Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsvan het begin, tot het stoppen...

van het begin, tot het stoppen...

525 antwoorden
61 weergaven
18-5-2026
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#1
Soms zit het mee, soms zit het tegen Yoro. Dat is op jou nu wel van toepassing.
Gelukkig ben je er zonder kleerscheuren vanaf gekomen en is je auto goed verzekerd. Wel balen natuurlijk, maar het is niet anders. Een auto is gelukkig maar blik en vervangbaar.

Tof dat je toch nog een (rustige) vakantie hebt kunnen regelen in Zuid-Frankrijk. Dat heb je dadelijk dubbel en dwars verdiend.
Als ik jou was zou ik mij wel nog even achter de oren krabben over die week bij je oma met al die spanningen. Kun je je bezoekje aan je oma niet combineren met je vakantie in Zuid-Frankrijk? Is iedereen weer weg en heb jij tenminste je rust, zonder familieleden die elkaar de tent uitvechten. Daar wordt niemand vrolijk van en daar is ook niemand mee gebaat.

Vandaag je laatste meet-dag. Een hele prestatie, want je meet-schema is nu helemal groen. Gefeliciteerd dat je het al zover hebt kunnen brengen!! En nu op naar de laatste loodjes met bupe. Laat je niet van de wijs brengen door al het gelazer om je heen en blijf je focussen op dat waarin je de laatste tijd zo goed bent geweest: volhouden en dóórgaan met een ijzersterke motivatie.

Heel veel succes!
:wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#2
Sarori zei:
En nu op naar de laatste loodjes met bupe. Laat je niet van de wijs brengen door al het gelazer om je heen en blijf je focussen op dat waarin je de laatste tijd zo goed bent geweest: volhouden en dóórgaan met een ijzersterke motivatie.

Heel veel succes!
:wave:
Klik om te vergroten...

Thx Sarori, dat is precies wat ik ga doen.
Alles en iedereen aan de kant.
De komende weken kan er maar één ding met stip bovenaan de prioriteitenlijst staan.
En dat is natuurlijk zorgen dat ik clean raak, hoe dan ook.
Ik probeer dan ook alles van me af te laten glijden wat daarin een belemmering kan zijn.
Op dit moment focus ik me dan ook alleen daar nog maar op.
Al het andere is bijzaak. verjaardagen, vakanties, familieperikelen, allemaal onbelangrijk nu.
Voor het eerst in héle lange tijd stel ik mezelf voorop nu.
Ik zal toch wel ziek worden dus is dat het ideale excuus om onder al dat andere nu uit te komen.
Ziek is ziek, dat kan ieder mens begrijpen.
Of dat nu afkickziek is of een flinke griep, als je ziek bent vervalt al het andere.
Als ik me dus niet bekwaam voel, of merk dat het gewoon beter is van niet:
Dan ga ik simpelweg niet naar de verjaardagen, en niet die week naar frankrijk.

Pas wanneer ik mezelf weer op orde heb kan ik pas aan andere dingen/mensen denken.
Zo'n koprol in de auto heeft me daarin alleen maar versterkt.
Wat als ik minder mazzel had gehad... in het ziekenhuis, of zelfs naar het hiernamaals...
Dan had het leven voor anderen ook gewoon doorgegaan zonder mij.
Voor hetzelfde geld had ik dan ook niet naar de verjaardagen gekunnen, of op familiebezoek naar Frankrijk. Dat is nu dus allemaal helder alleen maar bijzaak.

Er is nu maar één ding belangrijk: ikzelf.
De rest komt allemaal later wel.

Ik ben er helemaal klaar voor hoor.
Vanavond om 23 uur mijn aller aller aller-laatste pilletje methadon...
Daar heb ik 4 en een halve maand op moeten wachten, maar nu is het eindelijk zover!
Morgenochtend 11 uur de temgesic-kuur ophalen en door naar de laatste ronde!!
9 dagen verder EINDELIJK totally clean :)

Ter voorbereiding heb ik al een berg met series en films klaarliggen zodat ik me niet hoef te vervelen. Laptop binnen handbereik om hier lekker mijn gal te spuwen... bring it on!!!

p.s. nog ff for the record hieronder een update van m'n schema.
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Hé lieve Yoro!

Ik kijk even rechtsonder op m'n scherm... nog 4 uur en 25 minuten en dan (tatatatataaaaa...)

LAATSTE MEET ever! :rock: :rockband: :rockband: :rockband:

Ik kan er niks aan doen, maar ik leef erg met je mee, WOW, wat een prestatie. Zoals de Eend al zei: "De lange adem!"

Het zal komende week waarschijnlijk relatief meevallen allemaal, de onrust zal ook minder worden door de Bupe. Pas als je op nul zit, moet je weer even alle zeilen bijzetten, maar ook dát gaat je lukken!

Tip: de komende week kan je elke keer vlak na innemen van de Bupe wellicht al gaan nadenken over jouw nazorg. Is DF afdoende of wil je misschien één op één gesprekken? Kan je misschien met de arts bespreken? Want als je eenmaal op nul staat, heb je al je energie nodig voor het afkicken (zeker in combinatie met het werken, wat ook gewoon doorgaat, toch?).

En nog een tip: als het na nul niet gaat op je werk, meld je dan ziek.
Zoals ik al zei: ziek zijn is niet hetzelfde als geen verantwoordelijkheid willen dragen, zeker in dit geval niet! Plus: je kan het je veroorloven, omdat je zo'n goeie beoordeling hebt gehad!

Plus: je moet voorkomen dat je zóveel van jezelf vergt, dat je denkt: "Nu heb ik wel weer een beloning verdiend" (drinken leidde tot coke etc.).

Neem jezelf alsjeblieft in acht, je hoeft niemand iets te bewijzen, enkel maar trouw aan jouw doelen blijven: clean worden én clean blijven.

Maak er een mooie verwenperiode voor jezelf van; met films, goede muziek, misschien elke keer na Bupe even bij je zus en neefje langsgaan om weer een energiekick te krijgen? Nou ja, je weet zelf wel heel goed wat voor jou werkt.

Ik hoop dat ik niet te betuttelend over kom, is goed bedoeld hoor!

Dikke zoen,
R@ :wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#4
r@r@77 zei:
Ik hoop dat ik niet te betuttelend over kom, is goed bedoeld hoor!

Dikke zoen,
R@ :wave:
Klik om te vergroten...

Alles behalve dat hoor Ra. Niets dan de beste bedoelingen en goede tips!
wordt juist zeer gewaardeerd :)


Betreft de nazorg, ik den nog steeds dat één op één gesprekken geen overbodige luxe zouden zijn en me best op weg zou kunnen helpen om clean te blijven.
Dat ga ik dan ook morgen met m'n arts bespreken.
Uiteraard heb ik altijd nog het DF wat me de afgelopen maanden al zóveel heeft geholpen!

Ook je tip om niet teveel hooi op mijn vork te nemen, neem ik van harte.
Het gevaarlijke gevolg van het "belonen" van al dat harde werken in de vorm van drank en daarop volgend drugs is een valkuil die ik ten alle tijden moet zien te voorkomen.
I'll keep it in mind :wink:

Ook de tips om eens op het helderst moment van de dag (na inname bupe dus) gauw even langs familie te gaan, even naar mijn neefje en nichtjes vind ik een goed idee.
Had ik nog niet over nagedacht maar dat zou voor mij idd een energieboost geven.

En na de nul ben ik idd nog steeds niet direct helemaal fit.
Daar kan ik zeker in de eerste weken nog het meeste last van hebben.
Mocht het dan nodig zijn kan ik me idd ziek melden.
Wanneer ik weer begin zit ik de eerste 2 weken toch nog in de bouwvak.Dan is het in verhouding heel erg rustig en kan het dus ook niet veel kwaad om me ziek te melden.

Ik weet nu dat er maar één ding het allerbelangrijkst is, en dat alles en iedereen er op de lange termijn profijt van heeft als het me lukt. zowel thuis als op het werk.
Alles zal nu dus moeten wijken om mijn doel te behalen: clean worden én blijven!

Stap voor stap: eerst over een kleine 4 uurtjes mijn laatste meet slikken, dat is voor mij al een hele grote overwinning. Na zo'n 5 jaar dagelijks die zooi te slikken, vanaf morgen dus:
NIET meer!!! :rockband:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Zo, die laatste Symoron heb je achter je kiezen, gefeliciteerd! :rock:

Wat moet jij je nu ontzettend blij voelen, zeg! Ik wens je een héle fijne en opgeluchte nachtrust toe!

Nog een dikke zoen van mij, vanwege deze mijlpaal. Op naar de volgende over 9 dagen!

Hoi! :wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#6
Thx Ra :)

Daar ging tie dan, klokslag 23:00 uur de allerlaatste symoron-methadon tablet van 5 mg:



Hap, slik, weg!

Zoals je zegt, op naar het laatste temgesic-buprenorfine tablet van 0.2mg!
Over 9 dagen gaat het dan echt gebeuren, dan mag ik me clean noemen :)

:rockband: :rockband: :rockband:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Als ik foto's had gemaakt van elke keer dat ik voor de áller-echt-állerlaatste keer gebruikte, zou die post meer Gieg bevatten dan welke pc dan ook zou aankunnen :grin:

Maar goeie actie, ik wou dat ik het had gedaan op die allerlaatste dag, maar eerlijk gezegd had ik op dat moment nog niet genoeg vertrouwen in mezelf dat het ook echt de allerlaatste keer was.

Over 9 dagen dan ook jouw échte allerlaatste foto van de állerlaatste opiaatinname, ok?

Truste! :wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#8
Als ik een foto moest maken van de allerlaatste keer dat ik heroine zou gebruiken, zou die evens aardig wat gigabytes, zo niet terrabytes in beslag nemen :grin:

Nu dat het me toch zo'n vier en halve maand gelukt is,
(da's het langst ooit, naast hooguit een paar dagen van mijn vorig record)
heb ik genoeg vertouwen om het met een foto vast te leggen.

Ik ga nu ook mijn oogjes dichtknijpen.

Slaap lekker!
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#9
Poehee, wat een ziek dagje vandaag zeg.
Voorproefje cold turkey!

Na gisterenavond 23 uur mijn laatste pilletje meet in te nemen heb ik vandaag de hele dag niets op. Om 11 uur had ik afspraak bij de arts, laat ie me daar toch gvd schrikken die eikel.
Zegt ie: we hebben een probleempje, je temgesictabletten zijn niet binnen!
Gelukkig zouden ze later die dag alsnog binnen moeten komen.'
Nieuwe afspraak gemaakt dus om 16u30.
Ik wéér daar naar toe, en gelukkig waren ze nét binnen.
Ik heb nu voor 1 dag meegekregen, en het receptje voor de oxazepam heb ik ook opgehaald.

De eerste 2 tabletten temgesic van 0.2mg heb ik net om 18 uur onder de tong gelegd.
Hopen maar dat ik me beter ga voelen, en niet nóg slechter.
Zou volgens de arts mee moeten vallen, ff afwachten maar.
Voor nu lijkt het te verbeteren...

Vandaag was het echt een drama, vanaf het moment dat ik om 7 uur wakker werd, tot zojuist aan één stuk ziek, superonrustig, en dat gevoel van tegen de muur omhoog willen lopen.
rillingen, en héél veel gapen en geeuwen. klam van het zweet, you name it.

Ik ben na de afspraak van 11 uur een hele tijd door het bos gaan lopen om toch dat onrustige eruit te krijgen.
Stilzitten was gewoon ff onmogelijk.
Al die tijd in mijn eentje door het bos gelopen, wat foto's gemaakt van de natuur,



proberen op te warmen in de zonnestralen, alles om maar die tijd vol te maken tot aan die tweede afspraak om half 5. Gvd wat kan de tijd dan langzaam voorbij kruipen.
Die paar uur leken voor het gevoel wel een paar dagen.
Maar goed, eindelijk mijn dosis temgesic opgehaald.
Vanavond rond 23 uur de volgende inname.
Dan morgen opnieuw een afspraak met de arts, om 15.00 uur.
Ging niet helemaal vlekkeloos, maar het begin is gemaakt. :)

En ik moet zeggen, nog wel even onder voorbehoud want de dag is nog niet om, maar het lijkt er op dat de overstap op bupe best redelijk gaat.
Nu een uurtje verder na het slikken is een deel van de onrust weg, veel minder klam, geen gegaap en gegeeuw en de rillingen zijn ook haast weg.
so far so good :)
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Hé Yoro,

Mooi! het begin is gemaakt! Wat apart trouwens dat jij niet 24 uur hoefde te w8en na de laatste Meet; ik tel er bij jou 24-5= 19?

Je moet hem idd onder de tong laten smelten en na 30- 60 minuten voel je dat ze gaan werken.

Als je eenmaal écht op nul zit, zal je merken dat je dag 1-3 helemaal clean nog niet zo heel erg ziek bent, maar na 3-5 dagen na laatste Tem begint het hoogtepunt (of eigenlijk dieptepunt).

Althans, zoals ik (en anderen van wie ik het heb gezien op de Detox) het heb beleefd; kan bij jou uiteraard anders zijn.

Heb je met jouw arts nog gesproken over evt. nazorg in de vorm van gesprekken?

Groetjes, R@ (en veel slaap toegewenst!) :wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#11
1 uurtje geleden weer 2 tabletjes bupe onder de tong gelegd.
Als afsluiting van vandaag nog eens de update, nog 8 dagen te gaan :)



Omdat ik op zo'n lage dosis methadon stond, én omdat ik het ambulant doe hoeft er niet 24 uur tussen. Uiteraard is het hoe langer er tussen hoe beter, maar daarbij vergroot je de kans op terugval tijdens die zieke periode. Ze zijn nogal preventief en érg voorzichtig hiermee.
Blijkbaar ben ik één van de weinigen die het hier in de regio ambulant mag proberen.
Ook heb ik vorige week een UC moeten doen.
Daarin hebben ze natuurlijk geen enkel spoortje heroine aangetroffen :)
Wel werd ik er op gewezen dat ze sporen van cocaine hadden gevonden, tja...
Dat had ik gelukkig ook al eerlijk verteld op de methadonpost.
Was ook geen probleem, maar er werd toch nog even op gehamerd dat het gebruik van cocaine een flinke risicoverhoger is tot terugval naar heroine.

Verder bevalt de bupe me tot nu toe prima.
Zeker na zo'n cold turkey begin van de dag is het een hele verademing om me weer een stuk beter te voelen! Zoals ik me nu voel is niet slechter dan de afgelopen weken op methadon.
Met enige voorzichtigheid durf ik zelfs te zeggen, nog beter.

Daarom denk ik ook dat je gelijk hebt Ra.
De grootste klap moet waarschijlijk nog komen wanneer ik eenmaal een paar dagen op nul sta.
Maar dat zijn zorgen voor morgen, eerst maar eens zorgen dat ik op nul kom te staan!
De oxazepam die ik vanavond mag nemen sla ik vanavond over.
Ik probeer het gewoon zonder. Op die manier houd ik ook wat over wanneer straks die klap komt. Dan zal ik die oxazepam waarschijnlijk harder nodig hebben.
Ook heb ik 6 extra tabletjes van 10mg overgenomen van een ander, kun je maar achter de hand hebben toch!

Ik ben trouwens helemaal vegeten te vertellen wat er nog gebeurd is bij het eerste bezoek van 11 uur vanmorgen aan de arts! Ik moest daar een kwartier wachten in de wachtkamer, en wie komt daar binnen: een oud medegebruiker waar ik vorig jaar vaker mee gehaald en gerookt heb.
Hij vroeg aan me: hoe is het? ik zeg: goed bezig. Hij zzegt ben je clean? ik zeg: zo goed als!
Zegt hij: ikke niet hoor en ik ga het niet proberen ook!
Hij jat van dag tot dag zijn dagelijkse dosis bruin bij elkaar, en doet dat zo al jaren.
Nog geen halve minuut later: Ey, kun je met mij naar Rotterdam rijden om te halen?
Ik zeg letterlijk: Nee man gek!
Zegt hij O ja, jij bent gestopt hé.
Weer 30 seconde later zegt hij: Sow ik heb nu in Rotterdam een goed adresje man, 20 euro voor een hele gram bruin, en is echt supergoeie. Echt zonde man, hier betaal ik er 40 euro voor en is tie maar half zo goed...
Ik zeg lachend terug: Je moet er wat voor over hebben jongen!
Toen begon hij zenuwachtig op en neer te lopen en liep naar buiten.

Zo, alweer een close encounter weerstaan :)
Nog steeds zonder te blikken of blozen heb ik nee kunnen zeggen.
Zelfs toen ik al goed ziek was, en dat was ik om 11 uur!
Allright!! :rock:

Betreft het één op één gesprek: ik ben er over begonnen tegen mijn arts.
Hij gaf zelf al toe daar de ballen verstand van te hebben.
Ik kon dit beter met de vrouw van de methadonverstrekking verder bespreken.
Is voor mij prima hoor, ik ken ze al 5 jaar en kan het goed met haar vinden.
Morgen zou zij er ook zijn, dus morgen meer info hierover.

nog ff for the record: ik heb met mijn arts in mijn dossier gekeken vandaag, en mijn intakegesprek erbij gezocht. 4 November zou het precies 5 jaar geleden zijn dat ik met methadon ben begonnen.
Na bijna 5 jaar ben ik daar nu eindelijk helemaal mee gestopt!! feels good!

8 dagen te gaan, en ik mag me helemaal clean noemen :)
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik ben pas na 4 uur vanacht in slaap gevallen dit omdat ik eerst nog op jacht moest naar m´n plaagmug. nadat ik deze na 2 uur lang zoeken en opwachten geëlectrocuteerd heb :grin:
Ben ik gaan slapen. Ik moet zeggen: wat een opluchting!
Goed geslapen, en zeker zo belangrijk: goed wakker geworden!
Omdat ik pas zo laat in slaap ben gevallen had ik m'n wekker maar gezet om toch om 7 uur volgens schema m'n dosis bupe in te nemen.
Waar ik normaal ziek wakker werd, nu haast niet!!
Het ging zo goed dat ik de bupe niet eens heb ingenomen en terug ben gaan slapen.
Om half 10 werd ik uit mezelf wakker, nog steeds zónder dat klote zieke gevoel wat ik met methadon al 5 jaar had! ik ben echt overrompeld.
om half 10 toch alsnog de eerste dosis bupe ingenomen.
Volgens schema had ik om 13 uur de volgende dosis moeten hebben.
Die neem ik nu maar een uur later, ik voel me nog steeds best goed.
Enige symptoom die ik tot nu toe vandaag ervaren heb is de onrust in mijn benen.
Verders geen gapen/geeuwen, geen rillingen, geen warm-koud.
Ik zal dit ook tegen de arts vertellen straks om 15 uur, kijken wat hij zegt.
Misschien kan de dosis wat omlaag, om zo de afbouw makkelijker te maken??
Ik heb geen idee of dat zo werkt, maar klinkt mij logisch in de oren.
Of misschien is dit enkel de eerste reactie en krijg ik het morgen pas moeilijk ofzo?
Uiteraard zorg ik dus wel dat ik ze gewoon meekrijg om ze achter de hand te hebben.

Ik ga zo m'n 2e dosis van vandaag innemen en dan om 15 uur naar de arts.

Word vervolgd :)
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Hé Yoro,

Fijn dat je zo goed geslapen hebt!

Ik zou me echter gewoon aan het schema houden (is moeilijk, dat begrijp ik, nu je je zoveel beter voelt dan met de Meet).

Als je nl. in één keer met Tem stopt, komt de echte "klap" (minder groot dan na Meet) pas na 3-5 dagen (zie: dossier Bupe op internet!).

Ik had al wel eens geschreven dat ik stopte met de Bupe en na 1,5 dag d8: "Krijg nou wat! Ik ben niet meer ziek!"
Maar na zo'n 72 uur, 3 dagen dus, werd ik alsnog ziek. Ik heb toen het hele internet overhoop gehaald om hier antwoorden op te vinden en stuitte toen dus op dat dossier, waar het letterlijk staat.

Je bent nu al zó lang met zoveel geduld bezig, je bent nog maar net clean van de Meet en Bupe helpt dus ook tegen de opiatentrek/- onrust. Het is dus logisch dat je je zo goed voelt.

Sowieso werkt Bupe ook goed tegen depressies, al weten onderzoekers nog niet precies hoe dat komt. Ik werd er ook altijd erg blij en tegelijkertijd rustig van.

Nou ja, goed, kijk maar. Ik ben benieuwd wat je arts zegt...

Groetjes, R@ :wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#14
Wederom geeft rara goede raad :)

Arts zei namelijk precies hetzelfde.
Ik ga me dus gewoon aan de dosis houden volgens schema.
Zoals je zegt moet ik dat beetje geduld ook nog wel op kunnen brengen.
En ik weet ook nog heel goed dat jij toen in het begin zo blij was dat je jezelf goed voelde, en toen toch ineens die klap achteraf kreeg toen je eenmaal een paar dagen op nul stond.
Met dat in het achterhoofd ben ik iig voorbereid en hoef ik er niet zo van te schrikken zoals jij gedaan hebt. Wetenschap, zeker uit eigen ervaring, vooraf scheelt denk ik al een heel stuk.
Dus thx Ra!

Volgende week maandag de volgende afspraak met de arts.
Volgende week woensdag een afspraak gemaakt met een vrouw van de methadonpost voor de nazorg. Helaas niet de vrouw die ik had gewild ivm haar vakantie, dus in het laatste heb ik weinig vertrouwen gekregen. Ik ga dus de komende dagen zelf maar e.e.a in gang zetten en uitzoeken.
Toch tijd zat nu in de vakantie. Dan laat ik de afspraak wel staan voor de lichamelijke nazorg.
Maar voor de geestelijke nazorg ga ik toch alvast eens verder kijken.

Al bij al mag ik niet klagen. De overstap op bupe is uitzonderlijk goed verlopen.
Hopelijk de afbouw daarvan deze komende week net zo.
Nu ben ik al zo dichtbij, en heb ik al zo'n lange weg achter de rug, dat ik die zieke dagen die nog komen gaan met vertrouwen tegemoet zie.

m'n schema wordt groener en groener :grin:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Yoro zei:
Wederom geeft rara goede raad :) Arts zei namelijk precies hetzelfde.
Klik om te vergroten...

Dat is dan 45,- euro alsjeblieft :grin:

Mooi dat je het advies hebt opgevolgd en mooi dat je van de Tem ook weer af wilt. Ik weet nog dat mijn 0,6 mg. me zó goed beviel dat ik meerdere keren d8: "Wtf, wat maakt zó'n lage dosis nou eigenlijk verschil? Waarom al die moeite doen?" (Maar dat d8 ik natuurlijk toen ik helemaal op nul stond en strontziek was :wink: ).

Dus: spaar deze week je krachten, rust goed uit en maak je, net als een beer vlak voor winterslaap, klaar voor de finale. Want het wordt nog echt zwaar.

Sowieso omdat je straks helemaal op nul staat (vergelijk: 4 maanden geleden op 125 mg. Meet!), maar ook omdat de trek/onrust weer terug kan komen door gebrek aan Temgesic.

Ik wil je niet ontmoedigen hoor, het gaat gewoon lukken met jou, maar blijf reëel; het is gewoon nogal wat wat jouw lichaam heeft gepresteerd de laatste maanden en een (pschychische en/of lichamelijke) klap aan het eind lijkt mij helemaal niet zo vreemd.

Heb je ook een soort van noodnummer van die arts voor als je volgende week bijv. ineens Oxazepam extra nodig hebt?

Je kan wel merken dat wij allebei vakantie hebben nu, zo vaak als de laatste dagen heb ik nog nooit gepost! :grin:

Enne: je kan ook nog naar mijn posts van rond 3 mei kijken, dan herken je misschien veel? Dan voel je je als het ware niet de enige afkicker (en weet je dat dat je het veel rustiger aanpakt dan ik destijds :wink: )

Hoi! :wave:

Tot slot nog een kopie van wat Fnea heeft gepost over Bupe (hele tijd geleden) en wat ik in november 2008 heb gekopieerd:

DIT HEB IK OP DEZE SITE GEVONDEN, SUC6!!!




Over Buprenorfine
door Fnea

Hoe buprenorfine werkt in het brein

Buprenorfine is een partiële agonist op de µ-opiaatreceptoren. Buprenorfine bindt zich aan deze receptoren, maar activeert ze maar heel licht. Door het binden aan de receptoren verdwijnt trek in opiaten als sneeuw voor de zon, maar omdat de µ-receptor maar licht gestimuleerd wordt, krijg je slechts een nauwelijks voelbaar dopey-gevoel.

De κ-opiaatreceptoren worden met rust gelaten, en in hogere doseringen zelfs geantagoneert. Deze receptoren zorgen, bij activering door bv. een agonist zoals methadon, naast een deel van de analgesie (pijnstilling) voor de bijwerkingen sedatie (sloomheid, slaperigheid) en verkleining van de pupillen. Deze receptoren worden dus niet geactiveerd c.q. geblokkeerd – bij behandeling met buprenorfine zal je dus geen last hebben van sedatie en verkleinde pupillen.

De µ-receptoren, die dus licht geactiveerd worden door buprenorfine, zorgen ook voor een deel van de analgesie, maar ook voor euforie en ademhalingsdepressie. Tevens is het de µ-receptor die fysieke afhankelijkheid bij gebruik van morfinomimetica veroorzaakt – wegens de geringe stimulering van deze receptor is dit bij buprenorfine een veel minder groot probleem dan bij bijvoorbeeld heroïne of methadon.

Nog een belangrijke eigenschap van buprenorfine, die je kan zien als voordeel of juist als een nadeel, is dat het zéér sterk bindt aan de µ-receptoren – sterker dan morfine, methadon en zelfs heroïne. Als je heroïne zou gebruiken tijdens een behandeling met buprenorfine, heeft het geen effect. Morfine (en waarschijnlijk ook heroïne) heeft voor alle vier de bekende types opiaatreceptoren affiniteit – het zal dus ook aan de σ-receptor binden, terwijl het binden aan de µ-receptor niet lukt, en er zullen dan waarschijnlijk enkel bijwerkingen optreden, kenmerkend voor de σ-receptor: dysforie en hallucinaties.

Buprenorfine heeft nog een eigenschap die altijd mooi meegenomen is: een antidepressief effect. Dit is erg interessant, omdat het op een volledig andere manier werkt dan alle antidepressiva die tot nu toe op de markt zijn! Buprenorfine is namelijk ook een (partiële?) agonist op de orphan opioid receptor (ORL 1). Op http://en.wikipedia.org/wiki/Nociceptin kun je meer over deze, en de andere opiaatreceptoren lezen.

Buprenorfine wordt op verschillende manieren gemetaboliseerd (afgebroken), maar de belangrijkste metaboliet – norbuprenorfine – wordt gevormd door afbraak via CYP3A4. Norbuprenorfine heeft een werking die lijkt op die van buprenorfine, maar of dit klinisch relevant is, is niet bekend.

Wat je kunt verwachten van buprenorfine

* Je hebt geen of sterk verminderde last van craving (zucht, trek) naar heroïne.

* Je wordt niet suf, zoals bij methadon.

* Je voelt je niet super-euforisch, wat bij methadon het geval kan zijn.

* Je voelt je gewoon normaal: niet als verslaafde, maar ook niet als ex-verslaafde.

* Mogelijk heb je baat bij het bewezen antidepressieve effect van buprenorfine.

* Mogelijk heb je ook baat bij het anxiolytische effect van buprenorfine.

* Veel mensen geven aan dat buprenorfine, in tegenstelling tot het versuffende methadon, zelfs een mild stimulerende werking heeft.

* Als je opiaatagonisten zoals heroïne gebruikt tijdens behandeling met buprenorfine, merk je ofwel niks ofwel alleen de bijwerkingen.

* Veel mensen die met een behandeling met buprenorfine voor opiaatverslaving zijn begonnen, geven aan dat ze veel helderder kunnen denken dan toen ze volledige agonisten zoals heroïne of methadon gebruikten.

* Je kunt je eindelijk weer richten op je studie of werk, op sociaal gebeuren, op leuke dingen (en ervan genieten), op je hele leven eigenlijk, omdat je niet suf bent van de methadon (of heroïne), en je vrijwel geen last hebt van craving door de buprenorfine. Je kan echt weer LEVEN!
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#16
thx Ra, je hebt idd een verhelderend stuk tekst opgezocht.
Zal niet alleen voor mij, maar vast ook voor anderen die dit lezen een stukje duidelijkheid geven wat buprenorfine precies inhoudt.

€45,- voor een advies... tja, als de arts het durft te vragen, waarom jij niet :wink:
En als ik niet betaal kom je zeker met de mattenklopper achter me aan :grin:

Nog ff for the record, 4 maanden geleden stond ik al op 75mg/dag methadon.
125mg/dag was eind vorig jaar, inmiddels 8 maanden geleden.
Tijdens de afbouw van 125mg naar 75 mg heb ik wel veel bijgebruikt.
Om de paar dagen haalde ik 5 gram bruin ineens, met een paar bolletjes wit om te basen.
Met de afbouw naar 75mg heb ik steeds de mindering van de methadon opgeheven door extra heroine te gebruiken. Echt ziek zoals de afgelopen 4 maanden ben ik daar dus niet van geweest.
Als ik me ziek voelde worden gooide ik gewoon gauw wat bruin op een folietje.
De eerste 50mg methadon afbouwen waren voor mij dus nog het makkelijkst, maar alleen omdat ik heroine bij gebruikte. vanaf het moment dat ik op 75mg stond en mijn laatste keer heroine gebruikt had (1 maart) is het voor mij pas echt begonnen.

Dus: van 125mg/dag methadon met gemiddeld zo'n grammetje p/dag bijgebruik, naar nul
in 8 maanden. nu 4 en een halve maand geen heroine meer gebruikt, en over 7 dagen ook op nul met de buprenorfine, en dan dus eindelijk volledig opiaatclean.

Dankzij het DF ben ik goed voorbereid, vele ervaringen van anderen maken duidelijk wat ik kan verwachten en wanneer. Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Wanneer de klap straks komt zal deze iig niet onverwachts zijn.
Waarschijnlijk niet alleen lichamelijk, maar vooral ook geestelijk.
De antidepressieve werking van de buprenorfine is me niet ontgaan.
Ik zie alles weer een stuk zonniger in, maar wanneer ik straks ook stop met de bupe...
vandaar ook het plan voor de nazorg in vorm van een zieleknijper.
Dat in combi met het DF natuurlijk :)

Ik geniet er iig van en benut deze dagen van rust en goed slapen dan ook optimaal.
Zoals de beer zijn winterslaap voorbereidt idd Ra :wink:

:wave:
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#17
Fijn man, dat je het zo goed doet op de bupe! Eindelijk na al die maanden eens een weekje waarbij je kunt bijtanken en de accu weer eens lekker kunt bijvullen.

Dan kun je de laatste klap, als je de bupe dadelijk ook tot het verleden hoort, des te beter doorstaan. En als je dan ook nog hulp hebt van een bekwame zieleknijper sta je er nog sterker voor. Dan ga je er zeker komen!

Geniet nog even van je zomerse winterslaap :)
:wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#18
zomerse winterslaap :grin: thx Sarori !!
Ik ben sinds ik op bupe sta, en natuurlijk vakantie heb al twee dagen urenlang door het bos gewandeld, en de andere dag een paar uurtjes door de stad gestruind.
Vooral de boswandelingen zijn erg rustgevend.

so far so good! :)
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#19
:grin: De teller van die foto met laatste meet-pilletje in m'n hand op hol geslagen :grin:
Ik geloof er niets van dat er op zo'n korte tijd ruim 250 mafkezen die foto van dichtbij bekeken hebben! Hallo, t'is maar een hand met een klein wit pilletje :confused:
En hij blijft maar oplopen...
Enige logische verklaring moet zijn: teller naar de klote. :grin:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik vind grote handen juist wel sexy, misschien ben ik niet de enige? :grin:

Mooi dat het zo goed gaat, Yoro! Ik wou dat ik lekker bij een bos woonde, maar bij mij noemen ze het Groene Hart natuur. Jaja.. :rolleyes:

Hoi! :wave:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...56789...27
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."