Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOverzicht waarmee je je autistische kenmerken makkelijker kunt verwoorden

Overzicht waarmee je je autistische kenmerken makkelijker kunt verwoorden

58 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Neo-Shulginist zei:
Het punt van Peterson was toch dat de problemen die geconstateerd worden bij ADHD-kinderen ook verklaarbaar zijn vanuit hun persoonlijkheidskenmerken?
Dus dat mensen met ADHD doorgaans intelligent zijn, extravert én creatief, en dat ze daardoor moeite hebben met stil zitten en luisteren (want ze hebben allerlei gedetailleerde ideeën over wat ze kunnen doen met nieuwe informatie en hebben de neiging daarop impulsief te handelen). Aan die kinderen wordt dan dexamfetamine/methylfenidaat gegeven zodat hun brein beloond wordt voor het focussen op één taak, wat als bijwerking heeft dat ze minder vaak de klas verstoren. Het probleem van de medicatie is alleen dat het (via receptor upcycling) juist zorgt voor meer problemen met de concentratie. Daardoor worden er juist kinderen met concentratieproblemen gecreëerd.
Klik om te vergroten...
Ja dat klopt. Even vergeten dat (nogal belangrijke) stuk te vermelden: dat deze al in deze kinderen aanwezige kenmerken in een omgeving waar deze niet voldoende uitgedrukt kunnen worden (met name school), zorgen voor dergelijke hyperactiviteit en dat medicatie daarvoor dan inderdaad voor nog weer meer problemen zorgt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
FredKroket zei:
Dat is ook wel weer waar. Doemdenken ben ik maar al te goed in.
Klik om te vergroten...
Ben je hypochondrisch?

Bij mij is het meestal meer dat ik blij ben dat ik heb "gevonden" wat er mankeert, zodat ik er gericht mee bezig kan. Alleen, is het het dan vaak niet.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Ben je hypochondrisch?

Bij mij is het meestal meer dat ik blij ben dat ik heb "gevonden" wat er mankeert, zodat ik er gericht mee bezig kan. Alleen, is het het dan vaak niet.
Klik om te vergroten...
Nee dat zeker niet.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Van Ivo Ketelaars (fotograaf, diagnose asperger) heb ik ooit een fantastisch voorbeeld leren kennen.

Hij tekende een ovaal en begon met stippen zetten binnen en buiten die ovaal.
De stippen die hij zette gingen over de manier waarop je in het leven staat, hoe je prikkels verwerkt, hoe je naar dingen kijkt.
Hoe meer er binnen de ovaal staan, hoe meer autisme.

Kort gezegd, afhankelijk van de hoeveelheid kenmerken die je wel of niet binnen de ovaal hebt staan ben je autistisch, niet autistisch of iets daar tussen in (in meer of minder mate affiniteit met autisme).
Ik heb dat altijd een heel krachtig voorbeeld gevonden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Casaan zei:
Van Ivo Ketelaars (fotograaf, diagnose asperger) heb ik ooit een fantastisch voorbeeld leren kennen.

Hij tekende een ovaal en begon met stippen zetten binnen en buiten die ovaal.
De stippen die hij zette gingen over de manier waarop je in het leven staat, hoe je prikkels verwerkt, hoe je naar dingen kijkt.
Hoe meer er binnen de ovaal staan, hoe meer autisme.

Kort gezegd, afhankelijk van de hoeveelheid kenmerken die je wel of niet binnen de ovaal hebt staan ben je autistisch, niet autistisch of iets daar tussen in (in meer of minder mate affiniteit met autisme).
Ik heb dat altijd een heel krachtig voorbeeld gevonden.
Klik om te vergroten...
Daar zou ik wel meer over willen weten.

Ik heb trouwens juist van autistische mensen gehoord dat er niet iets is als "er tussenin" en dat je ofwel autistisch bent, of niet. Door de manier hoe je brein in elkaar zit (aantoonbaar op hersenscans). Je kunt als niet-autistisch iemand wel bepaalde symptomen hebben die ook met autisme komen.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Met "er tussen in" bedoel ik dat mensen onvoldoende "stippen" hebben om de diagnose autisme te krijgen maar wel in staat zijn om te snappen wat een autist doormaakt of beleeft.
Daarbij wil ik opmerken dat ook binnen het autisme spectrum veel verschil is in de manier waarop mensen autisme ervaren.

In die zin zijn autisten gewoon mensen, ze verschillen allemaal van elkaar.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Casaan zei:
Met "er tussen in" bedoel ik dat mensen onvoldoende "stippen" hebben om de diagnose autisme te krijgen maar wel in staat zijn om te snappen wat een autist doormaakt of beleeft.
Daarbij wil ik opmerken dat ook binnen het autisme spectrum veel verschil is in de manier waarop mensen autisme ervaren.
Klik om te vergroten...
Ah zo.

Casaan zei:
In die zin zijn autisten gewoon mensen, ze verschillen allemaal van elkaar.
Klik om te vergroten...
Je meent het? :tonguewink:
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Je meent het? :tonguewink:
Klik om te vergroten...
Je vraagt dit met een knipoog, ik ga er toch even bloedserieus op in.
Er zijn namelijk veel te veel mensen die personen met een diagnose allemaal onder dezelfde noemer scharen.

Eerlijk gezegd valt deze reactie me tegen van jou, je bent bekend met het groepsgewijs afkeuren of goedkeuren van mensen afhankelijk van een diagnose of stempel.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Casaan zei:
Je vraagt dit met een knipoog, ik ga er toch even bloedserieus op in.
Er zijn namelijk veel te veel mensen die personen met een diagnose allemaal onder dezelfde noemer scharen.

Eerlijk gezegd valt deze reactie me tegen van jou, je bent bekend met het groepsgewijs afkeuren of goedkeuren van mensen afhankelijk van een diagnose of stempel.
Klik om te vergroten...
Ja daar ben ik bekend mee, vandaar de knipoog.

Maw: het was een grapje. (Dacht dat dat trouwens wel duidelijk was...) Ik ben er juist ook voor om mensen per individu te bekijken en behandelen.

Dat je dat tegen vind vallen aan mij, valt mij dan weer op.

Chill man, het is niet verkeerd bedoeld.
V
Verwijderd lid 24178Lid
01-01-2024, 00:00
#10
FredKroket zei:
Hm ja Fair Fair. Ik weet het niet meer nu. Wat veranderd er in je leven als je die diagnose krijgt?
Klik om te vergroten...
Hele goeie vraag. Bij mij is de diagnose 8 tot 10 jaar geleden gesteld.
En ik vind het moeilijk om hier een volledig antwoord op te geven en moet hier even over nadenken.
(als iemand anders hier een beter antwoord weet, be my guest.......)

Mijn antwoord:
Je kunt de dingen in je leven, waar je al heel lang tegenaan loopt een plekje geven c.q. verklaren.
Voor de mensen in je omgeving kan het ook heel verhelderend werken.
Voor mij gaat het begrijpen wat het precies inhoud ook heel langzaam.
Ik leer vooral, als ik iets herken bij iemand anders.

(mijn concentratie is nu op en ik moet hier dus ook even beter over nadenken)
1
124h3TJtt23ti32jkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Ik heb me laten vertellen door autisten dat je het label 'autist' echt niet zomaar krijgt. En dat ook veel niet-autistische mensen trekjes ervan kunnen hebben. Maar dat autisme, in tegenstelling tot bijvoorbeeld AD(H)D aantoonbaar is op hersenscans. Je hebt ofwel autisme, of je hebt het niet. En daarvoor zul je echt naar een specialist moeten gaan en een onderzoek voor moeten ondergaan.

Andere mensen hier kunnen je vast een hoop meer details hierover vertellen.
Klik om te vergroten...

Haha, herkenbaar. Een maatje van me heeft stevige Asperger. Hij observeert mij regelmatig en dan zegt ie vaak iets in de trant van: 'Jij bent eigenlijk ook gewoon een fucking autist!.' Het valt hem op dat ik een bepaalde gebruiksaanwijzing heb waar hij zichzelf in herkent. Heb het er ooit wel eens over gehad met een professional en hij zag het niet. Vaak kan je het wel (een beetje) zien als iemand autistisch is: de manier waarop iemand uit zijn eigen kijkt, manier van praten, sociale omgangsvormen etc. Het vreemde is dan weer, dat hij heel erg moeilijk contact maakt met mensen, en ik juist enorm makkelijk contact met hem maak.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Maw: het was een grapje. (Dacht dat dat trouwens wel duidelijk was...)
Klik om te vergroten...
Dat kan ik dus moeilijk inschatten
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
WhySoSerious?! zei:
Haha, herkenbaar. Een maatje van me heeft stevige Asperger. Hij observeert mij regelmatig, en dan zegt ie vaak iets in de trant van: 'Jij bent eigenlijk ook gewoon een fucking autist!.' Het valt hem om dat ik een bepaalde gebruiksaanwijzing heb waar hij zichzelf in herkent. Heb het er ooit wel eens over gehad met een professional en hij zag het niet. Vaak kan je het wel (een beetje) zien als iemand autistisch is: de manier waarop iemand uit zijn eigen kijkt, manier van praten, sociale omgangsvormen etc. Het vreemde is dan weer, dat hij heel erg moeilijk contact maakt met mensen, en ik juist enorm makkelijk contact met hem maak.
Klik om te vergroten...
Haha, dat werd dus ook tegen mij gezegd qua bepaalde dingen. Grootste verschil is dat ik prima op plekken kon zijn met heel veel mensen (en dus impulsen) en zij daar echt gek werd. En die andere "autistische" trekjes van mij zijn dus erg bijgetrokken of helemaal verdwenen.

Ik heb van autisten/aspergers veel dingen geleerd. Bewonderenswaardige kenmerken als bijvoorbeeld heel eerlijk/oprecht zijn, daar waar "normale" mensen zich vaak verschuilen achter een sociale etiquette (zeg gerust: nepheid).
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Casaan zei:
Dat kan ik dus moeilijk inschatten
Klik om te vergroten...
Jij zei: "in die zin zijn autisten gewoon mensen."

Waarop ik gekscherend zei: "je meent het? :tonguewink: "


Wat in mijn reactie valt je precies tegen? Ik begrijp even niet wat ik daar fout deed. Natuurlijk zijn autisten ook gewoon mensen, daarom zei ik dat op die gekscherende manier.

Anyway, het was op geen manier verkeerd bedoeld. Dus sorry daarvoor als dat zo over kwam.
V
Verwijderd lid 24178Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Casaan zei:
Dat kan ik dus moeilijk inschatten
Klik om te vergroten...
Ik snap hem wel, en ik snap jullie allebei.
@Casaan, ik weet zeker dat Mindless het niet verkeerd bedoeld.

Ik hoop dat ik het goed uitleg en geen spijt krijg dat ik me er mee bemoei.
@Mindless Die :tonguewink: kan heel makkelijk sarcastisch en als denigrerend/neerbuigend opgevat worden.
Maar hij kan dus 2 kanten op. Die positieve die is veel subtieler. Ik zie hem in de verte maar kan hem even niet verwoorden. (mijn concentratie is op)
Die sarcastische is veel makkelijker om op te pikken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
11.2km/s zei:
Ik snap hem wel, en ik snap jullie allebei.
@Casaan, ik weet zeker dat Mindless het niet verkeerd bedoeld.

Ik hoop dat ik het goed uitleg en geen spijt krijg dat ik me er mee bemoei.
@Mindless Die :tonguewink: kan heel makkelijk sarcastisch en als denigrerend/neerbuigend opgevat worden.
Maar hij kan dus 2 kanten op. Die positieve die is veel subtieler. Ik zie hem in de verte maar kan hem even niet verwoorden. (mijn concentratie is op)
Die sarcastische is veel makkelijker om op te pikken.
Klik om te vergroten...
Ah niet over nagedacht!

Bedankt voor de opheldering. :)

En hij was inderdaad positief. :)
v
vinsliedLid
01-01-2024, 00:00
#17
ADHD is eigenlijk een verzameling van mensen, die net iets anders doen dan wat we de norm vinden bij elkaar gepropt. Toen dit adhd verhaal begon kreeg bijna iedereen het die maar een beetje druk deed als kind.

Bij is bewezen dat mijn hersennen helaas vanaf geboorte weinig to geen dopemine aanmaken. Dus word dat gedeelte door medicatie geboost.

Dit is een heel normaal proces, en ook gezond. Zie het als u uw been verliest, en ze geven u een kunst been, je doet een broek erover aan en schoenen aan en amper iemand die het ziet. Zo is dat bij mij ook. Alleen door de (helaas) velen uitdagingen die ik had in mijn leven, heb ik elk stukje van me brein moeten ontdekken om eruit te komen.
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
dat deze al in deze kinderen aanwezige kenmerken in een omgeving waar deze niet voldoende uitgedrukt kunnen worden (met name school),
Klik om te vergroten...
Dit is zeker een goed punt. De feminisering van het onderwijs zou een oorzaak kunnen zijn waardoor meer jongetjes als 'te druk' worden bestempeld dan vroeger. En er zijn nog meer oorzaken die een rol spelen, bijvoorbeeld: veel minder buiten spelen en minder uitdaging in spel (wie ziet er nog wel eens een kind in een boom klimmen?). Ik wil zeker niet zeggen dat vroegâh alles beter was, maar dit zijn wel punten waardoor een bepaald soort kinderen tegenwoordig geremd worden in hun ontwikkeling.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
CaRRita zei:
Dit is zeker een goed punt. De feminisering van het onderwijs zou een oorzaak kunnen zijn waardoor meer jongetjes als 'te druk' worden bestempeld dan vroeger. En er zijn nog meer oorzaken die een rol spelen, bijvoorbeeld: veel minder buiten spelen en minder uitdaging in spel (wie ziet er nog wel eens een kind in een boom klimmen?). Ik wil zeker niet zeggen dat vroegâh alles beter was, maar dit zijn wel punten waardoor een bepaald soort kinderen tegenwoordig geremd worden in hun ontwikkeling.
Klik om te vergroten...
Dat met minder buiten spelende kinderen is mij ook opgevallen.

Mijn ouders zeiden laatst dat ze kinderen in de buurt die ze kennen praktisch nooit buiten zien. Alleen heel soms met echt mooi weer.

Als kind dat bijna altijd buiten was (ook al hield ik daarnaast ook van Lego en "computeren") vind ik dat echt heel vreemd. Ik had altijd een intense drang om naar buiten te gaan, op "avontuur", de wereld verkennen. Weer of geen weer. En mijn vriendjes ook.

Vroegah was zeker niet alles beter, maar sommige ontwikkelingen nu lijken me echt niet gezond.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."