Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums‘Juist dit festival willen we hier niet’ - NRC

‘Juist dit festival willen we hier niet’ - NRC

31 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Maar nee, mdma, dĂĄt is een duivelse drug. :sweatsmile:
Klik om te vergroten...
Nee, liefde, dat willen we niet. We slaan lievers elkaars koppen in om ons geloof, snap dat dan.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Perenijsje zei:
Misschien moet die Anneke Raven zelf eens gaan raven en zien hoe gezellig het is. Love is everywhere. Make love not war (on drugs).
Klik om te vergroten...

Whats in a name...
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#3
Casaan zei:
Whats in a name...
Klik om te vergroten...

Ja duh, zeg dat niet voor niets zo he 😅
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Politie staat.
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Ik vind het zo ironisch altijd dat de kerk uitgerekend van alle drugs alcohol min of meer wel accepteert. Alcohol laat mensen alles doen wat eigenlijk ingaat tegen de leer van de bijbel. Het wordt ook niet voor niets spirits genoemd in het Engels (denk ook aan spiritus wat bijna pure alcohol/ethanol is). Maar nee, mdma, dĂĄt is een duivelse drug. :sweatsmile:
Klik om te vergroten...

Alcohol komt voor in de bijbel, waar Jezus water in wijn verandert. Nergens verandert Jezus stenen in MDMA kristallen :wink:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Ik vind het zo ironisch altijd dat de kerk uitgerekend van alle drugs alcohol min of meer wel accepteert. Alcohol laat mensen alles doen wat eigenlijk ingaat tegen de leer van de bijbel. Het wordt ook niet voor niets spirits genoemd in het Engels (denk ook aan spiritus wat bijna pure alcohol/ethanol is). Maar nee, mdma, dĂĄt is een duivelse drug. :sweatsmile:
Klik om te vergroten...

Nou je kunt zo'n beetje alles lezen in de Bijbel wat je zelf wil. Maar confessionelen maken inderdaad vaak de denkfout dat wet = moraliteit. Maar dat zit ook heel erg ingebakken in de cultuur van kerken zelf. Het is altijd een dominee, pastoor, priester, whatever die voor de rest de interpretatie van een hogere macht inpraat. Als dat vanaf de basis jouw opvatting is van hoe je normaal een standpunt opbouwt. Tja, dan kan ik lang gaan discussiëren over vrijheid en rechten en machtsverdeling en weet ik veel, maar dan maakt het toch niks uit welke kwaliteiten mijn argumenten hebben. Alleen de sociale positie van mensen maakt dan uit bij een discussie.

Dat is dus denk ik wel wat er nu de hele tijd aan de hand is in het drugsbeleid. Heel het drugsverbod heeft niks met veiligheid te maken en alles met machtsstructuren waarbij het drugsbeleid lekker veel beleidsvrijheid oplevert.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Cerberus zei:
Alcohol komt voor in de bijbel, waar Jezus water in wijn verandert. Nergens verandert Jezus stenen in MDMA kristallen :wink:
Klik om te vergroten...
In die tijd was het in Griekenland best normaal om kykeon te drinken, een psychedelische drank waar mogelijk egotamines (/lsd-achtige stoffen) in zaten. Dus als we alles mogen doen wat in de tijd van Jezus normaal was dan ken ik nog wel een paar goede verhalen van historici =P

Inderdaad is MDMA echt een uitvinding van de 20e eeuw.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#8
entheology.com

When Santa was a Mushroom: Amanita muscaria and the Origins of Christmas - Entheology.com

What can the local practices of tribes in Siberia tell us about why we exchange gifts around solstice time, stash them under pine trees decorated with red and white ornaments, and sing songs about flying reindeer? It turns out that the origins of Christmas may be bound up with the famous red and...
entheology.com
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#9
Anneke Raven De burgemeester heeft het hardstylefestival Hardshock verboden wegens het vele drugsgebruik. „Dit ga je toch niet faciliteren?”

www.nrc.nl

‘Juist dit festival willen we hier niet’

Anneke Raven: De burgemeester heeft het hardstylefestival Hardshock verboden wegens het vele drugsgebruik. „Dit ga je toch niet faciliteren?”
www.nrc.nl www.nrc.nl
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ja hebben we van de week in Mediadump al over gehad. Echt hypocriet. Ze gaan toch ook niet alle sportkantines en kroegen sluiten als iemand met zn zatte kop een ongeluk maakt. En er waren verder totaal geen problemen op het festival, gewoon goede sfeer.

Terwijl afgelopen weekend op het Grote Piratenfestijn tig mensen zijn opgepakt, er vernielingen zijn gepleegd en er iemand is neergestoken. Maar dat moet allemaal maar wel gewoon door kunnen gaan. Ik hoop echt niet dat dit nog meer de gewoonte gaat worden. Maar ik ben er bang voor. Omdat die Grapperhaus het er toen ook al over had. Maar festivals verbieden om drugsgebruik tegen te gaan gaat echt niet helpen.

Misschien moet die Anneke Raven zelf eens gaan raven en zien hoe gezellig het is. Love is everywhere. Make love not war (on drugs).
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#11
Perenijsje zei:
Misschien moet die Anneke Raven zelf eens gaan raven en zien hoe gezellig het is. Love is everywhere. Make love not war (on drugs).
Klik om te vergroten...
Ja! Raven op Grapperhouse! Beukeuhh...!!
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#12
Psilocyloner zei:
Ja! Raven op Grapperhouse! Beukeuhh...!!
Klik om te vergroten...
...of nee, Grabberhouse! Hakkuh...!!
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#13
Oh die Grappenhouse he..
En die Femke Halsma en Rutte! 😬

[adminknip: dit soort rare bedreigingen laat je maar achterwege]
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#14
De wet is altijd beroerd geweest in het terug dringen van feesten en drugs.
Het enige wat je hier mee berijkt is dat het nu illegaal gehouden word waar geen ehbo beveiliging en of politie aanwezig is om de boel onder controle te houden.

Goede manier om het "probleem" effectief groter te maken.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#15
Perenijsje zei:
Maar ik ben er bang voor. Omdat die Grapperhaus het er toen ook al over had.
Klik om te vergroten...
"Dan moet je ook de voorkant, de gebruikers, aanpakken. Die houden het systeem in stand." - Raven
Klik om te vergroten...
Ik kan mij er ook een beetje over verbazen dat er nog altijd mensen zijn in prominente politieke posities die nog altijd geloven dat het bekrachtigen van een repressief beleid waarin drugsgebruikers worden gecriminaliseerd een constructieve en wenselijke uitwerking gaat hebben.

Misschien wel mishandeld als kind door een totalitair denkend vaderfiguur.

Dus het imago van het festival speelde een rol bij uw beslissing?
"„Ja, en dat is ook niet zo gek. Ik weet niet of u weleens op zo’n festival bent geweest, maar het is een aparte muziekstijl waar van 11.00 ’s ochtends tot 23.00 ’s avonds op gedanst wordt. Er wordt weinig alcohol gedronken, maar veel pillen geslikt." - Raven
Klik om te vergroten...
'De cultuur staat mij niet aan en je moet gewoon alcohol consumeren', zucht.

Het festival zelf is zonder problemen verlopen, bleek uit de evaluatie. Waarom dan geen nieuwe kans?
"„Er is niks gebeurd, er was een prima sfeer, dus het festival zelf is goed verlopen. Maar daarna vormden bezoekers een gevaar voor de openbare veiligheid." - Raven
Klik om te vergroten...

Gaat u meer festivals verbieden?
„Dat ben ik niet van plan. Dat heeft ermee te maken dat andere festivals die hier georganiseerd worden niet hetzelfde soort type festival zijn.” - Raven
Klik om te vergroten...

Dat riekt naar willekeur.
„Dat kan ik me voorstellen, maar ik besluit voor mijn gemeente. Elke gemeente voert haar eigen beleid.” - Raven
Klik om te vergroten...
Ik ben zelf ook niet bepaald fan van het hardcore muziek genre en ik geloof ook wel dat er bepaalde figuren tussen kunnen lopen die je prima kunt missen maar als je de toelichting rond het besluit van deze burgemeester leest blijft het toch wat moeilijk verteerbaar hoe sommige mensen zo kortzichtig kunnen wezen.

Benzoboss zei:
Goede manier om het "probleem" effectief groter te maken.
Klik om te vergroten...
Gemeente Hellendoorn ligt ook wel wat tegen de Nederlandse biblebelt natuurlijk. Mevrouw lijkt vrij duidelijk aan te geven dat het culturele aspect de overwegende factor is in het maken van dit besluit. Het Grapperhaus riedeltje dat christenen een statement moeten maken rond waar hun normen en waarden liggen. Het is dan ook geen toeval dat Raven zich identificeert met de politieke CDA partij.

„De wereld op zijn kop”, zegt John Althoff van High Energy Events, organisator van Hardshock. „Het festival is zonder problemen verlopen. We hebben in Nederland een drugsprobleem en daar lopen we niet voor weg. Ons festival is een eindstation van de drugslijn. Maar met ons afsluiten pak je het drugsprobleem niet aan.” Hij weet nog niet of hij het besluit wil of kan aanvechten. - Althof
Klik om te vergroten...
Althof vat het mooi samen, ik kan begrijpen dat Althof zichzelf niet wil opwerpen als individueel doelwit voor ongenuanceerde christen gekkies en symbool voor drugs stigma. De clichés van de geschiedenis moeten zich blijkbaar nog een paar keer herhalen. Brengt mij spontaan weer terug naar een lezing in Zwolle waarbij een 'professor' de evolutietheorie probeerde te verwerpen door een mens met een muis te vergelijken.

Het blijft blijkbaar soms wat moeilijk voor mensen om de realiteit onder ogen te zien.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#16
@Jmths heb jij een reddit account?
Dacht gister een Jmths te zien op een drug gerelateerd sub reddit.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#17
Benzoboss zei:
@Jmths heb jij een reddit account?
Dacht gister een Jmths te zien op een drug gerelateerd sub reddit.
Klik om te vergroten...
Klopt, RC Reddit, daar is mijn gebruikersnaam inderdaad eveneens Jmths. Op drugs-forum.com en Bluelight idem.

Op de RC Reddit ben ik in het verleden flink actief op geweest, ik kijk en reageer er nog steeds wel sporadisch. Op de RC Reddit kun je in korte tijd een zeer aanzienlijk aantal mensen bereiken. Maar door de intense spam door raakt ook vrijwel alles dat daar geplaatst wordt in de vergetelheid.

Maar wel interessant volk daar soms, dokters, profeten, chemici. Al is het overgrote deel op de RC Reddit pubers lijkt het. Voor meer volwassen, maf en inhoudelijk kun je beter op Bluelight wezen zogezegd.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#18
@Jmths Op die internationale fora shotten ze echt de meest exotische drugscombinaties... :tearsofjoy: Als je dat vergelijkt, dan is het hier echt heilig.
I
IkbeneenfietsLid
01-01-2024, 00:00
#19
Jmths zei:
Klopt, RC Reddit, daar is mijn gebruikersnaam inderdaad eveneens Jmths. Op drugs-forum.com en Bluelight idem.

Op de RC Reddit ben ik in het verleden flink actief op geweest, ik kijk en reageer er nog steeds wel sporadisch. Op de RC Reddit kun je in korte tijd een zeer aanzienlijk aantal mensen bereiken. Maar door de intense spam door raakt ook vrijwel alles dat daar geplaatst wordt in de vergetelheid.

Maar wel interessant volk daar soms, dokters, profeten, chemici. Al is het overgrote deel op de RC Reddit pubers lijkt het. Voor meer volwassen, maf en inhoudelijk kun je beter op Bluelight wezen zogezegd.
Klik om te vergroten...
Ja ik vind bluelight echt bizar wat daar allemaal gebeurd... Zit ik liever hier hoor.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
Jmths zei:
Ik kan mij er ook een beetje over verbazen dat er nog altijd mensen zijn in prominente politieke posities die nog altijd geloven dat het bekrachtigen van een repressief beleid waarin drugsgebruikers worden gecriminaliseerd een constructieve en wenselijke uitwerking gaat hebben.
Klik om te vergroten...

Het gaat ook helemaal niet om effectief beleid.

Dit is een clash of cultures. Zij (van het CDA) heeft dominante culturele opvattingen. Hardcore en drugs passen daar niet bij, dat vindt ze afstotelijk. Omdat ze op een machtige positie zit, kan ze allerlei maatregelen nemen om die 'teloorgang' van de jeugd tegen te gaan. Veiligheid is in die zin het smoesje watze nodig heeft om maatregelen erdoorheen te drukken.

Dat er andere zaken zijn met een nog groter gevaar doet er dus niet toe. Want dat zijn normale zaken waar de burgemeester en haar sociale kringen zich ook schuldig aan maken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."