Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRijden onder drugs

Rijden onder drugs

103 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Steveo zei:
ga idd even proberen een betaalbare advocaat raadplegen..

dacht misschien zijn er mensen met soortgelijke ervaringen:wink:
Klik om te vergroten...
Eh... jammer genoeg wel. Sinds de laatste paar weken weet ik verdacht veel erover.
alvast; ga geen test doen als je van te voren al weer dat ie positief is.
Dan ben je nog verder van huis. Probeer op 1 of andere manier uitstel van die test te regelen en zorg dat is thc afbraakstoffen uit je urine komen. Er zijn wel detox middelen die werken. Niet in 2 dagen, maar het versneld het proces wat.
Of je gaat cheaten, is een risico wat je zelf moet weten/beslissen.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#2
Toch wel ff aangeven dat ik een amfetamine achtige stof (Wellbutrin) neem m.b.t. ADD en ik me, ondanks theoretisch druggebruik, hiermee beter kan focussen en mezelf een beter chauffeur vind dan zonder. Maar goed, da's dan weer een andere discussie, dat ook genoeg stof tot debat kan opleveren.

Los hiervan vind ik drugsgebruik achter het stuur levensgevaarlijk.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb na mijn laatste research 2 dagen (vandaag dus óók niet)
Niet Willen auto rijden.
h
heyolLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hey

Zelf rijdt ik nooit onder invloed. Ken wel mensen die het wel doen.
Deze zeggen echter dat wanneer de politie je aanhoudt, ze niet zomaar een
drugstest mogen afnemen zoals ze wel bij alcoholtesten doen.

Ze zeggen dat de politie enkel een drugstest mag doen nadat
er een paar objectieve fysieke kenmerken zijn vastgesteld, dus dat
het niet willekeurig of snel mag gelijk bij een alcoholtest.

En is iemand al ooit aangehouden voor rijden onder invloed? Wat waren de ervaringen?

Thnksss, wet van Belgica trouwens
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#5
heyol zei:
Deze zeggen echter dat wanneer de politie je aanhoudt, ze niet zomaar een
drugstest mogen afnemen zoals ze wel bij alcoholtesten doen.
Klik om te vergroten...
Geen idee, hoe dit in de praktijk werkt, maar als ze nog maar vermoeden dat je niet nuchter bent kun je al getest worden hoor. Objectieve fysieke kenmerken zijn nogal een breed begrip :P

heyol zei:
En is iemand al ooit aangehouden voor rijden onder invloed? Wat waren de ervaringen?
Klik om te vergroten...
Ben 1x getesd voor drugs. Verder alcohol controles. Maar mijn ervaringen met controles zijn over het algemeen goed hoor. Niet te moeilijk doen tegen ze.
Maar ben nog nooit specifiek voor een drug test stilgezet.
G
GipsysoulLid
01-01-2024, 00:00
#6
Kost teveel geld ook, een drugstest! Ik (en nog 500) andere reden na masters of hardcore ook een fuik in. Blazen en doorrijden. Ze weten echt wel dat je dat wat in je mik heb zitten 😜.
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#7
barbieornot? zei:
reden na masters of hardcore ook een fuik in
Klik om te vergroten...
ja, maar das anders vind ik. Daar kun je bijn op rekenen dat je na een festival een fuik inrijdt.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#8
Rijden met drugs op vind ik echt belachelijk egoïstisch gedrag. Je brengt naast jezelf ook nog eens je bijrijders en onschuldige omstanders in gevaar.

Daarnaast ben je niet verzekerd als het misgaat. Dus worst case scenario rij je iemand aan en kun je ook nog eens een lange tijd schadevergoeding gaan betalen.

Wat mij betreft mag dit nog veel harder worden aangepakt.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik werd vorig jaar, in België, aan de kant gezet voor een alcohol controle. Er gewoon willekeurig uitgepikt met andere chauffeurs.

Na de alcoholtest, die ‘Safe’ was, vroeg de agent of ik ooit al cannabis gebruikt had. 😂 Vreemde vraag vond ik dat, aangezien ik onder invloed was van amfetamines (op doktersvoorschrift). Ik heb gewoon ontkent, rustig alle vragen beantwoord en mocht al snel verder rijden.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Rijden onder invloed van een stof, die de rijvaardigheid kan beïnvloeden is echt een maatschappelijk kwaad.
En hoe hoog, of hoe zwaar de straffen ook zijn,
Men gaat gewoon dóór.
Tegenwoordig met het verkeer van nu, het kan gewoon echt niet meer!
Net zoals bellen achter het stuur.
Ontzettend gevaarlijk. Iedereen weet Dit.
En dan toch nog: dóór gaan!!
En als het je dan toch gebeurd is, dat er een ongeval heeft plaatsgevonden, en jij, je had gebruikt, één ding staat vast.
Je vergeeft jezelf deze ellende noooooit meer!
En denk eens aan die ander.
Die toevallig op het verkeerde moment op de verkeerde plaats was.
Die er helemaal niets aan kon doen.
Kan jij jezelf nog recht in de spiegel aankijken?!? Nou??
Ik was en ben geen heilige. Nee.
Ik heb jaaaren geleden óók gereden met drank op. Ja.
Maar nu...echt, noooit meer. Nee. Basta!
En ik heb geluk gehad. Maar, ikzelf ben aangereden door een dronken GAK arts !!
Daarvan heb ik nu nog steeds een erfenis....
Vaak migraine. Hij reed me vanachter aan. En hoe!!

Kom op mensen.
DOE DIT NIET
NIET RIJDEN EN DRINKEN
BLIJF VAN DE KUTTELEFOON AF!!!

Ga eens naar de publieke tribune van de politie rechter.
Je zult je verbazen.
Zo ontzettend veel mensen, die dachten, dat ze nog altijd goed konden rijden....
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Heb verder weinig toe te voegen hier denk ik. Ik ga de eerste steen niet gooien.

Hier nog zo een soort topic btw https://drugsforum.nl/threads/rij-jij-auto-onder-invloed-van-cannabis.66257/
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
De speekseltest wordt niet preventief ingezet, voornamelijk omdat 'ie daarvoor te duur is. Daarom wordt de speekseltest in principe alleen ingezet bij een vermoeden van drugsgebruik. Maar dat vermoeden is er al snel, bijvoorbeeld omdat je grote pupillen hebt, rode ogen, of je 'vreemd' gedroeg (volgens de agent).

Bovendien wordt er bij een ongeval meestal wel een speekseltest afgenonen. Als je onder invloed blijkt te hebben gereden dan ben je niet verzekerd dus dat worden dan heel dure grappen.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Waar ligt de lijn dan?
Op gewoon drugs ongeacht niveau van intoxicatie?

Hoe geintoxiceerd is teveel?
Moeten we mensen met slapeloosheid ook en weg verbod geven?
Angst?
Depressie?

Moeten we mensen verbieden omdat hun fouten kunnen maken.

Verbieden verbieden verbieden.
G
GoldenGrowLid
01-01-2024, 00:00
#14
ik ben gepakt met thc.. had net m'n rijbewijs.
politie mag altijd een speekseltest afnemen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Het gaat er niet om om " alles te verbieden, " maar, er zijn op wetenschappelijke basis, grenswaarden gesteld.
Ikzelf heb overigens de grenswaarde " 0,00 " voor mijzelf opgesteld, maar, voor iedereen gelden grenswaarden.
Ga je daar overheen, wel, dan staan daar gevolgen op.
Zeg nou zelf.
Je zit op 1,0 promille alcohol en je maakt brokken, waardoor er iemand in een rolstoel belandt.
Kun jij jezelf nog recht aankijken? Nou?
Goddank is er bij mij, Toen Ik nog aan de zuiperij zat, niets gebeurd!
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Nee daarom rijd ik niet onder invloed.
Simpel.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
AphexTwin zei:
Toch wel ff aangeven dat ik een amfetamine achtige stof (Wellbutrin) neem m.b.t. ADD en ik me, ondanks theoretisch druggebruik, hiermee beter kan focussen en mezelf een beter chauffeur vind dan zonder. Maar goed, da's dan weer een andere discussie, dat ook genoeg stof tot debat kan opleveren.

Los hiervan vind ik drugsgebruik achter het stuur levensgevaarlijk.
Klik om te vergroten...
Dit is inderdaad een probleem. Er zijn in Nederland honderdduizenden mensen die een vorm van medicatie nemen waarmee ze niet mogen rijden. De wetgever heeft geen rekening gehouden met tolerantie, wat ervoor zorgt dat patiënten na een gewenperiode van 2 weken wel weer kunnen rijden. Eigenlijk moeten al die patiënten dus met het openbaar vervoer naar alles reizen. Maar voor veel van hen is dat geen optie.
Het KNMP heeft al jaren geleden een brandbrief gestuurd naar de Tweede Kamer, dat het zo niet gaat. Het ministerie van Justitie heeft herhaaldelijk laten weten dat het in de toekomst met een uitzondering voor patiënten zou komen. Maar dat is tot op heden niet gebeurd.
Dan moet je dus hopen dat een rechter de situatie van patiënten wel meeweegt, tegen de Verkeerswet in, mocht je gepakt worden. Maar als je zelf dan ook maar een mini-foutje maakt, dan ben je al de lul.

www.knmp.nl

KNMP vraagt oplossing voor honderdduizenden patiënten die positief blijken in speekseltest

De KNMP pleit voor een oplossing voor honderdduizenden patiënten die door hun medicatiegebruik positief blijken in de speekseltest. De speekseltest die het ministerie van Justitie hanteert bij weggebruikers, geldt ook voor patiënten die geneesmiddelen gebruiken. Hierdoor zijn patiënten die...
www.knmp.nl www.knmp.nl
B
BuuLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik weet dat mijn mening niet populair is rondom dit onderwerp. Maar ik blijf van mening dat wanneer je na een feest nuchter naar huis rijdt je gevaarlijkere situaties creëert dan wanneer je op een feest zo'n 0-150mg amfetamine hebt gebruikt.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Daar komt nog bij dat de overheid totaal onevenredigt straft bij het rijden onder invloed van medicijnen of drugs, in vergelijking met alcohol.
Je mag zelfs legaal rijden met 2 glazen alcohol op (behalve als je beginnend bestuurder bent). Die twee glazen alcohol komt overeen met twee tot drie keer zo grote kans kans op een ongeval. Maar dat mag dus nog gewoon. Je krijgt dan geen boete en je mag gewoon verder rijden na de politie-controle. Als je een ongeval krijgt dan ben je ook nog gewoon verzekerd.
Dus bij alcohol is een verdubbeling van de kans op een ongeval acceptabel.

Als je met cannabis of voorgeschreven benzodiazepines gaat rijden, dan is de kans op een ongeval 1 tot drie keer zo groot. Het risico is dus ten hoogste evenveel als een toegestane hoeveelheid alcohol.
Zo'n situatie wordt doorgaans bestraft met een rijontzegging van bijna een jaar en een boete rond de 1000 euro. Of nog strenger als het al vaker is gebeurd.
Nog even bovenop het ingrijpende onderzoek op het politiebureau waar je uren moet wachten en dan verplicht bloed moet afstaan.

www.vice.com

Stoned rijden is niet zo gevaarlijk als de overheid het doet lijken

Niemand gaat beter rijden van wiet, maar medische cannabisgebruikers mogen nu in principe nooit meer de weg op, en dat is sterk overdreven.
www.vice.com www.vice.com
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#20
met pep op alleen soms

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."