Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsvan het begin, tot het stoppen...

van het begin, tot het stoppen...

525 antwoorden
68 weergaven
18-5-2026
i
insaniacLid
01-01-2024, 00:00
#1
Sarori zei:
De tweede stap van je voetreis is gezet....

Je hebt een afbouwschema en gaat daar volgende week mee beginnen.

Ik begin maar om je daarbij heel veel succes te wensen, want dat zul je vast nodig hebben. Van wat ik hier lees is afbouw van bruin geen sinecure. Het pad is niet geëffend en kent de nodige hobbels. Insaniac wijst je daar op. Ik neem aan dat je met je verslavingsarts ook uitvoerig hebt gesproken over de haalbaarheid van je plan?

Alles valt of staat uiteindelijk met je motivatie om - ook wanneer het tegenzit - de blik toch vooruit gericht te houden. Daar ligt immers je einddoel: een leven vrij van dope en zonder leugens....zodat je op een dag weer met gepaste trots naar jezelf in de spiegel kunt kijken. Niet dat je dat nu ook al niet kan, maar dan anders :)

Het zou mooi zijn als het met de Subutex snel in orde komt, want afgezien van de lichamelijke ongemakken van het afbouwen van meet (dat is gewoon flink de kiezen op elkaar zetten) lijken mij de cravings nog wel de lastigste om mee om te gaan. Als je die beheersbaar kunt maken dan heb je denk ik al meer dan de helft gewonnen.
En als die Subutex niet snel geregeld kan worden dan is er altijd nog de Temgesic, dus dan is er ook geen man over boord.

En als het allemaal toch te snel blijkt te gaan, dan kun je het tempo altijd nog een tandje lager zetten. Dat voel je zelf het beste aan.

Toi toi :wave:
Klik om te vergroten...

wijs gesproken.
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#2
voor mij werkte het de laatste keer heel erg om standaardafbouw hoeveelheden los te laten en gewoon per dag bekijken of ik gelijk blijf of om laag ga. gewoon uit de losse pols. Lekker weer? veel omlaag, rotweer iets minder dan, al die kou :wink:
Had ook gewoon zelf meet op straat gekocht dus dat scheelt dan ook natuurlijk.

Ging ik bijvoorbeeld de ene dag met 10 mg omlaag en dat was net te doen ( wat jij al zei yoro, dat je net niet ziek bent) dan merkte ik dat ik de volgende dag wat pijn kon voorkomen door mn dosis een paar uur eerder in te nemen en dan pas weer omlaag te gaan als ik op de oude tijdsinname zat. Zo kon ik dus sneller afbouwen zonder ziek te worden...

In het begin merkte ik dat ik op een dosis van 60 mg best 3 of 4 pillen kon laten staan, door een dag later die verminderde dosis eerder te nemen. en weer een dag later dezelfde dosis maar dan weer ietsje later dan de dag ervoor.
1 keer was ik echt te fanatiek en was ik gewoon teveel omlaag gegaan, maar voor ik echt ziek ging worden had ik het al aangevuld naar mn vorige dosis (ik had altijd een extraatje meet bij me omdat ik wist dat ik opeens ziek zou kunnen worden door het te snel omlaag gaan )
en ben ik twee dagen later met iets minder omlaag gegaan. Elke keer als ik omlaag ging gaf ik mezelf enkele dagen om eraan te wennen ..

mijn gedachte was hoe korter ik op een dosis zit, des te eerder zal mn lichaam wennen aan een dosis die steeds net niet genoeg is.

ben in een maand van 10-15 pillen per dag naar 4 gegaan en in nog een maand die laatste 4 ook naar nul gebouwd zonder te hoeven lijden, gewoon door op het randje te lopen. Enige wat ik deed was blowen en zuipen als ik cravings kreeg. (dat is in het half jaar na stoppen 4 keer hevig gebeurd .. Ook alweer tijden nie gehad nu ik eraan denk :) )

het langste heb ik gedaan over de laatste halve pil. Wilde zelfs nog afbouwen met kwartjes, maar vergat ze gewoon te nemen een paar keer omdat ik vet lag te draaien in bed van de drank, omdat ik die dag zo'n last van trek had en na die paar dagen vond ik het niet nuttig om ze nog te gaan nemen.

Daarna nog 1 keer een hele hevige craving gehad, staat hier geloof ik zelfs nog ergens tussen, dat topic en daarna nooit meer :)

het kan dus zeker wel yoro. Al had ik de laatste keer dat ik verslaafd raakte niet zo heel lang weer gebruikt, dat speelt ook mee natuurlijk.


Die laatste paar milligrammen zijn denk ik het zwaarst door twee dingen ... puur mentaal, laatste loodjes wegen het zwaarst en je bent nu al zo lang gewend dat je iets moet nemen om niet ziek te worden, dat je geest eraan moet wennen om niets meer nodig te hebben.

En natuurlijk gewoon percentages. neem jij 50 mg en bouw je 5 mg af dan is dat tien % daling van dosis.
neem je 5 mg en je bouwt af naar een halve pil, dan daal je met 50% .. dat is nogal een verschil natuurlijk en voor je lichaam gaat het om percentages lijkt me, om de verhoudingen in je lichaam. En ook al ga je 'maar' met 2.5 omlaag met die laatste pil, je lichaam merkt opeens dat de helft van wat je normaal kreeg, nu niet komt.

succes!
:wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#3
Bedankt allebei, Zeer zeker goed advies!

Ik heb best een lang en goed gesprek gehad met mijn arts.
Hij kent me nu al een jaar of 3 en weet wat ik gebruikte en hoeveel.
Hij weet dat ik een jaar geleden nog 125mg p/dag methadon slikte en daar ook nog eens bijna dagelijks bijgebruikte. Dit heb ik zelf het afgelopen jaar naar beneden afgebouwd naar 75mg met bijgebruik. Een maand geleden heb ik voor het laatst een folietje bruin gerookt.
In de afgelopen maand heb ik ook zelf afgebouwd naar 50 mg p/dag.
Dus al dit niet door een schema ofzo, puur door zelf minder in te nemen steeds weer een beetje minder.

Hij vroeg me of ik hier niet te veel last van had ondervonden.
Nu ben ik eerlijk geweest tegen hem, en heb hem gezegd dat het niet makkelijk was.
Veel nachten weinig geslapen, en maandenlang non-stop niet echt lekker.
Maar ook weer niet superziek ofzo.
Zeg maar niet lekker, maar toch wel houdbaar.

Dit alles in acht genomen leek hem het plan zeker niet onhaalbaar.
Ik had laten zien dat ik niet meteen terug zou vallen naar de bruin zodra ik me ziekjes begon te voelen, en dat ik het dus echt graag wil. Ook omdat ik de afgelopen maand(en) best flink heb afgebouwd zonder extreme afkickverschijnselen wil hij dat ik probeer de komende weken met 5mg per week afbouwen. als me dit toch te zwaar wordt kan ik naar eigen inzicht een stapje terug doen. (wat makkelijk kan omdat ik thuis een klein voorraadje methadon heb liggen, just in case. Dit voorraadje heb ik aan kunnen leggen door zelf af te bouwen door minder in te nemen, maar nog wel 125 mg per dag voorgeschreven te krijgen.)

Volgens de arts zijn vooral de laatste mg afbouwen het allerzwaarst.
Daarom probeer ik nu 5mg p/week zodat ik over 5 weken van 25mg naar 10 mg veel rustiger kan afbouwen, wat het over het geheel minder zwaar zou moeten maken.
En op die manier hebben we ook een beetje speling in die laatste weken naar de 10 mg p/dag.

Zoals jullie weten wil ik met mijn zomervakantie de stap naar nul maken.
Dit omdat ik dit nooit zou kunnen wanneer ik ook nog eens zou moeten werken.
En bij het werk wat ik nu doe kan ik onmogelijk voor lange tijd achter elkaar vrij krijgen.
Behalve de zomervakantie. Dus voor mij is het echt belangrijk om het binnen dit tijdsbestek te doen. (Anders is mijn volgende aaneensluitende vakantie van 3 weken pas volgend jaar...)
Ik zal het dus mezelf zo pijnloos mogelijk te maken, maar als het betekent dat ik wat meer op mijn tanden moet bijten om het toch binnen die tijd te doen, so be it.
Ik heb er goed en lang over nagedacht allemaal, nu nog het moeilijkste: in de praktijk brengen :wink: Ik ga er in ieder geval voor de volle 100% voor!
i
insaniacLid
01-01-2024, 00:00
#4
Goed dat je het zo overlegd hebt, ik had niet door dat je het zo in details overwogen had.
Denk er aan als het te moeilijk word om dan rustiger af te gaan bouwen!
Maar ik heb wel vertrouwen in je.

Mijn lijdensweg moet nog komen, ik sta over 2 weken op 10. :(
Maar ik ben een ijzervreter :rock: Ha ha ha!


Satisfaction is the death of desire
i
insaniacLid
01-01-2024, 00:00
#5
ArieKanariE zei:
het kan dus zeker wel yoro. Al had ik de laatste keer dat ik verslaafd raakte niet zo heel lang weer gebruikt, dat speelt ook mee natuurlijk.
:wave:
Klik om te vergroten...

Knap van je!! Heb een paar vragen, daar zou je me erg mee helpen.

-Hoelang had je dan de laatste keer gebruikt? Alleen bruin of ook wit?

-Ik ben bijna bij de 10 mg methadon, en bouw met 2 af.
Zou het verstandiger zijn om gezien jouw info bij 10 mg met 1 af te gaan bouwen dan?

-Als je met de methadon op 0 staat, hoelang duurt het dan eer dat je je goed/normaal voelt?
Want een ervaringsdeskundige die ik ken zei dat je je dan nog een paar weken kut voelt.



Bedankt alvast,
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#6
bruin is altijd mn ding geweest, maar als ik wit kon dempen met bruin erna, dan lustte ik wel een baseje of tien zeg maar :wink: en ik moest erbij blowen anders merkte ik weinig van die bruin.

eigenlijk nam ik alles wat ik te pakken kon krijgen, maar bruin moest per se :)

de laatste terugval heeft tussen de 10 en 16 maanden ongeveer geduurd, nadat ik zo'n 5 jaar clean was geweest.
op het laatst gebruikte ik wel eens methadon, maar meer om de dagen door te komen dat ik niet minimaal een of twee gram bruin kon kopen. ( gebeurde zelden, ik kon tot zo'n 120 rood staan bij mn dealers .. goeie naam met betalen zorgt er alleen maar voor dat je langer verslaafd blijft, dus gewoon je dealers niet terugbetalen :wink: )

ik zou niet durven zeggen wat voor jou verstandig is insaniac. Maar wat ik wel weet is dat je eigen geest vaak de beperkende factor is. Als jij denkt dat je nu nog steeds twee eraf kan trekken, zou ik het blijven doen. En vooral zo gezond mogelijk blijven eten en drinken, af en toe een zonnebankje. Hoe je je voelt is heel belangrijk en dat scheelt heel veel in het doorzetten.

Misschien kun je als failsafe die twee mg in 1 of andere vorm bij je houden. Dat als je omlaag bent gegaan naar 8 en je denkt aan het eind van de dag van sjit das toch te veel, dan kun je die twee er gewoon alsnog bijmikken en de volgende dag verder gaan met het minderen per 1.
als je nu minder neemt, merk je dat toch vaak pas na de volgende keer minder nemen.

ik had gewoon maar 1 ding in mn hoofd .. als ik te lang aan de meet zit, word ik overmoedig en ben ik sneller geneigd om toch nog ff snel een keertje te gebruiken en die dagdosis dan gewoon overslaan.... Zo verging het me bij eerdere keren ook en verviel ik uiteindelijk toch weer geheel. dus ik moest en zou zsm van de meet af.

ik ben zelf toen van tien (sochtends en savonds 5) steeds een halve pil omlaag gegaan( ene dag sochtends een halve pil ervanaf en de dag erna smiddags een halve pil ervanaf) .. een pil is 5 mg

na 3 dagen zat ik op vijf (sochtends en savonds een halve) en dat was even teveel, bleek later in de nacht. dus heb ik de volgende dag sochtends weer 7.5 genomen. in 1 keer. en de volgende ochtend weer 7.5 en de ochtend erna 5 mg. Dat was te doen voor me, al moest ik een dag later mn dosis een paar uur eerder nemen. twee dagen later nam ik mn dosis weer op de normale tijd without breaking a sweat en dus ben ik toen kwartjes omlaag gegaan.

Dat laatste beetje was wel zwaarder, maar als ik heel eerlijk ben zat dat meer in mn hoofd dan dat het echt zwaar was, denk ik.

Voor mij hielp het om een paar dagen flink te blowen en te zuipen en zo ben ik die laatste 2.5 mg een paar keer letterlijk vergeten en daarna nooit meer genomen dus.

Binnen twee weken daarna had ik geen buikpijn meer na eten, sliep ik weer enigszins en had ik mn buik vol van blowen en kon ik het dus prima zonder.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat dit voor jou ook zo geld insaniac. Ik heb getracht zo goed mogelijk te luisteren naar de signalen die mn lichaam en geest me gaven. En ik had steun van familie en inmiddels ex-echtgenote ( zelfs als je al jaren clean bent, kan drugs nog steeds meer kapot maken dan je lief is :wink: )

Wat voor mij wel heel erg goed gewerkt heeft, is het spelen met inname tijden en hoeveelheden geweest. Ipv hetgeen je minder nam als nog te nemen als het teveel was, nam ik liever mn volgende dosis een paar uur eerder in en hield ik dat vast.
Maar volgens verslavingsartsen schijnt dat wel een recept voor terugval te zijn, dus geen idee of het bij meer mensen zou werken ... ik ben eigenlijk nooit direct na stoppen of trjidens stoppen truggevallen, als ik de eerste 4 dagen doorkwam, kickte ik af.

Maar uiteindelijk ben ik steeds toch na jaren clean te zijn teruggevallen .. tot twee keer toe. Dus ik kan nu nog even voor ik mn oude 'record' kan evenaren :wink:


Wat ik overigens wel een tijdje gedaan heb ( ik had nog wat meet over ) is soms een halve nemen. Ik had sinds het afkicken heel erg last van rusteloze benen snachts ( nog niet zo erg als toen bij cold turkey, maar het was irritant) en als ik dan een halfje nam was dat een paar nachten weg. Uiteindelijk heb ik die rusteloze benen nog steeds, maar de meet s op en om daarvoor nieuwe te halen zou onzin zijn natuurlijk.
vroeger voor ik dope ging gebruiken had ik dat ook al, dus komt niet daardoor.

Echt kut heb ik me niet gevoeld eigenlijk, ook niet nadat ik totaal geen meet meer nam.
Blij zijn is een keuze en ik had de mazzel dat die keuze makkelijk te maken was, omdat ik me niet echt rot voelde ( en ik ben snel tevreden, geef me een computer, internet en een huisdier en ik ben tevreden) . Het was meer mn ego dat kapot was door schaamte en dat soort dingen.

Maar ongeveer twee weken zonder meet, merkte ik wel dat ik blijer was dan voorheen, zonder duidelijke reden.
Ik denk dat je mentale gesteldheid erg veel te maken heeft met hoe rot je je gaat voelen. En normaal gesproken was ik mentaal altijd vrij sterk, behalve als het om dope ging :wink:

Het grote probeem met ervaringsdeskundigen is gewoon dat diegenen puur en alleen hun eigen situatie kennen en vanuit die eigen beleving zie je vaak dat ze ervanuit gaat dat dat voor iedereen geldt. Mijn ervaring is geheel anders wat dat betreft. Ik weet dat mensen allemaal verschillend reageren op bruin en wit en dus ook met het afkicken ervan. De kunst is voor elk mens om uit te vinden wat voor hen werkt.
En dat doe je door de ervaringen van anderen te weten te komen en daarbij te kijken wat voor jezelf handig lijkt .. of totale onzin lijkt. Van daaruit ga je uitproberen en bouw je dus je eigen ervaringsveld.

succes
:wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#7
ArieKanariE zei:
als ik te lang aan de meet zit, word ik overmoedig en ben ik sneller geneigd om toch nog ff snel een keertje te gebruiken en die dagdosis dan gewoon overslaan.... :
Klik om te vergroten...

Dat is nou precies hetgene wat mij de vorige keren de kop heeft gekost!
Die paar keren dat ik probeerde te stoppen is het iedere keer met dit soort redeneringen de mist in gegaan, erg herkenbaar :wink:
i
insaniacLid
01-01-2024, 00:00
#8
dank je voor de reactie ArieKanarie!
Weer wat info rijker! Je moet idd kijken wat voor jou het beste werkt, voor iedereen is dat anders.

Ik ben begonnen met coke snuiven(8 jaar) En daarna nog eventjes bruin.
Toen ik Meet kreeg toen had ik ook geen zin meer in coke????
Dus ik was supergelukkig! Hier snap ik nog steeds niks van

Ik denk nooit meer aan bruin, ik denk wel nog supervaak aan coke.
Maar als ik coke neem nu dan verminder ik de werking van de meet heb ik gemerkt, en dan word ik ziek.

Ik droom nu iedere nacht ervan datik ben aan t snuiven en aan t zuipen en sigaretten ben aan t roken(ben ik ook met gestopt sinds 2 maanden)
Ik raad trouwens niemand aan om te stoppen met roken als je aan t afkicken bent van de coke en bruin, want dan kun je niet meer blowen of zuipen(want dan krijg je meestal weer zin in een peuk)

En toen zat ik ook nog eens op dat punt datmijn weerstand laag was en toen kreeg ik de griep er nog eens erbij, Lache!! :(

Maar ik weet niet of die dromen aan de afbouw van de meet ligt of aan de stress wat ik nu momenteel heb???

Maar ik ga idd wat experimenteren met de afbouw als ik ziek word.
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#9
insaniac zei:
Maar ik weet niet of die dromen aan de afbouw van de meet ligt of aan de stress wat ik nu momenteel heb???
Klik om te vergroten...
Allebei. Je zit middenin je afkickproces en dat is niet alleen een lichamelijk proces, maar vooral ook een geestelijk proces. Je geest geeft zich niet zo snel gewonnen en is nog geobsedeerd door de drugs die je nam. Je hebt niet alleen je lichaam, maar vooral je geest langdurig (jarenlang!) aan die stoffen laten wennen en er mee beloond. En nu het die stoffen niet meer krijgt (of steeds minder zoals bij de meet) gaat je geest protesteren, zo van: "Hey, heb ik ook nog iets te vertellen? Ik ben er ook nog potverdriedubbeltjes!"

Als ik met roken stop, dan zie ik zelfs op klaarlichte dag achter het stuur van de auto op de snelweg soms gewoon de sigaretten 'in mijn hoofd' voorbij vliegen. Creapy vind ik dat. Ben net vandaag gestopt, dus ik ben weer voorbereid op die irritante mindtricks :)

Het zal vanzelf minder worden, het hoort bij het afkicken. De één heeft er meer last van dan de ander.
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#10
Even een vaagje tussendoor: Methadon, vloeibaar of pillen :confused:

Ik heb al die jaren altijd vloeibare methadon geslikt.
Alleen wanneer ik op vakantie ging kreeg ik mijn methadon in de vorm van pillen.
Ik heb er qua werking geen verschil in gemerkt, alleen had ik wel het gevoel dat de pillen minder snel uitgewerkt waren dan de vloeibare vorm?
Dit kan natuurlijk ook gewoon bedrog geweest zijn door mijn eigen zieke geest :wink:
Maar toch leek dat echt zo.

Nu lees ik in de verschillende topics dat er toch ook best veel methadon pillen krijgen.
Is dit als onderhoudsdosis voorgeschreven? of alleen bij de afbouw?!
Het lijkt mij makkelijker doseren met pilletjes, dan met vloeibare meet.
Volgens de verstrekkers zijn er echter maar heel weinig die pillen voorgekregen schrijven.
Maar welke reden? dat weet ik dus niet.

Weet iemand wat het verschil is tussen de pil en de vloeibare meet?
En wat de ervaringen zijn, en eventuele adviezen wat beter zou zijn om mee af te bouwen?
i
insaniacLid
01-01-2024, 00:00
#11
met de meet kun je efficienter (in ml afbouwen lijkt mij makkelijker dan 1 gram van zo'n pil te nemen) afbouwen lijkt me.

Voor de rest heb ik geen ervaringen met pillen, alhoewel ik op vakantie wel pillen ga nemen
i
insaniacLid
01-01-2024, 00:00
#12
Sarori zei:
insaniac zei:
Maar ik weet niet of die dromen aan de afbouw van de meet ligt of aan de stress wat ik nu momenteel heb???
Klik om te vergroten...
Allebei. Je zit middenin je afkickproces en dat is niet alleen een lichamelijk proces, maar vooral ook een geestelijk proces. Je geest geeft zich niet zo snel gewonnen en is nog geobsedeerd door de drugs die je nam. Je hebt niet alleen je lichaam, maar vooral je geest langdurig (jarenlang!) aan die stoffen laten wennen en er mee beloond. En nu het die stoffen niet meer krijgt (of steeds minder zoals bij de meet) gaat je geest protesteren, zo van: "Hey, heb ik ook nog iets te vertellen? Ik ben er ook nog potverdriedubbeltjes!"

Als ik met roken stop, dan zie ik zelfs op klaarlichte dag achter het stuur van de auto op de snelweg soms gewoon de sigaretten 'in mijn hoofd' voorbij vliegen. Creapy vind ik dat. Ben net vandaag gestopt, dus ik ben weer voorbereid op die irritante mindtricks :)

Het zal vanzelf minder worden, het hoort bij het afkicken. De één heeft er meer last van dan de ander.
Klik om te vergroten...

ok, thanx. k dacht al dat ik iets vreemds had.
Nu weet ik tenminste waar het van is.

Alhoewel als ik vroeger veel stres had dan verdrong ik de stress met een snuif of een blow, en nu ik in de verhuizing zit, openbaart die stress zich in dromen s'nachts.

Het zal er allebei wel mee te maken hebben
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#13
Stressvolle situaties, zoals bijvoorbeeld een verhuizing, kan ervoor zorgen dat je terugvalt in een ''basic'' denk / droom-patroon. Dat kan knap kloten zijn!
i
insaniacLid
01-01-2024, 00:00
#14
speeseend zei:
Stressvolle situaties, zoals bijvoorbeeld een verhuizing, kan ervoor zorgen dat je terugvalt in een ''basic'' denk / droom-patroon. Dat kan knap kloten zijn!
Klik om te vergroten...

Ja maar het voordeel van die verhuizing is nu wel, dat ik dan wel het hele oude leventje afsluit.
Ik heb in die woning veel te veel kutdingen meegemaakt.
Daar zijn mensen doorgeflipt omdat ze te lang door waren gegaan op de combo's (speed, coke en xtc) En daar is ook de hele tijd vet veel gebruikt!

Het leven wat ik nu ben aan het leven is het omgedraaide leven van wat ik geleefd heb de afgel. 6 mnd.
Vroeger boeide mij echt niks en deed ik wat ik wilde.
En nu ben ik gestopt met roken blowen alcohol en drugs, doe iedere dag aan sport en eet ik super-gezond, en dat huis past daar gewoon niet in.

Time to move on! :)
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#15
insaniac zei:
...Time to move on! :)
Klik om te vergroten...

Keep up the good work! Je mag best trots zijn op hetgeen je nu bereikt hebt.
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#16
Als ik het zo lees, dan heb je het inderdaad goed aangepakt! Radicaal die ommezwaai gemaakt!! :wink: Succes met je verhuis-stress, en als je het even moeilijk krijgt dan denk je maar aan hoe goed je het gaat krijgen straks in je nieuwe huisje! Weg van die plek vol slechte herinneringen waar je nu toch dagelijks mee geconfronteerd wordt. Eindelijk voor je gevoel echt met een schone lei beginnen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen! :)
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#17
insaniac zei:
Ja maar het voordeel van die verhuizing is nu wel, dat ik dan wel het hele oude leventje afsluit.
Klik om te vergroten...
Precies! Goed van je dat je de stress van dat huis achter je gaat laten. De stress van de verhuizing is gelukkig maar tijdelijk en is een mooie voorbode voor een nieuw leven vanaf een nieuw basisstation. Klasse dat je het allemaal in één keer hebt kunnen en durven aanpakken, want daar is moed voor nodig!
i
insaniacLid
01-01-2024, 00:00
#18
Bedankt allemaal voor de positieve input.

Mijn grote gevaar is dat als het te goed met me gaat(overmoedig word)Wat ariekanarie zei.
En dat ik dan te snel wil gaan, en me wil meten aan de mensen die wat een gezinnetje hebben, de mensen wat niet stil zijn blijven staan zoals mij.
ik ben nl. nog een kind wat net komt kijken qua zelfkennis en normale levensfacetten.
Omdat ik nooit naar mezelf heb gekeken, en nooit wat heb afgemaakt voor mijzelf om dat ik daar het doel niet van inzag.

En dan kom ik weer op de koffie, want dat kost me dan weer de kop.
En dat uit zich dan in stress en een "vol" hoofd omdat ik zo hard aan het vechten was om me te meten. En dan is mijn leven weer kut.
Dan denk ik weer van, Wat ben je toch dom, kan ik nou geen normaal leven leiden?

En wat mij dan altijd goed doet is denken wat ik allemaal heb gedaan om clean te blijven, en dat ik mijn hele leven daar op aan gepast heb. En wat ik allemaal in zo'n korte tijd bereikt heb.

ff back to basics :) .......
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#19
insaniac zei:
Dan denk ik weer van, Wat ben je toch dom, kan ik nou geen normaal leven leiden?
Klik om te vergroten...

Tja, Dat gevoel hebben we denk ik allemaal wel eens :wink:
Maar ja, wat is "normaal"...
Het enige wat ikzelf daaronder versta is, een drugsloos leven.
Verders bestaat er volgens mij niet zoiets als een "normaal" leven.

Ik heb nu bijna anderhalve maand geleden voor het laatst bruine gebruikt :)
Eergisteren ben ik samen met mijn zus en mijn moeder naar Parijs toe gereden.
Op familiebezoek. Ik heb daar nog 2 tantes, een neef van mijn leeftijd, en mijn oma wonen. Mijn Franse oma werd gisteren 84 jaar, maar we gaan dit vanavond vieren.

Dit familiebezoek is voor mij een enorme test...
Onze familiereunies zijn altijd erg heftig, veel hoogoplopende discussies tot slaande ruzies.
Zet een stel labiele figuren met allen een verleden bij elkaar in 1 huis... hèt recept voor een familiedrama! Zo gaat het iedere keer als we daar naar toe gaan. De ene keer heftiger dan de andere, maar het is altijd wel prijs.
Ik had eerst dan ook gezegd dat ik deze keer niet mee zou gaan, maar toen werd er flink op mijn schuldgevoel ingepraat: "het is je oma, en het kan heel goed haar laatste verjaardag worden"... dus toch meegegaan. De grootste reden waarom ik niet naar Frankrijk wou gaan is omdat ik iedere keer wanneer ik terugkom mezelf zo ellendig voel, moe, gefrustreerd en kwaad... Dit heeft tot nu toe iedere keer geleid naar de dealer.
Dat was dan ook iedere keer het eerste wat ik deed zodra ik weer terug in Nederland was...
Mezelf zsm van de wereld af roken.

En dat past niet in mijn plan, en hoe ik nu verder wil.
We hebben de eerste grote ruzie gisterenavond al gehad tussen mijn moeder en mijn neef.
Liep hoog op, en dat zal vanavond ook de gemoederen weer hoog op doen laten lopen.
Dit weekend is dus voor mij een grote test.
Ik heb mijn laptop meegenomen om toch hier terug te kunnen lezen waar ik mee bezig ben op punten dat ik er even doorheen zit. Dit soort dingen horen nou eenmaal bij mijn leven.
Ik moet hier mee om kunnen gaan, zonder drugs.
Als dit me lukt ben ik weer een stap dichterbij mijn doel. Daar probeer ik mezelf dan ook zo veel mogelijk aan te herinneren.
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#20
@ Insaniac:

Een normaal leven bestaat niet eens. Achter de keurige gordijntjes van de gezinnetjes waaraan jij je eigen leven soms onbewust afmeet gaan vaak vele drama's schuil. Ik kom door mijn werk dagelijks bij nogal wat huishoudens over de vloer en geloof me, het gras bij de buren is niet groener, dat lijkt vaak alleen maar zo. Ik kom zelf ook uit een - voor de buitenwereld - keurig gezin waar anderen jaloers op zouden kunnen worden. Schijn bedriegt. De meeste mensen zijn ware kunstenaars als het gaat om het ophouden van een facade. Als je dat inziet, kom je vanzelf bij jezelf uit.

insaniac zei:
...wat ik allemaal heb gedaan om clean te blijven, en dat ik mijn hele leven daar op aan gepast heb. En wat ik allemaal in zo'n korte tijd bereikt heb...
Klik om te vergroten...
Dat noem ik niet "stil zijn blijven staan" maar ongelooflijke groei. Wees trots en ga uit van je eigen kracht (dat doe je al als ik je verhaal lees), dan kom je er wel. Daar kan menig burgermanshuishouden een puntje aan zuigen!

Het verhaal van Yoro geeft duidelijk aan wat er achter de gordijntjes van een familiebijeenkomst kan plaatsvinden ter gelegenheid van een verjaardag van een oude oma, een heuglijke gebeurtenis die bron van plezier zou moeten zijn. Daar wil jij je niet aan meten en het is al erg genoeg dat Yoro zich daar niet aan kon onttrekken.

@ Yoro:

Voor jou inderdaad een goede testcase, zo'n familiebezoek. Vreselijk man dat dat telkens op drama's uitloopt. Als het voorbij is ligt het gelukkig ook weer achter je en kun je weer verder met waar jij mee bezig bent. Dat is heel wat zinvoller dan al dat geruzie, waar geen van de betrokkenen na afloop een voldaan gevoel bij heeft. Daar sta jij niet alleen in. Jij bent echt niet de enige die zich daarover gefrustreerd voelt.

Je hebt gelukkig twee oren en wat er links in komt, kan er rechts weer uit...als jij dat toestaat.

Je komt er wel doorheen :)
:wave:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...910111213...27
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."