Zou je dus wat meer uitleg kunnen geven bij dergelijke uitspraken?
A
Amfitamientje PowerLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ah, ja interresant. Ik ga me niet mengen in deze discussie maar ik wil zeggen dat ik een trotse transgender ben. Van man naar vrouw zonder te overdrijven. Geen tot soms heel erg weinig make-up. Sportief gekleed. Geen show.

Zonder al te veel opsmuk wordt ik gezien als vrouw. Ik ben blij.
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Het woord 'racisme' wordt vind ik veel teveel gebruikt tegenwoordig, waardoor het zijn betekenis begint te verliezen.

Ik voel mij vrijwel alleen aangetrokken tot blanke vrouwen. Dat is gewoon hoe het is. Ik heb daar geen schuldgevoel over. Is er dan sprake van discriminatie? Natuurlijk is er sprake van discriminatie. Discriminatie is hoe we onderscheid kunnen maken tussen dingen en is dus iets wat iedereen per definitie doet. Maar het is alleen op dat niveau. Het betekent niet dat je degene waar je je niet tot voelt aangetrokken minderwaardig ziet als mens. Dat laatste zou namelijk echt racisme zijn.

Niemand zou zich moeten schamen voor waar hij/zij zich tot voelt aangetrokken, want je hebt er geen invloed op/controle over. Juist in deze wereld waar iedereen zich constant op zijn teentjes voelt getrapt over dit soort issues en aanstoot neemt aan alles, zou je je niet moeten schamen voor dit soort dingen. Geef dat soort sneue politiek correcte mensen nooit het idee dat ze moreel gezien gelijk hebben, want ze zullen meteen weer iets nieuws vinden om mensen mentaal mee te terroriseren. Ze zullen nooit tevreden zijn.
Klik om te vergroten...


leipebaviaan zei:
Het zal ongetwijfeld met mijn academische achtergrond en nuchtere friese afkomst te maken hebben, maar panseksueel? Wat zijn dat nou voor begrippen? Het is allemaal niet zo moeilijk: of je bent hetero, homo of valt op beide geslachten. Het is me om het even op wie je valt, maar als ik alle reactie's zo lees is het een godswonder dat ik hetero ben. Hier (noorden des lands) wordt nogal gelachen om dit soort pseudo classificaties.

Sterke reactie van Mindless, zoals ik wel van hem gewend ben. Net als jij voel mij ook uitsluitend aangetrokken tot blanke vrouwen, al kunnen arabische en perzische vrouwen ook verschrikkelijk mooi zijn. Voor de rest lijken inderdaad grote delen van Nederland monddood te worden gemaakt door politiek correct gebrabbel ten aanzien van seksualiteit. Ik voel me in alles een kerel, ik denk als een kerel, ik handel als een kerel en voel me er heerlijk bij. Het idee al ooit intiem te worden met een kerel vervult me van walging en afkeer, maar dit is strikt persoonlijk. Ik heb opgevoed met homofiele vrienden van mijn ouders, en niemand is zo gek op hen als ik. Maar laat mij gewoon man zijn met mijn heerlijke macho en alfa eigenschappen. :)
Klik om te vergroten...

Eindelijk een andere Fries. Dat die westerlingen gek zijn weten we allang hier boven de Tjonger.
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#9
gomega zei:
Een beetje uit de hand lopen doet het wel ja, maar dat is niet alleen met genderidentiteiten en geaardheden. Tegenwoordig heeft iedereen wel een bepaalde vorm van autisme, adhd etc. Ook heeft elk muzikaal subgenre nog 300 subgenres die elk dan ook weer 20 subgenres hebben etc. Mensen vinden het nou eenmaal fijn om overal een label op te plakken en in hokjes te denken, terwijl je daar soms helemaal niks mee bereikt, of het soms gewoon niet mogelijk is om ergens een label op te plakken.

Ik vind het zelf ook niet per se nodig om een label te plakken op mijzelf, ik ben nou eenmaal wie ik ben en ik val op wie ik val, maar de buitenwereld heeft daar vaak moeite mee. Zij willen mij in kunnen delen in een hokje. "Ben je nou een man of een vrouw?" "Huh, iets daar tussen in? Wat dan? Hoe zit dat dan precies?" Vaak word je dan gedwongen om een label erop te plakken, maar het lastige is dat de 'non-binary' mensen allerlei verschillende ervaringen hebben die je niet in 1 goede term kunt samenvatten. Sommige mensen voelen zich er letterlijk tussen instaan, terwijl het bij sommige wisselt en anderen zich weer beiden voelen etc. Daardoor ontstaan al die verschillende identiteiten. Sommige mensen vinden het zelf heel fijn om een label op zichzelf te kunnen plakken dat hun gevoel beschrijft, maar voor andere is het voornamelijk een manier om de maatschappij enigszins duidelijk te maken hoe het bij hun zit.


Ik denk dat iedereen dat tot op een bepaalde hoogte wel heeft. Er zijn genoeg blanke en gekleurde mensen die ik erg mooi of knap vind en zie ook in waarom ze erg aantrekkelijk kunnen zijn voor andere mensen. Dat wil echter niet zeggen dat ik ze zelf ook aantrekkelijk vind.


Ik ben het er mee eens dat PC culture erg doorgedraven is, al vind ik wel dat in sommige gevallen wat PC op zijn plaats is.
Klik om te vergroten...


Ik denk dat de buitenwereld veel minder interesse heeft op wie je valt, wat je kleur is of wat je denkt dan dat je denkt

Over het algemeen is de buitenwereld de buitenwereld aan het zijn.
g
gomegaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Woke-up-sticky zei:
Ik denk dat de buitenwereld veel minder interesse heeft op wie je valt, wat je kleur is of wat je denkt dan dat je denkt

Over het algemeen is de buitenwereld de buitenwereld aan het zijn.
Klik om te vergroten...
Over het algemeen is dat wel zo ja. De meeste mensen kan het inderdaad niet veel schelen hoe en wat precies, maar toch krijg ik regelmatig vragen daarover vanuit mijn omgeving of als ik nieuwe mensen ontmoet of probeer te ontmoeten (denk aan Tinder e.d.), veel meer dan toen ik dacht dat ik cishet was. Dat is, vind ik, opzich ook wel logisch want wij mensen letten nou eenmaal vaak op datgene wat "anders" is en buiten de norm valt. Ik zou willen dat de buitenwereld niet veel zou geven om wie ik ben en op wat ik val, maar dat is helaas niet zo. Als je me niet gelooft dan stel ik voor dat je een week lang in een jurk door het leven gaat en kijkt hoe vaak je er opmerking of vragen over krijgt en vergelijk dat dan met hoe vaak dat gebeurt in een normale week.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Woke-up-sticky zei:
Ik denk dat de buitenwereld veel minder interesse heeft op wie je valt, wat je kleur is of wat je denkt dan dat je denkt
Klik om te vergroten...

Interessant dat het vaak vooral personen zijn die niet in bepaalde minderheidsgroeperingen vallen, die deze conclusie trekken. Ook wel makkelijk: als je er zelf geen last van hebt, bestaat het vast niet?
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Woke-up-sticky zei:
Eindelijk een andere Fries. Dat die westerlingen gek zijn weten we allang hier boven de Tjonger.
Klik om te vergroten...

Nee hoor, ik kom graag in het westen en gezien mijn scholing ga ik erop termijn ook wel wonen. Ik kom er nu ook al graag, al merk je heel erg dat mensen er erg gevoelig zijn. Van die groen links stemmers die Klaver als moreel eikpunt zien en derhalve geen eigen mening vormen, of van die pseudo intellectuelen die lichte sympathie voor DENK hebben, want onze islamitische landgenoten hebben het zo zwaar natuurlijk. En dan 2x in je leven een mocro te hebben gesproken of zo. :sunglasses: Maar nu genoeg met het gebash, ik ben eigenlijk ook wel gek op die lieverds:hearteyes:
g
gomegaLid
01-01-2024, 00:00
#13
leipebaviaan zei:
Van die groen links stemmers die Klaver als moreel eikpunt zien en derhalve geen eigen mening vormen
Klik om te vergroten...
Tja, dat soort mensen blijf je altijd houden, maar als het erop aan komt, heb ik toch veel liever mensen die Klaver als moreel ijkpunt zien dan mensen die Baudet als een soort 'verlosser' binnenhalen.
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#14
KropSla zei:
Interessant dat het vaak vooral personen zijn die niet in bepaalde minderheidsgroeperingen vallen, die deze conclusie trekken. Ook wel makkelijk: als je er zelf geen last van hebt, bestaat het vast niet?
Klik om te vergroten...

Hoe weet jij nou tot welke minderheidsgroepen ik behoor? Bepaal jij dat? Ik heb meer dan 15 jaar aan de onderkant aan de samenleving geleefd. Dakloos geweest, vastgezeten, rechterlijke machtigingen gehad en shit gedaan voor geld waar de meeste mensen alleen maar over lezen.

Alsof ik zeg dat er geen mensen met vooroordelen zijn? Ik zeg laat de buitenwereld de buitenwereld zijn, je hebt niks met ze te maken of met het oordeel wat iemand over je denkt te hebben.

Zoals jij over mij wil oordelen is het onmogelijk over iemand te oordelen.

Of is het omdat ik zwart ben?
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#15
gomega zei:
Tja, dat soort mensen blijf je altijd houden, maar als het erop aan komt, heb ik toch veel liever mensen die Klaver als moreel ijkpunt zien dan mensen die Baudet als een soort 'verlosser' binnenhalen.
Klik om te vergroten...


Er zijn geen verlossers, of morele ijkpunten. Al heb ik liever iemand die zich op statistieken dan emoties beroept.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zinnentuimel zei:
Mijn vriend en ik hebben het wel vaak over trio's, dus waarschijnlijk gaat er wel eens een keertje een vrouw bij komen. Ik ben wel benieuwd hoe het dan weer zou voelen met een vrouw. Toch wil ik gek genoeg liever een mmv-trio dan een mvv-trio :')
Klik om te vergroten...
Tip: bind je vriend eens vast en doe hem een blinddoek voor en verras hem met een andere man! :)
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#17
Zinnentuimel zei:
Klopt. Ik doe alleen make-up op omdat ik geneukt wil worden door de mannetjes.
Klik om te vergroten...

Dat weet ik! Dus dat...
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#18
Revolutionair zei:
Dat weet ik! Dus dat...
Klik om te vergroten...
Bewaar je respect even
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#19
שמש zei:
Bewaar je respect even
Klik om te vergroten...

Ik legde gewoon wat uit waar ik nog steeds achter sta.
Kom je met zulke reacties dan geef ik je gewoon gelijk!

*modknip: gebruikers graag uitsluitend aanspreken met forumnaam
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Woke-up-sticky zei:
Hoe weet jij nou tot welke minderheidsgroepen ik behoor? Bepaal jij dat? Ik heb meer dan 15 jaar aan de onderkant aan de samenleving geleefd. Dakloos geweest, vastgezeten, rechterlijke machtigingen gehad en shit gedaan voor geld waar de meeste mensen alleen maar over lezen.

Alsof ik zeg dat er geen mensen met vooroordelen zijn? Ik zeg laat de buitenwereld de buitenwereld zijn, je hebt niks met ze te maken of met het oordeel wat iemand over je denkt te hebben.

Zoals jij over mij wil oordelen is het onmogelijk over iemand te oordelen.

Of is het omdat ik zwart ben?
Klik om te vergroten...

Dat bepaal ik niet, ik zei alleen dat het váák zo is. Maar ik moet zeggen dat ik wel dacht dat het op jou van toepassing was, een soort (wellicht voorbarige) conclusie gebaseerd op je opmerking over o.a. je woonplaats/herkomst in Friesland.

Dikgedrukte is natuurlijk allemaal heel heftig, en spijt me om te horen. Wel mooi dat je hier weer bovenop bent gekomen (hopelijk).

Het verschil met wat jij benoemt en bijvoorbeeld iets als geaardheid of kleur is dat je deze dingen niet per se nog zichtbaar bij je draagt, waardoor het misschien niet per se oordelen en reacties van je omgeving oproept wanneer ze jou zien langslopen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...2930313233...71
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."