Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVanaf 1 Januari lachgas verboden voor recreatief gebruik

Vanaf 1 Januari lachgas verboden voor recreatief gebruik

64 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#1
Roze Olifant zei:
Haha, oké, dus de werkelijkheid van het lachgastankballonnen-spectrum ligt ergens tussen ‘50’ (jouw story) en ‘duizenden’ (mijn pa’s story). :tearsofjoy: Ik ga dan voor het gemak maar uit van zo’n 250, zoals beweerd door @Neo-Shulginist. Max. 500 als ik een heel grote tank blijk te hebben (?), echt geen flauw idee wat normaal is. Ik had het nooit eerder besteld, ik deed maar wat, yolo, was toch legaal. Niet dat ik me, ahum, doorgaans heel erg laat tegenhouden door middelen die dat niet zijn, maar je bent toch net even uitbundiger.

Moet wel toegeven dat we meestal niet echt heel bescheiden ballonnen maken. Ja hallo, anders is het ook maar verspilling van product van die dingen (rubber, latex?). Wel letten we altijd best kritisch op het aantal, omdat we de gevaren/nadelen kennen.

Potver, krijg van dit gesprek spontaan zin in een ballonnetje. Ik doe het eigenlijk dus alleen als ik sowieso al ergens van onder invloed ben, en dan in de nasleep (LSD, stoned, 6-APB, etc., vooral bij 6-APB vind ik het wel geinig). Da’s een primeur: ballonnetjes-craving.

Én de rechter heeft ook nog ‘ns bewijs tegen me op basis van het Whatsapp-gesprek. Inderdaad: thanks pa, lekker bezig. :’)
Klik om te vergroten...
Ik dacht dat alleen opgehaald kon worden met wie je stuurt, om hoe laat, de duur van gesprekken... maar niet de daadwerkelijke inhoud van whatsapp berichten. Of ben ik nu naïef? :tearsofjoy:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Roze Olifant zei:
Haha, oké, dus de werkelijkheid van het lachgastankballonnen-spectrum ligt ergens tussen ‘50’ (jouw story) en ‘duizenden’ (mijn pa’s story). :tearsofjoy: Ik ga dan voor het gemak maar uit van zo’n 250, zoals beweerd door @Neo-Shulginist. Max. 500 als ik een heel grote tank blijk te hebben (?), echt geen flauw idee wat normaal is. Ik had het nooit eerder besteld, ik deed maar wat, yolo, was toch legaal. Niet dat ik me, ahum, doorgaans heel erg laat tegenhouden door middelen die dat niet zijn, maar je bent toch net even uitbundiger.

Moet wel toegeven dat we meestal niet echt heel bescheiden ballonnen maken. Ja hallo, anders is het ook maar verspilling van product van die dingen (rubber, latex?). Wel letten we altijd best kritisch op het aantal, omdat we de gevaren/nadelen kennen.

Potver, krijg van dit gesprek spontaan zin in een ballonnetje. Ik doe het eigenlijk dus alleen als ik sowieso al ergens van onder invloed ben, en dan in de nasleep (LSD, stoned, 6-APB, etc., vooral bij 6-APB vind ik het wel geinig). Da’s een primeur: ballonnetjes-craving.

Én de rechter heeft ook nog ‘ns bewijs tegen me op basis van het Whatsapp-gesprek. Inderdaad: thanks pa, lekker bezig. :’)
Klik om te vergroten...
Ik mag het hier niet delen vanwege forumregels, maar je kan gemakkelijk opzoeken hoeveel kilogram lachgas er in zo'n tank zit :wink:

Een snelle check leerde mij dat je versies hebt van 2 kg, 5,5 kg, maar ook van 37,5 kg lachgas.

Slagroompatronen zijn wel een aardige richtlijn voor wat 'een ballon' is; omdat die altijd dezelfde hoeveelheid van 8 gram lachgas bevatten.
Maar dan krijg je een beetje hetzelfde idee van dat een glas alcohol eigenlijk een fluitje is, maar dat de meeste mensen een vaasje of een blikje drinken, en daarom het aantal glazen alcohol wat ze per dag drinken flink onderschatten. Als je de ballon helemaal vol propt met lachgas, dan neem je eigenlijk twee of drie ballonnen in een keer.

Je moet denk ik wel XXL-ballonnen kopen als je er de inhoud van vijf slagroompatronen in wil proppen. Maar ik sluit ook niet uit dat zoiets lukt :wink:
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zet 'm gewoon bij je pa in de schuur
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#4
Vandaag op NU.nl: Afvalbranche loopt 65 miljoen euro schade op door lachgascilinders

Lachgascilinders worden vaak gedumpt bij het restafval. Vervolgens ontploffen de cilinders in vuilniswagens en verbrandingsovens. Dit jaar zijn er al duizenden cilinders ontploft.

"Dat zijn tientallen ontploffingen per week", zegt een woordvoerder van de Vereniging Afvalbedrijven. Het komt regelmatig voor dat de werkzaamheden stilgelegd moeten worden. Volgens de brancheorganisatie is het een wonder dat er nog geen mensen gewond zijn geraakt.

Omdat lachgas sinds begin dit jaar op de lijst met verboden middelen van de Opiumwet staat, kunnen de cilinders niet meer worden ingeleverd voor statiegeld. Dat gebeurde voorheen veel, omdat op een cilinder 30 euro statiegeld zat.

Afvalbedrijven en de Nederlandse Vereniging voor Afval- en Reinigingsmanagement (NVRD) hebben begin dit jaar al bij verschillende ministeries de noodklok geluid.

Volgens de branche houden de ministeries vol dat er geen verband is tussen het verbod op lachgas en de gedumpte cilinders.
Klik om te vergroten...
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#5
@New Dawn ik heb dit artikel ook al aan zoveel bekenden laten lezen en hoofdschuddend om zitten lachen. “Joh!” zeg ik telkens.
Vooral de door jou gearceerde zinnen.
Ik snap dat het klote is voor de afvalverwerking.
Maar dan die ministeries hè 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Dat hadden ze natuurlijk niet zelf kunnen bedenken. Wat verrassend hè.
Omdat die ambtenaren geen enkele connectie hebben met de realiteit.
Dus we houden vol dat het niet zo is.
Het is niet zo. Het is niet zo. Het is niet zo. Het is niet zo. Na duizend keer zeggen geloof je het.
Probleem is opgelost….voor het ministerie.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#6
Vanaf 1 januari bezit en verkoop van recreatief lachgas verboden - https://nos.nl/l/2452447
NOS Nieuws•Vandaag, 20:03

Vanaf 1 januari bezit en verkoop van recreatief lachgas verboden​

Het kabinet gaat het bezit en de verkoop van lachgas per 1 januari van het nieuwe jaar verbieden.
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport laat weten dat lachgas vanaf die datum op de lijst met verboden middelen staat.
De wet is al goedgekeurd door de Tweede Kamer en de Eerste Kamer, maar de Raad van State had twijfels.

Helaas...
1
124h3TJtt23ti32jkLid
01-01-2024, 00:00
#7
Tijdloos zei:
Vanaf 1 januari bezit en verkoop van recreatief lachgas verboden - https://nos.nl/l/2452447

Helaas...
Klik om te vergroten...
Ik ben voorstander. Hoewel ik principieel tegen verbieden ben, maar soms moeten mensen een beetje tegen zichzelf in bescherming genomen worden. Daarbij zijn er veel interessantere en minder schadelijke drugs dan lachgas. Maar dat is ook maar een mening.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#8
WhySoSerious?! zei:
Ik ben voorstander. Hoewel ik principieel tegen verbieden ben. :grin:
Klik om te vergroten...
Ik snap de gedachte wel maar er zijn ook veel gebruikers die 0 problemen geven. Zal zelf vast nog een flinke tank halen 😇
Waar ik een hele tijd mee zal doen.
1
124h3TJtt23ti32jkLid
01-01-2024, 00:00
#9
Tijdloos zei:
Ik snap de gedachte wel maar er zijn ook veel gebruikers die 0 problemen geven.
Klik om te vergroten...
Ja, ik snap je punt. En precies voor deze mensen is het zeer wrang.
Tijdloos zei:
Zal zelf vast nog een flinke tank halen
Klik om te vergroten...
Ik vermoed dat er redelijk easy aan te komen is als het verboden wordt, toch?
Tijdloos zei:
Waar ik een hele tijd mee zal doen.
Klik om te vergroten...
Enjoy.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Slagroompatronen kun je toch nog steeds krijgen na 1 januari?
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
En dan moet je niet de schuld gaan geven aan lachgas, dat het "verslavend" is. Lachgas is niet verslavend en lachgas is niet het probleem, jij bent het probleem.
Klik om te vergroten...
Amen 🙏
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#12
WhySoSerious?! zei:
Ik vermoed dat er redelijk easy aan te komen is als het verboden wordt, toch?
Klik om te vergroten...
Vermoedelijk zal er geen verschil in aanbod komen is mijn inschatting inderdaad
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#13
Casrus zei:
Slagroompatronen kun je toch nog steeds krijgen na 1 januari?
Klik om te vergroten...
Nee alleen als horeca bedrijf , misschien kan ik het nog bij de groothandel afhalen zal eens informeren daarover deze week
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Tijdloos zei:
Nee alleen als horeca bedrijf , misschien kan ik het nog bij de groothandel afhalen zal eens informeren daarover deze week
Klik om te vergroten...
Dus al die mensen die een dure slagroom spuit hebben gekocht voor daadwerkelijk slagroom spuiten, kunnen die straks wel weggooien omdat een stel domme kinderen verslaafd raakt aan lachgas...

What's next... Lijm verbieden als het straks hip wordt onder jongeren om dat te gaan snuiven?

Misschien hard, maar ik heb zoiets van, als jij zo dom bent om tientallen, zoniet honderden ballonnen lachgas te inhaleren op een dag en dat elke dag, dan moet je leren leven met de consequenties. En dan moet je niet de schuld gaan geven aan lachgas, dat het "verslavend" is. Lachgas is niet verslavend en lachgas is niet het probleem, jij bent het probleem.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Dus al die mensen die een dure slagroom spuit hebben gekocht voor daadwerkelijk slagroom spuiten, kunnen die straks wel weggooien omdat een stel domme kinderen verslaafd raakt aan lachgas...

What's next... Lijm verbieden als het straks hip wordt onder jongeren om dat te gaan snuiven?

Misschien hard, maar ik heb zoiets van, als jij zo dom bent om tientallen, zoniet honderden ballonnen lachgas te inhaleren op een dag en dat elke dag, dan moet je leren leven met de consequenties. En dan moet je niet de schuld gaan geven aan lachgas, dat het "verslavend" is. Lachgas is niet verslavend en lachgas is niet het probleem, jij bent het probleem.
Klik om te vergroten...
Probleem is dat wij als maatschappij betalen voor al die verlamde pubers. Dus ik snap het verbieden wel. Daarnaast zorgt het voor veel overlast en rotzooi op straat in de grote steden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
FredKroket zei:
Probleem is dat wij als maatschappij betalen voor al die verlamde pubers. Dus ik snap het verbieden wel. Daarnaast zorgt het voor veel overlast en rotzooi op straat in de grote steden.
Klik om te vergroten...
Het lijkt mij toch de verkeerde benadering van het probleem. Jongeren zullen wel weer andere manieren vinden om zichzelf kapot te maken en overlast te veroorzaken.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#17
FredKroket zei:
Probleem is dat wij als maatschappij betalen voor al die verlamde pubers. Dus ik snap het verbieden wel. Daarnaast zorgt het voor veel overlast en rotzooi op straat in de grote steden.
Klik om te vergroten...
Het verbieden lost weinig op verwacht ik. Zoals altijd, verplaatst het zich dan naar een schimmige wereld met minder toezicht. Maar goed, de leercurve van onze overheid is nogal een vlakke lijn op dit gebied…
Heel veel succes met de handhaving.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zeehond zei:
Het verbieden lost weinig op verwacht ik. Zoals altijd, verplaatst het zich dan naar een schimmige wereld met minder toezicht. Maar goed, de leercurve van onze overheid is nogal een vlakke lijn op dit gebied…
Klik om te vergroten...
Precies ja. De "war on drugs" is een totale faal gebleken, maar we blijven stug falen.

Ik denk dat we juist naar meer legalisatie, regulatie en vooral: goede voorlichting moeten gaan.

Zeehond zei:
Heel veel succes met de handhaving.
Klik om te vergroten...
Als het industrieel nog te verkrijgen zal zijn, zal het doorgesluisd worden op de een of andere manier en zullen mensen er toch weer aan weten te komen.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Ik denk dat we juist naar meer legalisatie, regulatie en vooral: goede voorlichting moeten gaan.
Klik om te vergroten...
Dit is de sleutel.
Maar te koppig om alles eens opnieuw te bekijken vanuit verschillende oogpunten. Dan kom je vanzelf tot deze conclusie.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Als het industrieel nog te verkrijgen zal zijn, zal het doorgesluisd worden op de een of andere manier en zullen mensen er toch weer aan weten te komen.
Klik om te vergroten...
Exact!
Zo was het, zo is het en zo zal het altijd blijven.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."