Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEven iets over racisme en anti-racisten...

Even iets over racisme en anti-racisten...

155 antwoorden
20 weergaven
18-5-2026
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#1
Woezoe zei:
Maar "White Privilege" in Nederland bestaat vrijwel niet. Omdat dat hier in Nederland gewoon per wet verboden is en overheidsinstanties handelen naar de wet.
Klik om te vergroten...

Bestaat vrijwel niet. Die verhalen over dat men mensen met een buitenlandse naam minder snel of helemaal niet uitnodigt voor een sollicitatiegesprek zijn totaal verzonnen.

Wat ben jij een verschrikkelijke naïeveling.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
acht.zes zei:
Dat noemen we democratie, de minst slechte van elke vorm van een land besturen die er is (de geschiedenis heeft ons geleerd dat andere bestuursvormen nog veel erger zijn!)
Klik om te vergroten...
True.

Slecht, maar het beste dat we hebben.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Hier gaat het dus precies om: de aanname dat er een 'ons' is en dat de nieuwkomer daar fundamenteel van verschilt. Terwijl de verschillen tussen 'ons' Nederlanders soms net zo groot kunnen zijn als verschillen met mensen die elders zijn opgegroeid.
Klik om te vergroten...
Er is ook een "ons" want daarmee doel ik op de Nederlanders aangezien Nederland voorheen een voornamelijk Christelijk land was (En nu zijn we het meest on-christelijke land in Europa nota bene). In dat geval is er dus een ons en is alles buiten dat dus een "vreemd geloof", tenminste dat was het.

Dat wil niet meteen zeggen dat ik hier met een swastika vlag sta te zwaaien zovan eigen volk eerst en ik kan me ook niet voorstellen waarom andere zich onderdrukt of wat dan ook zouden voelen als dit gezegt word. Ik zou het de Turken namelijk ook niet kwalijk nemen als ze een beetje zouden schrikken als we ineens een miljoen kerken daar neer zetten.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Anunnaki zei:
Er is ook een "ons" want daarmee doel ik op de Nederlanders aangezien Nederland voorheen een voornamelijk Christelijk land was (En nu zijn we het meest on-christelijke land in Europa nota bene). In dat geval is er dus een ons en is alles buiten dat dus een "vreemd geloof", tenminste dat was het.

Dat wil niet meteen zeggen dat ik hier met een swastika vlag sta te zwaaien zovan eigen volk eerst en ik kan me ook niet voorstellen waarom andere zich onderdrukt of wat dan ook zouden voelen als dit gezegt word. Ik zou het de Turken namelijk ook niet kwalijk nemen als ze een beetje zouden schrikken als we ineens een miljoen kerken daar neer zetten.
Klik om te vergroten...

Nouja, ik kom dus uit een plek waar veel gereformeerden woonden die vonden dat ik op zondag niet mocht buitenspelen. Ze hadden hun eigen scholen , hun eigen bejaardetehuizen, hun eigen boekwinkels, dierenwinkels en hun eigen boeren die alleen gereformeerde aardappels kweekten. Ze hebben ook hun eigen politieke partijen, die vanuit hun geloof bepalen wat voor iedereen de regels zijn. Terwijl: ik geloof niet in een gereformeerde God.

Ik ben op school regelmatig gepest, heel vaak het buitenbeentje geweest en ook nu nog word ik vaak met een schuin oog bekeken vanwege mijn afwijkende interesses.

Dus als iemand gaat pleiten voor 'onze' cultuur en dat we die allemaal moeten aanhangen, dan word ik altijd helemaal misselijk. Ik vind het verschrikkelijk om iets te doen wat 'nu eenmaal zo hoort'. Ik vind dat waanzin. Ik kan mezelf niet zijn in zo'n systeem. En ik begrijp er persoonlijk geen snars van waarom je andere mensen in zo'n keurslijf zou willen persen. Het is toch supersaai als iedereen hetzelfde is..?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik bedoel: we moeten toch juist hartstikke blij zijn dat we niet door onze families worden verstoten als we buitenechtelijke seks hadden met iemand uit protestantse/katholieke kringen?

Dat is hoe conservatieve normen werken. Je krijgt geen individuele vrijheid en je moet je voegen naar een systeem dat anderen voor je bepalen op basis van dat 'het nu eenmaal zo gaat'. Jammer, je mag niet de liefde van je leven zoenen, want dat hoort niet.
W
WoezoeLid
01-01-2024, 00:00
#6
ATGC zei:
Bestaat vrijwel niet. Die verhalen over dat men mensen met een buitenlandse naam minder snel of helemaal niet uitnodigt voor een sollicitatiegesprek zijn totaal verzonnen.

Wat ben jij een verschrikkelijke naïeveling.
Klik om te vergroten...
Het is per wet verboden om te discrimineren. Door dat allemaal maar over 1 kam te scheren krijg je geen gelijk hoor.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Woezoe zei:
Ik snap je volkomen, maar misschien komt dat niet door jouw witte kleur maar door je maatschappelijke positie. Daar is namelijk wel veel ongelijkheid. Ik snap dat jullie dat misschien zo voelen maar je moet onthouden dat dat niet door je witte kleur komt. Je bent misschien wel privileged. Maar "White Privilege" in Nederland bestaat vrijwel niet. Omdat dat hier in Nederland gewoon per wet verboden is en overheidsinstanties handelen naar de wet. Ik vind het goed als mensen met een hogere maatschappelijke positie een beetje delen met mensen die het wat minder hebben, maar er zijn gewoon alsnog super veel witte mensen die het gewoon evenzwaar hebben als donkere mensen. Door die termen scheer je teveel mensen onterecht over 1 kam.
Klik om te vergroten...
Slaap lekker verder, welterusten!
W
WoezoeLid
01-01-2024, 00:00
#8
De Dunne zei:
Slaap lekker verder, welterusten!
Klik om te vergroten...
Niet ingaan op mijn punt, erg jammer.
Oh ja, ik slaap overdag niet. Ik werk.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Woezoe zei:
Niet ingaan op mijn punt, erg jammer.
Oh ja, ik slaap overdag niet. Ik werk.
Klik om te vergroten...
Het is bewezen dat men op buitenlandse naam discrimineert. Zoek maar eens de aflevering terug van Radar toen. Zelfs uitzendbureau's zeggen keihard de toezegging aan bedrijven dat zij NL personeel leveren. Dus als de klant geen Turk wil kan dat. Is een hele uitzending over geweest. Als je bv Mohammed heet word je cv echt minder vaak naar bedrijven gestuurd als wanneer je Jan of Klaas heet.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Anunnaki zei:
Er is ook een "ons" want daarmee doel ik op de Nederlanders aangezien Nederland voorheen een voornamelijk Christelijk land was (En nu zijn we het meest on-christelijke land in Europa nota bene). In dat geval is er dus een ons en is alles buiten dat dus een "vreemd geloof", tenminste dat was het.
Klik om te vergroten...
Dat "ons" verdwijnt langzaamaan. Tenminste, in bepaalde delen van Nederland. Hier in Friesland is er bijvoorbeeld nog een sterk "ons" gevoel en een rijke cultuur en wordt dat ook niet als iets verkeerds gezien. Dat verklaart misschien ook wel waarom ik hier anders over denk dan een aantal mensen die hier reageerden.

Zelf denk ik, wat maakt Nederland straks nog Nederland? Als alles dat ons "ons" maakt verdwijnt, wat voor gezamelijks hou je dan over? Wat voor dominante cultuur? Waarom dan überhaupt nog een land zijn, als je niets anders deelt dan een tolerantie voor álles. Ik hou juist van culturen en zie ze niet graag verdwijnen. Als ik op vakantie ga naar bijvoorbeeld Duitsland, Engeland, Frankrijk, dan doe ik dat grotendeels om de dominante cultuur daar te beleven en niet dezelfde multicultuur als hier.

Ik besef me heel goed dat dit denken inmiddels zeer politiek incorrect is. Krijg er zelfs een soort onderbuik gevoel van dat ík verkeerd zit met mijn denken. Maar heb tegelijkertijd sterk het gevoel dat dat soort schuldgevoel niet vanuit mijzelf komt. En ik denk dat juist dit geluid ook gesproken mag worden. Het zou wat zijn als we allemaal maar hetzelfde moesten denken omdat dát het "correcte" is om te denken.
W
WoezoeLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Dunne zei:
Het is bewezen dat men op buitenlandse naam discrimineert. Zoek maar eens de aflevering terug van Radar toen. Zelfs uitzendbureau's zeggen keihard de toezegging aan bedrijven dat zij NL personeel leveren. Dus als de klant geen Turk wil kan dat. Is een hele uitzending over geweest. Als je bv Mohammed heet word je cv echt minder vaak naar bedrijven gestuurd als wanneer je Jan of Klaas heet.
Klik om te vergroten...
En nogmaals, ik ontken dat niet. Ik kaart dat probleem notabene zelf aan in dit topic. Lees maar terug. Nogmaals, ik vraag me af of iedereen uberhaupt mijn topic heeft gelezen. Ik kaartte een probleem zoals dit al aan, maar zoiets ga je niet oplossen door bedrijven of andere instanties te verplichten om een aantal allochtonen in je bedrijf op te nemen. Dat is natuurlijk lekker politiek correct en werkt op de korte termijn, maar op den duur verlies je alleen maar verbondenheid tussen de mensen. En door deze uitspraken word ik gelijk geframed als iemand die discriminatie ontkent, of ben ik extreem rechts. Maar dat is precies wat de media jullie heeft aangeleerd.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Woezoe zei:
Ik kaartte een probleem zoals dit al aan, maar zoiets ga je niet oplossen door bedrijven of andere instanties te verplichten om een aantal allochtonen in je bedrijf op te nemen.
Klik om te vergroten...
Precies. Dat gevoel krijg ik ook vaak. Dat we dit maar moeten forceren en dat het dan allemaal wel goed komt. Dat is niet hoe het werkt en zal onder de oppervlakte alleen maar averechts gaan werken.
W
WoezoeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Hier gaat het dus precies om: de aanname dat er een 'ons' is en dat de nieuwkomer daar fundamenteel van verschilt. Terwijl de verschillen tussen 'ons' Nederlanders soms net zo groot kunnen zijn als verschillen met mensen die elders zijn opgegroeid.
Klik om te vergroten...
En daarom is het zo kwalijk dat de media zelf al die apartheid creëert door continu termen zoals White Privilege te gooien. Op den duur gaan mensen zich dus ook anders voelen dan anderen.
W
WoezoeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Precies. Dat gevoel krijg ik ook vaak. Dat we dit maar moeten forceren en dat het dan allemaal wel goed komt. Dat is niet hoe het werkt en zal onder de oppervlakte alleen maar averechts gaan werken.
Klik om te vergroten...
Precies, dit leg ik verder nog uit in mijn topic. En dat mensen uit zo'n uitspraak een politieke voorkeur kunnen halen, laat alleen maar zien dat de media ons alleen nog maar meer verdeeld. Wij willen net zoals jullie alle vormen van discriminatie en racisme stoppen. Alleen dan niet op de politiek correcte manier, omdat wij vinden dat de politiek correcte manier niet werkt.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#15
@Neo-Shulginist
Ik wist niet dat knolgewassen ook religieus waren lol!

@Woezoe
Ik heb niet zo beinvloedbaar door de media. Natuurlijk weet ik dat er media zijn die de algemene opinie proberen te beinvloeden, die heb je zowel bij links als rechts. Daarnaast geloof ik niet dat jij een extreem rechts persoon bent, je hebt gewoon een andere mening over veel zaken dan ik en dat is geen enkel probleem in een land waar je nog steeds een grote mate van vrijheid in meningsuiting hebt.

Ik woon als blanke autochtoon (geboren en getogen in deze stad) in een achterstandswijk waar ik een minderheid ben, en ik wordt dus niet gediscrimineerd door ook maar iemand van al die andere culturen die hier wonen, op een klein clubje werkloze criminele hangjongeren na dan maar die hebben voor echt helemaal niemand respect (nou ja, er is een hierachie in welke positie je op de criminele ladder hebt, onderling is er dus wel enige vorm van respect) dus dat heeft niet met mijn afkomst te maken. Gewoon negeren die gasten, ze zijn niet representatief dus kan ik geen cultuur en of religie de schuld geven voor hun gedrag.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#16
Woezoe zei:
Precies, dit leg ik verder nog uit in mijn topic. En dat mensen uit zo'n uitspraak een politieke voorkeur kunnen halen, laat alleen maar zien dat de media ons alleen nog maar meer verdeeld. Wij willen net zoals jullie alle vormen van discriminatie en racisme stoppen. Alleen dan niet op de politiek correcte manier, omdat wij vinden dat de politiek correcte manier niet werkt.
Klik om te vergroten...
Ik vrees dat maatregelen van overheidswege altijd achter de feiten aanlopen. De huidige positieve discriminatie op basis van ras en afkomst ten gunste van niet blanke Nederlanders had al 30 jaar geleden geïmplementeerd moeten worden. We lopen dus ruim achter de feiten aan. Maar er zit wel degelijk een positief resultaat aan vast, ‘nieuwe Nederlanders’ maar ook vrouwen krijgen makkelijker posities dan voorheen, wat resulteert in een maatschappij die meer gelijkwaardig is. Dat dit mogelijk ook racistisch / seksistisch is doet niet ter zake. Het is immers een positieve vorm van discriminatie. Dat blanken en mannen zich dan weer achtergesteld voelen is jammer, maar helaas. Gedurende de vele decennia ervoor was het juist de witte Nederlandse man die werd voorgetrokken. Er moet dus eerst een inhaalslag geleverd worden om een juiste balans te creëren die de huidige samenstelling van deze maatschappij weerspiegeld. Het is ook gewoon een kwestie van anderen wat gunnen en niet alleen voor je eigen hachje gaan.

Het is goed mogelijk dat in de huidige maatschappij er inmiddels /nog steeds ook een groep arme blanken is die het slachtoffer wordt van deze maatregelen. Ook hier loopt de overheid dan mogelijk achter de feiten aan. Echter, van de andere kant is er ook nog steeds een groep niet blanke Nederlanders die het financieel moeilijk heeft en vrouwen die nog steeds minder verdienen dan mannen in dezelfde positie.
Uiteindelijk moet je je gewoon aanpassen aan de huidige situatie in de maatschappij. Er zijn altijd mogelijkheden je positie te verbeteren. En volgens mij zijn er ook nog steeds (!) meer dan genoeg kansen voor witte Nederlanders.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#17
Neo-Shulginist zei:
Dus als iemand gaat pleiten voor 'onze' cultuur en dat we die allemaal moeten aanhangen, dan word ik altijd helemaal misselijk. Ik vind het verschrikkelijk om iets te doen wat 'nu eenmaal zo hoort'. Ik vind dat waanzin. Ik kan mezelf niet zijn in zo'n systeem. En ik begrijp er persoonlijk geen snars van waarom je andere mensen in zo'n keurslijf zou willen persen. Het is toch supersaai als iedereen hetzelfde is..?
Klik om te vergroten...
Ik zei alleen dat het niet gek is als mensen er van schrikken, en ja dat is ook super saai en daarom is een multiculturele samenleving ook saai want dat is dan precies wat je krijgt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
שמש zei:
Dat dit mogelijk ook racistisch / seksistisch is doet niet ter zake. Het is immers een positieve vorm van discriminatie.
Klik om te vergroten...
Racisme en seksisme zijn dus toch goed, zolang het maar de in jouw ogen juiste soort zijn. Okee, weten we dat ook weer. Kots...

שמש zei:
Dat blanken en mannen zich dan weer achtergesteld voelen is jammer, maar helaas. Gedurende de vele decennia ervoor was het juist de witte Nederlandse man die werd voorgetrokken. Er moet dus eerst een inhaalslag geleverd worden om een juiste balans te creëren die de huidige samenstelling van deze maatschappij weerspiegeld. Het is ook gewoon een kwestie van anderen wat gunnen en niet alleen voor je eigen hachje gaan.
Klik om te vergroten...
"Er moet" zegt 'ie...

Ik kan het op veel vlakken met je vinden maar hier ga ik echt van over mijn nek... Dat forceren van je ideaalbeeld is gewoon eng. Mensen iets gunnen komt uit het hart, niet door ze dat op te dwingen. En dan nog, er bestaat geen positieve discriminatie of positief racisme. Het is slechts discriminatie en racisme.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Racisme en seksisme zijn dus toch goed, zolang het maar de in jouw ogen juiste soort zijn. Okee, weten we dat ook weer. Kots...


"Er moet" zegt 'ie...

Ik kan het op veel vlakken met je vinden maar hier ga ik echt van over mijn nek... Dat forceren van je ideaalbeeld is gewoon eng. Mensen iets gunnen komt uit het hart, niet door ze dat op te dwingen. En dan nog, er bestaat geen positieve discriminatie of positief racisme. Het is slechts discriminatie en racisme.
Klik om te vergroten...
Ik snap je frustratie.
Maar helaas heeft de hele periode vóór de positieve discriminatie uitgewezen dat er helemaal niets, Nada veranderd ten gunste van hen die niet een blanke Nederlandse man zijn. Vind je dat misschien beter?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Woezoe zei:
Het leuke is dat dit geen conspiracy theorie is. Rutte heeft het zelf toegegeven tijdens een belangrijke speech. Zoek het maar op. Oh ja en kom je er ook gelijk achter dat die hele klimaatcrisis niet zo'n "crisis" is. Rutte had het namelijk over de geweldige economische mogelijkheden van die hele klimaattransitie, en weet je wie daarvoor betaald?
Kutte niet, maar de gewone burger. Want het geld "stroomt" natuurlijk binnen. De hypotheekrente gaat omhoog, zorgpremies stijgen en het allerleukste: de lonen zijn al 10 jaar niet meer gestegen! Oh ja, de belasting wordt ook alleen maar verhoogt. Zodat de grote vrinden van Kutte straks slapend rijk worden met hun windmolentjes.
Klik om te vergroten...

De nieuwe wereldorde is toch echt een conspiracy theorie hoor!

nl.wikipedia.org

Nieuwe Wereldorde (complottheorie) - Wikipedia

nl.wikipedia.org nl.wikipedia.org

Verder heb ik niks met Rutte van de VVD of een ander element van die partij, ik ben een groene dus staat de VVD mijlenver af van mijn idealen. Ik heb niet eens een koophuis, mijn zorgpremie stijgt iets maar dat doen mijn inkomsten ook (de jouwe al 10 jaar niet meer, geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt overigens), en naar mijn gevoel betaal ik niet veel meer belastingen.
Wel ga ik er in koopkracht iets op achteruit, maar dat is dus zoals je zelf zegt omdat door democratie de VVD aan de macht is, en dat is dus een partij die vooral opkomt voor de wat meer welgestelden onder ons, iets wat algemeen bekend is. Daarnaast hebben we nog steeds last van de staart van de economische crisis, dus moet je sowieso niet verwachten dat je er elk jaar 10% in koopkracht op vooruitgaat of zo.

We belasten de wereld veel te erg, en daar moet iets aan gedaan worden. En dat biedt inderdaad kansen aan de slimme groene ondernemer ja maar per saldo gaat dat toch echt een gigantische berg geld kosten, dat lijkt me duidelijk.

Van een toespraak van Rutte die stelt zo veel mogelijk vluchtelingen te willen en daar beleid van te maken is mij overigens dan weer niets bekend.

Ik vind het ook maar vreemd dat hele volksstammen met een laag inkomen op de VVD hebben gestemd maar het is zo en nu moeten we het maar doen met die partij tot de volgende verkiezingen. Dat noemen we democratie, de minst slechte van elke vorm van een land besturen die er is (de geschiedenis heeft ons geleerd dat andere bestuursvormen nog veel erger zijn!)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...8
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."