Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStaatssecretaris Blokhuis negeert advies van experts over stofgroepenverbod

Staatssecretaris Blokhuis negeert advies van experts over stofgroepenverbod

43 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Groenlinks heeft het beste beleid dacht ik
A
Alakazam

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Diepe diepe zucht 😞. Vind het altijd zo frustrerend dat een hoop belangrijke politieke keuzes niet op wetenschap gebaseerd worden.

Je zou denken dat er ook wel enkele politici zijn die de waanzin van dit beleid inzien. Vraag me dan altijd af of er gewoon geen debatten over gevoerd worden of dat die simpelweg niet uitgezonden worden. Lijkt me namelijk vrij lastig om een debat te winnen zonder argumentatie die op feiten gebaseerd is als je opponent dat wel heeft.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#3
Alakazam zei:
Diepe diepe zucht 😞. Vind het altijd zo frustrerend dat een hoop belangrijke politieke keuzes niet op wetenschap gebaseerd worden.

Je zou denken dat er ook wel enkele politici zijn die de waanzin van dit beleid inzien. Vraag me dan altijd af of er gewoon geen debatten over gevoerd worden of dat die simpelweg niet uitgezonden worden. Lijkt me namelijk vrij lastig om een debat te winnen zonder argumentatie die op feiten gebaseerd is als je opponent dat wel heeft.
Klik om te vergroten...
Ik heb een keer een heel politiek debat gekeken. Daarin stelde groen links en D’66 voor dat je geen strafblad meer zou moeten kunnen krijgen voor het bezitten van een xtc pil. Ze kwamen met een heel arsenaal aan argumenten en wetenschappelijk bewijs. Het antwoord van het CDA was :” ja maar drugsgebruik dat is toch niet normaal zeker?!”...

En daar ga je dan met je mooie argumenten en wetenschappelijke studies... inderdaad best frustrerend.

Ps op de vraag of er dan niet meer onderzoek gedaan moest worden naar de kosten en baten van drugs was het antwoord:” we gaan toch geen onderzoek doen naar die rotzooi?”
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Eik zei:
Ps op de vraag of er dan niet meer onderzoek gedaan moest worden naar de kosten en baten van drugs was het antwoord:” we gaan toch geen onderzoek doen naar die rotzooi?”
Klik om te vergroten...

Dit is geen argument. Je kunt niet alle tegenargumenten op een hoop gooien en het rotzooi noemen, zo voer je geen inhoudelijke discussie. Dat je voor of tegen het wetsvoorstel bent heeft er niet mee te maken. Het gaat erom dat je op een normale manier een discussie kan voeren.

Ik ben het ermee eens dat het niet goed is om 3-mmc te legaliseren. Maar het is belangrijk om te kijken waarom. Ik denk dat het niet de bedoeling is dat iedereen zomaar dopamine shots voor het grijpen gaat krijgen. Dat betekent niet dat ik het gebruik van RC's afkeur. Ik ben zelf een hele grote vriend van 1-P-LSD, maar ik ben bang dat ik die relatie zal moeten verbreken mocht dit wetsvoorstel doorkomen.

Nogmaals, ik ben niet voor een RC ban, maar ik denk dat sommige (en ja ik ga mijn 1-p heel hard missen) niet zomaar beschikbaar moet zijn.

Discuss :upsidedown:
A
AlakazamLid
01-01-2024, 00:00
#5
Eik zei:
Ik heb een keer een heel politiek debat gekeken. Daarin stelde groen links en D’66 voor dat je geen strafblad meer zou moeten kunnen krijgen voor het bezitten van een xtc pil. Ze kwamen met een heel arsenaal aan argumenten en wetenschappelijk bewijs. Het antwoord van het CDA was :” ja maar drugsgebruik dat is toch niet normaal zeker?!”...

En daar ga je dan met je mooie argumenten en wetenschappelijke studies... inderdaad best frustrerend.

Ps op de vraag of er dan niet meer onderzoek gedaan moest worden naar de kosten en baten van drugs was het antwoord:” we gaan toch geen onderzoek doen naar die rotzooi?”
Klik om te vergroten...
Laat maar weer zien dat er in ieder geval nog steeds een groot taboe op rust. Als dit openbaar is en men ziet dit, zou er eigenlijk toch wel veel ophef moeten ontstaan vind ik. Politiek berusten op emotie, daarmee zet je het volk op het verkeerde been. Als zelfs de leider van het CDA het rotzooi vindt... Dan moet het wel waar zijn.

Overigens geld voor mij hetzelfde met kernenergie. Ben geen expert op dit gebied, maar van alles wat ik heb gelezen is mijn conclusie toch wel: minste doden per opgewekte eenheid elektriciteit van alle manieren van opwekken, veel groeipotentieel, lage kosten, 0 uitstoot mits goed opgeslagen. Dat hier dan amper over gesproken wordt terwijl de nadruk zo erg op het milieu gelegd wordt de laatste tijd laat mij in verbijstering achter.

Ben blij dat er initiatieven zijn zoals die van High Humans. Hoop dat daar veel aandacht naar gaat.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
VJ_LSD72 zei:
Er mag vanuit de aanbieders van deze legale pepmiddelen zoals 3MMC wel wat betere voorlichting naar de kopers van deze stoffen gegeven worden. De disclaimer die de vendors vaak gebruiken op de verpakking is een hele simpele: niet voor consumptie. Dat ze daarmee ze de verantwoorlijkheid proberen af te afschuiven is natuurlijk ook vragen om een verbod. Als je zo'n stof verkoopt, geef dan op z'n minst goede voorlichting. Natuurlijk eigen verantwoordelijkheid van de gebruiker en bla bla bla maar als kinderen van 15 deze stoffen gewoon kunnen kopen/bestellen gaat het natuurlijk geheid mis. Als er ergens een 12-jarige zichzelf comazuipt horen we natuurlijk niemand roepen dat we alle alcohol maar moeten gaan verbieden. Maar de meeste winkeliers verkopen gelukkig geen alcohol meer aan minderjarige. Designerdrugs zijn zonder leeftijdcontrole gewoon online te bestellen, zonder bijsluiter en alleen een waarschuwing op de verpakking: niet geschikt voor consumptie... tja, daar trekt een puber zich dus niks van aan. Een fatsoenlijke bijsluiter met een waarschuwing en tips over het gebruik zouden welkom zijn.
Klik om te vergroten...
Ja ik vind ook dat de politiek dit beter moet regelen.

Zelfregulatie vanuit smartshops of rc-vendors is juridisch / financieel gezien niet mogelijk. Want de Warenwet bepaalt dat verkopers verantwoordelijk zijn voor eventuele gezondheidsschade die ontstaat bij verkoop van een middel, tenzij ze de consument voldoende hebben geïnformeerd over de gevaren ervan en tenzij het verkochte middel voldoet aan CE-normeringen. Echter is nou juist niks bekend over de mogelijke gezondheidsrisico's van nieuwe middelen. Dus adequate voorlichting is niet mogelijk. Mede daardoor wordt er ook geen CE-markering gegeven zodat het product onder de Warenwet kan vallen.

Met andere woorden: het economische model van rc's is alleen financieel aantrekkelijk als verkopers alle verantwoordelijkheid van zich af schuiven. Wat mij betreft is dat een onwenselijke situatie ja.

Tegelijkertijd ben ik ook niet voor een (totaal)verbod op research chemicals om twee redenen:
-Zo'n verbod is niet te handhaven of op zijn minst extreem duur en weinig effectief (zie bovenstaand artikel waarmee deze post begon)
-Een totaalverbod op rc's beperkt de innovatie binnen de chemische / farmaceutische / spirituele branche

Ik zou er zelf niks op tegen hebben als een groepje enthousiaste psychonauten zichzelf gebruikt als proefkonijn voor innovatie in de markt, zoals Alexander Shulgin heeft gedaan. Dankzij hem hebben we toch wel mooi MDMA (her)ontdekt, wat nu een fantastisch geneesmiddel voor bij psychotherapie blijkt te zijn.
Dat groepje pionierende psychonauten moet dan wel écht op de hoogte zijn van de risico's van hun innovatie, en ze moeten vrij van dwang hun keuze kunnen maken om mee te doen aan die innovatie.

Een prima model om zoiets te realiseren is volgens mij het verenigings-model. Je kunt het vergelijken met de cannabis social clubs. Stel, je geeft Verenigingen voor Psychonauten een vergunning om zelf in besloten kringen en onder GMP-normen nieuwe stoffen te produceren, die enkel in de beslotenheid van de vereniging uitgetest mogen worden op vrijwilligers die een soort quit-claim tekenen voor mogelijke gevolgen van de inname.
Via de contributie van zo'n vereniging kan er dan ook een fonds opgericht worden voor eventuele gezondheidsschade die ontstaat door de (vrijwillige) inname van nieuwe psychoactieve stoffen.

Volgens mij zou zo'n model het best passen bij psychonauten die willen pionieren.

Maar daarvoor is dus politiek lef en een progressieve houding nodig. En aan allebei ontbreekt het nogal in Nederland (en andere landen).

Overigens zou zo'n verenigings-model alleen werken als de populaire middelen zoals MDMA, speed, LSD, mescaline, ayahuasca / DMT enzovoorts goed gereguleerd zijn voor recreatief gebruik. Want laten we wel zijn. De hele rc-business is gewoon een smoes van gebruikers en producenten om op een legale manier high te worden. Dat is dus niet vrij van dwang. Want als de populaire middelen legaal verkrijgbaar zouden zijn voor recreatief gebruik, dan denk ik dat veel gebruikers een heel andere keuze zouden maken.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kunnen ze die mongolen niet gewoon per direct ontslaan...

Het keer opkeer negeren van expert advies en gewoon doen wat jij denkt dat het beste is terwijl iedereen die er ook maar iets vak weet anders zecht is zeer debiel.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#8
Niet mijn 1P-LSD 🥺
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Snuffelaar zei:
Niet mijn 1P-LSD 🥺
Klik om te vergroten...
Dan zijn we min of meer gedwongen om weer over te stappen op straat LSD die ten eerste vaak lastig te vinden is, ten tweede vaak niet gedoseerd zoals aangegeven en ten derde een grotere kans heeft om andere stoffen te bevatten.

Is dat dan wat jullie willen overheid? Want we zullen toch manieren van bewustzijnsverruiming zoeken en vinden. Dat stopt niet met een verbod.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Eik zei:
Ik heb een keer een heel politiek debat gekeken. Daarin stelde groen links en D’66 voor dat je geen strafblad meer zou moeten kunnen krijgen voor het bezitten van een xtc pil. Ze kwamen met een heel arsenaal aan argumenten en wetenschappelijk bewijs. Het antwoord van het CDA was :” ja maar drugsgebruik dat is toch niet normaal zeker?!”...

En daar ga je dan met je mooie argumenten en wetenschappelijke studies... inderdaad best frustrerend.

Ps op de vraag of er dan niet meer onderzoek gedaan moest worden naar de kosten en baten van drugs was het antwoord:” we gaan toch geen onderzoek doen naar die rotzooi?”
Klik om te vergroten...
Dit vat perfect de staat van het debat samen. Het draait helemaal niet om argumenten of evidence-based of volksgezondheid. Dat is alleen maar nodig voor de show. Waar het om draait is het handhaven van sociale normen die een machtsmiddel vormen voor de zittende macht. Alleen je kunt dat niet zo tegen je stemmers gaan zeggen. Daarbij zullen een hoop politici en ambtenaren en wetshandhavers oprecht niet verder komen dan de gedachte 'troep' en denken ze dat ze de maatschappij een dienst te bewijzen door er met een botte hamer op los te slaan. En als ze al wel slimmer zijn dan dat, dan hebben ze het idee dat ze met zulke uitspraken niet wegkomen bij hun achterban, want die wil gewoon 'troep' en 'keihard aanpakken' horen en daarmee basta.

Sowieso is dat een probleem van hoe we leren discussiëren. Op de middelbare school wordt er aan je geleerd: je moet eerst een standpunt kiezen en daarna je argumenten erbij verzamelen. Maar die hele structuur leidt dus feitelijk tot een zinloze excersitie die doorgaans polariserend werkt. Het wordt een schreeuwwedstrijd waarbij het enige doel is om te 'winnen'. Maar er valt niks te winnen want iedereen heeft zijn standpunt al ingenomen.
Terwijl ik zou zeggen dat een debat dient om de argumenten tegen elkaar af te wegen en zo tot een besluit of consensus te komen. Als je dat wil doen dan moet je beginnen met argumenten, tussendoor de gelegenheid geven om moties in te dienen en te stemmen net zolang totdat er een acceptabel besluit ligt voor de betrokken partijen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Daarbij zullen een hoop politici en ambtenaren en wetshandhavers oprecht niet verder komen dan de gedachte 'troep' en denken ze dat ze de maatschappij een dienst te bewijzen door er met een botte hamer op los te slaan.
Klik om te vergroten...
Dit deel doet me ook denken aan een video die ik laatst zag bij NPO Focus. Daarin legde een Hindoestaanse man uit dat er in India al een 5000 jaar oud concept bestaat van duurzaamheid en harmonieuze levenswijze. Totdat de Britse bezetters kwamen en het land kwamen leegroven. Diezelfde bezetters klopten zichzelf op de borst dat ze in eind jaren '40 de autonomie weer overdroegen aan het leeggeroofde land. Sindsdien was het een 'ontwikkelingsland', omdat ze zichzelf nog moesten leren handhaven in een wereld waarin die economieën van extractie dé drijvende kracht zijn en die dienen als definitie voor succes.

Terwijl die Britten dus juist volgens de 5000 jaar oude Indiase traditie de onderontwikkelde barbaren waren die niet snapten dat ze de wereld aan het kapotmaken waren met hun zogenaamde goedbedoelde kolonisme.

Die hele westerse machtsstructuur is echt zo hypocriet. En ze zien het zelf niet eens.
npofocus.nl

Wat is hindoeïsme?

Het hindoeïsme is één van de oudste nog bestaande religies ter wereld, waarvan de meeste aanhangers in India wonen. Ontdek hier meer over de oorsprong van de religie en wat de belangrijkste stromingen, ideeën en tradities zijn.
npofocus.nl npofocus.nl
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Snuffelaar zei:
Niet mijn 1P-LSD 🥺
Klik om te vergroten...
Dat zal (voorlopig) niet vallen onder het stofgroepenverbod.
www.changingperspective.info

Deze lijst met stoffen wordt straks in één klap verboden - Changing Perspective

Het kabinet wil een lijst met honderden stoffen verboden maken. De wet gaat gelden voor stoffen die lijken op mescaline, cannabis, speed, of fentanyl.
www.changingperspective.info www.changingperspective.info

Maar in het wetsvoorstel staat wel een bepaling dat een minister of staatssecretaris met één AMvB een hele stofgroep kan toevoegen aan de Opiumwet. Dus dan kan één incident met (1P-)LSD ertoe leiden dat alle lysergamides de volgende dag worden verboden zonder overleg met de Tweede Kamer of zonder adviseurs of experts te raadplegen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Is dat dan wat jullie willen overheid? Want we zullen toch manieren van bewustzijnsverruiming zoeken en vinden. Dat stopt niet met een verbod.
Klik om te vergroten...
Nee ze willen dat je 'gewoon normaal' doet volgens hun opgelegde definities van wat normaal is. Dus wel één God aanbidden in een christelijke kerk en homo's stigmatiseren, maar niet je samengesmolten voelen met een naamloze en alles omvattende entiteit en beseffen dat we allemaal onderdeel zijn van diezelfde beehive dus dat het hypocriet is om anderen te stigmatiseren.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Dan zijn we min of meer gedwongen om weer over te stappen op straat LSD die ten eerste vaak lastig te vinden is, ten tweede vaak niet gedoseerd zoals aangegeven en ten derde een grotere kans heeft om andere stoffen te bevatten.
Klik om te vergroten...
Eens.

Neo-Shulginist zei:
Dit vat perfect de staat van het debat samen. Het draait helemaal niet om argumenten of evidence-based of volksgezondheid. Dat is alleen maar nodig voor de show. Waar het om draait is het handhaven van sociale normen die een machtsmiddel vormen voor de zittende macht. Alleen je kunt dat niet zo tegen je stemmers gaan zeggen.
Klik om te vergroten...
Ook eens!

Mindless zei:
Is dat dan wat jullie willen overheid? Want we zullen toch manieren van bewustzijnsverruiming zoeken en vinden. Dat stopt niet met een verbod.
Klik om te vergroten...
Neo-Shulginist zei:
Daarbij zullen een hoop politici en ambtenaren en wetshandhavers oprecht niet verder komen dan de gedachte 'troep' en denken ze dat ze de maatschappij een dienst te bewijzen door er met een botte hamer op los te slaan.
Klik om te vergroten...
Hierbij gaan jullie beiden uit dat de overheid los staat van ons als Nederlanders. In een democratie, en dat zijn we nog steeds, werkt dat niet zo simpel. Door te stemmen geven . we aan wat we vinden en wat we belangrijk vinden. De simpele waarheid is gewoon dat de meeste Nederlanders niet op een partij hebben gestemd die voor legalisering is van drugs (Groen Links, D'66, Partij voor de Dieren en de Piratenpartij). Het is dan ook niet zo gek dat de Nederlandse overheid de wil van het volk uitvoert, hoe onzinnig en zwak onderbouwd die dan ook mag wezen. Dat is hoe democratie werkt. Willen we het anders dan moeten er meer mensen gaan stemmen op een partij die wel voor legalisering is.

Ik snap overigens ook wel dat drugsbeleid maar 1 van de thema's is. Als je het belangrijker vind dat boeren veel subsidie krijgen moet je natuurlijk gewoon CDA blijven stemmen. En als je graag wilt dat de rijken minder belasting betalen dan blijft VVD stemmen natuurlijk handig.

Kortom het is maar net wat jij als stemmer van wezenlijk belang acht. Ik vind het wel wat makkelijk om de schuld simpelweg bij "de grote boze overheid" neer te leggen zonder te kijken welke invloed ons eigen stemgedrag hierop heeft.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Nee ze willen dat je 'gewoon normaal' doet volgens hun opgelegde definities van wat normaal is. Dus wel één God aanbidden in een christelijke kerk en homo's stigmatiseren, maar niet je samengesmolten voelen met een naamloze en alles omvattende entiteit en beseffen dat we allemaal onderdeel zijn van diezelfde beehive dus dat het hypocriet is om anderen te stigmatiseren.
Klik om te vergroten...
Exact dit! Het verbod op drugs komt veel meer voort uit de wens om mensen in het gareel te houden dan uit zorgen voor de volksgezondheid. Als mensen enkel alcohol en nicotine gebruiken kunnen ze nog steeds economisch productief zijn en zich conformeren aan de lokale normen en waarden (christelijk, kapitalistisch, monogaam heteroseksueel, westers etc) . Stel je nu toch voor dat een te groot deel van de bevolking onder invloed van drugs tot de conclusie komt dat kapitalisme niet heilig is, dat het misschien niet logisch is dat een directeur 200 keer meer verdiend dan een verpleegkundige of dat het helemaal niet handig is dat we de wereld naar de klote laten gaan om een aantal CEO's van grote bedrijven nog rijker te maken. Dat moeten we natuurlijk niet hebben :tonguewink:

Dan is het verstandiger om net te doen alsof geestverruimende drugs rotzooi zijn. Dan stemmen Jan, Piet en Trudy gewoon netjes voor een partij die drugs verbied en kan de elite verder gaan met rijk worden en machtig blijven.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Maar het is net wat jij zegt: het is maar 1 van de thema's. Het is niet alleen legalisering van drugs waar je op stemt als je op een partij stemt.

Maar het is misschien ook wel te makkelijk om af te geven op de gehele overheid. Beter is dan af te geven op een individu in de overheid die op basis van persoonlijke gevoelens besluiten maakt in plaats van op bewijs/wetenschap. En op de mensen die dat überhaupt mogelijk maken. In de praktijk is het dan vaak toch makkelijk om dat samen te vatten tot "overheid".
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
Eik zei:
Hierbij gaan jullie beiden uit dat de overheid los staat van ons als Nederlanders. In een democratie, en dat zijn we nog steeds, werkt dat niet zo simpel. Door te stemmen geven . we aan wat we vinden en wat we belangrijk vinden.
Klik om te vergroten...
Volgens mij hebben in Nederland grotendeels de illusie van democratie. Officieel is ons politieke stelsel een parlementaire monarchie met een gedecentraliseerd eenheidsstelsel. 'Democratie' dekt de lading dus niet echt.
Daarnaast kan ik dit stuk van Vrij Nederland ten zeerste aanraden, waarin wordt betoogd dat we geen democratie hebben maar een liberale autocratie.

www.vn.nl

Onder de liberale laklaag de dictatuur. Zo democratisch is Nederland niet

Verhaal van vandaag
www.vn.nl www.vn.nl

Het punt is namelijk precies wat jij zegt: de burger krijgt één keer in de vier jaar de kans om te stemmen op een 'volksvertegenwoordiger'. Wat de reden is van die stem blijft onduidelijk. Maar we weten dat veel burgers 'strategisch' stemmen, dus dat ze het niet per se eens zijn met de standpunten van die partij. Sowieso hebben we in Nederland een heel hoge fractie-discipline, waardoor de Tweede Kamer haar controlerende taak niet goed kan uitvoeren.
Maar het punt is dus dat die volksvertegenwoordigers die ene stem in de vier jaar wel constant gebruiken om alle ideeën die ze proberen op te leggen te legitimeren met 'ja maar ik heb zoveel kiezers achter me staan dus dat is democratisch besloten'. Ik zou dat dus liever autocratisch noemen met wat licht-democratische elementen.

Helaas hebben we het in Nederland vrijwel nooit over hoe we Nederland democratischer kunnen maken. Want daar zijn echt wel allerlei manieren voor: om burgers meer inspraak te geven in de besluitvoering.
Overigens is ironisch genoeg het stofgroepenverbod daar weer een voorbeeld van. Want de staatssecretaris heeft eerst een internetconsultatie gedaan waarbij burgers hun mening konden geven over het voorstel. Die bijdrage wordt vervolgens wel weer genegeerd door een autocratische staatssecretaris die zich gebonden voelt aan de partij-discipline die voorschrijft dat drugs gewoon niet normaal zijn. Maar hey, het was al íets democratischer dan helemaal niet vragen wat de burger vindt.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#18
Interessant leesvoer @Neo-Shulginist , moet nu echt een vergadering in... hopelijk later tijd...
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Eik zei:
Interessant leesvoer @Neo-Shulginist , moet nu echt een vergadering in... hopelijk later tijd...
Klik om te vergroten...
Ja, neem de tijd en lees het stuk van VN eens op een rustig moment. Daarna kunnen we erover nog eens verder vergaderen :wink:
A
AlakazamLid
01-01-2024, 00:00
#20
Eik zei:
Hierbij gaan jullie beiden uit dat de overheid los staat van ons als Nederlanders. In een democratie, en dat zijn we nog steeds, werkt dat niet zo simpel. Door te stemmen geven . we aan wat we vinden en wat we belangrijk vinden. De simpele waarheid is gewoon dat de meeste Nederlanders niet op een partij hebben gestemd die voor legalisering is van drugs (Groen Links, D'66, Partij voor de Dieren en de Piratenpartij). Het is dan ook niet zo gek dat de Nederlandse overheid de wil van het volk uitvoert, hoe onzinnig en zwak onderbouwd die dan ook mag wezen. Dat is hoe democratie werkt. Willen we het anders dan moeten er meer mensen gaan stemmen op een partij die wel voor legalisering is.

Ik snap overigens ook wel dat drugsbeleid maar 1 van de thema's is. Als je het belangrijker vind dat boeren veel subsidie krijgen moet je natuurlijk gewoon CDA blijven stemmen. En als je graag wilt dat de rijken minder belasting betalen dan blijft VVD stemmen natuurlijk handig.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je gelijk hebt dat de meesten niet stemmen voor het legaliseren van drugs. Ik denk echter niet dat een groot deel van de stemmers daadwerkelijk ook maar een beetje objectief naar dat scenario heeft gekeken. Niet om denigrerend te doen, maar het grootste deel van de mensen laat zich toch wel extreem beïnvloeden door bijvoorbeeld het RTL nieuws. Tuurlijk, die mensen proberen vast ook gewoon hun werk te doen, maar als ik zie hoe ongelooflijk gekleurd dat nieuws soms is en dat veel mensen dat gewoon als zoete koek slikken...

Punt is, ik denk dat de moderne westerse maatschappij gewoon minder gericht is op het zelf na laten denken van het individu. Ik denk niet dat dit een of ander elitair spelletje is ofzo, maar gewoon het gevolg van het kapitalisme. De eerste prioriteit van een nieuwszender is clicks, daarna imago en dan pas het zo objectief mogelijk naar buiten brengen van nieuws.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."