Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAccijnsverhoging een flop? Een derde van de sigaretten is illegaal geproduceerd of komt uit het buitenland

Accijnsverhoging een flop? Een derde van de sigaretten is illegaal geproduceerd of komt uit het buitenland

78 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#1
Geweldig dat ik tegenwoordig kan uitgaan, zonder achteraf eerst blootsvoets door een geactiveerde autowasstraat te moeten lopen.

Andere invalshoek: op een aantal feestjes waar ik kom, zie ik na rond 3/4 van de tijd toch echt wat brandende sigaretten zwevend in lippen boven de dansvloer. Een stukje vrijheid is wat waard, zolang ik er niet substantieel door wordt gehinderd.

Nog een andere invalshoek: roken mag bij mij thuis alleen op balkon. Als ik verlang dat een rokende date naakt blijft (ik ga mee naar buiten, trek ook niets aan), dan reduceert dat het verlangen naar roken: zo preuts !

Blijft een kwestie van prioriteiten. Juist om die reden kunnen prijsprikkels bijdragen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik woon op de grens Nederland/Duitsland dus de prijsverhoging in Nederland heeft voor mij geen impact.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Alle rokers die ik ken roken er geen peuk minder om en velen halen het inderdaad uit Duitsland (of laten het halen). Of betalen zich helemaal scheel aan dat spul, maar dood gaan ze.
Klik om te vergroten...
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Deadwing zei:
Roken is ook helemaal niet lekker.
Klik om te vergroten...

Tenzij je een vape rookt.
Zoveel lekkere smaken.

Maar dan moet je wel kunnen remmen. Niet dagelijks. Paar hijsjes. En weg dat ding
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Ik heb het liefst DMT-smaak
Klik om te vergroten...
Doe mij maar punani-smaak
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
FredKroket zei:
Doe mij maar punani-smaak
Klik om te vergroten...
Kwestie van enkele dagen een haring in je e-liquid laten weken en klaar is Kees.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
Kwestie van enkele dagen een haring in je e-liquid laten weken en klaar is Kees.
Klik om te vergroten...
Nee wel vers natuurlijk 🍑
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mijn peukjes komen van de buurman bij wijze van ,sterker nog heel mijn straat dealt erin hahaha.
Gek? ik vind van niet ,het is een probleem van het systeem wat hier heerst.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#9
Die Zwitserse Marlboros zijn echt niet te roken man.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#10
FredKroket zei:
Die Zwitserse Marlboros zijn echt niet te roken man.
Klik om te vergroten...
Ik heb prima peuken uit Turkije ,ja een turk regelt het hier allemaal .
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Alle rokers die ik ken roken er geen peuk minder om en velen halen het inderdaad uit Duitsland (of laten het halen). Of betalen zich helemaal scheel aan dat spul, maar door gaan ze.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Wat een nonsense, die accijnsverhoging met de bedoeling om het roken te ontmoedigen.
De mensen blijven toch wel roken, en halen zo mogelijk hun rookwaar elders....
Het is weer een ordinary manier om geld binnen te krijgen, niks meer, en niks minder.
Politiek. Bah bah
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik zelf rook niet, maar mn vriend wel. Hij koopt het nou via een collega die het in Duitsland inkoopt. Meeste mensen die we kennen halen het daar tegenwoordig. Mensen stoppen echt niet, is alleen maar de schatkist spekken dit.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
De accijnsverhoging op rookwaar lijkt averechts te hebben gewerkt;

eenvandaag.avrotros.nl

Accijnsverhoging een flop? Een derde van de sigaretten is illegaal geproduceerd of komt uit het buitenland

Een derde van alle sigaretten in ons land is illegaal geproduceerd of in het buitenland gekocht. Dat zegt de tabaksindustrie, die dat toeschrijft aan accijns...
eenvandaag.avrotros.nl eenvandaag.avrotros.nl

Ik kan eigenlijk ook niet begrijpen dat de overheid de illusie heeft dat mensen minder gaan roken door de prijzen te verhogen.
En wat krijg je nu? Nul controle op wat er in de sigaret of inmiddels razendpopulaire vape zit. Dus beter voor de gezondheid is ook mislukt.

Hoe denk jij erover?
En voor de rokers; koop jij het nog via de tabakswinkel / tankstation of heb je de overstap gemaakt?
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik rook enkel pijptabak. Dat is in Nederland al lastig te vinden als je van iets lekkers houdt.

In Duitsland is een ruimere keuze aan kwaliteitstabak voor de pijp. Bovendien is daar een tweedeling in accijnshoogte gemaakt tussen sigaretten/shag en sigaren/pijptabak. Die laatste categorie heeft lagere accijns.

Ik ga voor mijn tabak dus een dagje naar Duitsland, maar dat is meer vanwege de grotere keuze dan vanwege de accijns. Al is het fijn om minder accijns te hoeven betalen.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik weet dat toen ik rookte en het te duur werd (ik kon het gewoon even echt niet betalen), toen wist ik wel halve peuken op straat te vinden en ik kwam toch wel aan mijn trekjes..

Ondertussen weer ruim 3 jaar geleden laatste nicotine shot naar mijn hersenen toe geknald en ik denk dat prijs zeker niet de eerste reden is om niet meer terug te vallen, maar het helpt zeker om extra blij te zijn dat ik niet meer rook.

En zoals ik eerder heb aangegeven, in Australië betalen de rokers meer dan het dubbele in vergelijking met Nederland. Het kan dus nog veel erger worden en straks betaal je echt kapitalen voor je peuken.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#17
Als niet roker zou je denken dat ik minder reden heb om de tabakslobby te wantrouwen. Maar echt: ze spinnen, liegen en bedriegen er op los, puur gericht op eigenbelang. Dus hun invalshoek, daar trap ik niet in.

Natuurlijk wordt er best veel in Duitsland gekocht en scheelt dat in de accijnsopbrengsten. De roker moet er dan wel weer extra moeite voor doen maar slat aan de andere kant dan extra in.

Prijsverhoging heeft zeker effect maar zal de diehard roker (hihi, wel een logische term dat diehard) niet afschrikken. Net zo mjn als de 3-mmc klant afgeschrikt wordt door de in vergelijke met vorige jaren flink gestegen prijzen, terwijl ze dan vrijwel altijd iets anders ontvangen dan 3-mmc.

Dus: eens met de prijsverhogingen: effectie, hoewel geen wondermiddel.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Manu76 zei:
Ik weet dat toen ik rookte en het te duur werd (ik kon het gewoon even echt niet betalen), toen wist ik wel halve peuken op straat te vinden en ik kwam toch wel aan mijn trekjes..

Ondertussen weer ruim 3 jaar geleden laatste nicotine shot naar mijn hersenen toe geknald en ik denk dat prijs zeker niet de eerste reden is om niet meer terug te vallen, maar het helpt zeker om extra blij te zijn dat ik niet meer rook.

En zoals ik eerder heb aangegeven, in Australië betalen de rokers meer dan het dubbele in vergelijking met Nederland. Het kan dus nog veel erger worden en straks betaal je echt kapitalen voor je peuken.
Klik om te vergroten...
Nice one.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
BelowTheFlow zei:
Als niet roker zou je denken dat ik minder reden heb om de tabakslobby te wantrouwen. Maar echt: ze spinnen, liegen en bedriegen er op los, puur gericht op eigenbelang. Dus hun invalshoek, daar trap ik niet in.

Natuurlijk wordt er best veel in Duitsland gekocht en scheelt dat in de accijnsopbrengsten. De roker moet er dan wel weer extra moeite voor doen maar slat aan de andere kant dan extra in.

Prijsverhoging heeft zeker effect maar zal de diehard roker (hihi, wel een logische term dat diehard) niet afschrikken. Net zo mjn als de 3-mmc klant afgeschrikt wordt door de in vergelijke met vorige jaren flink gestegen prijzen, terwijl ze dan vrijwel altijd iets anders ontvangen dan 3-mmc.

Dus: eens met de prijsverhogingen: effectie, hoewel geen wondermiddel.
Klik om te vergroten...
Nog een nice one!

Ze willen maar niet dood gaan hè... (excuses voor mijn zwarte (longen) humor)
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
Kordie zei:
Ik kan eigenlijk ook niet begrijpen dat de overheid de illusie heeft dat mensen minder gaan roken door de prijzen te verhogen.
En wat krijg je nu? Nul controle op wat er in de sigaret of inmiddels razendpopulaire vape zit. Dus beter voor de gezondheid is ook mislukt.
Klik om te vergroten...
Ik denk niet dat het een illusie is, maar een goed onderbouwde voorspelling. Het effect van prijsstijgingen is echter beperkt. Per prijsstijging bereik je slechts een procent of wat van de rokers; die dan stopt vanwege het prijsverschil. Op populatieniveau is het daarmee weer wel de meest effectieve manieren om minder het roken van sigaretten te ontmoedigen. Andere maatregelen zijn minder effectief.

Uiteraard zijn prijsstijgingen wel een maatregel die veel impact kunnen hebben op rokers die niet kunnen of willen stoppen. Persoonlijk vind ik dat de regering en ketenpartijen daar maar weinig aandacht voor hebben. De nadruk ligt echt op stoppen, stoppen, stoppen.

Verder moet je wel opletten waar dit bericht vandaan komt he. Want het is de tabaksindustrie die dit 'feit' naar buiten brengt, en dat gebeurt natuurlijk met een zeker belang. Het zijn dit soort bedrijven die mensen zo verslaafd mogelijk maken aan hun product en nul verantwoordelijkheid nemen als mensen daar dodelijk ziek van worden. Als de overheid daar dan iets tegen probeert te doen gaan ze lopen mekkeren 'maar straks krijg je illegale handel!'
Dat is natuurlijk een lobbystrategie om zo lang mogelijk door te blijven gaan met het huidige bedrijfsmodel. Het is trouwens ook de tabaksindustrie die de e-sigaret enorm heeft lopen pushen om winst te kunnen blijven maken aan een verslavend alternatief.

Een lastig punt is ook dat we in de EU open grenzen hebben, terwijl landen nationaal wetten maken. Je krijgt dan verschillen in wetgeving, vooral als een land vaart probeert te maken in het ontwikkelen van beleid, zoals nu gebeurt bij tabaksontmoediging. Er valt iets voor te zeggen dat je zoiets Europees moet regelen. Maar dan wordt het wel erg lastig en traag (bovendien verzetten populisten zich dan tegen de elite in Brussel die weer een wet doorduwt). Nationaal kun je dus meer vaart maken en meer maatwerk leveren. De mismatch die dat oplevert met andere landen zou je dan ook kunnen opvatten als dat Duitsland en België nog achterlopen in de tabaksontmoediging.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."