Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOverzicht waarmee je je autistische kenmerken makkelijker kunt verwoorden

Overzicht waarmee je je autistische kenmerken makkelijker kunt verwoorden

58 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Casaan zei:
Je vraagt dit met een knipoog, ik ga er toch even bloedserieus op in.
Er zijn namelijk veel te veel mensen die personen met een diagnose allemaal onder dezelfde noemer scharen.

Eerlijk gezegd valt deze reactie me tegen van jou, je bent bekend met het groepsgewijs afkeuren of goedkeuren van mensen afhankelijk van een diagnose of stempel.
Klik om te vergroten...
Ja daar ben ik bekend mee, vandaar de knipoog.

Maw: het was een grapje. (Dacht dat dat trouwens wel duidelijk was...) Ik ben er juist ook voor om mensen per individu te bekijken en behandelen.

Dat je dat tegen vind vallen aan mij, valt mij dan weer op.

Chill man, het is niet verkeerd bedoeld.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
V
Verwijderd lid 24178Lid
01-01-2024, 00:00
#2
FredKroket zei:
Hm ja Fair Fair. Ik weet het niet meer nu. Wat veranderd er in je leven als je die diagnose krijgt?
Klik om te vergroten...
Hele goeie vraag. Bij mij is de diagnose 8 tot 10 jaar geleden gesteld.
En ik vind het moeilijk om hier een volledig antwoord op te geven en moet hier even over nadenken.
(als iemand anders hier een beter antwoord weet, be my guest.......)

Mijn antwoord:
Je kunt de dingen in je leven, waar je al heel lang tegenaan loopt een plekje geven c.q. verklaren.
Voor de mensen in je omgeving kan het ook heel verhelderend werken.
Voor mij gaat het begrijpen wat het precies inhoud ook heel langzaam.
Ik leer vooral, als ik iets herken bij iemand anders.

(mijn concentratie is nu op en ik moet hier dus ook even beter over nadenken)
1
124h3TJtt23ti32jkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Ik heb me laten vertellen door autisten dat je het label 'autist' echt niet zomaar krijgt. En dat ook veel niet-autistische mensen trekjes ervan kunnen hebben. Maar dat autisme, in tegenstelling tot bijvoorbeeld AD(H)D aantoonbaar is op hersenscans. Je hebt ofwel autisme, of je hebt het niet. En daarvoor zul je echt naar een specialist moeten gaan en een onderzoek voor moeten ondergaan.

Andere mensen hier kunnen je vast een hoop meer details hierover vertellen.
Klik om te vergroten...

Haha, herkenbaar. Een maatje van me heeft stevige Asperger. Hij observeert mij regelmatig en dan zegt ie vaak iets in de trant van: 'Jij bent eigenlijk ook gewoon een fucking autist!.' Het valt hem op dat ik een bepaalde gebruiksaanwijzing heb waar hij zichzelf in herkent. Heb het er ooit wel eens over gehad met een professional en hij zag het niet. Vaak kan je het wel (een beetje) zien als iemand autistisch is: de manier waarop iemand uit zijn eigen kijkt, manier van praten, sociale omgangsvormen etc. Het vreemde is dan weer, dat hij heel erg moeilijk contact maakt met mensen, en ik juist enorm makkelijk contact met hem maak.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Maw: het was een grapje. (Dacht dat dat trouwens wel duidelijk was...)
Klik om te vergroten...
Dat kan ik dus moeilijk inschatten
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
WhySoSerious?! zei:
Haha, herkenbaar. Een maatje van me heeft stevige Asperger. Hij observeert mij regelmatig, en dan zegt ie vaak iets in de trant van: 'Jij bent eigenlijk ook gewoon een fucking autist!.' Het valt hem om dat ik een bepaalde gebruiksaanwijzing heb waar hij zichzelf in herkent. Heb het er ooit wel eens over gehad met een professional en hij zag het niet. Vaak kan je het wel (een beetje) zien als iemand autistisch is: de manier waarop iemand uit zijn eigen kijkt, manier van praten, sociale omgangsvormen etc. Het vreemde is dan weer, dat hij heel erg moeilijk contact maakt met mensen, en ik juist enorm makkelijk contact met hem maak.
Klik om te vergroten...
Haha, dat werd dus ook tegen mij gezegd qua bepaalde dingen. Grootste verschil is dat ik prima op plekken kon zijn met heel veel mensen (en dus impulsen) en zij daar echt gek werd. En die andere "autistische" trekjes van mij zijn dus erg bijgetrokken of helemaal verdwenen.

Ik heb van autisten/aspergers veel dingen geleerd. Bewonderenswaardige kenmerken als bijvoorbeeld heel eerlijk/oprecht zijn, daar waar "normale" mensen zich vaak verschuilen achter een sociale etiquette (zeg gerust: nepheid).
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Casaan zei:
Dat kan ik dus moeilijk inschatten
Klik om te vergroten...
Jij zei: "in die zin zijn autisten gewoon mensen."

Waarop ik gekscherend zei: "je meent het? :tonguewink: "


Wat in mijn reactie valt je precies tegen? Ik begrijp even niet wat ik daar fout deed. Natuurlijk zijn autisten ook gewoon mensen, daarom zei ik dat op die gekscherende manier.

Anyway, het was op geen manier verkeerd bedoeld. Dus sorry daarvoor als dat zo over kwam.
V
Verwijderd lid 24178Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Casaan zei:
Dat kan ik dus moeilijk inschatten
Klik om te vergroten...
Ik snap hem wel, en ik snap jullie allebei.
@Casaan, ik weet zeker dat Mindless het niet verkeerd bedoeld.

Ik hoop dat ik het goed uitleg en geen spijt krijg dat ik me er mee bemoei.
@Mindless Die :tonguewink: kan heel makkelijk sarcastisch en als denigrerend/neerbuigend opgevat worden.
Maar hij kan dus 2 kanten op. Die positieve die is veel subtieler. Ik zie hem in de verte maar kan hem even niet verwoorden. (mijn concentratie is op)
Die sarcastische is veel makkelijker om op te pikken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
11.2km/s zei:
Ik snap hem wel, en ik snap jullie allebei.
@Casaan, ik weet zeker dat Mindless het niet verkeerd bedoeld.

Ik hoop dat ik het goed uitleg en geen spijt krijg dat ik me er mee bemoei.
@Mindless Die :tonguewink: kan heel makkelijk sarcastisch en als denigrerend/neerbuigend opgevat worden.
Maar hij kan dus 2 kanten op. Die positieve die is veel subtieler. Ik zie hem in de verte maar kan hem even niet verwoorden. (mijn concentratie is op)
Die sarcastische is veel makkelijker om op te pikken.
Klik om te vergroten...
Ah niet over nagedacht!

Bedankt voor de opheldering. :)

En hij was inderdaad positief. :)
1
124h3TJtt23ti32jkLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Ik heb van autisten/aspergers veel dingen geleerd. Bewonderenswaardige kenmerken als bijvoorbeeld heel eerlijk/oprecht zijn, daar waar "normale" mensen zich vaak verschuilen achter een sociale etiquette (zeg gerust: nepheid).
Klik om te vergroten...
Ik herken wat je zegt. Ik kan dat ongepolijste van mensen ook enorm waarderen. Mensen met een psychische aandoening zijn vaak wat eerlijker, oprechter, levenswijs etc. Wil trouwens niet alle autisten over 1 kam scheren 🤡
M
MaddMonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#10
@Jane Margolis

Ohjeeee dat worden 12 raketjes als ik dit zo zie :coldsweat:
J
Jane MargolisLid
01-01-2024, 00:00
#11
MaddMonkey zei:
@Jane Margolis

Ohjeeee dat worden 12 raketjes als ik dit zo zie :coldsweat:
Klik om te vergroten...
YESSSSSSS

Ik zal alvast wat ruimte vrij maken in de vriezer
M
MaddMonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#12
WhySoSerious?! zei:
Wil trouwens niet alle autisten over 1 kam scheren 🤡
Klik om te vergroten...
Scheren gaat ook zo moeilijk met een kam. Ik gebruik gewoon een scheermesje.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Jij zei: "in die zin zijn autisten gewoon mensen."

Waarop ik gekscherend zei: "je meent het? :tonguewink: "


Wat in mijn reactie valt je precies tegen? Ik begrijp even niet wat ik daar fout deed. Natuurlijk zijn autisten ook gewoon mensen, daarom zei ik dat op die gekscherende manier.

Anyway, het was op geen manier verkeerd bedoeld. Dus sorry daarvoor als dat zo over kwam.
Klik om te vergroten...
Over wat er fout ging? Eigenlijk wat @11.2km/s al zegt, de interpretatie van smileys is ambigue.
Ik heb moeite met smileys, van de meeste snap ik geen reet. Ik probeer het maar te snappen en soms gaat dat mis.
M
MDMAutistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Durf het niet verder te lezen. Doodeng. Ben echt bang dat mn mind weer slachtoffer achtig gaat denken en ik weer hulpbehoevend word 😨
v
vinsliedLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mensen, vergeet niet dat alle Psychiatrische "groepen" waarin mensen een label krijgen getatoeëerd, verzonnen zijn (afwijkingen DNA vanaf geboorte is natuurlijk wat anders). Maar elke "ziekte" zoals: eetstoornis/ADD/ADHD/psychoses enzovoort. Alleen zijn aangepraat. Ga maar eens heel lang staren naar je kat als je beetje moe bent, dan kan je je zelf laten zien wat je maar wilt. Ben je dan psychotisch, nee je bent moe.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#16
vinslied zei:
Mensen, vergeet niet dat alle Psychiatrische "groepen" waarin mensen een label krijgen getatoeëerd, verzonnen zijn (afwijkingen DNA vanaf geboorte is natuurlijk wat anders). Maar elke "ziekte" zoals: eetstoornis/ADD/ADHD/psychoses enzovoort. Alleen zijn aangepraat. Ga maar eens heel lang staren naar je kat als je beetje moe bent, dan kan je je zelf laten zien wat je maar wilt. Ben je dan psychotisch, nee je bent moe.
Klik om te vergroten...
Wat een onzin dat volgens jou bepaalde diagnoses aangepraat worden. Ik ben een levend bewijs dat dat niet waar is.

En daarnaast spreek je jezelf ook nog eens behoorlijk tegen want over het algemeen is ADHD aangeboren en genetisch bepaald. (En natuurlijk spelen omgevingsfactoren mee of dit tot uiting komt of niet)

Maar goed, ieder zo zijn kijk op het leven.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#17
vinslied zei:
Mensen, vergeet niet dat alle Psychiatrische "groepen" waarin mensen een label krijgen getatoeëerd, verzonnen zijn (afwijkingen DNA vanaf geboorte is natuurlijk wat anders). Maar elke "ziekte" zoals: eetstoornis/ADD/ADHD/psychoses enzovoort. Alleen zijn aangepraat. Ga maar eens heel lang staren naar je kat als je beetje moe bent, dan kan je je zelf laten zien wat je maar wilt. Ben je dan psychotisch, nee je bent moe.
Klik om te vergroten...
Je komt best psychotisch over anders. Misschien tijd om een hulpverlener op te zoeken ipv onzin op het forum te plempen.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#18
vinslied zei:
Mensen, vergeet niet dat alle Psychiatrische "groepen" waarin mensen een label krijgen getatoeëerd, verzonnen zijn (afwijkingen DNA vanaf geboorte is natuurlijk wat anders). Maar elke "ziekte" zoals: eetstoornis/ADD/ADHD/psychoses enzovoort. Alleen zijn aangepraat. Ga maar eens heel lang staren naar je kat als je beetje moe bent, dan kan je je zelf laten zien wat je maar wilt. Ben je dan psychotisch, nee je bent moe.
Klik om te vergroten...

Sprekende uit ervaring: die zijn NIET aangepraat.

We zijn bezig met het uitzoeken of het nu ADD of ASS is, wil je 'ns komen kijken? :thinking:
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mevrouw Pløp zei:
Je komt best psychotisch over anders. Misschien tijd om een hulpverlener op te zoeken ipv onzin op het forum te plempen.
Klik om te vergroten...
Jeetje, ik vind dit best een heftige reactie. Er zijn best wel wat mensen die deze theorie aanhangen en je kunt het er niet mee eens zijn, maar om het zo te dissen vind ik ook wel wat. Het lijkt me ook beter om die psychotische reacties te benoemen, daar waar ze staan. Want deze comment is niet psychotisch.
v
vinsliedLid
01-01-2024, 00:00
#20
Thanks voor je reactie. En graag ondersteunen met bewezen studies dat er daadwerkelijk als OORZAAK
Mevrouw Pløp zei:
Je komt best psychotisch over anders. Misschien tijd om een hulpverlener op te zoeken ipv onzin op het forum te plempen
Klik om te vergroten...

CaRRita zei:
Jeetje, ik vind dit best een heftige reactie. Er zijn best wel wat mensen die deze theorie aanhangen en je kunt het er niet mee eens zijn, maar om het zo te dissen vind ik ook wel wat. Het lijkt me ook beter om die psychotische reacties te benoemen, daar waar ze staan. Want deze comment is niet psychotisch.
Klik om te vergroten...
Het is oke )).. Alles wat onbekend en daarmee anders is, is raar hehe. Ben het gewend maar de instellingen weigeren mij aan te nemen :wink:
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."