Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVanaf 1 Januari lachgas verboden voor recreatief gebruik

Vanaf 1 Januari lachgas verboden voor recreatief gebruik

64 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
WhySoSerious?! zei:
Nee, volgens mij kan je deze patronen en tanks nog gewoon kopen en dus gebruiken. Volgens mij is het in bezit hebben van zo'n patroon of tank pas strafbaar op het moment dat de politie vermoed dat het bedoeld is voor recreatief gebruik. Dus als jij een lachgastank in je auto hebt liggen zonder dat je kan aantonen waarvoor dit precies is krijg je een boete. Ik vraag me dan overigens wel af hoe men dit wil handhaven.
Klik om te vergroten...
Ah oké, nou dan is het wat mij betreft duidelijk:

Dat valt niet te handhaven.

Natuurlijk, als je zo dom bent om nog buiten met een groep met groot kabaal patronen te legen in ballonnen, dan zullen ze je kunnen pakken. Maar als je ook maar een beetje slim bent, zul je manieren vinden om het stiekem te doen. En dus zullen de mensen die er een écht probleem mee hebben, mee door kunnen gaan.

En dus blijft het kernprobleem bestaan en hebben we er weer een verbod bij.

Aldus: de zoveelste faal in de "war on drugs".

WhySoSerious?! zei:
Wat mij betreft is dit prima op het moment dat er een epidemie ontstaat (overigens wordt het gebruik van lachgas niet verboden, maar wordt het wel een stuk moeilijker gemaakt om dit in handen te krijgen). Waarom zouden we het als maatschappij moeten accepteren dat onze jongeren zichzelf helemaal laveloos lurken aan deze zooi? Ik moet eerlijk zeggen dat het in mijn stad het de spuigaten uitliep: jongeren die zichzelf knockout lurkten op dit spul.
Klik om te vergroten...
In en vlak na "mijn tijd", was er coma zuipen.

Dit is (naar mijn weten) minder populair geworden. Niet omdat de overheid ons wou beschermen door de "dader" uit de supermarkten te halen, maar omdat de geest vindingrijk is in zichzelf kapot proberen te maken en verveeld raakt met steeds hetzelfde.

"Dader" natuurlijk tussen haakjes, want het probleem is nooit het middel, maar degene die het ge... misbruikt.

WhySoSerious?! zei:
Zelf heb ik het ook wel eens gebruikt en ik vond het heavy shit. Ik kan me voorstellen dat de overheid hiertegen wil optreden en dat ze zodoende onze jongeren proberen te beschermen. Wat betreft volwassenen ben ik een andere mening toegedaan: als je je inderdaad op deze manier wenst te bedwelmen terwijl je meerderjarig bent, be my guest.

Jongeren handelen nu eenmaal wat impulsiever dan volwassenen. Ik denk dat zij niet goed de consequenties kunnen overzien van het systematisch gebruik van lachgas. Zeker niet als ze het gewoon bij de Blokker kunnen kopen zonder enige vorm van voorlichting. Jongeren redeneren namelijk vaak zo: ik kan het gewoon kopen in de winkel, dus zo slecht zal het wel niet zijn.

Om deze reden snap ik de maatregel van de overheid wel. We hoeven het als maatschappij niet te tolereren dat jongeren zichzelf naar de klote lurken. Bij verantwoord drugsgebruik hoort een bepaalde leeftijd en misschien vooral een bepaald intelligentieniveau.
Klik om te vergroten...
Zoals gezegd: als een jongere het in zijn hoofd heeft om naar de klote te willen gaan, dan zal hij/zij daarin slagen.
1
124h3TJtt23ti32jkLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
In en vlak na "mijn tijd", was er coma zuipen.
Klik om te vergroten...
Hier heb ik zelf ook wel eens aan meegedaan 🤡
Mindless zei:
Dit is (naar mijn weten) minder populair geworden. Niet omdat de overheid ons wou beschermen door de "dader" uit de supermarkten te halen, maar omdat de geest vindingrijk is in zichzelf kapot proberen te maken.
Klik om te vergroten...
Jongeren krijgen om deze reden onder een bepaalde leeftijd ook geen alcohol mee. Nu kunnen kinderen van 12 gewoon lachgaspatronen kopen.
Mindless zei:
Zoals gezegd: als een jongere het in zijn hoofd heeft om naar de klote te willen gaan, dan zal hij/zij daarin slagen.
Klik om te vergroten...
Zeker, alleen mogen ze wel de tijd krijgen om te leren inzien dat het niet verstandig is. Anderzijds is de harde les misschien wel de beste les hoor. En dat betekent dat het een keer goed fout moet gaan in de hoop dat de betreffende persoon ervan leert.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#3
WhySoSerious?! zei:
Jongeren krijgen om deze reden onder een bepaalde leeftijd ook geen alcohol mee.
Klik om te vergroten...
Dit is dus geen oplossing. De 18+ er haalt dit gewoon voor de minderjarige vrienden, broers etc.
Dit gebeurt elk weekend, thuis en op vakantie.
Realiteit van de dag.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
WhySoSerious?! zei:
Hier heb ik zelf ook wel eens aan meegedaan 🤡
Klik om te vergroten...
Ik heb het niet bewust opgezocht, maar ik heb wel op het randje gezeten. Er was/is hier nogal een zuip cultuur in deze regio.

WhySoSerious?! zei:
Jongeren krijgen om deze reden onder een bepaalde leeftijd ook geen alcohol mee.
Klik om te vergroten...
En dat heeft geholpen (where is sarcastic smilie when you need him :laughing:)

WhySoSerious?! zei:
Zeker, alleen mogen ze wel de tijd krijgen om te leren inzien dat het niet verstandig is. Anderzijds is de harde les misschien wel de beste les hoor. En dat betekent dat het een keer goed fout moet gaan in de hoop dat de betreffende persoon ervan leert.
Klik om te vergroten...
Waarom dan niet richten op goede voorlichting en regulatie van drugs? Dan is het spul tenminste altijd van zuivere kwaliteit, is de jeugd zo goed mogelijk voorgelicht en als ze het dan nóg op de harde manier willen leren, dan is dat hun keuze, vrijheid en verantwoordelijkheid.

Waarom zijn we als maatschappij zo dom om niet in te zien dat dit de enige weg is...
1
124h3TJtt23ti32jkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zeehond zei:
Dit is dus geen oplossing. De 18+ er haalt dit gewoon voor de minderjarige vrienden, broers etc.
Klik om te vergroten...
Niets is waterdicht, nee. En daar gaat het mij ook niet perse om. Het gaat mij om het statement vanuit de overheid. Niet gedacht dat ik zo pro-overheid zou zijn :grin:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."