#1
Griezelig vind ik het zeker, maar de naïeveling in mij verwacht dat het allemaal wel mee zal vallen. Toch lijkt het mij een stuk gezonder als dit soort gevaarlijke ongein in het vervolg achterwege blijft.

panini zei:ja dat snap ik, maar ten eerste heeft de juridische macht er geen enkel belang bij om niet-criminele sites te blokkeren. ten tweede is nederland een rechtstaat en kan de beslissing juridisch aangevochten worden, waarbij er aanspraak wordt gemaakt op een mogelijke schadevergoeding voor de webmaster en bevoegdheidsbeperkingen voor de ambtenaar in kwestie.![]()
als de wetgevende macht deze bevoegdheid had, zoals in iran, dan was heet censuur, nu is het criminaliteitsbestrijding.
jij praat over nieuwsberichten en zo, met je parahoofd![]()
Als dat gebeurd buiten criminele activiteiten dan zullen erg veel partijen hier een groot punt van maken. Het lijkt me sterk dat dit gebeurd.TeKNoZem zei:panini zei:het klinkt allemaal heftiger dan het is denk ik, het is geen censuur maar enkel de bevoegdheid om criminele sites te blokkeren zonder gerechtelijk bevel![]()
In andere woorden krijgt justitie buiten de wet om de keuze om op persoonlijk verzoek websites te laten blokkeren door ISP's. Hierbij hoeft geen sprake te zijn van criminele activiteiten.
panini zei:volgens mij ben jij nog steeds een beetje para, het gaat echt alleen om criminele sites makker. en zelfs dat kan aangevochten worden. als in de krant een advertentie staat dat iemand pillen verkoopt kan dat ook aangepakt worden, waarom zou dat op internet niet mogen?![]()
TeKNoZem zei:panini zei:volgens mij ben jij nog steeds een beetje para, het gaat echt alleen om criminele sites makker. en zelfs dat kan aangevochten worden. als in de krant een advertentie staat dat iemand pillen verkoopt kan dat ook aangepakt worden, waarom zou dat op internet niet mogen?![]()
Absoluut niet. Zoals ik al eerder gezegd heb, zou het dan ook mogelijk zijn om dit forum te blokkeren. Simpelweg omdat het hier nog altijd over illegale activiteiten gaat, dus criminaliteit. Hoe goed bedoelt het ook is. Het geeft de macht aan justitie, om sites waarop informatie te krijgen is m.b.t. illegale activiteiten te blokkeren. Ookal is dit alleen maar voor informatieve doeleinde. Denk bijvoorbeeld aan erowid.

panini zei:TeKNoZem zei:panini zei:volgens mij ben jij nog steeds een beetje para, het gaat echt alleen om criminele sites makker. en zelfs dat kan aangevochten worden. als in de krant een advertentie staat dat iemand pillen verkoopt kan dat ook aangepakt worden, waarom zou dat op internet niet mogen?![]()
Absoluut niet. Zoals ik al eerder gezegd heb, zou het dan ook mogelijk zijn om dit forum te blokkeren. Simpelweg omdat het hier nog altijd over illegale activiteiten gaat, dus criminaliteit. Hoe goed bedoelt het ook is. Het geeft de macht aan justitie, om sites waarop informatie te krijgen is m.b.t. illegale activiteiten te blokkeren. Ookal is dit alleen maar voor informatieve doeleinde. Denk bijvoorbeeld aan erowid.
informatie uitwisselen is niet tegen de wet en dus heeft justitie geen enkele wettelijke grond om deze websites te blokkeren. wanneer deze beslissing aangevochten wordt zal er ook absoluut gelijk gegeven worden aan de webmaster, en bij geregeld misbruik door justitie zullen er nog meer maatregelen volgen.![]()

TeKNoZem zei:panini zei:TeKNoZem zei:Absoluut niet. Zoals ik al eerder gezegd heb, zou het dan ook mogelijk zijn om dit forum te blokkeren. Simpelweg omdat het hier nog altijd over illegale activiteiten gaat, dus criminaliteit. Hoe goed bedoelt het ook is. Het geeft de macht aan justitie, om sites waarop informatie te krijgen is m.b.t. illegale activiteiten te blokkeren. Ookal is dit alleen maar voor informatieve doeleinde. Denk bijvoorbeeld aan erowid.
informatie uitwisselen is niet tegen de wet en dus heeft justitie geen enkele wettelijke grond om deze websites te blokkeren. wanneer deze beslissing aangevochten wordt zal er ook absoluut gelijk gegeven worden aan de webmaster, en bij geregeld misbruik door justitie zullen er nog meer maatregelen volgen.![]()
Eerst zien dan geloven. Justitie heeft er een handje van om dat soort acties onder de mat te schuiven.
Dus jij hebt geen problemen met facisme en vond het pas vervelend toen Hitler al aan de macht was?panini zei:bovendien ben ik er voorstander van om pas een mening over iets te hebben als het definitief is.![]()
Fout. Dat moet dus wel mogelijk zijn anders zou het OM alleen maar kunnen besluiten tot vervolging nadat dat door de rechter is opgelegd.megatrippie zei:Het mag niet zo zijn dat een uitvoerende macht zelf mag bepalen wat wel en/of niet toegestaan is.
deadlock zei:Fout. Dat moet dus wel mogelijk zijn anders zou het OM alleen maar kunnen besluiten tot vervolging nadat dat door de rechter is opgelegd.megatrippie zei:Het mag niet zo zijn dat een uitvoerende macht zelf mag bepalen wat wel en/of niet toegestaan is.
Kom op mensen NADENKEN voordat je iets post. Ik snap werkelijk waar niet waar jullie iedere keer weer dit soort uitspraken vandaan halen. Het verschil in deze is dus dat je met dit wetsvoorstel zeg maar eerst gevangenisstraf krijgt (de website wordt geblokkeerd) en het daarna pas kan aanvechten. Dat mag *nooit* in een eerlijke rechtsstaat.
Nee. Jurisprudentie. Daarom kan een rechter in Nederland een wet bijvoorbeeld ongeldig verklaren.megatrippie zei:Nee niet nadat dat door een rechter is opgelegd maar nadat er in een wet is bepaald wat wel of niet strafbaar is.
Er komt in Nederland mogelijk internetcensuur naar Iraans model. Een door minister Hirsch Ballin ingediend wetsvoorstel haalt de bevoegdheid tot het blokkeren van sites weg bij de onafhankelijke rechter.
Als het Wetsvoorstel Bestrijding Computercriminaliteit wordt aangenomen, kan de officier van justitie sites onmiddellijk op eigen gezag blokkeren. Nu is daarvoor nog een onafhankelijke rechter nodig.
De voorgestelde wet verwijdert de scheiding tussen de uitvoerende en de rechterlijke macht en verlaagt de drempel voor ingrijpen. De praktijk tot dusverre is dat het openbaar ministerie alleen ingrijpt bij zeer ernstige delicten waar een gevangenisstraf van 4 jaar of langer op staat.
In het voorliggende wetsvoorstel is zo'n beperking niet opgenomen. Ook kan de officier van justitie naar eigen goeddunken de dwangsom bepalen waarmee hij eventueel burgerlijk ongehoorzame internet-providers in het gareel dwingt.
Nadat eerder al de digitale burgerrechtenbeweging Bits Of Freedom bezwaar aantekende, roept nu ook de grote internet-provider XS4ALL het ministerie in een formele reactie op het wetsvoorstel grondig aan te passen of er volledig van af te zien.
COICA
In the United States, a new law proposal called The Combating Online Infringement and Counterfeits Act (COICA) was introduced last week, and there will be a hearing in front of the Judiciary Committee this Thursday.
If passed, this law will allow the government, under the command of the media companies, to censor the internet as they see fit, like China and Iran do, with the difference that the sites they decide to censor will be completely removed from the internet and not just in the US.
Please see the following article from the Huffington Post for more information.
STOP THE INTERNET BLACKLIST
http://www.huffingtonpost.com/david-segal/stop-the-internet-blackli_b_739836.html
And if you are a US citizen, please take the time to sign this petition
DemandProgress.org - Petition to Stop the Internet Blacklist!
Update: Also for US citizens, you can email your Senator from the following link and tell him or her your concerns about this bill
Tell Your Senator: No Website Blacklists, No Internet Censorship!
Update, from EFF's website: the Senate Judiciary Committee postponed the scheduled markup of the Internet censorship bill — a fantastic outcome, given that the entertainment industry and their allies in Congress had hoped this bill would be quickly approved before the Senators went home for the October recess. Massive thanks to all who used the EFF Action Center to write to your Senators to oppose this bill.


"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."