Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaafd, al voor het eerste gebruik?

Verslaafd, al voor het eerste gebruik?

70 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
J
JointgeweigerdLid
01-01-2024, 00:00
#1
Heb maar besloten het toch niet te proberen. Zelfs mijn psycholoog vind het niet slim.
Ik ben de enige Nederlander die zijn hele leven nog nooit gerookt, geblowd en gedronken heeft.
Mijn leven is supersaai
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Jointgeweigerd zei:
Heb maar besloten het toch niet te proberen. Zelfs mijn psycholoog vind het niet slim.
Ik ben de enige Nederlander die zijn hele leven nog nooit gerookt, geblowd en gedronken heeft.
Mijn leven is supersaai
Klik om te vergroten...
Daar moet je de positieve én de negatieve kant van inzien:
Je hersenen waarderen het dat je die dingen nog nooit gedaan hebt en het is nooit te laat om ergens mee te experimenteren.
En de negatieve kant is misschien dat je een hoop dingen in je jeugd gemist hebt, maar het verleden is niet meer relevant en kan je niks aan veranderen dus who cares? Wees blij met je bestaan hoe "saai" die ook mag zijn. :innocent: :grin:
M
MaximussoLid
01-01-2024, 00:00
#3
LucidLucy zei:
In mijn optiek was ik al lang verslaafd voor mijn eerste middelen überhaupt in zicht waren. Verslaving zit 'm niet in middelen, of gamen of gokken of noem het maar op. Verslaving kan ontstaan in obsessies naar welk onderwerp dan ook. Of dat nou gaat om eten, hobbies of drugs. Al deze dingen kunnen een ziekelijke obsessieve vorm aannemen.

Vroeger als kind kon ik helemaal opgaan in Lego. Al het andere, dat bestond dan voor even niet meer. Even geen gedoe, geen pestgedrag, geen huiswerk. En daarmee was het toch een vorm van vluchten voor je verantwoordelijkheid.

En zo heb ik dit met veel meer hobbies gehad. De lijn tussen fanatiek bezig zijn en obsessief verslaafd raken aan, is heel dun.

Verslaafden hebben stiekem enorm veel gemeen. Velen zijn gepest, hebben een lastige jeugd gehad, trauma's meegemaakt etc. (Wat velen overigens heel lang als het hoofdprobleem zien, want aan de drugs zal het niet liggen. Maar het houd ekaar in stand).
Verslaafden zijn over het algemeen mensen die alles willen meemaken. Als er in een kring hier een gesprek plaatsvind wil je tegelijkertijd dat andere gesprek ook volgen. Je wilt alles ervaren, alles altijd weten. En zo kan ik nog een heleboel gemene delers vinden.
Een van de grootste gemene delers is waarschijnlijk wel de grenzenloosheid. Dit kan zich in allerlei vormen uiten. Zoals niet naar huis kunnen gaan, altijd de laatste diehard op dat feestje zijn. Maar het kan ook inhouden dat je niet goed bent in grenzen aangeven, altijd over je heen laat lopen. Jezelf wegcijferen en andere mensen pleasen. En daarmee denken dat je zo goed bezig bent. Maar uiteindelijk eindigen in zelfmedelijden omdat niemand dat voor je terug lijkt te doen.

Verslaafden zijn ook verschrikkelijk goed in zaken uitvergroten. Van een mug een olifant maken. Irreële angsten, of je dat nou wel of niet durft toe te geven. De meesten hebben een heleboel zorgen, waarvan 99% niet gebeurt.(al geldt dit waarschijnlijk gewoon voor iedereen haha,)

En een van de meest lastige dingen. Verslaafden zijn enorm goed in zichzelf en anderen voor de gek houden. Oh de onzin die ik mezelf heb wijsgemaakt door de jaren heen. Van 'blowen is niet verslavend' tot aan 'ik heb mijn geaardheid geaccepteerd' (maar vervolgens nog een jaar of 8 daar niet open over durven spreken, yeah right... Geaccepteerd...)
En zo speel ik continue spelletjes met m'n eigen hoofd. Lastig dat je je eigen denken niet kan vertrouwen.

Nog interessanter is de vraag: 'Wanneer is iets gezond/gewenst gedrag en wanneer is het verslaving?'

Want bij een drugsverslaving is geheelonthouding een optie. Bij eetverslaving..... Je kan het proberen, maar dat zal niet gek lang duren.
Wat telt is dat de obsessie jou in de weg staat om in het hier en nu te zijn. Het staat je in de weg om bij je gevoel te kunnen. Om aan te kunnen voelen wat er goed/minder goed ging op een dag, waar je dankbaar voor bent, hoe je je op dat moment voelt. Allemaal dingen die belangrijk zijn, maar waar een actief verslaafde over het algemeen straal aan voorbij gaat. Of zichzelf aanpraat het wel te doen, maar het inzicht simpelweg niet heeft dat de realiteit anders is. (Weer dat voor de gek houden)

In mijn ogen is daar maar een erg goed hulpmiddel bij. En dat is door het niet alleen te doen. De beste stuurlui staan altijd aan wal.
Objectief naar jezelf kijken is heel erg moeilijk. Maar wat een ander beter kan doen, hebben we zo bedacht. (Of in elk geval wat iemand anders verkeerd doet).
Als je al je issues met andere mensen kan delen, kan er eens iemand objectief meekijken in je hoofd. En van al die olifanten weer muggen maken door de boel eens in perspectief te plaatsen.

Anyway, interessant topic.

EDIT:
Over de periodes van verschillende middelen en waarom je zo kan wisselen. Zolang het geen lichamelijke afhankelijkheid betreft kan je elke verslaving/obsessie inwisselen voor een ander.
Waarom? Omdat het gaat om het vluchten voor je achterliggende problemen. Zolang je deze niet in de ogen hoeft te kijken, is je verslaafde ik tevreden. Of je dat nou voorkomt met blowen, gamen of oxycodon, maakt niet zoveel uit. Als je maar niet in contact staat met jezelf.

Dat zijn ook de moeilijke momenten. Wanneer ik helemaal alleen ben zonder middelen (en dan reken ik ook mee: tv, of, telefoon of allerlei andere afleidingen). Nee echt alleen zijn zonder prikkels. Dan zit je inneens met je eigen gevoel en kan je niet vluchten. Als verslaafde heb ik daar nog geen gezonde coping voor. Ja, humor misschien.
Humor is coping, om te dealen zonder doping. Als iemand zich ooit afvraagt waarom Rutte alles weglacht. Wel hier, uw antwoord.
Klik om te vergroten...

Het helpt mij altijd als ik dit soort verhalen lees. Heel herkenbaar namelijk.

On topic. Voor mij is het niet mogelijk iets te proberen waardoor ik een goed gevoel krijg. Ook al zou de eerste niet goed gaan (wetende dat dit bij eerste keer heroïne gebruik vaker voorkomt), dan weet ik zeker dat ik het een tweede keer zou doen om te kijken of het dan wel goed gaat.

Nou ben ik op zijn zachtst gezegd nogal verslavingsgevoelig, dus nogal logisch dat ik geen dingen moet proberen of moet gaan doen waarvan ik weet dat die schadelijk zijn, maar je wel een goed gevoel geven.

Ik zou zeggen dat je op voorhand verslaafd bent als je nu al een ontzettende drang ernaar voelt om het te doen. Het zit dan al zo in je hoofd dat je al bezig bent te leren dat je het wil. Als het dan ook nog eens bevalt, probeer het dan maar eens in de hand te houden.
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#4
CuriousExplorer zei:
Cocaïne is een uitzondering op de regel.
Klik om te vergroten...
Ik vind bijna alles wel lekker om te snuiven. Van cocaïne tot aan speed en 3-MMC.

Eigenlijk is geen pijn mij te gek. Nou ja, het doet ook gewoon geen pijn!
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hardcore_frk zei:
Ik vind bijna alles wel lekker om te snuiven. Van cocaïne tot aan speed en 3-MMC.

Eigenlijk is geen pijn mij te gek. Nou ja, het doet ook gewoon geen pijn!
Klik om te vergroten...
Qua smaak dan.
Coke smaakt by far het lekkerste.
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#6
CuriousExplorer zei:
Qua smaak dan.
Coke smaakt by far het lekkerste.
Klik om te vergroten...
Absoluut, de geur van het oerwoud!

Al kan ik me soms wel storen aan dat verdoofde gevoel ter hoogte van je keel en neus. Alsof je bijna niet meer kan slikken ofzo..
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
CaRRita zei:
Het is best raar dat je eigenlijk nogal wat moeite moet doen om verslaafd te raken. ........
Klik om te vergroten...
Noot: Dit ligt toch wel genuanceerder.
Verslaafd raken of niet hangt van nogal wat factoren af.
Zoals:
Ben je gevoelig daarvoor
welk middel gaat het om
je tolerantie
enz.
CaRRita zei:
Ik denk dat er allerlei factoren mee spelen, maar vooral je motivatie - de redenen.......
Klik om te vergroten...
CaRRita zei:
En nu ben ik verslaafd aan Oxycodon. Het begon met pijnstillers voor een hernia, waarbij ik na een paar weken zonder blikken of blozen in een paar dagen helemaal gestopt ben met de pillen. Toen kwam de 2e hernia en hoewel die ook vanzelf overging, bleef ik aan 10 mg vastzitten die ik elke avond na het eten nam. Dat heb ik jaaaren gedaan, totdat ik de pillen wat vroeger en nog wat vroeger en wat meer en wat meer ging nemen... Dus ik neem nu elke dag 20 mg, dat was ooit 30, maar de huisarts geeft niet meer dan 20 (gelukkig!). En daar red ik het mee, dat moet gewoon. Waarbij ik aan het begin van de maand als een soort verwennerij dan meer mg neem en aan het einde met minder mg moet toedoen. Wat ook lukt. Want dat is wel het rare, ik ben verslaafd maar weer niet......
Klik om te vergroten...
CaRRita zei:
En dat de verslaving eigenlijk ook buiten mijn wil om wel of niet ontstaat. Ik heb er niet zoveel invloed op lijkt wel.
Klik om te vergroten...
Ik heb nogal bezwaren tegen deze teks(en).
Jazeker.
Allereerst: die huisarts.
Geeft die zomaar jaaarenlang oxcycodon?!
Na enige weken werkt die 20 mg niet meer, en heb je voor het pijnstillende effect het dubbele nodig.
En, dat doe je dan ook, aan het begin van elke maand.
Weet de huisarts dit?
Ik denk van niet, maar het is je reinste apenkolder, zoals hier met die oxcycodon wordt voorgeschreven!!
Jijzelf bent idd verslaafd en je zit op een hellend vlak van heb ik jou daar....

Voorts, de verslaving die buiten je wil ontstaat?!
Wat bedoel je precies?
Een verslaving aan ⁴oxcycodon gaat nooit " zomaar".
Want je hebt een keuze gemaakt, en die is wel degelijk volgens jouw wil.
Namelijk je hebt gekozen om ermee door te gaan.
Met een mogelijk idee dat je er zo mee kunt stoppen.
Probeer dit maar eens!
Nu, na jaaaren gebruik, en in 1 x stoppen, is te verwachten dat je gaat stuiteren, je zult nogal ziek gaan worden...neem dat maar van me aan!
Je hebt de duivel zelf binnengehaald, daar kom je zeer waarschijnlijk nog wel achter......
Mijn idee:
Kap met deze zooi!
Er zijn maar weinig mensen, die met oxcycodon om kunnen blijven gaan...
De facto: zoals je bezig bent nu is er wel degelijk jouw invloed die meespeelt.
Namelijk " als het kan" meer pakken, dan dat er voorgeschreven is.
Aan het begin van de maand, zeg je....
Invloed?? Op onder invloed raken, misschien....
Maar wat een flapdrol van een huisarts!!
P
PuurNatuurLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hoi allemaal,

sorry als ik heel filosofisch wordt maar ik vraag me gewoon al heel lang iets af.

Na de eerste keer heroïne gebruik ben je nog niet verslaafd, al valt daar misschien wel over te discussiëren. Je hebt zelf de keuze in de hand om het wel of niet een tweede keer te gaan gebruiken. Maar goed, die keuze had je de eerste keer net zo goed en toen heb je ook besloten om het te doen. En nu komt mijn vraag dus: ben je volgens deze logica dan niet al verslaafd vóórdat je het de eerste keer gaat gebruiken? Ik licht het nog iets meer toe:

Bij sigaretten had ik hetzelfde. Ik wist net zoals iedereen dat een verslaving niet tot stand kan komen zonder die éérste sigaret. Toch was de drang om het een keer te proberen ontzettend groot. Met zo'n gedachten gang ben je eigenlijk dus al fucked bij voorbaat. Echt zwaar verslaafd ben ik nooit geweest en gelukkig ben ik er inmiddels weer van af. Maar ik vraag me nu dus wel af of mijn verslaving begon bij ofwel die eerste sigaret of bij het idee om het "een keertje te proberen". Ik hoop echt dat dit een beetje overkomt.

Het ding is dat ik nu eigenlijk ook wel heel benieuwd ben naar heroïne. Maar ik loop een beetje vast in mijn eigen gezwam: ben ik er niet al op voorhand aan verslaafd door er te veel over na te denken? Het beruchte topic van Tijdloos over hoe verraderlijk de drug is heb ik gelezen. Bovendien ben ik niet gek en weet ik wel beter dan daadwerkelijk heroïne te gaan doen. En tóch fantaseer ik er in mijn hoofd wel eens over hoe het nou echt zou zijn en baal ik ervan dat ik het nooit zal weten.

Ben benieuwd of er meer mensen zijn die er zo over denken als ik. Heb overigens geen ervaring met harddrugs behalve alcohol, maar ook dat drink ik sinds 2 jaar al niet meer. Wiet gebruik ik wel af en toe maar ik dwing mezelf regelmatig om een paar maanden te stoppen en dat lukt me ook iedere keer.

P.S. kom aub niet met verhalen dat het allemaal wel meevalt en dat het mogelijk is om het op een veilige manier één keer te proberen. Misschien werkt dat voor jullie maar ik wil dus niet over gehaald worden.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#9
Denk ook dat de ene er gevoeliger voor is dan een ander. Ook is de ene gevoeliger voor Hero dan een ander. Ik heb bijvoorbeeld echt moeite met drugs die verdoven. (Ketamine & GHB verslavingen achter de rug.) Ik zou heel graag Hero willen doen maar ik weet dat dit echt een gevaar is voor me. Met sigaretten en bijvoorbeeld uppers heb ik geen last van verslaving.

Interessant topic! Ik lees even mee.
P
PuurNatuurLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hija de la luna 1 zei:
Hoe kan je sterk in je schoenen staan ....als je toch een drug wilt ? 🤔
Klik om te vergroten...
Haha, ja dit vat het eigenlijk wel mooi samen.
G
Green DudeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik herken je gedachten wel puurnatuur. Maar verslaafd zijn door er aan te denken? Dat denk ik niet. Het is een nieuwsgierigheid die ergens niet 'kan' ingelost worden omdat het risico te groot is. Zelf ben ik ook zeer nieuwsgierig naar hero en weet ik dat er een moment komt dat de nieuwsgierigheid het overneemt, maar verslaving heeft in mijn ogen wel meer nodig dan die ene keer proberen. Dit bedoel ik dan uiteraard in de juiste omstandigheden, goede omgeving, sterk in je schoenen staan enzoverder.
r
ricorieksLid
01-01-2024, 00:00
#12
PuurNatuur zei:
Bij sigaretten had ik hetzelfde. Ik wist net zoals iedereen dat een verslaving niet tot stand kan komen zonder die éérste sigaret. Toch was de drang om het een keer te proberen ontzettend groot. Met zo'n gedachten gang ben je eigenlijk dus al fucked bij voorbaat. Echt zwaar verslaafd ben ik nooit geweest en gelukkig ben ik er inmiddels weer van af. Maar ik vraag me nu dus wel af of mijn verslaving begon bij ofwel die eerste sigaret of bij het idee om het "een keertje te proberen". Ik hoop echt dat dit een beetje overkomt.
Klik om te vergroten...
denk niet dat verslaafd bij voorhand al ,het juiste woord is ..
denk meer dat nieuwsgierig naar,, beter past..
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Goed geschreven stuk!
Vraag:
Hoe kun je zeggen dat je clean bent, als je "enorme hoeveelheden oxcycodon en benzo's" pakt?
Dan ben je m.i. verre van clean...
Alcoholisten niet "zichtbaar dronken"?!

Nou, ehhhh....ik was wel degelijk zichtbaar onder invloed...waarop altijd de conclusie van je partner van toen komt zo van:
"je hebt weer gedronken "..
Steevast was mijn antwoord :
Wat? Ik???? gedronken?!
Welnee...ik heb niets gedronken!
Dit zeggende, terwijl ik al zwalkende verder liep....zo ging dit!

Dus die uitspraak gold niet bepaald voor mij!
Integendeel...

En het ergste vond ik dit:
Bij het eeuwige geruzie over het wel, of niet weer gedronken te hebben, te horen krijgen:

Wat heb ik aan jou.
Ik weet niet, of je thuis komt, wanneer je thuiskomt, hoe je thuiskomt en hoezeer je onder invloed bent!!

auw, dat doet zeer, maar straks weet ik wel een goede pijnstiller, namelijk een stuk of 10 tripels...( zwaar bier van 9 tot 12,7 % alcohol)
En de hele tragedie begon weer van voren af aan!
Nu al meer dan 20 jaar niet meer overigens.

Anyway. Je kunt hier op DF veel, heel wijzer worden!
Over van alles wat met drugs te maken heeft, maar ook gewoon humor. Droog, of niet...
D
DonnaLid
01-01-2024, 00:00
#14
LucidLucy zei:
In mijn optiek was ik al lang verslaafd voor mijn eerste middelen überhaupt in zicht waren. Verslaving zit 'm niet in middelen, of gamen of gokken of noem het maar op. Verslaving kan ontstaan in obsessies naar welk onderwerp dan ook. Of dat nou gaat om eten, hobbies of drugs. Al deze dingen kunnen een ziekelijke obsessieve vorm aannemen.

Vroeger als kind kon ik helemaal opgaan in Lego. Al het andere, dat bestond dan voor even niet meer. Even geen gedoe, geen pestgedrag, geen huiswerk. En daarmee was het toch een vorm van vluchten voor je verantwoordelijkheid.

En zo heb ik dit met veel meer hobbies gehad. De lijn tussen fanatiek bezig zijn en obsessief verslaafd raken aan, is heel dun.

Verslaafden hebben stiekem enorm veel gemeen. Velen zijn gepest, hebben een lastige jeugd gehad, trauma's meegemaakt etc. (Wat velen overigens heel lang als het hoofdprobleem zien, want aan de drugs zal het niet liggen. Maar het houd ekaar in stand).
Verslaafden zijn over het algemeen mensen die alles willen meemaken. Als er in een kring hier een gesprek plaatsvind wil je tegelijkertijd dat andere gesprek ook volgen. Je wilt alles ervaren, alles altijd weten. En zo kan ik nog een heleboel gemene delers vinden.
Een van de grootste gemene delers is waarschijnlijk wel de grenzenloosheid. Dit kan zich in allerlei vormen uiten. Zoals niet naar huis kunnen gaan, altijd de laatste diehard op dat feestje zijn. Maar het kan ook inhouden dat je niet goed bent in grenzen aangeven, altijd over je heen laat lopen. Jezelf wegcijferen en andere mensen pleasen. En daarmee denken dat je zo goed bezig bent. Maar uiteindelijk eindigen in zelfmedelijden omdat niemand dat voor je terug lijkt te doen.

Verslaafden zijn ook verschrikkelijk goed in zaken uitvergroten. Van een mug een olifant maken. Irreële angsten, of je dat nou wel of niet durft toe te geven. De meesten hebben een heleboel zorgen, waarvan 99% niet gebeurt.(al geldt dit waarschijnlijk gewoon voor iedereen haha,)

En een van de meest lastige dingen. Verslaafden zijn enorm goed in zichzelf en anderen voor de gek houden. Oh de onzin die ik mezelf heb wijsgemaakt door de jaren heen. Van 'blowen is niet verslavend' tot aan 'ik heb mijn geaardheid geaccepteerd' (maar vervolgens nog een jaar of 8 daar niet open over durven spreken, yeah right... Geaccepteerd...)
En zo speel ik continue spelletjes met m'n eigen hoofd. Lastig dat je je eigen denken niet kan vertrouwen.

Nog interessanter is de vraag: 'Wanneer is iets gezond/gewenst gedrag en wanneer is het verslaving?'

Want bij een drugsverslaving is geheelonthouding een optie. Bij eetverslaving..... Je kan het proberen, maar dat zal niet gek lang duren.
Wat telt is dat de obsessie jou in de weg staat om in het hier en nu te zijn. Het staat je in de weg om bij je gevoel te kunnen. Om aan te kunnen voelen wat er goed/minder goed ging op een dag, waar je dankbaar voor bent, hoe je je op dat moment voelt. Allemaal dingen die belangrijk zijn, maar waar een actief verslaafde over het algemeen straal aan voorbij gaat. Of zichzelf aanpraat het wel te doen, maar het inzicht simpelweg niet heeft dat de realiteit anders is. (Weer dat voor de gek houden)

In mijn ogen is daar maar een erg goed hulpmiddel bij. En dat is door het niet alleen te doen. De beste stuurlui staan altijd aan wal.
Objectief naar jezelf kijken is heel erg moeilijk. Maar wat een ander beter kan doen, hebben we zo bedacht. (Of in elk geval wat iemand anders verkeerd doet).
Als je al je issues met andere mensen kan delen, kan er eens iemand objectief meekijken in je hoofd. En van al die olifanten weer muggen maken door de boel eens in perspectief te plaatsen.

Anyway, interessant topic.

EDIT:
Over de periodes van verschillende middelen en waarom je zo kan wisselen. Zolang het geen lichamelijke afhankelijkheid betreft kan je elke verslaving/obsessie inwisselen voor een ander.
Waarom? Omdat het gaat om het vluchten voor je achterliggende problemen. Zolang je deze niet in de ogen hoeft te kijken, is je verslaafde ik tevreden. Of je dat nou voorkomt met blowen, gamen of oxycodon, maakt niet zoveel uit. Als je maar niet in contact staat met jezelf.

Dat zijn ook de moeilijke momenten. Wanneer ik helemaal alleen ben zonder middelen (en dan reken ik ook mee: tv, of, telefoon of allerlei andere afleidingen). Nee echt alleen zijn zonder prikkels. Dan zit je inneens met je eigen gevoel en kan je niet vluchten. Als verslaafde heb ik daar nog geen gezonde coping voor. Ja, humor misschien.
Humor is coping, om te dealen zonder doping. Als iemand zich ooit afvraagt waarom Rutte alles weglacht. Wel hier, uw antwoord.
Klik om te vergroten...
Wat is dit mooi gezegd, confronterend maar vooral inzichtgevend. Al heel lang vraag ik me af waarom alles ineenstortte toen ik clean werd. Soort van clean want ongemerkt nog een legale verslaving aan een enorme hoeveelheid oxycodon en benzo's. Maar alles wat je beschrijft klopt: overal 200% voor gaan en overal in uitblinken: hobby's, andere mensen helpen, poetsen, koken, moederschap, je werk, je huwelijk, je uiterlijke verzorging. Tijdens verslavingen.. ik dacht altijd dat het compensatie was om verslavingen te verbergen. Maar idd.. dat gedrag was er al in de kindertijd. Altijd waren er obsessies met het één of ander. En op den duur werkte de obsessie niet meer. Zoals goed leren en naar het Atheneum gaan maar dan was er wel weer wat anders belangrijk dus vroegtijdig school verlaten, van huis weglopen omdat ik mishandeld werd en modellenwerk gaan doen (en dat ontstond ook alleen uit onzekerheid, 2x fotoshoot in buitenland voor publicatie maar je toch altijd lelijk en onzeker voelen). In die jaren raakte ik verslaafd: tussen 14 en 17de. Niet omdat drugs voorhanden waren.. ik moest altijd actief op zoek en dat deed ik vol overgave.
Ik kwam hier op het drugsforum om op m'n 54ste te leren begrijpen waarom mijn hele leven letterlijk uiteen viel toen ik clean werd 12 jaar geleden en waarom nu in moeilijke tijden de drang naar drugs weer toeneemt. Obsessies die ik vroeger had met sport, hobby, uiterlijk, intelligentie.. ik kan er niks meer mee door ziekte, gebrek, leeftijd en ook gewoon mijn interesse erin verloren. Alles altijd tot de bodem uitgeput.. overal op een OCD-achtige manier mee omgegaan. Na een liefdeloze eenzame jeugd, een gewelddadig huwelijk, misbruikt door een pooier omwille mijn cokeverslaving en ondertussen supermama zijn die haar kind iedere avond uren voorleest en beiden plus het huis altijd om door een ringetje te halen... en nu totaal alles verwaarlozen, lichamelijk kapot, geestelijk: heerlijk dat ik kan slapen in de nacht maar iedere ochtend vloekend wakker gewoon omdat er weer een uitzichtloze dag voor me ligt. Die gevoelens had ik niet tijdens 28 jaar alcohol, crack, speed, cocaïne en de onbewuste oxycodonverslaving plus 27 jaar benzo's. Die prescription drugs nooit meegeteld als verslaving omdat het nou eenmaal van de arts kwam.
Maar verslaving, inderdaad, het is een gebrek aan coping skills. Al mn uitblinken in van alles was ook een coping skill vermoed ik nu... het ging iig altijd ten koste van mezelf, alles wat ik wilde was een beetje waardering en erkenning. Mogen bestaan.
In hoeverre dat nog opgelost kan na een zelfdestructief leven voor zo lang vraag ik me af. En of ik daar nog wel fut voor heb.
Misschien is het makkelijker en veiliger om alcohol weer op te pakken en daarmee weer kwaliteit van leven te creëren. Dat klinkt heel onverstandig... maar hash werkt niet meer, coke, crack en speed dat lukt niet meer op je ouwe dag om daar aan te komen (contacten en financiën). Ik heb in het verleden "verstandige" keuzes gemaakt om te stoppen met van alles en nog wat.... maar een clean leven bracht me niks dan misère. Niet alleen mijzelf.. maar ook mijn dierbaren. Niet iets wat je met therapie ofzo kan oplossen als je 40 jaar middelenmisbruik (en dan bedoel ik echt hévig) achter de rug hebt. 40 jaar is verdomd lang en de jaren voor mn 14de waren hel. Wat is wijsheid?
En brengt wijsheid het beoogde positieve effect?
Dat is een vraag op existentieel niveau!!! En wie bepaalt dat? Wij voor ons ieder? Of de maatschappelijke norm? Alcoholisten zijn namelijk niet herkenbaar dronken en niet ieder die coke-verslaafd is gedraagt zich als een doorgesnoven hooligan.
Rest me de vraag wat ik met mijn eigen situatie aanmoet. Dat weet ik nog niet.
Ik ben iig "blij" dat ik hier zowel verstandige verhalen tegen kom, alsook schrijnende trieste dingen maar ook weer even humor terugvind over ervaringen met de eerste keer coke snuiven of crack roken. Of je nou wel of niet heroïne moet proberen en waar die drang vandaan komt.
Heel herkenbaar en interessante vraagstukken. Ik weet inmiddels wat ik zeker niet moet proberen door mijn ervaringen en hoe ik in elkaar zit. Maar waarom gebruikt men? Waarom sommigen recreatief en raken anderen verslaafd? Soms aan substanties die lichamelijk niet verslavend zijn. Dat is dus ook de hele onzin van lichamelijk wel of niet verslavend.
Het gaat erom wat er in t koppie gebeurd: en aangezien er vanalles verandert met je neurotransmitters en je synapsen hoezo durft men te stellen dat niet-lichamelijk verslavende middelen anders zijn dan welke dat wel zijn?
Sorry filosoferen is ook 1 van mijn coping-mechanismen.🤣🤣 even de aandacht weer weg van m'n melodrama en een beetje beschouwend gaan doen.😉😁
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mm
ricorieks zei:
denk niet dat verslaafd bij voorhand al ,het juiste woord is ..
denk meer dat nieuwsgierig naar,, beter past..
Klik om te vergroten...
MmOahh...de eerste peuk smaakte me voor geen meter.
Het eerste pakje van 20stuks (merk: Goodwin, kostprijs: 1 gulden) ook al niet, als brugklassertje.. wat een domme daad was dit.
De tabskswinkel verkoper verkocht ons ook losse sigaretten, in die tijd, 52 jaar geleden, dit voor 10 (!!) cent per stuk en we kochten deze om vooral niks mee naar huis te hoeven nemen...De reden ligt wel voor de hand!
Die verkoper moet goed geld hebben verdiend aan alle losse sigaretten ( zonder filter).!

Maar goed. Zo ging dit toen in de prehistorie.
Zoooo dom.
Ik heb het roken nooit meer kunnen nalaten.
Nee.
Sneu, sneu, sneu.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
ricorieks zei:
denk niet dat verslaafd bij voorhand al ,het juiste woord is ..
denk meer dat nieuwsgierig naar,, beter past..
Klik om te vergroten...
" verslaafd " is een zwaar woord en ook een degenererende benaming....
Ik zeg liever: "afhankelijk."
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#17
De Zandman zei:
" verslaafd " is een zwaar woord en ook een degenererende benaming....
Ik zeg liever: "afhankelijk."
Klik om te vergroten...
Nou ja, je bent slaaf geworden van een stof/effect. Jij bepaald min of meer niet meer wat er gebeurd, dat doet die stof.

Dat is enkel mijn optiek. Afhankelijk vind ik wat lichtjes klinken. Als je je laat leven door een stof is dat toch ook erg zwaar?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
skunkopaat zei:
Nou ja, je bent slaaf geworden van een stof/effect. Jij bepaald min of meer niet meer wat er gebeurd, dat doet die stof.

Dat is enkel mijn optiek. Afhankelijk vind ik wat lichtjes klinken. Als je je laat leven door een stof is dat toch ook erg zwaar?
Klik om te vergroten...
Een slaaf, dat is een persoon in een uiterst treurige positie.
Namelijk hij is eigendom van een ander, die naar goeddunken met deze slaaf handelen kan. Al slaat de eigenaar deze slaaf de schedel in, dit heeft gewoon geen consequenties...
Dat is (was) nogal wat!
Zelf heb je hier geen invloed, en geen enkele keuzemogelijkheden hier op.

In deze kwestie hebben we met een stof, een middel te maken, en deze stof heeft als kloterige eigenschap, dat het mensen volkomen onderwerpt en aan één ding laat denken en zelf handelen, om die stof te krijgen. Een zwaar leven.
Heb je deze stof niet, dan word je doodziek. Meer niet.
Wel heel vervelend, heeeel erg vervelend zelfs, maar ga je er dood van?
Hierin heb je wel degelijk een eigen keuze, je kunt voor een afkick hulp kiezen of niet.. Em dit is een wezenlijk verschil! Men denkt:
Ik moet deze stof, dit middel hebben. Voor straks, voor vanavond, voor morgen, overmorgen!
Typisch is dat de behoefte aan dat middel zo ontzettend groot is, dat de afhankelijke mensen zeer, zeer ver gaan om dat middel te scoren.

Wat is het verschil tussen een slaaf ( aan dat middel, dus) of dat middel?
Dat het middel niet plotseling uit zichzelf handelt met de gebruiker of hem de schedel klieft, nee, het middel werkt altijd hetzelfde indien het even sterk is, en...er is euforie in het spel bij gebruik.
En: zoals reeds gemeld je hebt een keuze! Een eigen wil!
Dit is bij een slaaf uiteraard heel, heel anders.
Een slaaf heeft zelf niets te willen, die doet wat zijn meester wil.
Euforie? Nou, ehhhh ik dacht het niet.
Slaaf, (ver) slaafd, wat een rotzooi, en rotgevoel is dit.
Afhankelijk, dat is ook geen fijne positie nee, i.t.t, maar toch is hier sprake van een mindere, veel mindere lading,in de benaming, dus, die toch volkomen dekkend is. Ook geen fijn woord jazeker,..

Maar verslaafd?
Nee. Een rotgevoel en rotwoord.

Zo is mijn insteek.
D
DonnaLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Zandman zei:
Goed geschreven stuk!
Vraag:
Hoe kun je zeggen dat je clean bent, als je "enorme hoeveelheden oxcycodon en benzo's" pakt?
Dan ben je m.i. verre van clean...
Alcoholisten niet "zichtbaar dronken"?!

Nou, ehhhh....ik was wel degelijk zichtbaar onder invloed...waarop altijd de conclusie van je partner van toen komt zo van:
"je hebt weer gedronken "..
Steevast was mijn antwoord :
Wat? Ik???? gedronken?!
Welnee...ik heb niets gedronken!
Dit zeggende, terwijl ik al zwalkende verder liep....zo ging dit!

Dus die uitspraak gold niet bepaald voor mij!
Integendeel...

En het ergste vond ik dit:
Bij het eeuwige geruzie over het wel, of niet weer gedronken te hebben, te horen krijgen:

Wat heb ik aan jou.
Ik weet niet, of je thuis komt, wanneer je thuiskomt, hoe je thuiskomt en hoezeer je onder invloed bent!!

auw, dat doet zeer, maar straks weet ik wel een goede pijnstiller, namelijk een stuk of 10 tripels...( zwaar bier van 9 tot 12,7 % alcohol)
En de hele tragedie begon weer van voren af aan!
Nu al meer dan 20 jaar niet meer overigens.

Anyway. Je kunt hier op DF veel, heel wijzer worden!
Over van alles wat met drugs te maken heeft, maar ook gewoon humor. Droog, of niet...
Klik om te vergroten...
Hoe ik dacht "clean" te zijn: mijn focus lag op de alcohol en cocaïne, daarvan wist ik (met de alcohol pas vrij laat) dat het een verslaving was.
Ik was heel geleidelijk steeds meer gaan drinken: na m'n werk even een whisky om mn huishouden te doen, nog een paar bij het eten koken, wijn bij het eten. Na het eten Irish cofffee gewoon omdat t lekker was. Ik had veel regelmaat in mijn leven: iedere dag werken, man verzorgen, kind verzorgen. En iedere dag dronk ik wat meer om dat vol te houden. Onbewust. Tot ik in de lunchpauze op t werk steeds trillerig en klam werd. We hebben het dan over begin jaren '90. Ik was bang dat ik AIDS had ofzo🤣 serieus.

Maar de oorzaak bleek dus het gebrek aan alcohol voor zoveel uren achtereen. De 15/20 eenheden per dag waar ik inmiddels op zat maar zo geleidelijk opgebouwd dat ik nooit dronken was. Behalve op een feestje/stappen ofzo dan kon ik echt bingedrinken en liep ik ook te zwalken en heb zelfs mijn auto eens om een boom weten te vouwen🙃😬!

Over de benzo's en oxycodon: oxazepam en nitrazepam vanaf mijn 27ste. Ik kreeg het gewoon van mijn huisarts die dacht dat ik wat overwerkt was omdat ik 2 jaar na de geboorte van mijn dochter opeens nog maar 48 kilo woog en mijn schildklier werd onderzocht, onschuldig knobbeltje maar alle waarden normaal en ik at als een bouwvakker (plus nog al die drank) dus daar lag het niet aan en daarom kreeg ik maar benzo's (en het advies het wat rustiger aan te doen). De oxazepam groeide uit tot 250 mg per dag (via een psychiater) nadat ik in 2009 van de drank af was. Inmiddels ben ik zelf terug op 100 mg in de avond. Maar kreeg van die psych ook 7.5 mg Rivotril (clonazepam) wat ik heb gematigd tot 2 mg. Plus antideprresiva waar ik gek van werd en daarom nog antipsychoticum er bovenop. Dat heb ik er in 2017 uitgegooid want ik had geen leven meer. Werd juist depressief.

De oxycodon kreeg ik in 2011 van een nieuwe huisarts tezamen met Prednison omdat ik geen stap meer kon zetten door spierpijnen en hoge ontstekingswaarden in het bloed. Spierreuma-achtig beeld maar men vond geen reuma-markers in mn bloed. En ik wist niet wat Oxycodon was. Morfine dat wist ik wel.. had ik bij hernia gehad en was aangenaam maar ik begreep wel dat is een opiaat en na 4 maanden op eigen houtje afgebouwd. Daarvoor zat ik trouwens ook al 8 jaar aan de Tramadol 400 mg dagelijks omdat 3x een subluxatie van mijn been had. De morfine 160 mg. Toen bijna 2 jaar geen opiaten en 2011 dus die Oxycodon waarvan 7 jaar belachelijke hoeveelheid van 180 mg per dag. Huisarts bleef maar verhogen omdat ik ziek en moe was. Ooit op de huisartsenpost met nierstuwing was er eindelijk een arts die zei: wat jij allemaal slikt is niet okay!!! Ben toen op internet gaan kijken wat oxycodon nou eigenlijk was. Want het was mij voorgesteld als zusje van morfine maar beter want NIET verslavend had huisarts gezegd. En als je 6x daags 20 mg langwerkend en 10 mg kortwerkend gebruikt dan denk je waarschijnlijk niet kritisch meer. 2019 heb ik besteed aan het afbouwen van de oxycodon. Ik pak laatste maanden alleen nog wat restjes van de 10 mg Oxynorm smelttabletten. En a een jaar lang er niet naar getaald te hebben.

Maar ik was dus werkelijk in de veronderstelling dat ik clean was toen ik eind 2009 van alcohol en coke af was!!!!

Goed van jou dat je al 20 jaar van de alcohol af bent want dat gaf veel problemen lees ik. Mijn ex was ook een tijd alcoholist en het gedrag wat jij omschrijft herken ik wel van hem.

Hij is nu net overleden terwijl hij al 10 jaar niet meer dronken zelfs niet meer rookte... 60 en weg aan longkanker. Een gigantische lijdensweg van 9 maanden. Het ongeloof en het verdriet van mijn dochter triggert bij mij weer de behoefte aan "iets". Momenteel zijn dat de resten Oxynorm die ik nog in huis had.

Dus vanaf 2020 beschouw ik mezelf als clean.
De 5mg nitrazepam, 2 mg clonazepam, 100 mg oxazepam en 75 mg quetiapine dat vond/vind ik peanuts met wat ik allemaal door de strot gedouwd kreeg. Ik slik het allemaal in de avond om te kunnen slapen.

Na al die medicijndrama's ben ik wel research gaan doen en vind eigenlijk dat ik daar vanaf zou moeten. Maar ik heb ook een herseninfarct gehad in de pons (brug van Varol) en wat kleintjes in de thalamus, hersengebieden die allerlei autonome functies als ademhaling, slapen/waken, bloeddruk, hartritme, temperatuur, tientallen hormoontjes, en prikkelverwerking regelen.
Dus ik vraag me af of het wel goed is daarmee te stoppen/minderen.

Sorry dat ik geen coherent verhaal kan vertellen of kort en bondig een vraag beantwoorden😅🙈.
Op alcohol en coke kon ik dat allemaal wel namelijk. Het was mijn werk notabene. Of het nu door de pillen komt of problemen met focus/aandacht door herseninfarct weet ik niet. Dat moet nog onderzocht. Het is van de laatste jaren en verdomd irritant.

Vandaag de hele dag besteed aan uitzoeken wat Kratom is. Vermoedelijk heb ik dat woord hier gezien maar ik ben gaan googelen en wow.. het is legaal, zo te bestellen en zowel upper als downer. Wel oppassen voor verslaving en niet tegelijk met medicatie.

Dus toch weer iets zoeken om lichamelijke en mentale energie naar mn hand te zetten.

Was jij alleen alcoholverslaafd of ook andere middelen? En hoe is het leven zonder middelen mits dat jouw casus is?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ah dit maakt eea helder....voor mij.
Antwoord op de vraag:
Ik was achtereenvolgens afhankelijk van:
Alcohol.
Hasjisch.
Oxcycodon. ( 2 x)
Benzo's.
Anti depressiva. (nog steeds, voorschrift)
Antipsychotica.
Tramadol icm paracetamol. (Nog steeds, voorschrift)
Sifrol. ( nog steeds, voorschrift)
methadon ( nog steeds, voorschrift)
Eigenlijk zou je kunnen zeggen, dat ik afgezien van enkele voorgeschreven medicatie, qua illegale " clean" ben.
Maar ja, als je bijna niet meer vooruit komt van de rugpijn, dan moet je iets ondernemen, nietwaar.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."