Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe grenzen van ongebreideld kapitalisme

De grenzen van ongebreideld kapitalisme

80 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#1
Casrus zei:
Zal erom denken.

Niet iedereen denkt hetzelfde over dingen en wie kaatst kan de bal verwachten, vooral in de politiek.

Maar wat willen jullie? Een politieke discussie of een circle jerk over wat jullie zelf vinden dat de gewenste politieke ideeën zijn?

Is mijn post gedrag erg (ja, ik beken schuld dat ik de neiging heb escalerend te posten met dit soort topics) of willen jullie je ideeën waar je je aan verbonden hebt niet onderzoeken?

Als voormalig dakloze bekijk ik de "ik ben zo zielig"-doctrine (en als medewerker in een voormalig familie bedrijf o.a.) als een goedkope manier om anderen geld af te troggelen.

Het helpt niet als je op straat tussen de heroine verslaafden leeft en die knakkers stelen zooi van ons (de 'alcoholisten' c.s.).

De schellen vallen je van de ogen.
Klik om te vergroten...
'ik zal erom denken'

*Gaat gewoon door*

Bah.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mevrouw Pløp zei:
En het is een legitieme opmerking over je gedrag. Meerdere mensen zijn het beu. Je hoeft niet elke discussie of elk topic om zeep te helpen met je provocerende reacties. Kap er gewoon eens mee.
Klik om te vergroten...

Zal erom denken.
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#3
Off-topic :
Ik wil namelijk een compliment aan Casrus geven. Hij heeft tot nu toe geen chem sex genoemd in zijn commentaren. Normaliter praat hij over de chemsex en dat hij een homo is vrijwel in alle topics, anders vergeten we dit hoor.

Knap gedaan, Casrus! ❤️
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Neo-Shulginist zei:
Bekijk bijlage 49323
Klik om te vergroten...
In theorie had Karel aardige ideeën en ik geloof goede intenties. In theorie.


ljuv zei:
Ojawel ik vind kapitalisme een verrot kutsysteem in zijn geheel. De goede stukken wegen niet op tegen het slechte, en vooral bestaat het niet zonder elkaar. Voor "meer welvaart" moet je onderaan trappen. Hard trappen. "De verhoudingen liggen nu zo scheef"... Nah. Alleen in de allereerste theorieën zou kapitalisme iets goeds hebben kunnen opleveren voor de samenleving en wereld als geheel. Maar al langer dan 2 eeuwwisselingen geleden, maakt het ongelijkheid groter.

Maar doe vooral je verwarming nog verder naar beneden.
Klik om te vergroten...
Zoals ik zei, denk ik niet dat het echte probleem inherent is aan kapitalisme.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Zoals ik zei, denk ik niet dat het echte probleem inherent is aan kapitalisme.
Klik om te vergroten...
Kapitalisme is het sociale systeem waarmee bezit gebruikt kan worden om inkomen te genereren. Daar zit dus automatisch een verdeelsleutel in tussen de werkende klasse en de bezittende klasse. Aangezien het inkomen van de bezittende klasse gebruikt kan worden om het bezit van kapitaal nog verder te vergroten, denk ik eigenlijk wel dat inkomensverschillen inherent zijn aan het kapitalisme.

Dat vind ik ook altijd wel bijzonder aan het (neo)liberalisme. Dat het een ideologie is die aan een groot deel van de mensen weet te verkopen dat je hard moet werken om iets te verdienen, terwijl in dat hele systeem het harde werken juist noodzakelijk is om ervoor te zorgen dat iemand anders geld verdient zonder er iets voor te hoeven doen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Kapitalisme is het sociale systeem waarmee bezit gebruikt kan worden om inkomen te genereren. Daar zit dus automatisch een verdeelsleutel in tussen de werkende klasse en de bezittende klasse. Aangezien het inkomen van de bezittende klasse gebruikt kan worden om het bezit van kapitaal nog verder te vergroten, denk ik eigenlijk wel dat inkomensverschillen inherent zijn aan het kapitalisme.

Dat vind ik ook altijd wel bijzonder aan het (neo)liberalisme. Dat het een ideologie is die aan een groot deel van de mensen weet te verkopen dat je hard moet werken om iets te verdienen, terwijl in dat hele systeem het harde werken juist noodzakelijk is om ervoor te zorgen dat iemand anders geld verdient zonder er iets voor te hoeven doen.
Klik om te vergroten...
Goed punt maar is er een ander systeem dat de mens niet zal corrumperen en uitbuiten om toch weer grote verdeling in macht en rijkdom te creëren? Ik wil niet de nihilist uithangen, ik weet het antwoord zelf gewoon niet. Wellicht een combinatie van diverse systemen...

Edit:

Nog even los gezien van dat we imo als mensheid meer fundamenteel moeten veranderen (ik geloof er niet in dat een systeem op zichzelf echte blijvende maatschappelijke voorspoed zal brengen), maar aangezien ik niet weet wanneer en of dat überhaupt gaat gebeuren... In de tussentijd een beter/aangepast systeem zou dan dus wenselijk zijn.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
Aangezien het inkomen van de bezittende klasse gebruikt kan worden om het bezit van kapitaal nog verder te vergroten, denk ik eigenlijk wel dat inkomensverschillen inherent zijn aan het kapitalisme.
Klik om te vergroten...
Oh wacht, nu moet ik het bij nader inzien toch even oneens zijn met @Neo-Shulginist want ik herinner me dat ik het boek Capital in the 21st Century van Thomas Piketty heb gelezen, en in dat boek staat een uitzondering op de bovenstaande bewering.

Piketty is namelijk heel diep in de archieven van allerlei landen gedoken om te kijken wat mensen de afgelopen honderden jaren verdienden. Op basis van al die verzamelde data komt hij tot de fundamentele kracht voor groeiende ongelijkheid: r > g
Daarin staat 'r' voor de 'return on capital investment' en 'g' voor 'growth of the economy.

Dat betekent dus dat mijn voorgaande bewering allereerst wordt bevestigd. Sinds het doel van het kapitalisme oneindige kapitaalaccumulatie is, groeit de ongelijkheid omdat de bezitters van kapitaal steeds een groter deel van het bezit naar zich toetrekken (zolang de economie groeit).

MAAR, als g > r, of met andere woorden, als de economie sneller groeit dan het rentepercentage wat kapitaalbezitters ontvangen op hun investering, dan DAALT de ongelijkheid.

Dus er zijn situaties denkbaar waarin het kapitalisme niet leidt tot groeiende ongelijkheid (let wel: deze formule gaat alleen over het verschil in ongelijkheid per tijdseenheid. Dus alsnog verschillen in klasse en beloning voor werk). Maar dat gaat eigenlijk alleen op als de economie echt supersnel groeit. Je moet dan echt denken aan 10% economische groei per jaar. In Europa lukt dat al decennia niet meer. Maar de afgelopen vijftig jaar zijn er wel wat (zuidoost) Aziatische landen (zoals China en Singapore) geweest die zulke groeicijfers hebben gekend. In zulke situaties kan dan de ongelijkheid dalen doordat steeds meer mensen een inkomen kunnen vergaren waarmee ze kapitaal kunnen kopen.

Maar dat zijn dus alleen heel uitzonderlijke gevallen waarin die uitzondering geldt :wink:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Goed punt maar is er een ander systeem dat de mens niet zal corrumperen en uitbuiten om toch weer grote verdeling in macht en rijkdom te creëren? Ik wil niet de nihilist uithangen, ik weet het antwoord zelf gewoon niet.
Klik om te vergroten...
Ik kan de boeken van David Graeber aanraden! Hij schrijft sowieso echt goed, dus leuk lezen. Maar zijn boeken gaan dus over andere sociale systemen die in de (pre)historie hebben plaatsgevonden.
In het boek Debt: The First 5000 Years beschrijft hij allerlei verschillende manieren van uitwisselingssystemen. Hij ontkracht daarin ook de theorie dat geld een uitvinding is die handel drijven gemakkelijker maakt. In plaats daarvan laat hij zien dat krediet eerst bestond, dat later geld is uitgevonden, en pas toen ruilhandel. Een flink aantal van de beschreven samenlevingen die met krediet allerlei uitwisselingen van goederen regelden waren een stuk egalitairder dan het kapitalisme wat pas na 1600 werd uitgevonden.
Zijn tweede boek The Dawn of Everything gaat over dat er eigenlijk alle denkbare samenlevingsvormen al een keer geprobeerd zijn. Helaas ben ik nog niet aan dat boek toegekomen (ik heb het wel gelijk gekocht natuurlijk ^^). Maar als je benieuwd bent of er andere systemen dan het kapitalisme mogelijk zijn, dan zou ik dus dat boek aanraden. Hoewel Debt: The First 5000 Years meer gaat over financiële systemen.

Mindless zei:
Wellicht een combinatie van diverse systemen...

Edit:

Nog even los gezien van dat we imo als mensheid meer fundamenteel moeten veranderen (ik geloof er niet in dat een systeem op zichzelf echte blijvende maatschappelijke voorspoed zal brengen), maar aangezien ik niet weet wanneer en of dat überhaupt gaat gebeuren... In de tussentijd een beter/aangepast systeem zou dan dus wenselijk zijn.
Klik om te vergroten...
Een perfect sociaal systeem ontwerpen is niet mogelijk omdat je heel verschillend kunt denken over hoe een perfect systeem eruit ziet. Is het doel van het sociale systeem bijvoorbeeld om geluk te maximaliseren? Of misschien om nut te maximaliseren? Of misschien om zo veilig mogelijk te leven?
Alleen al die keuze bepaalt het uiteindelijke syteem in extreme mate.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#9
HuisbaasBob zei:
Hoe zie je dit voor je dan? Dat er wereldwijde referenda worden gehouden over van alles?

Naast het feit dat veel problemen ontzettend complex zijn waar geen eenduidig antwoord op bestaat, wie voorkomt dat een land wat het niet eens is met de uitslag om gewoon hun eigen plan te trekken.

Hoe voorkom je dat er niet gestemd wordt op de oplossing waar groot financieel belang bij is en de beste marketing krijgt
Klik om te vergroten...
Ik zie het voorme als iedereen op de wereld die moet aangeven wat het belangrijkste is voor hem/haar en vervolgens komt er een lijst van bijvoorbeeld je 20 top prioriteiten.
Deze lijst kan men bijvoorbeeld jaarlijks aanpassen en dan weet men als netjes geanalyseerd wat de wensen zijn van je buurt/ omgeving/ dorp/ land/ medemens.. en dan kan een mens naar iets moois toewerken.

Nu bepaalt het kapitaal wat we belangrijk vinden, maar het klopt gewoon niet volgens mij.
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#10
Manu76 zei:
Oplossing is een ware democratie, maar met actuele kapitalisme gaat dat niet gebeuren volgens mij.
En ik denk zelfs dat het een democratie moet worden op wereldniveau.
Klik om te vergroten...
Hoe zie je dit voor je dan? Dat er wereldwijde referenda worden gehouden over van alles?

Naast het feit dat veel problemen ontzettend complex zijn waar geen eenduidig antwoord op bestaat, wie voorkomt dat een land wat het niet eens is met de uitslag om gewoon hun eigen plan te trekken.

Hoe voorkom je dat er niet gestemd wordt op de oplossing waar groot financieel belang bij is en de beste marketing krijgt
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ja dat veranderd toch niks aan het probleem dat er dan 4.000.000.001 mensen mogen beslissen over zaken van die andere 399.999.999.999?

Dat kan je opbreken in landen, provincies, gemeenten, steden of wijken maar als de rest van jouw straat vindt dat afval bij jou in de tuin mag worden gedumpt is dat dan de beste oplossing omdat het democratisch besloten is?
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#12
Voorbeeld: Er is dan een groot bedrijf, iets in de grondstoffen delving bijvoorbeeld. Wellicht met een gezellige schelp als logo.
En die willen heel graag gas hebben wat ze dan misschien ergens in een uithoek van Nederland vinden, ergens in het noorden ofzo.

Stel nou dat die doormiddel van hun kapitaal een groot deel van Nederland weten te overtuigen dat die gaswinning ook heel belangrijk is. Dan is er toch echt democratisch besloten om daar de boel leeg te pompen.

En wie geven we de leiding over het bepalen hoe deze wensen geïnterpreteerd moeten worden. Voor de een betekend een schonere leefomgeving alle autos in de ban en voor de ander misschien wel alle migratieachtergrond het land uit
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#13
HuisbaasBob zei:
Voorbeeld: Er is dan een groot bedrijf, iets in de grondstoffen delving bijvoorbeeld. Wellicht met een gezellige schelp als logo.
En die willen heel graag gas hebben wat ze dan misschien ergens in een uithoek van Nederland vinden, ergens in het noorden ofzo.

Stel nou dat die doormiddel van hun kapitaal een groot deel van Nederland weten te overtuigen dat die gaswinning ook heel belangrijk is. Dan is er toch echt democratisch besloten om daar de boel leeg te pompen.

En wie geven we de leiding over het bepalen hoe deze wensen geïnterpreteerd moeten worden. Voor de een betekend een schonere leefomgeving alle autos in de ban en voor de ander misschien wel alle migratieachtergrond het land uit
Klik om te vergroten...
Daarom, eerst kijken hoe je de toekomst van de mensheid kunt waarborgen, democratie op wereld niveau en als energie voor iedereen belangrijk is en er is een bedrijf die daarbij kan helpen en een land dat het ok vindt zijn reserves leeg te laten pompen, dan lijkt me dat ok. Maar de wens van de wereld moet dan zijn: energie voor iedereen staat op lijst en het zou niet de toekomst van de mensheid op het spel mogen zetten.
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#14
En als in 1 tm 9 landen een meerderheid vindt dat de toekomst van de mensheid op het spel staat door een olie tekort en land 10(met veel olie) daar het totaal niet mee eens is. Die zijn dan democratisch in de aap gelogeerd
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#15
HuisbaasBob zei:
En als in 1 tm 9 landen een meerderheid vindt dat de toekomst van de mensheid op het spel staat door een olie tekort en land 10(met veel olie) daar het totaal niet mee eens is. Die zijn dan democratisch in de aap gelogeerd
Klik om te vergroten...
Niks landen.. 8.000.0000.000 mensen besluiten waar de democratie naartoe streeft.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16


:sweatsmile: Ik dacht, deze past hier wel.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Manu76 zei:
Erasmus Universiteit Rotterdam
Klik om te vergroten...
Leuk joh, die 'Bruggenbouwers'!

Er lopen geweldige mensen rond op onze universiteiten die goede dingen doen... maar ook er is ook onbeschrijfelijke troep aan de hand.

Het is goed dat de UVA onderwijs hier in Amsterdam in het Engels aanbiedt, maar moeten al die namen van die faculteiten ook alleen maar in het Engels op de bordjes?

Wat voor mensen besturen onze universiteiten tegenwoordig?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Casrus zei:
Wat voor h o e r e n besturen onze universiteiten tegenwoordig?
Klik om te vergroten...
Geen idee, ik heb de studie afgerond en vertrokken en moet zeggen dat je een beetje misselijk overkomt, maar ik weet dat je niet de domste bent. Take it easy!
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#19
Manu76 zei:
Geen idee, ik heb de studie afgerond en vertrokken en moet zeggen dat je een beetje misselijk overkomt, maar ik weet dat je niet de domste bent. Take it easy!
Klik om te vergroten...

Waarschijnlijk hetzelfde soort als vroeger.

Maar kende jij de TUDelft van net na de millennium wisseling?

Maar er zijn met groepen mensen altijd machtspelletjes aan de hand en bij de universiteiten is het allemaal zo duidelijk als je het maar wilt zien.

Diverse familieleden en hun vrienden werkten hun hele leven in het onderwijs en -hoewel ze nooit echt slecht behandeld zijn en ook het soort mensen zijn dat niet zomaar kwaad zouden spreken van hun werkgever- hebben ze toch bestuurlijke dingen meegemaakt waar de honden geen brood van lusten.

De bestuurlijke ruzies, de leugens, de dingen die ernstig ernstig fout zijn gegaan

Maar die Tarik Ramadan toestand mogen ze van mij uitleggen tot hun dood. Al gaat het topic hier niet over.

Manu76 zei:
Take it easy!
Klik om te vergroten...

Probeer het.

Misschien is het de penopauze?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Casrus zei:
Diverse familieleden en hun vrienden werkten hun hele leven in het onderwijs
Klik om te vergroten...
Ok,ja dat zijn bruggenbouwers TU Delft. Maar ik weet verder niets van de vriendjes politiek daar, maar op andere universiteiten bestaat het zeker en in Spanje hier bestaat er bijna niets anders.. maakt niet uit wat voor bedrijf 😊
Casrus zei:
Waarschijnlijk hetzelfde soort als vroeger.

Maar kende jij de TUDelft van net na de millennium wisseling?

Maar er zijn met groepen mensen altijd machtspelletjes aan de hand en bij de universiteiten is het allemaal zo duidelijk als je het maar wilt zien.

Diverse familieleden en hun vrienden werkten hun hele leven in het onderwijs en -hoewel ze nooit echt slecht behandeld zijn en ook het soort mensen zijn dat niet zomaar kwaad zouden spreken van hun werkgever- hebben ze toch bestuurlijke dingen meegemaakt waar de honden geen brood van lusten.

De bestuurlijke ruzies, de leugens, de dingen die ernstig ernstig fout zijn gegaan

Maar die Tarik Ramadan toestand mogen ze van mij uitleggen tot hun dood. Al gaat het topic hier niet over.



Probeer het.

Misschien is het de penopauze?
Klik om te vergroten...

Ja ja, het is met wat...
TU Delft zijn de wiskunde knobbels en bruggenbouwers ja. Maar ken ik niet. Ik was trouwens ook de laatste die zich verwant voelde met de studentenvereniging van het koor of corps ofzo. Maar dat van de vriendjespolitiek en mafia praktijk lijkend samenwerken is volgens mij wel een normale gang van zaken aan universiteiten, maar overal als ik me niet vergis.
Jammere boel ja, maar zo zit de mens in elkaar denk ik.
Over penopauze denk ik nog niet mee, maar waarschijnlijk is het dat ja.. Pilletje en gaan met die banaan!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."