Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDoodvonnis voor Saddam Hussein

Doodvonnis voor Saddam Hussein

39 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
D
DerangedLid
01-01-2024, 00:00
#1
Cliche.
D
DerangedLid
01-01-2024, 00:00
#2
BAGDAD - Tegen de voormalige Iraakse president Saddam Hussein is zondagochtend de doodstraf uitgesproken. Saddam werd schuldig bevonden aan de massamoord op 148 mannen in het dorp Dujail in 1982. De oud-dictator is veroordeeld tot dood door ophanging.

Saddam heeft zichtbaar aangedaan gereageerd op het doodvonnis. Trillend schreeuwde Saddam: "Lang leve Irak. Lang leve het Iraakse volk. Allah is groter dan de bezetter." Vier bewakers voerden de voormalige president daarna met de handen op zijn rug uit de rechtszaal.

Saddam heeft eerder gezegd dat hij in het geval van een doodsvonnis het vuurpeloton verkiest boven de strop. Dat zou volgens hem de juiste manier zijn om een voormalige militair leider ter dood te brengen. Het vonnis luidde echter dood door ophanging.

Beroep

Het doodvonnis zal in het Iraakse rechtssysteem automatisch worden bekeken door een beroepsrechtbank. De beroepsprocedure begint maandag, meldde een woordvoerder van het Iraakse Hoog Strafgerechtshof zondag.

Wanneer de negen rechters van die rechtbank twijfelen aan het vonnis, kan Saddam opnieuw worden berecht. Wanneer zij de uitspraak bekrachtigen, wordt het doodvonnis binnen dertig dagen uitgevoerd.

Gratie voor Saddam of zijn handlangers is niet mogelijk. Volgens de statuten van het Iraaks Hoog Strafgerechtshof kan geen enkele autoriteit, zelfs niet de president, een veroordeelde gratie verlenen of de straf verlichten.

Schijnvertoning

Het vonnis is volgens de advocaten van de oud-dictator een schijnvertoning. "Dit is een schijnvertoning en een vonnis dat komt van een valse en illegale rechtbank die is gecreëerd door de Amerikaanse bezetter, die niet eens kan voorzien in een eerlijke rechtszaak", zei advocaat Bushra al-Khalil in Ammam, waar de groep advocaten is gevestigd.

Vreugde

Een uitbarsting van vreugde heeft zondag plaatsgevonden in Sadr-City, een van de belangrijkste sjiitische voorsteden van de Iraakse hoofdstad Bagdad. Vlak nadat via een vertraagde televisie-uitzending was te zien hoe de oud-dictator Saddam Hussein het vonnis dood door ophanging hoorde, gingen mensen massaal de straat op. Ze zwaaiden met vlaggen, verwierpen Saddam en roemden hun leider, de radicale geestelijke Muqtada al-Sadr.

In de rest van Bagdad geldt zondag een volledig uitgaansverbod, uit angst voor een woedende reactie van de soennitische aanhangers van Saddam. Ook in de opstandige provincies Diyala en Salaheddin mag niemand zich op straat vertonen.

In de soennitische stad Dawr, vlakbij Saddams geboortestad Tikrit, verzamelden zich juist aanhangers van de verdreven leider. Volgens de politie scandeerden ze leuzen als "Met ons bloed en onze ziel zullen wij je verlossen, Saddam".

Ramsey Clark

De voormalige Amerikaanse minister van Justitie Ramsey Clark is zondagochtend verwijderd uit de rechtszaal. Clark leidt een internationaal team van advocaten van Saddam en zijn zeven handlangers.

Clark werd al aan het begin van de dramatische zitting verwijderd, omdat hij de rechtbank zou hebben beledigd. Clark had rechter Rauf Abdel Rahman een memo gestuurd waarin hij het Iraaks Hoog Strafgerechtshof beschuldigde van "een schijnvertoning".

De rechter voegde hem in het Arabisch toe: "Nee, u bent de schijnvertoning. Verwijder hem, eruit." Daarna schreeuwde hij in het Engels: "Eruit, eruit! U komt uit Amerika en maakt het Iraakse volk belachelijk."

Clark heeft eerder al gezegd dat de rechtszaak tegen de voormalige president politiek beïnvloed was en dat een doodsvonnis tegen Saddam "de gerechtigheid van de overwinnaar" zou zijn.

Straffen:

Doodvonnis: Saddam Hussein
Doodvonnis: voormalig Iraaks opperrechter Awad Hamed el-Bander
Doodvonnis: Barzan Ibrahim al-Tikriti (halfbroer van Saddam, hoofd van de gevreesde inlichtingendienst Mukhabarat)
Levenslang: voormalig vicepresident Taha Yassin Ramadan
Vijftien jaar gevangenisstraf: drie medeverdachten
Vrijgesproken: een medeverdachte
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
r
reggae-weedjunkLid
01-01-2024, 00:00
#4
zo hoort het
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#5
l
lotLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hij heeft het verdient!
Geen medelijden met niemand behalve de slachtoffers.
Laat hem wegkwijnen in de hel!
r
reggae-weedjunkLid
01-01-2024, 00:00
#7
Het zou mooier zijn om hem eerst te martelen
m
matthijsLid
01-01-2024, 00:00
#8
Fijn dat mensen in Nederland niet hetzelfde gedachtengoed hebben als Sadam Hussein
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Justice is served.

Hij heeft de doodstraf zeker verdiend.
Maar via ophaning? Dat is zo middeleeuws. Mens-onwaardig ook eigenlijk.
Ok, hij heeft ook heel veel mensen een pijnlijke dood tegemoet laten gaan, als je daarnaar kijkt is het aan de ene kant wel een beetje rechtvaardig. Maar toch, ophanging is toch niet meer van deze tijd?
d
disasterLid
01-01-2024, 00:00
#10
reggae-weedjunk zei:
Het zou mooier zijn om hem eerst te martelen
Klik om te vergroten...

Misschien hadden ze dat al gedaan :P
P
Psychonaut1976Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Play_bunny zei:
Justice is served.

Hij heeft de doodstraf zeker verdiend.
Maar via ophaning? Dat is zo middeleeuws. Mens-onwaardig ook eigenlijk.
Ok, hij heeft ook heel veel mensen een pijnlijke dood tegemoet laten gaan, als je daarnaar kijkt is het aan de ene kant wel een beetje rechtvaardig. Maar toch, ophanging is toch niet meer van deze tijd?
Klik om te vergroten...

Niks in die gebieden waar hij vandaan komt is van deze tijd toch?
Hij wordt gewoon op hun manier omgebracht..
I
ImkeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hij komt er toch wel makkelijk vanaf.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Saivy zei:
Hij komt er toch wel makkelijk vanaf.
Klik om te vergroten...

Hoezo vind je dat?
m
matthijsLid
01-01-2024, 00:00
#14
Saivy zei:
Hij komt er toch wel makkelijk vanaf.
Klik om te vergroten...

Ja inderdaad. Ik vind het makkelijk om hem te vermoorden. Ook voor hem zelf.
Confrontatie met slachtoffers enz. is misschien beter...maak zijn leven echt fokking zuur.
I
ImkeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dan hoeft geen pijn meer te dragen, en kan ie ook niet inzien wat ie verkeerd deed, hij ziet totaal niet meer af en dat vind ik jammer. Ik vind levenslange opsluiting beter, maar dan wel zonder enige vorm van comfort.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Aha op die manier.
Ja daar zit wat in.
Aan de andere kant denk ik dan, volgens mij heeft die man geen spijt, en is dat nutteloze moeite en tijd. Kijk maar naar de uitspraken die hij tijdens het proces heeft gedaan. Hij vind niet dat hij iets fout gedaan.
Denk je dat je zo iemand zover kan krijgen dat ie dat wel gaat inzien?
m
matthijsLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hij hoeft het niet in te zien..
Just give him hard times.
I
ImkeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Misschien heeft ie wel spijt maar toont ie dat gewoon niet, het is het proberen waard vind ik, aan de andere kant kost dat wel weer veel tijd en geld..
N
NemanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Tja zeer jammer, ben principieel tegen de doostraf, in welk geval dan ook.
M
MarlonLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik ben ook tegen de doodstraf, altijd... Dus ook nu...
ik moet eerlijk zeggen dat ik ook een beetje schrok van de reactie van onze premier... ging echt ver...

Ik vind het sowieso jammer hoe het gegaan is in dit proces, het is geen eerlijk proces geweest... Daardoor gaat de waarde er zo vanaf, laat hem maar EERLIJK berecht worden, voor ALLES wat hij gedaan heeft... En laat hem dan maar zijn leven doorbrengen in de gevangenis, maar laat ieder slachtoffer zijn recht halen... En niet bij een poppenkast die alleen gemaakt is om hem zo snel mogelijk de doodstraf te geven, maar bij een echt tribunaal, waarbij naar alles gekeken wordt, zodat het veel waardevoller is als de slachtoffers eindelijk hun gelijk halen... En iets waarmee die slachtoffers naar de voorstanders van sadam kunnen zwaaien, kunnen aantonen dat er door een eerlijke rechtzaak bepaald is dat zij degene zijn die het slachtoffer is en niet sadam...
Ik weet dat ik het me nu allemaal iets te romantisch voorstel, maar zoals het nu gebeurd is, is bijna het meest rampzalige scenario wat voor te stellen is.

Bovenal ben ik tegen de doodstraf, mensen mogen imo niet oordelen over het leven van een ander, dat mag een moordenaar niet, een dictator niet, een rechter niet...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."