Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPersoonlijkheidsstoornissen

Persoonlijkheidsstoornissen

200 antwoorden
27 weergaven
18-5-2026
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#1
TBS is Terbeschikkingstelling vande staat.

Iemand doet iets wat niet mag ( denk aan zware mishandeling, poging tot doodslag enz enz)

Maar iemand was b.v psychotische enof onder invloed van drugs dan word dat gezien als dat je niet geheel toerekeningsvatbaar bent voor wat je hebt gedaan..
Dan krijg je wel gevangenisstraf en daarna ga je naar een gesloten kliniek en dan langzaam aan rehabiliteren terug de maatschappij in. ( Soms met dwangverpleging enof met bepaalde voorwaarden via reclassering)

Mijn ex in dit geval. Woonde op straat (hij was toen 18/19 jaar) was extreem verslaafd ging met mensen om die jaren ouder waren en ook verslaafd en toen is er een keer een gedoe ontstaan over pep... Die zou door een "maat" gestolen zijn en hij en een andere hebben hem toen ja iets aan gedaan. Allemaal onder invloed van vanalles... :(

Dit was toen ik hem leerde kennen 16/17 jaar geleden. En ik dacht ach ja iedereen heeft een verleden he :lolol: Hij woonde nog op het terrein vande kliniek maar hij was bijna TBS vrij. En ik ja ben soms een ei....
Ik maak wel eens domme keuzes 🥚

Maar ik heb weer heel veel geleerd over mijzelf.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#2
N3K0 zei:
Mijn ex in dit geval. Woonde op straat (hij was toen 18/19 jaar) was extreem verslaafd ging met mensen om die jaren ouder waren en ook verslaafd en toen is er een keer een gedoe ontstaan over pep... Die zou door een "maat" gestolen zijn en hij en een andere hebben hem toen ja iets aan gedaan. Allemaal onder invloed van vanalles... :(

Dit was toen ik hem leerde kennen 16/17 jaar geleden. En ik dacht ach ja iedereen heeft een verleden he :lolol: Hij woonde nog op het terrein vande kliniek maar hij was bijna TBS vrij. En ik ja ben soms een ei....
Ik maak wel eens domme keuzes 🥚
Klik om te vergroten...
Tja, ik ga niet ontkennen dat al mijn keuzes weloverwogen en intelligent waren maar nee, dit was niet een van je beste moves. Maar goed
N3K0 zei:
Maar ik heb weer heel veel geleerd over mijzelf.
Klik om te vergroten...
Daar draait het leven om. Een ontdekkingstocht van jezelf. En nu ik terugkijk heb ik ook dingen geflikt dat ik nu denk Dirk, what were you thinking?

That's right, I wasn't thinking.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#3
LiveFastDieYoung zei:
Draadstarter weet duidelijk verschil niet tussen ADD en ADHD.
Klik om te vergroten...

ADD is een subtype van ADHD en wordt tegenwoordig ADHD-I (‘Inattentive’-type) genoemd. Het gaat dus - voor zover op dit moment gedefinieerd - om dezelfde hoofddiagnose/ontwikkelingsstoornis met andere symptomen primair op de voorgrond.

En de kenmerken die @Lemmy noemt zijn wel degelijk (ook) belangrijke kenmerken van ADD/ADHD-I.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Roze Olifant zei:
ADD is een subtype van ADHD en wordt tegenwoordig ADHD-I (‘Inattentive’-type) genoemd. Het gaat dus - voor zover op dit moment gedefinieerd - om dezelfde hoofddiagnose/ontwikkelingsstoornis met andere symptomen primair op de voorgrond.

En de kenmerken die @Lemmy noemt zijn wel degelijk (ook) belangrijke kenmerken van ADD/ADHD-I.
Klik om te vergroten...
Ik heb het toevallig. Die hyperactive is bij mij niet aanwezig, ik ben meer een dromer, snel afgeleid,, moeilijk leren, maar verder moet ik je heel eerlijk bekennnen dat ik me niet echt een "add-er" voel, ik voel me veel meer een "asperger" ( wat ik ook heb)
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#5
Roze Olifant zei:
ADD is een subtype van ADHD en wordt tegenwoordig ADHD-I (‘Inattentive’-type) genoemd. Het gaat dus - voor zover op dit moment gedefinieerd - om dezelfde hoofddiagnose/ontwikkelingsstoornis met andere symptomen primair op de voorgrond.

En de kenmerken die @Lemmy noemt zijn wel degelijk (ook) belangrijke kenmerken van ADD/ADHD-I.
Klik om te vergroten...
Klopt wat je zegt inderdaad, dat ontken ik zeker niet. Maar ook hierin gewoon, zijn er variaties.
Maar er heerst zo de stereotype van, ADHD/ADD = Druk zijn, vergeetachtig, weg zonen, moeilijk te concentreren of hyperfocus. Maar ADHD is zoveel meer dan dat, gelijk ik eerder aanhaalde, als je weet wat BPD inhoud, geloof me dat ADHD er tegen aan leunt qua symptomen, alleen minder intensief.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#6
N3K0 zei:
Ik heb ooit een relatie gehad met iemand die TBS heeft. 🙈
1.5 jaar later eindigde het in huiselijkgeweld. (Goh verassend he)

Soms maakt een mens( ik in dit geval) domme keuzes. En geloofde ik teveel in het beeld van hem wat ik in mijn hoofd had.
Dat hij het anders wou en weer een normaal leven kon opbouwen inde maatschappij.

Soms is oordelen misschien beter dan denk ach iedereen heeft een verleden who am I to judge :lolol: 🙈
Klik om te vergroten...

Wat mensen in het verleden gedaan hebben herhalen ze meestal. Voorspel voor mezelf meer van hetzelfde.
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik vind het sowieso wel oprecht belangrijk, om ongeacht de daden en gedrag, nog ergens het besef te hebben dat onderliggende ervaringe, traumas etc, de oorzaak hier van zijn. Vooral jeugdtrauma, en effectief te beseffen, ergens kunnen ze er niets aan doen, zijn ze idd soort van ziek. Neemt niet weg dat als je er mee te maken krijgt, je eigen gezondheid voorgaat, en je jezelf niet moet beschadigen voor iemand anders te helpen
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Lemmy zei:
Ik heb dat hier denk ik al aangehaald, maar ik ben al van jongsaf geïnteresseerd in "mentale afwijkingen". Zoals psychopathie, anti social personality disorder, borderline, u kent ze wel...

Twee van de beste voorbeelden van het eerste zijn Jimmy Savile en Ted Bundy. Natuurlijk zijn niet alle psychopaten moordenaars en necrofielen, maar kijk naar die valse charme, dat blijven lullen, dat manipuleren, dat soms naar boven komen van de ware, agressieve, persoonlijkheid.

Kunnen jullie die fascinatie begrijpen?


Klik om te vergroten...
Ik moet zeggen, dat ik het laatste interview van Ted Bundy wel interessant vond.
"Mentale afwijkingen" vind ik een ook een speciale titel voor dit onderwerp. Alle mensen zijn uniek en vormen een omgang met hun omgeving die afhankelijk is van vele factoren.
Was Ted Bundy ooit in een goede relatie met een vrouw, of was hij direct verslaafd aan porno en alcohol en ging hij daardoor zo doordraaien en verkrachten ed?
Ik hoop dat hij echt een afwijking had, anders vrees ik dat velen die opgroeien met porno vanaf hun 10de ook vreemde dingen gaan doen in hun leven.
Jeetje, ik moet er niet aan denken!
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dirkjan zei:
Ik heb het toevallig. Die hyperactive is bij mij niet aanwezig, ik ben meer een dromer, snel afgeleid,, moeilijk leren, maar verder moet ik je heel eerlijk bekennnen dat ik me niet echt een "add-er" voel, ik voel me veel meer een "asperger" ( wat ik ook heb)
Klik om te vergroten...

ASS en ADHD liggen dichtbij elkaar (hoe tegengesteld ze op een aantal vlakken in de praktijk misschien kunnen lijken, er is veel overlap in gedrag). Dat ze dichtbij elkaar liggen is ook letterlijk het geval in genetisch opzicht; mensen met autisme en ADHD delen bepaalde mutaties/veranderingen op hetzelfde gen.

Je hoort steeds vaker de term AuDHD vallen: de combinatie van ASS en ADHD die logischerwijs vrij frequent voorkomt. Vaak merkt iemand zelf en/of iemands omgeving dat één van de twee iets dominanter of duidelijker naar voren komt. Dat zal bij jou dan je autisme zijn. Kan per situatie/levensfase ook weer wat wisselen, maar hoeft niet.
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#10
Roze Olifant zei:
ASS en ADHD liggen dichtbij elkaar (hoe tegengesteld ze op een aantal vlakken in de praktijk misschien kunnen lijken, er is veel overlap in gedrag). Dat ze dichtbij elkaar liggen is ook letterlijk het geval in genetisch opzicht; mensen met autisme en ADHD delen bepaalde mutaties/veranderingen op hetzelfde gen.

Je hoort steeds vaker de term AuDHD vallen: de combinatie van ASS en ADHD die logischerwijs dan ook regelmatig voorkomt. Regelmatig merkt iemand zelf en/of iemands omgeving dat één van de twee iets dominanter of duidelijker naar voren komt. Dat zal bij jou dan je autisme zijn. Kan per situatie/levensfase wisselen, maar hoeft niet.
Klik om te vergroten...
Klopt idd, de symptomen, of hoe het lijkt voor de buitenwereld, zijn erg gelijkend, maar de oorzaak, wat er effectief in mensen omgaat wat niet zichtbaar is, verschilt wel gewoon zwaar.

Dat telt zowel voor asperger, maar ook persoonlijkheidsstoornissen.

Dat ze voor de buitenwereld, op elkaar gelijken, maakt het ook waarom het ook zo intens lang duurt, en extreem moeilijk is voor artsen, om een diagnose te maken.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Roze Olifant zei:
ASS en ADHD liggen dichtbij elkaar (hoe tegengesteld ze op een aantal vlakken in de praktijk misschien kunnen lijken, er is veel overlap in gedrag). Dat ze dichtbij elkaar liggen is ook letterlijk het geval in genetisch opzicht; mensen met autisme en ADHD delen bepaalde mutaties/veranderingen op hetzelfde gen.

Je hoort steeds vaker de term AuDHD vallen: de combinatie van ASS en ADHD die logischerwijs vrij frequent voorkomt. Vaak merkt iemand zelf en/of iemands omgeving dat één van de twee iets dominanter of duidelijker naar voren komt. Dat zal bij jou dan je autisme zijn. Kan per situatie/levensfase ook weer wat wisselen, maar hoeft niet.
Klik om te vergroten...
Interessant, dat wist ik niet. Volgens mij weet jij hier best wat vanaf.
LiveFastDieYoung zei:
maakt het ook waarom het ook zo intens lang duurt, en extreem moeilijk is voor artsen, om een diagnose te maken.
Klik om te vergroten...
Zeg dat wel, het was niet een kwestie van een formuliertje invullen maar mijn hele stamboom werd opgetrommeld. Ik hoefde nog net niet mijn schedel open te laten zagen.
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#12
Waar ik dan wel weer heel boos van kan worden, TikTok.
Waar het precies een trend is, of 'cool' is om bepaalde aandoeningen te hebben, en mensen erover liegen om er bij te horen. Ik ben oprecht blij dat er veel aandacht aan gegeven wordt, tegenover vroeger.. maar tegenwoordig heeft iedereen wel iets, om er bij te horen.
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dirkjan zei:
Interessant, dat wist ik niet. Volgens mij weet jij hier best wat vanaf.

Zeg dat wel, het was niet een kwestie van een formuliertje invullen maar mijn hele stamboom werd opgetrommeld. Ik hoefde nog net niet mijn schedel open te laten zagen.
Klik om te vergroten...
Inderdaad, ik had eerst diagnose, ADHD, al van vroeger. Toen Bipolair, en pas na 3 jaar intense therapie en onderzoek, teruggeschroefd naar ADHD, met tekenen van anti sociaal gedrag.
F
FelisLid
01-01-2024, 00:00
#14
Manu76 zei:
Was Ted Bundy ooit in een goede relatie met een vrouw, of was hij direct verslaafd aan porno en alcohol en ging hij daardoor zo doordraaien en verkrachten ed?
Klik om te vergroten...
Ted Bundy is altijd gestoord geweest, op 4-jarige leeftijd stond hij met een mes aan het bed van zijn zusje om haar bang te maken. Ze werd net wakker en was bang.

Hij had ook relaties met vrouwen en had zelfs een verloofde. Ze verliet hem en interessant genoeg leken alle vrouwen die hij vermoordde op haar: donker, lang, steil haar met een middenscheiding.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#15
LiveFastDieYoung zei:
Ik vind het sowieso wel oprecht belangrijk, om ongeacht de daden en gedrag, nog ergens het besef te hebben dat onderliggende ervaringe, traumas etc, de oorzaak hier van zijn. Vooral jeugdtrauma, en effectief te beseffen, ergens kunnen ze er niets aan doen, zijn ze idd soort van ziek. Neemt niet weg dat als je er mee te maken krijgt, je eigen gezondheid voorgaat, en je jezelf niet moet beschadigen voor iemand anders te helpen
Klik om te vergroten...
Bij mijn ex in dit geval.

Hij werd als klein kind opgesloten in zijn kamer. (Door zijn vader) En moest zijn behoeftes daar ook doen. Zijn oudere broer mocht wel mee weg zeg maar.
Ze werden alle 3 (2 kids plus moeder) mishandeld door pa als die dronken was.
Uiteindelijk is moeder weg gegaan maar vond eenzelfde soort man die door ging met mishandelingen en opsluiting in het kolen hok.

Toen mijn Ex 8//10 was ofzo is hij van internaat naar internaat gegaan en toen hij 18 was kwam hij op straat te staan. (In internaat drugs leren kennen)
Toen viel hij in een gat kwa opvang en dergelijke. En is hij 1.5 jaar dakloos geweest en nog meer drugs gaan gebruiken.
En uiteindelijk heeft hij dus ja iemand iets aan gedaan.

Diagnoses waren o.a
Hechtingstoornis.
Anti sociale persoonlijkheidsstoornis.
Drugs gebruiken (ploy)
Borderline
ADHD
Autisme.

Dus ja valt dan wel te verklaren dat mensen Uiteindelijk gekke dingen gaan doen. :( (Wil het daar natuurlijk niet mee goed praten)
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#16
N3K0 zei:
Bij mijn ex in dit geval.

Hij werd als klein kind opgesloten in zijn kamer. (Door zijn vader) En moest zijn behoeftes daar ook doen. Zijn oudere broer mocht wel mee weg zeg maar.
Ze werden alle 3 (2 kids plus moeder) mishandeld door pa als die dronken was.
Uiteindelijk is moeder weg gegaan maar vond eenzelfde soort man die door ging met mishandelingen en opsluiting in het kolen hok.

Toen mijn Ex 8//10 was ofzo is hij van internaat naar internaat gegaan en toen hij 18 was kwam hij op straat te staan. (In internaat drugs leren kennen)
Toen viel hij in een gat kwa opvang en dergelijke. En is hij 1.5 jaar dakloos geweest en nog meer drugs gaan gebruiken.
En uiteindelijk heeft hij dus ja iemand iets aan gedaan.

Diagnoses waren o.a
Hechtingstoornis.
Anti sociale persoonlijkheidsstoornis.
Drugs gebruiken (ploy)
Borderline
ADHD
Autisme.

Dus ja valt dan wel te verklaren dat mensen Uiteindelijk gekke dingen gaan doen. :( (Wil het daar natuurlijk niet mee goed praten)
Klik om te vergroten...

Inderdaad, het is niet goed te praten. Maar wel te begrijpen waarom, en te beseffen dat ze gewoon hulp nodig hebben. Ik zeg dit, vooral, omdat als je in een situatie terecht komt, dat je een relatie hebt, met iemand, waar dit aan de hand is. Het te kunnen plaatsen. Want wat ook is, partners van mensen die deze aandoeningen hebben, lopen oprecht traumas op door de relatie.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#17
N3K0 zei:
Bij mijn ex in dit geval.

Hij werd als klein kind opgesloten in zijn kamer. (Door zijn vader) En moest zijn behoeftes daar ook doen. Zijn oudere broer mocht wel mee weg zeg maar.
Ze werden alle 3 (2 kids plus moeder) mishandeld door pa als die dronken was.
Uiteindelijk is moeder weg gegaan maar vond eenzelfde soort man die door ging met mishandelingen en opsluiting in het kolen hok.

Toen mijn Ex 8//10 was ofzo is hij van internaat naar internaat gegaan en toen hij 18 was kwam hij op straat te staan. (In internaat drugs leren kennen)
Toen viel hij in een gat kwa opvang en dergelijke. En is hij 1.5 jaar dakloos geweest en nog meer drugs gaan gebruiken.
En uiteindelijk heeft hij dus ja iemand iets aan gedaan.

Diagnoses waren o.a
Hechtingstoornis.
Anti sociale persoonlijkheidsstoornis.
Drugs gebruiken (ploy)
Borderline
ADHD
Autisme.

Dus ja valt dan wel te verklaren dat mensen Uiteindelijk gekke dingen gaan doen. :( (Wil het daar natuurlijk niet mee goed praten)
Klik om te vergroten...

Wat heeft je ex gedaan, wil je dat ook vertellen, of is het te moeilijk?
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dirkjan zei:
Edmund Kempner was ook zo'n rare. Kan je hem? Extreem intelligent, welbespraakt, beer van een vent, zo geschift als een deur. Had seks met lijken en met hoofden, vermoorde tienermeisjes die hij lokte met liften.

Bekijk bijlage 57034
Klik om te vergroten...
Briljante scene uit de scerie mindhunters waar ze seriemoordenaar interviewen (fictie, gebaseerd op waarheid maar geen documentaire).

L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Manu76 zei:
Ik moet zeggen, dat ik het laatste interview van Ted Bundy wel interessant vond.
"Mentale afwijkingen" vind ik een ook een speciale titel voor dit onderwerp. Alle mensen zijn uniek en vormen een omgang met hun omgeving die afhankelijk is van vele factoren.
Was Ted Bundy ooit in een goede relatie met een vrouw, of was hij direct verslaafd aan porno en alcohol en ging hij daardoor zo doordraaien en verkrachten ed?
Ik hoop dat hij echt een afwijking had, anders vrees ik dat velen die opgroeien met porno vanaf hun 10de ook vreemde dingen gaan doen in hun leven.
Jeetje, ik moet er niet aan denken!
Klik om te vergroten...

Ik heb lang getwijfeld en je hebt eigenlijk gelijk. Had persoonlijkheidsstoornissen niet beter geweest?

@Roze Olifant Kan dit nog aangepast worden?
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#20
Casrus zei:
Wat heeft je ex gedaan, wil je dat ook vertellen, of is het te moeilijk?
Klik om te vergroten...

Kan jij je inbeelden, dat je vriendin, waar je verliefd op bent, random tig pillen slikt, een mes pakt, hysterisch wordt, straat oploopt, voor auto's begint te springen. En jijzelf, erbij staat, met een mindset van.. "oke, chill, even laten, dalijk praten?" en haar gewoon laat doen?

Is niet op zijn/haar story bedoeld, maar uit eigen ervaring. Dat dit soort dingen, soort van.. alledaags begonnen te zijn. niet de eerste keren, maar na een relatie van 2 jaar, leek het alsof het normaal was.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...7891011
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."