Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerstandig gebruiken: hoe?

Verstandig gebruiken: hoe?

34 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#1
Waarom is chocola voor de één onweerstaanbaar lekker en voor de ander iets ranzigs van de bovenste plank?

Het is alleen goed te voelen, naar mijn mening. Niet echt iets om uit te leggen. Veelal zal jouw uitleg gerelativeerd worden met de normen en waarden van de persoon die jouw verhaal aanhoort!

Verhalen als "lekkerder dan sex; alle problemen doen vergeten...", zo werkt het niet. Althans, niet voor mij, op dat moment. Alles is op zijn manier het lekkerste, het beste..

Hero was vooral in het begin voor mij als een toefje slagroom op je ijsje. Het maakt 't allemaal net wat mooier, lekkerder.

Gr.,

Eend
A
AtropaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Sarori zei:
Atropa, jij gebruikt toch nog steeds af en toe opium? Je schrijft dat de roes eigenlijk helemaal niet zo 'wow, wow, wow' is. Waarom doe je het dan toch af en toe? Wat triggert je? Dat stukje blijft een beetje onduidelijk...
Klik om te vergroten...

Opium is wat anders dan heroine qua sterkte.

Ik beleef het leven zonder er bij betrokken te zijn en m'n gedachten blijven geheel leeg. Omdat er zoveel ruimte in m'n lege denkwijze zit en het leven voor m'n neus gewoon doorgaat terwijl ik niet 'dronken' wordt of trip, zeg ik waar het op staat en dat levert vaak ongenuanceerde dubbelzinnige teksten op die waarheid zijn van iemand die er niet om lijkt te malen. Soort onpartijdigheid dus. Zeggen waar het op staat vanuit een belangenloze positie, zonder zelf manifistatie en verantwoordelijkheid.

Beweegredenen van mensen kan ik half om lachen (maar niet vanwege het competitie element :wink: ), alleen zal het lachen zelf de mond nauwelijks doen bewegen. 'Blijf toch zitten vent, veel relaxer' denk ik alle laksheid met een gaap omdat op TV iemand verhit z'n punt wil maken.

Het fijne, maar ook 'gevaarlijke' is dat ik nauwelijks een stapje terug doe. Ik neem niet deel aan het leven maar blijft er met me ogen bovenop zitten zonder me er vervreemd van te voelen gedurende de roes. Alleen is m'n gevoel niet vatbaar en ontvankelijk voor prikkels. En dat is gewoon oersaai na een volle dag. Soort zucht van vermoeidheid om niets, omdat er niet iets is of lijkt te komen.

Hoog of laag, Maandag of Dinsdag, 's morgends of 's avonds, boeie. M'n fysieke aanwezigheid is net als die van ieder ander, m'n waarneming en functioneren is net zo nuchter. Maar zelfs naar de WC gaan is geen mijlpaal meer voor het moment. Laat staan voor zessen naar de supermarkt.

Liggen en zijn, sport kijken op TV zonder je mondhoeken te veroeren. Een shut van al m'n sensaties en m'n lichaam dat als lege doos de tijd doormaakt.

Daarom maar eens in de zoveel tijd, is lekker om knus wat eten te koken, TV aan en in het donker van je warme huis te genieten terwijl het buiten vriest. En genieten van m'n dekens die in tegenstelling tot wat je verwacht wel heerlijk zacht aanvoelen en ik lig in een positie die als gegoten aanvoelt.

Als leerzaam aspect zou ik alleen kunnen bedenken hoe je jezelf een mentaliteit aan leert om er een hangmat instelling erop na te houden. Van nature ben ik al erg rustig, ongestressed en introvert, bij opium heb ik echt het idee dat ik overkill pleeg. En ik wordt de afwezigheid van innerlijke passie al na enkele uren zat.

Ik neem ruimschoots de tijd voor dingen met O op. Is ook weleens lekker in het leven :wink:

Het lijkt me wel sjiek om heroine in een sigaret te roken bij een bezoek aan een duur bordeel. In de suite onderuit zakken voor wat uurtjes subtiele verwennerij.
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zowel Speeseend als Atropa hebben ieder op hun eigen wijze veel duidelijk gemaakt over het 'speciale' van heroïne. In ieder geval voor mij.

Bedankt daarvoor.

Mooi vond ik de verwijzing naar het 'toefje slagroom op het ijsje' . Het lijkt allemaal zo onschuldig in het begin...

Nooit geweten dat eenden ijs met slagroom eten trouwens :confused:. Weer wat geleerd :wink:

Bij die 'hangmatmentaliteit' kan ik mij ook veel voorstellen: leuk om het leven eens op afstand waar te nemen, alsof je er niet bij betrokken bent (doe ik zonder drugs al regelmatig) maar o zo saai als je nooit meer uit die hangmat komt. Dan is die leegte killing. Dan doe je niet meer mee en sta je buitenspel.

In het topic 'waarom heroïne' trekt Atropa een mooie vergelijking met het zo op het oog braafste jongetje in de klas:

Atropa zei:
Heroine valt niet op, het is het rustige jongetje in de klas, vaak in gezeldschap van mede middelen die duidelijk boven het maaienveld uitsteken en gevoelsmatig veel sterker de overhand hebben.

En na verloop van tijd, als de moeheid optreed en het wilde leven zich wat begint in te dammen, is de klas leeg en hebben de amfetamines, de joints, de biertjes, de coke en pillen plaatsgemaakt om het huisje, het werkleven en een relatie ruimte te geven.

En dan blijkt dat stille jongetje hèèl veel noten op zijn zang te hebben, hij klemt zijn benen en armen om z'n tafel en stoel en wil de klas niet verlaten. Het is een driftkop, eentje die niet met zich laat sollen en weet hoe van zijn meester een onderdaan te maken. Hij blijkt alle sleutels in een afsluitbaar kasje te hebben achter slot en grendel en begint angstvallig te commanderen en laat z'n onderdaan kennismaken met een nog nooit eerder gevoelde onbalans en zwakte in lichaam en geest. Het jongetje pakt de aanwijzer van het bord en geeft opdrachten en steekt er tevens mee. De deur van het klaslokaal zit inmiddels op slot en op het schoolplein is zelfs niemand meer te zien....
Klik om te vergroten...

En daar was het mij ook allemaal om te doen. Van kenners van opiaten horen wat er nou zo bijzonder aan is en wat de specifieke gevaren zijn.

Ik vind het super dat jullie mij daarbij hebben geholpen. Ik ben veel wijzer geworden. Jullie hebben mij laten inzien dat gebruik weliswaar mogelijk is, maar alleen als je jezelf absoluut niet voor de gek houdt. En dat gebeurt al snel omdat alles zo sluipend en ogenschijnlijk volstrekt risicoloos verloopt. Een gewaarschuwd mens....

Het ijs heb ik al, nu nog op zoek naar lekkere slagroom :P

Als ik toch nog iets over het hoofd zie, dan hoor ik het graag van jullie!
M
MotorheadLid
01-01-2024, 00:00
#4
Geweldig topic :stoned:
M
Moes-4Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Sarori zei:
En sommigen van jullie zullen nu wel willen uitschreeuwen: DOE HET NIET!
Klik om te vergroten...
s
shakesLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dit topic is wel leuk om te lezen :)
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik heb de laatste tijd behoorlijk vaak hier in het forum gelezen om een goede inschatting te kunnen maken van de risico’s die kleven aan het gebruik van heroïne. Het is levensgevaarlijk spul als je het niet kunt hanteren. Het is in staat je eigen leven en dat van anderen grondig te verwoesten. Verslaving ontstaat haast sluipend en is als je hem eenmaal te pakken hebt moeilijk te overwinnen. Het lijkt wel roken :)

Het is hartverwarmend om te lezen dat sommigen deze hel hebben kunnen verlaten en een leven zonder drugs zijn gaan leiden. Bedankt voor al jullie reacties, zowel de vrolijke als de minder vrolijke, want ze hebben me allemaal geholpen!

Ik heb een goede en verantwoordelijke baan, spreek veel mensen en sta stevig in het leven. Ik sport en ik heb plezier. Ik ga gewoon mijn eigen weg en wijk ook wel eens van de gebaande paden. Dat is mijn karakter. Het is mijn leven en dat laat zich niet dicteren. Heb wel met van alles geëxperimenteerd, maar ben nergens verslaafd aan geraakt. Vind de meeste harddrugs meestal maar leuk voor één of een paar keer. Alleen roken en een beetje blowen doe ik momenteel nog. En ik drink graag een lekker glas wijn.

Wat doe ik dan hier op dit subforum Opiaten? Wel ik ben van plan om een keer heroïne te gaan gebruiken. Gewoon omdat dat al heel veel jaren bij periodes door mijn hoofd spookt (al sinds mijn jonge jeugd). De laatste dagen zelfs zodanig dat ik er behoorlijk onrustig van ben, omdat ik voel dat ik een grens aan het overstappen ben. En als je deze grens eenmaal over bent is het uitkijken geblazen! En veel zelfdiscipline hebben om je in de hand te houden. Voorkomen dat je er niet lichamelijk aan verslaafd raakt. Dat heb ik uit alle postings hier wel begrepen. Heroïne heeft een hele mooie kant, maar ook een die heel 'evil' is.

En sommigen van jullie zullen nu wel willen uitschreeuwen: DOE HET NIET!

Maar dat heb ik allemaal al gelezen en helpt mij niet verder. Ik wil het graag proberen omdat het mij een mooie ervaring lijkt om eens mee te maken. En als die heerlijke (?) roes mij kan betoveren, dan ken ik mijzelf goed genoeg om het niet bij één keer te laten. Zolang ik verder gewoon prima kan functioneren zie ik daar dan ook niet zo’n gevaar in.

En daarom wil ik toch jullie hulp inroepen. Jullie hebben de ervaring, ik niet.

Ik wil graag weten welke valkuilen je dan tegenkomt.
Hoe moet je “verstandig” heroïne gebruiken om te voorkomen dat je hooked wordt?
Is een aantal keren per jaar bijvoorbeeld al gevaarlijk?
Hangt het ook af van hoeveel je per keer gebruikt of kan ook een hele kleine dosis je al verslaafd maken?
Hoe vind ik een (goede, geen rotsooi !!) dealer, want ik kom nooit in dat milieu.

Ik heb veel gehad aan de bijdragen van Fuller. Ben benieuwd hoe het met hem gaat ook. Hij heeft alweer even niet gepost. Ik heb respect voor de strenge zelfdiscipline die hij heeft. Ook al neemt die drugs hem soms meer in beslag dan hij misschien wil, hij blijft streng voor zichzelf en gebruikt maar minimale hoeveelheden. Dat vind ik sterk! Maar óók in zijn verhaal lees ik de dagelijkse strijd die geleverd moet worden tegen de heroïne.

Ik hoop dat jullie mij bij al deze vragen een beetje op weg kunnen helpen. Ik ben benieuwd...
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Denk niet in hoe vaak, zeg jezelf dat je het 1 keer doet en niet meer.
f
fullerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Niet alleen omdat je me aanhaalt, maar ik voel me verwand met je verhaal. Je bent niet het archetype gebruiker, je loopt niet over van problemen.
Ik kan zeggen dat ik het 3 jaar aardig onder controle had. In het weekend niet, doordeweeks wel. hoeveelheid bleef stabiel, zo'n 0,30 gram per week. Dat is weinig.
Toch lukte het me na een poos niet om even niet te gebruiken: de lichte ontwenning (enorme slaap, lichte diarree, verkoudheid) braken me op.
Ik ben naar een andere stad verhuisd (buitenland) en -alhoewel het er ruim verkrijgbaar is- heb ik het er nog niet gekocht. Ik moet er toch vanaf omdat ik vind dat ik een drugsprobleem heb.
Goed, de hoeveelheden zijn nog altijd kinderspel maar het gebruik is niet meer recreatief te noemen.

Als ik jou was zou ik het twee keer proberen, in je eentje. TV en Radio uit. Het zou kunnen dat je er weinig aan vind, het tegen vind vallen. Dat is dan mooi. Probleem opgelost. Feit is dat je pas van verslaving spreekt als het al een tijdje aan de gang is. Deskundigen hanteren 'regelmaat in gebruik'. dat staat tegenover recreatief.

Als het aanslaat is het een eenvoudige greep om gelukkiger te worden. Daar schuilt het gevaar; waarom zou je nog aan jezelf werken als 0,3 gram per week het probleem doet verdampen?
Ik wens je sterkte, angst is een slechte raaadgever. Net als ik, hoor ik je zeggen dat je je hele leven wist dat het eens moest doen. Doe het dan maar. Ik hoop dat je niet te jong bent. Ik was 40 toen ik begon, en ben blij dat ik het niet eerder ontmoette.
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#10
Wacky, jou opmerking zette me wel even aan het denken…

Het klopt: je kunt iets één keer doen als experiment en je heilig voornemen dat het daarbij blijft. Ik ben bang dat dit alleen bij mij niet zo werkt. Hoe harder ik mij vooraf ga begrenzen, hoe minder ik er in geloof. Het verhaal van de verboden vruchten zeg maar. Ik heb me eens voorgenomen om nooit aan de crystal meth te gaan. Die drug staat momenteel bekend als de meest verslavende die er is, dus nog erger dan heroïne. Ik weet óók waarom inmiddels :wink:

Het was ongelooflijk lekker, maar je krijgt wel een megacrash na afloop als aandenken. Dat vond ik echt heavy: een hele werkweek moeten bijkomen (met af en toe hele korte black-outs) van één weekend! Maar na die week heb je wel een gulzige trek om het weer te doen.Veel later heb ik het nog eens herhaald toen de gelegenheid zich voordeed. Ik was op geen enkele manier bang dat ik nu verslaafd zou worden, hoe lekker het ook is/was. Ik zal het niet snel weer doen, maar: “zeg nooit nooit”.

Zo wil ik ook met heroïne kunnen omgaan, als het me al bevalt. Puur recreatief. Er is toch niets tegen om je eens te verdoven (of op te peppen), als je het maar bewust doet en het voor je plezier is. Hoe meer je je gebruik in een systeem giet, des te afhankelijker je ervan wordt, is mijn ervaring.

Ik ben blij, Fuller, dat je gereageerd hebt. Levend en in goede gezondheid! Ik denk dat wij inderdaad wel een aantal zaken gemeen hebben, dus die verwantschap voel ik ook. Ik vind het goed van je dat je tijdig hebt ingezien dat je gebruik problematisch begon te worden. Een verhuizing is dan een mooie aanleiding om het roer eens helemaal om te gooien. En ik vind het knap van je dat je niet meer hebt gekocht. Dat gaat misschien pas weer als je niet meer van jezelf vindt dat je een drugsprobleem hebt. Of heb jij je nu heilig voorgenomen om de heroïne nooit meer aan te raken?

Je laat mij toch wel heel scherp zien dat zelfs het gebruik van hele kleine hoeveelheden door de weeks na verloop van tijd al tot onprettige afkickverschijnselen leidt. Een teken dat de lichamelijk verslaving begint toe te slaan. Dat is dus een valkuil. Van die methamfetamine krijg je direct een crash, bij heroïne sluipt het heel stiekem en vrijwel ongemerkt door de achterdeur naar binnen.

Ik begrijp je opmerking dat het een eenvoudige greep is om gelukkiger te worden. Daar zie ik ook gevaar in ja. Als ik er over nadenk, vind ik werken aan mijzelf eigenlijk best wel leuk, ook al wil ik dat best wel eens aangenaam verdoven. Dat maakt het weer draaglijker allemaal. Maar het blijft een dilemma. Ik ben blij dat je me er nog eens op gewezen hebt. Maar denk jij dat je verslaafd kunt raken als je gewoon één avond in de maand gaat genieten? Ik heb me trouwens altijd afgevraagd of jouw collega’s nou nooit hebben gedacht: “wat heeft die Fuller toch een kleine pupillen”.

Ik ben ook van plan het alleen te gaan ervaren, tenzij ik misschien een lotgenoot ontmoet. Het lijkt mij toch een behoorlijk op jezelf gerichte drug. Je wordt er nou niet megasociaal van, of zie ik dat verkeerd? Klein nadeeltje is wel dat ik nog nooit gechineesd heb, anders dan in een restaurantje :)

Ik ben de 40 alweer gepasseerd en ben blij dat ik mij tot dusverre in heb kunnen houden, want het intrigeert mij al zo lang. Zou ik nu eindelijk verstandig genoeg zijn?
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Verstandig gebruik = geen gebruik.... -_-
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#12
...Levend en in goede gezondheid!..
Klik om te vergroten...

De wondere wereld van het internet is zo levend en gezond als jij het schetst :wink:

Persoonlijk kon ik het snuiven van Hero tot de weekenden beperken. Toen de draak om de hoek kwam kijken, ging het allemaal vrij rap.
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#13
speeseend zei:

De wondere wereld van het internet is zo levend en gezond als jij het schetst :wink:
Klik om te vergroten...

Haha, ik had inderdaad mijn zonnige bril maar weer eens opgezet :grin:

In het tweede deel van je antwoord zeg je dat je het allemaal nog kon beperken 'totdat de draak om de hoek kwam kijken'.

Kun je mij uitleggen of er dan nog een weg terug is (als je er nu zelf op terugkijkt) of misschien beter: hoe kan ik voorkomen dat die draak zijn staart om mij heen slaat, terwijl ik toch incidenteel gebruik?

Ik weet uit alle postings hoe gevaarlijk deze drug is en wil dus voorkomen dat ik er afhankelijk van word.
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#14
Sarori zei:
speeseend zei:

De wondere wereld van het internet is zo levend en gezond als jij het schetst :wink:
Klik om te vergroten...

Haha, ik had inderdaad mijn zonnige bril maar weer eens opgezet :grin:

In het tweede deel van je antwoord zeg je dat je het allemaal nog kon beperken 'totdat de draak om de hoek kwam kijken'.

Kun je mij uitleggen of er dan nog een weg terug is (als je er nu zelf op terugkijkt) of misschien beter: hoe kan ik voorkomen dat die draak zijn staart om mij heen slaat, terwijl ik toch incidenteel gebruik?

Ik weet uit alle postings hoe gevaarlijk deze drug is en wil dus voorkomen dat ik er afhankelijk van word.
Klik om te vergroten...

Hij bedoelt chinezen, namelijk, de engelse term daarvoor is "Chasing the Dragon."
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#15
Angramar Temenos zei:
Hij bedoelt chinezen, namelijk, de engelse term daarvoor is "Chasing the Dragon."
Klik om te vergroten...

En ik maar denken dat Speeseend het overdrachtelijk bedoelde… :confused:

Wil je daarmee trouwens aangeven dat snuiven in jouw beleving minder riskant is dan chinezen, of is het meer een toevallige overgang geweest?
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik had hetzelfde als jij, ik wou het ook een keertje meemaken. Maar na het 1 keer gedaan te hebben denk ik dat het niks toevoegt. Omdat het zo'n ontspannen gevoel gaf zie ik nu op tegen alle dingen die ik moet doen. Ik wil geen verplichtingen enzo.
Het blijft best vaak in mijn hoofd spoken wat vervelend is.

Ik raad het je af. Mocht je het toch proberen; zorg echt dat je jezelf grenzen stelt en die absoluut niet overschrijdt. Een paar keer per jaar is goed streven als je je daar aan vast houdt.

En een lichamelijke afkick treedt niet meteen op. Het is niet eens extreem lekker zoals veel mensen denken, het valt eigenlijk reuze mee. Het lijkt onschuldig vergeleken met jouw meth-ervaring, maar trap daar absoluut niet in.

En schadelijk is heroine-gebruik zelf niet. Het heeft geen gevolgen voor je gezondheid mits je schone heroine hebt. De leefwijze die bij een verslaafde hoort etc. des te meer.
E
EchelonLid
01-01-2024, 00:00
#17
mooie thread

kudos :)
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#18
Roken zou ik achteraf gezien als een onnodig risico zien, om gevaarlijk van heel gevaarlijk te onderscheiden (levensgevaarlijk buiten beschouwing gelaten).

Dus Sarori, laat die draak in de pijp zitten. Dat is mijn advies.

Groet,

Eend
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#19
tomz0r zei:
Het blijft best vaak in mijn hoofd spoken wat vervelend is.
Klik om te vergroten...

Is het al lang geleden dat je een keer heroïne geprobeerd hebt? Dat lijkt mij wel nuttig om te weten in dit verband.

Kennelijk heeft die – in jouw ogen in ieder geval niet eens zo extreem lekkere - ervaring wel wat met je gedaan als je sindsdien meer moeite hebt met verplichtingen. Dat kan inderdaad behoorlijk lastig zijn. Maar misschien heb je door die ervaring ook wel een mooie/wijze levensles geleerd? Als je teveel verplichtingen hebt wordt je tenslotte ook maar geleefd. Daar heb ik al vanaf mijn geboorte moeite mee gehad en veel erger kan het niet worden.........hoop ik :P

Iedere drug brengt ervaringen en inzichten mee die je nuchter niet zo snel zal opdoen. Juist door de ontsnapping aan de werkelijkheid krijgt deze een ander gezicht. Dat kan verrijken, maar helaas ook verarmen (vernauwen) als je erdoor beheerst gaat worden.

tomz0r zei:
Het lijkt onschuldig vergeleken met jouw meth-ervaring, maar trap daar absoluut niet in.
Klik om te vergroten...

Het feit dat ik hier op dit forum zit met tal van vragen zegt denk ik al genoeg. Heroïne is een uiterst gevaarlijk goedje. Het draakje oogt lief en onschuldig en strooit je zand in de ogen en als je even niet oplet slaat het zijn giftige staart om je heen en ben je gevangen. Het kan, als je er niet goed mee uitkijkt, je hele leven op een negatieve manier op zijn kop zetten. Sommigen van jullie noemen dit “de hel”. Ik heb er zelf vrienden aan verloren en lang geleden al eens een nichtje, dus ik ken het van nabij…

Met goede kwaliteit en met een gezonde levensstijl kun je er wel 100 mee worden, heb ik al vaker gelezen. Maar hoe weet ik of de heroïne schoon is - dus van goede kwaliteit - als ik nog groen achter de oren ben?

En hoe vind ik een dealer die kwaliteit verkoopt en niet bijvoorbeeld zijn eigen overbodige pillen of andere rommel door mijn heroïne mengt? Adressen hoef ik niet (ook in strijd met de forumregels) maar ik hoor graag hoe ik een goede dealer herken. Dus waar moet ik op letten?.
P
PikachuLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik vermoed eigenlijk dat het vinden van een goede dealer gewoon geluk is. Koop gewoon van verschillende dealers wat in en laat het dan testen bij een testcentrum. Het poedertje wat het beste uit de test komt kan je dan gebruiken, de rest kan je eventueel aan verslaafden geven?

Lang zoeken is het antwoord denk ik...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."