Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsClean blijven!

Clean blijven!

180 antwoorden
20 weergaven
18-5-2026
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#1
speeseend zei:
En leer met de overgebleven onvoorziene situaties dealen.
Klik om te vergroten...

Zal dat maar niet letterlijk nemen, Duck! :wink:
(Was toch op een fiasco uitgedraaid. Als ik met een dealertje had afgesproken, was ik zo zenuwachtig dat ik 9 en de 10 keer mn bolletje van de zenuwen liet vallen en als ik politie zag wist ik zeker: Zij zien dat ik bruin aan het kopen ben! Ik word gepakt! Ik kom vast te zitten!
En als ik met een verslaafde was, was ik altijd bang om beroofd te worden, daarom ging ik nooit met ze om, ben echt een schijterd wat dat betreft, wat maar goed is ook, sommige angsten moet je niet willen overwinnen :wink: )

En om bij het topic te blijven: ik ben vandaag jarig (HIEP HIEP HOER@R@!) en ik heb vaak gehad dat ik op 31 december (afgelopen keer nog :flushed: ) of de dag vóór mijn verjaardag nog even "voor de állerlaatste keer" bruin ging halen (onder het motto van: "Want dan heb ik een mooie stopdatum; jaja... :rolleyes: ).
Dat ging bij mij echt een paar keer per jaar zo: oudjaarsnacht, dag vóór verjaardag, elke eerste van de maand, etc.

Maar nu dus niet, ik ben mijn nieuwe levensjaar ingegaan zonder die gebruikelijke onrust, fijn is dat.

Ja, nog steeds lyrisch over mijn eigen clean zijn, sorry boys, wordt vast beetje irri, maar dat weerhoudt mij lekker niet om het van de daken te blijven schreeuwen!
Wie weet hebben de afbouwers onder ons er wat aan (Yoro?) i.p.v. dat het irri is? :wink:

Hoihoi! :wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#2
Is voor mij zeer zeker alles behalve irri hoor rara!!!
Het laat me alleen maar zien hoe het kan zijn straks wanneer ik ook eindelijk zo ver ben.
And i like what I see :)

Owja, enne.....

:rockband: ER IS ER ÉÉN JARIG HOE-R@R@, HOE-R@R@,
DAT KUN JE WEL ZIEN DAT BEN JIJ!!! :rockband:

HIEPPERDEPIEP, HOE-R@R@ HIEPPERDEPIEP, HOE-R@R@ HIEPPERDEPIEP, HOE-R@R@

Zo, heb ik toch even virtueel voor je gezongen :grin:

Proficiat meid, dat er nog vele cleane en gelukkige jaren mogen volgen :)
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoi Sarori,

Dank je! Ik heb eens zitten snuffelen in jouw posts (zijn er érg veel) omdat ik nieuwsgierig ben naar wie jij bent.

Weet je wat; ik vraag gewoon en ik zie wel of en zo ja; in hoeverre jij antwoord kunt/wilt geven.

Komt 'ie:
- Ben jij ook verslaafd? Waaraan?
- Heb jij ook een gezin etc.?

Ik ben erg benieuwd omdat ik merk dat je je zinnen heel nauwgezet weergeeft, je verstand van zaken hebt (professioneel of door eigen ervaring) en heel betrokken bent bij iedereen. En dat maakt me juist nog nieuwsgieriger...

Ik hoor het wel (of niet :wink: ).

@ Yoro, thanxx voor die prachtige solo, zou Michael jaloers op kunnen zijn. Kan volgend jaar wel iets meer in de maat (draait allemaal om de juiste timing, jongen!) , maar verder prima gezongen, Yorrie-boy! :wink:

Groetjes, R@r@ (die nog van de laatste 26 minuten jarig-zijn gaat genieten) (By the way, ook jarig zijn voelt clean veel leuker).
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hoi R@R@,

Op de valreep lees ik nog dat je vandaag jarig bent. Ik zal je het liedje maar besparen, want ik ben vandaag niet zo goed bij stem. Maar toch Proficiat en ik wens je nog heel veel geluk, wijsheid en cleane jaren toe!! Pluk de dag en maak er wat van.

Dat telefoonnummer zou ik ook al lang weggegooid hebben. Geen zin in gezeik en gestress van lieden die het toch maar blijven proberen....
Maar als jij dat allemaal moeiteloos kunt weerstaan, wie ben ik dan...

Geniet nog even lekker van je verjaardag. Ik drink er eentje op!

:beer: :smoke: :wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Hoi Sarori,

Ik lees net over je HIV en ik denk dat het misschien daarom komt dat je je zo genuanceerd uitdrukt en zo betrokken bent, of was je dat altijd al?

Ik snap jouw reactie ook wel, jij wordt denk ik vaak met vooroordelen geconfronteerd, dus zal je daarom zelf genuanceerder zijn.

Ik ben van nature ook best genuanceerd, behalve over verslaafden (die echt in de scene zitten), maar dat zegt idd misschien nog wel meer over mij dan over hen.

Ik hoop dat je je, ondanks je ziekte, toch relatief goed voelt; als ik jouw posts zo lees zit dat geloof ik wel snor.

Groetjes, R@r@ :wave:
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#6
en als je weer eens een keer uitglijd is ook nog geen ramp als je maar niet blijf hangen en jezelf weer oppak.ik zie het zo:als ik het moeilijk heb ga ik geen eindeloze strijd met mezelf meer aan. zonde van mijn energie.ik neem wat ik denk nodig te hebben om door te kennen gaan.als ik pijn heb neem ik een pijnstiller etc.net als eten,als ik trek in iets heb neem ik dat.je leef maar 1x
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#7
Nou R@R@, daar komt ie:

Ik ben getrouwd geweest en heb twee puberende zonen. Bij de jongste gaat het allemaal smooth en die zit hier dan ook zo'n 3-4 avonden per week mijn pc in beslag te nemen :) Hij is net weg nu, nadat we nog even (illegaal) dwars door het bos over stoffige bospaden met de auto een soort wilde rallyrit hebben gereden.

De oudste kost zijn moeder en mij soms nogal wat hoofdbrekens. Hij is wel eens in aanraking geweest met de politie, blowend op school betrapt, spijbelde veel en meer van dat soort dingen. In de slechtste periode kon je geen land meer met hem bezeilen, want hij deed precies waar hij zelf zin in had en kwam ook alleen thuis (bij zijn moeder) als hij daar zin in had. Ik zag hem maar amper. Dat was vooral omdat hij wist dat ik aan hem kon zien als ie weer eens onder invloed verkeerde en aangezien dat op een gegeven moment vrijwel de gehele dag continu het geval was, mijdde hij mij als de pest. Dat deed zeer natuurlijk. Zijn moeder is wat naïever in die dingen, had het allemaal niet zo door en was dus ook veel makkelijker te manipuleren.

Ik heb het idee dat het ergste achter de rug is nu en dat hij tot inkeer aan het komen is. Dat is maar goed ook, want wij hebben ons vreselijke zorgen gemaakt dat hij misschien weleens aan de hardere drugs zou gaan. Zo zag ik een beetje wat voor soort vrienden hij had en dat stemde mij nou niet echt hoopvol. Het bijpasssende junkengedrag van stelen, liegen en bedriegen, had hij in ieder geval al behoorlijk goed ontwikkeld. De laatste weken zoekt hij gelukkig weer contact en dat doet mijn vaderhart goed.

Ik heb dus geen echt gezin meer, want ik woon momenteel alleen, maar wel op steenworp afstand van de kids, die samen met hun moeder en haar nieuwe man wonen. Ik heb er bewust voor gekozen dichtbij mijn kinderen te wonen, zeker in de moeilijke puberjaren. Dat werd mogelijk toen een latere relatie (met een man) op de klippen liep. Ieder nadeel heb zo zijn voordeel :)
Mijn twee boys hebben dus een heuse homovader. Gelukkig is dat geen probleem voor ze en ze weten haast ook niet beter omdat ik uit de kast kwam toen ze nog heel klein waren.

Ik ben verslaafd aan roken, maar dan heb je het wel gehad. Ik hou van een blowtje, maar heb dat nu alweer een paar maanden niet gedaan.Heb met van alles geëxperimenteerd in mijn leven, maar op de een of andere manier is het nooit verder gekomen dan wat recreatief gedoe. Misschien komt dat ook wel omdat ik de nadelige gevolgen zo van dichtbij heb meegemaakt. In een ander topic heb ik dacht ik al eens beschreven dat mijn jeugd behoorlijk is verzuurd door een aan alcohol verslaafde moeder en in weer een ander topic heb ik al eens geschreven dat ik een nichtje, die vroeger nog bij ons in huis had gewoond, aan de hero heb verloren. In mijn latere leven kom ik voortdurend weer in aanraking met mensen die op de een of andere manier niet met drugs kunnen omgaan. In de homoscene wordt behoorlijk veel gebruikt (ik vermoed weleens tegen de eenzaamheid en omdat het er in bepaalde kringen nou eenmaal bijhoort) en ook daar heb ik sommigen er volledig aan onderdoor zien gaan. Soms dusdanig dat ze er niet meer zijn. Triest. Wat ooit als een geintje begon...

Ik ben eigenlijk altijd al een mensen-mens geweest en betrokken bij de wereld om mij heen. Mijn homo-zijn (is toch een minderheidsgroep), mijn al jonge ervaringen met de duistere kanten van verslaving (zie ik toch altijd als een soort vlucht voor iets dat leven heet) en mijn latere hivuitslag hebben dat alleen nog maar versterkt.
Ik ben na mijn school rechten gaan studeren en werk sindsdien veel met mensen. Niet als hulpverlener, maar door mijn werk kom ik wel veel in aanraking met de duistere kanten van het bestaan: armoede, ellende, oneerlijkheid, lage emoties, de gevolgen van ontslag enz enz....ik sta er mee op en ik ga er mee naar bed (haast).

Ik vind het zelf soms wonderbaarlijk hoe ik bij dat alles toch zo positief kan blijven, maar ik ben geboren als ras-optimist en hoop dat ook nog even te kunnen blijven. Maar ook ik heb er soms zwaar de schurft in en ken wel degelijk sombere buien. Maar als het weer te heftig dreigt te worden is het net of een onzichtbare hand mij daar weer uit tilt en gaat mijn overlevingsinstinct en optimisme het weer winnen. Zo gaat dat tenminste nog steeds. Even afkloppen :)

Als kind was ik al eigenwijs (maak liever zelf dingen mee dan dat ik anderen geloof en stippel graag mijn eigen pad uit) en ben al door behoorlijk wat sloten gewandeld/gebaggerd. Maar iedere sloot heeft gelukkig ook altijd weer een kant waar je kunt opklimmen. En nog nadruipend van de blubber kan ik dan trots uitroepen: ze hebben wel gelijk gehad, maar nu weet ik het tenminste uit eigen ervaring :grin:

En daarom ben ik dus ook op dit forum gekomen. Nieuwsgierigheid is goed, maar soms kan het ook mijn valkuil zijn. Daarom liever goed beslagen ten ijs, dan glibberend ten onder. En als er iemand is die mij daarbij kan helpen, dan zijn jullie het wel! En ik mag wel zeggen dat jullie daar - ieder op zijn of haar eigen manier - heel erg goed in slagen.

Bedankt daarvoor!
:wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Hoi Sarori,

Thanx voor de openhartige en uitgebreide reactie; had ik dus toch gelijk :wink: : je bent zo genuanceerd van nature, maar ook door wat jij hebt meegemaakt.

Ik kan me erg kwaad maken om hoe veel mensen over homoseksualiteit denken; of nog erger: het zogenaamd accepteren, maar als het hun eigen kind is, kan het ineens niet!

Ik ben dus bi en ik heb mijn kinderen verteld dat mamma verliefd wordt op de persoon en dat het niet uitmaakt of het een man of een vrouw is. Mijn ervaring met kinderen is dat als je zelf écht erachter staat dat wat jij zegt voor jou ook waar is, dat het voor kinderen ook geen probleem en dus normaal is.

Wat fijn voor je dat je vlakbij je kinderen woont, dan kan je niet alleen biologisch, maar ook in de dagelijkse realiteit pappa zijn.

Sarori zei:
Ik vind het zelf soms wonderbaarlijk hoe ik bij dat alles toch zo positief kan blijven, maar ik ben geboren als ras-optimist en hoop dat ook nog even te kunnen blijven. Maar ook ik heb er soms zwaar de schurft in en ken wel degelijk sombere buien. Maar als het weer te heftig dreigt te worden is het net of een onzichtbare hand mij daar weer uit tilt en gaat mijn overlevingsinstinct en optimisme het weer winnen. Zo gaat dat tenminste nog steeds. Even afkloppen :)
Klik om te vergroten...

Zo is het voor mij ook!
Ik ben ook van nature erg positief, houd ook erg van goede humor, maar soms kunnen onrecht, eenzaamheid en kwetsende opmerkingen me echt pakken, heel ineens en onverwacht.

Ik heb altijd al het gevoel van een beschermengel (of entiteit, hoe je het noemen wilt) ervaren, maar sinds dit voorjaar voel ik hem (het is een man) bijna lijfelijk, wat sterker is geworden sinds 3 mei (volledig clean).
Het heeft zeker iets te maken met mijn besluit nooit meer opiaten te zullen gebruiken (nooit-meer-cocaïnebesluit was al jaren eerder genomen).

Ik had het vanavond weer. Ik voelde die onrust weer (een andere dealer belde me weer, ik weet niet hoe hij mijn nummer heeft gekregen, ik kende hem jaren geleden) en ik ging snel naar huis (hij belde tijdens boodschappen doen) en op de fiets voelde ik het ineens, iets van een warme hand/druk op mijn schouder.
Daar wil ik normaal nooit aangeraakt worden, maar nu was het ok.
En ik mompelde: "Hé, ben je er weer?"
Het was niet eng, maar fijn, een beetje alsof ik hem wel had verwacht ofzo.
En ik dacht: "Nee, ik laat me hierdoor niet uit het veld slaan, niet door 1 telefoontje, door niks. "
Ik voelde me erna zó, ja, hoe zal ik het zeggen, verlicht ofzo.

En toen werd ik weer heel blij, heb de hele avond op Youtube cabaret-sketches zitten kijken en gelachen tot ik écht zat te huilen van het lachen.

Ik doe het allemaal alleen, ik kan het ook alleen, maar deze beschermengel geeft mij letterlijk en figuurlijk schouderklopjes, die iedereen gewoon op z'n tijd nodig heeft.

En de rest van alle steun komt van mijn kinderen, mijn man, familie, vrienden én van jullie. Wat ben ik toch gezegend, ik hoef niet in een God te geloven die almachtig is, ik geloof dat het "goddelijke" in al haar/zijn vormen al in en om mij heen zit.

Slaap lekker allemaal!

R@r@ :wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Sarori zei:
Dat telefoonnummer zou ik ook al lang weggegooid hebben. Geen zin in gezeik en gestress van lieden die het toch maar blijven proberen....
Maar als jij dat allemaal moeiteloos kunt weerstaan, wie ben ik dan...
Klik om te vergroten...

Het heeft niet echt zin want ik ken de 2 nummers uit m'n hoofd. Ik ben in het dagelijks leven erg vergeetachtig (ben bijv. vaak sleutels kwijt, doe boodschappen en vergeet juist dat ene te kopen waarvoor ik erheen ging etc.), maar met (telefoon)nummers en data en ingwikkelde woorden heb ik een erg goed geheugen.
Als ik het één keer hoor, blijft het als een soort ritme in mijn hoofd.

Die ene dealer (zie eerdere post) heeft in een paar jaar tijd nog nooit zijn nummer veranderd, ik was er dus altijd aan gewend dat de keuze om niet te gaan gebruiken in mij moest zitten, onafhankelijk van of hij mij wel/niet belde.

Maar dat geeft niet.
Zoals ik al schreef: mijn grootste bescherming is dat ik nooit meer ga gebruiken en mocht er écht iets erg gebeuren, waardoor ik mijn keuze om niet te gebruiken vergeet of wil vergeten, dan weet ik zeker dat die hand op mijn schouder mij weer doet herinneren waarom ik ook al weer die keuze had gemaakt...

Truste! :wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Sarori, elke keer als ik jouw opbeurende posts lees, voelt ik zoveel hoop en kracht opkomen; een heerlijk gevoel...

Nee, ik ben niet cynisch, ik meen het.

Dankjewel!

Kus,
R@ :wink:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Endorfinen

Ik heb vanmiddag voor het eerst weer trek gehad.

Ik was aan het hardlopen met een vriendin (heb de laatste 14 jaar niet meer gesport!).
Aan het einde was ik écht hélemaal gaar!
Ik rook nog sigaretten en heb longemfyseem, dus dan snap je wel dat ik erg moe was :wink:

En ineens uit het niets zag ik in gedachten een mooi stukje folie met bruin erop voor mijn ogen dansen.
En het deed ook echt iets van verlangen in me opborrelen.

Ik dacht eerst: "WTF is dit nou?" en dwong mezelf om rustig te blijven.

Toen ik thuis was, heb ik gelijk een paar glazen water gedronken en het trok langzaam (na ong. 20 minuten) weg.

Maar nu snap ik wat er gebeurde op dat moment: door dat hardlopen komen natuurlijk endorfinen vrij en dat is een beetje hetzelfde als opiaten. Ik heb het nog even nagezocht op internet en het klopt.

Volgende keer hoef ik dus niet zo te schrikken; het is een natuurlijke reactie.

Mijn geest blijft sterk, maar mijn lichaam moet daar nog op anticiperen :wink:

Wikipedia:
Endorfines werken in de eerste plaats pijnonderdrukkend, maar zorgen ook voor een gevoel van geluk of euforie, zoals de 'runners high' bij duursporters.
De roesachtige toestand die kan ontstaan na een fysieke inspanning wordt gedeeltelijk veroorzaakt door het vrijkomen van endorfine.
Opium en heroïne werken op dezelfde receptoren in als endorfine.
De smaakervaring bij suikers, vetten, chilipepers[1] en ook chocolade produceert endorfine in het lichaam.
Ook werkt deze verslavende stof zeer actief bij automutilatie (zelfverminking).
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dat moet idd even schrikken geweest zijn.
Dat visuele beeld van het folietje met die bruine druppel ken ik maar al te goed!
Je ziet het jezelf al oproken, en die herinnering van dat gevoel...

Ook ik heb er last van hoor, alleen altijd maar heel kort, gelukkig.
Die gedachte die in je opkomt kun je niet stoppen, dat gebeurd.
wat je daarna doet heb je echter wel in de hand.
Je kunt jezelf helemaal lekker en gek maken met als onvermijdelijk resultaat dat je terugvalt.
Of je zet dat heerlijke gevoel nog eens kritisch tegenover de nadelen.
Dan komt er bij mij al heel snel een gevoel van afkeer.
Ik kan die gedachten dan ook best vlug van me afzetten, en dan ook weer vlug vergeten.
Gewoon weer over tot de orde van de dag zeg maar.

Wat je zegt over de endorfine klopt volgens mij ook wel hoor Ra.
Zeker wanneer je al een hele tijd niet gesport hebt, en dus ook die stoot met endorfine niet gevoeld hebt. Dan kan je lichaam daar vervelende signalen van doorsturen naar je hersenpan. Herinneringen die gepaard gingen met die stoffen in je lijf.
Gelukkig weet je nu dat dit simpelweg een reactie is van je lijf, en kun je daar rekening mee houden wanneer je een volgende keer gaat hardlopen.

Zie het dus niet als iets al te ernstig Ra.
Het was maar een gedachtekronkel met aanwijsbare oorzaak waar je uiteindelijk toch weer goed mee om bent gegaan. :)

trusten meid. :wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#13
labradoor zei:
je leef maar 1x
Klik om te vergroten...

Daarom vind ik het zo belangrijk om juist NIET terug te vallen!
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#14
goede instelling.
nu ook volhouden.
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#15
ik snap labradoors redenering wel, klinkt zelfs erg herkenbaar van vóór ik ging stoppen.
je leeft maar 1x was voor mij ''eén van de smoesjes om door te blijven gaan.
Nu ben ik daar toch anders over gaan denken.
Zoals Ra zegt, juist omdat je maar 1x leeft willen we er alles aan doen om clean te worden/blijven.
Dan maar een eindeloze strijd (ook al wordt dat een heel stuk minder wanneer je jezelf echt overtuigd heb dat je het zelf niet meer wilt).
Daar tegenover staan ook weer een heleboel positieve dingen.

Voor een ieder een afweging die deze voor zichzelf moet maken.
Als labradoor met deze instelling zorgeloos en gelukkiger door het leven kan, mooi toch!
Dat is alleen niet voor iedereen weggelegd.
Ieder mens is anders, dus zo ook de instelling hoe we in het leven staan.
goed of slecht is niet aan de orde.
Enkel dat wat jou gelukkiger maakt en een beter gevoel geeft.

Gr, Yoro
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hou je sterk ra, dat meen ik!! Ik heb me best laten aangrijpen door je verhalen, en ik vind dat je een van de weinigen bent die echt een rotsvaste wil hebben om echt te stoppen. Daarmee bedoel ik niet alleen lichamelijk afkicken, maar ook echt geestelijk loslaten!
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Angramar Temenos zei:
Hou je sterk ra, dat meen ik!! Ik heb me best laten aangrijpen door je verhalen, en ik vind dat je een van de weinigen bent die echt een rotsvaste wil hebben om echt te stoppen. Daarmee bedoel ik niet alleen lichamelijk afkicken, maar ook echt geestelijk loslaten!
Klik om te vergroten...

Dank je! :wink:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Heeft iemand van jullie nog wat van Speeseend en ArieKanArie gehoord? :wave:
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#19
r@r@77 zei:
Heeft iemand van jullie nog wat van Speeseend en ArieKanArie gehoord? :wave:
Klik om te vergroten...
Jij vraagt het, ik dacht het...
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#20
Moet ik het met de Eend eens zijn Rara,
Verander op zijn minst van telefoonnummer.
Zodat jij in ieder geval niet gebeld kunt worden!!
Dat lijkt me een stuk gemakkelijker.
Als je niet gebeld word, hoef je ook geen nee te zeggen.

Ik heb ook een ander nummer genomen, en alle nummers van dealers er uit geflikkert.
Dat maakt de drempel al een heel stuk hoger om bij een dipje terug te vallen hoor!
Natuurlijk, als je écht wilt dan vind je alsnog wel weer een contact om te scoren.
Daar zijn we met zijn allen erg creatief en volhoudend in als het daar om gaat.
Maar het wordt je dan wel een stuk moeilijker gemaakt.
En tegen de tijd dat je dan eindelijk pas kunt scoren heb je toch meer tijd gehad om je nog te bedenken...
Baat het niet dan schaad het niet toch!

Grtz Yorrie ( :grin: )

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...10
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."