Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPartij Legalisering Drugs Nederland (PLDN) opgericht

Partij Legalisering Drugs Nederland (PLDN) opgericht

82 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#1
vode zei:
Waarom denken mensen meteen dat iedereen dan aand e drugs gaat zitten? Dan heb je wel een vertekend beeld van de mensen in nederland, denk je nou echt dat die geen eigen keuzes kunnen maken? geen ja of nee kunnen zeggen? geen prioriteiten hebben?
Klik om te vergroten...
70% van de jongeren tegenwoordig zeker niet nee.
de ouderen zullen zich wel kunnen inhouden.
drugs blijven "stoer" bij veel jongeren.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#2
vode zei:
Waarom denken mensen meteen dat iedereen dan aand e drugs gaat zitten? Dan heb je wel een vertekend beeld van de mensen in nederland, denk je nou echt dat die geen eigen keuzes kunnen maken? geen ja of nee kunnen zeggen? geen prioriteiten hebben?
Klik om te vergroten...

Volmondig NEE

Mensen zijn beinvloedbaar, zo enorm beinvloedbaar, dat ik denk dat eigenlijk ALLE keuzes die we maken uiteindelijk zijn ontstaan door invloeden van buitenaf. Cultuur, opvoeding, dat bepaald je keuzes in het leven. Als jij in iran was opgegroeid liep je nu met een burka 5 meter achter je uitgehuwelijkte man, en weet je, je zou het nog normaal vinden ook ! Dus nee, mensen maken geen eigen keuzes nee. Dat zie je simpelweg al door de enorme cultuur bepaalde verschillen in de wereld te bekijken.
v
vodeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mja daar ben ik het niet mee eens. :) Ik weet niet waar jullie zijn opgegroeid maar waar ik ben opgegroeid wisten de jongeren wel wat ze wilden en wat niet, ze haddne hun prioriteiten daar.
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het is waar dat veel acties zwaar beinvloedt zijn door culturele waarde, iets wat Gramsci 'culturele hegemonie' noemt. Of je deze culturele hegemonie kunt doorbreken ligt aan je eigen persoon, je moet je er van los weken of gewoon als iemand die alles in twijfel trekt geboren worden.

Maar culturele hegemonie kan ook verantwoordelijkheid en vrije gedachten stimuleren, alleen wordt dat op dit moment niet gedaan. Mensen wordt hun hele leven geleerd dat ze moeten leren luisteren en dingen aan moeten nemen van mensen met autoriteit in plaats van zelf nadenken en alles in twijfel trekken. De bedoeling is om een harmonie tussen je eigen vrije gedachten en de informatie die je krijgt van buitenaf.
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
BlackRobBlunt zei:
Dat neemt niet weg dat wiet, xtc, paddo's en lsd, om er een paar te noemen, gewoon legaal zouden moeten zijn. Elke drugs moet op zich beoordeeld worden en niet op het feit dat het een drug is.
Klik om te vergroten...

+1
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#6
vode zei:
Mja daar ben ik het niet mee eens. :) Ik weet niet waar jullie zijn opgegroeid maar waar ik ben opgegroeid wisten de jongeren wel wat ze wilden en wat niet, ze haddne hun prioriteiten daar.
Klik om te vergroten...

in een middelgrote stad.
ik zelf val ook nog onder de jongeren (17jaar alt) en zie viel mensen van mijn leeftijd helemaal naar de kleren gaan omdat ze zich niet kunnen in houden.
wat veel mensen nu nog tegenhoud is dat ze er niet altijd aan kunnen komen en dat het vrij duur is (sos dan wat ook vrij populair is) . Bij legalisatie is dit wel anders natuurlijk.
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#7
De vraag is of wij ze op deze manier daarvoor moeten beschermen? Waarom zou je mensen bij voorbaat al tegen zichzelf moeten proberen beschermen door het te verbieden.

Zoals ik al eerder zei, iedereen kan in principe aan alle drugs komen. Zelfs je 16 jarige zusje kan met wat door vragen wel aan 5-MeO-DMT komen. Het is alleen niet zeker of het wel fatsoenlijke kwaliteit is, of uberhaupt de stof die je wilt for that matter. Als het gereguleerd wordt, zal de illegale handel behoorlijk afnemen dus kan je sneller probleem gevallen spotten en hulp bieden. Daarom pleit ik ook voor regulatie, waarbij alles van tevoren goed uitgedacht wordt en structurele systemen voor worden bedacht. Legalisatie betekent dat de handel volledig vrij wordt gegeven, waar niemand op zit te wachten lijkt mij.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#8
azgaza zei:
BlackRobBlunt zei:
Dat neemt niet weg dat wiet, xtc, paddo's en lsd, om er een paar te noemen, gewoon legaal zouden moeten zijn. Elke drugs moet op zich beoordeeld worden en niet op het feit dat het een drug is.
Klik om te vergroten...

+1
Klik om te vergroten...

Niet mee eens. Alcohol kan op een veilige manier gebruikt worden en 99 procent van de mensen doet dat ook.
Het is niet uitgesloten dat eenmalig XTC-gebruik voor onherstelbare schade zorgt. Zelfde geldt voor psychedelica. Zat gevallen waaruit blijkt dat deze middelen niet veilig te gebruiken zijn.

Onderzoek stimuleren en elke drug op zich bekijken vind ik een goede zaak. Maar de drugs die jij noemt vind ik eigenlijk niet in dat "veilige" rijtje passen.
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#9
tomz0r zei:
azgaza zei:
BlackRobBlunt zei:
Dat neemt niet weg dat wiet, xtc, paddo's en lsd, om er een paar te noemen, gewoon legaal zouden moeten zijn. Elke drugs moet op zich beoordeeld worden en niet op het feit dat het een drug is.
Klik om te vergroten...

+1
Klik om te vergroten...

Niet mee eens. Alcohol kan op een veilige manier gebruikt worden en 99 procent van de mensen doet dat ook.
Het is niet uitgesloten dat eenmalig XTC-gebruik voor onherstelbare schade zorgt. Zelfde geldt voor psychedelica. Zat gevallen waaruit blijkt dat deze middelen niet veilig te gebruiken zijn.

Onderzoek stimuleren en elke drug op zich bekijken vind ik een goede zaak. Maar de drugs die jij noemt vind ik eigenlijk niet in dat "veilige" rijtje passen.
Klik om te vergroten...

Na meer dan 60 jaar LSD onderzoek en duizenden jaren gebruik van verschillende natuurlijke psychedelica kun je wel degelijk iets over de schadelijkheid zeggen. Miljoenen mensen hebben psychedelica gebruikt en daarvan ondervindt een uiterst klein percentage permanente negatieve gevolgen. En dan is nog niet eens in beschouwing genomen hoe die mensen met de stoffen om gingen en wat hun lichamelijke status was voordat ze er aan begonnen.

Er zijn best risico's aan drugs en er zijn veel stoffen die gewoon niet goed voor je lichaam zijn. Maar dat neemt niet weg, dat het vaak overdreven wordt. Zeker door slogans als "Zelfde geldt voor psychedelica. Zat gevallen waaruit blijkt dat deze middelen niet veilig te gebruiken zijn.".
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#10
shokora zei:
Na meer dan 60 jaar LSD onderzoek en duizenden jaren gebruik van verschillende natuurlijke psychedelica kun je wel degelijk iets over de schadelijkheid zeggen. Miljoenen mensen hebben psychedelica gebruikt en daarvan ondervindt een uiterst klein percentage permanente negatieve gevolgen. En dan is nog niet eens in beschouwing genomen hoe die mensen met de stoffen om gingen en wat hun lichamelijke status was voordat ze er aan begonnen.

Er zijn best risico's aan drugs en er zijn veel stoffen die gewoon niet goed voor je lichaam zijn. Maar dat neemt niet weg, dat het vaak overdreven wordt. Zeker door slogans als "Zelfde geldt voor psychedelica. Zat gevallen waaruit blijkt dat deze middelen niet veilig te gebruiken zijn.".
Klik om te vergroten...

Mag ik lezen waar staat dat een uiterst klein percentage van de gebruikers negatieve gevolgen ondervindt? Ik vraag dit aan iedereen die psychedelica als zogenaamd veilig beschouwt, maar ik heb nog nooit enkele cijfers gezien.
Eenmalig LSD-gebruik heeft al risico's ja, daar heb ik zelf ook geen cijfers voor, maar wel ondervindingen uit mijn omgeving.
Omdat er geen cijfers zijn (op een enkel onderzoek uit de jaren 60 na, zegt genoeg over de betrouwbaarheid) kan je niet stellen dat gebruik van LSD zonder risico's is.

En ook op dit forum zie ik mensen die last hebben van de mentale gevolgen van LSD-gebruik. Het wisselt alleen van bijna niet merkbaar tot erg extreem.

Cijfers over HPPD en negatieve ervaringen kan ik wel vinden, een serieus percentage van de gebruikers van psychedelische drugs heeft daar last van.

Mijn mening is gewoon dat ze onderzoek moeten stimuleren, en pas overgaan tot legaliseren als een drug echt als veilig kan worden beschouwd. Reguleren van schadelijke dingen lijkt me geen oplossing. Tot die tijd moet de overheid de mensen inderdaad beschermen tegen drugs, net als tegen andere risicovolle dingen.
v
vodeLid
01-01-2024, 00:00
#11
tomz0r zei:
Mag ik lezen waar staat dat een uiterst klein percentage van de gebruikers negatieve gevolgen ondervindt? Ik vraag dit aan iedereen die psychedelica als zogenaamd veilig beschouwt, maar ik heb nog nooit enkele cijfers gezien.
Eenmalig LSD-gebruik heeft al risico's ja, daar heb ik zelf ook geen cijfers voor, maar wel ondervindingen uit mijn omgeving.
Omdat er geen cijfers zijn (op een enkel onderzoek uit de jaren 60 na, zegt genoeg over de betrouwbaarheid) kan je niet stellen dat gebruik van LSD zonder risico's is.
Klik om te vergroten...

1: Cijfers zijn niet betrouwbaar, die kan je op zoveel verschillende manieren interpreteren.
2. Er zijn veel fatsoenlijke studies op internet te vinden van de jaren 60 tot nu waarin vooral (zo even uit mn hoofd) word in gezegd dat de enige lange termijn effecten psychose zijn en HPPD. Voor het ene moet je al gevoelig zijn het andere is nou niet wat je noemt een desastreus effect zoals speed met je lichaam doet.
3. Overdosis door lsd kan bijna niet.

Dus ik zie niet hoe dat lsd nog niet genoeg onderzocht kan worden zijn. Het is door zoveel universiteiten en wetenschappers onderocht.
T
TwilightLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dat er met alcohol doorgaans beter wordt omgegaan dan met psychedelica kan misschien wel kloppen, maar daar is ook een goede reden voor. Alcohol is (behalve in de VS een korte tijd) nooit verboden geweest, ook niet vanuit een geloofsovertuiging. Psychedelica waren dat wel, hekserij, brandstapels, etc. Ze waren er bang voor. Maar bier en wijn, geen probleem!
En omdat het nu al zo lang illegaal is en dat het pas de afgelopen honderd jaar weer aandacht heeft gekregen kan ik best begrijpen dat er mensen zijn die er op een domme manier mee om gaan.
Het is immers niet zo 'normaal' als alcohol.
Maar het neemt niet weg dat er altijd maar goed met alcohol wordt omgegaan.

Ik kan me daarom ook wel vinden in Tomz0r maar ook in anderen die er voor zijn, ik denk niet dat het nu ineens patsboem legaal gemaakt kan worden. Geleidelijk zou beter zijn.
Je ziet het aan de wiet in coffeeshops hier. Omdat je het gewoon mag kopen is het een stuk minder bijzonder dan wiet van een dealer kopen in een ander land.
Gebruik van psychedelica is niet maatschappelijk aanvaard, en ik denk dat dat nog wel een flinke tijd zal duren voordat dat het is.
F
Flip TripLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ja maar ik bedoel dus juist te zeggen dat ik alcoholgebruik risicovol vind door mijn eigen ervaringen en niet dat drugsgebruik geen risicos kent.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#14
Flip Trip zei:
Ja maar ik bedoel dus juist te zeggen dat ik alcoholgebruik risicovol vind door mijn eigen ervaringen en niet dat drugsgebruik geen risicos kent.
Klik om te vergroten...

De risico's die jij noemt zijn randverschijnselen en niet alleen aan de alcohol te wijten. Bovendien gebeurt zoiets ook alleen als je over de grens gaat met je drankgedrag. Onverantwoord gebruik.
F
Flip TripLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dus jij zegt dat de risicos van alcohol drinken hoofdzakelijk eraan ligt dat de gebruikers er niet goed mee omgaan en dat het niet aan de drug alcohol ligt. Opzich heb je hier natuurlijk gelijk in, maar volgens mij is dat met zo goed als alle drugs zo. MDMA is bijvoorbeeld een van de veiligste drugs als men het niet vaker dan eens in de 4 tot 6 weken gebruikt, je tijdens je gebruik geen te hoge dosis neemt (dus gewoon 1 tot 2 mg /kg) en je ervoor zorgt dat je genoeg afkoelt en drinkt.

Maar jij vindt dus dat de normale mens wel gewoon goed met alcohol om kan gaan maar niet goed met andere drugs. Denk je niet dat dat alles met ervaring en voorlichting te maken heeft, zo hebben mijn ouders me altijd geleerd dat het oke is als ik af en toe wat drink, maar ze hebben me ook altijd voor de gevaren gewaarschuwd. Met drugs, doordat mijn ouders hier geen ervaring mee hebben en ook niet dachten dat ze voor de jeugd van tegenwoordig zo makkelijk te verkrijgen zijn, hebben ze dit nooit gedaan. Ik denk dus ook dat als me ouders me met betrekking tot drugs en dan vooral wiet, omdat ik hier echt verslaafd aan ben, hetzelfde hadden geleerd dat ik hoogstwaarschijnlijk hiermee veel beter mee om was gegaan. Dit is iets wat met legalisatie, mijn inziens, bereikt zou kunnen worden.

Wat vind je trouwens ervan dat mensen hun baan verliezen doordat er drugstest worden gedaan. Oke tijdens je werk moet je gewoon nuchter zijn, maar wat heeft je baas ermee te maken wat jij in je vrije tijd doet. Dit is iets waar ik toch vrij bang voor ben, ga zelf nog naar school dus heb er nog geen last van, maar als ik me voorstel dat het zou kunnen zijn dat ik ergens niet zou kunnen werken omdat ik savonds een jointje wil roken, of in het weekend een pilletje gooi, dan zijn we ver gezakt met onze tollerante samenleving.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#16
Flip Trip zei:
Dus jij zegt dat de risicos van alcohol drinken hoofdzakelijk eraan ligt dat de gebruikers er niet goed mee omgaan en dat het niet aan de drug alcohol ligt. Opzich heb je hier natuurlijk gelijk in, maar volgens mij is dat met zo goed als alle drugs zo. MDMA is bijvoorbeeld een van de veiligste drugs als men het niet vaker dan eens in de 4 tot 6 weken gebruikt, je tijdens je gebruik geen te hoge dosis neemt (dus gewoon 1 tot 2 mg /kg) en je ervoor zorgt dat je genoeg afkoelt en drinkt.
Klik om te vergroten...

Waar heb jij dit in godsnaam vandaan? MDMA is bij proefdieren bewezen neurotoxisch in elke dosis, ook al zegt het inderdaad niet dat het bij mensen ook zo is. MDMA kan psychoses triggeren, depressies opwekken etc.
En ja, er is weinig over duidelijk. Maar veilig kan je dit absoluut niet noemen.
Dit is weer zo'n zelf getrokken drugsschadelijkheidsuitsluitnorm zoals ik die hier wel vaker lees.

Flip Trip zei:
Maar jij vindt dus dat de normale mens wel gewoon goed met alcohol om kan gaan maar niet goed met andere drugs. Denk je niet dat dat alles met ervaring en voorlichting te maken heeft, zo hebben mijn ouders me altijd geleerd dat het oke is als ik af en toe wat drink, maar ze hebben me ook altijd voor de gevaren gewaarschuwd. Met drugs, doordat mijn ouders hier geen ervaring mee hebben en ook niet dachten dat ze voor de jeugd van tegenwoordig zo makkelijk te verkrijgen zijn, hebben ze dit nooit gedaan. Ik denk dus ook dat als me ouders me met betrekking tot drugs en dan vooral wiet, omdat ik hier echt verslaafd aan ben, hetzelfde hadden geleerd dat ik hoogstwaarschijnlijk hiermee veel beter mee om was gegaan. Dit is iets wat met legalisatie, mijn inziens, bereikt zou kunnen worden.
Klik om te vergroten...

Ik denk helemaal niet dat iedereen goed met alcohol om kan gaan. Ik stel alleen dat harddrugs bij eenmalig (zogenaamd veilig) gebruik al risico's kunnen hebben. Alcohol niet.
Alcohol is de enige drug die veilig te gebruiken valt, mede door de informatie die er over bekend is.

Flip Trip zei:
Wat vind je trouwens ervan dat mensen hun baan verliezen doordat er drugstest worden gedaan. Oke tijdens je werk moet je gewoon nuchter zijn, maar wat heeft je baas ermee te maken wat jij in je vrije tijd doet. Dit is iets waar ik toch vrij bang voor ben, ga zelf nog naar school dus heb er nog geen last van, maar als ik me voorstel dat het zou kunnen zijn dat ik ergens niet zou kunnen werken omdat ik savonds een jointje wil roken, of in het weekend een pilletje gooi, dan zijn we ver gezakt met onze tollerante samenleving.
Klik om te vergroten...

Dat heeft hier niet veel mee te maken. Maar ik vind dat een werkgever de vrijheid mag hebben een werknemer te controleren op mogelijk drugsgebruik. Een werkgever wil wel een gevoel van vertrouwen bij jou hebben, net als jij bij hem. Als dat de werkgever helpt jou te vertrouwen moet je dat maar accepteren en als het je niet bevalt moet je maar ergens anders gaan werken.
T
TwilightLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dus mijn werkgever zou mogen checken of ik wat gebruik en als hij dan er achter komt dat ik eens in de maand wel eens paddo's neem kan hij dat meenemen in een soort reden om me eventueel te ontslaan?
Nee, dan liever alleen zulk soort rechten als de prestaties van de werknemer duidelijk achteruit gaan of iets dergelijks.
Zal lekker worden als elke potentionele werkgever je hele verleden door kan spitten.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#18
Twilight zei:
Dus mijn werkgever zou mogen checken of ik wat gebruik en als hij dan er achter komt dat ik eens in de maand wel eens paddo's neem kan hij dat meenemen in een soort reden om me eventueel te ontslaan?
Nee, dan liever alleen zulk soort rechten als de prestaties van de werknemer duidelijk achteruit gaan of iets dergelijks.
Zal lekker worden als elke potentionele werkgever je hele verleden door kan spitten.
Klik om te vergroten...

Ik vind niet dat je een werkgever het recht moet ontnemen zoiets te doen als de werkgever en werknemer het er allebei mee eens zijn. En als je het er niet eens bent met de voorwaarden van je werkgever kan je altijd ergens anders gaan werken. Natuurlijk zijn prestaties belangrijk, maar vertrouwen ook. En als een werkgever zo'n urinetest nodig heeft om je te vertrouwen; wie houdt hem dan tegen?
Bovendien worden paddo's niet aangetoond in een urinetest.

Maar hier ging de discussie eigenlijk helemaal niet over. Nog aanwijzingen dat een harddrug veilig te gebruiken is iemand of andere argumentatie dat een bepaalde drug legaal moet worden?
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#19
tomz0r zei:
Ik vind niet dat je een werkgever het recht moet ontnemen zoiets te doen als de werkgever en werknemer het er allebei mee eens zijn. En als je het er niet eens bent met de voorwaarden van je werkgever kan je altijd ergens anders gaan werken. Natuurlijk zijn prestaties belangrijk, maar vertrouwen ook. En als een werkgever zo'n urinetest nodig heeft om je te vertrouwen; wie houdt hem dan tegen?
Bovendien worden paddo's niet aangetoond in een urinetest.

Maar hier ging de discussie eigenlijk helemaal niet over. Nog aanwijzingen dat een harddrug veilig te gebruiken is iemand of andere argumentatie dat een bepaalde drug legaal moet worden?
Klik om te vergroten...

tomz0r zei:
En als je het er niet eens bent met de voorwaarden van je werkgever kan je altijd ergens anders gaan werken. '
Klik om te vergroten...

Klassieke drogreden. Als zoiets gebeurt zullen snel het gros van de bedrijven over gaan op dit soort tests en is het dus helemaal niet meer zo makkelijk om 'ergens anders te gaan werken'.

tomz0r zei:
Natuurlijk zijn prestaties belangrijk, maar vertrouwen ook.
Klik om te vergroten...
Als jouw werkgever zijn 'vertrouwen' op iets anders baseert dan prestaties (waar ook al betrouwbaarheid in zit) dan is het zijn probleem dat hij irritationeel is.

tomz0r zei:
En als een werkgever zo'n urinetest nodig heeft om je te vertrouwen; wie houdt hem dan tegen?
Klik om te vergroten...

Wat dacht je van privacy rechten/mensenrechten? en nee je kunt niet gewoon weigeren, zie punt 1. In Amerika is het nu vrij normaal dat je een drugstest moet doen voordat je gaat werken bij een bedrijf en zo zal het snel verlopen als je dit soort dingen 'legaal'/'normaal' maakt.

Het lijkt er op alsof je, je eigen controlfreak angsten botviert op het hele concept drugs. Natuurlijk is er nog niet 'alles van bekend' en kunnen er zoveel aspecten schadelijk aan zijn, maar dat zal altijd blijven bij alles. Je krijgt per dag honderden stoffen binnen, en veel van die stoffen is nog niet voor 100% van onderzocht hoe ze in je lichaam zullen reageren. Misschien doen ze nu niets, maar vermoorden ze je over 70 jaar wel. Who fucking knows, kennis is handig en je moet er zoveel mogelijk van verzamelen en gebruik van maken maar laat niet alles waar je niet 100% kennis over hebt links liggen en beschouw het per definitie als "hardstikke onveilig". Tientallen miljoenen mensen over de gehele wereld hebben alleen al LSD genomen en toch zie ik maar zeer weinig mensen die 'iedereens hoofd als luciferhoutje zien'. Natuurlijk is er een risico, maar dat moet je wel in verhouding zien.

Het is heel simpel. Je zet alle nadelen (onwetendheid, ook redelijk zwaar wegend nadeel) en voordelen op een rij, als jij vindt dat (voordelen - nadelen) >= 0 dan moet je het doen. Dat kan voor jou anders uitpakken dan voor mij. Maar houdt als je blieft op met kinderachtige zinnetjes als: "Het blijft maar terugkomen onder de drugsgebruikers die zichzelf doen geloven dat ze niet slecht bezig zijn. Belachelijk." waarmee je eigenlijk alleen maar je eigen geloofwaardigheid ondermijnt.

En om het nog maar eens te zeggen. Mensen zijn geen robots en kunnen zelf beslissingen maken. Met de juiste hoeveelheid objectieve informatie kunnen ook de 'normale mensen' dat. We moeten ze niet dwingen om geen (of juist sommige) drugs te gebruiken. Dat mogen ze zelf beslissen, iets wat ze nu ook al doen maar dan is het illegaal om het ene te kiezen. Als het dan fout gaat kun je ze helpen in plaats dat ze het helemaal zelf moeten doen omdat het probleem 'eigenlijk niet bestaat'.

[edit]Waarom houdt je in godsnaam de 'harddrug'/'softdrug' classificering aan? Iedere classificering die LSD bij Heroine stopt is wat mij betreft behoorlijk mongool. Je kunt meer dan 500 stoffen niet verdelen in 2 categoriën waarbij het overgrote deel tot de harddrugs behoort.[/edit]
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#20
shokora zei:
tomz0r zei:
Ik vind niet dat je een werkgever het recht moet ontnemen zoiets te doen als de werkgever en werknemer het er allebei mee eens zijn. En als je het er niet eens bent met de voorwaarden van je werkgever kan je altijd ergens anders gaan werken. Natuurlijk zijn prestaties belangrijk, maar vertrouwen ook. En als een werkgever zo'n urinetest nodig heeft om je te vertrouwen; wie houdt hem dan tegen?
Bovendien worden paddo's niet aangetoond in een urinetest.

Maar hier ging de discussie eigenlijk helemaal niet over. Nog aanwijzingen dat een harddrug veilig te gebruiken is iemand of andere argumentatie dat een bepaalde drug legaal moet worden?
Klik om te vergroten...

O god, jij bent zeker libertarian?

tomz0r zei:
En als je het er niet eens bent met de voorwaarden van je werkgever kan je altijd ergens anders gaan werken. '
Klik om te vergroten...

Klassieke drogreden. Als zoiets gebeurt zullen snel het gros van de bedrijven over gaan op dit soort tests en is het dus helemaal niet meer zo makkelijk om 'ergens anders te gaan werken'.

tomz0r zei:
Natuurlijk zijn prestaties belangrijk, maar vertrouwen ook.
Klik om te vergroten...
Als jouw werkgever zijn 'vertrouwen' op iets anders baseert dan prestaties (waar ook al betrouwbaarheid in zit) dan is het zijn probleem dat hij irritationeel is.

tomz0r zei:
En als een werkgever zo'n urinetest nodig heeft om je te vertrouwen; wie houdt hem dan tegen?
Klik om te vergroten...

Wat dacht je van privacy rechten/mensenrechten? en nee je kunt niet gewoon weigeren, zie punt 1. In Amerika is het nu vrij normaal dat je een drugstest moet doen voordat je gaat werken bij een bedrijf en zo zal het snel verlopen als je dit soort dingen 'legaal'/'normaal' maakt.

Het lijkt er op alsof je, je eigen controlfreak angsten botviert op het hele concept drugs. Natuurlijk is er nog niet 'alles van bekend' en kunnen er zoveel aspecten schadelijk aan zijn, maar dat zal altijd blijven bij alles. Je krijgt per dag honderden stoffen binnen, en veel van die stoffen is nog niet voor 100% van onderzocht hoe ze in je lichaam zullen reageren. Misschien doen ze nu niets, maar vermoorden ze je over 70 jaar wel. Who fucking knows, kennis is handig en je moet er zoveel mogelijk van verzamelen en gebruik van maken maar laat niet alles waar je niet 100% kennis over hebt links liggen en beschouw het per definitie als "hardstikke onveilig". Tientallen miljoenen mensen over de gehele wereld hebben alleen al LSD genomen en toch zie ik maar zeer weinig mensen die 'iedereens hoofd als luciferhoutje zien'. Natuurlijk is er een risico, maar dat moet je wel in verhouding zien.

Het is heel simpel. Je zet alle nadelen (onwetendheid, ook redelijk zwaar wegend nadeel) en voordelen op een rij, als jij vindt dat (voordelen - nadelen) >= 0 dan moet je het doen. Dat kan voor jou anders uitpakken dan voor mij. Maar houdt als je blieft op met kinderachtige zinnetjes als: "Het blijft maar terugkomen onder de drugsgebruikers die zichzelf doen geloven dat ze niet slecht bezig zijn. Belachelijk." waarmee je eigenlijk alleen maar je eigen geloofwaardigheid ondermijnt.

En om het nog maar eens te zeggen. Mensen zijn geen robots en kunnen zelf beslissingen maken. Met de juiste hoeveelheid objectieve informatie kunnen ook de 'normale mensen' dat. We moeten ze niet dwingen om geen (of juist sommige) drugs te gebruiken. Dat mogen ze zelf beslissen, iets wat ze nu ook al doen maar dan is het illegaal om het ene te kiezen. Als het dan fout gaat kun je ze helpen in plaats dat ze het helemaal zelf moeten doen omdat het probleem 'eigenlijk niet bestaat'.

[edit]Waarom houdt je in godsnaam de 'harddrug'/'softdrug' classificering aan? Iedere classificering die LSD bij Heroine stopt is wat mij betreft behoorlijk mongool. Je kunt meer dan 500 stoffen niet verdelen in 2 categoriën waarbij het overgrote deel tot de harddrugs behoort.[/edit]
Klik om te vergroten...

Je valt me nu op een paar punten persoonlijk aan om mijn mening en dat is volgens mij een drogreden. En je weet niet eens waar je over praat als je het over mijn persoonlijke situatie hebt. Ik heb zowat elke harddrug gebruikt en heb er absoluut geen angsten voor of iets dergelijks. Ik gebruik regelmatig nog weleens wat.
Ik wil graag duidelijkheid over de risico's van bepaalde drugs voor zover die bekend zijn en ik vind legalisatie geen goed plan omdat drugs dan een minder zwart imago krijgen en mensen die het eigenlijk niet zouden moeten gebruiken er interesse voor krijgen.

Alles wat aanwijzingen tot grote risico's heeft moet gewoon verboden worden tot het tegendeel bewezen is. Dat is ook met voedsel zo, denk maar aan genetisch gemanipuleerd vlees. Verboden omdat er weinig over de mogelijke gevaren bekend is. En stel je voor dat we alles gewoon legaliseren wat een mogelijke risicofactor heeft. Dat kan toch niet? Als er aanwijzingen zijn dat iets een risicofactor heeft voor de gezondheid van de mens moet het gewoon verboden worden.
En inderdaad, je moet het tegen de risico's op vinden wegen, maar de risico's zijn vaak bij drugs helemaal niet duidelijk dus het is gewoon niet mogelijk de risico's tegenover de ervaring op te wegen, je weet de risico's gewoon niet. Bovendien (zoals ik al meerdere malen schreef) ben je lang niet altijd in staat zo'n nuchtere beslissing te maken. Vrienden die je aanmoedigen, kapotte relatie, depressie; allemaal randfactoren als emotie en groepsdruk die de beslissing voor je maken in plaats van je gezonde verstand. Enorm veel drugsgebruikers die nu al door zulk soort factoren beïnvloed worden, moet je nagaan als het legaal is.

En ja, ik vind die mensen die zichzelf doen geloven dat LSD risicoloos is, en de mensen die de hele tijd met dat waardeloze top 20 onderzoek op de proppen komen zichzelf absoluut voor de gek houden. Kijk eens hoeveel mensen hier HPPD hebben. Kijk eens hoeveel topics hier zijn over negatieve gevolgen van XTC. Veilig kan je het echt niet noemen.
En harddrugs kan je inderdaad niet met elkaar vergelijken, de één is inderdaad een stuk risicovoller dan de ander. Maar je hoeft ze ook niet met elkaar te vergelijken. Harddrugs hebben gewoon een te grote risicofactor voor het welzijn en de gezondheid van het volk en zijn daardoor verboden. LSD gaat al te ver. Psychische problemen, trauma's en HPPD zijn niet niks.

Onderzoek moet gewoon gestimuleerd worden om meer over een drug bekend te laten worden. Er moet duidelijk worden of en hoe een drug (zo goed als) risicoloos te gebruiken valt. Pas als de risico's duidelijk zijn kan er gesproken worden over mogelijke legalisatie. Maar tot die tijd absoluut niet in mijn mening.

En over dat probleem met die werkgevers heb ik laten zien hoe ik er over dacht, ik vind dat werkgevers die vrijheid mogen hebben, om een vertrouwensband met de werknemer te scheppen. Ik zou me er ook niet fijn bij voelen al moest ik in een potje pissen, maar die vrijheid aan een werkgever ontnemen vind ik niet de juiste manier. Jij vindt van niet, ok.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."