Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAboslute aanrader! Boek over de mythen en leugens van versl.

Aboslute aanrader! Boek over de mythen en leugens van versl.

39 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik vind hem ook geweldig hoor, daar niet van. De auteur van 'mijn' boek heeft alleen de pik op hem, en niet zo'n beetje ook. Dit heeft hij ook op De Quincey bijvoorbeeld. Omdat ze zo ver-schrik-ke-lijk overdrijven, vooral over het fenomeen cold-turkey stellen ze zich echt aan. Dit komt overeen met mijn ervaringen.
O

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
Oxydude
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ben ik het gedeeltelijk mee eens, deels ook niet.
Wat je moet onderkennen, en dit geldt ook voor de schrijver van het boek, is dat iedereen verschillend is. En als hij verslaafden confronteert met hun gedrag, dan is dat nog niet direct bewijs. Verslaafden zullen alles proberen, inclusief zich kalm houden als het moet, zolang ze later mogelijk drugs kunnen vinden.

WB je eigen ervaring met heroine CT, dit is inderdaad erg mild, en je houding heeft heel veel geholpen.
Niet iedereen heeft zo'n flinke houding, en dit is niet per se een zwakte, of 'gemekker', maar een funktie van hoe die persoon geestelijk in elkaar steekt.

Wat voor een persoon dysforie heet kan lijken op een low-level depressie waar doorheen te komen is. Voor een ander, is dit een zwarte leegte zonder hoop en zonder uitzicht.

De griep is voor de ene persoon een griepje, de ander heeft het veel zwaarder te pakken, met uitbundig braken en diarree (beide NIET leuk)

De rusteloosheid: klein detail voor de een, maar voor vele andere verslaafden een van de meest gevreesde symptomen. Benen die soms 48 uur aan een stuk niet stil te houden zijn, die verschrikkelijk geirriteerd voelen ongeacht de positie; het gevoel uit je vel te springen, ademloosheid, allemaar varierend van bijna afwezig tot zelfmoord opwekkend.

Sommige CT ers komen de dag door, geestelijk, met films, muziek, spelletjes, sex, en anderen kunnen zich nergens op concentreren en willen zichzelf het liefst buiten westen slaan.

Een joint roken helpt de een, maar maakt het erger voor de ander.


Wat ik zeggen wil, is dat jouw ervaring jouw ervaring is, en je vindt veel herkenning in het boek van e e n persoon, een dokter die afkomstig is uit een systeem in een land met veel vooroordelen. Hij KAN het ook fout hebben. Ik ook.

De onthoudingsverschijnselen varieren met ieder persoon, en zijn voor een persoon zelfs verschillend van andere keren dat ze CT hebben meegemaakt.

Groeten,

OD

ps, volledigheidshalve wil ik wel melden dat ik nu 'de griep' heb..

fneawognfkgln zei:
Stel je eens voor dat je de griep hebt...

Nou, dat...

Plus eventueel rusteloosheid en dysforie...

Maar echt niet meer, geen hallucinaties, <...>

Er zijn geen medicijnen nodig om iemand te laten afkicken van heroïne. Het is niet levensbedreigend en verdient geen medische aandacht.

<..snip..>

Bij heroïne duurde het altijd maar twee dagen bij mij, en ik had gewoon zoiets van "hmm, dit is dus cold turkey, oké ook weer meegemaakt". Beetje spierpijn, beetje braken, dat is alles wat ik me herinner dat boeiend was. Alles wat ik nodig had was een warme kop thee en (bed)rust.
Klik om te vergroten...
O
OxydudeLid
01-01-2024, 00:00
#3
fneawognfkgln zei:
Hmm, ik denk dat je daar wel een goed punt heb, oxy.
Klik om te vergroten...

Oh, dank je wel. Ik kan het inderdaad ook fout hebben - geef ik toe, en ik geef graag zijn boek ook een kans.

Andere schrijvers op het gebeid van drugs (en dit geeft meteen mijn standpunt aan) die ik graag lees zijn, Terence McKenna, Timothy Leary, en (yes) Dr. Andrew Weil.
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#4
McKenna, Leary??

Van die acid hippies ghehehehe

Die kan je toch gewoon níét serieus nemen.... ghehehehehe

Heb et niet zo op hallucinogenen.
B
BillyBiloLid
01-01-2024, 00:00
#5
:wink: liever de parfum van god
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#6
BillyBilo zei:
:wink: liever de parfum van god
Klik om te vergroten...
:hearteyes: :grin: :wink:
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#7
Heeft iemand al het boek binnen die het besteld had en gelezen?

Wat vonden jullie ervan?
m
matthijsLid
01-01-2024, 00:00
#8
fneawognfkgln zei:
Heeft iemand al het boek binnen die het besteld had en gelezen?

Wat vonden jullie ervan?
Klik om te vergroten...

Zou het boek graag bestellen maar de horeca gaat ben ik bang voor....Studentjes hè :tongueout:
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
mathijs zei:
Zou het boek graag bestellen maar de horeca gaat ben ik bang voor....Studentjes hè :tongueout:
Klik om te vergroten...

Bij cdplus.nl kost hij 14.95 en sturen ze hem gratis toe! (tip misschien?)
m
matthijsLid
01-01-2024, 00:00
#10
Oeh. Dat is niet duur en ik moet zeggen dat ik wel benieuwd ben. Alleen moet ik even wachten voordat ik weer geld krijg. Ben echt heel arm :rolleyes:
Maargoed. Ik neem aan dat Fnea niet de schrijver is..ik leen hem gewoon een keertje van de bieb. Hebben ze hem vast wel :)
U
UshaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Volgens mij is die Dalrympe een dikke zeveraar. Heb het boek neergesmeten van ergernis. Een moraalridder,die zichzelf verheven voelt boven alles en iedereen.
Op drugsgebruikers kakken kan iedereen.

Een oplossing bieden zou beter zijn.
Het is gemakkelijk te zeggen dat de afkick overdreven wordt als je het zelf niet hebt meegemaakt.
Ik denk dat in films (Trainspotting) de afkick overdreven wordt weergegeven, (alhoewel het van persoon tot persoon afhangt) Hij heeft op dat vlak dus gelijk. Maar het is niet gedaan met je verslaving na een weeke griep. Dat is al te gemakkelijk. Als zo'n mensen op het beleid beginnen wegen, hoed je dan maar, want dan is het gedaan met het 'humaan' beleid.

Je bent geen expert als je met drugsverslaafde gevangenen bezig bent. Ik krijg iets van mensen die hun waarden willen opdringen aan anderen.

Dit maar als voetnoot, ik wil mijn mening niet opdringen aan jullie, alleen even mijn ergernis ventileren.
p
pepitoLid
01-01-2024, 00:00
#12
ongelooflijke onzin. Hero verslaafden zijn criminelen met een griepje. en Mao was de grootste drugshulpverlener ooit...want;of de kogel of stoppen....en iedereen gestopt natuurlijk....En trippers zijn by the way ook een stel sukkels die belachelijke kwaliteiten toekennen aan drugs omdat ze willen gebruiken. Voila Balkenende van de filosofie. Bollocks dus dat hele boek................
j
jajaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik vermoed dat fnea zijn standpunten tav dit boek binnenkort ook wel enigzins zal gaan herzien, gezien zijn laatst geopende topic....


:smoke:
B
BillyBiloLid
01-01-2024, 00:00
#14
fneawognfkgln zei:
Ik vind hem ook geweldig hoor, daar niet van. De auteur van 'mijn' boek heeft alleen de pik op hem, en niet zo'n beetje ook. Dit heeft hij ook op De Quincey bijvoorbeeld. Omdat ze zo ver-schrik-ke-lijk overdrijven, vooral over het fenomeen cold-turkey stellen ze zich echt aan. Dit komt overeen met mijn ervaringen.
Klik om te vergroten...

Thomas De Quincey, confessions of an opium eater, geweldig!
F
FlipMeisterLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wat een aars... Afkicken met roken vereist ook geen medische hulp? hoeveel mensen lukt dat al niet....
j
jajaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Al met al moet ik toegeven dat ik vind dat er voor de theorieën van Theodore Dalrymple een heleboel te zeggen is, vooral daar waar 't de professionele hulpverlening aangaat.
De man is echter geen ervaringsdeskundige, in de zin van dat ie de vruchten zelf geproefd heeft, wat maakt dat ie de ontwenning van een heroïneverslaving imo lichtelijk bagatelliseerd.

In dat geval spreek ik helaas uit eigen ervaring, maar het is zeker te doen, bij voorkeur zonder dienstverlenende zevelaars.
L
LiquidFantasyLid
01-01-2024, 00:00
#17
fneawognfkgln zei:
McKenna, Leary??

Van die acid hippies ghehehehe

Die kan je toch gewoon níét serieus nemen.... ghehehehehe

Heb et niet zo op hallucinogenen.
Klik om te vergroten...


haha, nee serieus nemen kun je ze niet, maar ik vind het wel geweldige mensen :)
T
TimeKillerLid
01-01-2024, 00:00
#18
liever acid hippies dan hero junks :P
L
LiquidFantasyLid
01-01-2024, 00:00
#19
TimeKiller zei:
liever acid hippies dan hero junks :P
Klik om te vergroten...

ik voel me gevleid :P
L
Leek35Lid
01-01-2024, 00:00
#20
boek

Heb 'm net online besteld!!!
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."