Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVanaf 1 Januari lachgas verboden voor recreatief gebruik

Vanaf 1 Januari lachgas verboden voor recreatief gebruik

64 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#1
FredKroket zei:
Probleem is dat wij als maatschappij betalen voor al die verlamde pubers. Dus ik snap het verbieden wel. Daarnaast zorgt het voor veel overlast en rotzooi op straat in de grote steden.
Klik om te vergroten...
Het verbieden lost weinig op verwacht ik. Zoals altijd, verplaatst het zich dan naar een schimmige wereld met minder toezicht. Maar goed, de leercurve van onze overheid is nogal een vlakke lijn op dit gebied…
Heel veel succes met de handhaving.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zeehond zei:
Het verbieden lost weinig op verwacht ik. Zoals altijd, verplaatst het zich dan naar een schimmige wereld met minder toezicht. Maar goed, de leercurve van onze overheid is nogal een vlakke lijn op dit gebied…
Klik om te vergroten...
Precies ja. De "war on drugs" is een totale faal gebleken, maar we blijven stug falen.

Ik denk dat we juist naar meer legalisatie, regulatie en vooral: goede voorlichting moeten gaan.

Zeehond zei:
Heel veel succes met de handhaving.
Klik om te vergroten...
Als het industrieel nog te verkrijgen zal zijn, zal het doorgesluisd worden op de een of andere manier en zullen mensen er toch weer aan weten te komen.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Ik denk dat we juist naar meer legalisatie, regulatie en vooral: goede voorlichting moeten gaan.
Klik om te vergroten...
Dit is de sleutel.
Maar te koppig om alles eens opnieuw te bekijken vanuit verschillende oogpunten. Dan kom je vanzelf tot deze conclusie.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Als het industrieel nog te verkrijgen zal zijn, zal het doorgesluisd worden op de een of andere manier en zullen mensen er toch weer aan weten te komen.
Klik om te vergroten...
Exact!
Zo was het, zo is het en zo zal het altijd blijven.
1
124h3TJtt23ti32jkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Dus al die mensen die een dure slagroom spuit hebben gekocht voor daadwerkelijk slagroom spuiten, kunnen die straks wel weggooien omdat een stel domme kinderen verslaafd raakt aan lachgas...
Klik om te vergroten...
Nee, volgens mij kan je deze patronen en tanks nog gewoon kopen en dus gebruiken. Volgens mij is het in bezit hebben van zo'n patroon of tank pas strafbaar op het moment dat de politie vermoed dat het bedoeld is voor recreatief gebruik. Dus als jij een lachgastank in je auto hebt liggen zonder dat je kan aantonen waarvoor dit precies is krijg je een boete. Ik vraag me dan overigens wel af hoe men dit wil handhaven.
Mindless zei:
What's next... Lijm verbieden als het straks hip wordt onder jongeren om dat te gaan snuiven?
Klik om te vergroten...
Wat mij betreft is dit prima op het moment dat er een epidemie ontstaat (overigens wordt het gebruik van lachgas niet verboden, maar wordt het wel een stuk moeilijker gemaakt om dit in handen te krijgen). Waarom zouden we het als maatschappij moeten accepteren dat onze jongeren zichzelf helemaal laveloos lurken aan deze zooi? Ik moet eerlijk zeggen dat het in mijn stad het de spuigaten uitliep: jongeren die zichzelf knockout lurkten op dit spul.

Zelf heb ik het ook wel eens gebruikt en ik vond het heavy shit. Ik kan me voorstellen dat de overheid hiertegen wil optreden en dat ze zodoende onze jongeren proberen te beschermen. Wat betreft volwassenen ben ik een andere mening toegedaan: als je je inderdaad op deze manier wenst te bedwelmen terwijl je meerderjarig bent, be my guest.
Mindless zei:
Misschien hard, maar ik heb zoiets van, als jij zo dom bent om tientallen, zoniet honderden ballonnen lachgas te inhaleren op een dag en dat elke dag, dan moet je leren leven met de consequenties. En dan moet je niet de schuld gaan geven aan lachgas, dat het "verslavend" is. Lachgas is niet verslavend en lachgas is niet het probleem, jij bent het probleem.
Klik om te vergroten...
Jongeren handelen nu eenmaal wat impulsiever dan volwassenen. Ik denk dat zij niet goed de consequenties kunnen overzien van het systematisch gebruik van lachgas. Zeker niet als ze het gewoon bij de Blokker kunnen kopen zonder enige vorm van voorlichting. Jongeren redeneren namelijk vaak zo: ik kan het gewoon kopen in de winkel, dus zo slecht zal het wel niet zijn.

Om deze reden snap ik de maatregel van de overheid wel. We hoeven het als maatschappij niet te tolereren dat jongeren zichzelf naar de klote lurken. Bij verantwoord drugsgebruik hoort een bepaalde leeftijd en misschien vooral een bepaald intelligentieniveau.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
WhySoSerious?! zei:
Nee, volgens mij kan je deze patronen en tanks nog gewoon kopen en dus gebruiken. Volgens mij is het in bezit hebben van zo'n patroon of tank pas strafbaar op het moment dat de politie vermoed dat het bedoeld is voor recreatief gebruik. Dus als jij een lachgastank in je auto hebt liggen zonder dat je kan aantonen waarvoor dit precies is krijg je een boete. Ik vraag me dan overigens wel af hoe men dit wil handhaven.
Klik om te vergroten...
Ah oké, nou dan is het wat mij betreft duidelijk:

Dat valt niet te handhaven.

Natuurlijk, als je zo dom bent om nog buiten met een groep met groot kabaal patronen te legen in ballonnen, dan zullen ze je kunnen pakken. Maar als je ook maar een beetje slim bent, zul je manieren vinden om het stiekem te doen. En dus zullen de mensen die er een écht probleem mee hebben, mee door kunnen gaan.

En dus blijft het kernprobleem bestaan en hebben we er weer een verbod bij.

Aldus: de zoveelste faal in de "war on drugs".

WhySoSerious?! zei:
Wat mij betreft is dit prima op het moment dat er een epidemie ontstaat (overigens wordt het gebruik van lachgas niet verboden, maar wordt het wel een stuk moeilijker gemaakt om dit in handen te krijgen). Waarom zouden we het als maatschappij moeten accepteren dat onze jongeren zichzelf helemaal laveloos lurken aan deze zooi? Ik moet eerlijk zeggen dat het in mijn stad het de spuigaten uitliep: jongeren die zichzelf knockout lurkten op dit spul.
Klik om te vergroten...
In en vlak na "mijn tijd", was er coma zuipen.

Dit is (naar mijn weten) minder populair geworden. Niet omdat de overheid ons wou beschermen door de "dader" uit de supermarkten te halen, maar omdat de geest vindingrijk is in zichzelf kapot proberen te maken en verveeld raakt met steeds hetzelfde.

"Dader" natuurlijk tussen haakjes, want het probleem is nooit het middel, maar degene die het ge... misbruikt.

WhySoSerious?! zei:
Zelf heb ik het ook wel eens gebruikt en ik vond het heavy shit. Ik kan me voorstellen dat de overheid hiertegen wil optreden en dat ze zodoende onze jongeren proberen te beschermen. Wat betreft volwassenen ben ik een andere mening toegedaan: als je je inderdaad op deze manier wenst te bedwelmen terwijl je meerderjarig bent, be my guest.

Jongeren handelen nu eenmaal wat impulsiever dan volwassenen. Ik denk dat zij niet goed de consequenties kunnen overzien van het systematisch gebruik van lachgas. Zeker niet als ze het gewoon bij de Blokker kunnen kopen zonder enige vorm van voorlichting. Jongeren redeneren namelijk vaak zo: ik kan het gewoon kopen in de winkel, dus zo slecht zal het wel niet zijn.

Om deze reden snap ik de maatregel van de overheid wel. We hoeven het als maatschappij niet te tolereren dat jongeren zichzelf naar de klote lurken. Bij verantwoord drugsgebruik hoort een bepaalde leeftijd en misschien vooral een bepaald intelligentieniveau.
Klik om te vergroten...
Zoals gezegd: als een jongere het in zijn hoofd heeft om naar de klote te willen gaan, dan zal hij/zij daarin slagen.
1
124h3TJtt23ti32jkLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
In en vlak na "mijn tijd", was er coma zuipen.
Klik om te vergroten...
Hier heb ik zelf ook wel eens aan meegedaan 🤡
Mindless zei:
Dit is (naar mijn weten) minder populair geworden. Niet omdat de overheid ons wou beschermen door de "dader" uit de supermarkten te halen, maar omdat de geest vindingrijk is in zichzelf kapot proberen te maken.
Klik om te vergroten...
Jongeren krijgen om deze reden onder een bepaalde leeftijd ook geen alcohol mee. Nu kunnen kinderen van 12 gewoon lachgaspatronen kopen.
Mindless zei:
Zoals gezegd: als een jongere het in zijn hoofd heeft om naar de klote te willen gaan, dan zal hij/zij daarin slagen.
Klik om te vergroten...
Zeker, alleen mogen ze wel de tijd krijgen om te leren inzien dat het niet verstandig is. Anderzijds is de harde les misschien wel de beste les hoor. En dat betekent dat het een keer goed fout moet gaan in de hoop dat de betreffende persoon ervan leert.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#8
WhySoSerious?! zei:
Jongeren krijgen om deze reden onder een bepaalde leeftijd ook geen alcohol mee.
Klik om te vergroten...
Dit is dus geen oplossing. De 18+ er haalt dit gewoon voor de minderjarige vrienden, broers etc.
Dit gebeurt elk weekend, thuis en op vakantie.
Realiteit van de dag.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
WhySoSerious?! zei:
Hier heb ik zelf ook wel eens aan meegedaan 🤡
Klik om te vergroten...
Ik heb het niet bewust opgezocht, maar ik heb wel op het randje gezeten. Er was/is hier nogal een zuip cultuur in deze regio.

WhySoSerious?! zei:
Jongeren krijgen om deze reden onder een bepaalde leeftijd ook geen alcohol mee.
Klik om te vergroten...
En dat heeft geholpen (where is sarcastic smilie when you need him :laughing:)

WhySoSerious?! zei:
Zeker, alleen mogen ze wel de tijd krijgen om te leren inzien dat het niet verstandig is. Anderzijds is de harde les misschien wel de beste les hoor. En dat betekent dat het een keer goed fout moet gaan in de hoop dat de betreffende persoon ervan leert.
Klik om te vergroten...
Waarom dan niet richten op goede voorlichting en regulatie van drugs? Dan is het spul tenminste altijd van zuivere kwaliteit, is de jeugd zo goed mogelijk voorgelicht en als ze het dan nóg op de harde manier willen leren, dan is dat hun keuze, vrijheid en verantwoordelijkheid.

Waarom zijn we als maatschappij zo dom om niet in te zien dat dit de enige weg is...
1
124h3TJtt23ti32jkLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zeehond zei:
Dit is dus geen oplossing. De 18+ er haalt dit gewoon voor de minderjarige vrienden, broers etc.
Klik om te vergroten...
Niets is waterdicht, nee. En daar gaat het mij ook niet perse om. Het gaat mij om het statement vanuit de overheid. Niet gedacht dat ik zo pro-overheid zou zijn :grin:
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zeehond zei:
Dit is dus geen oplossing. De 18+ er haalt dit gewoon voor de minderjarige vrienden, broers etc.
Dit gebeurt elk weekend, thuis en op vakantie.
Realiteit van de dag.
Klik om te vergroten...
In dat vakantieland is de drankleeftijd misschien niet naar boven bijgesteld?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
WhySoSerious?! zei:
Niets is waterdicht, nee. En daar gaat het mij ook niet perse om. Het gaat mij om het statement vanuit de overheid. Niet gedacht dat ik zo pro-overheid zou zijn :grin:
Klik om te vergroten...
Imo is dat de rol van de overheid helemaal niet.

De overheid is onze vader en moeder niet.
1
124h3TJtt23ti32jkLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
En dat heeft geholpen (where is sarcastic smilie when you need him :laughing:)
Klik om te vergroten...
Nou... als ik bijvoorbeeld mijn ouders verhalen hoor vertellen over hun alcoholconsumptie op jonge leeftijd, dan denk ik dat we, buiten een aantal excessen, het tegenwoordig zo slecht nog niet doen. Nu wordt er veel meer de nadruk op gelegd, wat ik dus toejuich.
Mindless zei:
Waarom dan niet richten op goede voorlichting en regulatie van drugs? Dan is het spul tenminste altijd van zuivere kwaliteit, is de jeugd zo goed mogelijk voorgelicht en als ze het dan nóg op de harde manier willen leren, dan is dat hun keuze, vrijheid en verantwoordelijkheid.
Klik om te vergroten...
Ik juich voorlichting en regulatie ook toe. Echter vind ik wat betreft regulatie dat hier bepaalde criteria aan verbonden moeten zijn, waaronder leeftijd.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
WhySoSerious?! zei:
Nou... als ik bijvoorbeeld mijn ouders verhalen hoor vertellen over hun alcoholconsumptie op jonge leeftijd, dan denk ik dat we, buiten een aantal excessen, het tegenwoordig zo slecht nog niet doen. Nu wordt er veel meer de nadruk op gelegd, wat ik dus toejuich.
Klik om te vergroten...
Regio afhankelijk denk ik. Mijn generatie ging veel verder over de schreef wat dat betreft, dan die van mijn ouders.

WhySoSerious?! zei:
Ik juich voorlichting en regulatie ook toe. Echter vind ik wat betreft regulatie dat hier bepaalde criteria aan verbonden moeten zijn, waaronder leeftijd.
Klik om te vergroten...
Ja, dat vind ik ook een goeie.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
WhySoSerious?! zei:
Ik ben voorstander. Hoewel ik principieel tegen verbieden ben, maar soms moeten mensen een beetje tegen zichzelf in bescherming genomen worden. Daarbij zijn er veel interessantere en minder schadelijke drugs dan lachgas. Maar dat is ook maar een mening.
Klik om te vergroten...
Het is weer gelijk zo'n draconisch verbod via de Opiumwet. Ze kunnen ook best de Warenwet aanpassen zodat tanks met lachgas niet verkocht mogen worden aan particulieren, dat lachgas thuisbezorgdiensten niet zijn toegestaan, en dat er een maximum geldt van iets van 50 patronen per persoon per dag ofzo.

Dan tref je de ondernemers die keihard lopen te aasgieren op overmatig gebruik, in plaats dat je individuen met heel vage regelgeving gaat straffen om iets wat ze met zichzelf doen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
WhySoSerious?! zei:
Nou... als ik bijvoorbeeld mijn ouders verhalen hoor vertellen over hun alcoholconsumptie op jonge leeftijd, dan denk ik dat we, buiten een aantal excessen, het tegenwoordig zo slecht nog niet doen. Nu wordt er veel meer de nadruk op gelegd, wat ik dus toejuich.
Klik om te vergroten...
Goed en slecht zijn nogal normatieve waardeoordelen. Dan hangt het dus af van de normen binnen een bepaalde tijdsgeest. En aangezien normen doorgaans redelijk arbitrair zijn, is het lastig die te vergelijken tussen verschillende generaties.
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Dus al die mensen die een dure slagroom spuit hebben gekocht voor daadwerkelijk slagroom spuiten, kunnen die straks wel weggooien omdat een stel domme kinderen verslaafd raakt aan lachgas...

What's next... Lijm verbieden als het straks hip wordt onder jongeren om dat te gaan snuiven?

Misschien hard, maar ik heb zoiets van, als jij zo dom bent om tientallen, zoniet honderden ballonnen lachgas te inhaleren op een dag en dat elke dag, dan moet je leren leven met de consequenties. En dan moet je niet de schuld gaan geven aan lachgas, dat het "verslavend" is. Lachgas is niet verslavend en lachgas is niet het probleem, jij bent het probleem.
Klik om te vergroten...
Niks aan toe te voegen!:praying1:

Maar 'k doe het toch... Geef deze man een medaille!
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Imo is dat de rol van de overheid helemaal niet.

De overheid is onze vader en moeder niet.
Klik om te vergroten...

We zijn het vaak niet eens, maar op dit gebied denk ik er 100% hetzelfde over als jij.

De overheid moet kappen met deze bemoeienis. Meer voorlichting, goede regulatie, maar nee: ze kiezen weer voor de onzinnige weg van verbieden, die al talloze keren aantoonbaar niet succesvol is gebleken.

Wel jammer, ik heb zelf een tankje lachgas staan en gebruik het echt heel sporadisch (samen met psychedelica of 6-APB) maar nu moet dat straks dus ook weer illegaal. -_-

En wat jij zegt: mensen die het willen gebruiken komen er toch wel aan.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Misschien hard, maar ik heb zoiets van, als jij zo dom bent om tientallen, zoniet honderden ballonnen lachgas te inhaleren op een dag en dat elke dag, dan moet je leren leven met de consequenties. En dan moet je niet de schuld gaan geven aan lachgas, dat het "verslavend" is. Lachgas is niet verslavend en lachgas is niet het probleem, jij bent het probleem.
Klik om te vergroten...
Misschien ook even in beschouwing nemen dat die mensen in staat worden gesteld om honderden ballonnen lachgas te inhaleren door een perverse industrie die veel geld verdient en nul verantwoordelijkheid neemt. Anders val je namelijk in de val van rational choice theory, en dat klinkt allemaal leuk: iedereen kiest zelf zijn gedrag dus mensen zijn verantwoordelijk voor zichzelf. Maar de cognitieve gedragswetenschap is het er vrij unaniem over eens dat er een slechts een extreem klein deel (<95%) autonome keuze zit in ons gedrag, en zelfs die autonome keuze onder invloed staat van omgevingsfactoren zoals cultuur, normen en waarden, en politieke economie.

Het gekke is dat de huidige beleidsmakers enerzijds de beperkingen van rational choice theory erkennen. Want de opvatting is: mensen gebruiken lachgas en dat is geen gezonde rationele keuze, dus we gaan ze 'helpen' om een andere gezondere keuze te maken. Maar aan de andere kant is het bijbehorende paradigma van de inviduele verantwoordelijkheid nog wel dominant, want mensen worden nu gestraft als ze niet 'de goede' keuze maken.

Nogal tegenstrijdig:
Je staat onder invloed van sociaal en fysiek schadelijke economische activiteiten, en om je daarvan te behoeden maken we jou individueel verantwoordelijk voor het opvolgen van een bepaalde gedragsnorm.
1
124h3TJtt23ti32jkLid
01-01-2024, 00:00
#20
Roze Olifant zei:
Meer voorlichting, goede regulatie, maar nee: ze kiezen weer voor de onzinnige weg van verbieden, die al talloze keren aantoonbaar niet succesvol is gebleken.
Klik om te vergroten...

Met dank aan die Christelijke Paul Blokhuis. 'Heel Holland Bakt' blijft gelukkig volgens Paul. 🤡

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."