Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMannelijke onzekerheid: een schijnbaar onbespreekbaar onderwerp

Mannelijke onzekerheid: een schijnbaar onbespreekbaar onderwerp

106 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
t
trokskyLid
01-01-2024, 00:00
#1
moeilijk onderwerp.. heb zelf autisme en adhd.
Erom veel gepest geweest in school dat ik pas een vriendin had op 26 jaar.
Im heb het nooit begrepen dat versieren en zal het waarschijnlijk nooit begrijpen.


Ik snap er echt niets van ... totaal niets 😀
N

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
Neo-Shulginist
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
FredKroket zei:
Ik heb het idee dat dit mij vrij goed af gaat. Ik probeer nooit direct mijn intenties op tafel te leggen, nooit iemand ongewenst aanraken, nooit een vrouw benaderen met wie je geen oog contact hebt. Vaak heb ik voorafgaand aan iemand aan spreken ook geen intenties om iemand te versieren. Pas tijdens een gesprek kom ik erachter of ik diegene wel echt aantrekkelijk vind.

Feit is wel dat ik vaak word benaderd/versierd door vrouwen dus bovenstaande kan een vertroebelt beeld schetsen.
Klik om te vergroten...
De tip die ik veel tegenkom is om juist wel open te zijn over je intenties. Inderdaad niet meteen, maar ook zeker niet te lang wachten!

Je intentie tonen is ook niet zeggen: "hoi ik vind je lekker, wil je neuken?", maar eerder zoiets als "hee ik vind eerlijk gezegd dat je echt een leuke sfeer meebrengt!"

Deze video legt dat nog iets verder uit:
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Haha wel leuk dat hier zich weer precies 0,0 vrouwen mengen
 Dus ik kom me wel weer ffkes bemoeien😜

Als eerste:
Er is toch juist HEEL veel te doen in de media rondom dit onderwerp? Ik kan me wat NPO reclames herinneren waarvan mijn ogen tot in mijn achterhoofd doorrolde

www.bnnvara.nl

Wat vraagt de moderne tijd van De Man? - BNNVARA

<p>Wat vraagt de moderne tijd van De Man? Vier vrienden van rond de veertig worstelen met die vraag in de nieuwe serie ‘Haantjes’. Vanavond schuiven hoofdrolspelers Waldemar Torenstra en Benja Bruijning bij ons aan. </p>
www.bnnvara.nl www.bnnvara.nl
www.vpro.nl

2Doc: Man Made - 2doc

In 2Doc: Man Made onderzoekt Sunny Bergman wat de maatschappelijke ideeën over mannelijkheid zijn. Wat wordt nou gezien als typisch mannelijk en in welke stereotypen uit zich dat? En hebben mannen onder deze ideeën te lijden?
www.vpro.nl www.vpro.nl
npo.nl

Mannen in het wild | NPO Start

Bert van Leeuwen neemt zes mannen mee op een avontuurlijke en inhoudelijke reis naar een bergtop in Italië. Deze mannen hebben één ding gemeen: ze willen dat er iets gaat veranderen in hun leven. Ze gaan op zoek naar de antwoorden op de vragen die hen dwarszitten. Dat kunnen grote...
npo.nl npo.nl

Deze feminist zoekt uit wat mannelijkheid betekent

Jens van Tricht is een feminist die zich met zijn organisatie Emancipator richt op de vraag wat mannelijkheid vandaag de dag betekent. Jens heeft een missie: hij wil mannen laten inzien dat als vrouwen emanciperen mannen daar ook aan kunnen meedoen.
npo.nl npo.nl
Zelfs gisteren nog: https://npo.nl/cultuur/bekijken-bezoeken-beleven/mannelijkheid-onder-de-loep
En dat is alleen nog tv


Ik kan er best inkomen dat dit als een struggle wordt ervaren. Maar dat het onbespreekbaar is? Of te weinig aandacht krijgt? Nee
 Dat niet bepaald.

Neo-Shulginist zei:
Als man word je geacht om zelfverzekerd te zijn en initiatief te tonen.
Klik om te vergroten...
Neo-Shulginist zei:
Er staat veel druk op mannen om te 'scoren'. Je moet willen verovereren (of je daar nou zelf zin in hebt of niet).
Klik om te vergroten...
Neo-Shulginist zei:
Mannen worden geselecteerd op basis van zelfverzekerdheid en initiatief tonen.
Klik om te vergroten...
Hoezo denk je dit
 Is dit echt gebaseerd op onderzoek of gewoon op basis van jouw ervaringen en die van mensen om je heen?

Want mijn ervaring is JUIST tegenovergesteld aan wat je hier omschrijft. Ik en mijn vriendinnen hebben dan ook vrijwel allemaal een relatie met mannen die in de traditionele genderrole verdeling waarschijnlijk als minder mannelijk zouden worden gekenmerkt. Wij hebben ze daarentegen niet gekozen “omdat ze minder mannelijk zijn”. Ik vind ze heel mannelijk, maar het zijn vooral LEUKE mannen. Daarom ook mijn eerste vragen:
- Waarom koppelen we zelfverzekerdheid aan mannelijkheid?
- Dat zou ook betekenen dat vrouwen vooral niet zelfverzekerd zouden moeten zijn
 kan me niet voorstellen dat iedereen in dit topic nou zo aangetrokken is tot super submissive vrouwen. Maar ik kan het fout hebben?
- Wat betekent zelfverzekerdheid sowieso? En kun je dat als man alleen halen uit hoe je je verhoudt tot vrouwen? Lijkt me NOGAL een beperkte visie op zelfverzekerdheid.

Neo-Shulginist zei:
En dat zijn eigenschappen die al snel tegengesteld staan aan empathisch luisteren en consent vragen.
Klik om te vergroten...
Is dat zo ja
? Sluit een beetje aan op mijn laatste vraag hierboven.
Als je comfortabel bent in jouw rol als “lieve, zorgzame, respectvolle man”, dan ben je net zo goed zelfverzekerd. En voor mij, en de meeste vrouwen uit mijn omgeving, is dat ook de zelfverzekerdheid die ik aantrekkelijk vind. Ik knap ook héél snel af op cocky “ik kan jou wel krijgen” types en eerlijk gezegd, heb ik ze altijd meteen door. “Niet zelfverzekerd zijn” =/= “empathisch luisteren en consent vragen”, maar eerder “niet geloven in wie en wat je bent en dat kunnen uitdragen”, ofzo. Je kan heel zelfverzekerd om consent vragen. Sterker nog, volgens mij kan je dat niet doen zonder zelfverzekerdheid. En het overschreiden van iemands consent is in mijn ogen juist iets dat mannen doen die eigenlijk heel onzeker zijn en zich daarin geen houding kunnen geven. Volgens mij is dat ook een beetje waar je op doelde met “de vraag waarom mannen zovaak seksueel grensoverschrijdend gedrag vertonen”. Daarop aansluitend: ONZEKERHEID, of in elk geval durven twijfelen aan jezelf, is ook iets heel aantrekkelijks (vind ik). Zou het een goeie pick-up line zijn
? Nee denk het niet. Maar kwetsbaarheid durven tonen op een tweede of derde date is, volgens mij in elk geval, juist een heel belangrijke mooie eigenschap.

Neo-Shulginist zei:
Daarom hebben ze een man 'nodig' die initiatief neemt (op een leuke manier), zodat zij daarin op een natuurlijke manier in mee kunnen gaan en zich een beetje kunnen laten meeslepen. Dat maakt zelfverzekerdheid aantrekkelijk.
Klik om te vergroten...
Dus
 wordt hiermee ook verondersteld dat vrouwen dat initiatief zelf niet kunnen of willen nemen
? En ook: door wie worden ze als slet gezien? Volgens mij in eerste instantie door diezelfde mannen voor wie we ons aantrekkelijk moeten maken. Dan gaat het daar toch als eerste fout? En dan kunnen we ons toch beter afvragen waarom we deze dubbele standaarden tov vrouwen hebben? Want als we van die standaarden afkomen, maakt het niet meer uit wie er initiatief neemt en hoeven mannen hier niet meer onzeker over te zijn


Mijn ervaring is dat wanneer je als vrouw te initiĂ«rend bent, je juist als vrouw niet meer als aantrekkelijk wordt gezien. Te veel initiatief nemen zorgt er vooral voor dat mannen onzeker worden, omdat je ze in hun mannelijkheid aantast. Dus in die zin is er ook zeker een koppeling met waar jij het in je openingspost over hebt. Maar: hoezo wordt je daar als man onzeker van? Hoezo is het belangrijker om “THE big guy” te zijn, dan gewoon in te kunnen gaan op de avances van een vrouw en juist ZELFVERZEKERD te worden dat iemand interesse in je heeft? Doet me erg denken aan dit fragment:
Wat ik hiermee wil zeggen: Volgens mij is de hamvraag helemaal niet “Hoe kan je precies zelfverzekerd zijn en initiatief tonen, maar dan op een leuke manier die geen grenzen overschrijdt?” Volgens mij is de hamvraag: hoe zien wij mannelijkheid en vrouwelijkheid, en past dat (nog) in de moderne samenleving? Welke eigenschappen schrijf JIJ sneller toe aan mannen/ vrouwen ? Hoe erg is het als jij of een vriend, een partner, een flirt, niet aan die door jouw toegewezen eigenschappen “voldoen”?
Want onbewust hebben we in de samenleving nog best veel traditionele houdingen op dit gebied. Maar onze samenleving is helemaal niet meer ingericht op deze traditionele houdingen. DAT is waar die onzekerheid uit voort komt.

Neo-Shulginist zei:
Want hoe kan je precies zelfverzekerd zijn en initiatief tonen, maar dan op een leuke manier die geen grenzen overschrijdt? Volgens mij is dat de hamvraag.
Klik om te vergroten...
“Hey we staan al een tijdje leuk te praten en ik weet niet zeker of ik het goed intepreteer, maar ik zou wel een keer op date met je willen!”
“Hey trouwens, voor ik iets doe wat je niet waardeert: ik vind je super leuk/knap/grappig/etc. en zou je heel graag willen zoenen.”
“Vind je het kut als ik zo dichtbij kom staan?”
“Ik vind je HEEL aantrekkelijk dus ik wil graag wat te drinken voor je halen, maar als je er niet hetzelfde over denkt hoef ik daar niks voor terug!”

Het andersom doen is ook belangrijk:
“Ik wil graag een drankje voor je halen maar ik wil wel duidelijk maken dat ik daar verder niks mee bedoel.”
“We zijn al zo lang in gesprek, maar weet dat ik dat alleen doe omdat ik het een leuk gesprek vind en niet omdat ik met je wil slapen” —> vooral deze zou ik zelf ZO enorm waarderen.

Maar eigenlijk ook vooral wat Fred zegt: het is ook niet zo erg om eerst gewoon een gesprek aan te gaan en te kijken hoe dat vordert.

Kordie zei:
Ik denk dat onderwerp metoo meer gelijk getrokken moet worden.
Klik om te vergroten...
Neo-Shulginist zei:
Ja een beetje gechargeerd gezegd komt de metoo-beweging soms over als vrouwen die eisen dat ze alleen nog maar op leuke manieren benaderd willen worden door mannen die ze aantrekkelijk vinden, en de rest moet oprotten.
Klik om te vergroten...

 Hoe dan?
Volgens mij gaat me-too over dit en enkel dit: de verschrikkelijke hoeveelheid seksueel grensoverschrijdend gedrag.

Er is ook aandacht voor grensoverschrijdend gedrag bij mannen. Maar zeker als het over seksueel grensoverschrijdend gedrag gaat, zijn vrouwen vaker slachtoffer en mannen vaker dader. Als er al iets geeist wordt, zou dat wel de veiligheid van vrouwen zijn. Maar volgens mij gaat dit helemaal niet over eisen die vrouwen zouden kunnen hebben, maar over aandacht vragen voor grensoverschrijdend gedrag.

De “not all men” beweging draait dat weer om met een focus op “hoe moeten mannen zich dan bewegen in deze moderne tijd”. Dan gaat het ineens over “vrouwen willen dat we dit en dit zijn maar niet dat en zo doen”. Maar volgens mij staan de discussies/ onderwerpen echt verder van elkaar dan jullie nu impliceren.

Neo-Shulginist zei:
Maar zo'n <_o-fip-hl>perspectief op mannen ontbreekt, want er zit al snel een oordeel vast aan waar je op de sociale mannelijkheidsladder staat als je op een bepaalde manier denkt of voelt.
Klik om te vergroten...
Dit vind ik echt de grootst mogelijke onzin ooit.
Ik snap best dat dat beeld bestaat, want het woord “feminisme” alleen al impliceert dat het er vooral voor vrouwen is. Maar feminisme heeft het JUIST ook veel perspectieven op mannen mannelijkheid. Toxic masculinity, bijvoorbeeld, gaat helemaal niet enkel over schadelijk gedrag van mannen naar vrouwen toe, maar ook naar mannen zelf: Het gaat ook over geen hulp durven vragen bij mentale problemen waardoor mannen veel vaker zelfmoord plegen, om maar wat te noemen. Dus ik vraag me echt af waar je dit vandaan haalt
 want als je je een heel klein beetje verdiept in het hedendaags feminisme zie je dat er juist er tegenwoordig veel aandacht voor is. Intersectionaliteit in de beweging is in de afgelopen decennia juist een heel belangrijk onderwerp (sommige oudere femisten vinden dat ook heel kut, zoals J.K. Rowlings, daar is veel om te doen geweest).

Dat niet alle vrouwen op de wereld deze feministische principes kennen of onderschrijven is zonder meer waar: Ook veel vrouwen zitten nog vast in de traditionele genderrolverdeling en -houding. Juist daarom is het goed het daar meer over te hebben, volgens mij.

_shikantaza zei:
Mooi onderwerp @Neo-Shulginist Maar uiteindelijk denk ik dat het wat te generaliserend is, en ben ik e van voertuigd dat iedereen die zichzelf is uiteindelijk iemand kan vinden die bij hem of haar past. Hoe onzeker of zelfverzekerd ook. Echtheid overwint uiteindelijk. Een meid die een superzelfverzekerde man wil komt bij mij niet aan haar trekken. Zo simpel is het. Dan heeft doen alsof ik dat wel ben ook helemaal geen zin. Misschien voor een one night stand maar dat past sowieso niet bij mij.
Klik om te vergroten...
Dit onderschrijf ik ook helemaal, heel eerlijk gezegd. Aantrekkingskracht is sowieso heel persoonlijk en ook nog eens super afhankelijk van de “set en setting”. Je kan alles perfect doen, maar als de persoon die je wil versieren een kutdag heeft kan het allemaal drie keer niks uitmaken.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#4
alles gaat voorbij zei:
Ja hoor, de vrouwen vallen bij bosjes voor Fredkroket.

Vertel, hoe gaat dat dan, waar gebeurd dat en wat zeggen ze dan?
Klik om te vergroten...
Voorbeeld 1 in kroeg
v: Hoi, mag ik je feliciteren?
Fred: ja hoor maar met wat?
v: met je knapheid

Voorbeeld 2
Fred manoeuvreert door een drukke bar en passeert kleine vrouw. Fred doet moeite om vrouw niet te duwen.
V: jij mag mij wel aanraken hoor

Voorbeeld 3:
Fred is op date met een wonderschone dame. Dame vraagt na 20 minuten of ze mag blijven slapen.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#5
annihilation zei:
Zeg Fred kom eens in mijn frituurtje? 😂
Klik om te vergroten...
Als je een keer samen wil frituren..
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
FredKroket zei:
Voorbeeld 1 in kroeg
v: Hoi, mag ik je feliciteren?
Fred: ja hoor maar met wat?
v: met je knapheid

Voorbeeld 2
Fred manoeuvreert door een drukke bar en passeert kleine vrouw. Fred doet moeite om vrouw niet te duwen.
V: jij mag mij wel aanraken hoor

Voorbeeld 3:
Fred is op date met een wonderschone dame. Dame vraagt na 20 minuten of ze mag blijven slapen.
Klik om te vergroten...
Wel even on-topic blijven he. Wat voor onzekerheid triggert dat bij jou?!
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#7
FredKroket zei:
Voorbeeld 3:
Fred is op date met een wonderschone dame. Dame vraagt na 20 minuten of ze mag blijven slapen.
Klik om te vergroten...
Bij een eerste date?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#8
annihilation zei:
Bij een eerste date?
Klik om te vergroten...
NEWSFLASH: vrouwen vinden seks ook “gewoon leuk”.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
ljuv zei:
Haha wel leuk dat hier zich weer precies 0,0 vrouwen mengen
 Dus ik kom me wel weer ffkes bemoeien😜
Klik om te vergroten...
Ja dit viel me ook op :sweatsmile:
Dus thanks daarvoor!

Ik ga niet op alles reageren hoor. Maar op een selectie wel.
Bedankt allereerst voor de kijktips, die kende ik nog niet! Ik zal het zeker gaan lezen en bekijken. Wel valt me in eerste instantie op dat die publicaties niet per se gaan over onzekerheid of zelfverzekerdheid en initiatief nemen.


ljuv zei:
(..) Daarop aansluitend: ONZEKERHEID, of in elk geval durven twijfelen aan jezelf, is ook iets heel aantrekkelijks (vind ik). Zou het een goeie pick-up line zijn
? Nee denk het niet. Maar kwetsbaarheid durven tonen op een tweede of derde date is, volgens mij in elk geval, juist een heel belangrijke mooie eigenschap.
Klik om te vergroten...
Dit is ook wat de metro-man in die mini-docu van Sunny Bergkamp zegt: "Nou, mijn ervaring is ze ĂŒberhaupt geen feministische man willen hoor. Wel feministisch in de zin van geen ultieme macho, maar, een beetje een mannetje? Ja, dat moet je wel zijn."

ljuv zei:
Hoezo denk je dit
 Is dit echt gebaseerd op onderzoek of gewoon op basis van jouw ervaringen en die van mensen om je heen?
Klik om te vergroten...
Als je aan vrouwen vraagt wat ze aantrekkelijk vinden dan wordt zelfverzekerdheid en humor overduidelijk het vaakst genoemd. Ik heb weinig zin om hier een trits Flair-achtige artikelen te gaan delen. Maar imo is het echt onmiskenbaar dat veruit dat meeste vrouwen zelfverzekerdheid aangeven als een van de belangrijkste aantrekkelijke eigenschappen van mannen.

We hoeven het ook niet complexer te maken dan het is. Want er zijn best concrete dingen die je als man kunt doen. Voorop staat dat je eerst wel gewoon even een leuk gesprek moet hebben voordat je kunt escaleren. Maar als het een beetje vlot tussen jullie tweeën, dan denk ik inderdaad dat de volgende suggesties die je doet heel goed werken:
ljuv zei:
“Hey we staan al een tijdje leuk te praten en ik weet niet zeker of ik het goed intepreteer, maar ik zou wel een keer op date met je willen!”
“Hey trouwens, voor ik iets doe wat je niet waardeert: ik vind je super leuk/knap/grappig/etc. en zou je heel graag willen zoenen.”
“Vind je het kut als ik zo dichtbij kom staan?”
“Ik vind je HEEL aantrekkelijk dus ik wil graag wat te drinken voor je halen, maar als je er niet hetzelfde over denkt hoef ik daar niks voor terug!”
Klik om te vergroten...

Als je in de friendzone wil belanden dan moet je absoluut het volgende doen of zeggen:
ljuv zei:
Het andersom doen is ook belangrijk:
“Ik wil graag een drankje voor je halen maar ik wil wel duidelijk maken dat ik daar verder niks mee bedoel.”
“We zijn al zo lang in gesprek, maar weet dat ik dat alleen doe omdat ik het een leuk gesprek vind en niet omdat ik met je wil slapen” —> vooral deze zou ik zelf ZO enorm waarderen.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat een van de grootste problemen bij mannen die niet zo goed kunnen flirten is dat ze te veel hun intenties verbergen. Het gaat dan vaak om mannen die een beetje twijfelen of wat ze willen wel gewenst is. En in respons op allerlei verhalen over andere mannen die vervelend zijn, gaan ze dan te veel aan de veilige kant zitten. Het gevolg is dat je in de friendzone belandt, of dat je wordt bestempeld als creep omdat er een spanning hangt die je zienderogen probeert te verbergen. Hier komt dus ook die zelfverzekerdheid als aantrekkelijke eigenschap naar boven. Van mannen wordt wel echt verwacht dat ze initiatief nemen, maar dan wel op een manier dat je het ook ok vindt als het een nee is. Dat initiatief hoeft uiteindelijk niet zo moeilijk te zijn (zie de voorbeelden hierboven), maar daar gaat wel aan vooraf dat je 1. die vrouw wel ziet zitten, en 2. daarvoor durft te gaan. Twijfel op één van die twee punten zal je kansen aanzienlijk schaden.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#10
ljuv zei:
NEWSFLASH: vrouwen vinden seks ook “gewoon leuk”.
Klik om te vergroten...
na 20 minuten jezelf al aanbieden. 👌

Vind ik aan de krappe kant. Maar goed ieder z’n ding natuurlijk. En het was geen discussie of seks wel of niet leuk was. Maar dat 20 min best wel snel is. Dit zegt veel over een persoon. Deed ze dit bij de vorige 5 jongens ook? Of was het binnen 10min al raak? Wil je een relatie met iemand die na 20 min de benen al in de lucht gooit?

En niet alleen voor een vrouw maar voor een man net zo. 🙂
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
ljuv zei:
Dit onderschrijf ik ook helemaal, heel eerlijk gezegd. Aantrekkingskracht is sowieso heel persoonlijk en ook nog eens super afhankelijk van de “set en setting”. Je kan alles perfect doen, maar als de persoon die je wil versieren een kutdag heeft kan het allemaal drie keer niks uitmaken.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat jij hier goed verwoordt wat ik bedoelde - dat daten/flirten/relatie/enz volgens een bepaalde manier zou moeten verlopen. En dat is, buiten dat het wel een aardig idee is om de ander, liefst op een passende manier, te laten blijken dat je wel interesse hebt (daar ben ik overigens zelf naar eigen mening onbedreven in) verder helemaal vrij.

En inderdaad waardevol om een bericht van een dame hier te hebben :) Dank! 😘
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dit heb ik mezelf ook echt heel veel zitten afvragen:
ljuv zei:
Wat betekent zelfverzekerdheid sowieso?
Klik om te vergroten...
Het lijkt soms dat ik daar zelf echt een andere kijk op heb dan andere mensen. Ik denk dat veel mensen daarmee een bepaalde daadkracht bedoelen die gepaard gaat met rust uitstralen. Dus dat je zienderogen niet bezig bent met jezelf afvragen wat je moet doen. Dat je je op één ding focust en coherent handelt met het doel dat je voor ogen hebt.

Eerlijk gezegd vind ik zelf dat er bij (te veel) zelfvertrouwen daar een soort onnozelheid bij komt kijken. Iemand die actief niet probeert om na te denken wat er nou eigenlijk aan de hand is. Nooit twijfelen aan jezelf! En dus liever ook geen fouten corrigeren want dat zou je onkreukbaarheid schenden.
Vaak gaat dat 'zelfvertrouwen' dus gepaard met een soort paradoxale kwetsbaarheid. Het kan dan ook ineens heel eng worden om nare dingen over jezelf te ontdekken waar je nog niet aan had gedacht. Snel, denk maar aan wat anders!

Laatst deed ik een cursus boeddhisme en daar werd verteld dat het streven is om in een soort staat van 'intuĂŻtief weten' terecht te komen. Je bent in de meditatie de banden aan het doorsnijden van alle gehechtheid aan identiteit en verlangen. Als dat lukt dan ben je vrij van gedachten om je eigen keuzes te maken. Dat kan dan vanuit een diepliggend besef gebeuren.
Toen ik dat hoorde, snapte ik beter wat zelfvertrouwen eigenlijk is.

ljuv zei:
En kun je dat als man alleen halen uit hoe je je verhoudt tot vrouwen? Lijkt me NOGAL een beperkte visie op zelfverzekerdheid.
Klik om te vergroten...
Nee idealiter haal je zelfvertrouwen uit interne eigenschappen en niet uit externe omgevingen.

Andersom denk ik dat het wel waar is: onzekerheid heeft vaak een voorgeschiedenis in de omgeving. Of dat nou een stresvolle thuissituatie is die kan leiden tot een angstige hechting, of gepest worden, heel vaak afgewezen worden, zeer pijnlijk liefdesverdriet ervaren, niet geaccepteerd worden in je omgeving, of nog iets anders. Dat zijn wel heel sterke voorspellers voor het onwikkelen van onzekerheid.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Wel even on-topic blijven he. Wat voor onzekerheid triggert dat bij jou?!
Klik om te vergroten...
Je hebt gelijk, men vroeg om voorbeelden. Over dit soort dingen ben ik niet onzeker. Over een heleboel andere dingen wel.
annihilation zei:
Bij een eerste date?
Klik om te vergroten...
Jep. Prachtig toch, ik ben ook vrij sletterig.
ljuv zei:
NEWSFLASH: vrouwen vinden seks ook “gewoon leuk”.
Klik om te vergroten...
Haha ja gelukkig wel!
annihilation zei:
na 20 minuten jezelf al aanbieden. 👌

Vind ik aan de krappe kant. Maar goed ieder z’n ding natuurlijk. En het was geen discussie of seks wel of niet leuk was. Maar dat 20 min best wel snel is. Dit zegt veel over een persoon. Deed ze dit bij de vorige 5 jongens ook? Of was het binnen 10min al raak? Wil je een relatie met iemand die na 20 min de benen al in de lucht gooit?

En niet alleen voor een vrouw maar voor een man net zo. 🙂
Klik om te vergroten...
Ik ging er in mee dus dat maakt mij net zo erg. Verder maakt het mij niet uit hoe veel partners iemand heeft gehad. Ik ga er dan van uit dat de andere persoon daar ook geen probleem van maakt bij mij. Als het leuk is het leuk.

En.. wat meer ervaring in bed vind ik een hele grote plus 🍑
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#14
annihilation zei:
na 20 minuten jezelf al aanbieden. 👌

Vind ik aan de krappe kant. Maar goed ieder z’n ding natuurlijk. En het was geen discussie of seks wel of niet leuk was. Maar dat 20 min best wel snel is. Dit zegt veel over een persoon. Deed ze dit bij de vorige 5 jongens ook? Of was het binnen 10min al raak? Wil je een relatie met iemand die na 20 min de benen al in de lucht gooit?

En niet alleen voor een vrouw maar voor een man net zo. 🙂
Klik om te vergroten...
Ik heb dit ook ooit letterlijk meegemaakt. Leuke meid die na krap 30 min babbelen al vroeg of ik toevallig in de buurt woonde..Wat ook zo was trouwens en we deden kort daarna onze jassen al aan in de kroeg en gingen naar mijn flatje!

Hypocriet dan natuurlijk om over deze meid van alles te gaan roepen want ik zei geen nee..toch heb ik mezelf in ieder geval nooit in zo’n korte tijd aan iemand zo opgedrongen. Dat dan weer wel.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Nee idealiter haal je zelfvertrouwen uit interne eigenschappen en niet uit externe omgevingen.
Klik om te vergroten...
Toch werkt dit meestal niet zo, als je goed ligt bij de vrouwen daar krijgt vrijwel elke man daar zelfvertrouwen van.
Dus het heet "zelfvertrouwen" maar je krijgt het van iemand anders...

ljuv zei:
En kun je dat als man alleen halen uit hoe je je verhoudt tot vrouwen? Lijkt me NOGAL een beperkte visie op zelfverzekerdheid.
Klik om te vergroten...
Niet alleen, zelfvertrouwen heeft blijkbaar meer facetten.
Waar we het nu over hebben is een vorm van "sociaal zelfvertrouwen"
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
alles gaat voorbij zei:
Toch werkt dit meestal niet zo, als je goed ligt bij de vrouwen daar krijgt vrijwel elke man daar zelfvertrouwen van.
Dus het heet "zelfvertrouwen" maar je krijgt het van iemand anders...


Niet alleen, zelfvertrouwen heeft blijkbaar meer facetten.
Waar we het nu over hebben is een vorm van "sociaal zelfvertrouwen"
Klik om te vergroten...
Ja misschien is het Engels beter. Dan hebben ze het over confidence (zelfverzekerdheid), of self-esteem (eigenwaarde).

Dus over hoeveel je jezelf waard vindt, en hoe verzekerd je bent over je eigen kunnen.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#17
ljuv zei:
Hoezo is het belangrijker om “THE big guy” te zijn, dan gewoon in te kunnen gaan op de avances van een vrouw en juist ZELFVERZEKERD te worden dat iemand interesse in je heeft?
Klik om te vergroten...
Precies dit ja, zo zou het voor mij wel werken. Vanuit mijn pov "moet"een vrouw juist als een man onzeker is, het initiatief nemen.

ljuv zei:
En ook: door wie worden ze als slet gezien? Volgens mij in eerste instantie door diezelfde mannen voor wie we ons aantrekkelijk moeten maken.
Klik om te vergroten...
Een slet is aan de ene kant niet aantrekkelijk natuurlijk, maar ik denk dat elke man het liever met een slet doet dan met een hoer. En ik vermoed/denk dat het vooral vrouwen onderling zijn die het stigma in stand houden.
Ik denk dat mannen er weinig tot geen baat bij hebben om het in stand te houden.
Ik denk dat er heel veel mannen zijn die sociaal niet handig genoeg zijn om sex te regelen (mij lukt dat in elk geval niet). Dus als vrouwen hun sex wat minder streng zouden bewaken dan zou het een stuk makkelijker worden.


Blijkbaar worden vrouwen zo opgevoed dat ze zich schuldig moeten voelen als ze te veel genieten van sex...
Sletvrees is iets wat in de cultuur zit.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
alles gaat voorbij zei:
Ik denk dat mannen er weinig tot geen baat bij hebben om het in stand te houden.
Klik om te vergroten...
Veel mannen zijn bezorgd dat een vrouw veel bedpartners heeft gehad, want dat maakt hun 'prestatie' om die vrouw in bed te krijgen minder bijzonder. Sterker nog: misschien draait het wel helemaal niet om die man specifiek đŸ˜±

Daarnaast is er veel angst, en een gevoel van oneerlijk spel, dat een partner na de relatie heel snel weer een ander heeft gevonden. Als ik eerlijk ben dan ken ik die laatste angst ook wel hoor. Als vrouw hoef je maar een avondje op Tinder en je hebt zo genoeg dates om je ex mee te vergeten. Misschien zou ik dat ook wel eens chill vinden. Maarja, mij lukt dat niet zomaar. Want als man moet ik wel echt veel meer moeite doen dan alleen 'ja' zeggen. Kennelijk omdat ik niet zo woest aantrekkelijk ben als @FredKroket :wink:

Laatst zat ik nog even te lezen over de 'Tinder-economie', en blijkbaar is die ongelijker dan 95% van de economieën in de wereld. Dat heeft de auteur uitgerekend op basis van de proportie van likes die mannen en vrouwen krijgen. De top 20% meest aantrekkelijke mannen krijgt vrijwel alle likes.

Dit soort angsten zijn dus ook daadwerkelijk gestoeld op een ongelijkheid die bestaat.

Het (foute) idee dat erachter zit is natuurlijk dat je waarde als persoon (mede-)bepaald wordt door de kwaliteit van of het aantal relaties dat je kunt aangaan. Maar realistisch gesproken is het natuurlijk wel eens lastig om jezelf niet te vergelijken met allerlei mensen die beter / meer / knapper / leuker / jonger kunnen krijgen :wink:
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
Neo-Shulginist zei:
We hoeven het ook niet complexer te maken dan het is.
Klik om te vergroten...
Ik wil het er ook niet complexer mee maken
 maar volgens mij klopt de probleemstelling of in elk geval de aannames erin niet helemaal. Ik herken mezelf en de vrouwen in mijn omgeving er in elk geval to-taal niet in. Dus dan ga je een oplossing zoeken voor een totaal andere oorzaak, volgens mij.

En hoe je het ook wendt of keert: aantrekkingskracht IS iets heel complex. Het is niet voor niets dat er ZO veel verschillende disciplines onderzoek naar doen. Ten eerste is iedereen aangetrokken tot totaal wat anders. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld wel dat vrouwen vaak kritischer zijn, wat door veel wetenschappers wordt verklaard vanuit een evolutionaire benadering (vrouwen hebben een kans dat ze ook een kind van zo’n vent moeten baren en kunnen daar minder goed van weglopen - dus dan kendie maar beter goed zijn), maar het is nooit bewezen dat een “zelfverzekerde man” een belangrijke factor is. Daarnaast is een mens niet enkel aangetrokken tot één of een paar specifieke eigenschappen
 Het gaat altijd om een totaal plaatje, die onderling enorm kan verschillen. En waar die seksuele voorkeuren vandaan komen, is al helemaal op 100 verschillende manieren te verklaren. Van sociaal-culturele normen in de samenleving, tot aan hoe iemand is opgegroeid en straight-up biologie. Dus volgens mij kĂșn je helemaal niet zeggen “vrouwen vallen op zelfverzekerde mannen”. En ook niet “dus moeten we een manier vinden waarop we Ă©n zelfverzekerd zijn Ă©n zonder grensoverschrijdend gedrag vrouwen kunnen veroveren”.

Neo-Shulginist zei:
Als je in de friendzone wil belanden dan moet je absoluut het volgende doen of zeggen:
Klik om te vergroten...
Hahahah ja deze bedoelde ik dus ook echt als “andersom”. We hebben het nu natuurlijk vooral over hoe je met “sociaal gewenst gedrag” en zelfverzekerd kan laten weten dat je wel een beschuitje zou willen eten, maar ik trok het even wat breder. Want
 misschien is de eerste onderliggende vraag wel: wat is grensoverschrijdend gedrag, en hoe kan je dat voorkomen? En “goed” gedrag kun je natuurlijk naar alle vrouwen en mensen uiten, ook die met wie je geen romantische en/of vieze dingen wil doen. Uiteindelijk gaat het, juist ook bij aantrekkingskracht, over je gehele houding, niet alleen naar de vrouw in kwestie. (Sterker nog: een man die zich INEENS heel anders opstelt naar zijn vrienden of voorbijgangers dan hoe hij dat in jullie gesprek deed is een grote red flag voor mijn datende vriendinnen)

Neo-Shulginist zei:
We hoeven het ook niet complexer te maken dan het is. Want er zijn best concrete dingen die je als man kunt doen. Voorop staat dat je eerst wel gewoon even een leuk gesprek moet hebben voordat je kunt escaleren. Maar als het een beetje vlot tussen jullie tweeën, dan denk ik inderdaad dat de volgende suggesties die je doet heel goed werken:
Klik om te vergroten...
Maar wbt de voorbeelden die ik hierbij geef en die je eerder al uit video’s aanhaalde: IK VIND DIT JUIST MEGA ZELFVERZEKERD OVERKOMEN!!!!! Consent vragen, of rekening willen houden met de grenzen van een ander, hebben in mijn ogen dus heulemaal niks te maken met niet-zelfverzekerd zijn.

Daarnaast ben ik Ă©cht niet overtuigd van de uitspraken dat “de meeste vrouwen zelfverzekerdheid aangeven als een van de belangrijkste aantrekkelijke eigenschappen van mannen” en dat “van mannen echt verwacht wordt dat ze het initiatief nemen”. Maar ik ben ook heel benieuwd hoe andere vrouwen op dit forum daar naar kijken, dus LAAT JE HOOREEEEEHHH!!

Ik denk echt dat dit een sociaal construct is waar een heel groot deel van de samenleving niet meer helemaal achter staat. Maar omdat die verhoudingen pas vrij recent aan het veranderen zijn, zitten we in een soort ongemakkelijke fase waardoor het niet altijd duidelijk is wat we van elkaar verwachten. Ik heb me regelmatig veel afwachtender opgesteld dan ik van nature ben en had willen zijn, na enkele ervaringen waarbij het ECHT niet gewaardeerd werd als ik wel recht op mijn doel afging want “iK bEn ToCh De MaN”.

annihilation zei:
na 20 minuten jezelf al aanbieden. 👌

Vind ik aan de krappe kant. Maar goed ieder z’n ding natuurlijk. En het was geen discussie of seks wel of niet leuk was. Maar dat 20 min best wel snel is. Dit zegt veel over een persoon. Deed ze dit bij de vorige 5 jongens ook? Of was het binnen 10min al raak? Wil je een relatie met iemand die na 20 min de benen al in de lucht gooit?
Klik om te vergroten...
Dus? Boeie? Seks mag toch ook gewoon leuk zijn, er hoeft toch niet altijd meteen een lange relatie uit te vloeien? Volgens mij is het zelfs een van de belangrijkste menselijke behoeften. IS het echt een probleem als mensen casual seksen of VIND jij dit een probleem? Want dat mag je best vinden, maar het stellen als een waarheid klinkt als een kerkpreek van 50 jaar terug.

annihilation zei:
En niet alleen voor een vrouw maar voor een man net zo. 🙂
Klik om te vergroten...
Sounds a hella lot like a you problem, eigenlijk
 Prima dat jij dat belangrijk vindt in je toekomstige partner. Zeker prima wanneer je diezelfde waarden ook naar jezelf uitdraagt. Maar ík vind preutsheid weer best een onaantrekkelijke eigenschap. En dan hebben we zo het cirkeltje weer rond over hoe persoonlijk en complex aantrekkelijkheid is.

Neo-Shulginist zei:
Het lijkt soms dat ik daar zelf echt een andere kijk op heb dan andere mensen. Ik denk dat veel mensen daarmee een bepaalde daadkracht bedoelen die gepaard gaat met rust uitstralen. Dus dat je zienderogen niet bezig bent met jezelf afvragen wat je moet doen. Dat je je op één ding focust en coherent handelt met het doel dat je voor ogen hebt.
Klik om te vergroten...
Hmmm ja
 interessant dan, want dat is ook niet hoe ik zelfverzekerdheid zie. Dit klinkt inderdaad meer als de eigenschappen “daadkrachtig” en “initiĂ«rend”. Terwijl je best zelfverzekerd kan zijn zonder het initiatief te nemen, of TERWIJL je je afvraagt wat het beste is om te doen.

Neo-Shulginist zei:
Eerlijk gezegd vind ik zelf dat er bij (te veel) zelfvertrouwen daar een soort onnozelheid bij komt kijken. Iemand die actief niet probeert om na te denken wat er nou eigenlijk aan de hand is. Nooit twijfelen aan jezelf! En dus liever ook geen fouten corrigeren want dat zou je onkreukbaarheid schenden.
Vaak gaat dat 'zelfvertrouwen' dus gepaard met een soort paradoxale kwetsbaarheid. Het kan dan ook ineens heel eng worden om nare dingen over jezelf te ontdekken waar je nog niet aan had gedacht. Snel, denk maar aan wat anders!
Klik om te vergroten...
Eens! En hier komt grensoverschrijdend gedrag ook HEEL snel om de hoek kijken, heb ik het idee. Ik denk ook dat de meeste daders niet naar de club/werk/waardanook gaan met het idee “seuw vanavond ga ik eens lekker een potje grenzen overschrijden”. Maar het is dus zodanig zelfingenomen zijn/ overtuigd zijn van jezelf, dat je niet eens kan bedenken dat je daarmee grenzen over gaat. Daarom vind ik dat kunnen twijfelen aan jezelf iets aantrekkelijks Ă©n iets wat alleen zelfverzekerde mensen kunnen: je moet stevig in je schoenen staan om oprecht kritisch naar je zelf en je eigen acties te kunnen kijken.

Neo-Shulginist zei:
Laatst deed ik een cursus boeddhisme en daar werd verteld dat het streven is om in een soort staat van 'intuĂŻtief weten' terecht te komen. Je bent in de meditatie de banden aan het doorsnijden van alle gehechtheid aan identiteit en verlangen. Als dat lukt dan ben je vrij van gedachten om je eigen keuzes te maken. Dat kan dan vanuit een diepliggend besef gebeuren.
Toen ik dat hoorde, snapte ik beter wat zelfvertrouwen eigenlijk is.
Klik om te vergroten...
đŸ„°

Deadwing zei:
opgedrongen
Klik om te vergroten...
Opgedrongen? Ze vroeg het toch gewoon? Of is dat niet het hele verhaal.

alles gaat voorbij zei:
Waar we het nu over hebben is een vorm van "sociaal zelfvertrouwen"
Klik om te vergroten...
Hmmmmm oke oke, dit helpt wel in hoe ik de openingspost moet interpreteren, inderdaad. Thanks. Ga er nog even op broeden dan.

alles gaat voorbij zei:
En ik vermoed/denk dat het vooral vrouwen onderling zijn die het stigma in stand houden.
Klik om te vergroten...
Dat denk ik niet, lees ook bovenstaande reacties maar hahaha


alles gaat voorbij zei:
Een slet is aan de ene kant niet aantrekkelijk natuurlijk, maar ik denk dat elke man het liever met een slet doet dan met een hoer. En ik vermoed/denk dat het vooral vrouwen onderling zijn die het stigma in stand houden.
Ik denk dat mannen er weinig tot geen baat bij hebben om het in stand te houden.
Ik denk dat er heel veel mannen zijn die sociaal niet handig genoeg zijn om sex te regelen (mij lukt dat in elk geval niet).
Klik om te vergroten...
En hoe matcht dit

Met dit:
alles gaat voorbij zei:
Dus als vrouwen hun sex wat minder streng zouden bewaken dan zou het een stuk makkelijker worden.
Klik om te vergroten...
Want als we onze seks minder bewaken, zijn we weer een slet en/of hoer en dan zijn we niet meer gewild (bij veel mannen). Das toch gek? Dat is dus een perfect voorbeeld van een ✹ dubbele standaard✹
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#20
ljuv zei:
Dat is dus een perfect voorbeeld van een ✹ dubbele standaard✹
Klik om te vergroten...
Maar waar komt het vandaan?
Er zijn vast mensen die het weten maar gek genoeg is het niet algemeen bekend. Er is vast een hele logische verklaring voor.

Waarom mogen vrouwen niet zoveel genieten van sex als een man?
Waarom verliest een vrouw dan haar eigenwaarde?
ljuv zei:
Dat denk ik niet, lees ook bovenstaande reacties maar hahaha

Klik om te vergroten...
Ja dat moet ik nog doen 😬
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."