Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOverzicht waarmee je je autistische kenmerken makkelijker kunt verwoorden

Overzicht waarmee je je autistische kenmerken makkelijker kunt verwoorden

58 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
V
Verwijderd lid 24178Lid
01-01-2024, 00:00
#1

Kenmerken van autisme per levensgebied - Alles op een rijtje... schrijven

Welke kenmerken van autisme heb jij? Het kan fijn zijn om je autisme concreter te maken, zodat je weet wat het voor jou in de praktijk inhoudt. Dan heb je meer zelfkennis en kun je beter rekening houden met jezelf. Door autisme te verwoorden kun je ook beter uitleggen aan anderen wat het...
mandyverleijsdonk.nl mandyverleijsdonk.nl
Ik weet anders niet waar ik dit moet plaatsen….
Maar hier zijn veel mensen met autisme en dit is een handig overzicht waarmee je je kenmerken makkelijker kunt verwoorden.

15dec 12:04 edit:
Hier onder een DISCLAIMER: (stel niet te snel een diagnose voor jezelf aan de hand van dit lijstje)

Uit de comments hier onder : in navolging van de scherpe vraag van @FredKroket :

FredKroket zei:
Ik herken er heel veel uit. Hoe serieus moet ik dit nemen?
Klik om te vergroten...

Als je de diagnose hebt dan kun je dit lijstje 100% serieus nemen.

Ik heb de vraag van @FredKroket aan mijn psycholoog voorgelegd want ik kreeg deze link via haar.
Haar antwoord:

Het antwoord is dat een deskundige op het gebied van autisme met hem kan bepalen hoe serieus hij dit kan nemen. En natuurlijk; hoe meer herkenning, hoe groter de kans dat er mogelijk ASS speelt, maar de grondslag (oorzaak van de herkenning) kan ook anders zijn.
Als hij het zeker wil weten, kan hij via de huisarts een verwijzing vragen naar een autisme specialist, die te vinden zijn in de GGz.


15 dec 12:51 edit: Nog een scherpe opmerking van uit de comments hier onder van @Druktemaker

Druktemaker zei:
Als ik dit lees herken ik ook veel punten, maar niet autistisch. Dat is de valkuil, dat iedereen zichzelf labeltjes gaat geven en met de kant en klare diagnose bij de arts komt. 😂
Klik om te vergroten...


LevensgebiedMogelijke kenmerken van autisme
Informatie verwerken en nadenkenSnel associëren, druk hoofd, veel gedachten hebben.
Denken in beelden.
Moeite met onvolledigheid en onduidelijkheid.
Zwart-wit denken.
Detailgericht zijn, geen overzicht hebben, bottum-up-denken.
Geen filter hebben, alle prikkels komen binnen.
Ondergevoelig zijn, waardoor bepaalde prikkels niet binnenkomen.
Sociaal en communicatieSoms te direct, bot.
Soms spreken zonder zichtbare emotie.
Moeite met spontaniteit.
Moeite met oppervlakkigheid, met smalltalk.
Naïef, goedgelovig zijn.
Taal letterlijk nemen.
Moeite met initiatief nemen.
Wel meevoelen, maar niet weten hoe te handelen.
Gesprek niet bij kunnen benen, omdat je meer tijd nodig hebt om te reageren.
Soms moeite met de ander begrijpen.
Contact moet eerder functioneel zijn, een reden hebben.
Liever één-op-één-contact dan groepen.
Moeite met oogcontact, voelt te intens.
Emotie(regulatie)Emoties zijn intens.
Imploderen of exploderen doordat dingen oplopen en je het niet merkt of niet kan uiten.
Blijven hangen in een emotie, niet los kunnen laten.
Emoties van anderen overnemen, niet bij jezelf kunnen blijven.
Je gedrag aan- of bijsturen (executieve functies)Moeite met tijd inschatten.
Opstartproblemen, hoge drempel voor taken, moeite met schakelen en overgangen.
Moeite met theorie toepassen in de praktijk.
Vastlopen bij veranderingen.
Moeten blijven nadenken, geen automatisering van taken die je vaak doet.
Persoonlijkheid en kwaliteitenTrouw, eerlijk en open zijn.
Puur, oprecht en uniek zijn.
Open geest, niet snel oordelen.
Doorzettingsvermogen, discipline hebben.
Je aan de regels houden.
Gevoel voor rechtvaardigheid, strijdkracht.
Grappig zijn.
Soms een bijzonder talent, zoals een extreem fotografisch geheugen.
FysiekMoeilijk contact maken met je lijf.
Vaker vage klachten zoals prikkelbare darmen.
Moeite met motoriek, onhandig.
Soms moeite met lichamelijk contact.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik herken er heel veel uit. Hoe serieus moet ik dit nemen?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
FredKroket zei:
Ik herken er heel veel uit. Hoe serieus moet ik dit nemen?
Klik om te vergroten...
Ik heb me laten vertellen door autisten dat je het label 'autist' echt niet zomaar krijgt. En dat ook veel niet-autistische mensen trekjes ervan kunnen hebben. Maar dat autisme, in tegenstelling tot bijvoorbeeld AD(H)D aantoonbaar is op hersenscans. Je hebt ofwel autisme, of je hebt het niet. En daarvoor zul je echt naar een specialist moeten gaan en een onderzoek voor moeten ondergaan.

Andere mensen hier kunnen je vast een hoop meer details hierover vertellen.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik heb een doorverwijzing gekregen naar 2e lijns psychologie, voor onderzoek op autisme.
Ik loop op dit moment vast in m'n leven. Ik doe kantoorwerk, maar het lukt me niet om een baan te behouden.

Ik herken wel veel in deze lijst.
Ik kan ook echt niet tegen als dingen onduidelijk of onvolledig zijn.
Ik doe dingen het liefst volgens de gebruiksaanwijzing of het recept.

Ik kan dingen niet loslaten en blijf hangen in m'n emotie, heel vermoeiend. Ik kan dagen, weken piekeren over een probleem, iets waar ik niks aan kan veranderen, alleen aan hoe ik ermee omga.

Ik heb een hekel aan small talk en moeite met contact maken, al vind ik het superleuk om nieuwe mensen te leren kennen. Daarom was mdma ook zo'n verademing voor me. Geen stemmetje in m'n hoofd die zei dat ik raar overkom of dat diegene niet met me wil praten.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Ik heb me laten vertellen door autisten dat je het label 'autist' echt niet zomaar krijgt. En dat ook veel niet-autistische mensen trekjes ervan kunnen hebben. Maar dat autisme, in tegenstelling tot bijvoorbeeld AD(H)D aantoonbaar is op hersenscans. Je hebt ofwel autisme, of je hebt het niet. En daarvoor zul je echt naar een specialist moeten gaan en een onderzoek voor moeten ondergaan.

Andere mensen hier kunnen je vast een hoop meer details hierover vertellen.
Klik om te vergroten...
Hm ja zoiets vermoedde ik al. Als ik eerlijk ben herken ik elk punt. Maar ben wel sociaal en hou ook wel van smalltalk. Abonnementen verkopen op straat en aan de deur ging me vroeger ook heel goed af.
D
DruktemakerLid
01-01-2024, 00:00
#6
11.2km/s zei:

Kenmerken van autisme per levensgebied - Alles op een rijtje... schrijven

Welke kenmerken van autisme heb jij? Het kan fijn zijn om je autisme concreter te maken, zodat je weet wat het voor jou in de praktijk inhoudt. Dan heb je meer zelfkennis en kun je beter rekening houden met jezelf. Door autisme te verwoorden kun je ook beter uitleggen aan anderen wat het...
mandyverleijsdonk.nl mandyverleijsdonk.nl
Ik weet anders niet waar ik dit moet plaatsen….
Maar hier zijn veel mensen met autisme en dit is een handig overzicht waarmee je je kenmerken makkelijker kunt verwoorden.



LevensgebiedMogelijke kenmerken van autisme
Informatie verwerken en nadenkenSnel associëren, druk hoofd, veel gedachten hebben.
Denken in beelden.
Moeite met onvolledigheid en onduidelijkheid.
Zwart-wit denken.
Detailgericht zijn, geen overzicht hebben, bottum-up-denken.
Geen filter hebben, alle prikkels komen binnen.
Ondergevoelig zijn, waardoor bepaalde prikkels niet binnenkomen.
Sociaal en communicatieSoms te direct, bot.
Soms spreken zonder zichtbare emotie.
Moeite met spontaniteit.
Moeite met oppervlakkigheid, met smalltalk.
Naïef, goedgelovig zijn.
Taal letterlijk nemen.
Moeite met initiatief nemen.
Wel meevoelen, maar niet weten hoe te handelen.
Gesprek niet bij kunnen benen, omdat je meer tijd nodig hebt om te reageren.
Soms moeite met de ander begrijpen.
Contact moet eerder functioneel zijn, een reden hebben.
Liever één-op-één-contact dan groepen.
Moeite met oogcontact, voelt te intens.
Emotie(regulatie)Emoties zijn intens.
Imploderen of exploderen doordat dingen oplopen en je het niet merkt of niet kan uiten.
Blijven hangen in een emotie, niet los kunnen laten.
Emoties van anderen overnemen, niet bij jezelf kunnen blijven.
Je gedrag aan- of bijsturen (executieve functies)Moeite met tijd inschatten.
Opstartproblemen, hoge drempel voor taken, moeite met schakelen en overgangen.
Moeite met theorie toepassen in de praktijk.
Vastlopen bij veranderingen.
Moeten blijven nadenken, geen automatisering van taken die je vaak doet.
Persoonlijkheid en kwaliteitenTrouw, eerlijk en open zijn.
Puur, oprecht en uniek zijn.
Open geest, niet snel oordelen.
Doorzettingsvermogen, discipline hebben.
Je aan de regels houden.
Gevoel voor rechtvaardigheid, strijdkracht.
Grappig zijn.
Soms een bijzonder talent, zoals een extreem fotografisch geheugen.
FysiekMoeilijk contact maken met je lijf.
Vaker vage klachten zoals prikkelbare darmen.
Moeite met motoriek, onhandig.
Soms moeite met lichamelijk contact.
Klik om te vergroten...
Ik vind dit soort dingen altijd wel erg stijfjes, verschilt enorm per persoon.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Natozlato zei:
Ik heb een doorverwijzing gekregen naar 2e lijns psychologie, voor onderzoek op autisme.
Ik loop op dit moment vast in m'n leven. Ik doe kantoorwerk, maar het lukt me niet om een baan te behouden.

Ik herken wel veel in deze lijst.
Ik kan ook echt niet tegen als dingen onduidelijk of onvolledig zijn.
Ik doe dingen het liefst volgens de gebruiksaanwijzing of het recept.

Ik kan dingen niet loslaten en blijf hangen in m'n emotie, heel vermoeiend. Ik kan dagen, weken piekeren over een probleem, iets waar ik niks aan kan veranderen, alleen aan hoe ik ermee omga.

Ik heb een hekel aan small talk en moeite met contact maken, al vind ik het superleuk om nieuwe mensen te leren kennen. Daarom was mdma ook zo'n verademing voor me. Geen stemmetje in m'n hoofd die zei dat ik raar overkom of dat diegene niet met me wil praten.
Klik om te vergroten...
De dingen die je daar opnoemt herken(de) ik mezelf ook in: strikt volgens het recept dingen willen doen, piekeren over dingen waar ik niets aan kan doen, hekel hebben aan smalltalk.

Maar dat is inmiddels veranderd. Ik ben losser in die dingen geworden. Soms komen oude gewoontes nog weleens op, maar dan herken ik ze en laat ik ze los. Al heb ik dus wel vele jaren soms best veel last van deze dingen gehad.

Ik heb een relatie gehad met een gediagnosticeerde autist (Asperger) en die herkende die soort van autistische trekjes destijds ook wel in mij, maar dat maakt je nog niet direct autistisch dus. Je kunt bijvoorbeeld ook door onzekerheid opgedaan door iets in je jeugd bepaalde gewoonten/patronen hebben aangeleerd. Maar iemand die dus niet autistisch is, kan deze ook weer afleren. Aan de andere kant, iemand die echt autistisch is, kan niet "afleren" om overprikkeld te zijn in een drukke omgeving.

Goed dat je het laat onderzoeken, dan weet je het echt.
C
CatszLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ben jaren geleden gediagnosticeerd met asperger. Maar ben ook vrijwel doof geboren.
Wat blijkbaar een heel groot punt is bij autisme plaatje is het niet aankijken van mensen of moeite ermee hebben.
Juist omdat ik van heel erg jong af aan continu erop gehamerd werd en me erin gestampt werd ik mensen moest aankijken om ze beter te verstaan ( onder andere liplezen, geluid gerichter opvangen van de andere persoon, en emoties aflezen) nou heb ik dat perfect geleerd waardoor de diagnose en het jaren lang niemand mij begrijpen maad ik ook mezelf niet dus pas heel laat kwam.
Ps: emoties aflezen is nog altijd niet zo sterkt punt😅 en sarcasme of grapjes uit elkaar houden etc ook niet, alleen lukt dat beter als de persoon heel erg goed ken en precies weet wat bij hem of haar sarcasme of grapje is meestal en zelfs daar gaat 't nog wel eens mis)

Maar mijn punt is!
Niet iedere autist is hetzelfde, en hoe ouder de persoon hoe meer "aangeleerd" gedrag hij of zij wss weet toe te passen waardoor je het vrijwel niet of helemaal niet eens merkt (licht ook aan de mate hoe goed ken je diegene).

Veel dingen zijn nooit aan te leren hoe hard je ook je best doet. Je behoud toch altijd de hersenen van een autist en dat kan je nooit veranderen en daar word je mee geboren.
11.2km/s zei:

Kenmerken van autisme per levensgebied - Alles op een rijtje... schrijven

Welke kenmerken van autisme heb jij? Het kan fijn zijn om je autisme concreter te maken, zodat je weet wat het voor jou in de praktijk inhoudt. Dan heb je meer zelfkennis en kun je beter rekening houden met jezelf. Door autisme te verwoorden kun je ook beter uitleggen aan anderen wat het...
mandyverleijsdonk.nl mandyverleijsdonk.nl
Ik weet anders niet waar ik dit moet plaatsen….
Maar hier zijn veel mensen met autisme en dit is een handig overzicht waarmee je je kenmerken makkelijker kunt verwoorden.



LevensgebiedMogelijke kenmerken van autisme
Informatie verwerken en nadenkenSnel associëren, druk hoofd, veel gedachten hebben.
Denken in beelden.
Moeite met onvolledigheid en onduidelijkheid.
Zwart-wit denken.
Detailgericht zijn, geen overzicht hebben, bottum-up-denken.
Geen filter hebben, alle prikkels komen binnen.
Ondergevoelig zijn, waardoor bepaalde prikkels niet binnenkomen.
Sociaal en communicatieSoms te direct, bot.
Soms spreken zonder zichtbare emotie.
Moeite met spontaniteit.
Moeite met oppervlakkigheid, met smalltalk.
Naïef, goedgelovig zijn.
Taal letterlijk nemen.
Moeite met initiatief nemen.
Wel meevoelen, maar niet weten hoe te handelen.
Gesprek niet bij kunnen benen, omdat je meer tijd nodig hebt om te reageren.
Soms moeite met de ander begrijpen.
Contact moet eerder functioneel zijn, een reden hebben.
Liever één-op-één-contact dan groepen.
Moeite met oogcontact, voelt te intens.
Emotie(regulatie)Emoties zijn intens.
Imploderen of exploderen doordat dingen oplopen en je het niet merkt of niet kan uiten.
Blijven hangen in een emotie, niet los kunnen laten.
Emoties van anderen overnemen, niet bij jezelf kunnen blijven.
Je gedrag aan- of bijsturen (executieve functies)Moeite met tijd inschatten.
Opstartproblemen, hoge drempel voor taken, moeite met schakelen en overgangen.
Moeite met theorie toepassen in de praktijk.
Vastlopen bij veranderingen.
Moeten blijven nadenken, geen automatisering van taken die je vaak doet.
Persoonlijkheid en kwaliteitenTrouw, eerlijk en open zijn.
Puur, oprecht en uniek zijn.
Open geest, niet snel oordelen.
Doorzettingsvermogen, discipline hebben.
Je aan de regels houden.
Gevoel voor rechtvaardigheid, strijdkracht.
Grappig zijn.
Soms een bijzonder talent, zoals een extreem fotografisch geheugen.
FysiekMoeilijk contact maken met je lijf.
Vaker vage klachten zoals prikkelbare darmen.
Moeite met motoriek, onhandig.
Soms moeite met lichamelijk contact.
Klik om te vergroten...
Ben jaren geleden gediagnosticeerd met asperger. Maar ben ook vrijwel doof geboren.
Wat blijkbaar een heel groot punt is bij autisme plaatje is het niet aankijken van mensen of moeite ermee hebben.
Juist omdat ik van heel erg jong af aan continu erop gehamerd werd en me erin gestampt werd ik mensen moest aankijken om ze beter te verstaan ( onder andere liplezen, geluid gerichter opvangen van de andere persoon, en emoties aflezen) nou heb ik dat perfect geleerd waardoor de diagnose en het jaren lang niemand mij begrijpen maad ik ook mezelf niet dus pas heel laat kwam.
Ps: emoties aflezen is nog altijd niet zo sterkt punt😅 en sarcasme of grapjes uit elkaar houden etc ook niet, alleen lukt dat beter als de persoon heel erg goed ken en precies weet wat bij hem of haar sarcasme of grapje is meestal en zelfs daar gaat 't nog wel eens mis)

Maar mijn punt is!
Niet iedere autist is hetzelfde, en hoe ouder de persoon hoe meer "aangeleerd" gedrag hij of zij wss weet toe te passen waardoor je het vrijwel niet of helemaal niet eens merkt (licht ook aan de mate hoe goed ken je diegene).

Veel dingen zijn nooit aan te leren hoe hard je ook je best doet. Je behoud toch altijd de hersenen van een autist en dat kan je nooit veranderen en daar word je mee geboren.
V
Verwijderd lid 24178Lid
01-01-2024, 00:00
#9
15 dec 12:07 Ik heb de post even aangepast en er een "disclaimer" bij gezet.
V
Verwijderd lid 24178Lid
01-01-2024, 00:00
#10
FredKroket zei:
Maar ben wel sociaal en hou ook wel van smalltalk. Abonnementen verkopen op straat en aan de deur ging me vroeger ook heel goed af.
Klik om te vergroten...

Ik heb de diagnose: (licht autistisch)
Ik ben wel sociaal, maar niet sociaalvaardig. (belangrijk verschil want andersom ,sociaalvaardig maar niet sociaal zie ik ook wel eens)
Ik vind smalltalk vreselijk.
Abonnementen verkopen op straat en aan de deur kan ik ook; Want op bepaalde vlakken, als de regels duidelijk zijn en vaststaan dan kan ik de beperking "bypassen".
V
Verwijderd lid 24178Lid
01-01-2024, 00:00
#11
FredKroket zei:
Hm ja zoiets vermoedde ik al. Als ik eerlijk ben herken ik elk punt.
Klik om te vergroten...
Als ik het lijstje lees moet ik grinniken want ik herken bijna ook elk punt.
Dat lijstje is echt heel goed.
D
DruktemakerLid
01-01-2024, 00:00
#12
11.2km/s zei:
Als ik het lijstje lees moet ik grinniken want ik herken bijna ook elk punt.
Dat lijstje is echt heel goed.
Klik om te vergroten...
Als ik lees herken ik ook veel punten, maar niet autistisch. Dat is de valkuil, dat iedereen zichzelf labeltjes gaat geven en met de kant en klare diagnose bij de arts komt. 😂
V
Verwijderd lid 24178Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Druktemaker zei:
Als ik lees herken ik ook veel punten, maar niet autistisch. Dat is de valkuil, dat iedereen zichzelf labeltjes gaat geven en met de kant en klare diagnose bij de arts komt. 😂
Klik om te vergroten...
Heel goed punt, ik denk dat ik dat er straks nog even bij zet.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Druktemaker zei:
Als ik lees herken ik ook veel punten, maar niet autistisch. Dat is de valkuil, dat iedereen zichzelf labeltjes gaat geven en met de kant en klare diagnose bij de arts komt. 😂
Klik om te vergroten...
Heb ik meerdere keren gehad, dat ik een lijstje van symptomen van een bepaald ziektebeeld afging en dan bijna alle symptomen had. In mijn hoofd dacht ik dus echt, dat moet het dan wel zijn. Bleek het het helemaal niet te zijn...

Beter niet te snel dingen gaan denken aan de hand van dit soort lijstjes.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#15
11.2km/s zei:
Ik heb de diagnose: (licht autistisch)
Ik ben wel sociaal, maar niet sociaalvaardig. (belangrijk verschil want andersom ,sociaalvaardig maar niet sociaal zie ik ook wel eens)
Ik vind smalltalk vreselijk.
Abonnementen verkopen op straat en aan de deur kan ik ook; Want op bepaalde vlakken, als de regels duidelijk zijn en vaststaan dan kan ik de beperking "bypassen".
Klik om te vergroten...
Hm ja Fair Fair. Ik weet het niet meer nu. Wat veranderd er in je leven als je die diagnose krijgt?
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Heb ik meerdere keren gehad, dat ik een lijstje van symptomen van een bepaald ziektebeeld afging en dan bijna alle symptomen had. In mijn hoofd dacht ik dus echt, dat moet het dan wel zijn. Bleek het het helemaal niet te zijn...

Beter niet te snel dingen gaan denken aan de hand van dit soort lijstjes.
Klik om te vergroten...
Dat is ook wel weer waar. Doemdenken ben ik maar al te goed in.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
FredKroket zei:
Dat is ook wel weer waar. Doemdenken ben ik maar al te goed in.
Klik om te vergroten...
Ben je hypochondrisch?

Bij mij is het meestal meer dat ik blij ben dat ik heb "gevonden" wat er mankeert, zodat ik er gericht mee bezig kan. Alleen, is het het dan vaak niet.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Ben je hypochondrisch?

Bij mij is het meestal meer dat ik blij ben dat ik heb "gevonden" wat er mankeert, zodat ik er gericht mee bezig kan. Alleen, is het het dan vaak niet.
Klik om te vergroten...
Nee dat zeker niet.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Van Ivo Ketelaars (fotograaf, diagnose asperger) heb ik ooit een fantastisch voorbeeld leren kennen.

Hij tekende een ovaal en begon met stippen zetten binnen en buiten die ovaal.
De stippen die hij zette gingen over de manier waarop je in het leven staat, hoe je prikkels verwerkt, hoe je naar dingen kijkt.
Hoe meer er binnen de ovaal staan, hoe meer autisme.

Kort gezegd, afhankelijk van de hoeveelheid kenmerken die je wel of niet binnen de ovaal hebt staan ben je autistisch, niet autistisch of iets daar tussen in (in meer of minder mate affiniteit met autisme).
Ik heb dat altijd een heel krachtig voorbeeld gevonden.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik kwam op LinkedIn deze afbeelding tegen. Leek me mooi om die hier te delen.

Screenshot_2023-05-13-18-50-19-27_254de13a4bc8758c9908fff1f73e3725.jpg
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."