Nee, volgens mij kan je deze patronen en tanks nog gewoon kopen en dus gebruiken. Volgens mij is het in bezit hebben van zo'n patroon of tank pas strafbaar op het moment dat de politie vermoed dat het bedoeld is voor recreatief gebruik. Dus als jij een lachgastank in je auto hebt liggen zonder dat je kan aantonen waarvoor dit precies is krijg je een boete. Ik vraag me dan overigens wel af hoe men dit wil handhaven.
Ah oké, nou dan is het wat mij betreft duidelijk:
Dat valt niet te handhaven.
Natuurlijk, als je zo dom bent om nog buiten met een groep met groot kabaal patronen te legen in ballonnen, dan zullen ze je kunnen pakken. Maar als je ook maar een beetje slim bent, zul je manieren vinden om het stiekem te doen. En dus zullen de mensen die er een écht probleem mee hebben, mee door kunnen gaan.
En dus blijft het kernprobleem bestaan en hebben we er weer een verbod bij.
Aldus: de zoveelste faal in de "war on drugs".
Wat mij betreft is dit prima op het moment dat er een epidemie ontstaat (overigens wordt het gebruik van lachgas niet verboden, maar wordt het wel een stuk moeilijker gemaakt om dit in handen te krijgen). Waarom zouden we het als maatschappij moeten accepteren dat onze jongeren zichzelf helemaal laveloos lurken aan deze zooi? Ik moet eerlijk zeggen dat het in mijn stad het de spuigaten uitliep: jongeren die zichzelf knockout lurkten op dit spul.
In en vlak na "mijn tijd", was er coma zuipen.
Dit is (naar mijn weten) minder populair geworden. Niet omdat de overheid ons wou beschermen door de "dader" uit de supermarkten te halen, maar omdat de geest vindingrijk is in zichzelf kapot proberen te maken en verveeld raakt met steeds hetzelfde.
"Dader" natuurlijk tussen haakjes, want het probleem is nooit het middel, maar degene die het ge... misbruikt.
Zelf heb ik het ook wel eens gebruikt en ik vond het heavy shit. Ik kan me voorstellen dat de overheid hiertegen wil optreden en dat ze zodoende onze jongeren proberen te beschermen. Wat betreft volwassenen ben ik een andere mening toegedaan: als je je inderdaad op deze manier wenst te bedwelmen terwijl je meerderjarig bent, be my guest.
Jongeren handelen nu eenmaal wat impulsiever dan volwassenen. Ik denk dat zij niet goed de consequenties kunnen overzien van het systematisch gebruik van lachgas. Zeker niet als ze het gewoon bij de Blokker kunnen kopen zonder enige vorm van voorlichting. Jongeren redeneren namelijk vaak zo: ik kan het gewoon kopen in de winkel, dus zo slecht zal het wel niet zijn.
Om deze reden snap ik de maatregel van de overheid wel. We hoeven het als maatschappij niet te tolereren dat jongeren zichzelf naar de klote lurken. Bij verantwoord drugsgebruik hoort een bepaalde leeftijd en misschien vooral een bepaald intelligentieniveau.
Zoals gezegd: als een jongere het in zijn hoofd heeft om naar de klote te willen gaan, dan zal hij/zij daarin slagen.