Nou ja, je bent slaaf geworden van een stof/effect. Jij bepaald min of meer niet meer wat er gebeurd, dat doet die stof.
Dat is enkel mijn optiek. Afhankelijk vind ik wat lichtjes klinken. Als je je laat leven door een stof is dat toch ook erg zwaar?
Een slaaf, dat is een persoon in een uiterst treurige positie.
Namelijk hij is eigendom van een ander, die naar goeddunken met deze slaaf handelen kan. Al slaat de eigenaar deze slaaf de schedel in, dit heeft gewoon geen consequenties...
Dat is (was) nogal wat!
Zelf heb je hier geen invloed, en geen enkele keuzemogelijkheden hier op.
In deze kwestie hebben we met een stof, een middel te maken, en deze stof heeft als kloterige eigenschap, dat het mensen volkomen onderwerpt en aan één ding laat denken en zelf handelen, om die stof te krijgen. Een zwaar leven.
Heb je deze stof niet, dan word je doodziek. Meer niet.
Wel heel vervelend, heeeel erg vervelend zelfs, maar ga je er dood van?
Hierin heb je wel degelijk een eigen keuze, je kunt voor een afkick hulp kiezen of niet.. Em dit is een wezenlijk verschil! Men denkt:
Ik moet deze stof, dit middel hebben. Voor straks, voor vanavond, voor morgen, overmorgen!
Typisch is dat de behoefte aan dat middel zo ontzettend groot is, dat de afhankelijke mensen zeer, zeer ver gaan om dat middel te scoren.
Wat is het verschil tussen een slaaf ( aan dat middel, dus) of dat middel?
Dat het middel niet plotseling uit zichzelf handelt met de gebruiker of hem de schedel klieft, nee, het middel werkt altijd hetzelfde indien het even sterk is, en...er is euforie in het spel bij gebruik.
En: zoals reeds gemeld je hebt een keuze! Een eigen wil!
Dit is bij een slaaf uiteraard heel, heel anders.
Een slaaf heeft zelf niets te willen, die doet wat zijn meester wil.
Euforie? Nou, ehhhh ik dacht het niet.
Slaaf, (ver) slaafd, wat een rotzooi, en rotgevoel is dit.
Afhankelijk, dat is ook geen fijne positie nee, i.t.t, maar toch is hier sprake van een mindere, veel mindere lading,in de benaming, dus, die toch volkomen dekkend is. Ook geen fijn woord jazeker,..
Maar verslaafd?
Nee. Een rotgevoel en rotwoord.
Zo is mijn insteek.