De politie in Nederland zet veel in op persoonlijk contact in de buurt via wijkagenten. Dat is een deëscalerende methode waarbij er meer contact wordt gezocht met burgers. Ik heb eigenlijk de indruk dat de wijkagent dat prima doet hier. Ze had het wel net iets vaardiger kunnen uitleggen. Ik moest wel lachen toen Flavio zei "U ziet mij als iemand die een aanslag gaat plegen?!?!"
De wijkagent had net daarvoor op niet zo'n handige manier uitgelegd dat het persoonlijk contact via wijkagenten inderdaad een methode is om in een vroeg stadium mogelijke radicalisering en extremisme op te sporen en al voordat dat proces plaatsvindt een brug te slaan met die personen, onder meer zodat de overwegingen van die groeperingen ook bekend worden
De presentator speelt nogal de gebeten hond in deze video wat mij betreft. Want wat is er nou precies gebeurd? Een agent is langs geweest om even te vragen wat hij precies doet en wat zijn intenties zijn. Ik zou willen dat de wijkagent dat ook eens bij drugsactivisten zou doen. Serieus, ze zou bij mij thuis een kop koffie krijgen en een gebakje en dan zou ik met alle liefde willen uitleggen hoe alles zit. En dan achteraf zou ik een video maken van 'fijn gesprek gehad met de wijkagent over drugs'.
Trouwens neemt diezelfde wijkagent achteraf ook nog eens ruim de tijd om in gesprek te gaan over waarom ze precies langs is geweest.
Je kunt op de contactpogingen van de wijkagent natuurlijk ook reageren met: "Geachte agent, ik hecht waarde aan mijn recht op bescherming van de privésfeer, mijn recht op vrijheid van meningsuiting en mijn onschuldpresumptie. Dus tenzij u een officiële verdenking, een tenlastelegging en/of een huiszoekingsbevel heeft, word ik graag met rust gelaten."