Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPartij Legalisering Drugs Nederland (PLDN) opgericht

Partij Legalisering Drugs Nederland (PLDN) opgericht

82 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb idd geen vertrouwen in de mensen nee, kijk alleen maar naar het aantal alcohol gerelateerde doden. Dat mensen met psychedelica een keer fout gaan en het nooit meer doen OK.
maar zie je het al voor je dat coke legaal wordt? :tearsofjoy:
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Net het nieuwe topic van Stonie bekeken over het aan de schandpaal kunnen nagelen van "foute" verkopers. Verkopers die je troep in handen duwen voor een drug dat naar prijs goud waard moet zijn. Je kunt er niks mee als alleen je gebruikende vrienden voor waarschuwen. Mocht er zo een partij als PLDN de kamer halen en krijgen ze serieuze poten aan de grond, dan zou je dit soort wanpraktijken natuurlijk wel aanhangig kunnen maken. Een soort van consumentenbond voor drugs ofzo.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#3
Er zijn gewoon TE weinig mensen die normaal met drugs om kunnen gaan.
Dat loopt helemaal uit de klauwen als het gelegaliseerd gaat worden.
Dat paddo's verboden zijn vind ik ook BS maar alles legaliseren kan gewoon niet.
Op sommige punten zal het misschien een verbetering zijn (kwaliteit e.d) maar je zinkt dieper in de schijt dan dat je er uitklimt.
Ook vind ik het nergens op slaan als deze partij alleen maar voor de legalisering is. Daar kom je er toch niet mee.
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het valt me tegen dat zelfs hier mensen zo weinig vertrouwen hebben in mensen. Ze zijn best in staat zelf beslissingen te maken wat betreft drugs. We moeten juist af van het gevoel dat de wet de enige ethische leidraad is. 'Het is legaal, dus mag ik het wel doen' is 1 van de meest mongolide standpunten die ik ooit gehoord heb. Als je alles wat potentieel schadelijk voor jezelf is verbied, gaan mensen helemaal niet meer nadenken maar worden ze gewoon robots waarbij af en toe de regels anders geprogrammeerd worden. Mensen zijn creative wezens, ze kunnen zelf nadenken en ze hebben al die wetten niet per se nodig.

Ik ben absoluut tegen legalisatie, maar absoluut voor regulatie. Drugs moeten serieus genomen worden, als ze verkocht worden in winkels waar verkopers er voor gestudeerd hebben zou dit al veel beter zijn. Iedereen kan nu in principe ook aan alle drugs komen, je hebt alleen geen zekerheid over de kwaliteit van het spul. Ook laat je, je als je nu drugs koopt sowieso in met een tak van criminaliteit wat ik niet gewenst vind. Door het verbod worden drugs en geweld/criminaliteit inherent met elkaar verbonden terwijl dit logisch gezien de grootste bullshit ever is.

Misschien dat er een kleine stijging komt in het aantal drugsgebruikers. Naast dat dit niet per se negatief hoeft te zien (het gebruiken van entheogenen is niet per se negatief toch?), is het normaal dat het veranderen van zo'n ingrijpende maatregel tijd nodig heeft om zich te stabiliseren. Als de voorlichting juist wordt gegeven, zijn mensen zelf in staat om een beslissing te maken over wat ze wel en niet moeten doen. De mensen die hier niet mee om kunnen gaan zullen dat snel genoeg merken, want laten we eerlijk zijn, drugs is geen zachte leermeester. Als 1 of andere breezah mongool voor de lol 400 mics LSD achterover slaat 'omdat het legaal is' zal hij dat de volgende keer wel uit zijn hoofd laten, evenals de mensen om hem heen.

Het grootste probleem is niet de drugs zelf, maar het idee dat voorwerpen/stoffen verantwoordelijk zijn voor iemand's gedrag. Wiet is niet schuldig aan iemand die de hele dag stoned is en niets anders doet, dat is die persoon zijn eigen vrije keuze en dus zijn eigen verantwoordelijkheid. De maatschappij wil graag een 'vrije keuze', maar tegelijkertijd zijn ze doodsbang om ergens verantwoordelijkheid voor te nemen. Dat moet veranderen, en ik denk dat je dat met dit soort ingrijpende maatregelen wel redelijk kunt doen :)

Punt is wel dat ik niet blij ben met deze partij. De oprichter zat vroeger in de drugsonderwereld en is dus imho totaal niet de juiste persoon om te claimen dat drugs 'helemaal zo slecht nog niet zijn'. Daarnaast riekt het naar populisme en one issue partijen zijn sowieso te zinloos voor woorden. Ik zou veel liever zien dat de SP of Groenlinks eens dit soort standpunten in de kern van hun partijprogramma opnemen in plaats van net als PvdA een paar jaar terug keihard naar het midden trekken.
F
Flip TripLid
01-01-2024, 00:00
#5
tomz0r zei:
Flip Trip zei:
Dat ik het niet normaal vind dat mensen worden ontslagen door hun persoonlijke keus voor het gebruiken van drugs en dat legalisering hier een oplossing voor zou kunnen zijn.
Klik om te vergroten...

Dat is geen reden om het te legaliseren. Bovendien vind ik het dat nog steeds de keus aan de werkgever, zelfs al is het legaal. Dat recht moet je een werkgever niet ontnemen.
Klik om te vergroten...

Dus als een werkgever vindt dat hij buitenlanders niet vertrouwt dan mag hij ze ook ontslaan, of als iemand in het weekend alcohol drinkt, of misschien voetballsupporters, zij zijn zowiezo allemaal hooligans, of wat dacht je van sporters, stel je voor ze breken zich iets, komen ze niet meer, ouders, als hun kind ziek is zullen ze immers ook thuis blijven, mensen die paragliden, bergebeklimmen, naar een pretpark gaan of misschien is hij wel homo, bah kontenneukers wil ik echt niet voor me hebben werken. Men noemt zoiets discriminatie, een werkgever mag absoluut op geen enkele manier naar het priveleven van zijn werknemer kijken, daar hoort drugsgebruik ook bij. Men behoort iemand compleet naar het geleverde werk/diplomas te beoordelen. Ik vind het al schandalig dat zoiets met drugs wel gebeurd en het wordt eens tijd dat menserechtsactivisten hiertegen in gaan, als ze dat niet al doen.


tomz0r zei:
Flip Trip zei:
Dus je zegt dat mijn persoonlijke indruk compleet fout is, maar als je hier op het forum kijkt dan is dat toch ook een persoonlijke indruk. Waar is het verschil, oke hier zijn meer mensen, maar als hppd bij 40 % van de mensen voorkomt dan moet het toch zo zijn dat als ik 10 mensen ken die trippen dat ik minmaal een persoon met hppd zou moeten kennen. Ook kunnen we concluderen uit de cijfers tussen 0,5 en 40 % dat er nog erg veel onderzoek naar gedaan moet worden, trouwens de onderzoeken die ik heb gelezen beweren dat er 0.5 tot 5 % hppd ontwikkelen. We zouden eens een onderzoek kunnen starten met alle dfers die al eens getript hebben. Trouwens visual snow reken ik niet bij hppd, in ieder geval niet bij mij, dit heb ik namelijk al minimaal sinds me eerste joint, misschien zelfs daarvoor maar het viel het me nooit op.
Klik om te vergroten...

Als ik aan kan tonen dat HPPD voorkomt, kan ik het op zo'n manier doen ja. Dit zijn namelijk gewoon aanwijzingen.
Als jij aan wil tonen dat het niet zo is, kan je niet stellen dat het niet zo is omdat jij en je vriendjes er geen last van hebben.
Klik om te vergroten...

Opzich heb je daar gelijk in, ik zeg ook niet dat het niet voorkomt, alleen beduidend minder dan 40% of zelfs 20 %. Maar met die redenering kan ik dus wel zeggen dat alcohol ontiegelijk veel schade veroorzaakt en dat veel mensen er niet wijs mee kunnen omgaan, misschien zouden al die mensen stoppen met drinken als we het verbieden, misschien wel een idee.

Oh nee dat was al gedaan vergeten.

tomz0r zei:
Flip Trip zei:
Ik ben ervan overtuigd dat harddrugs ook bijna geen risicos kennen als je ze recreatief en wijs gebruikt. Maar hier gaat het ook helemaal niet om.
Klik om te vergroten...

Leg uit? Persoonlijke indruk van jou en je vriendjes alweer? Of niet eens een drogreden deze keer? Ik zou de topics hier eens doorbladeren als ik jou was. Zat problemen worden hier beschreven.
Klik om te vergroten...

Niet alleen een persoonlijke indruk, maar ook een mening van gerespecteerde mensen en een mening waar ik het natuurlijk mee eens ben van ondere andere Shulgin, Hoffman, Leary, Huxley, alle wetenschappers die in basel dit jaar hun handtekening onder een formulier voor legalisatie hebben gezet en nog wel een paar anderen.

tomz0r zei:
Flip Trip zei:
Ben het natuurlijk weer eens met shokora.

Hoeveel mensen iets gebruiken hebben met publieke opinie te maken en niet met legaliteit, in alle landen wordt veel meer wiet gebruikt dan harddrugs terwijl het in veel landen even hard wordt bestraft. Als men zorgt dat de publieke opinie over drugs ongeveer hetzelfde blijft zullen er niet meer mensen gaan gebruiken alleen omdat het legaal is. Enige mensen wat ik me kan voorstellen die wel gaan gebruiken en het nou niet doen zijn mensen die bang zijn dat er rotzooi in hun pilletjes zit en dat risico willen ze niet lopen.
Klik om te vergroten...

Denk je echt dat legalisatie en de publieke kijk op drugs niets met elkaar te maken hebben? Nogmaals de voorbeelden wiet, alcohol en tabak.

Zomaar iets risicovols legaliseren zonder met duidelijke voorlichting over veilig gebruik te komen omdat die er helemaal niet is kan gewoon niet.
Klik om te vergroten...

Ja zeker hebben die dingen met elkaar te maken, maar het is zeker niet zo dat publike opinie alleen bepaald wordt door of iets mag of niet. Als iedereen die je kent slechte ervaring met iets heeft ga je het toch niet uitproberen. Ook heb je geen antwoord gegeven op de vraag hoe je verkaart dat wiet in andere landen, waar het zo goed als even hard bestraft wordt als harddrugs, nog steeds meer wordt gebruikt. Eenzelfde vraag zou zijn waarom hebben zo weinig mensen paddos gebruikt in de tijd dat je het legaal kon krijgen in de smartshop ? Tenminste niet te verglijken met aantallen van wiet. Ohja en je mag ook gaan verklaren waarom er steeds minder mensen roken, zou het misschien met de negatieve publieke opinie te maken hebben. Oke er roken nog steeds best veel, maar kijk bijvoorbeeld naar studenten van tegenwoordig. Toen ik in nijmegen op de RU zat hebben daar 5 mensen gerookt van de 120 en in het uitgaansleven waren er ook misschien 20 mensen op 500 die aan het roken waren.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#6
Flip Trip zei:
Dus als een werkgever vindt dat hij buitenlanders niet vertrouwt dan mag hij ze ook ontslaan, of als iemand in het weekend alcohol drinkt, of misschien voetballsupporters, zij zijn zowiezo allemaal hooligans, of wat dacht je van sporters, stel je voor ze breken zich iets, komen ze niet meer, ouders, als hun kind ziek is zullen ze immers ook thuis blijven, mensen die paragliden, bergebeklimmen, naar een pretpark gaan of misschien is hij wel homo, bah kontenneukers wil ik echt niet voor me hebben werken. Men noemt zoiets discriminatie, een werkgever mag absoluut op geen enkele manier naar het priveleven van zijn werknemer kijken, daar hoort drugsgebruik ook bij. Men behoort iemand compleet naar het geleverde werk/diplomas te beoordelen. Ik vind het al schandalig dat zoiets met drugs wel gebeurd en het wordt eens tijd dat menserechtsactivisten hiertegen in gaan, als ze dat niet al doen.
Klik om te vergroten...

Jij vindt dat en ik vind dat ook. Maar een werkgever het recht ontnemen te testen op drugsgebruik vind ik te ver gaan. Hij mag ook je strafblad opvragen. Dus mocht je een hooligan zijn zoals jij beschrijft heb je ook een probleem.



Flip Trip zei:
Opzich heb je daar gelijk in, ik zeg ook niet dat het niet voorkomt, alleen beduidend minder dan 40% of zelfs 20 %. Maar met die redenering kan ik dus wel zeggen dat alcohol ontiegelijk veel schade veroorzaakt en dat veel mensen er niet wijs mee kunnen omgaan, misschien zouden al die mensen stoppen met drinken als we het verbieden, misschien wel een idee.

Oh nee dat was al gedaan vergeten.
Klik om te vergroten...

Ik noemde ook geen precieze cijfers, maar een klein deel van de gebruikers is het in ieder geval niet. In ieder geval niet niks als je het aantal trippers hier vergelijkt met het aantal mensen wat HPPD heeft.
En eigenlijk is 0,5% kans al veel. 1 op 200 kans om rond te lopen met waanbeelden.

Flip Trip zei:
Niet alleen een persoonlijke indruk, maar ook een mening van gerespecteerde mensen en een mening waar ik het natuurlijk mee eens ben van ondere andere Shulgin, Hoffman, Leary, Huxley, alle wetenschappers die in basel dit jaar hun handtekening onder een formulier voor legalisatie hebben gezet en nog wel een paar anderen.
Klik om te vergroten...

Die baseerden hun ondervindingen ook puur op persoonlijke indrukken zonder één enkel argument te noemen. Veilig kan je harddrugs ABSOLUUT niet noemen. helemaal in die tijd niet. In die tijd was er werkelijk niks over de schadelijkheid van drugs bekend. Alleen onjuiste informatie van 2 kanten. De anti-drugs kant en de kant die jij nu noemt.


Flip Trip zei:
Ja zeker hebben die dingen met elkaar te maken, maar het is zeker niet zo dat publike opinie alleen bepaald wordt door of iets mag of niet. Als iedereen die je kent slechte ervaring met iets heeft ga je het toch niet uitproberen. Ook heb je geen antwoord gegeven op de vraag hoe je verkaart dat wiet in andere landen, waar het zo goed als even hard bestraft wordt als harddrugs, nog steeds meer wordt gebruikt. Eenzelfde vraag zou zijn waarom hebben zo weinig mensen paddos gebruikt in de tijd dat je het legaal kon krijgen in de smartshop ? Tenminste niet te verglijken met aantallen van wiet. Ohja en je mag ook gaan verklaren waarom er steeds minder mensen roken, zou het misschien met de negatieve publieke opinie te maken hebben. Oke er roken nog steeds best veel, maar kijk bijvoorbeeld naar studenten van tegenwoordig. Toen ik in nijmegen op de RU zat hebben daar 5 mensen gerookt van de 120 en in het uitgaansleven waren er ook misschien 20 mensen op 500 die aan het roken waren.
Klik om te vergroten...

Persoonlijke ondervindingen...
Kijk eens op jellinek.nl naar hoe groot het percentage rokers in Nederland is. Kijk eens hoe groot het percentage mensen is wat een joint heeft gerookt.
Wat jij zegt over wiet klopt trouwens niet. In Nederland hebben veel meer mensen een joint gerookt dan in andere landen. Het percentage probleemgebruikers in andere landen is alleen veel hoger. Bij harddrugs is echter elke gebruiker een mogelijke probleemgebruiker, omdat harddrugs altijd risico's hebben. Legalisatie is dus geen optie.

En als je kijkt naar hoe veel mensen paddo's geprobeerd hebben, en je vergelijkt het met bijvoorbeeld LSD zul je zien dat het aantal mensen wat de toen legale paddo's geprobeerd heeft 20 keer zo hoog ligt als het aantal LSD gebruikers. Of in ieder geval; gebruikers van synthetische hallucinogenen zoals op jellinek staat. Dus dan tellen drugs als 2c-b ook nog eens mee.

Legale status heeft dus wel degelijk invloed op de publieke opinie, stom dat ik dit nog moet beargumenteren want dit hoort iedereen te zien. Denk je echt dat het drugsgebruik af zal nemen?
R
RSWLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wauw, nog zo'n topic ! Ik denk dat ik het bij mijn eigen versie houd, maar goed dat de discussie doorgaat.

Nodelijk te zeggen dat deze partij mijn steun krijgt, mits ze zich ontpoppen als meer dan een bijeengeraapt one-issue partijtje.

Oh en Tomz0r, waarom ben je zo negatief over drugs terwijl je ze zelf gebruikt ? Misschien zit ik er naast, maar dat zal wel de nodige innerlijke conflicten opleveren. Misschien is het moeilijk voor je om te accepteren, maar drugs kunnen een hoop goede dingen voor mensen doen;

De beste muziek is onder invloed of door inspiratie door DRUGS geschreven, ongelofelijk veel kunst is gemaakt door inspiratie door DRUGS, en de stempel die DRUGS hebben gemaakt op bepaalde films, op bepaalde manieren van denken en op de maatschappij als geheel zijn niet weg te denken. Beroemde filosofen ? DRUGS ! Beroemde politici (als bijvoorbeeld Churchill) ? DRUGS ! En niet te vergeten dat sommige oeroude geloven hand in hand gaan met het gebruik van psychoactieven (oftewel DRUGS). En niet te vergeten, ze maken het leven boeiender, ook het jouwe, Tomz0r.

Iedereen wil high worden, bijna niemand is tevreden met niets. Mensen opsluiten omdat ze willen wat ze willen, iets wat nou eenmaal in de menselijke aard zit. Ik zeg nee,

L.E.G.A.L.I.S.E.E.R. !!!


Zo, de activist in me heeft gesproken, nu slapen :)
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#8
RSW zei:
Wauw, nog zo'n topic ! Ik denk dat ik het bij mijn eigen versie houd, maar goed dat de discussie doorgaat.

Nodelijk te zeggen dat deze partij mijn steun krijgt, mits ze zich ontpoppen als meer dan een bijeengeraapt one-issue partijtje.

Oh en Tomz0r, waarom ben je zo negatief over drugs terwijl je ze zelf gebruikt ? Misschien zit ik er naast, maar dat zal wel de nodige innerlijke conflicten opleveren. Misschien is het moeilijk voor je om te accepteren, maar drugs kunnen een hoop goede dingen voor mensen doen;

De beste muziek is onder invloed of door inspiratie door DRUGS geschreven, ongelofelijk veel kunst is gemaakt door inspiratie door DRUGS, en de stempel die DRUGS hebben gemaakt op bepaalde films, op bepaalde manieren van denken en op de maatschappij als geheel zijn niet weg te denken. Beroemde filosofen ? DRUGS ! Beroemde politici (als bijvoorbeeld Churchill) ? DRUGS ! En niet te vergeten dat sommige oeroude geloven hand in hand gaan met het gebruik van psychoactieven (oftewel DRUGS). En niet te vergeten, ze maken het leven boeiender, ook het jouwe, Tomz0r.

Iedereen wil high worden, bijna niemand is tevreden met niets. Mensen opsluiten omdat ze willen wat ze willen, iets wat nou eenmaal in de menselijke aard zit. Ik zeg nee,

L.E.G.A.L.I.S.E.E.R. !!!


Zo, de activist in me heeft gesproken, nu slapen :)
Klik om te vergroten...

Ik ben niet negatief over drugs. Ik vind alleen dat drugs hier veel te veel verheerlijkt worden door mensen die er geen bal verstand van hebben. Als mensen serieus denken dat ze goed bezig zijn als ze een tripje nemen in plaats van een avondje drinken vind ik dat naïef.
Ik vind dat veel mensen de beslissing niet zelf kunnen maken, en ook vind ik dat er veel te weinig informatie over mogelijke risico's van drugs bekend is.
Ik wil dat onderzoek gestimuleerd wordt, en niet zomaar blinde legalisatie zonder dat er duidelijkheid is over de risico's.

En het klopt dat drugs inderdaad hebben geholpen bij het creëren van bepaalde soorten kunst. Maar mensen haalden die inspiratie absoluut niet helemaal uit drugs, maar gewoon uit hunzelf. Misschien dat drugs hier bij hielpen doordat ze je dichter bij jezelf brengen, maar het is onterecht dit allemaal aan de drugs te wijten. :)
R
RSWLid
01-01-2024, 00:00
#9
Aangezien ik toch nog wakker ben :)

tomz0r zei:
Ik ben niet negatief over drugs. Ik vind alleen dat drugs hier veel te veel verheerlijkt worden door mensen die er geen bal verstand van hebben. Als mensen serieus denken dat ze goed bezig zijn als ze een tripje nemen in plaats van een avondje drinken vind ik dat naïef.
Ik vind dat veel mensen de beslissing niet zelf kunnen maken, en ook vind ik dat er veel te weinig informatie over mogelijke risico's van drugs bekend is.
Ik wil dat onderzoek gestimuleerd wordt, en niet zomaar blinde legalisatie zonder dat er duidelijkheid is over de risico's.
Klik om te vergroten...

Ah, maar ik wil ook dat onderzoek gestimuleerd word. Sterker nog, dat is waar ik mijn beroep van wil maken. Ikzelf heb nooit 'blinde legalisatie' gepredikt, dat zou een ramp zijn. Zo'n beleid moet subtiel geintroduceerd worden, in kleine stapjes, en moet altijd vergezeld gaan met discussie en tonnen eerlijke informatie. En ik vind het gros van de mensen ook dom, maar ik doe mijn uiterste best om tegen mijn eigen arrogantie te vechten, elke keer als ik denk dat ik het beter weet. Ik weet het doel van het leven niet, misschien is het zoveel mogelijk lol meemaken, misschien is het zoveel mogelijk ellende meemaken, of misschien allebei. Wie weet.

(En als blijkt dat er toch niets is na de dood, wat let mij dan om me in een hoek naar de tering te snuiven ? Dan maakt het niet eens meer uit of ik er anderen mee schaad of niet, er is toch geen almachtig karmasysteem dat me tot de orde roept. Maar dat is een hele andere discussie.)

En het klopt dat drugs inderdaad hebben geholpen bij het creëren van bepaalde soorten kunst. Maar mensen haalden die inspiratie absoluut niet helemaal uit drugs, maar gewoon uit hunzelf. Misschien dat drugs hier bij hielpen doordat ze je dichter bij jezelf brengen, maar het is onterecht dit allemaal aan de drugs te wijten. :)
Klik om te vergroten...

Dan nog, zonder drugs hadden de desbetreffede mensen het waarschijnlijk niet uit zichzelf gehaald. Drugs zijn ongelofelijk sterke katalysatoren voor een hoop processen, en als ik gitaar speel doe ik dat liever stoned dan nuchter. Beter resultaat :)

Stel jezelf deze vraag; hoe zou de wereld eruit zien zonder drugs ?
Ik denk, steriel, inspiratieloos, en leeg.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#10
RSW zei:
Aangezien ik toch nog wakker ben :)

tomz0r zei:
Ik ben niet negatief over drugs. Ik vind alleen dat drugs hier veel te veel verheerlijkt worden door mensen die er geen bal verstand van hebben. Als mensen serieus denken dat ze goed bezig zijn als ze een tripje nemen in plaats van een avondje drinken vind ik dat naïef.
Ik vind dat veel mensen de beslissing niet zelf kunnen maken, en ook vind ik dat er veel te weinig informatie over mogelijke risico's van drugs bekend is.
Ik wil dat onderzoek gestimuleerd wordt, en niet zomaar blinde legalisatie zonder dat er duidelijkheid is over de risico's.
Klik om te vergroten...

Ah, maar ik wil ook dat onderzoek gestimuleerd word. Sterker nog, dat is waar ik mijn beroep van wil maken. Ikzelf heb nooit 'blinde legalisatie' gepredikt, dat zou een ramp zijn. Zo'n beleid moet subtiel geintroduceerd worden, in kleine stapjes, en moet altijd vergezeld gaan met discussie en tonnen eerlijke informatie. En ik vind het gros van de mensen ook dom, maar ik doe mijn uiterste best om tegen mijn eigen arrogantie te vechten, elke keer als ik denk dat ik het beter weet. Ik weet het doel van het leven niet, misschien is het zoveel mogelijk lol meemaken, misschien is het zoveel mogelijk ellende meemaken, of misschien allebei. Wie weet.

(En als blijkt dat er toch niets is na de dood, wat let mij dan om me in een hoek naar de tering te snuiven ? Dan maakt het niet eens meer uit of ik er anderen mee schaad of niet, er is toch geen almachtig karmasysteem dat me tot de orde roept. Maar dat is een hele andere discussie.)
Klik om te vergroten...

Ik vind ook dat onderzoek gestimuleerd moet worden. Deze partij pleit voor legalisatie. Ik pleit alleen voor legalisatie als een drug zo goed als risicoloos gebruikt kan worden. Bij geen enkele harddrug is dit duidelijk, vandaar dat legalisatie nog helemaal niet aan de orde is.
Zoals ik al zei, dat jij die overweging maakt is knap. Maar niet iedereen maakt een overwogen, nuchtere beslissing als ze aan drugs beginnen. En dat is zonde en daar moeten mensen tegen beschermd worden.

RSW zei:
En het klopt dat drugs inderdaad hebben geholpen bij het creëren van bepaalde soorten kunst. Maar mensen haalden die inspiratie absoluut niet helemaal uit drugs, maar gewoon uit hunzelf. Misschien dat drugs hier bij hielpen doordat ze je dichter bij jezelf brengen, maar het is onterecht dit allemaal aan de drugs te wijten. :)
Klik om te vergroten...

Dan nog, zonder drugs hadden de desbetreffede mensen het waarschijnlijk niet uit zichzelf gehaald. Drugs zijn ongelofelijk sterke katalysatoren voor een hoop processen, en als ik gitaar speel doe ik dat liever stoned dan nuchter. Beter resultaat :)

Stel jezelf deze vraag; hoe zou de wereld eruit zien zonder drugs ?
Ik denk, steriel, inspiratieloos, en leeg.
Klik om te vergroten...

Denk jij. Ik weet niet of het zo zou zijn. En het is toch ook niet erg als we niet anders zouden weten? En een wereld zonder drugs zou een hoop persoonlijke problemen besparen.
V
Vadertje TijdLid
01-01-2024, 00:00
#11
tomz0r zei:
Denk jij. Ik weet niet of het zo zou zijn. En het is toch ook niet erg als we niet anders zouden weten? En een wereld zonder drugs zou een hoop persoonlijke problemen besparen.
Klik om te vergroten...



Nu sla je de plank helemaal mis. Zonder 'drugs' zou jij namelijk geen paracetamol kunnen kopen als je ziek bent, zonder drugs zou jij sterven aan een simpele long-infectie. Persoonlijke problemen met drugs ontstaan enkel door het geschapen beeld van de overheid, want stel je nou voor dat in een andere 'dimensie' er geen wetten op drugs zouden zijn, en bijna iedereen zou gebruiken, dan zou dat betekenen dat er een hoop 'persoonlijke problemen' zouden verdwijnen, aangezien je je niet meer rot hoeft te voelen omdat je vriendin het uitmaakt als je drugs gebruikt. Nee, de meeste persoonlijke problemen ontstaan niet door de drugs, maar door het idee om de drugs heen.


By the way, legaliseren van drugs, of zelfs reguleren van drugs, is veel slechter dan zoals het nu gaat. In geval van regulatie door de overheid zal er een flinke belasting op geheven worden, en als wiet gereguleerd zou worden door de overheid, zullen ze jou nog altijd verbieden om je eigen wiet te kweken, aangezien ze dan niks meer zouden verdien. Nee, ik ben eerder voor decriminalisering van de kweek. Op die manier zullen wij ook niet de dupe worden van torenhoge wiet prijzen.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#12
Vadertje Tijd zei:
tomz0r zei:
Denk jij. Ik weet niet of het zo zou zijn. En het is toch ook niet erg als we niet anders zouden weten? En een wereld zonder drugs zou een hoop persoonlijke problemen besparen.
Klik om te vergroten...



Nu sla je de plank helemaal mis. Zonder 'drugs' zou jij namelijk geen paracetamol kunnen kopen als je ziek bent, zonder drugs zou jij sterven aan een simpele long-infectie. Persoonlijke problemen met drugs ontstaan enkel door het geschapen beeld van de overheid, want stel je nou voor dat in een andere 'dimensie' er geen wetten op drugs zouden zijn, en bijna iedereen zou gebruiken, dan zou dat betekenen dat er een hoop 'persoonlijke problemen' zouden verdwijnen, aangezien je je niet meer rot hoeft te voelen omdat je vriendin het uitmaakt als je drugs gebruikt. Nee, de meeste persoonlijke problemen ontstaan niet door de drugs, maar door het idee om de drugs heen.
Klik om te vergroten...

Ik doelde hier op de illegale drugs, en niet op drugs die legaal zijn en een medicinale functie hebben. Ik naar aan dat RSW dat ook bedoelde.
Harddrugs kunnen enorme problemen veroorzaken en hebben vaak grote risico's. Het is bullshit dat problemen met drugs door de dingen eromheen ontstaan. Het idee om de drugs heen heeft namelijk geen invloed op hersenschade, lichamelijke schade en psychoses.
Op het verslavingsrisico heeft het wel een negatieve invloed. Mensen gaan makkelijker over een middel denken en onderschatten de risico's. Kijk maar hoeveel verslaafden we hier hebben aan legale drugs.
Met een verslaving aan legale drugs (medicijnen) valt gewoon normaal te leven. Met een coke, speed of heroverslaving niet. Sociale acceptatie moet bij dit soort middelen niet gebeuren.


Vadertje Tijd zei:
By the way, legaliseren van drugs, of zelfs reguleren van drugs, is veel slechter dan zoals het nu gaat. In geval van regulatie door de overheid zal er een flinke belasting op geheven worden, en als wiet gereguleerd zou worden door de overheid, zullen ze jou nog altijd verbieden om je eigen wiet te kweken, aangezien ze dan niks meer zouden verdien. Nee, ik ben eerder voor decriminalisering van de kweek. Op die manier zullen wij ook niet de dupe worden van torenhoge wiet prijzen.
Klik om te vergroten...

Daarbij kan ik me niet echt in de discussie mengen omdat ik niet weet wat voor invloed andere landen op Nederland spelen. Nederland hoort bij de Europese Unie, en ik weet niet hoe belangrijk dat is en wat voor invloed het legaliseren van wiet zal hebben op het partnerschap, de handel etc.
Ik heb dus geen idee of dit mogelijk is. Als Nederland een groot land op zich was zou ik het met je eens zijn dat wietkweek gewoon gereguleerd zou moeten worden.
W
WromtraxeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Goede zaak!
Legaliseer iedere drug in één gebied waar ook medische hulp is. Dan kunnen prijzen naar beneden van drugs en moet drugs goedkoper want dan drugsmafia daar niet tegenop en gaat kapot. Ook mooi inkomen voor de staat, trekt toeristen. Maar ze moeten wel alle drugs zelf maken anders blijven de drugs straat criminelen door gaan. Zielig voor de Marokkaanse jeugd dat wel...

One issue
I
InhaleLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik ben tegen legalisatie. Het is prima zoals het nu is, mensen die echt drugs willen gebruiken moeten hier toch moeite gaan doen en gaan zoeken. (en als je die connecties niet heb, dan is het ook niet makkelijk om aan drugs te komen)

En nee, mensen kunnen kunnen niet voor zichzelf beslissen. De meeste mensen zijn gewoon echt dom en kunnen niet met drugs om gaan.

Het is dan mischien wel zo dat mensen zelf keuzes moeten kunnen maken, dat het hun eigen verantwoordelijkheid is. Maar he, er komt echt niet meteen een SWAT-team je kop eraf schieten met een shotgun. Als je echt wil gebruiken kan dat.
Het verbod en slechte beeld rondom drugs zorgt er voor dat ¨beinvloedbare mensen¨ er vanaf blijven.

En nog wat ik kwijt wil over de LSD - alcohol discussie:

LSD risico loos als drugs gebruiken kan volgens mee niet nee. 1 keer LSD kan gewoon fout gaan bij iemand. Maar dat ligt heel erg aan de persoon zelf denk ik, sommige mensen kunnen lsd vrijwel zonder risico nemen. Bij andere gaat het gewoon wat raare dingen in hun hoofd doen, wat ze niet leuk vinden. Andere ervaren dat geknoei in hun hoofd als het oplossen/losmaken van (psychische) problemen die er al waren.

Ik vind LSD een drug met een behoorlijk risico. Maar geen garantie dat het fout gaat. Een slechte drugs kan je het ook niet noemen. Want het heefd voor veel mensen ook echt iets heel moois betekend waar ze veel aan hebben.
LSD heefd sterke positieve kanten en sterke negatieve.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#15
tomz0r zei:
LSD heeft altijd risico's, iets wat alcohol lang niet altijd heeft.
Klik om te vergroten...
Onzin, beide dosis afhankelijk. Met 2 biertjes loop ik niet echt een risico (hoewel 2 bier zeker al eens merkbaar mijn rijvaardigheid hebben beinvloed, ook het effect van alcohol is sterk afhankelijk van omstandigheden) met 20ug LSD loop ik ook geen risico.

Alcohol is gewoon een gevaarlijke en schadelijke drug. Het enige voordeel is dat het iets makkelijker te doseren is, maar voor veel mensen is de smaak naar meer ook nogal erg sterk bij alcohol. En daarmee lopen veel mensen ook een risico als ze 2 biertjes drinken, het risico dat ze niet meer ophouden met drinken.

Prima dat je drugs niet ongevaarlijk vind hoor, maar als je LSD met alcohol gaat vergelijken en dan gaat doen of LSD erger is, dan moet ik reageren :mrgreen:
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Kijk nou eens rond je heen in de wereld, hoe kan je nou fucking zeggen dat incidenteel veel alcohol gebruiken geen risicos heeft ?
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#17
Wacky zei:
tomz0r zei:
LSD heeft altijd risico's, iets wat alcohol lang niet altijd heeft.
Klik om te vergroten...
Onzin, beide dosis afhankelijk. Met 2 biertjes loop ik niet echt een risico (hoewel 2 bier zeker al eens merkbaar mijn rijvaardigheid hebben beinvloed, ook het effect van alcohol is sterk afhankelijk van omstandigheden) met 20ug LSD loop ik ook geen risico.

Alcohol is gewoon een gevaarlijke en schadelijke drug. Het enige voordeel is dat het iets makkelijker te doseren is, maar voor veel mensen is de smaak naar meer ook nogal erg sterk bij alcohol. En daarmee lopen veel mensen ook een risico als ze 2 biertjes drinken, het risico dat ze niet meer ophouden met drinken.

Prima dat je drugs niet ongevaarlijk vind hoor, maar als je LSD met alcohol gaat vergelijken en dan gaat doen of LSD erger is, dan moet ik reageren :mrgreen:
Klik om te vergroten...

We moeten het over hetzelfde soort gebruik hebben, en dat is het zogenaamd recreatief gebruik. Gematigd en verantwoord gebruik, waarvoor de middelen bestemd zijn, dus geen belachelijke hoeveelheden. Als je de middelen op deze manier vergelijkt kan je niet anders dan zeggen dat LSD wel degelijk risico's heeft en alcohol zo goed als niet.

Gematigd alcoholgebruik kent zo goed als geen risico's. Zelfs al ben je een paar keer per maand flink bezopen is de kans nog nihil dat het voor merkbare schade zorgt. Alcoholmisbruik levert wel flinke problemen op, dat ben ik met je eens, maar dat is een ander soort gebruik dan de bedoeling is.
Bij LSD is dit anders. Niemand zal 20 ug voor de lol nemen aangezien het alleen de roesfunctie heeft en geen sociale functie. Dit gaat ook echt niet veranderen.
Een normale gebruikersdosis LSD (dus geen 20 ug, al is het ook niet uitgesloten dat dat geen risico's heeft) kan bij eenmalig gebruik al gevaarlijk zijn, alcohol is dat beslist niet als je niet deelneemt aan het verkeer of iets dergelijks.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Hetzelfde gebruik, sja ik kan ook zeggen dat hetzelfde gebruik betekend dat je van beide of echt serieus onder invloed bent, of niet dus.

Veel mensen die recreatief drinken drinken im het weekend 10-15 glazen. Dat is een werkzame dosis die je kunt vergelijken met een redelijke dosis LSD. En als ik 15 glazen alcohol drink, dan ben ik meer de controle over mezelf kwijt, en weet ik minder goed wat ik doe dan wanneer ik 100ug acid neem. Ook ben ik dan een groter risico voor mijn omgeving.

20 tot 40ug lsd ofzo is een amper werkzame dosis die je zou kunnen vergelijken met een kleine hoeveelheid alcohol. Doet niemand dat zeg je ? Dan zal ik wel een uitzondering zijn, ik doe wel af en toe iets in die dosis range (kwart, derde of half zegeltje) als ik gewoon een klein beetje wazigheid wil, maar nog wel normaal wil kunnen functioneren. En zolang ik dan geen auto ga rijden, (net als een dosis alcohol die wel merkbaar is, maar waarvan je niet bezopen bent) is dat geen enkel risico, niet voor mij, en niet voor mijn omgeving.

Dan heb je nog de niet merkbare dosis. Bij lsd is dat beneden de 20ug, bij alcohol tot 2-3 glazen ofzo, dat doen mensen bij alcohol wel en bij lsd niet idd. Want lsd smaakt niet lekker ofzo. Maar dan word alcohol dus ook niet als drug gebruikt. En dat doen veel mensen dagelijks. Het eerder geschetste alcohol gebruik dat wel leid tot intoxicatie word eerder in een soortgelijke frequentie gedaan als LSD.

En de gevaren bij 1 malig gebruik sja, die zijn er ook bij beiden hoor. Met lsd kun je een bad trip krijgen die je nog lang zal heugen, met alcohol kun je in een bar fight terecht komen die je nog lang zal heugen en misschien blijvend letsel veroorzaakt. Verder kan je onder invloed van alcohol ook veel schade doen aan je sociale status op elke manier die je maar kan verzinnen :grin:
Psychose hoor ik je denken ? Is nog steeds niet echt duidelijk of LSD dat risico nou echt vergroot, maar goed laten we ervan uitgaan dat het dat doet. Een alcohol vergiftiging kan dodelijk zijn, en wat je doet onder invloed van alcohol kan ook even schadelijk zijn als een psychose (of dodelijk). Die kans is niet groot zeker ? nee, psychoses, die worden aan de lopende band veroorzaakt door lsd.

Maar het belangrijkste vind ik dus nog wel dat ook al ben ik compleet van de kaart met LSD, ik weet nog steeds wat ik niet moet doen. En als ik twijfel, dan doe ik het niet. Laatste keer dat ik flink aan het trippen was durfde ik bijvoorbeeld niet eens het bos in te lopen, bang dat ik het feestje niet meer terug zou vinden :grin: Van alcohol word je overmoedig en neem je juist heel veel risicos.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#19
Wacky zei:
Hetzelfde gebruik, sja ik kan ook zeggen dat hetzelfde gebruik betekend dat je van beide of echt serieus onder invloed bent, of niet dus.

Veel mensen die recreatief drinken drinken im het weekend 10-15 glazen. Dat is een werkzame dosis die je kunt vergelijken met een redelijke dosis LSD. En als ik 15 glazen alcohol drink, dan ben ik meer de controle over mezelf kwijt, en weet ik minder goed wat ik doe dan wanneer ik 100ug acid neem. Ook ben ik dan een groter risico voor mijn omgeving.

20 tot 40ug lsd ofzo is een amper werkzame dosis die je zou kunnen vergelijken met een kleine hoeveelheid alcohol. Doet niemand dat zeg je ? Dan zal ik wel een uitzondering zijn, ik doe wel af en toe iets in die dosis range (kwart, derde of half zegeltje) als ik gewoon een klein beetje wazigheid wil, maar nog wel normaal wil kunnen functioneren. En zolang ik dan geen auto ga rijden, (net als een dosis alcohol die wel merkbaar is, maar waarvan je niet bezopen bent) is dat geen enkel risico, niet voor mij, en niet voor mijn omgeving.

Dan heb je nog de niet merkbare dosis. Bij lsd is dat beneden de 20ug, bij alcohol tot 2-3 glazen ofzo, dat doen mensen bij alcohol wel en bij lsd niet idd. Want lsd smaakt niet lekker ofzo. Maar dan word alcohol dus ook niet als drug gebruikt. En dat doen veel mensen dagelijks. Het eerder geschetste alcohol gebruik dat wel leid tot intoxicatie word eerder in een soortgelijke frequentie gedaan als LSD.
Klik om te vergroten...

Ik heb helemaal niet gezegd dat 20 tot 40 ug niemand wat doet. Ik ben overgevoelig voor LSD en neem normaal ook nooit meer dan 60 ug. Van 40 trip ik al vrij hard.
En jij trekt een zelf gemaakte conclusie dat die dosis zogenaamd veilig is omdat het jou tot nu toe niks gedaan heeft. Waar staat dat 40 microgram LSD niet voor een psychose kan zorgen en dat het geen HPPD kan triggeren? Dat heb ik nergens gelezen.

Incidenteel relatief veel alcoholgebruik heeft weinig risico's, volgens jellinek zelfs geen risico's. Bij LSD is dat niet zeker. Er zijn veel gevallen (ook op dit forum) bekend dat incidenteel een gebruikersdosis LSD wel degelijk voor verwarring en HPPD en dat soort zeer vervelende dingen kan zorgen.
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Al ben ik het er mee eens dat matig alcohol gebruik zo goed als risico vrij is, LSD kan wel degelijk een sociale functie hebben. Ik heb er qua intuitie vertrouwen veel van geleerd en ik merk echt dat sinds ik regelmatig trip ik veel makkelijker vrienden maak, dat ligt niet aan mij, mag je ook aan al die nieuwe vrienden vragen. Ik ben een van die mensen die nog nooit alleen getript heeft, samen een andere wereld betreden versterkt óók de band dus 'LSD heeft sowieso geen sociale functie' vind ik gewoon niet kloppen.

Ja tuurlijk, een medium recreatieve dosis trip van zo'n 100 ug heeft risico's, maar haast alles in het leven heeft wel risico's en ik vind nog steeds dat mensen, wie dan ook, waar dan ook en hoe dan ook zélf mogen beslissen welke risico's ze nemen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."