Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsvan het begin, tot het stoppen...

van het begin, tot het stoppen...

525 antwoorden
69 weergaven
18-5-2026
b
batmLid
01-01-2024, 00:00
#1
Als veldwerker bij Mainline spreek ik wekelijks met gebruikers in het land. Het afbouwen van methadon is voor veel (ex)gebruikers een lange weg met veel hobbels en valkuilen. De laatste drie/twee tabletten is het moeilijkst. Vorige week sprak ik een -ex-gebruiker in Venlo. Hij was inmiddels 3 maanden clean. Zijn methode: de laatse 15 mg bouwde hij als volgt af: om de twee weken een halve pil eraf, dan weer twee weken een kwart pil erbij, daarna weer een halve pil eraf en dan weer een kwart erbij enz. Deze afbouw schijnt beter te werken, zowel lichamelijk als psychisch. Succes in ieder geval!

Leon
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#2
Thanks voor de tip Batman :wink:
Ik zal het er bij mijn volgende afspraak met de arts wel eens over hebben.
Als alles volgens plan gaat sta ik dan (over zo'n 4 weken) op 25mg.
Dan heb ik nog zo´n 8 weken om nog eens minimaal 15 mg af te bouwen.
Hoe dit het beste te doen zouden we op 7 mei verder bespreken.
Alle tips en ervaringen zijn dus erg welkom :)
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#3
Thank God voor het heerlijke zonnetje en het warme weer vandaag :)
Voel me heel de week al ziekjes, ik heb al nachten bijna geen oog dicht gedaan en ik heb dat constante gevoel van stijfjes, spierpijn en koud op mijn rug.
Ik heb heel de week al de ene tegenslag na de andere gehad.
Dat lijkt altijd met vlagen te komen.
Dan is het een tijdje rustig, en dan ineens weer een berg ellende over me heen, maar goed.

Om dan eindelijk in de tuin een paar uurtjes in de zon te liggen met de laptop op schoot is gewoon heerlijk :)
Ik krijg zelfs zin om mezelf vanavond weer ouderwets te bezatten in de stad.
Dat ga ik dan ook gewoon doen!
Dinsdag weer 5mg naar beneden... daar zie ik wel tegenop...
half jaartje geleden stond ik nog op ruim 100mg met bijgebruik, en dinsdag kom ik op 40mg te staan en bijna 2 maanden niets gebruikt.
Nu begint het lichamelijk toch steeds zwaarder te worden.

Maar vanavond eerst maar eens mezelf van de wereld drinken.
Allicht beter dan mezelf van de wereld roken van de bruin toch?!
Vanavond even de neerwaardse spiraal doorbreken voordat ik domme dingen doe waar ik héel veel spijt van krijg. Ik heb nog steeds weinig last van de craving hoor, maar als op van die momenten alles tegen lijkt te zitten dan moet ik me toch sterk houden.
So far so good, ik tel letterlijk de dagen af, maar als ik op mijn kalender kijk in mijn slaapkamer heb toch al best wat dagen afgestreept...
Volhouden dan maar!
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#4
geen idee hoeveel je drinkt, maar het schijnt dat als je niet vaak drinkt en dan opeens veel alcohol neemt, je meet minder goed kan werken.

zelf heb ik er nooit zo'n last van gehad ik lust wel een slokkie of een emmertje, maar tis toch iets wat ik heel vaak heb gehoord van mensen die meet gebruiken :)

Gaat trouwens wel goed zo he yoro :grin: hardstikke goed :rock:

:wave:
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hoi Yoro,

Je proces kent goed en minder goede dagen. Je hebt het gelukkig zelf allemaal goed door en lijkt de gevaren goed in te zien. Van deze kant kan ik je alleen maar virtuele steun bieden, maar met je einddoel in het vizier ben je vast in staat de mindere dagen op de koop toe te nemen.

Het regent soms, maar achter de wolken schijnt altijd nog de zon en als de wolken weer verdreven zijn belet niets jou meer om van de zon te genieten. Er bestaat geen toverstafje om de lichamelijke ongemakken te verdrijven, maar je geest is tot veel in staat om alles weer in de juiste proporties te zien. Dat heb je hier al genoeg laten zien in eerdere berichten, dus je kán het! Daarover heb ik geen twijfel.

Ik stuur je nog even wat extra zonnewarmte toe om de rillerigheid wat te verzachten. Hoop dat het helpt...

Geniet van het mooie weer, de paasdagen en het koude pils! :)

Grtz Sarori :wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#6
:) Bedankt allemaal :)

Het is trouwens idd geen slecht advies om ook weer niet te veel te drinken Arie.
Ik kan me herinneren dat ik daar wel eens een ongebruikelijke kater aan over heb gehouden.
Zeg maar niet de "normale" kater, maar een kater waarbij je ook nog eens afkickverschijnselen bij krijgt. Niet echt een fijne combi zeg maar.
Ik zal het dan ook niet te gek begaaien vanavond :wink:
Maar wel weer eens een keer de stad in.
Even er tussenuit en onder het genot van een paar glaasjes lekker naar de muziek luisteren.
Daar ben ik gewoon echt aan toe.

En zoals jullie zeggen, met genoeg wilskracht moet je de mindere dagen die er nu eenmaal bij horen op de koop toe nemen.
Ik mag ook eigenlijk niet klagen want het gaat zeer zeker de goede kant op!
Een hobbelig weggetje, maar naar de juiste bestemming.

Jullie ook allemaal een fijne paasdagen.

Sarori nog bedankt voor je toegestraalde zonnewarmte :wink:
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#7
Yoro zei:
...Begrijp ik het goed als je zegt dat je de overstap gemaakt hebt toen je rond de 15 a 20 mg/dag methadon stond? En dat je zo'n 24 tot 34 uur na je laatste dosis methadon overgestapt bent op 2mg temgesic? En dat die 2mg (na een moeilijke start) toch genoeg was om je niet ziek te voelen? Je hebt daarna dus je dosis omhoog laten zetten puur en alleen om de craving tegen te gaan. Maar lichamelijk was het wel houdbaar?
Klik om te vergroten...

Ik ben inderdaad overgestapt bij een laatste dosis van vijftien mg., als ik me niet vergis. Maar dan heb ik die laatste Methadon-periode enkel één week achtereen Methadon gebruikt. Die twee weken daarvoor heb ik de Hero afgebouwd van ¾ naar ½ naar drie strepen per vier-en-twintig uur.

Yoro zei:
...Dan heb ik nog een vraag.
Wat denk je concreet over mijn overstap naar temgesic?
Overstappen, en dan binnen 2 weken naar de nul.
Volgens mijn arts is het haalbaar, maar heb je enig idee wat me te wachten staat?
Is dat gevoel net als het gevoel dat je hebt wanneer je methadon afbouwt?
Of benadert het meer het cold turkey gevoel?
Klik om te vergroten...

Ik ben van mening dat de overstap Methadon > Buprenorfine steeds moeilijker word, naarmate je langer Methadon gebruikt. Je instel-fase zal alleen al twee weken in beslag kunnen nemen. Verder vrees ik dat je arts gelijk heeft, alleen is de kans dat je er permanent vanaf zal blijven klein in mijn ogen. Methadon is voor mij in geen geval een trekremmer zoals Buprenorfine. Voor mij is het genezingsproces gebaseerd op de tijd dat ik geen échte trek meer heb ervaren. De tijd slijt de trek. Nu heb ik tot en met één kwart pil á 0,2 mg. geen trek meer ervaren. Concreet, ik denk dat je beter zo snel mogelijk op de Buprenorfine kan overstappen en dit dan geleidelijk afbouwen.

De afkick van methadon heb ik waarschijnlijk niet in jouw mate ervaren. Voor mij was het te doen. Het was niet geweldig, maar ik heb die volledige periode door kunnen werken. Dus, gestart op vrijdag en maadag weer aan de bak.

Nog één punt:

Jouw arts geeft aan dat je na twee weken je verslaving ingeruild zou hebben. Dit zou ik nog even goed onderzoeken, als ik jou was. Lees als eerste eens de gebruiksaanwijzing van Temgesic. Als je eenmaal op de dosis, die in de gebruiksaanwijzing staat aangegeven, bent aangekomen, krijg je vrijwel tot geen last van afkick-verschijnselen.
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#8
Erg duidelijk :)
Fijn om eens info te krijgen van iemand uit eigen ervaringen.
Mijn arts zal het vast goed bedoelen, en denkt het vast allemaal te weten.
Hij heeft het echter nooit zelf ervaren en gevoeld.
Ik neem je advies dan ook serieus.

ik wil zelf ook zo snel mogelijk overstappen op buprenorfine.
Die methadon doet me echt de das om.
Dat is ook niet zo gek als je weet wat voor een chemische troep het eigenlijk is.
Veel meer verlavende stoffen en noem maar op dan in de Hero.
Wanneer je stopt met methadon kun je volgens de bijlsuiter de volgende ontwenningsverschijnselen verwachten:
"onrust, diarree, hartkloppingen, loopneus, niezen, kippenvel, koorts, zweten, rillen, gapen, verlies van eetlust, misselijkheid en maagkrampen."

Als ik dus langer af moet bouwen op de bupe, so be it. Groot pluspunt daarvan is natuurlijk dat je toch wat langer iets trekremmend blijft nemen.
En dus hiermee de kans vergroot dat ik clean blijf
En wat je zegt over de bijsluiter vun buprenorfine klopt helemaal.
Volgens de bijsluiter kun je bij het stoppen na langdurig gebruik zwakke onthoudingsverschijnselen krijgen.
Dat is dus niet na 2 weken zwaar hooked en mijn verslaving inruilen zoals mijn arts had voorgespiegeld!

Dat klinkt in ieder geval al een stuk beter dan wat ik nu met de methadon ervaar.
Dat bovenstaande rijtje heb ik van onrust tot maagkrampen allemaal dagelijks.
Gelukkig niet de hele dag door, maar verspreid in de ochtend, in de avond en in de nacht dus wel. Ik wil die overstap dus zo snel mogelijk maken.
En dus niet nog eens 2 maanden wachten.

Het gene waar ik nu nog mee zit is het moment van overstappen.
Dat ga ik toch proberen te vervroegen.
Ik zal nog eens kijken of mijn werkgever me al eerder kan missen.
Dat ik een lang weekend verleng met een paar vrije dagen om zo op een week of anderhalf te komen. Maar eerst mijn gesprek met mijn arts aanstaande donderdag afwachten.

Ik heb nu wat meer info om dat gesprek met mijn arts in te gaan.
En dan voor mij het best mogelijke schema te maken.

Je hebt me al weer een stuk op weg geholpen Eend :)
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Bij mij is het verschil in afkick erg groot:
Hero (lang geleden): veel zweten, rillen, echt als een zware griep, maar wel helder hoofd;
Bupe: veel spierpijn; wel helder hoofd;
Meet: werd ik ronduit psychotisch :openmouth: van, kreeg daarom Haldol. Meet is echt het ergste, dat nooit meer. Ik werd er echt gestoord van...

Zijn er mensen die dit herkennen bij Meet?

Groetjes! :wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Yoro zei:
Nu heb ik tot en met één kwart pil á 0,2 mg. geen trek meer ervaren.]
Klik om te vergroten...

Dit is dus nou precies wat ik zelf nu niet begrijp. Ik ben ook gaan afbouwen met Bupe. Gisterenmiddag om 2 uur de laatste halve 0,2 ingenomen. Arts zegt: "Dat is een lachertje", daarvan kun je nu nooit zó ziek zijn. Bij jou is het gewoon door je angst voor woede-aanvallen en die angst maakt je ziek." Met andere woorden: het zit tussen je oren!!!

Is dat zo? Geloof er niks van!!! Ben nu zo ziek als een deur (of whatever...), geloof er dus geen f*ck van...

VRAAG: HOE ZIEK WAS JIJ NA DE LAATSTE HALVE/KWART VAN 0,2 MG. BUPE???

Sorry, draai beetje door nu...

Groetjes! :wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#11
r@r@,

Deze week wil je helemaal niets geen bupe meer gebruiken om er zo dus helemaal vanaf te komen. Net als ander opiaat-afkicks zijn die eerste paar dagen het zwaarst.
Ik zou morgenochtend in overleg met je arts proberen een paar oxazepammetjes of iets in die trand te krijgen. Enkel een paar om deze eerste moeilijkste week door te komen.
En dan zouden die zwaarste onthoudingsverschijnselen een heel stuk minder moeten zijn.
Dan heb je daarna ook verder geen oxazepam ofzo meer nodig.
Ik spreek niet uit ervaring met bupe, want daar moet ik zelf nog aan beginnen.
Ik weet wel uit ervaring dat je wanneer je ziek bent, of dat nou van hero of meet is, en dus waarschijnlijk ook voor bupe, dat een oxazepammetje je meer rust kan brengen.
Zeg maar de scherpe kantjes eraf halen en je een paar uurtjes slaap bezorgen.
Al krijg je maar 5 pilletjes van 10mg, en slik je er 1 per dag zou al een stuk schelen denk ik.

Misschien het proberen waard?

Gr, Yoro :wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Yoro zei:
Wat denk je concreet over mijn overstap naar temgesic?
Overstappen, en dan binnen 2 weken naar de nul.
Volgens mijn arts is het haalbaar, maar heb je enig idee wat me te wachten staat?

Bij Miroya, Amersfoort (afkicken onder narcose + implantaat Naltrexon) hebben ze het volgende schema (ik zit al sinds oktober 2008 bij hen):
- De heroïne of Meet afbouwen (meet vanaf 10 mg.)
- Overstappen op Temgesic (eerste dag bepaalde dosis, afhankelijk van gebruik, 2e dag hoger, vervolgens adfbouwen)
- Afbouwen Tem geven ze 8 dagen voor (ik weet het, vind het ook wel erg weing)
- Vervolgens bij nul 10 dagen wachten (oficieel 5-7 dagen, minder kan ook, maar dat houdt risico's in vanwege acute afkick) en dan...
- jawel: Naltrexon (50 mg, per dag) of implantaat. Werkt 6-8 weken, eerste keer vergoed uit AWBZ, 2e en keren erna zelf betalen; 330,- euro per keer. Behandeling duurt (zonder versnelde afkick) ong. half uurtje (Slotervaart, A'dam).

Ik ga a.s. zaterdag weer voor implantaat, denk ik...

Suc6! Als je nog vragen hebt, Roep R@r@!!! :grin: :wave:
Klik om te vergroten...
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Yoro, wanneer ga je beginnen? Help je graag, weet hoe eenzaam en moedeloos je ervan kunt worden op slechte momenten.

Houd je ons op de hoogte? Dan kan het afkickclubje wellicht écht van start gaan!!!

Groetjes! :wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#14
Yoro zei:
Het enige wat je denk ik kan doen is het jezelf zo makkelijk mogelijk maken en ""je tijd uitzitten".
En als je zo'n moment hebt van nu trek ik het echt niet meer, dan klik je op het drugsforum en schrijf/typ je het van je af.
Klik om te vergroten...

Hoi r@r@,

Ik zie dat je mijn advies goed opgevolgd heb :grin:
Groot gelijk hoor, typen tot de rook van je toetsenbord af komt :wink:
Alles wat jou maar door die moeilijke tijd helpt!!

Ikzelf heb a.s. donderdag weer een afspraak met mijn versavingsarts.
Ik ben al een tijdje puzzelstukjes bij elkaar aan het leggen om een goed tijdschema in elkaar te leggen. Ik zal uiteindelijk in overleg met mijn arts gaan kijken hoe en vooral wanneer ik het preies ga doen. Ik denk dat voor mij het beste uit zou komen om op 24 mei de overstap te maken naar de Temgesic. en dan proberen vlug af te bouwen, maar als dat niet lukt is dat geen ramp. Dan bouw ik het gewoon wat langzamer af.
Zolang ik maar van die Meet af ben.
Het enige struikelpunt is dat de arts me die eerste week / 2 weken bijna dagelijks wil zien.
Dan moet ik dus bijna iedere langskomen voor een kort gesprek, controle van bloeddruk en controle van de dosis etc. Zo lang kan ik echter geen vrij krijgen van mijn werk.
Het is op het moment zo druk dat ik bijna iedere avond wel thuis tot 9 of 10 nog achter de laptop zit te werken. Ik mag dus simpelweg niet lang vrij nemen.
Ik zat zelf te overwegen om het weekend te pakken met eventueel een paar dagen / week in de ziektewet. Maar dat echt liever niet! Als ik daana weer kom werken zit ik zelf weer maanden met de achterstand en de gebakken peren.
Ik werk voornamelijk met grote en kleine projecten in de woningbouw.
Dus als ik er tussenuit val kan dit grote gevolgen hebben.

pfff.... zoals je ziet weet ik het eigenlijk zelf gewoon nog steeds niet.
Zo nog doorsukkelen op de meet tot mijn zomervakantie, of het mezelf heel moeilijk maken door het eerder te willen....
ALs ik logisch nadenk is het laatste de beste oplossing, maar mijn gevoel schreewt dat ik ZSM van die meet af moet.

Logica zal waarschijnlijk in dezen wel winnen. :wink:
De eend zei het al eerder tegen me, wat is die paar weken nog in vergelijking met die 10 jaar drugsgebruik. Tja, als je het zo bekijkt kan er die paar weken ook nog wel bij.
Ik laat wel weten hoe het gegaan is.

In het ergste geval wacht ik dus tot mijn zomervakantie om de overstap te maken.
Het maximum aantal dagen die ik nog moet wachten tot het zover is:

61 dagen, and counting :)

Gr, Yoro :wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Yo Ro! :wink:

Jij zit dus ook in die innerlijke strijd. Ik was vroeger zeer zwak in wiskunde, maar dankzij deze leerzame verslaving ( :kots: ) ben ik nog beter in rekenen dat Pythagoras (of whatever).

Sorry, ben nog ziek, lul misschien teveel onzin... :wink:

Wat ik wil zeggen: ik weet hoe klote het is om zo te moeten rekenen; dat is onlosmakelijk verbonden met gebruikk én met afkicken.

Plus: vakantie is bedoeld om je batterij weer op te laden. Afkicken is precies het tegenovergestelde. Hoeveel vrije dagen heb je eigenlijk? Blijft er nog een weekje over om nog te genieten van de vakantie zonder dat je nog ziek bent?
Ik zou vanaf 10 mg. Meet op Tem overstappen en de Tem dan tot de vakantie langzaam afbouwen.
Vervolgens sta je dan op eerste vakantiedag op nul en begint de ellende. (Kan dat? Op hoeveel zit je nu precies?)

Enne... wat die arts zegt over elke dag moeten zien, wat een onzin, ik heb heel wat verslavingsartsen zien komen en gaan (eigenlijk hebben zij mij vooral zien komen en gaan :wink: ), maar zo'n onzin heb ik nog nooit gehoord... Zeker als je een baan (of daarnaast ook nog kinderen, zoals ik) hebt, houden ze daar juist rekening mee! Want dat is juist zo belangrijk: je structuur, bezigheid, ontwikkeling, afleiding etc. etc. Juist verslavingsartsen zouden dit moeten weten en er zeker naar moeten handelen...

Misschien kan je eerste week 1-2x komen en de andere dagen voor telefonisch consult kiezen? Huisartsen hebben immers ook een telefonisch spreekuur...


Suc6!

Groetjes! :wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Yoro zei:
De dosis die ik met de pillen nodig heb is minder dan de vloeibare
Klik om te vergroten...

Dat klopt; heb ik zelf ervaren en van meer mensen gehoord. De Symoron (pil) wordt beter en sneller opgenomen door het lichaam. Ik was er ook minder misselijk van...

Hoi! :wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#17
Yo r@r@ :wink:

Ik sta nu al zo'n 2 weken op 25 mg/dag meet.
Morgen heb ik mijn afspraak met de arts.

vrijdag 10 juli is mijn laatste werkdag voor mijn vakantie.
Ik heb 3 weken achtereen vakantie.

Het oorspronkelijke plan was tot 10 juli af te bouwen met de meet tot ik op 10 mg zou zitten.
Dan overstappen op de Tem en die Tem op ongeveer een week of anderhalf tijd afbouwen naar nul.

Halverwege mijn vakantie zou ik dan helemaal op nul staan met alles, en nog anderhalve week hebben om uit te zieken.
Dit jaar dus geen vakantieplannen, alleen maar afkickplannen.

Natuurlijk zou ik liever al eerder die overstap naat de Tem maken, en die dan langzaam afbouwen. Op die manier zou ik nog iets leuks aan mijn vakantie hebben.

Ik durf alleen die overstap van meet naar tem niet goed te maken wanneer ik nog moet werken.
Ik vrees dat die overstap best heftig kan zijn, en dat kan ik dus niet combineren met mijn werk.
Het is volgens mij moeilijk te voorspellen of ik daar een paar dagen, of misschien wel 2 weken strontziek van ben. Als het maar een paar dagen is durf ik het wel aan, maar ik weet het dus echt niet. Is mijn eerste keer op Temgesic dus weet nog niet hoe mijn lichaam gaat reageren.

Die bijna dagelijkse controle tijdens de grote overstap was voor mijn arts een voorwaarde om het ambulant voor te schrijven. En volgens hem erg belangrijk omdat het toch gevaarlijk kan zijn voor iemand die langere tijd flinke dosis gebruikt heeft.
Dat was voor mij een extra reden om het zo te plannen dat dit tijdens mijn vakantie gebeurt.
Dan heb ik nergens naar te kijken.

Ik zal morgen toch vragen wat hij ervan vind om eerder al op Tem over te stappen.
Hij zegt dit bij opnameklinieken al tientalle keren van dichtbij gezien hebben.
Ik hoop dus dat hij me reëel voor kan schetsen of het haalbaar is en hoe lang e.e.a duurt.

Uiteraard breng ik uitgebreid verslag!

:wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#18
Nou, de knoop is toch doorgehakt hoor...
Na uitgebreid overleg met mijn arts hebben we een schema opgesteld.
Zie bijlage onderaan: Even er op klikken om uit te vergroten want anders is het onleesbaar.

Laatste tabletje Temgesic staat gepland op 21 juli om 23.00 uur (om precies te zijn) :wink:
Nu kan ik echt de dagen aftellen en afstrepen :)

Duurt allemaal wat langer dan ik zou willen, maar ja. Het is niet anders.
Het schema is er. Het is nu een kwestie van op mijn tanden bijten en volhouden de komende 11 weken, en dan zal het daarna nog wel een paar maanden duren voor ik lichamelijk weer min of meer normaal functioneer en fatsoenlijk kan slapen.

p.s. Bij de Novadic Kentron is het akkoord bereikt met de toeleverancier van subutex.
Al zal er geen subutex, maar enkel subuxone voorgeschreven gaan worden om misbruik te voorkomen. Maar lijkt me iig een mooi alternatief voor de methadon.
Het zal in afbouwschema's, maar oook als onderhoudsdosis voorgeschreven gaan worden.

In mijn geval zal ik toch met Temgesic af gaan kicken hoor, maar toch goed dat Nederland langzaam maar zeker open staat voor alternatieven voor Methadon :)
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Yoro zei:
Ik durf alleen die overstap van meet naar tem niet goed te maken wanneer ik nog moet werken.
Ik vrees dat die overstap best heftig kan zijn, en dat kan ik dus niet combineren met mijn werk.
Klik om te vergroten...

Bij mij was de overstap helemaal niet zwaar. Ik had er een hele lichte afkick van. Aan de andere kant bleef ik vorige zomer na afkick Meet (met ongeveer 7-10 dagen afbouw Tem er achteraan) nog 3 weken ziek!

Elk lichaam is anders, dus voor jou kan het anders worden dan dat het voor mij was. Maar ik zou voor de tijd vanaf "nul" zeker 2 weken uittrekken.

Ben je al eerder van Meet afgekickt? Mijn ervaring is dat, door de jaren heen, de afkick steeds langer duurde. Daarom heb ik het nu al lang niet meer aangeraakt.

Tem nam ik bij afbouw 2x per etmaal in. Om 8 uur 's morgens (want dan slaap je nog tijdens het begin van de afkick) en 8 uur 's avonds (dan heb je nog een rustige avond). Dat deed ik deze keer best snel. Elke 12 uur 1 tablet minder.

Dat ging dus niet zo goed, was te snel (ik schreef paar weken geleden dat ik laatste had ingenomen), ik werd te ziek om voor mijn kinderen te kunnen zorgen + les te geven etc.

Ik ben toen weer vanaf 3 pillen (0,6 mg.) begonnen en heb met een halve tablet per 12 uur afgebouwd. En de laatste pil in kwartjes per 12 uur.

Overweeg jij ook een implantaat, of is dat niks voor je?

Houd me op de hoogte ja, zou ik fijn vinden! Ik sleep je er doorheen, zoals jullie mij er doorheen hebben gesleept. Mij hielp het echt, dat was fijn...

Hoe sta je er tegenover, heb je er zin in? Of ook bang voor afkick?

Enne... die Oxazepam werkt heel goed, ik begon met 1 pil per nacht, 10 mg., dat wrden er best snel 2 (kan je nagaan hoe snel die gewenning gaat), maar ik ben er nu alweer 3 nachten vanaf, ze hielpen goed!!!

Groetjes! :wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#20
r@r@77 zei:
Ben je al eerder van Meet afgekickt?
Klik om te vergroten...

Nee nog niet echt. Wel veel geschommeld qua dosis, maar de afgelopen 3 tot 4 jaar nog nooit op nul gestaan. Ik begon met 35 mg/dag en dat was al gauw 125 mg/dag met daarbij haast dagelijks bijgebruik. dus ik heb al wel een aantal keren veel geminderd met de bruin, en 1x een maand helemaal geen bruin gerookt. Maar methadon heb ik al die jaren altijd blijven gebruiken.
Ik sta nu gelukkig nog maar op 25mg, is in al die jaren mijn laagste dosis ooit.
Wat me nog te wachten staat weet ik niet precies, maar ik weet in het groot wel wat ik kan verwachten. Daar zie ik dan ook wel een beetje tegenop...
Ik heb het er vooral lichamelijk de afgelopen maand toch steeds meer moeite mee gehad.
Afbouwen met meet is voor mij geen pretje.
En ik weet dat dit nog maar het begin is, maar ja.
Je moet er wat voor over hebben :wink:
Er is dan ook niets liever wat ik wil dan nooit geen druppel meet meer te hoeven slikken!!

r@r@77 zei:
Overweeg jij ook een implantaat, of is dat niks voor je?
Klik om te vergroten...
Ik heb het er met de arts over gehad en ik ga inderdaad hoogstwaarschijnlijk naltrex slikken nadat ik een weekje of 2 helemaal op nul sta met alles.
Pillen of implantaat zouden we dan later wel bespreken.
Lijkt me een goed idee, trekremmer en goed om een terugval te helpen voorkomen.

r@r@77 zei:
Houd me op de hoogte ja, zou ik fijn vinden! Ik sleep je er doorheen, zoals jullie mij er doorheen hebben gesleept. Mij hielp het echt, dat was fijn...

Hoe sta je er tegenover, heb je er zin in? Of ook bang voor afkick?
Klik om te vergroten...

Dank je wel, zal ik zeker op prijs stellen! Als we elkaar zo er een beetje doorheen kunnen helpen is toch harstikke mooi :)
Hier kun je toch meer begrip krijgen omdat dit mensen zijn die het uit eigen hand ervaren hebben en dus precies weten hoe je jezelf op dat moment voelt.
Dat kun je bij anderen zelfs met de beste bedoelingen niet terugvinden.
Voor mij een goede uitlaatklep om op dit forum er open over te kunnen praten iig !

In ik sta er nog steeds net zo positief tegenover als toen ik er aan begon op 2 maart.
Aan de ene kant zie ik er wel tegenop omdat ik precies weet hoe lang het nog wel gaat duren.
Maar hoe verder ik kom kan ik ook tevreden terugkijken naar hetgene ik inmiddels al achter de rug heb. Iedere dag weer een stapje dichterbij.
AL voel ik me nog zo kut, lichamelijk of anders... als ik de kalender er bij pak en al die afgestreepte dagen zie die ik al overwonnen heb... dan herinner ik mezelf er snel aan hoe goed ik bezig ben. zo voelt het absoluut niet omdat je niet lekker bent, maar je weet het wel.
Dus met ups en downs, maar over het algemeen kijk ik er nog positief tegenaan.

Ik ben ook niet bang voor de afkick. Ik zie er tegenop, maar ik vrees het niet.
Ik weet wat ik kan verwachten en wanneer. Ik zie het nu als een test van volharding.
Uithoudingsvermogen en wilskracht. Als ik deze komende maanden volhoud ben ik eindelijk waar ik zijn wil :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...89101112...27
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."