Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAyahuasca binnenkort mogelijk verboden

Ayahuasca binnenkort mogelijk verboden

81 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
@Benzoboss
Het eerste.

Het gaat om een zaak waar een aanhanger van Santo Daima op schiphol betrapt werd op het invoeren van een paar liter ayahuasca, en of die al dan niet vervolgd zou moeten worden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
שמש zei:
Gebruik jij dan alleen legale drugs? Wet is wet... :wink:
Klik om te vergroten...
Nope :sweatsmile:

Maar ik vind wel dat er verschil is tussen een individu die er voor kiest eens een wet te overtreden en mensen die vanuit hun functie een wet horen te handhaven en dat niet doen. Wetten zullen altijd overtreden worden, maar als de autoriteiten zelf al geen respect hebben voor de wet handhaven, dan is er echt iets goed mis en kun je die wetten net zo goed niet instellen.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Nope :sweatsmile:

Maar ik vind wel dat er verschil is tussen een individu die er voor kiest eens een wet te overtreden en mensen die vanuit hun functie een wet horen te handhaven en dat niet doen. Wetten zullen altijd overtreden worden, maar als de autoriteiten zelf al geen respect hebben voor de wet handhaven, dan is er echt iets goed mis en kun je die wetten net zo goed niet instellen.
Klik om te vergroten...
Maar misschien doen ze dat omdat ze zelf niet langer geloven in hun eigen onzinnige verboden? Dit land zit vol met dingen die gedoogd worden. Dit is eigenlijk een manier om te zeggen, ok het zou gelegaliseerd moeten worden, maar we zijn als wetgevers te laf om het te legaliseren en daarom zien we het maar door de vingers. Nu krijgen ze zelfs steun van druggebruikers die eisen dat de wet gerespecteerd moet worden. :tongueclosed:
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
maar als de autoriteiten zelf al geen respect hebben voor de wet handhaven, dan is er echt iets goed mis
Klik om te vergroten...
We hebben in Nederland zo belachelijk veel wetten dat die nagenoeg niet allemaal te handhaven zijn. Daarvoor is er simpelweg de capaciteit niet. Voor zover ik weet is er eerder al onderzoek gedaan naar de noodzaak om ayahuasca ceremonies te handhaven. De conclusie destijds was dat er dusdanig weinig incidenten optreden bij Ayahuasca gebruik dat het geen prioriteit moet krijgen (waardoor het dus in de praktijk gedoogd lijkt te worden). Volgens mij is dit gewoon een rationeel handelende overheid.

Mindless zei:
dan is er echt iets goed mis en kun je die wetten net zo goed niet instellen.
Klik om te vergroten...
Desondanks ben ik het hier met je eens! Wat er mis is, is namelijk dat een middel dat nagenoeg geen negatieve incidenten oplevert, een laag risicoprofiel heeft, en potentiele medicinale waarde heeft, verboden is bij wet. Dat is wat er mis is! Dit middel zou sowieso niet bij wet verboden moeten worden als je er logisch over nadenkt!
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
k heb persoonlijk wel zoiets van, als je een wet niet gaat handhaven, verander hem dan.
Klik om te vergroten...
Dit dus! Maar wat je hier gemakshalve vergeet is dat er een verschil zit in het wetgevende en uitvoerende orgaan. Het wetgevende orgaan (onze eerste en tweede kamer) is te conservatief om de wet te veranderen terwijl het uitvoerende orgaan (de politie) inziet dat ayahuasca in de praktijk nauwelijks problemen oplevert en dus een lage vervolgingsprioriteit krijgt.

Ik blijf hopen dat mensen in de toekomst iets minder conservatief gaan stemmen dan dat ze afgelopen 10-15 jaar gedaan hebben. Dan is er wellicht een kans op legalisatie van middelen zoals ayahuasca.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Daar heb je een punt. :wink:

Ik heb persoonlijk wel zoiets van, als je een wet niet gaat handhaven, verander hem dan.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat die stap te groot is. Verliezen ze steun van hun conservatieve achterban. Gedogen is hypocriet, maar het beste wat we op dit ogenblik kunnen krijgen.
Drugs voor persoonlijk gebruik (gebruikershoeveelheden) worden ook gedoogd terwijl het bij de wet verboden is. Dan zou dat ook of helemaal gelegaliseerd moeten worden of helemaal verboden. Ik ben niet helemaal zeker van de uitkomst, als we het daar op aan willen laten komen. NL is een land van consensus.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Eik zei:
Wat er mis is, is namelijk dat een middel dat nagenoeg geen negatieve incidenten oplevert, een laag risicoprofiel heeft, en potentiele medicinale waarde heeft, verboden is bij wet. Dat is wat er mis is! Dit middel zou sowieso niet bij wet verboden moeten worden als je er logisch over nadenkt!
Klik om te vergroten...
Klopt helemaal!

Daar ligt ook de echte oplossing (legaliseren). Maar zolang dat niet de wet is, sta ik wel achter handhaving van de wet. Anders ben je imo fundamenteel je eigen systeem aan het saboteren.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Klopt helemaal!

Daar ligt ook de echte oplossing (legaliseren). Maar zolang dat niet de wet is, sta ik wel achter handhaving van de wet. Anders ben je imo fundamenteel je eigen systeem aan het saboteren.
Klik om te vergroten...
Ik ben het totaal niet met je eens, maar ik waardeer je kromheid in denken :wink:
"Overheid, handhaaf de wet en verbied die drugs!" (neemt nog een pilletje) :upsidedown:
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik denk dat het hele systeem van de wetgeving een achterhaald idee is om de burger rustig in zijn kooi van het dagelijks leven te houden , er is praktisch niets logisch aan geen enkel ding van de drugsregelgeving en alles is gestuurd vanuit de onzichtbare agenda van de grote bedrijven. Zolang de staat gestuurd wordt door geld en macht, gaat er niets logisch te plakken zijn op de wetgeving, zeker niet rond Ayahuasca.
Met andere woorden. Een politieker heeft geen macht.

De enige optie is dan misschien zelf kweken en verspreiden in de natuur :sunglasses:
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik ben trots op je @Fenrir ! Dan heb je ook nog eens gestemd op een partij die voor legalisering van cannabis en psychedelica is! Nu kun je met een gerust hart mee zeuren over hoe debiel het is dat ayahuasca illegaal is

Ps zelf ook groen links gestemd maar vind PvdD ook sympathiek!
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Haha i know het is krom. Maar gedoogbeleid is ook krom.

De enige echte oplossing is volledige legalisatie zodat mensen zelf kunnen bepalen wat ze doen. Ik bedoel, dat doen ze immers toch wel (ik ook), dus waarom niet richten op dat zo veilig mogelijk te laten gebeuren door regulatie en toezicht.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat een deel van de overheid dit stiekem ook wel zou willen. Maar dat gaat alleen met kleine stapjes. Een algehele legalisering 'ineens' zit er gewoon niet in. Als men het op de spits drijft, is de uitkomst onzeker. Stel je voor dat het CDA of VVD zou zeggen, ok we gaan legaliseren. Dan stapt hun hele achterban over naar onze grote vriend (ahum) Baudet. Gedogen is het beste wat we nu kunnen krijgen. En misschien na verloop van tijd, wanneer conservatief NL er aan gewent is (of uitgestorven) dan kan er legalisering plaatsvinden. Op dit ogenblik moeten we iedere handreiking van overheid (gedogen) met beide handen aangrijpen in de hoop voor een betere toekomst. Maar als wij zelf als gebruikers eisen dat de overheid hun foute beleid moet handhaven, dan lachen de havikken in hun knuistje...
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Je kan de ingredienten van aya nog gewoon bij de smartshop halen, die gaan ze niet verbieden. Dat plantenmateriaal is los van elkaar niet psychoactief.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ralou zei:
De enige optie is dan misschien zelf kweken en verspreiden in de natuur
Klik om te vergroten...
Hèhè... Heel NL vol met Ayahuasca planten :hearteyecat: lijkt me wel wat
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#14
acht.zes zei:
Je kan de ingredienten van aya nog gewoon bij de smartshop halen, die gaan ze niet verbieden. Dat plantenmateriaal is los van elkaar niet psychoactief.
Klik om te vergroten...
Gaat meer om de algehele beeldvorming bij het grote publiek. Voor de meeste niet-gebruikers in NL is Ayahuasca hocus pocus van het meest duistere soort. Wanneer de overheid SD's Ayahuasca-gebruik zou blijven gedogen, dan gaat daar een positief signaal van uit richting publiek, waarna acceptatie kan gaan plaatsvinden. Maar zodra iets officieel verboden is, denken de meeste mensen al snel 'het zal wel een goede reden hebben'. Die gaan zich verder niet verdiepen in de achtergronden van het drankje. Toch jammer.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#15
שמש zei:
Gaat meer om de algehele beeldvorming bij het grote publiek. Voor de meeste niet-gebruikers in NL is Ayahuasca hocus pocus van het meest duistere soort. Wanneer de overheid SD's Ayahuasca-gebruik zou blijven gedogen, dan gaat daar een positief signaal van uit richting publiek, waarna acceptatie kan gaan plaatsvinden. Maar zodra iets officieel verboden is, denken de meeste mensen al snel 'het zal wel een goede reden hebben'. Die gaan zich verder niet verdiepen in de achtergronden van het drankje. Toch jammer.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat het wel mee zal gaan vallen. Ayahuasca is booming onder vooral vrouwelijke spirituele twintigers en dertigers, blaadjes als happiness en zelfs libelle staan er vol mee. Behoorlijk geaccepteerd dus en ik denk niet dat naleving van dat verbod veel zal uitmaken.
De zaak loopt nog, er is nog een goede kans dat het allemaal niet zo'n vaart loopt, de weerstand tegen handhaving van het ayahuasca verbod is best groot.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#16
acht.zes zei:
Ik denk dat het wel mee zal gaan vallen. Ayahuasca is booming onder vooral vrouwelijke spirituele twintigers en dertigers, blaadjes als happiness en zelfs libelle staan er vol mee. Behoorlijk geaccepteerd dus en ik denk niet dat naleving van dat verbod veel zal uitmaken.
De zaak loopt nog, er is nog een goede kans dat het allemaal niet zo'n vaart loopt, de weerstand tegen handhaving van het ayahuasca verbod is best groot.
Klik om te vergroten...
Toegegeven, ik lees de Libelle niet. Ben wel benieuwd naar het nummer waar dat in staat? :)
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#17
שמש zei:
Toegegeven, ik lees de Libelle niet. Ben wel benieuwd naar het nummer waar dat in staat? :)
Klik om te vergroten...
Libelle kan ik niet bij want premium-artikel. Maar ook vrouwenblaadjes Linda en Viva hebben er artikels over:
https://www.linda.nl/alles-over-linda/zhya-tripthee-ayahuasca-boven-therapie/

https://www.viva.nl/lijf-lijn/trippen-met-ayahuasca-hoe-is-dat/
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#18
acht.zes zei:
Libelle kan ik niet bij want premium-artikel. Maar ook vrouwenblaadjes Linda en Viva hebben er artikels over:
https://www.linda.nl/alles-over-linda/zhya-tripthee-ayahuasca-boven-therapie/

https://www.viva.nl/lijf-lijn/trippen-met-ayahuasca-hoe-is-dat/
Klik om te vergroten...
:thumbsup:
Krijg zin in een Milf

:hearteyes:

Maar er is nog hoop idd.
& best nog een redelijk artikel in de Viva. Alhoewel er wel wat sensatie in zit. Maar goed, laten ze vooral doorgaan met dit soort artikelen en laten we hopen dat de vrouw van Grappenmacher ook een abo heeft. Komt ie thuis...
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#19
שמש zei:
Ik denk dat een deel van de overheid dit stiekem ook wel zou willen. Maar dat gaat alleen met kleine stapjes. Een algehele legalisering 'ineens' zit er gewoon niet in. Als men het op de spits drijft, is de uitkomst onzeker. Stel je voor dat het CDA of VVD zou zeggen, ok we gaan legaliseren. Dan stapt hun hele achterban over naar onze grote vriend (ahum) Baudet. Gedogen is het beste wat we nu kunnen krijgen. En misschien na verloop van tijd, wanneer conservatief NL er aan gewent is (of uitgestorven) dan kan er legalisering plaatsvinden. Op dit ogenblik moeten we iedere handreiking van overheid (gedogen) met beide handen aangrijpen in de hoop voor een betere toekomst. Maar als wij zelf als gebruikers eisen dat de overheid hun foute beleid moet handhaven, dan lachen de havikken in hun knuistje...
Klik om te vergroten...
Goed geschreven. Helemaal eens!

acht.zes zei:
Ik denk dat het wel mee zal gaan vallen. Ayahuasca is booming onder vooral vrouwelijke spirituele twintigers en dertigers, blaadjes als happiness en zelfs libelle staan er vol mee. Behoorlijk geaccepteerd dus en ik denk niet dat naleving van dat verbod veel zal uitmaken.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je hier toch de invloed van "echt verbieden" op de publieke opinie onderschat. In de VS heeft de legalisering van cannabis heel belangrijk werk geleverd voor de destigmatisering en uiteindelijk volledige legalisering van cannabis in veel staten.

acht.zes zei:
De zaak loopt nog, er is nog een goede kans dat het allemaal niet zo'n vaart loopt, de weerstand tegen handhaving van het ayahuasca verbod is best groot.
Klik om te vergroten...
Daar heb je gelijk in. Laten we hopen dat die weerstand sterk genoeg blijkt te zijn. En laten we bij de volgende verkiezingen massaal stemmen op partijen die voor legalisering zijn! En voor hen die niet stemmen (kuch kuch @Fenrir )... ga eens wel stemmen op een partij die voor legalisering is :tonguewink:
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#20
Eik zei:
Ik ben trots op je @Fenrir ! Dan heb je ook nog eens gestemd op een partij die voor legalisering van cannabis en psychedelica is! Nu kun je met een gerust hart mee zeuren over hoe debiel het is dat ayahuasca illegaal is

Ps zelf ook groen links gestemd maar vind PvdD ook sympathiek!
Klik om te vergroten...
Ben zelf teleurgesteld in GL. In de korte tijd (1 jaar) dat ze aan de macht zijn in mijn stadje Amsterdam zijn er meer dan 1000 (DUIZEND) zeer grote bomen gekapt (Canadese populieren). Voor mijn huis alleen al 6 grote Canadese populieren van 70 jaar oud en 30 meter hoog. Zonder enige onderbouwing en tegen het advies van specialisten in. Tot zover Groen Links.. Ik zou nog eerder op PvdA stemmen, nooit meer op GL.
Ik stem trouwens al vanaf de oprichting op Partij voor de dieren, dus sinds 2002.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."