Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOverzicht waarmee je je autistische kenmerken makkelijker kunt verwoorden

Overzicht waarmee je je autistische kenmerken makkelijker kunt verwoorden

58 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Met "er tussen in" bedoel ik dat mensen onvoldoende "stippen" hebben om de diagnose autisme te krijgen maar wel in staat zijn om te snappen wat een autist doormaakt of beleeft.
Daarbij wil ik opmerken dat ook binnen het autisme spectrum veel verschil is in de manier waarop mensen autisme ervaren.

In die zin zijn autisten gewoon mensen, ze verschillen allemaal van elkaar.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
M
Mindless
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Casaan zei:
Met "er tussen in" bedoel ik dat mensen onvoldoende "stippen" hebben om de diagnose autisme te krijgen maar wel in staat zijn om te snappen wat een autist doormaakt of beleeft.
Daarbij wil ik opmerken dat ook binnen het autisme spectrum veel verschil is in de manier waarop mensen autisme ervaren.
Klik om te vergroten...
Ah zo.

Casaan zei:
In die zin zijn autisten gewoon mensen, ze verschillen allemaal van elkaar.
Klik om te vergroten...
Je meent het? :tonguewink:
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Je meent het? :tonguewink:
Klik om te vergroten...
Je vraagt dit met een knipoog, ik ga er toch even bloedserieus op in.
Er zijn namelijk veel te veel mensen die personen met een diagnose allemaal onder dezelfde noemer scharen.

Eerlijk gezegd valt deze reactie me tegen van jou, je bent bekend met het groepsgewijs afkeuren of goedkeuren van mensen afhankelijk van een diagnose of stempel.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik kwam op LinkedIn deze afbeelding tegen. Leek me mooi om die hier te delen.

Screenshot_2023-05-13-18-50-19-27_254de13a4bc8758c9908fff1f73e3725.jpg
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Mensen die dus mogelijk neurologisch niet anders in elkaar zitten dan een "normaal" persoon,
Klik om te vergroten...
Maar is ADHD niet ook deels neurologisch in combinatie met andere factoren?
k
kuikentjehLid
01-01-2024, 00:00
#6
vinslied zei:
Mensen, vergeet niet dat alle Psychiatrische "groepen" waarin mensen een label krijgen getatoeëerd, verzonnen zijn (afwijkingen DNA vanaf geboorte is natuurlijk wat anders). Maar elke "ziekte" zoals: eetstoornis/ADD/ADHD/psychoses enzovoort. Alleen zijn aangepraat. Ga maar eens heel lang staren naar je kat als je beetje moe bent, dan kan je je zelf laten zien wat je maar wilt. Ben je dan psychotisch, nee je bent moe.
Klik om te vergroten...
AD(H)D komt door een tekort aan dopamine in de hersenen. Ook bij psychoses werken de hersenen nogal anders.
Dit soort veranderingen in je hersenen kunnen niet komen doordat iemand je dit aanpraat.😂
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Torchic zei:
Maar is ADHD niet ook deels neurologisch in combinatie met andere factoren?
Klik om te vergroten...
Het punt dat Jordan Peterson maakte, is dat er mensen zijn waarbij daadwerkelijk een neurologische afwijking is, maar dat zij (volgens hem) de uitzondering zijn en veruit de meeste AD(H)D gediagnosticeerde mensen neurologisch niet verschillen van mensen zonder AD(H)D klachten. Hun psychologie is slechts veranderd door hun omgeving/opvoeding/omstandigheden.

Volgens JP dus hè.


kuikentjeh zei:
AD(H)D komt door een tekort aan dopamine in de hersenen. Ook bij psychoses werken de hersenen nogal anders.
Dit soort veranderingen in je hersenen kunnen niet komen doordat iemand je dit aanpraat.😂
Klik om te vergroten...
Ik denk dat hij het meer bedoelde zoals @Neo-Shulginist het uitlegde: (?)

Neo-Shulginist zei:
Dus enerzijds is het DSM inderdaad een bij elkaar gehallucineerd boek wat via kunstmatige demarcaties probeert om een (geloof)systeem te installeren wat dient voor de handhaving van de status quo. Maar anderzijds dient het ook om te typeren welke mensen in de samenleving hulp nodig hebben om een normaal leven te kunnen leiden.
Klik om te vergroten...
In principe is dat het "aanpraten" van dergelijke ziektebeelden/stoornissen ja, maar dat is wellicht te simplistisch gezegd.

Daarnaast:

Als hersenen zo plastisch zijn dat ze door dopamine tekort of andere oorzaken kunnen veranderen in negatieve zin, kunnen ze wellicht ook (terug) veranderen in positieve zin.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
kuikentjeh zei:
AD(H)D komt door een tekort aan dopamine in de hersenen. Ook bij psychoses werken de hersenen nogal anders.
Dit soort veranderingen in je hersenen kunnen niet komen doordat iemand je dit aanpraat.😂
Klik om te vergroten...
Heb je ooit gezien hoe ze mensen op ADHD testen?

Spoiler: dat is niet door de hoeveelheid dopamine in het brein te meten. :wink:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Het punt dat Jordan Peterson maakte, is dat er mensen zijn waarbij daadwerkelijk een neurologische afwijking is, maar dat zij (volgens hem) de uitzondering zijn en veruit de meeste AD(H)D gediagnosticeerde mensen neurologisch niet verschillen van mensen zonder AD(H)D klachten. Hun psychologie is slechts veranderd door hun omgeving/opvoeding/omstandigheden.

Volgens JP dus hè.
Klik om te vergroten...
Het punt van Peterson was toch dat de problemen die geconstateerd worden bij ADHD-kinderen ook verklaarbaar zijn vanuit hun persoonlijkheidskenmerken?
Dus dat mensen met ADHD doorgaans intelligent zijn, extravert én creatief, en dat ze daardoor moeite hebben met stil zitten en luisteren (want ze hebben allerlei gedetailleerde ideeën over wat ze kunnen doen met nieuwe informatie en hebben de neiging daarop impulsief te handelen). Aan die kinderen wordt dan dexamfetamine/methylfenidaat gegeven zodat hun brein beloond wordt voor het focussen op één taak, wat als bijwerking heeft dat ze minder vaak de klas verstoren. Het probleem van de medicatie is alleen dat het (via receptor upcycling) juist zorgt voor meer problemen met de concentratie. Daardoor worden er juist kinderen met concentratieproblemen gecreëerd.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Het punt van Peterson was toch dat de problemen die geconstateerd worden bij ADHD-kinderen ook verklaarbaar zijn vanuit hun persoonlijkheidskenmerken?
Dus dat mensen met ADHD doorgaans intelligent zijn, extravert én creatief, en dat ze daardoor moeite hebben met stil zitten en luisteren (want ze hebben allerlei gedetailleerde ideeën over wat ze kunnen doen met nieuwe informatie en hebben de neiging daarop impulsief te handelen). Aan die kinderen wordt dan dexamfetamine/methylfenidaat gegeven zodat hun brein beloond wordt voor het focussen op één taak, wat als bijwerking heeft dat ze minder vaak de klas verstoren. Het probleem van de medicatie is alleen dat het (via receptor upcycling) juist zorgt voor meer problemen met de concentratie. Daardoor worden er juist kinderen met concentratieproblemen gecreëerd.
Klik om te vergroten...
Ja dat klopt. Even vergeten dat (nogal belangrijke) stuk te vermelden: dat deze al in deze kinderen aanwezige kenmerken in een omgeving waar deze niet voldoende uitgedrukt kunnen worden (met name school), zorgen voor dergelijke hyperactiviteit en dat medicatie daarvoor dan inderdaad voor nog weer meer problemen zorgt.
v
vinsliedLid
01-01-2024, 00:00
#11
ADHD is eigenlijk een verzameling van mensen, die net iets anders doen dan wat we de norm vinden bij elkaar gepropt. Toen dit adhd verhaal begon kreeg bijna iedereen het die maar een beetje druk deed als kind.

Bij is bewezen dat mijn hersennen helaas vanaf geboorte weinig to geen dopemine aanmaken. Dus word dat gedeelte door medicatie geboost.

Dit is een heel normaal proces, en ook gezond. Zie het als u uw been verliest, en ze geven u een kunst been, je doet een broek erover aan en schoenen aan en amper iemand die het ziet. Zo is dat bij mij ook. Alleen door de (helaas) velen uitdagingen die ik had in mijn leven, heb ik elk stukje van me brein moeten ontdekken om eruit te komen.
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
dat deze al in deze kinderen aanwezige kenmerken in een omgeving waar deze niet voldoende uitgedrukt kunnen worden (met name school),
Klik om te vergroten...
Dit is zeker een goed punt. De feminisering van het onderwijs zou een oorzaak kunnen zijn waardoor meer jongetjes als 'te druk' worden bestempeld dan vroeger. En er zijn nog meer oorzaken die een rol spelen, bijvoorbeeld: veel minder buiten spelen en minder uitdaging in spel (wie ziet er nog wel eens een kind in een boom klimmen?). Ik wil zeker niet zeggen dat vroegâh alles beter was, maar dit zijn wel punten waardoor een bepaald soort kinderen tegenwoordig geremd worden in hun ontwikkeling.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
CaRRita zei:
Dit is zeker een goed punt. De feminisering van het onderwijs zou een oorzaak kunnen zijn waardoor meer jongetjes als 'te druk' worden bestempeld dan vroeger. En er zijn nog meer oorzaken die een rol spelen, bijvoorbeeld: veel minder buiten spelen en minder uitdaging in spel (wie ziet er nog wel eens een kind in een boom klimmen?). Ik wil zeker niet zeggen dat vroegâh alles beter was, maar dit zijn wel punten waardoor een bepaald soort kinderen tegenwoordig geremd worden in hun ontwikkeling.
Klik om te vergroten...
Dat met minder buiten spelende kinderen is mij ook opgevallen.

Mijn ouders zeiden laatst dat ze kinderen in de buurt die ze kennen praktisch nooit buiten zien. Alleen heel soms met echt mooi weer.

Als kind dat bijna altijd buiten was (ook al hield ik daarnaast ook van Lego en "computeren") vind ik dat echt heel vreemd. Ik had altijd een intense drang om naar buiten te gaan, op "avontuur", de wereld verkennen. Weer of geen weer. En mijn vriendjes ook.

Vroegah was zeker niet alles beter, maar sommige ontwikkelingen nu lijken me echt niet gezond.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Casaan zei:
Je vraagt dit met een knipoog, ik ga er toch even bloedserieus op in.
Er zijn namelijk veel te veel mensen die personen met een diagnose allemaal onder dezelfde noemer scharen.

Eerlijk gezegd valt deze reactie me tegen van jou, je bent bekend met het groepsgewijs afkeuren of goedkeuren van mensen afhankelijk van een diagnose of stempel.
Klik om te vergroten...
Ja daar ben ik bekend mee, vandaar de knipoog.

Maw: het was een grapje. (Dacht dat dat trouwens wel duidelijk was...) Ik ben er juist ook voor om mensen per individu te bekijken en behandelen.

Dat je dat tegen vind vallen aan mij, valt mij dan weer op.

Chill man, het is niet verkeerd bedoeld.
V
Verwijderd lid 24178Lid
01-01-2024, 00:00
#15
FredKroket zei:
Hm ja Fair Fair. Ik weet het niet meer nu. Wat veranderd er in je leven als je die diagnose krijgt?
Klik om te vergroten...
Hele goeie vraag. Bij mij is de diagnose 8 tot 10 jaar geleden gesteld.
En ik vind het moeilijk om hier een volledig antwoord op te geven en moet hier even over nadenken.
(als iemand anders hier een beter antwoord weet, be my guest.......)

Mijn antwoord:
Je kunt de dingen in je leven, waar je al heel lang tegenaan loopt een plekje geven c.q. verklaren.
Voor de mensen in je omgeving kan het ook heel verhelderend werken.
Voor mij gaat het begrijpen wat het precies inhoud ook heel langzaam.
Ik leer vooral, als ik iets herken bij iemand anders.

(mijn concentratie is nu op en ik moet hier dus ook even beter over nadenken)
1
124h3TJtt23ti32jkLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Ik heb me laten vertellen door autisten dat je het label 'autist' echt niet zomaar krijgt. En dat ook veel niet-autistische mensen trekjes ervan kunnen hebben. Maar dat autisme, in tegenstelling tot bijvoorbeeld AD(H)D aantoonbaar is op hersenscans. Je hebt ofwel autisme, of je hebt het niet. En daarvoor zul je echt naar een specialist moeten gaan en een onderzoek voor moeten ondergaan.

Andere mensen hier kunnen je vast een hoop meer details hierover vertellen.
Klik om te vergroten...

Haha, herkenbaar. Een maatje van me heeft stevige Asperger. Hij observeert mij regelmatig en dan zegt ie vaak iets in de trant van: 'Jij bent eigenlijk ook gewoon een fucking autist!.' Het valt hem op dat ik een bepaalde gebruiksaanwijzing heb waar hij zichzelf in herkent. Heb het er ooit wel eens over gehad met een professional en hij zag het niet. Vaak kan je het wel (een beetje) zien als iemand autistisch is: de manier waarop iemand uit zijn eigen kijkt, manier van praten, sociale omgangsvormen etc. Het vreemde is dan weer, dat hij heel erg moeilijk contact maakt met mensen, en ik juist enorm makkelijk contact met hem maak.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Maw: het was een grapje. (Dacht dat dat trouwens wel duidelijk was...)
Klik om te vergroten...
Dat kan ik dus moeilijk inschatten
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
WhySoSerious?! zei:
Haha, herkenbaar. Een maatje van me heeft stevige Asperger. Hij observeert mij regelmatig, en dan zegt ie vaak iets in de trant van: 'Jij bent eigenlijk ook gewoon een fucking autist!.' Het valt hem om dat ik een bepaalde gebruiksaanwijzing heb waar hij zichzelf in herkent. Heb het er ooit wel eens over gehad met een professional en hij zag het niet. Vaak kan je het wel (een beetje) zien als iemand autistisch is: de manier waarop iemand uit zijn eigen kijkt, manier van praten, sociale omgangsvormen etc. Het vreemde is dan weer, dat hij heel erg moeilijk contact maakt met mensen, en ik juist enorm makkelijk contact met hem maak.
Klik om te vergroten...
Haha, dat werd dus ook tegen mij gezegd qua bepaalde dingen. Grootste verschil is dat ik prima op plekken kon zijn met heel veel mensen (en dus impulsen) en zij daar echt gek werd. En die andere "autistische" trekjes van mij zijn dus erg bijgetrokken of helemaal verdwenen.

Ik heb van autisten/aspergers veel dingen geleerd. Bewonderenswaardige kenmerken als bijvoorbeeld heel eerlijk/oprecht zijn, daar waar "normale" mensen zich vaak verschuilen achter een sociale etiquette (zeg gerust: nepheid).
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Casaan zei:
Dat kan ik dus moeilijk inschatten
Klik om te vergroten...
Jij zei: "in die zin zijn autisten gewoon mensen."

Waarop ik gekscherend zei: "je meent het? :tonguewink: "


Wat in mijn reactie valt je precies tegen? Ik begrijp even niet wat ik daar fout deed. Natuurlijk zijn autisten ook gewoon mensen, daarom zei ik dat op die gekscherende manier.

Anyway, het was op geen manier verkeerd bedoeld. Dus sorry daarvoor als dat zo over kwam.
V
Verwijderd lid 24178Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Casaan zei:
Dat kan ik dus moeilijk inschatten
Klik om te vergroten...
Ik snap hem wel, en ik snap jullie allebei.
@Casaan, ik weet zeker dat Mindless het niet verkeerd bedoeld.

Ik hoop dat ik het goed uitleg en geen spijt krijg dat ik me er mee bemoei.
@Mindless Die :tonguewink: kan heel makkelijk sarcastisch en als denigrerend/neerbuigend opgevat worden.
Maar hij kan dus 2 kanten op. Die positieve die is veel subtieler. Ik zie hem in de verte maar kan hem even niet verwoorden. (mijn concentratie is op)
Die sarcastische is veel makkelijker om op te pikken.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."