#1
Ja dat klopt. Even vergeten dat (nogal belangrijke) stuk te vermelden: dat deze al in deze kinderen aanwezige kenmerken in een omgeving waar deze niet voldoende uitgedrukt kunnen worden (met name school), zorgen voor dergelijke hyperactiviteit en dat medicatie daarvoor dan inderdaad voor nog weer meer problemen zorgt.Het punt van Peterson was toch dat de problemen die geconstateerd worden bij ADHD-kinderen ook verklaarbaar zijn vanuit hun persoonlijkheidskenmerken?
Dus dat mensen met ADHD doorgaans intelligent zijn, extravert én creatief, en dat ze daardoor moeite hebben met stil zitten en luisteren (want ze hebben allerlei gedetailleerde ideeën over wat ze kunnen doen met nieuwe informatie en hebben de neiging daarop impulsief te handelen). Aan die kinderen wordt dan dexamfetamine/methylfenidaat gegeven zodat hun brein beloond wordt voor het focussen op één taak, wat als bijwerking heeft dat ze minder vaak de klas verstoren. Het probleem van de medicatie is alleen dat het (via receptor upcycling) juist zorgt voor meer problemen met de concentratie. Daardoor worden er juist kinderen met concentratieproblemen gecreëerd.