Yoro zei:
Wederom geeft rara goede raad
![:)]()
Arts zei namelijk precies hetzelfde.
Dat is dan 45,- euro alsjeblieft
Mooi dat je het advies hebt opgevolgd en mooi dat je van de Tem ook weer af wilt. Ik weet nog dat mijn 0,6 mg. me zó goed beviel dat ik meerdere keren d8: "Wtf, wat maakt zó'n lage dosis nou eigenlijk verschil? Waarom al die moeite doen?" (Maar dat d8 ik natuurlijk toen ik helemaal op nul stond en strontziek was
![:wink:]()
).
Dus: spaar deze week je krachten, rust goed uit en maak je, net als een beer vlak voor winterslaap, klaar voor de finale. Want het wordt nog echt zwaar.
Sowieso omdat je straks helemaal op nul staat (vergelijk: 4 maanden geleden op 125 mg. Meet!), maar ook omdat de trek/onrust weer terug kan komen door gebrek aan Temgesic.
Ik wil je niet ontmoedigen hoor, het gaat gewoon lukken met jou, maar blijf reëel; het is gewoon nogal wat wat jouw lichaam heeft gepresteerd de laatste maanden en een (pschychische en/of lichamelijke) klap aan het eind lijkt mij helemaal niet zo vreemd.
Heb je ook een soort van noodnummer van die arts voor als je volgende week bijv. ineens Oxazepam extra nodig hebt?
Je kan wel merken dat wij allebei vakantie hebben nu, zo vaak als de laatste dagen heb ik nog nooit gepost!
Enne: je kan ook nog naar mijn posts van rond 3 mei kijken, dan herken je misschien veel? Dan voel je je als het ware niet de enige afkicker (en weet je dat dat je het veel rustiger aanpakt dan ik destijds
![:wink:]()
)
Hoi!
Tot slot nog een kopie van wat Fnea heeft gepost over Bupe (hele tijd geleden) en wat ik in november 2008 heb gekopieerd:
DIT HEB IK OP DEZE SITE GEVONDEN, SUC6!!!
Over Buprenorfine
door Fnea
Hoe buprenorfine werkt in het brein
Buprenorfine is een partiële agonist op de µ-opiaatreceptoren. Buprenorfine bindt zich aan deze receptoren, maar activeert ze maar heel licht. Door het binden aan de receptoren verdwijnt trek in opiaten als sneeuw voor de zon, maar omdat de µ-receptor maar licht gestimuleerd wordt, krijg je slechts een nauwelijks voelbaar dopey-gevoel.
De κ-opiaatreceptoren worden met rust gelaten, en in hogere doseringen zelfs geantagoneert. Deze receptoren zorgen, bij activering door bv. een agonist zoals methadon, naast een deel van de analgesie (pijnstilling) voor de bijwerkingen sedatie (sloomheid, slaperigheid) en verkleining van de pupillen. Deze receptoren worden dus niet geactiveerd c.q. geblokkeerd – bij behandeling met buprenorfine zal je dus geen last hebben van sedatie en verkleinde pupillen.
De µ-receptoren, die dus licht geactiveerd worden door buprenorfine, zorgen ook voor een deel van de analgesie, maar ook voor euforie en ademhalingsdepressie. Tevens is het de µ-receptor die fysieke afhankelijkheid bij gebruik van morfinomimetica veroorzaakt – wegens de geringe stimulering van deze receptor is dit bij buprenorfine een veel minder groot probleem dan bij bijvoorbeeld heroïne of methadon.
Nog een belangrijke eigenschap van buprenorfine, die je kan zien als voordeel of juist als een nadeel, is dat het zéér sterk bindt aan de µ-receptoren – sterker dan morfine, methadon en zelfs heroïne. Als je heroïne zou gebruiken tijdens een behandeling met buprenorfine, heeft het geen effect. Morfine (en waarschijnlijk ook heroïne) heeft voor alle vier de bekende types opiaatreceptoren affiniteit – het zal dus ook aan de σ-receptor binden, terwijl het binden aan de µ-receptor niet lukt, en er zullen dan waarschijnlijk enkel bijwerkingen optreden, kenmerkend voor de σ-receptor: dysforie en hallucinaties.
Buprenorfine heeft nog een eigenschap die altijd mooi meegenomen is: een antidepressief effect. Dit is erg interessant, omdat het op een volledig andere manier werkt dan alle antidepressiva die tot nu toe op de markt zijn! Buprenorfine is namelijk ook een (partiële?) agonist op de orphan opioid receptor (ORL 1). Op
http://en.wikipedia.org/wiki/Nociceptin kun je meer over deze, en de andere opiaatreceptoren lezen.
Buprenorfine wordt op verschillende manieren gemetaboliseerd (afgebroken), maar de belangrijkste metaboliet – norbuprenorfine – wordt gevormd door afbraak via CYP3A4. Norbuprenorfine heeft een werking die lijkt op die van buprenorfine, maar of dit klinisch relevant is, is niet bekend.
Wat je kunt verwachten van buprenorfine
* Je hebt geen of sterk verminderde last van craving (zucht, trek) naar heroïne.
* Je wordt niet suf, zoals bij methadon.
* Je voelt je niet super-euforisch, wat bij methadon het geval kan zijn.
* Je voelt je gewoon normaal: niet als verslaafde, maar ook niet als ex-verslaafde.
* Mogelijk heb je baat bij het bewezen antidepressieve effect van buprenorfine.
* Mogelijk heb je ook baat bij het anxiolytische effect van buprenorfine.
* Veel mensen geven aan dat buprenorfine, in tegenstelling tot het versuffende methadon, zelfs een mild stimulerende werking heeft.
* Als je opiaatagonisten zoals heroïne gebruikt tijdens behandeling met buprenorfine, merk je ofwel niks ofwel alleen de bijwerkingen.
* Veel mensen die met een behandeling met buprenorfine voor opiaatverslaving zijn begonnen, geven aan dat ze veel helderder kunnen denken dan toen ze volledige agonisten zoals heroïne of methadon gebruikten.
* Je kunt je eindelijk weer richten op je studie of werk, op sociaal gebeuren, op leuke dingen (en ervan genieten), op je hele leven eigenlijk, omdat je niet suf bent van de methadon (of heroïne), en je vrijwel geen last hebt van craving door de buprenorfine. Je kan echt weer LEVEN!