Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGepakt met speekseltest (BELGIE)

Gepakt met speekseltest (BELGIE)

43 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
K
Klaasvaak91Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ben nu voor de eerdte keer gepakt in de 12 jaar dat ik mijn rijbewijs heb ik vraag me echt af wat mijn straf zal worden ? Iemand een idee ?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Nee, waarde Ganggang.
Dat lang te traceren stofje met de naam tetrahydrocannabinol is enig in zijn soort.
Sterker nog
Er is niet één andere stof bekend dan thc, die zo ontzettend lang in je lijf blijft zitten.
Coke, en amfetamine zijn na een dag of 5 verdwenen.
Maar, even naar een andere post hierboven.
Het gaat mbt hrt vaststellen van de grenswaarden totaal niet om " of je al of niet wat voelt".
Het gaat er om, dat de wetgever ervan uitgaat, na testen, dat bij een zekere grenswaarde, de rijvaardigheid substantieel vermindert. Bij iedereen. Dat staat gewoon vast.
En dan kan je wel zeggen van: ik blow zoveel, dat ik niks voel na een joint of 5, (ik noem maar wat) nee, je rijbekwaamheid is gewoon verminderd.
Toen ik nog dronk, of nee nog zoop, kon ik naar mijn idee rustig met een glas of 10 naar huis rijden.
Alleen:...dat is domweg kolder van de bovenste plank.
Dat is gewoon niet waar.
Zoals ik al zei, de wetgever heeft, na uitgebreid testen van proefpersonen, vastgesteld wanneer de rijvaardigheid te ver is aangetast.
Aan de hand van die proeven zijn die waarden dus vastgesteld, en bij wet geregeld.
Of je nou wel, of niet iets voelt.
Als je een zandpijp gerookt hebt, zit je zeer waarschijnlijk wel een week boven de grens...ook al voel je je nuchter, of niet.
s
storememLid
01-01-2024, 00:00
#3
Volgensmij is coke na enkele inname binnen 4 tot 6 uur uit je speeksel en bij flinke inname enkele uren later.
Zaterdag gebruik kan onmogelijk dinsdag nog sporen in je speeksel achter laten en zeker ook niet in je bloed.
Dus of ts liegt of de testen zijn volledig onbetrouwbaar...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wat denk je zelf?
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#5
Klaasvaak91 zei:
Ik ben nu voor de eerdte keer gepakt in de 12 jaar dat ik mijn rijbewijs heb ik vraag me echt af wat mijn straf zal worden ? Iemand een idee ?
Klik om te vergroten...
Hoop dat je 'm lang kwijt bent
K
Klaasvaak91Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Alee bedankt ik heb wel niemand schade berokkent he en was nie zcht onder invloed was 13 u na ik geblowd had …
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#7
Klaasvaak91 zei:
Alee bedankt ik heb wel niemand schade berokkent he en was nie zcht onder invloed was 13 u na ik geblowd had …
Klik om te vergroten...
Je moet je niet verantwoorden voor die kroket. Ik citeer ff een post van'm vanuit dit topic:
FredKroket zei:
Voor THC is dit inderdaad lastig. Blow zelf ook wel aardig wat dus als ik een keer word aangehouden ben ik benieuwd wat er gaat gebeuren.
Klik om te vergroten...
Dus uit zijn post maak ik op dat hij zelf wel met de auto rijd de dag nadat hij geblowd heeft.
Beetje hypocriet niet @FredKroket ? Of stap je de komende 4 dagen je auto niet in als je een een jointje hebt gerookt?

Als ik een keertje op een avond een jointje heb gerookt dan rijd ik de dag nadien ook gewoon, ik denk dat ik voor veel blowers spreek.
Is dat een onveilige situatie creëren? Neen
Is het een misdrijf? Als je gepakt word met een speekseltest wel, helaas en achterlijke regel vind ik zelf.
Vind ik dat jij je rijbewijs moet afgeven? Beslist niet.
Je bent geen hersenloze crimineel als je de dag na dat je een jointje hebt gerookt in de auto stapt.

@Klaasvaak91 wat jij de laatste periode hebt ondernomen... kan ik alleen maar mijn petje voor afdoen. Blij te lezen dat het je zo goed gaat zonder wiet en slaapmiddelen!
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#8
Klaasvaak91 zei:
Alee bedankt ik heb wel niemand schade berokkent he en was nie zcht onder invloed was 13 u na ik geblowd had …
Klik om te vergroten...
Ah zo, dat veranderd de zaak. Dan hoop ik dat het meevalt!
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#9
mandragora zei:
Je moet je niet verantwoorden voor die kroket. Ik citeer ff een post van'm vanuit dit topic:

Dus uit zijn post maak ik op dat hij zelf wel met de auto rijd de dag nadat hij geblowd heeft.
Beetje hypocriet niet @FredKroket ? Of stap je de komende 4 dagen je auto niet in als je een een jointje hebt gerookt?

Als ik een keertje op een avond een jointje heb gerookt dan rijd ik de dag nadien ook gewoon, ik denk dat ik voor veel blowers spreek.
Is dat een onveilige situatie creëren? Neen
Is het een misdrijf? Als je gepakt word met een speekseltest wel, helaas en achterlijke regel vind ik zelf.
Vind ik dat jij je rijbewijs moet afgeven? Beslist niet.
Je bent geen hersenloze crimineel als je de dag na dat je een jointje hebt gerookt in de auto stapt.

@Klaasvaak91 wat jij de laatste periode hebt ondernomen... kan ik alleen maar mijn petje voor afdoen. Blij te lezen dat het je zo goed gaat zonder wiet en slaapmiddelen!
Klik om te vergroten...
Ben het met u eens
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
13 uur na het roken van een joint is niet voldoende om de thc uit het lichaam te kunnen krijgen. Je voelt je misschien wel nuchter maar je bent het domweg niet....als je gecontroleerd wordt is de kans dat je ellende krijgt, levensgroot.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Zandman zei:
13 uur na het roken van een joint is niet voldoende om de thc uit het lichaam te kunnen krijgen. Je voelt je misschien wel nuchter maar je bent het domweg niet....als je gecontroleerd wordt is de kans dat je ellende krijgt, levensgroot.
Klik om te vergroten...
De vraag is alleen of na zo'n periode de thc nog effect heeft op je rij kwaliteiten
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#12
FredKroket zei:
De vraag is alleen of na zo'n periode de thc nog effect heeft op je rij kwaliteiten
Klik om te vergroten...
Vanuit mijn ervaring heeft het geen enkele invloed op mijn rij-kwaliteiten, ik voel me 100% nuchter de dag nadien. Als je wat slechter/minder geslapen hebt die nacht ' zonder joint' heeft dat meer invloed dan een jointje dat je dag ervoor hebt gerookt. Eigenlijk 'ik breng ze niet op ideeën' zoude ze dan eerder mensen kunnen straffen die wat slechter geslapen hebben ipv de mensen die de dag ervoor een jointje hebben gerookt.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#13
De Zandman zei:
13 uur na het roken van een joint is niet voldoende om de thc uit het lichaam te kunnen krijgen. Je voelt je misschien wel nuchter maar je bent het domweg niet....als je gecontroleerd wordt is de kans dat je ellende krijgt, levensgroot.
Klik om te vergroten...
Klopt, maar ik ben het alleen al op mijn vorige en huidige jobs tegengekomen, dat er zoveel vb na hun late shift of zondag cannabis roken, als ze volgende dag moeten werken. Echt als de normaalste zaak, zoals je 's avonds 1 of 2 Duveltjes (8.5% bier) drinkt. Maar die alcohol is 8-10u later wel uit je lijf, THC helaas vr de gebruikers niet, ook al ben je nuchter.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#14
mandragora zei:
Vanuit mijn ervaring heeft het geen enkele invloed op mijn rij-kwaliteiten, ik voel me 100% nuchter de dag nadien. Als je wat slechter/minder geslapen hebt die nacht ' zonder joint' heeft dat meer invloed dan een jointje dat je dag ervoor hebt gerookt. Eigenlijk 'ik breng ze niet op ideeën' zoude ze dan eerder mensen kunnen straffen die wat slechter geslapen hebben ipv de mensen die de dag ervoor een jointje hebben gerookt.
Klik om te vergroten...
Ik weet niet of je dat kan stellen maar er zou beter onderzoek naar gedaan moeten worden voordat er zulke wetgeving aangenomen wordt.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
FredKroket zei:
Ik weet niet of je dat kan stellen maar er zou beter onderzoek naar gedaan moeten worden voordat er zulke wetgeving aangenomen wordt.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat een dergelijk onderzoek uitwijst dat de thc inderdaad lang tot zeer lang aanwezig is in je lichaam.
En dat houdt in, dat je, al voel je jezelf nuchter, dat je dit simpelweg niet bent.
Hoe vervelend dat ook is.
Waar beter onderzoek naar gedaan moet worden, is het gehalte aan thc wat de grenswaarde betreft.
Is er onderzocht of die grens idd de grens is van het aanwijsbaar onder invloed zijn in die mate, dat het duidelijk aantoonbaar is?
In die zin, dat het duidelijk tot minder goed rijden leidt?
Dat vraag ik me af...
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#16
FredKroket zei:
Ik weet niet of je dat kan stellen maar er zou beter onderzoek naar gedaan moeten worden voordat er zulke wetgeving aangenomen wordt.
Klik om te vergroten...
Het blijft indd een lastige kwestie..

Er is en word juist veel onderzoek hiernaar gedaan. Het probleem ligt hem echter in het feit dat het praktisch onmogelijk is om een grenswaarde vast te stellen die bijvoorbeeld rekening kan houden met tolerantie. De grenswaarde is vastgesteld d.m.v. testen op personen zonder tolerantie. Dit is daarom ook vaak een verweer van mensen die reden onder invloed van THC, maar rechters gaan hier niet in mee.

Citaat uit jurisprudentie: “Daarbij verdient vermelding dat de grenswaarden uitgaan van niet-gewende gebruikers. In antwoord op de Kamervragen – waarin de minister werd gevraagd naar bekendheid met een recent onderzoek van Yale waaruit zou blijken dat THC-concentratie die in het bloed wordt aangetoond geen consistente voorspeller is voor verminderde rijvaardigheid – wordt dit punt als volgt geadresseerd: Zoals bij gebruik van elk medicijn kunnen verschillende factoren van invloed zijn op de werking van het medicijn. Hierbij kunt u denken aan gewenning die na enkele weken of maanden kan optreden, het tijdsinterval van het gebruik, de manier van inname of de impact van de onderliggende aandoening op de persoon. Het is onmogelijk om als wetgever met al deze individuele factoren rekening te houden. Om misbruik van (medicinale) drugs in het verkeer te voorkomen, zijn daarom uniforme limieten voor gebruik in de wet vastgelegd”

Hier ook nog een stukje uit jurisprudentie over de aantoonbaarheid van THC in het bloed en de tijdsduur.

“Hof ’s-Hertogenbosch 9 maart 2021, ECLI:NL:GHSHE:2021:680, waarin passages uit een toxicologisch onderzoek door twee toxicologen van het NFI worden geciteerd. Het ging in deze zaak om een gewende gebruiker die 7,4 ug/l thc in zijn bloed had, nadat hij naar eigen zeggen zijn laatste joint 13,5 uur eerder had gerookt, een situatie die zich laat vergelijken met uw zaak. Met betrekking tot deze waarde luidden de bevindingen van de toxicologen als volgt: Het is mogelijk dat eventueel regelmatig cannabisgebruik van vóór 8 september 2018 14:00 uur nog zichtbaar is in het bloed dat op 9 september 2018 om 06:25 uur is afgenomen. Het is echter niet waarschijnlijk dat de totale gemeten THC -concentratie van 7,4 microgram per liter bloed afkomstig is van cannabisgebruik van vóór 8 september 2018 14:00 uur.”

Toen de wet, uit mijn hoofd, in 2007 vorm werd gegeven is aangegeven dat bij het niet kunnen vaststellen van een grenswaarde, deze grenswaarde vervolgens op 0 gezet zou worden. Dus dan zou je al helemaal snel de pineut zijn.

Er is al genoeg weerstand te vinden in rechterlijke uitspraken en er zijn al genoeg kamervragen over gesteld, wat ervoor zorgt er nog altijd onderzoeken worden gedaan en komen. Een eerlijkere manier van het vaststellen van een grenswaarde voor een gebruiker zou natuurlijk fijn zijn, maar omdat ze niet iedereen een persoonlijke grenswaarde kunnen geven, moeten ze ergens een lijn trekken. Ik verwacht ook dat het echt nog wel een tijd zo zal blijven.
K
Klaasvaak91Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Brief van de speeksel analyse is binnen negatief resultaat 👍 word ik nu nog vervolgd of iet?
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Klaasvaak91 zei:
Brief van de speeksel analyse is binnen negatief resultaat 👍 word ik nu nog vervolgd of iet?
Klik om te vergroten...

Als het negatief is, dan lijkt dat me van niet. In Nederland vervalt de zaak in ieder geval als je onder de grenswaarde zit. Lijkt me niet anders in België, als de uitslag negatief is.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Vwb de Belgische manier van aanpak is niets zeker of onzeker.
Het kan daar heel raar verlopen....
K
Klaasvaak91Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Ikzelf denk dat hier niets mee gaat gebeuren ze hebben toch wel andere dingen te doen zeker in de plaats van het werkvolk te kloten !

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."