Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums‘Juist dit festival willen we hier niet’ - NRC

‘Juist dit festival willen we hier niet’ - NRC

31 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#1
Anneke Raven De burgemeester heeft het hardstylefestival Hardshock verboden wegens het vele drugsgebruik. „Dit ga je toch niet faciliteren?”

www.nrc.nl

‘Juist dit festival willen we hier niet’

Anneke Raven: De burgemeester heeft het hardstylefestival Hardshock verboden wegens het vele drugsgebruik. „Dit ga je toch niet faciliteren?”
www.nrc.nl www.nrc.nl
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ja hebben we van de week in Mediadump al over gehad. Echt hypocriet. Ze gaan toch ook niet alle sportkantines en kroegen sluiten als iemand met zn zatte kop een ongeluk maakt. En er waren verder totaal geen problemen op het festival, gewoon goede sfeer.

Terwijl afgelopen weekend op het Grote Piratenfestijn tig mensen zijn opgepakt, er vernielingen zijn gepleegd en er iemand is neergestoken. Maar dat moet allemaal maar wel gewoon door kunnen gaan. Ik hoop echt niet dat dit nog meer de gewoonte gaat worden. Maar ik ben er bang voor. Omdat die Grapperhaus het er toen ook al over had. Maar festivals verbieden om drugsgebruik tegen te gaan gaat echt niet helpen.

Misschien moet die Anneke Raven zelf eens gaan raven en zien hoe gezellig het is. Love is everywhere. Make love not war (on drugs).
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Perenijsje zei:
Misschien moet die Anneke Raven zelf eens gaan raven en zien hoe gezellig het is. Love is everywhere. Make love not war (on drugs).
Klik om te vergroten...
Ja! Raven op Grapperhouse! Beukeuhh...!!
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Psilocyloner zei:
Ja! Raven op Grapperhouse! Beukeuhh...!!
Klik om te vergroten...
...of nee, Grabberhouse! Hakkuh...!!
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#5
Oh die Grappenhouse he..
En die Femke Halsma en Rutte! 😬

[adminknip: dit soort rare bedreigingen laat je maar achterwege]
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#6
De wet is altijd beroerd geweest in het terug dringen van feesten en drugs.
Het enige wat je hier mee berijkt is dat het nu illegaal gehouden word waar geen ehbo beveiliging en of politie aanwezig is om de boel onder controle te houden.

Goede manier om het "probleem" effectief groter te maken.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#7
Perenijsje zei:
Maar ik ben er bang voor. Omdat die Grapperhaus het er toen ook al over had.
Klik om te vergroten...
"Dan moet je ook de voorkant, de gebruikers, aanpakken. Die houden het systeem in stand." - Raven
Klik om te vergroten...
Ik kan mij er ook een beetje over verbazen dat er nog altijd mensen zijn in prominente politieke posities die nog altijd geloven dat het bekrachtigen van een repressief beleid waarin drugsgebruikers worden gecriminaliseerd een constructieve en wenselijke uitwerking gaat hebben.

Misschien wel mishandeld als kind door een totalitair denkend vaderfiguur.

Dus het imago van het festival speelde een rol bij uw beslissing?
"„Ja, en dat is ook niet zo gek. Ik weet niet of u weleens op zo’n festival bent geweest, maar het is een aparte muziekstijl waar van 11.00 ’s ochtends tot 23.00 ’s avonds op gedanst wordt. Er wordt weinig alcohol gedronken, maar veel pillen geslikt." - Raven
Klik om te vergroten...
'De cultuur staat mij niet aan en je moet gewoon alcohol consumeren', zucht.

Het festival zelf is zonder problemen verlopen, bleek uit de evaluatie. Waarom dan geen nieuwe kans?
"„Er is niks gebeurd, er was een prima sfeer, dus het festival zelf is goed verlopen. Maar daarna vormden bezoekers een gevaar voor de openbare veiligheid." - Raven
Klik om te vergroten...

Gaat u meer festivals verbieden?
„Dat ben ik niet van plan. Dat heeft ermee te maken dat andere festivals die hier georganiseerd worden niet hetzelfde soort type festival zijn.” - Raven
Klik om te vergroten...

Dat riekt naar willekeur.
„Dat kan ik me voorstellen, maar ik besluit voor mijn gemeente. Elke gemeente voert haar eigen beleid.” - Raven
Klik om te vergroten...
Ik ben zelf ook niet bepaald fan van het hardcore muziek genre en ik geloof ook wel dat er bepaalde figuren tussen kunnen lopen die je prima kunt missen maar als je de toelichting rond het besluit van deze burgemeester leest blijft het toch wat moeilijk verteerbaar hoe sommige mensen zo kortzichtig kunnen wezen.

Benzoboss zei:
Goede manier om het "probleem" effectief groter te maken.
Klik om te vergroten...
Gemeente Hellendoorn ligt ook wel wat tegen de Nederlandse biblebelt natuurlijk. Mevrouw lijkt vrij duidelijk aan te geven dat het culturele aspect de overwegende factor is in het maken van dit besluit. Het Grapperhaus riedeltje dat christenen een statement moeten maken rond waar hun normen en waarden liggen. Het is dan ook geen toeval dat Raven zich identificeert met de politieke CDA partij.

„De wereld op zijn kop”, zegt John Althoff van High Energy Events, organisator van Hardshock. „Het festival is zonder problemen verlopen. We hebben in Nederland een drugsprobleem en daar lopen we niet voor weg. Ons festival is een eindstation van de drugslijn. Maar met ons afsluiten pak je het drugsprobleem niet aan.” Hij weet nog niet of hij het besluit wil of kan aanvechten. - Althof
Klik om te vergroten...
Althof vat het mooi samen, ik kan begrijpen dat Althof zichzelf niet wil opwerpen als individueel doelwit voor ongenuanceerde christen gekkies en symbool voor drugs stigma. De clichés van de geschiedenis moeten zich blijkbaar nog een paar keer herhalen. Brengt mij spontaan weer terug naar een lezing in Zwolle waarbij een 'professor' de evolutietheorie probeerde te verwerpen door een mens met een muis te vergelijken.

Het blijft blijkbaar soms wat moeilijk voor mensen om de realiteit onder ogen te zien.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#8
@Jmths heb jij een reddit account?
Dacht gister een Jmths te zien op een drug gerelateerd sub reddit.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#9
Benzoboss zei:
@Jmths heb jij een reddit account?
Dacht gister een Jmths te zien op een drug gerelateerd sub reddit.
Klik om te vergroten...
Klopt, RC Reddit, daar is mijn gebruikersnaam inderdaad eveneens Jmths. Op drugs-forum.com en Bluelight idem.

Op de RC Reddit ben ik in het verleden flink actief op geweest, ik kijk en reageer er nog steeds wel sporadisch. Op de RC Reddit kun je in korte tijd een zeer aanzienlijk aantal mensen bereiken. Maar door de intense spam door raakt ook vrijwel alles dat daar geplaatst wordt in de vergetelheid.

Maar wel interessant volk daar soms, dokters, profeten, chemici. Al is het overgrote deel op de RC Reddit pubers lijkt het. Voor meer volwassen, maf en inhoudelijk kun je beter op Bluelight wezen zogezegd.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#10
@Jmths Op die internationale fora shotten ze echt de meest exotische drugscombinaties... :tearsofjoy: Als je dat vergelijkt, dan is het hier echt heilig.
I
IkbeneenfietsLid
01-01-2024, 00:00
#11
Jmths zei:
Klopt, RC Reddit, daar is mijn gebruikersnaam inderdaad eveneens Jmths. Op drugs-forum.com en Bluelight idem.

Op de RC Reddit ben ik in het verleden flink actief op geweest, ik kijk en reageer er nog steeds wel sporadisch. Op de RC Reddit kun je in korte tijd een zeer aanzienlijk aantal mensen bereiken. Maar door de intense spam door raakt ook vrijwel alles dat daar geplaatst wordt in de vergetelheid.

Maar wel interessant volk daar soms, dokters, profeten, chemici. Al is het overgrote deel op de RC Reddit pubers lijkt het. Voor meer volwassen, maf en inhoudelijk kun je beter op Bluelight wezen zogezegd.
Klik om te vergroten...
Ja ik vind bluelight echt bizar wat daar allemaal gebeurd... Zit ik liever hier hoor.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Jmths zei:
Ik kan mij er ook een beetje over verbazen dat er nog altijd mensen zijn in prominente politieke posities die nog altijd geloven dat het bekrachtigen van een repressief beleid waarin drugsgebruikers worden gecriminaliseerd een constructieve en wenselijke uitwerking gaat hebben.
Klik om te vergroten...

Het gaat ook helemaal niet om effectief beleid.

Dit is een clash of cultures. Zij (van het CDA) heeft dominante culturele opvattingen. Hardcore en drugs passen daar niet bij, dat vindt ze afstotelijk. Omdat ze op een machtige positie zit, kan ze allerlei maatregelen nemen om die 'teloorgang' van de jeugd tegen te gaan. Veiligheid is in die zin het smoesje watze nodig heeft om maatregelen erdoorheen te drukken.

Dat er andere zaken zijn met een nog groter gevaar doet er dus niet toe. Want dat zijn normale zaken waar de burgemeester en haar sociale kringen zich ook schuldig aan maken.
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#13
Aja, wat doe je ertegen. Door het te verbieden wordt de openbare veiligheid op die dag en locatie er in ieder geval niet slechter op. Al los je er verder helemaal niets mee op. Ik kan begrijpen dat ze die aanpak tegen harddrugs en de wereld eromheen moeten gaan aanpakken. Maar dit is wel echt een slechte 1e stap. 😂

In NL stikt het van de festivals. Er is er dan 1tje minder volgend jaar, er komen er weer zat nieuwe bij.
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#14
'hardstylefeest' wtf?
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#15
MDMAZING zei:
'hardstylefeest' wtf?
Klik om te vergroten...
Jaa maat, zo zeggen al die mensen dat. Ze noemen het altijd 'hardstyle' of 'elektronische muziek/dance'. Laat ze maar lekker verbieden, ik lig er niet wakker van. Ze pakken het toch verkeerd aan, al wilt dat niet zeggen dat ze er niks ermee bereiken. Ze moeten alleen wel rekening houden met de wind van voren als ze nog meer gaan verbieden. ^^
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Jmths zei:
Klopt, RC Reddit, daar is mijn gebruikersnaam inderdaad eveneens Jmths. Op drugs-forum.com en Bluelight idem.

Op de RC Reddit ben ik in het verleden flink actief op geweest, ik kijk en reageer er nog steeds wel sporadisch. Op de RC Reddit kun je in korte tijd een zeer aanzienlijk aantal mensen bereiken. Maar door de intense spam door raakt ook vrijwel alles dat daar geplaatst wordt in de vergetelheid.

Maar wel interessant volk daar soms, dokters, profeten, chemici. Al is het overgrote deel op de RC Reddit pubers lijkt het. Voor meer volwassen, maf en inhoudelijk kun je beter op Bluelight wezen zogezegd.
Klik om te vergroten...
Op reddit zijn idd een hoop mensen te vinden die niet het verstand hebben om überhaupt in de buurt van drugs te kommen...
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
Bas zei:
Ik kan begrijpen dat ze die aanpak tegen harddrugs en de wereld eromheen moeten gaan aanpakken.
Klik om te vergroten...

Kun je het mij uitleggen?
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Kun je het mij uitleggen?
Klik om te vergroten...
Dat het aantal festivals maar blijft groeien in NL. Er waren er in 2019 volgens mij ruim 1200. Drugshandel groeit dus ook, daarom beginnen ze maar op de meest simpelste manier van aanpakken: het verbieden van een feest. Net zoals stoppen met roken: het niet mogen roken ergens, heeft weinig effect totaal, maar samen met andere kleinere regels is de invloed enorm op het aantal rokers.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#19
Psilocyloner zei:
@Jmths Op die internationale fora shotten ze echt de meest exotische drugscombinaties... :tearsofjoy: Als je dat vergelijkt, dan is het hier echt heilig.
Klik om te vergroten...
Klopt, soms echt submilligram potente drugs in verschillende categorieën (25I-NBOMe en fentanyl analogen heb ik in deze context wel genoemd zien worden in ieder geval) dat dan net een maand op de markt is en dan vrijwel direct op zeer hoge doseringen geïnjecteerd wordt.

Inderdaad een beetje omgekeerde wereld van wat je hier vaak tegen komt.
Ikbeneenfiets zei:
Ja ik vind bluelight echt bizar wat daar allemaal gebeurd... Zit ik liever hier hoor.
Klik om te vergroten...
Ik kan het allebei wel waarderen, maar Bluelight is inderdaad niet voor iedereen.
H
HarmlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Los van de stelling die mevrouw Raven deponeert: wat dacht je dat er aan drugs gebruikt wordt in normale kroegen. Ook maar sluiten?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."