Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsANGST VOOR AFKICKEN/ZIEK ZIJN...

ANGST VOOR AFKICKEN/ZIEK ZIJN...

45 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
R
Reiziger888Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste (verslaafde) medemensen,
Eenieder die wel eens is afgekickt of een poging daartoe heeft ondernomen weet dat er een vreselijke angst is om ziek te worden.Zowel de lichamelijke als vooral ook de psychische
onthouding kan zeer gemene vormen aannemen.Er zijn vast vele (nieuwe en ook oude) dope-
gebruikers die er vreselijk tegenop zien om te moeten (willen) stoppen, en dit ook steeds blijven uitstellen,en daardoor veel kracht verliezen waardoor de afkick nog zwaarder wordt..Er zijn vele mogelijkheden (die op dit forum ook wel beschreven worden) om af te bouwen en af te kicken,dus daar gaat deze topic niet over. Wat ik graag zou zien en lezen op dit topic is de ervaringen van (ex-)gebruikers met de angst voor afkicken en de redenen welke hun ervan weerhouden om (weer)af te kicken.
Dus waar komt die angst weg,is deze puur lichamelijk of juist psychisch..? En heel belangrijk; Wat
kan je daar aan doen om dit te verlichten en om iemand toch over de streep te trekken om te gaan stoppen.Tevens hoop ik dat ook nieuwe experimenterende gebruikers twee keer gaan nadenken om met dope te gaan spelen!!! Iedereen die iets zinnigs heeft te melden over de enorme krachten die spelen bij onthouding van dope en methadon(etc.) schrijf een stukje en geef tips en adviezen
om onze medemensen te helpen deze gruwelijke verslaving te overwinnen!!
Bedankt alvast (ik ben 20 jaar hooked en ga weer onder narcose de 20 e februari!!,vandaar dit topic over angst voor afkick en clean zijn/worden)
Groet De Reiziger :wave:
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#2
wow, onder narcose, dat moet te doen zijn toch. heb begrepen dat je daarna een beetje gesloopt bent, maar dat is niets met de afkick daadwerkelijk moeten ondergaan.

zit zelf inderdaad al maanden weer aan afkicken te denken, heb geen methadon, gebruik enkel bruin. meth is pure bagger en weerhoudt me er toch niet van te gebruiken, dus waarom dat een extra verslaving erbij nemen die niets anders doet dan je geestdood maken. ik bouw iedere keer een heel stuk af, tot ik op zo'n 0.3 gr per dag zit, maar verder kom ik dan eerlijk gezegt niet, ben dan steeds de hele dag best wel knap ziek en ook ik ben al zo vaak afgekickt dat ik t ziek zijn zo beu ben, en, inderdaad er zo bang voor ben dat ik dan toch opeens maar weer een grammetje tot me neem, m'n dagelijske hoeveelheid. en dan zijn we dus weer bij af.
moet wel zeggen dat die enorme golven van emoties die je dan krijgt bij t ziek zijn af en toe best wel erg lekker zijn. dan hoor je mooie muziek of ziet iets op tv, en dan schiet je helemaal vol, dromen zijn dan ook vaak ontzettend mooi. maar, t kan dan opeesn ook allemaal weer omslaan en allemaal veel te veel woorden. afkicken blijft een hel!!!

zijn daar trouwens nog kosten aan verbonden, aan dat onder narcose gaan?
weet dat toen dit net nieuw was (10/15 jr geleden?), dat het alleen in Israel kon, voor een dikke 20.000 gulden, (toen). weet dat er testen zijn, waren, waaraan je mee kon doen. heb daar toen eens info over ingewonnen maar dat was niets. in Den haag waar ik woon was t toen zo, jaren geleden is dit, dat de mensen die zich hiervoor opgaven in 2 groepen werden verdeelt. de ene groep ging inderdaad onde narco, en de andere helft kreeg de zelfde stof, maar dan zonder narco, 9zie je t voor je? versnelde afkick zonder narco, mafkezen !!). heb toen dus gezegt dat ze die hele test mochten houden. kom me niet opgeven voor afkicken onder narco, om dat de kans te lopen t alnog zonder te moeten doen, en dan ook nog eens versneld door dat middel.

succes de 20ste, nog 10 daagjes !!
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#3
hee, dat is interessant !!
had daar zelf natuurlijk ook naar kunnen googelen, maar de laatste maanden had ik zo t idee dat ik t zelf wel zou kunnen, stoppen dus. maarja, dat is natuurlijk wishfull thinking.

bedankt, zal gelijk eesn kijken op de link die je gaf !!
P
Patty BrardLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik wil wel stoppen maar ik kan het niet, of ik wil niet stoppen alles is zo verwarrend momenteel. Ik begin me steeds zieker te voelen, ik weet dat dit niet zo door kan gaan, dat ik mezelf aan het kapotmaken ben, maar toch stop ik niet. Ik voel me zo fucking waardeloos en eenzaam. Ik wou dat ik iemand had die me volledig begreep en zei 'komop je kunt het!'. Ik gebruik om problemen te vergeten en mezelf misschien ook wel een beetje te straffen omdat ik weet dat ik er kapot aan ga. Maar vanbinnen wil ik stoppen en ben ik bang om vroeg dood te gaan. Of om eeuwig zo te moeten leven. Al mijn gedachtes zijn een strijd in me kop, ik heb mezelf niet onder controle...
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#5
snap precies wat je bedoelt, probleem met afkicken en blijvend clean blijven is dat t niet enkel om t stoppen gaat, dat is slechts t eerste stapje. je gebruikt niet voor niets, dus moet er nog meer gebeuren na t stoppen. dan zul je uit moeten zoeken waarom je gebruikt, en dan daar aan gaan werken. meestal ligt je hele leven na een langere verslavingstijd knap overhoop. dus houdt dat in dat je dan ook nog eens heel je leven moet veranderen. want enkel stoppen lukt enkel zolang, tot je weer gegint.

heb in ik weet niet hoeveel afkickcentra gezeten in heel nl en heb daar heel veel van opgestoken.
vroeger zei ik altijd, ik wil wel stoppen maar ik kan t niet. en vond dat dat ook echt waar was, maar nu achteraf gezien moet ik toegeven dat de hulpverleners en psychologen wel gelijk hadden wanneer ze zeiden; je kan t wel, maar je wil t niet.
mijn moeder wist t toen ook nog treffender samen te vatten, zij zei;
je wilt niet de lasten van de verslaving maar wel de lusten!
en ze sloeg de spijker precies op z'n kop.

misschien is een opname iets voor je in een cliniek, want zelf stoppen is wel zo'n beetje t moeilijkste. succes, en ik hoop dat wat je ook wilt lukt.
toch wil ik je vragen niet gelijk te zwaar te denken, doodgaan ga je niet zomaar. dope verkloot je leven inderdaad volledig, maar doodgaan is toch wel t uiterste, dat ga je niet zomaar hoor. dus daar hoef je je niet echt zorgen over te maken direct. dat is tenminste mijn mening.
P
Patty BrardLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik kan dat op het moment echt niet hebben een afkickkliniek, niemand weet volgens mij over de hoeveelheden die ik gebruik en wat ik gebruik en dat wil ik eigenlijk graag zo houden. Ik wil graag naar de havo volgend jaar maar als ik het examen niet haal kan ik daar wel naar fluiten. Ik wil gewoon zelf minderen of stoppen, maar toch wil ik het ook weer niet. Ik heb zo het idee telkens dat het toch niemand iets kan schelen of ik kapot ga of niet...
R
Reiziger888Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Beste Patty B,
Als het niet goed gaat met je trek je ook evenredige situaties en mensen aan..
Maar als(en dat is zodra je de keuze maakt) je anders wilt gaan leven,en je je verslaving aan wilt pakken,zul je zien dat er mensen zijn die(wel echt) om je geven en je willen helpen!!!!
JIJ zult eerst die keuze dienen te maken,en om HULP dienen te vragen,en dan zul je zien gaat er
een nieuwe wereld, met om Jou gevende mensen, open!Ik hoop dat het jou gaat lukken om om
hulp te vragen...Ga eens praten met de hulpverlening in je buurt (als jij dit wilt natuurlijk),want er is veel mogelijk tegenwoordig..Ook zonder je hele omgeving(vrienden,familie)in te lichten..
Nou heel veel succes met jou probleem,en ik hoop dat jij je angst overwint en om HULP vragen gaat..Groet De Reiziger :wave:
N
NinaninaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hoi reiziger,

Ik ben nu al een tijdje gestopt. Geen makkie!!! Niet zo zeer geestelijk, wel fysiek!! En komt er telkens weer dagelijks , wel hoe langer hoe minder, een moment dat je denkt, zal ik toch maar niet een beetje meet nemen om de pijn te verzachten. dan is het tandenbijten!
Die momenten worden wel langzaam minder!

Succes!
Nina
R
Reiziger888Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Dag Nina,
Ik weet dat het afzien is en je zult echt door moeten bijten,want als jij een beetje meet neemt,voel je je idd echt wel even goed,maar oh oh je betaalt daarna weer een hele hoge prijs; dagenlang.(dan kun je jezelf wel voor je kop slaan)
Je bent al zo ver en zo toppie!!! bezig meid,gooi dat niet weg nou!Kom je hart hier af en toe luchten,medestanders helpen echt...NOU NIEN JIJ KUNT HET BEST,DOE HET EN HOU VOL...
Wij denken aan jou,en leven met je mee! :P
Tot gauw. Groet De Reiziger :wave:
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#10
dat heeft Reiziger goed gezegt, dat wanneer je een beetje meth neemt (of dope) enkel om even de pijn te verzachten, dat je daar dan weer een hele hoge prijs voor betaald. en t steld t clean worden met dagen uit.
kan me nog zo goed herinneren dat ik eens lang geleden zelf clean probeerde te worden, en de derde dag was ik t ziek zijn zo zat dat ik ergens een puntje bruin bietste. het beetje wat ik kreeg zal niet meer zijn geweest dan 1/4 van een streep (0.1 gr). twas dus echt niet de moeite waard wat ik kreeg, en werd er dan ook niet beter van. maar, t zorgde er vreemd genoeg wel voor dat ik wel weer veel zieker werd.
beste is dus vol te houden, maarja, dat weten we naturrlijk allemaal wel zelf.
t is enkel zo moeilijk, en er zijn altijd van die momenten dat je even heel zwak bent.

ook wil ik nog even vermelden dat ik zelf altijd aan t eind van t ziek zijn, net voordat ik clean ben zeg maar, opeens even veel zieker word. heel vreemd, t wordt dan opeens eens stuk erger, en dat is altijd een extra moeilijk moment. maar daarna ben je dan opeens echt clean. alsof t lichaam met een stoot de laatste vuiligheid eruit gooit.

succes, vind t erg knap van je,

leon
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Reiziger888 zei:
Beste Leveler,
De hele behandeling wordt vergoed door de AWBZ, via de stichting Miroya in Amersfoort
(http://www.miroya.nl) Is compleet met jaar nabehandeling en therapy enzo
Veel sterkte en succes Groet De Reiziger :wave:
Klik om te vergroten...

De eerste keer wordt volledig vergoed door de verzekeraar (AWBZ). Vanaf de 2e keer betaal je geloof ik 230,- euro die je in principe in één keer moet voldoen.
Je kan het wel gedeeltelijk (1/3) aftrekken van de fiscus.

Welke keuze je ook maakt, uiteindelijk zal je een manier vinden die bij jou en die specifieke fase in je leven past. Op elk afkickpotje past een afkickdekseltje :)

Groet,
R@ :wave:
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#12
bedankt voor de info,
t is het overdenken waard, zeker daar de eerste keer gratis is.
zoals ik al eerder vermelde ben ik de laatste 2 weken aan t afbouwen en wil ik proberen echt clean te worden. nogal naief natuurlijk na 27 jr verslaving en ik weet niet hoeveel afkick centra, maar toch probeer ik t zelf thuis nu te doen. zonder enige middelen, ik bouw af met gebruik. van een gram naar 0.3 gr afbouwen is niet zo'n punt, maar t zijn die laatste paar streepjes die ik nog moet afbouwen. heb mijzelf gisteren voorgehouden dat wanneer dit toch niet gaat lukken, dat ik dan misschien mijzelf toch maar voor die onder narcose afkicken moet aanmelden.
weet niet wat t is, maar zou t zograag zelf willen doen ipv weer een opname en behandeling.
we zullen zien wat t wordt, iets in me zegt me dat ik t wel alleen kan, moet dat nu dan nog wel 'even' aan mijzelf bewijzen.
we zullen zien,
R
Reiziger888Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Ja Leveler,
Zolang we onder invloed zijn en niet echt voelen hoe clean zijn ook alweer voelde,zullen de woorden van wil zeer groot zijn.
Maar zodra je de `beschermende`laag van dope afwerpt ben je plotsklaps weer helemaal poedelnaakt,met je blote kont in de sneeuw. Auw!!!Dat is koud,en hard en eenzaam en weet ik veel wat nog meer!!!Nee,je weet zelf ook dondersgoed dat zolang je nog maar 1 puntje zelfs neemt je TOTAAL geen stap clean bent,en het zelf (willen)doen is zeer stoer van jou,maar ik ben bang dat je een dag Helemaal zonder dope niet gaat redden.Wat je beter doet is je krachten sparen,en ECHT WILLEN,en daar hulp bij vragen.Gebruik je kracht in een keer goed,en niet van die halve pogingen,al bedoel je het vast heel goed,en serieus!!!Zoek hulp,en pak het grondig aan,voor de LAATSTE keer!!!NU GA JE HET REDDEN,EN GEEN DEURTJE OP EEN KIER!!
Ik praat eigenlijk meer tegen mezelf,maar gun het jou ook natuurlijk....He levelerman,heel veel geluk,wijsheid en SUCCES!!DOE HET GOED,OF DOE HET NIET!!! :sunglasses:
Groet De Reiziger :wave:
R
Reiziger888Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Ninanina zei:
Hoi reiziger,

Ik ben nu al een tijdje gestopt. Geen makkie!!! Niet zo zeer geestelijk, wel fysiek!! En komt er telkens weer dagelijks , wel hoe langer hoe minder, een moment dat je denkt, zal ik toch maar niet een beetje meet nemen om de pijn te verzachten. dan is het tandenbijten!
Die momenten worden wel langzaam minder!

Succes!
Nina
Klik om te vergroten...



Hallo Nina,
Heb je die meet nog steeds in huis,donder dan weg,of geef het weg,of breng naar de apo,maar hou niets in huis,want je maakt jezelf gek!!!!!NIET DOEN,MEID!!!!
Nou,wegdoen,en doorbijten!!
Groet De Reiziger :wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Hoi Reiziger,

Alvast heel veel kracht en suc6 gewenst aankomende zaterdag in het Slotervaart!

Houd je ons op de hoogte van hoe het gaat?

Lieve groeten,
R@ :wave:
a
artworkLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hoi Level,
Het is enorm goed dat je nog steeds bezig bent om te willen stoppen en dat je het niet hebt opgegeven. Ook na zoveel jaar nog niet. Dat zegt wel iets over jou. Maar aan de andere kant denk ik dat je je zelf in de maling neemt door te denken dat je het zelf wel kan. Denk namelijk dat dat niet zo is. Anders was je nu wel clean geweest. Maar kan ook begrijpen dat als je al zoveel mislukte afkickpogingen achter de rug hebt in klinieken dat je denkt van ja ik moet het toch zelf doen. En ja dat is uiteindelijk ook zo. Maar een stukje hulp bij deze moeilijke strijd kan je wel helpen. Anders sta je er echt alleen voor en dat lukt bijna niemand denk ik. Als ik jou comment lees zou het ook over mij hebben kunnen gaan. Ik had het ook helemaal gehad met klinieken en was therapie bestendig geworden lulde de psychologen onder de tafel hihi. Maar ben op een gegeven moment in een zelfhulpgemeenschap terecht gekomen en daar ben ik voor het eerst 1,5 jaar clean gebleven in mijn leven. En vandaar uit ben ik verder gegaan.
leveldesigner zei:
bedankt voor de info,
t is het overdenken waard, zeker daar de eerste keer gratis is.
zoals ik al eerder vermelde ben ik de laatste 2 weken aan t afbouwen en wil ik proberen echt clean te worden. nogal naief natuurlijk na 27 jr verslaving en ik weet niet hoeveel afkick centra, maar toch probeer ik t zelf thuis nu te doen. zonder enige middelen, ik bouw af met gebruik. van een gram naar 0.3 gr afbouwen is niet zo'n punt, maar t zijn die laatste paar streepjes die ik nog moet afbouwen. heb mijzelf gisteren voorgehouden dat wanneer dit toch niet gaat lukken, dat ik dan misschien mijzelf toch maar voor die onder narcose afkicken moet aanmelden.
weet niet wat t is, maar zou t zograag zelf willen doen ipv weer een opname en behandeling.
we zullen zien wat t wordt, iets in me zegt me dat ik t wel alleen kan, moet dat nu dan nog wel 'even' aan mijzelf bewijzen.
we zullen zien,
Klik om te vergroten...
R
Reiziger888Lid
01-01-2024, 00:00
#17
r@r@ zei:
Hoi Reiziger,

Alvast heel veel kracht en suc6 gewenst aankomende zaterdag in het Slotervaart!

Houd je ons op de hoogte van hoe het gaat?

Lieve groeten,
R@ :wave:
Klik om te vergroten...




Dankjewel R@,
Kan ik zeker wel gebruiken..Heb er zin in en zie er ook enorm tegen op!!Wil graag weer vrij zijn,maar het ziekzijn wordt vast weer heavy..Maar goed,There's no way back this time!!
Ik ga er voor de volle 100% voor,ik wil echt graag,en mijn gezinnetje is mij ook heilig!
Nou,jullie horen van mij als ik weer de kracht heb om op de toetsen te tikken.....
Groet De Reiziger,onderweg naar het echte leven................ :wave:
M
MarsterLid
01-01-2024, 00:00
#18
hai,

Het is te doen.
Ik ben zelf nu ook alweer een krap half jaartje clean .
Voor dit halve jaar had ik een maand of 4 gebruikt en daarvoor 6 jaar clean.
Ik heb vanaf 1978 intensief smack (bruin) gebruikt en ben alleen tijdens detenties redelijk clean gebleven.
Vanaf 2001 ben ik bezig met afkicken , en ik weet 1 ding ....je blijft altijd verslaafd.
Maar dat hoeft geen drama te zijn als je clean bent , als je je zelf maar niet in de maling gaat nemen.
Lichamelijke afkick?........man ik scheet er bagger voor!!!



hey R@R@ hoe is tie?


grtz marcel
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#19
heb t inderdaad nu wel gezien met al die afkick clinieken, niet omdat ze slecht zijn. maar na een tijdje word je therapie moe zoals ze dat zelf noemen. (lulde ze niet onder tafel zoals Artwork, lol, )maar wist wel wat er weer zou komen aan info en opdrachten. je weet dan wel wat je te doen staat, t is dan 'enkel' nog t uitvoeren ervan om clean te worden.
heb vroeger heel veel zwart gereden in de trams hier in den haag, en had uiteindelijk aan boetes 17.000 gulden openstaan, echt waar (wat resulteerde in 7 mnd totaal aan hectenis). heb me toen 4 a 5 keer zlef aangemeld steeds om dan binnen af te kunnen kicken, en eenmaal buiten hield ik t ook best redelijk lang vol, maarja, na enkele maanden gebeurde er dan iets vreselijks in de huiselijke kring (verlijden van broer), of ik werd stom genoeg verliefd op een afkickend meisje, wat dus steeds terug viel. af en toe leek t er op alsof ze me dan mee wilde sleuren, wat uiteindelijk ook gelukt is. toch geef ik haar de schuld niet, had zelf gewoon geen relatie moeten aangaan. maarja, wat wil je, als je jaren 'droog' hebt gestaan dat is t wel erg moeilijk om niets te doen met een verliefdheid die ook nog eens beantwoord wordt.

'helaas' heb ik geen boetes meer openstaan, tegenwoordig kan je ze niet eens meer uitzitten geloof ik. maar om nu dan weer een cliniek in te moeten, mh, daar heb ik zo'n weerstand tegen. kinderachtig natuurlijk, want je gaat er niet voor je lol heen.
misschien zou enkel een detox om enkel t ontgiftigen even binnen te overbruggen wat zijn, maarja, ook bij mij loopt de dunne langs m'n benen als ik enkel al aan t ziek zijn denk. daarom wil ik t dus thuis doen, gewoon afbouwen tot nul met enkel dope.
weet zeker dat t technish gesproken mogelijk is om met enkel dope zo af te bouwen dat je er vanaf kunt komen zonder ziek te zijn. maar daar is sterke wil voor nodig, en of ik zo sterk ben? wil graag denken van wel,...

Reiziger, nog 3 daagjes he voor je naar binnen gaat,
laat ons wieten hioe je t doet en ervaarde, hoor t graag van je.
a
artworkLid
01-01-2024, 00:00
#20
Leveldesigner je hebt in ieder geval ervaring genoeg om te weten wat je te wachten staat met afkicken. En ja die dunne gaat toch wel langs je benen lopen hoor dan hihi. Ik ga je niet de les lezen hoor. Wens je gewoon veel sterkte voor de manier waarop jij het nu wil gaan proberen.
Clean worden is toch een weg van vallen en opstaan. Je moet alleenzorgen dat je vaker opstaat als valt. En op een dag blijf je staan. :wave:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."